0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Norjassahan saa nykyään olla puolikas oliko se 17 vai 17,5 metriä? Pitkällä vetäjällä saa siltasääntöpituudet täytettyä ilman perävaunun viimesen akselin viemistä aivan perään, saattaa onnistua ihan normi europuolikkaalla 50t painot. Muutenkaan noilla vetureiden pituudella ei ole niin väliä Suomen Autonomisen Neuvostotasavallan ulkopuolella.
Ruotsissahan muistaakseni kun on jotain luokkaa 3.9 akseliväli vetäjässä ja 3 akselia harvoilla teleillä kärryssä niin saa kokonaispainon johonkin 56 - 58 tonnin seutuville, muistelisin jostain tollasta tietoa lukeneeni
Jossain alan lehdessä oli ruottalainen asfalttipuolikas esittelyssä, vetäjässä 3-4aks (en muista tarkkaan enää kumpi) ja kärryssä 4-akselia, kokonaispaino 60tn ...
Ei siinä tolla veturin akselivälillä oo mitään tekemistä, siellä ääriakseliväli määrää suurimman sallitun kokonaispainon. Jos en väärin muista niin 18,6m ääriakseliväli sallii 60t kokonaispainon puolikkaalle Ruotsissa.
Eikö tuommonen kärry ole kohtuullisen vittumainen vetää kun nuo akselit on noin isoilla väleillä?En toki tiedä kun en ole koskaan vetäny mitään puolikasta mutta luulisin niin.
epäilisin että olis 2 ja 3 akseli kiinteät kun taas 1 ja 4 kääntyypi , eihän tuo muuten kääntyis varmaa mihkää
Eikä muuten jää,ainaki mitä mie oon säiliökärryjä vastaavia kattellu ruottinmaalla,niin yhtälailla ne taipuu,kun täysperätki.
Onko teillä kokemusta vähän pitemmällä akselivälillä olevasta puolikkaan veturista, siis vajaan neljän metrin luokkaa? Tekeekö peruuttelusta ja yms. kääntelystä yhdistelmänä huomattavasti kankeampaa, tuon kokoinen nuppihan ei ole itsessään vielä kömpelö.Kippikärryä vaan mietin, kun siltasääntö ei monessa täyty esimerkiksi 3- aks. veturi ja 2- akselinen kärry.
Luitte ajatuksia, tuota 46t kokonaispainoa haen...
Luitte ajatuksia, tuota 46t kokonaispainoa haen ja juurikin noita Janin mainitsemia vetoauton pituuksia.Vetopöydän paikka ei taida kuitenkaan kauheasti poiketa, kun akseliväli muuttuu n.3-4 m välillä. Akselien kantavuudet on samat ja metri runkoakaan ei kuitenkaan paina niin paljoa. Siis tästä olen noita painoja yrittänyt lukea http://datasheets.volvotrucks.com/getfile.aspx?id=1024844.Tästä alustan tiedoista minusta asia näkyy paremmin http://datasheets.volvotrucks.com/getfile.aspx?id=1025872.Siis "kuormanpainopiste Y" siirtyy kokoajan hieman eteenpäin, mutta aika maltillisesti. Eikö tuo olisi juurikin vetopöydän paikka, kun on pistemäinen kuorma?Pääsettekö Jani noihin 46t kok.painoihin? Tarviiko jonkun suomen mittoihin valmistetun kärryn vai käytättekö ihan jotain euroopasta tuotuja kamppeita?