Kirjoittaja Aihe: Kuskin penkin terveydellinen merkitys ja...  (Luettu 74075 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dieselrules

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 214
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kuskin penkin terveydellinen merkitys ja...
« Vastaus #66 : 10-01-2009, 17:42:00 »
Tuosta penkin korkeudesta...En ymmärrä miekään sitä, kun yks kaveri sanoi että jotkut "pitkän"matkan miehet on alentaneet viiru volvosta penkkiä. Ottanneet sen peltilaatikon pois ja tilalle tyyliin U-palkin ja siihen penkki kiinni. Sanoin siihen, et mikä järki on penkkiä tiputtaa niin alas??Menee vähän hlö-auto tyylimäiseksi ja niissä tuppaa tulla pitkillä matkoilla jalat kipeeksi. Sanoi et voihan sitä ilmalla sitten nostaa, kun säätöä löytyy ylös päin vaikka kuinka. No mie ruukaan ajella penkki alimmalla tasolla ja minusta se on sopivalla korkeudella. Tasasella tiellä ei montuissa selkään ota, mut nyt kun kävin pohjois ruottissa, niin siellä vähän epätasempia noi tiet. Siellä ois voinnu olla ylempänä penkki, et vähän enempi joustoa....
Joku aiemmin mainitti et oikea käsinoja tarpeeton. Mie ainaski käytän molempia. Tärkeämpi se on kuin vasen, käsi voi aina nojata oveen... ;)

Poissa Lättähäntä

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1327
  • Sukupuoli: Mies
  • lihapiirakan loppusijoituspaikka
  • Ikkunakyltti: Lättähäntä
Vs: Kuskin penkin terveydellinen merkitys ja...
« Vastaus #67 : 10-01-2009, 18:25:13 »
Tuosta penkin korkeudesta...En ymmärrä miekään sitä, kun yks kaveri sanoi että jotkut "pitkän"matkan miehet on alentaneet viiru volvosta penkkiä. Ottanneet sen peltilaatikon pois ja tilalle tyyliin U-palkin ja siihen penkki kiinni. Sanoin siihen, et mikä järki on penkkiä tiputtaa niin alas??Menee vähän hlö-auto tyylimäiseksi ja niissä tuppaa tulla pitkillä matkoilla jalat kipeeksi. Sanoi et voihan sitä ilmalla sitten nostaa, kun säätöä löytyy ylös päin vaikka kuinka. No mie ruukaan ajella penkki alimmalla tasolla ja minusta se on sopivalla korkeudella. Tasasella tiellä ei montuissa selkään ota, mut nyt kun kävin pohjois ruottissa, niin siellä vähän epätasempia noi tiet. Siellä ois voinnu olla ylempänä penkki, et vähän enempi joustoa....
Joku aiemmin mainitti et oikea käsinoja tarpeeton. Mie ainaski käytän molempia. Tärkeämpi se on kuin vasen, käsi voi aina nojata oveen... ;)
Itse olen myös kaivannut mitä viirulla olen ajanut että penkin jousituksesta pitäisi saada kokonaan ilmat pois ja penkkiä tarvitsisi myös saada takemmas. Ei sen takia että vatsa olisi tiellä vaan sen vuoksi että viirussa on onnettomat jalkatilat pituussuunnassa.


Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Vs: Kuskin penkin terveydellinen merkitys ja...
« Vastaus #68 : 11-01-2009, 04:31:11 »
Tuosta penkin korkeudesta...En ymmärrä miekään sitä, kun yks kaveri sanoi että jotkut "pitkän"matkan miehet on alentaneet viiru volvosta penkkiä. Ottanneet sen peltilaatikon pois ja tilalle tyyliin U-palkin ja siihen penkki kiinni. Sanoin siihen, et mikä järki on penkkiä tiputtaa niin alas??Menee vähän hlö-auto tyylimäiseksi ja niissä tuppaa tulla pitkillä matkoilla jalat kipeeksi. Sanoi et voihan sitä ilmalla sitten nostaa, kun säätöä löytyy ylös päin vaikka kuinka. No mie ruukaan ajella penkki alimmalla tasolla ja minusta se on sopivalla korkeudella. Tasasella tiellä ei montuissa selkään ota, mut nyt kun kävin pohjois ruottissa, niin siellä vähän epätasempia noi tiet. Siellä ois voinnu olla ylempänä penkki, et vähän enempi joustoa....
Joku aiemmin mainitti et oikea käsinoja tarpeeton. Mie ainaski käytän molempia. Tärkeämpi se on kuin vasen, käsi voi aina nojata oveen... ;)
Jotain tuollaista itsekkin olen kuvitellu, eli siis varmaanki pitemmällä matkalla korostuu nuo asiat jotka ehkä terveellä jää huomaamatta. Tai siis osa noista asioista epäilen että vaikuttaa sitte ajan kanssa että tulleepi niitä kulumia tms. Ja mulla on korostunu tuo käsinojien tarve jo ihan ilman kuljettajana olemista.. mitä kipeämpi olen ja tarvii istua paljon,niin  olen käsien varassa tai sitten nojaan kyynärvarsilla johki. Taksissa jotausien käytän on hyvä nojata oveen ja vasemman käden käsinojaan, ei tunnu ihan niin pahasti töyssyt ja montut jos ne vaan ehdin nähdä ja ennakoida.
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Vs: Kuskin penkin terveydellinen merkitys ja...
« Vastaus #69 : 11-01-2009, 04:31:54 »
Itse olen myös kaivannut mitä viirulla olen ajanut että penkin jousituksesta pitäisi saada kokonaan ilmat pois ja penkkiä tarvitsisi myös saada takemmas. Ei sen takia että vatsa olisi tiellä vaan sen vuoksi että viirussa on onnettomat jalkatilat pituussuunnassa.
Ja myös tuon ymmärrän , kun itsekkin olen pitkä  ja pitkä jalkainen.  :hattu:
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa Johannes Kostaja

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 190
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kuskin penkin terveydellinen merkitys ja...
« Vastaus #70 : 11-01-2009, 09:48:45 »
Minulla on "myyrän" pelottimessa ilmajakkara kaikilla säädöillä,on tosi hyvä kyllä,ei oo selkä vaivannu tai ottanu itteensä istumisesta.

munki myyränpelottimessa oli mahtava tuoli.
axor siis.
ei oo selkä vaivannu sen auton ratissa. ' :JES:
I know i´m going to hell. But at least ALL my frieds are there.

Jason666 --> Johannes Kostaja.

Poissa tiipe

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 167
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Tiipe
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volvo FH480
Vs: Kuskin penkin terveydellinen merkitys ja...
« Vastaus #71 : 11-01-2009, 11:12:08 »
En tiedä miten  pystytte ajamaan penkki alhaalla eli vessan pytty asenossa itsellä FM13 06  penkki on ehkä puolenvälin paikkella tosin olen vain 2m metriä lyhyt taapero ja pitkistä matkoista tiedä mutta 1200km päivä matkoilla ei ole ollut ongelmia jalkojen puutumisen /tai muun kanssa ainoa auto missä on tilat olleet kortilla pizza uuni ja mersun axzor  polvet kiinni  koelaussa mutta päivän jatkoja täytyy lähteä töihin . :hattu:
palkka juoksee minä en.
En välitä paskan vertaa mitä muut ajattelee minusta toivottavasti muutkaan ei mieti mitä niistä ajattelen..

Poissa uusiesko

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1089
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Lenovo T430
Vs: Kuskin penkin terveydellinen merkitys ja...
« Vastaus #72 : 11-01-2009, 14:58:54 »

munki myyränpelottimessa oli mahtava tuoli.
axor siis.
ei oo selkä vaivannu sen auton ratissa. ' :JES:

Samainen Grammer...  :hattu:
-Teemu-
E bor väl e lite pisshuuv i allihop oåv ås.

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Kuskin penkin terveydellinen merkitys ja...
« Vastaus #73 : 11-01-2009, 15:40:59 »
letkun oon repinyt irti. silloin tuli selkä kipeeksi ku se oli kiinni, ei enää.

yhtä asiaa en ymmärrä. varmaan n. 99% ammattikuskeista pitää penkkiä ainakin puolivälin alapuolella. Miks hitossa niiden tarttee nousta niin ylös? Jos on pitkä ihminen ja tarttis jalkatilaa enempi, nostaa sen penkin ihan ylös ni eihän esimerkiksi volvossa tai scaniassa näe enää edes ulos?  :JES:
Escucha el Oi!

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Vs: Kuskin penkin terveydellinen merkitys ja...
« Vastaus #74 : 11-01-2009, 16:15:34 »
Mitenkäs porukka ajelee kolmio lääkeissä tien päällä ,ootteko uskaltanu käyttää kolmio lääkkeitä olessanne ajo homissa.
Volvo fh hyvä penkki minusta. :heko:
Itse en ole kokeillu että miten havannointikyky pelaisi jos olisin ottanut esim noita hermosärkylääkkeitä jotka otan yöksi. Väsyttäävät iha kauheesti ni eipätulis mieleen popsia niitä naamariin jos pitäis olla ajamaan lähdössä. On kyllä lääkäritkin maininneet että sivuoireetkin ovat yksilöllisiä ja lääkkeisiinkin tottuu pitkällisesti käytettynä. Mullahan ei oo missään vaiheessa kukaan ajamista kieltäny, onneksi tuo kipu on sen rajottanu nii hyvin, etten kovien lääkkeitten kanssa edes kyenny kunnolla kyydissäkään istumaan..
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa Pate

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 104
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Pate
  • Titteli: "Virkavapaalla"
Vs: Kuskin penkin terveydellinen merkitys ja...
« Vastaus #75 : 22-01-2009, 13:09:05 »
Ja vielä hyvä muistaa, että tärkeä asia on selkä- ja vatsalihasten reenaus  :ide3:. Kun tukilihakset on pelikunnossa selkäkin kestää paremmin rasitusta. Kova ja järkevä kuntosalireeni on tähän ratkaisu.


Tuo on aivan totta,kyllä niin monella kuskilla pakkaa tuo liikunta olemaan aika nollissa  :ajoa:

Poissa Lady-Rahtari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 798
  • Sukupuoli: Nainen
  • Rahtari
  • Ikkunakyltti: TUIKKU
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania, Volvo
Vs: Kuskin penkin terveydellinen merkitys ja...
« Vastaus #76 : 22-01-2009, 15:45:13 »
Mitenkäs porukka ajelee kolmio lääkeissä tien päällä ,ootteko uskaltanu käyttää kolmio lääkkeitä olessanne ajo homissa.
Volvo fh hyvä penkki minusta. :heko:
  Migreenilääkkeet on varustettu kolmiolla. Normaali vireystilassa uskallan ottaa, mutta jos väsyttää, en ota ennenkuin on vrk-levon aika.
"Laitapa siihen äkkinäinen!"

Poissa Vanaja

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 940
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kuskin penkin terveydellinen merkitys ja...
« Vastaus #77 : 22-01-2009, 16:57:01 »
Mitenkäs porukka ajelee kolmio lääkeissä tien päällä ,ootteko uskaltanu käyttää kolmio lääkkeitä olessanne ajo homissa.
Volvo fh hyvä penkki minusta. :heko:
Kyllähän sitä on tullut sirdaludia ja panacodia sekaisin vedettyä työpäivien aikana säännöllisin väliajoin... Mulla ei henk.koht oikein huomaa edes mitään muuta ku että kipu selästä pois pari tuntia ku ottaa molemmat samaan aikaan. Olevinaan jotain lihastenrentoutus pillereitä... Ja pyh..... :vihel: :vihel: :vihel: :vihel: :vihel: :vihel: :vihel:

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Vs: Kuskin penkin terveydellinen merkitys ja...
« Vastaus #78 : 23-01-2009, 21:16:04 »
Kyllähän sitä on tullut sirdaludia ja panacodia sekaisin vedettyä työpäivien aikana säännöllisin väliajoin... Mulla ei henk.koht oikein huomaa edes mitään muuta ku että kipu selästä pois pari tuntia ku ottaa molemmat samaan aikaan. Olevinaan jotain lihastenrentoutus pillereitä... Ja pyh..... :vihel: :vihel: :vihel: :vihel: :vihel: :vihel: :vihel:
Tottahan se on että lääkkeisiin tottuu ajan kanssa... Ja itte on tiedettävä se onko ajokunnossa, joskus lääkäriltä sitä kyselin että kuka sen sitte päättää lopulta että onko vai ei. Olen kuullu tapauksen että kuudenkin panacodin jälkeen on henkilöautolla useinki immeinen harrastanu ajoa. Mie en oo uskaltanu taiteilla kamalasti noitte lääkkeitte kans ku vaa tietää että millo pitää ajaa.
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Vs: Kuskin penkin terveydellinen merkitys ja...
« Vastaus #79 : 23-01-2009, 21:18:43 »
Ajelin tässä parina päivänä autovanhuksella. Kyseessä oli vm 1983 Saab 99 ja voi sitä ilonpäivää! Parempi penkki siinä oli miule pitkäjalkaiselle selkäkipuiselle kun tuossa miun vm1994 olevassa Ventossa! Oli hyvällä korkeudella että jalat sai enemmä levätä istuinta vasten toisin ku Ventossa. Meinasinki jo että pitäsköhän se penkki tuunata tuohon Ventoon... :kippu:
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa Paroni

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 311
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kuskin penkin terveydellinen merkitys ja...
« Vastaus #80 : 23-01-2009, 21:44:05 »
Ajelin tässä parina päivänä autovanhuksella. Kyseessä oli vm 1983 Saab 99 ja voi sitä ilonpäivää! Parempi penkki siinä oli miule pitkäjalkaiselle selkäkipuiselle kun tuossa miun vm1994 olevassa Ventossa! Oli hyvällä korkeudella että jalat sai enemmä levätä istuinta vasten toisin ku Ventossa. Meinasinki jo että pitäsköhän se penkki tuunata tuohon Ventoon... :kippu:

Saabien penkit ja kuskin ajoasento muutenkin hallintalaitteiden sijoittelu on aina ollu huippuluokkaa. nimimerkki vm.-87 900sen ex-omistaja...

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Vs: Kuskin penkin terveydellinen merkitys ja...
« Vastaus #81 : 06-02-2009, 14:11:34 »
Olisikos vielä ihmisillä mulle omia kokemuksia ja vinkkejä? Kaikki sellaset on erittäin tervetulleita.
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Vs: Kuskin penkin terveydellinen merkitys ja...
« Vastaus #82 : 28-03-2009, 00:16:51 »
Olisikos vielä ihmisillä mulle omia kokemuksia ja vinkkejä? Kaikki sellaset on erittäin tervetulleita.
Uusia jäseniä on tullut tasaiseen tahtiin. Olisiko tännekkin kommentoitavaa  :hattu:
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa IM

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 130
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ILKKA
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania
Vs: Kuskin penkin terveydellinen merkitys ja...
« Vastaus #83 : 02-04-2009, 16:32:33 »
Sitten orto penkkiä recarolta vois kokeilla, tosin ei ihan ilmainen, mutta toimii.
Toimi ainakin mulla, oli tosin taksissa ollessa, mutta kuitenkin. Saa tasan tarkkaan säädettyä kaikin kohdalleen ja on hyvä istua. Tais olla sillon vuostuhannen alkupuolella joku 2000€ pelkkä penkki.
Only way to feel the noise is when it's good and loud!

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2149
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: Kuskin penkin terveydellinen merkitys ja...
« Vastaus #84 : 02-04-2009, 21:53:55 »
Itellä on 4. scanian vakio penkki...
Alkaa vain ikä jo tekemään penkistä turhan kovan. Joku paine anturi tai joku on mennyt, kun lesta ei jousta juuri yhtään. Samoin sen pehmusteet ovat mitä ovat... selkä on ihan ok, mutta persusta välillä meinaa puutua kun monta päivää heittää max ajoajalla.
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa säiliösami

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 301
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: PKK 74
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: FH 540
Vs: Kuskin penkin terveydellinen merkitys ja...
« Vastaus #85 : 22-05-2009, 18:24:14 »
Ajelin tässä parina päivänä autovanhuksella. Kyseessä oli vm 1983 Saab 99 ja voi sitä ilonpäivää! Parempi penkki siinä oli miule pitkäjalkaiselle selkäkipuiselle kun tuossa miun vm1994 olevassa Ventossa! Oli hyvällä korkeudella että jalat sai enemmä levätä istuinta vasten toisin ku Ventossa. Meinasinki jo että pitäsköhän se penkki tuunata tuohon Ventoon... :kippu:
Isot pojat kerto, että 70- ja 80-luvuilla porukka haki romiksilta saabeista penkit ja vaihtoivat sitten niitä kadetteihin ja muihin sen ajan vekottimiin. Joskushan Saabin mainoskin oli, että ensin tehdään istuin ja sitten auto sen ympärille.
Mutta... Olin ennen talossa jossa oli noin 500 autoa. Suurin osa niistä oli halvimmalla mahdollisella jakkaralla ja sen huomasi. Mutta voi onnen päivää, kun sai alleen jonkun käytettynä ostetun auton, jossa oli Recaron istuin. Jotenkin tuntui, että vaikka niissä oli paljon säätöjä, niitä ei juuri tarvinnut käyttää, kun aina oli hyvä istua.
Nykyisessä ajokissa se Scanian parempi vakio-istuin. Ihan toimiva peli, mutta ei Recaron veroinen.
« Viimeksi muokattu: 22-05-2009, 19:14:26 kirjoittanut säiliösami »

Poissa Jani-85

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 309
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Naibel
Vs: Kuskin penkin terveydellinen merkitys ja...
« Vastaus #86 : 22-05-2009, 19:00:53 »
Uusia jäseniä on tullut tasaiseen tahtiin. Olisiko tännekkin kommentoitavaa  :hattu:

Kyllähän kaikkiin autoihin saa hyvän penkin.
Mä tykkään kyl enemmän scanian penkist ku volvon, taitaa meilläkin olla ihan perus penkit autois niin en pysty sanoon noist paremmist penkeist mitään.
Sillon ku ajoin viäl vakituiseen scanial ni oman volvon penkkiki tuntu ihan paskalta, onkohan tää scanian jossakin määrin edistyksellisen ergonominen penkkki ja hallintalaitteiden sijoittelu ajalta jolloin ne oli saabin kans samaa konsernia??
Olen koukussa elämään vaikkei elämäni ole koukussa.

Poissa Patakoski

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 546
  • Sukupuoli: Mies
  • "mitä enemmän voimaa, sitä suurempi vastuu"
    • patakoski
  • Ikkunakyltti: Kimmo Koo
  • Titteli: Alasta kiinnostunut
  • Työajokki: Kaanimo
Vs: Kuskin penkin terveydellinen merkitys ja...
« Vastaus #87 : 23-06-2009, 21:12:23 »
Katos kun osuva topic..
Mulla on tuo alustan pehmeys ja istuimen ristiselänsäätö ja istuvuus niin tärkee että, veturi tarvis vaihtaa juuri noiden asioiden parantamiseksi. Kyynärnojat pitää olla. Ne säästää ainakin mun selän. Sen jälkeen kun niitä ei enää ollut, alkoi ristiselän ja hartia kivut. Eteenkin kun normaalisti vasemmalla ohjaa nupista ja tiellä ohjausta joutuu panttaamaan. Pysyäkseen kaistalla, se rasittaa selkää ja hartiaa.
Pakosta joutuu roikottaa vasenta kättä suorana ja ohjata oikealla. it se unohtuu ja huomaat ohjaavas vasemmalla ja hartiaan koskee.. Taas toistuu sama kunnes...

Vaihdoin tähän paremman jakkaran jossa ilmalla ristiseläntuet. Mut niis ei kauaa pysy ilma ja samalla putoo penkin korkeuskin. Niitä joutuu korjailee vähän väliä. Tarviis vaihtaa vaan parempaan...