Kirjoittaja Aihe: Nupin akseliväli  (Luettu 37757 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Samppa82

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 458
  • Titteli: Duunari
Nupin akseliväli
« : 03-04-2012, 12:01:49 »
Oikeastaan otsikko ei kerro kysyttävää asiaa mutta valaiskaa nyt tietämätöntä. Eritoten vastauksia odotan niiltä ketkä ajaa pohjoismaihin tai muuten pyörivät paljon satamissa.

Eli näin tossa aprillipäivänä (ihan tosi) Tukholmassa Viking terminaalista lähtevän Scanian jossa oli ihan järkyttävä akseliväli nupiksi. En muista oliko minkä maalainen mutta epäilisin et Norjasta. Etu- ja vetävänakselin väli oli mielestäni pitempi kuin mitä kaksiakselisen nupin ja lisänä oli teliakseli jossa oli vielä aavistuksen pienempi rengaskoko kuin vetävällä akselilla. Eli mikä on rakenteen idea? Todennäköisesti se takimmain akseli oli nouseva. Jotenkin tuli vain mieleen et onko johonkin Norjan ties mihin rajoituksiin tehty rakenne...

Poissa James

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 544
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: DAF
Vs: Nupin akseliväli
« Vastaus #1 : 03-04-2012, 13:12:22 »
Minkälainen kärry? Eikös bulkkivehkeissä oo monesti "normaalia" pidemmät akselivälit?

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nupin akseliväli
« Vastaus #2 : 03-04-2012, 13:14:39 »
Norjassahan saa nykyään olla puolikas oliko se 17 vai 17,5 metriä? Pitkällä vetäjällä saa siltasääntöpituudet täytettyä ilman perävaunun viimesen akselin viemistä aivan perään, saattaa onnistua ihan normi europuolikkaalla 50t painot. Muutenkaan noilla vetureiden pituudella ei ole niin väliä Suomen Autonomisen Neuvostotasavallan ulkopuolella.

Poissa Sampsa

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 373
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: "Bööviikki"
Vs: Nupin akseliväli
« Vastaus #3 : 03-04-2012, 13:23:11 »
Norjassahan saa nykyään olla puolikas oliko se 17 vai 17,5 metriä? Pitkällä vetäjällä saa siltasääntöpituudet täytettyä ilman perävaunun viimesen akselin viemistä aivan perään, saattaa onnistua ihan normi europuolikkaalla 50t painot. Muutenkaan noilla vetureiden pituudella ei ole niin väliä Suomen Autonomisen Neuvostotasavallan ulkopuolella.

Ruotsissahan muistaakseni kun on jotain luokkaa 3.9 akseliväli vetäjässä ja 3 akselia harvoilla teleillä kärryssä niin saa kokonaispainon johonkin 56 - 58 tonnin seutuville, muistelisin jostain tollasta tietoa lukeneeni  :ide3:

Poissa JTH

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 330
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
Vs: Nupin akseliväli
« Vastaus #4 : 03-04-2012, 15:47:29 »
Ei siihen tarvii olla muuta selitystä, ku että on täysperän vetäjästä muutettu rekkaveturiksi.  Päällirakenteet vaan pois ja vetopöytä tilalle sekä rungon lyhennys telin takaa. Onhan nuita ajossa.
Aina tiellä!

Poissa Mr_A

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 919
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: \8/ Mr A
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania R500 -08
Vs: Nupin akseliväli
« Vastaus #5 : 03-04-2012, 16:54:12 »
Ruotsissahan muistaakseni kun on jotain luokkaa 3.9 akseliväli vetäjässä ja 3 akselia harvoilla teleillä kärryssä niin saa kokonaispainon johonkin 56 - 58 tonnin seutuville, muistelisin jostain tollasta tietoa lukeneeni  :ide3:

Jossain alan lehdessä oli ruottalainen asfalttipuolikas esittelyssä, vetäjässä 3-4aks (en muista tarkkaan enää kumpi) ja kärryssä 4-akselia, kokonaispaino 60tn :aamen: :tukka: ...

Poissa Vantage

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 262
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: NIKO
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: R
Vs: Nupin akseliväli
« Vastaus #6 : 03-04-2012, 17:10:30 »
Jossain alan lehdessä oli ruottalainen asfalttipuolikas esittelyssä, vetäjässä 3-4aks (en muista tarkkaan enää kumpi) ja kärryssä 4-akselia, kokonaispaino 60tn :aamen: :tukka: ...

Siinä olis ihan myytävänki ;) http://www.mascus.fi/Kuljetuskalusto/Kaytetyt-Sora--ja-kippiautot/Volvo-FH520/ed9fcc9d.html

Poissa Jussi

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 2647
  • Sukupuoli: Mies
  • Asfalttiprinssi
    • valokuvakansioni
  • Ikkunakyltti: JUSSI
  • Työajokki: Volvo FMX 540
Vs: Nupin akseliväli
« Vastaus #7 : 03-04-2012, 18:00:01 »
Ei siinä tolla veturin akselivälillä oo mitään tekemistä, siellä ääriakseliväli määrää suurimman sallitun kokonaispainon. Jos en väärin muista niin 18,6m ääriakseliväli sallii 60t kokonaispainon puolikkaalle Ruotsissa.
Niin no, ei sillä veturin akselivälillä periaatteessa ole merkitystä, mutta yleensä vaatii nimenomaan normaalia pidemmän veturin, että tuo ääriakseliväli muodostuu riittävän pitkäksi.
Onnistuu tietysti lyhyelläkin "normi-veturilla", mutta perävaunun on oltava vastaavasti pidempi.
(Eikä sillä, varmasti tiesitkin tämän, mutta tarkensin vaan, jos joku ei ymmärtänyt.)

Muutama 60t puolikas esimerkkinä:








^ Tässähän taka-akseli "venyy" vielä ulos, kuten seuraavassa...

« Viimeksi muokattu: 03-04-2012, 18:07:23 kirjoittanut Jussi »

Poissa Samppa82

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 458
  • Titteli: Duunari
Vs: Nupin akseliväli
« Vastaus #8 : 03-04-2012, 20:09:06 »
Norjassahan saa nykyään olla puolikas oliko se 17 vai 17,5 metriä? Pitkällä vetäjällä saa siltasääntöpituudet täytettyä ilman perävaunun viimesen akselin viemistä aivan perään, saattaa onnistua ihan normi europuolikkaalla 50t painot. Muutenkaan noilla vetureiden pituudella ei ole niin väliä Suomen Autonomisen Neuvostotasavallan ulkopuolella.

Niin vetäjä unohtui tarkentua. 164R taisi oli kysymyksessä. Ja jotenkin se vetäjän takimmainen akseli oli jälkiasennetun näköinen. Toki voihan se olla normaali kuorma-autosta muutettu "nupiksi". Kärry ei ollut mikään tavanomaista pitemmän oloinen mut sijoittui niin että takimman akselin ja kärryn etummaisen akselin väli oli melko lyhyt. Eli mittaa olisi saattanut tuon 17 vaikka vain ollakkin...

Poissa Automies

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 142
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Juuso
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: 124L 420
Vs: Nupin akseliväli
« Vastaus #9 : 03-04-2012, 21:20:25 »
Eikö tuommonen kärry ole kohtuullisen vittumainen vetää kun nuo akselit on noin isoilla väleillä?
En toki tiedä kun en ole koskaan vetäny mitään puolikasta mutta luulisin niin. :ide3:


Poissa Sampsa

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 373
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: "Bööviikki"
Vs: Nupin akseliväli
« Vastaus #10 : 03-04-2012, 21:22:23 »
Eikö tuommonen kärry ole kohtuullisen vittumainen vetää kun nuo akselit on noin isoilla väleillä?
En toki tiedä kun en ole koskaan vetäny mitään puolikasta mutta luulisin niin. :ide3:

epäilisin että olis 2 ja 3 akseli kiinteät kun taas 1 ja 4 kääntyypi , eihän tuo muuten kääntyis varmaa mihkää

Poissa Automies

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 142
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Juuso
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: 124L 420
Vs: Nupin akseliväli
« Vastaus #11 : 03-04-2012, 21:50:34 »
epäilisin että olis 2 ja 3 akseli kiinteät kun taas 1 ja 4 kääntyypi , eihän tuo muuten kääntyis varmaa mihkää
No niin se on pakko olla. Mutta silti mahtaa jäähä mustia jälkiä kun vetäsee jossai tiukassa risteyksessä esim. tuon Stenan kärryn. :ide3:


Poissa crane

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 143
  • Sukupuoli: Mies
  • Lapinmiehen prototyyppi
  • Ikkunakyltti: Antti
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania R580
Vs: Nupin akseliväli
« Vastaus #12 : 12-04-2012, 20:00:44 »
Eikä muuten jää,ainaki mitä mie oon säiliökärryjä vastaavia kattellu ruottinmaalla,niin yhtälailla ne taipuu,kun täysperätki.
Töissä ja vapaalla V8:lla \o/

Poissa pikku-matti

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 664
  • Sukupuoli: Mies
  • ok
  • Ikkunakyltti: PIKKU-MATTI
  • Titteli: Lomalla
  • Työajokki: apinakiikku
Vs: Nupin akseliväli
« Vastaus #13 : 12-04-2012, 22:05:41 »
Eikä muuten jää,ainaki mitä mie oon säiliökärryjä vastaavia kattellu ruottinmaalla,niin yhtälailla ne taipuu,kun täysperätki.

Ketteriä ne on. Kungälvissä kerran kattelin ku tollanen kääntys ja ketterästi meni. Ajattelin et se kiertää sillä veturilla kaukaa, mut ei. Samat ajolinjat sillä oli ku jollain jako mopolla. Kärry tuli aikalailla samoja linjoja ku veturikin.

Poissa Automies

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 142
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Juuso
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: 124L 420
Vs: Nupin akseliväli
« Vastaus #14 : 12-04-2012, 22:45:33 »
Juu eipä ole kokemusta... :vihel:


Poissa pertti

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 144
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volvo
Vs: Nupin akseliväli
« Vastaus #15 : 14-04-2012, 20:49:22 »
Varsin ketteriä ovat, mutta myös helkkarin vakaita. Ei hypi eikä venkoile, tulee perässä kuin olisi kiskoilla.

Poissa ArticFox

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 40
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nupin akseliväli
« Vastaus #16 : 19-06-2012, 12:30:03 »
Onko teillä kokemusta vähän pitemmällä akselivälillä olevasta puolikkaan veturista, siis vajaan neljän metrin luokkaa?  ??? Tekeekö peruuttelusta ja yms. kääntelystä yhdistelmänä huomattavasti kankeampaa, tuon kokoinen nuppihan ei ole itsessään vielä kömpelö.

Kippikärryä vaan mietin, kun siltasääntö ei monessa täyty esimerkiksi 3- aks. veturi ja 2- akselinen kärry.

Poissa Jani-85

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 309
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Naibel
Vs: Nupin akseliväli
« Vastaus #17 : 19-06-2012, 21:22:55 »
Onko teillä kokemusta vähän pitemmällä akselivälillä olevasta puolikkaan veturista, siis vajaan neljän metrin luokkaa?  ??? Tekeekö peruuttelusta ja yms. kääntelystä yhdistelmänä huomattavasti kankeampaa, tuon kokoinen nuppihan ei ole itsessään vielä kömpelö.

Kippikärryä vaan mietin, kun siltasääntö ei monessa täyty esimerkiksi 3- aks. veturi ja 2- akselinen kärry.

Ei mitenkään huomattavasti ainakaan, talossa on täl hetkel 2 kpl 3,75av telivetosii ja 3,90 av normi 6x2 ja sit yks 3,20av 6x2, ni eipä juuri eroja oo 6x2:sten välillä, nua telivetoset onki sit pikkasen kankeampia muttei nekään järkyttävästi, ainoa volvo on 3,20av muut on kanioita.

Nii joo ja harrastamme jonkunmoista "maansiirtoa" , mut sil on merkityst et onks kärry 2 vai 3 akselinen, meil on 2 ja 3 akselisii kärryjä ilman kääntyviä fillareita.
« Viimeksi muokattu: 19-06-2012, 21:33:07 kirjoittanut Jani-85 »
Olen koukussa elämään vaikkei elämäni ole koukussa.

Poissa em0395

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 313
  • Sukupuoli: Mies
  • paksumahainen arvofossiili
  • Työajokki: S-Way
Vs: Nupin akseliväli
« Vastaus #18 : 19-06-2012, 21:49:06 »
Onko teillä kokemusta vähän pitemmällä akselivälillä olevasta puolikkaan veturista, siis vajaan neljän metrin luokkaa?  ??? Tekeekö peruuttelusta ja yms. kääntelystä yhdistelmänä huomattavasti kankeampaa, tuon kokoinen nuppihan ei ole itsessään vielä kömpelö.

Kippikärryä vaan mietin, kun siltasääntö ei monessa täyty esimerkiksi 3- aks. veturi ja 2- akselinen kärry.

Tota siltasääntöä pohdittaessa vissiin hakusessa 46t. kokonaismassa 3+2 yhdistelmällä? (ääriakseliväli n.11,5m)
Oikein pitkän vetäjän kun laittaa, pitää vetopöytä olla melko edessä ettei mene auto takapainoiseksi ja edessä oleva pöytä taas vie telipyörät niin pitkälle kärryn alle että sen 3 metrin säännön kanssa voi tulla ongelmia.
Kaikki muu kuin  kritiikitön monikulttuurin palvonta on rasismia

Poissa ArticFox

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 40
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nupin akseliväli
« Vastaus #19 : 20-06-2012, 12:20:13 »
Luitte ajatuksia, tuota 46t kokonaispainoa haen ja juurikin noita Janin mainitsemia vetoauton pituuksia.
Vetopöydän paikka ei taida kuitenkaan kauheasti poiketa, kun akseliväli muuttuu n.3-4 m välillä. Akselien kantavuudet on samat ja metri runkoakaan ei kuitenkaan paina niin paljoa. Siis tästä olen noita painoja yrittänyt lukea http://datasheets.volvotrucks.com/getfile.aspx?id=1024844.

Tästä alustan tiedoista minusta asia näkyy paremmin http://datasheets.volvotrucks.com/getfile.aspx?id=1025872.
Siis "kuormanpainopiste Y" siirtyy kokoajan hieman eteenpäin, mutta aika maltillisesti. Eikö tuo olisi juurikin vetopöydän paikka, kun on pistemäinen kuorma?

Pääsettekö Jani noihin 46t kok.painoihin? Tarviiko jonkun suomen mittoihin valmistetun kärryn vai käytättekö ihan jotain euroopasta tuotuja kamppeita?

Poissa Mik@_75

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nupin akseliväli
« Vastaus #20 : 20-06-2012, 22:16:30 »
Luitte ajatuksia, tuota 46t kokonaispainoa haen...

Ei kelpais 3aks veturi, 2aks kärry ja 50tn ??? semmoistakin ihmettä joskus ajoin, pitkään väitin vastaan, ettei ole mahdollista, mutta rekisteriotteessa ne oli, eli ei kun uskomaan vaan sitten. Paripyörällinen harvateli-siirtoakseli se kärry ja veturi telivetoinen ja pitkä ku nälkävuosi. Ainakin 3.5m pääakseliväli siis.

Poissa Jani-85

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 309
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Naibel
Vs: Nupin akseliväli
« Vastaus #21 : 20-06-2012, 22:33:32 »
Luitte ajatuksia, tuota 46t kokonaispainoa haen ja juurikin noita Janin mainitsemia vetoauton pituuksia.
Vetopöydän paikka ei taida kuitenkaan kauheasti poiketa, kun akseliväli muuttuu n.3-4 m välillä. Akselien kantavuudet on samat ja metri runkoakaan ei kuitenkaan paina niin paljoa. Siis tästä olen noita painoja yrittänyt lukea http://datasheets.volvotrucks.com/getfile.aspx?id=1024844.

Tästä alustan tiedoista minusta asia näkyy paremmin http://datasheets.volvotrucks.com/getfile.aspx?id=1025872.
Siis "kuormanpainopiste Y" siirtyy kokoajan hieman eteenpäin, mutta aika maltillisesti. Eikö tuo olisi juurikin vetopöydän paikka, kun on pistemäinen kuorma?

Pääsettekö Jani noihin 46t kok.painoihin? Tarviiko jonkun suomen mittoihin valmistetun kärryn vai käytättekö ihan jotain euroopasta tuotuja kamppeita?

Mä en muniani laita pantiks ennenku varmistan mut muistaakseni ao. langedorfil päästää 46t noil pidempi akselivälisil.Mä yritän varmistaa huomiseks muuten se menee maanantaihin.

2kpl 3-akselisia Panav-merkkisiä ja sit on yks vanha 2-akseline Langendorf ja yks todella vanha omavalmiste, kuulemma johonki vanhaan konttikärryyn heitetty lava ja kaatosaranat mut on silti kaikkein vakain kipattava mut onse painavinki.
Olen koukussa elämään vaikkei elämäni ole koukussa.