Rahtihemmot.com
Yleinen keskustelu => Yleinen keskustelu alaan liittyen. => Täysperävaunu => Aiheen aloitti: Jussi - 10-05-2013, 17:11:59
-
Tällainen tuli vastaan, kun tutkin Kome Oy:n sivuja, tuon 5-akselisen kasettikärryn yhteydessä:
(http://www.kome.fi/tuotekuvat/kaivostuotteet02.jpg)
Ihan selvästi vastaava napa edessä, kuin mitä Sisu käyttää vetävässä akselissa, ainakin mm. R-sarjassa.
Takana näkyy myös perämurikka akselissa, joten lienee samanlainen.
Äkkiseltään tuo näyttää joltain konttikärryltä, mutta ei siinä kyllä kiskoja ole.
Aika erikoinen tapaus. Osaako joku järkevämpi spekuloida, mikä idea, miten toteutettu jne?
Muok. Toisessa kohtaa sivuilla luki:
Vetävillä akseleilla varustettu kaivosvaunu.
:ide3:
-
Mulla ainakin herää kysymys, että miten se veto sinne perävaunuun välitetään? Sähkö, hydrauliikka, mekaaninen?
-
Mulla ainakin herää kysymys, että miten se veto sinne perävaunuun välitetään? Sähkö, hydrauliikka, mekaaninen?
Traktorin kärryissä on hydraulista vetoa. Pienissä nopeuksissa varmaan tarkoitettu käytettäväksi...
-
Joku periaatteellinen juttu, etten viitsi linkitellä monille pienemmille foorumeille, mutta kahtokaas googlen tarjonta sanoilla sisu nemo (https://www.google.fi/search?client=opera&q=sisu+nemo&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8&channel=suggest) selviää samalla vetävien kärryjen ja mannin hydrodrive
-
Traktorin kärryissä on hydraulista vetoa.
Niissä on myös mekaanista vetoa :hattu:
Tuossa varmaan kuitenkin hydraulinen.
-
Ei nyt jaksa noita kaikki linkkejä tutkia mut toi Sisun nestemoottori on jostain 60-luvulta jo peräisin. Ehtikääpä käsiinne Sisun historiikki (en muista nimeä), siinä on hyvin tietoa asiasta ja paljon kuvia puunajosta jossa tota lie käytetty jossain määrin aikanaan.
Googlettamalla löyty johonkin wannabe- rekkamies sivustolle linkki jossa on kanssa keskusteltu asiasta http://www.rahtihemmot.com/forum/index.php?topic=3714.msg125466#msg125466
-
Joku periaatteellinen juttu, etten viitsi linkitellä monille pienemmille foorumeille, mutta kahtokaas googlen tarjonta sanoilla sisu nemo (https://www.google.fi/search?client=opera&q=sisu+nemo&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8&channel=suggest) selviää samalla vetävien kärryjen ja mannin hydrodrive
tossa kärryssä ei kyllä ole hydraulisia napoja.
-
tossa kärryssä ei kyllä ole hydraulisia napoja.
Oisko voisko siel olla kardaanien tilalla hydraulimoottorit?
-
Oisko voisko siel olla kardaanien tilalla hydraulimoottorit?
voi varmaan mutta mitä järkeä? Painoa ainakin säästyis napamoottoreilla.
-
voi varmaan mutta mitä järkeä? Painoa ainakin säästyis napamoottoreilla.
Ei kai sillä painolla kaivoksella ole niin paljoa väliä...
-
Ei kai sillä painolla kaivoksella ole niin paljoa väliä...
jaksais mopotkin nousta jyrkemmän nousun suuremmalla kuormalla. En kyllä tiedä mihin kaivoksessa tarvii vetävää perävaunua jos ei tähänkään asti ole tarvittu?
-
Aika hepposelle näyttää jos tolla on tarkotus kaivoksella tuua tavaraa ylös eli tuskin se tuon kärryn käyttötarkotus on.
-
voi varmaan mutta mitä järkeä? Painoa ainakin säästyis napamoottoreilla.
jaksais mopotkin nousta jyrkemmän nousun suuremmalla kuormalla. En kyllä tiedä mihin kaivoksessa tarvii vetävää perävaunua jos ei tähänkään asti ole tarvittu?
Näitäpä minäkin lähinnä mietin, kun tuon tänne postasin, että mikä järki/käyttötarkoitus?
(Napamottoorista minäkin olen kyllä kuullut.)
-
Yhen kaverin faija on nykyään komella hommissa,kyselin jos ton kärryn käyttötarkoitus selveis.
-
Muutama vuosi takaperin olivat kaivos Volvoon lyöneet vetävän akselin viidenneksi akseliksi, kun on kuulemma kestävämpi kuin vapaasti pyörivät. Siis siinäkään ei ollut vetoa, mutta navat ja kaikki tallella.
-
Muutama vuosi takaperin olivat kaivos Volvoon lyöneet vetävän akselin viidenneksi akseliksi, kun on kuulemma kestävämpi kuin vapaasti pyörivät. Siis siinäkään ei ollut vetoa, mutta navat ja kaikki tallella.
Samaa hommaa epäilisin tässäkin
-
Muutama vuosi takaperin olivat kaivos Volvoon lyöneet vetävän akselin viidenneksi akseliksi, kun on kuulemma kestävämpi kuin vapaasti pyörivät. Siis siinäkään ei ollut vetoa, mutta navat ja kaikki tallella.
Niin, tollanen banjolla varustettu akseli on rakenteeltaan heikompi kuin normaali akseli, ainoa ero että vetävät on tehty yleensä vähintään 13 tonnin ja usein kovemmille painoille, normi akselit usein 10 tonnin. Valmistajilta kyllä löytyy järeämpiäkin perävaunuakseleita jos vaan tajuaa kysyä.
-
Omassa noi vetävät on vaan 13tn akseleita sisun mielestä. Etuakseli taas 10tn jotenkin ei mee oikeen käsikädessä...
Mutta selviskö tähän peräkärryyn ikinä ideaa mihkä tollasta akselistoa tarvitsee ?