0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Erikoiselta tuntuu että kuljettaja yrittäjäksi ryhtyessään menettäisi osan tuloistaan, aiemminhan palkka on ollut riittävä? Väitän että samasta työsuoritteesta se iso paha huolintaliike maksaa saman summan riippumatta työn suorittajan nimestä.Jos "Kalle Kuljettaja" työskennellessään "Vetofirman"palveluksessa on saanut työstään kohtuullisen palkan niin miten Kalle Kuljettajan ansiot putoaisivat jos Kalle Kuljettaja ryhtyy yrittäjänä suoraan laskuttamaan Vetofirman toimeksiantajaa eli väliporras Vetofirma putoaa välistä pois? Jos taas Kalle Kuljettaja aiemmin yritti toimia yrittäjänä muttei pärjännyt mutta Vetofirman palkollisena saa kohtuullisen palkan samasta työstä niin ongelma ei ole työstä saatavassa korvauksessa, se "Vetofirma" ei työllistämisen ilosta "Kalle Kuljettajaa" työllistä vaan jokin siivu sinnekin sen huolintaliikkeen ajotilityksestä valuu.
sitten tajusin kysyä että onko myös tuntiajot laskettu kilsahintaan, olihan ne..
Tosin se vaatii sitten sitä ammattitaitoa, jota ei ainakaan allekirjoittaneella ole
Varmaan taloudellisin homma olis tehä soppari jollekki isolle raksaliikkeelle ja kiikuttaa Vantaalta sieltä 24h rautakaupasta puuttuvaa tavaraa työmaille pikarahtina. Lähinnä siis kaikkea pientä, minkä takia dedikset kusee, ku hommat seisoo
Eiköhän se kaluston hinta ole hieman eri. Muutamalla kymppitonnilla pääsee kivasti alkuun irtoperän vetoon. Vähän eri määrä pitää olla rahaa että saat sen vaikkapa 4 akselisen vetäjän nosturilla ja kärryn perään, ai niin ja jotain ajoa ett saat edes juoksevat kulut peittoon. Vaikka tuollainen rekkaveturi seisoisi miltei tyhjänpanttina niin ei se kovinpaljoa pyydä. Veikkaan että lopputuloksessa rahallisesti ei äkkiä ole yhtään mitään eroa siihen irtoperän vetoon
Jos "Kalle Kuljettaja" työskennellessään "Vetofirman"palveluksessa on saanut työstään kohtuullisen palkan niin miten Kalle Kuljettajan ansiot putoaisivat jos Kalle Kuljettaja ryhtyy yrittäjänä suoraan laskuttamaan Vetofirman toimeksiantajaa eli väliporras Vetofirma putoaa välistä pois?
Jos otetaan vaikka puuautoilija, pilkkimies, betonikuski, irtoperävetäjä, kasettiukko ja säiliöautoilija joista jokainen tekee kohtuullisen tilin työllään ja ukot vaihtaa työkaluja keskenään niin luulen ettei enää kukaan tienaisi, vaikka aluksi jokainen luulisi pääsevänsä sinne aidan taakse vihreämpää ruohoa syömään.
isommalla kuljetusyrityksellä voi olla paljon muitakin tulonlähteitä, esim varastotoimintaa, kuormien uudelleen kuormaamista, toimitilavuokrausta yms. Ehkä jopa oma korjaamo jossa autot huolletaan ja korjataan, ei tartte aina marmoritiskille mennä... vara-autojakin voi löytyä, ei jää keikka ajamatta vaikka auto oiskin pajalla.Ja sit toisekseen, en minä ainakaan tällaisella veturilla töitä tekisi jos oma nimi lukisi ovessa, eli taas menisi rahaa... Ois varmaan prämeetä niin kauan kunnes konkurssi koittais.Renkinä voi ajaa vanhalla pystylamppuvolvollakin, pääasia että se toimii ja palkka juoksee.
isommalla kuljetusyrityksellä voi olla paljon muitakin tulonlähteitä, esim varastotoimintaa, kuormien uudelleen kuormaamista, toimitilavuokrausta yms. Ehkä jopa oma korjaamo jossa autot huolletaan ja korjataan, ei tartte aina marmoritiskille mennä... vara-autojakin voi löytyä, ei jää keikka ajamatta vaikka auto oiskin pajalla.
Oikeasti varmaan yhden auton kuljetusyrittäjälle huoltosoppari auto lienee paras kun kaikki kulut laskee. Kun ei tässä kuitenkaan yhdellä autolla ole mitään rikastumisen vaaraa niin
Kyllä sillä yhdelläkin pitää saada riittävä siivu jäämään ei monistamalla parane ja ylimääräset menot siinä vaan lisääntyy kun paljon porukkaa töis.. 🤔
Kyl kyl, mutta miksi ryhtyä yrittäjäksi jos ei pääse paremmille ansioille kuin työsuhteessa? Pakko siitä riskistä on saada kohtuullinen korvaus tai siis olisi saatava.
mun mielestä tuossa on se koko jutun ydin, miksi itse viihdyn renkinä, vaikka oishan se oma auto hieno ja leukavaa mennä baariin oman firman työtakki niskassa.Vaikka tienais hieman enemmän, niin ei kata sitä riskiä ja vaivaa. Tässä just pari omistaja-autoilijaa kertoi, ettei voi taaskaan pitää mitään lomia kun ei ole tuuraria.Itse olen tän vuoden alusta asti alkanut pitää osan ylitöistä vapaina, ja tietty ne normaalit lomat ja pekkaset päälle... Ei kyllä harmita yhtään ettei ole omaa autoa. Elämäs pitää olla muutakin kun rekan hytti.
Word!