Kirjoittaja Aihe: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta  (Luettu 805823 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tekele

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 409
  • Jokapaikanhöylä
  • Ikkunakyltti: MANU
  • Titteli: ...
  • Työajokki: FH
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2156 : 16-05-2020, 21:31:02 »
minkälaisen kuljetusyrityksen saa pystyyn "muutamalla hupitonnilla"?

kuulostaa huru-ukkojen höpinältä - tai vaihtoehtoisesti illuusiomaailmassa elävältä rehvakkaalta kuljetusyrittäjältä, jolla ei ole muuta omaa kuin teipit ovissa ja nimi velkapapereisa.

Täähän se on.

Muutamalla hupitonnilla saa just ja just sen vetoauton vuokralle, ja voi sit heksilöitä paukutellen karauttaa sillä ottamaan loput kalustosta sekä kuorman sieltä sopimuksen enemmän hyötyvästä päästä...

Ja luottakaa muhun, kun sanon, et jos tää kuljettaminen olis aina niin helvetin kannattavaa mitä moni antaa uskoa, ni mulla olis jo oma auto nykyisen palkanmaksajan ajossa...

 :ide3:

Poissa tekele

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 409
  • Jokapaikanhöylä
  • Ikkunakyltti: MANU
  • Titteli: ...
  • Työajokki: FH
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2157 : 16-05-2020, 21:44:18 »
Enkä tosiaan tahdo lytätä kaikkea yrittämistä, mut isossa firmassa palkollisena olemalla saan ihan hyvän tuntikorvauksen huomioiden sen ettei itse tarvitse suunnitella mitään sen ihmeemmin saatikka vapaalla tarvitse stressata siitä miten firmassa hommat pyörii... Ei tarvitse ihan oikeesti tikkuakaan ylimääräistä tehdä sen eteen, että sitä rahaa tulisi jatkossakin... Jos kaikki palkolliset sais samalla työmoraalilla, älyllä ja halulla venyä, mitä itsellä on, voisin harkita yrittäjyyttä, mut... Miksi astua potentiaaliseen miinaan, kun rahaa tulee kuitenkin säännöllisesti suht pienellä älyllisellä vaivalla, uhraamalla ne x tuntia ajasta raskaiden esineiden siirtelyyn yms perseilyyn...
:ide3:

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2158 : 16-05-2020, 22:00:04 »
samoilla linjoilla tekeleen kanssa  :hattu:

ja olen joskus jo sanonut, että minäkin haluisin olla kuljetusyrittäjä, mutta se toteutunee vain utopiassani, paljon paremmin pitäisi tienata että se kattais riskin verrattuna renkeilyyn.
Escucha el Oi!

Poissa em0395

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 313
  • Sukupuoli: Mies
  • paksumahainen arvofossiili
  • Työajokki: S-Way
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2159 : 16-05-2020, 22:32:56 »
Ei yrittäjäksi mikään pakko ole ryhtyä, jos tuntuu siltä että palkollisena on paras olla niin sitten se on niin.
Se ansioiden mahdollinen kohoaminen yrittäjänä on moninkerroin enemmän kiinni itsestä kuin palkollisena, yrittäjänä ikään kuin oikeasti mittaat osaamisesi tason ja jos taso on matala niin markkinat hoitaa häirikön pois pelistä ja jos taas osaat työsi niin kyllä siitä  kohtuullisen korvauksen saa.
1 auton yrittäjänä luulisin että se ansiotason ero on jotain nto 1000€/kk luokkaa ja jokainen voi mielessään pohtia onko tuolla summalla valmis riskin ottamaan.
Kaikki muu kuin  kritiikitön monikulttuurin palvonta on rasismia

Poissa tekele

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 409
  • Jokapaikanhöylä
  • Ikkunakyltti: MANU
  • Titteli: ...
  • Työajokki: FH
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2160 : 16-05-2020, 23:01:29 »
Ei yrittäjäksi mikään pakko ole ryhtyä, jos tuntuu siltä että palkollisena on paras olla niin sitten se on niin.
Se ansioiden mahdollinen kohoaminen yrittäjänä on moninkerroin enemmän kiinni itsestä kuin palkollisena, yrittäjänä ikään kuin oikeasti mittaat osaamisesi tason ja jos taso on matala niin markkinat hoitaa häirikön pois pelistä ja jos taas osaat työsi niin kyllä siitä  kohtuullisen korvauksen saa.
1 auton yrittäjänä luulisin että se ansiotason ero on jotain nto 1000€/kk luokkaa ja jokainen voi mielessään pohtia onko tuolla summalla valmis riskin ottamaan.

Tää saattais pitää paikkansa, jollei kaikkia "ekstrakeikkoja" hoitais "erittäin edulliseen hintaan" jotku tietyt tahot joiden kalustoa kuskaa enimmäkseen ukrainasta ja muista entisistä neuvototasavalloista kotoisin oleva sakki...

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2161 : 16-05-2020, 23:10:06 »

Se ansioiden mahdollinen kohoaminen yrittäjänä on moninkerroin enemmän kiinni itsestä kuin palkollisena, yrittäjänä ikään kuin oikeasti mittaat osaamisesi tason ja jos taso on matala niin markkinat hoitaa häirikön pois pelistä ja jos taas osaat työsi niin kyllä siitä  kohtuullisen korvauksen saa.


olen kyyninen enkä usko. paskakin pärjää kunhan on tarpeeksi halpa.

Eipä silti, sama homma se on renkinäkin. Siksen en ole enää pitkään aikaan antanutkaan kaikkea osaamistani tai panostani.

surullistahan se on, mutta ois aivokuollutta antaa kaikkensa kun joku päinvittua hommansa hoitanut saa saman kuukausipalkan sekä pipon joululahjaksi.

Escucha el Oi!

Poissa Jänis

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 43
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Ferrari
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2162 : 17-05-2020, 05:35:13 »
minkälaisen kuljetusyrityksen saa pystyyn "muutamalla hupitonnilla"?

kuulostaa huru-ukkojen höpinältä - tai vaihtoehtoisesti illuusiomaailmassa elävältä rehvakkaalta kuljetusyrittäjältä, jolla ei ole muuta omaa kuin teipit ovissa ja nimi velkapapereisa.

Edustamassasi suoritusalassa reilu enemmistö on sellaisia yhden auton omistajakuljettajia, joilla kiinni olevat varannot ovat maksimissaan muutamia kymmeniä tuhansia. Se on tietenkin osasyy, miksei niistä muiden pressuvaunuista mitään rahaa saakkaan.
Sellaisia rahoja pitäisi olla jokaisella palkkakuskillakin säästössä, jotka ovat jo muutakin kerenneet tekemään töissä kuin selviämään koeajan - mutta Suomessa on tapana käyttää joka penni ja loput velaksi ja sitten taas ihmetellään kun se harhalla rakennettu elintaso romahtaa. Näin on käynyt myös sadoille ja sadoille kuljetusliikkeillekkin.

Noh, voivotella ja jossitella voi aina, omasta tekemisestä se lähtee kannattaako vai ei ja tuurillakin on osansa.

Sitä voi sitten jokainen keskenään miettiä kun näin Sunnuntai aamuyönä ajelee kohti tehdasta, että haluaako tätä tehdä isäntänä vai palkkakuskina. Kyllä palkollisen elämä on helppoa. Todella helppoa.

Poissa MJU

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 33
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Yleensä FH9 -06
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2163 : 17-05-2020, 08:13:49 »

Sellaisia rahoja pitäisi olla jokaisella palkkakuskillakin säästössä, jotka ovat jo muutakin kerenneet tekemään töissä kuin selviämään koeajan - mutta Suomessa on tapana käyttää joka penni ja loput velaksi ja sitten taas ihmetellään kun se harhalla rakennettu elintaso romahtaa.

Niin se on. Ja sitten kun elät, ilman että oot tuhlannu kaikki senttisi joka kuukausi palkastasi, niin olet jonkun sortin outolintu. Ja pääset samalla myös pelastamaan näitä velalla eläviä joilla on kulissit pystyssä kuinka menee hyvin. Ite lainasin kolmatta vuotta sitte yhelle vaikeuksissa olevalle yhteensä 1000 €. Ei siinä mitään, sanoinki että maksat ku pystyt. En olis erikseen alkanu karhuamaankaan tänä vuonna mutta oli vuosien varrella alkanu vitutuskäyrä nousemaan kun herra entisöi mopojansa, ja taisivat lomareissuja tehdä kotimaassa välillä. Nyt talvella Facebookissa näin päivityksiä rotukoiran pennusta joka oli perheeseensä ilmestynyt. Siinä vaiheessa oli pakko kommentoida koirapostaukseensa että paljonko tuommonen pentu maksaa? Tuli yyvee hältä että vaimo sen pennun on ostanu eikä hän. Minä vastasin että jos vaimolla on rahaa niin mitäpä jos lainaisit hältä sen velkasumman ja maksaisit velkas mulle pois niin olis velka siirretty teidän sisäiseksi velaksi. Vastas että ei vaimolla oo nyt rahaa  :pase:

Mulla alko käpy palaa niin sanoin että myy omaisuuttas pois niin saat sen velan maksettua. Lupasi sitte maksaa kesään mennessä ja maksoikin nyt kevättalvella kaikki pois mutta en tiiä olisinko vieläkään saanu jos en ois karehtunu.
Minä voin kyllä pulassa olevaa auttaa enkä ole tivaamassa takaisinmaksua vaan annan velallisen maksaa sitte ku pystyy. Mutta oletan sillon myös että sillon ei tehdä perheeseen mitään "hupihankintoja" ennen ku velka on maksettu takasi.

Poissa joko

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 73
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2164 : 17-05-2020, 15:51:32 »
Edustamassasi suoritusalassa reilu enemmistö on sellaisia yhden auton omistajakuljettajia, joilla kiinni olevat varannot ovat maksimissaan muutamia kymmeniä tuhansia. Se on tietenkin osasyy, miksei niistä muiden pressuvaunuista mitään rahaa saakkaan.
Sellaisia rahoja pitäisi olla jokaisella palkkakuskillakin säästössä, jotka ovat jo muutakin kerenneet tekemään töissä kuin selviämään koeajan - mutta Suomessa on tapana käyttää joka penni ja loput velaksi ja sitten taas ihmetellään kun se harhalla rakennettu elintaso romahtaa. Näin on käynyt myös sadoille ja sadoille kuljetusliikkeillekkin.

Noh, voivotella ja jossitella voi aina, omasta tekemisestä se lähtee kannattaako vai ei ja tuurillakin on osansa.

Sitä voi sitten jokainen keskenään miettiä kun näin Sunnuntai aamuyönä ajelee kohti tehdasta, että haluaako tätä tehdä isäntänä vai palkkakuskina. Kyllä palkollisen elämä on helppoa. Todella helppoa.

Nuo autorahat aina välillä vähän polttelee tuola "laatikossa", mutta empä tiedä ainakaan tällähetkellä en taida viitsiä vaihtaa huoletonta hommaa 3 töitä ja 4 vapaata systeemiä yrittäjyyteen. Silloin kun olen kaivannut lisää hommia/tienestejä niin olen myynyt itseäni vakihommien lisäksi muualle tuuraamaan. Tähän saakka olen sitä tehnyt verokortilla mutta en tiedä olisiko järkevää tehdä sitävarten Tmi ja kierrättää sitäkautta jotain kuluja esim puhelinlaskut, työkaluja ja voiskai sielä periaatteessa olla joku autokin ja sen menot kirjoilla. Varmaan rahallisesti se ja sama, mutt liekö se yrittäjille mieluisampi tapa että tuuraaja hoitaa itse sivukulunsa? Nyt on toimittu siten että maksavat aina kiinteän prossan lomakorvausta tuntipalkan päälle.
Tuosta hommas kun itseään kuljettajana vuokraa niin eikös toimeksiantajia pitänyt olla useampi ja oliko niin että myös kalustoa olisi hyvä olla sillä yrityksellä ettei verottaja rinnasta työsuhteeksi?

Poissa Betonipete

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 339
  • Sukupuoli: Mies
  • Jokapaikan säätäjä
  • Ikkunakyltti: Betonisika
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: FL6 Antabus
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2165 : 17-05-2020, 17:28:12 »
Silloin kun olen kaivannut lisää hommia/tienestejä niin olen myynyt itseäni vakihommien lisäksi muualle tuuraamaan. Tähän saakka olen sitä tehnyt verokortilla mutta en tiedä olisiko järkevää tehdä sitävarten Tmi ja kierrättää sitäkautta jotain kuluja esim puhelinlaskut, työkaluja ja voiskai sielä periaatteessa olla joku autokin ja sen menot kirjoilla. Varmaan rahallisesti se ja sama, mutt liekö se yrittäjille mieluisampi tapa että tuuraaja hoitaa itse sivukulunsa? Nyt on toimittu siten että maksavat aina kiinteän prossan lomakorvausta tuntipalkan päälle.
Tuosta hommas kun itseään kuljettajana vuokraa niin eikös toimeksiantajia pitänyt olla useampi ja oliko niin että myös kalustoa olisi hyvä olla sillä yrityksellä ettei verottaja rinnasta työsuhteeksi?
Kalustoa pitää olla tai duunareita töissä,pelkästään useampi asiakas ei riitä.
Ja tästä on turha vääntää,tiedän että moni sitä tekee, eikä ole ollut mitään ongelmia,mut ei se tee siitä laillisempaa.Kiitos sosialistinen suomi&akt.
...Kun sai niin halvalla...meissä kaikissa asuu pieni sulo vileeni...

Poissa tekele

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 409
  • Jokapaikanhöylä
  • Ikkunakyltti: MANU
  • Titteli: ...
  • Työajokki: FH
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2166 : 17-05-2020, 23:20:34 »
Ite kyl kans viimeiset pari vuotta tullu mentyä sieltä missä matalin aita. Ison firman haittapuolia on se, että osaamista ei arvosteta, vaan oot samalla viivalla sen urpon kans joka just ja just saa puolessa tunnissa veivattua kärryn laituriin polttamatta vetoauton kytkintä.

Ja kun työvuoroissakaan ei ole vähään aikaan nyt tarjottu arvostusta ammattitaidolle, niin oon ihan oikeesti alkanu tinkimään siitä et mitä suoritan. Siinä kun ei kuitenkaan ole niillä johtourpoilla paskankaan naputtamista jos jaan vain 2,5 paikkaa tunnissa, kun vuokrahessulla on ongelmia jo yhdenkin paikan tuntivauhdissa...

Jätän muiden arvioitavaksi sen, että olenko jo liian kuollut sisältä toimiakseni palvelualalla, tai että onko tämä vaatimus jotta ylipäätään voi nykyään toimia näissä hommissa...
« Viimeksi muokattu: 17-05-2020, 23:24:02 kirjoittanut tekele »

Poissa MJU

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 33
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Yleensä FH9 -06
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2167 : 18-05-2020, 17:42:39 »
Aikasemmassa elämässä jakarikuskina se oli just tuota että eipä tahtonu arvostusta olla vaikka kaikkes annoit. Päin vastoin, tahto olla tyyli se että jos tunnollisella kuskilla kerranki jäi jotaki hoitamatta niin mainintaa tahto tulla heti. Sen sijaan ne jotka tahallaan löi läskiksi hommat säännöllisesti sai olla enimmäkseen rauhassa. Vissiin sillä ajatuksella että ei siitä kuitenkaan mitään hyötyä ole vaikka niille mainittis.

Poissa Thomson

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 512
  • Sukupuoli: Mies
    • Ac-Trans Oy
  • Ikkunakyltti: Thomson
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Moffett
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2168 : 19-05-2020, 01:36:48 »
Aikasemmassa elämässä jakarikuskina se oli just tuota että eipä tahtonu arvostusta olla vaikka kaikkes annoit. Päin vastoin, tahto olla tyyli se että jos tunnollisella kuskilla kerranki jäi jotaki hoitamatta niin mainintaa tahto tulla heti. Sen sijaan ne jotka tahallaan löi läskiksi hommat säännöllisesti sai olla enimmäkseen rauhassa. Vissiin sillä ajatuksella että ei siitä kuitenkaan mitään hyötyä ole vaikka niille mainittis.
Itestä tuntu yhteen väliin että kun ajo tota meiän idän lenkkiä, niin mie olin kuskeista ainut joka päivän päätteeks laitettiin viel tekee muita meille kuulumattomia hommia kun olin aikasemmin takasin ja omani hoitanu. Eipä oo itekkään ihan sillei enää tullu ees senjälkeen yritettyäkään olla nopea, kunhan ajoissa selviää ja jäis vielä aikaakin tehä iltaan kuorma.
Miksi tehdä tänään sitä jonka voit huomennakin jättää tekemättä?

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2169 : 24-05-2020, 23:15:45 »
Edustamassasi suoritusalassa reilu enemmistö on sellaisia yhden auton omistajakuljettajia, joilla kiinni olevat varannot ovat maksimissaan muutamia kymmeniä tuhansia. Se on tietenkin osasyy, miksei niistä muiden pressuvaunuista mitään rahaa saakkaan.
Sellaisia rahoja pitäisi olla jokaisella palkkakuskillakin säästössä, jotka ovat jo muutakin kerenneet tekemään töissä kuin selviämään koeajan

tottakai pitää olla, mutta kannattako sitä säästettyä rahaa uhrata siihen, että saa oman nimen oveen..? ymmärrän ehkä jos  ei ole duunia lainkaan, mutta ei työpaikkaa ja säästöjä siihen iloon kannata uhrata, että saa rahtihemmoihin kirjoittaa tittelikseen POMO.

Escucha el Oi!

Poissa TeeJii

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 24
  • Sukupuoli: Mies
  • CB: TeeJii @ 7FM, 19AM, 28USB (KOSLA-1979)
  • Ikkunakyltti: TeeJii
  • Titteli: Sairaslomalla
  • Työajokki: Haittis
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2170 : 25-06-2020, 23:15:24 »
Olen tätä otsikkoa mielenkiinnolla seuraillut ja tulikin parikin kysymystä mieleen eli juu ovat hölmöja, anteeksi etukäteen...

Kysymys1,
                 Oletetaan, että haluaisin alkaa yrittäjäksi ja hankkisin nyt tästä 2- tai 3-akselisen veturin ja tulisi aika alkaa keskustelemaan sopimuksista eli siis
                 kysymykseni on, että miten tällaiset diilit esimerkiksi nyt vaikka Schenkerin tai DSV:n kanssa tehdään ja mitä sellaisesta pitää tietää etukäteen

Kysymys 2,
                  Onko tapahtuma mitenkään erilainen, jos haluaisinkin alkaa ajamaan kontteja?

Kysymys 3,
                   Saako yrittäjyydestä leipää pöytää tai edes jotakin sen leivän päälle muutakin kuin ylähuuli? Vai kannattaako edelleen vaan pysyä renkinä?

Poissa veikkaaja

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 43
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: SISU
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Sisu Polar 8x4
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2171 : 26-06-2020, 19:21:52 »

Kysymys 3,
                   Saako yrittäjyydestä leipää pöytää tai edes jotakin sen leivän päälle muutakin kuin ylähuuli? Vai kannattaako edelleen vaan pysyä renkinä?
Paremminhan sitä _pitäisi_ saada, verraten, että olis renki puikoissa.
Muistat vaan maksaa eläkettä, niin ei tarvii ikäloppuna olla vielä auton ratissa.

Itse pysyisin renkinä(ja pysyn), ellei työnantaja olisi jäämässä eläkkeelle tms. Eli ostaisin yritystoiminnan ajo(i)neen/auto(i)neen pois.

Poissa Tuusa

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 199
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Tuusa
  • Titteli: Duunari
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2172 : 26-06-2020, 21:32:01 »
Olen tätä otsikkoa mielenkiinnolla seuraillut ja tulikin parikin kysymystä mieleen eli juu ovat hölmöja, anteeksi etukäteen...

Kysymys1,
                 Oletetaan, että haluaisin alkaa yrittäjäksi ja hankkisin nyt tästä 2- tai 3-akselisen veturin ja tulisi aika alkaa keskustelemaan sopimuksista eli siis
                 kysymykseni on, että miten tällaiset diilit esimerkiksi nyt vaikka Schenkerin tai DSV:n kanssa tehdään ja mitä sellaisesta pitää tietää etukäteen

Kannattaa sopia ajot ennen kuin hankkii autoa.

Jos heti huomenna pitää aloittaa, niin sitten vuokra-autolla alkuun, jos vaan taksa sen sallii.

Kysymys 2,
                  Onko tapahtuma mitenkään erilainen, jos haluaisinkin alkaa ajamaan kontteja?

Kysymys 3,
                   Saako yrittäjyydestä leipää pöytää tai edes jotakin sen leivän päälle muutakin kuin ylähuuli? Vai kannattaako edelleen vaan pysyä renkinä?

Eikö irtoperien veto ole kaikkein kilpailluin suoriteala ja pitkäkilpiset polkevat hinnoista loputkin ilmat?

Poissa joko

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 73
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2173 : 26-06-2020, 21:46:57 »
Ihan yhtä kilpailtua taitaa olla kaikki muutkin alat. On se irtoperän vedon hinta varmaan juu aika pohjiin tallattu mutta on siinä aloitus kulutkin pienet ja muuttujia siihen rahanmenoon on aika vähän. Joku thermo yhdistelmä niin voi mennä sen varsinaisen alustan huoltojen ja kunnossapidon lisäksi äkkiä kylmäkoneisiin ja perälautoihin jonakin vuonna 500 euroa ja toisena 10 000 euroa. Riippuen miten vehkeet pelaa ja minne j koska ne hajoaa

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2174 : 27-06-2020, 22:21:17 »


Kysymys1,
                 Oletetaan, että haluaisin alkaa yrittäjäksi ja hankkisin nyt tästä 2- tai 3-akselisen veturin ja tulisi aika alkaa keskustelemaan sopimuksista eli siis
                 kysymykseni on, että miten tällaiset diilit esimerkiksi nyt vaikka Schenkerin tai DSV:n kanssa tehdään ja mitä sellaisesta pitää tietää etukäteen



en ole koskaan kyseisessä tilanteessa ollut, mutta mulla on jonkunlainen käsitys silti miten tilanne menee:

Sinut kutsutaan neuvottelemaan hinnasta. Sinulla on varmasti joku hinta jo mielessäsi (ainakin soisi olla), mutta et ehkä kehtaa sanoa sitä ääneen, koska tottakai toivot että se olisi vieläkin kovempi.
Saat ehkä jonkun haalean tai tulikuuman kusikahviveden jostain automaatista - kampaviinerit tai muut purtavat eivät kuulu tähän tilaisuuteen.

Juttelette ja jaarittelette niitä näitä, kerrot kuinka kova olet tekemään töitä ja miten olet ostamassa vähän ajettua v8 scaniaa, kymmenen pyörää ja nappinahkasisusta - mutta koska huolintaliikkeen edustajaa ei näytä kiinnostavan pätkääkään, yrität lyödä lisää pökköä pesään ja kerrot että aiot hankkia siihen heti myös kiiltävän karjapuskurin.

Vihdoin huolintaliikkeen edustaja näyttää kiinnostuneen ja hymyilee vienosti. Kertoo miten tulijoita on jonoksi asti, että nyt ois tarjolla aluksi jotain lähikeikkaa hinnalla 1,0x€, mutta tottakai hintaa tarkastetaan kunhan näytät luotettavuuden ja kilometrikeikkojakin on tulossa. Itseasiassa saisit 0,0x€ enemmän kilometriltä, jos maalautat autosi huolintaliikkeen väreihin ja mainoksiin. Ja tämähän käy sinulle, lisäraha ei ole koskaan pahitteeksi. maksaahan se maalaus viisi tonnia, mutta äkkiähän se on maksettu.

Kirjoitatte nimet paperiin, lyötte kättä päälle ja hymyilytte.
Hymyilette vielä kun ovikin sulkeutuu takana.
Sinä hymyilet koska et tajunnut että hintaa tarkastetaan vain alaspäin vaikeiden aikojen varjolla, huolintaliikkeen edusta hymyilee koska tietää että et ymmärtänyt mistään mitään, pian sinulla on veturi jolla ei voi tehdä kuin yhden huolintaliikkeen hommia jotka kusettaa sua enempi kuin populistipersut kannattajiaan.

(ei ollut henkilökohtaista, mutta noin näen sen menevän)
« Viimeksi muokattu: 27-06-2020, 22:24:20 kirjoittanut IsoPaha-Heikki »
Escucha el Oi!

Poissa andy

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 716
  • Sukupuoli: Mies
  • Kolmostie, taakse jo jäänyttä elämää
  • Ikkunakyltti: ANDY jos on matkassa
  • Titteli: Eläkeläinen
  • Työajokki: Haittiksella
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2175 : 28-06-2020, 00:46:28 »

Kirjoitatte nimet paperiin, lyötte kättä päälle ja hymyilytte.
Hymyilette vielä kun ovikin sulkeutuu takana.
Sinä hymyilet koska et tajunnut että hintaa tarkastetaan vain alaspäin vaikeiden aikojen varjolla, huolintaliikkeen edusta hymyilee koska tietää että et ymmärtänyt mistään mitään, pian sinulla on veturi jolla ei voi tehdä kuin yhden huolintaliikkeen hommia jotka kusettaa sua enempi kuin populistipersut kannattajiaan.

(ei ollut henkilökohtaista, mutta noin näen sen menevän)

Hyvin pitkälle minullakin tuo mielikuva ja olen kuullut eräältä entiseltä puuauto yittäjältä, että niissä hommissa neuvottelut meni noin suurin piirtein ja ku uusissa neuvotteluissa oli esittänyt tarvitsevansa  x määrän lisää korvausta, oli ilmoitusluontoisesti sanottu, että juuri sen verran pitäisi taksaa pudottaa sillä seurauksella, että liikenneluvat putosi silloin piirongin laatikkoon ja autoista kilvet pois, Sinne piirongin laatikkoon ne liikenneöuvat sitten jäikin. Aikaa tästä on noin 20 vuotta, enkä usko asioiden paljoa muuttuneen ainakaan parempaan.

Poissa TeeJii

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 24
  • Sukupuoli: Mies
  • CB: TeeJii @ 7FM, 19AM, 28USB (KOSLA-1979)
  • Ikkunakyltti: TeeJii
  • Titteli: Sairaslomalla
  • Työajokki: Haittis
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2176 : 29-06-2020, 09:50:37 »
Kuten aiemminkin jo sanoin, että tämä kysymys siksi, että olen tätä asiaa miettinyt jo tyyliin kakarasta asti.

IPH:n kirjoitus sai minut maistamaan jo kusisenkoneellisenkahvin kuumana suussani...en tiedä miksi.

Kiitos kaikille vastanneille ja oikein hyvää alkanutta viikkoa, pitäkää ryörät pyörimässä ja turvallisia kilometrejä.


Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2177 : 29-06-2020, 13:12:22 »
Oikeestihan se menee niin esim. kontin ja Ruotsin/Norjan ajossa että huolitsija ei osaa sanoa mitään hintoja koska joka keikka/kuorma on eri hintanen ja huolitsija ottaa siitä välistä omansa ja autoilijalle jää loput. Se hinta voi olla joskus hyvä, välillä vähän huonompi ja usein ihan paska. Tyhjänä ajoista ei joko makseta mitään tai joku onneton summa jolla just saa polttoaineen.

Joku aika sitten ihmettelin erään irtoperävetäjän matematiikkaa, kilsahinta kuulosti ihmeen hyvältä, tiedän kuitenkin suunnilleen mitä se firma muille maksaa, sitten tajusin kysyä että onko myös tuntiajot laskettu kilsahintaan, olihan ne..