Kirjoittaja Aihe: Renkaan pulttien kiristyksestä...  (Luettu 24590 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Donna

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 451
Renkaan pulttien kiristyksestä...
« : 25-08-2008, 22:59:09 »
.
« Viimeksi muokattu: 01-03-2009, 21:45:21 kirjoittanut Donna »
Hommat hanskassa, hanskat hukassa...

Poissa Pete

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1057
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: MAN TGX 540
Vs: Renkaan pulttien kiristyksestä...
« Vastaus #1 : 26-08-2008, 00:01:30 »
Ehdottomasti täytyy kokeilla kaikki pultit vaihdon jälkeen koska joku on saattanut unohtua kiristää :ide3:.Itse kokeilen kaikki pultit aina renkaanvaihdon jälkeen kahteen kertaan. Ja sitten kun tarkistellaan myöhemmin niin silloin riittää 3 tai 4 pulttia per rengas eri puolilta pulttikehää. Jos on löysällä joku niin kaikki silloin läpi. Ja ei kiristetä turhaan vaan kokeillaan onko kiinni. Jos on kiinni ei kirrata enempää ettei pultit veny/katkea. Tottakai on varminta aina kokeilla kaikki pultit. ;)
« Viimeksi muokattu: 26-08-2008, 00:25:52 kirjoittanut Pete »

Poissa bondi

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Renkaan pulttien kiristyksestä...
« Vastaus #2 : 15-09-2008, 02:51:05 »
kannataako luottaa onneen :ide3: vähemmä menee aikaa kokeilla kaikki pultit kun etsiä sitä rengasta no mistä sattuu tai lukee lehdestä mihin se rengas osu  :hattu: 1renkaan vastaantulevasta yhdistelmästä silmille olen saanu, :cry:

Poissa Kilometrimiljonääri

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 465
  • Sukupuoli: Mies
  • Minä nukun päivät ja ajan yöt
Vs: Renkaan pulttien kiristyksestä...
« Vastaus #3 : 16-09-2008, 20:04:43 »
Kyseessähän ei niinkään ole se että joku pultti olisi unohtunut löysälle, vaan renkaanvaihdon jälkeen mutterit pitää jälkikiristää. Vanne kuitenkin hakee hiukan paikkaansa ja pultitkin jonkin verran venyvät. Varsinkin eturenkaista mutterit ovat usein sadan kilometrin ajon jälkeen jo melkoisen löysällä. Työtapaturmien välttämiseksi muuten suosittelisin ettei hypitä siinä rengasavaimen päällä, vaan otetaan avaimen varresta käsin kiinni ja käytetään jalkojen voimaa varren ylöspäin vääntämiseen. Tulee kyllä hiki, mutta voi säästää pitkältä sairaslomalta.

Poissa obelix

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 387
  • Ikkunakyltti: ei oo
  • Työajokki: r-öljy scania
Vs: Renkaan pulttien kiristyksestä...
« Vastaus #4 : 16-09-2008, 20:32:58 »
 :ide3: vabiksen etu rattaat pitäs panna oikeaan momenttiin jo alunperin,ja keskittää.ja ne ei oo hirveän lujan tuntosesti,jos avaimella ite kokeilee jos joutuu niitä kirimään niin ainaki rumpujarrulisessä käsijarru pois jos ottaa eturenkaisiin ja ne mutterit aukeaa kehän samalta puolen yleensä,siis 4:n mutterin kokeilu paljastaa onko ne löystyneet.

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: Renkaan pulttien kiristyksestä...
« Vastaus #5 : 16-09-2008, 20:39:51 »
:ide3: vabiksen etu rattaat pitäs panna oikeaan momenttiin jo alunperin,ja keskittää.ja ne ei oo hirveän lujan tuntosesti,jos avaimella ite kokeilee jos joutuu niitä kirimään niin ainaki rumpujarrulisessä käsijarru pois jos ottaa eturenkaisiin ja ne mutterit aukeaa kehän samalta puolen yleensä,siis 4:n mutterin kokeilu paljastaa onko ne löystyneet.
Joskus olen saanut vinkin, että rumpujarrullisessa ottaa käsijarrun pois ja vetää räikästä säädön lähelle. Siis vain sen verran, että hihna justjust ottaa rumpuun. Tällä estetään se, että pyörää irrottaessa rumpu liikahtaisi. Uusissa saattaa vielä olla rummun kiinnityspultit paikallaan, mutta yhtään vanhemmasta ne on yleensä 'unohtuneet' pois. Mutta vähenemään päinhän nuo rumpujarrulliset ovat...

Poissa mari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 617
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Duunari
Vs: Renkaan pulttien kiristyksestä...
« Vastaus #6 : 17-09-2008, 18:32:45 »
Mutta vähenemään päinhän nuo rumpujarrulliset ovat...

Sanoi automyyjä tänään että ilmajousitteisiin enemmän tulee levyjarruja, jos rautajouset, ni yleensä rumpujarrut. Tietty saa kummin vain mut kuulemma tämä yleistä.

Sitä saa mitä tilaa ehkä opit sen sä nyt, kun kaiken itse pilaa on turha olla pettynyt. -Yölintu-

Poissa Pete

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1057
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: MAN TGX 540
Vs: Renkaan pulttien kiristyksestä...
« Vastaus #7 : 18-09-2008, 18:54:28 »
Kyseessähän ei niinkään ole se että joku pultti olisi unohtunut löysälle, vaan renkaanvaihdon jälkeen mutterit pitää jälkikiristää. Vanne kuitenkin hakee hiukan paikkaansa ja pultitkin jonkin verran venyvät. Varsinkin eturenkaista mutterit ovat usein sadan kilometrin ajon jälkeen jo melkoisen löysällä. Työtapaturmien välttämiseksi muuten suosittelisin ettei hypitä siinä rengasavaimen päällä, vaan otetaan avaimen varresta käsin kiinni ja käytetään jalkojen voimaa varren ylöspäin vääntämiseen. Tulee kyllä hiki, mutta voi säästää pitkältä sairaslomalta.
Yhtyy edelliseen kommenttiin nimimerkillä: "Vieläkin kaameasti arpikudosta nilkassa kun 1,5 vuotta sitten rengasavain lipsahti". ;)

Poissa kpm

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KARI
Vs: Renkaan pulttien kiristyksestä...
« Vastaus #8 : 10-07-2015, 11:30:05 »
Onpas vanha aihe,mutta onko keneltäkään lähiaikoina meinannut rattaita karata alta? Itselle ei ole onneksi lähiaikoina sattunut mitään :aamen: pahin sattui tuossa muutama vuosi sitten kun olin kaverin autolla menossa tuuriin.Myllymäen siwan kohalla ihmettelin kun ratti rupesi vatkaamaan kummasti...kummaltakin puolelta oli etupyörien mutterit löysällä :pelko: osa kirirstyi ihan käsin..Tämä oli siis auto joka ei ole jokapäiväisessä liikenteesä,enkä huomannut mitään outoa keikalle lähtiessäni.Kiersin kyllä auton ympäri ja katselin silmämääräisesti renkaat,mitenkä ne mutterit pysty kaikki löystymään yhtäaikaa niin palijon?? Renkaita siihen ei oltu kyllä vaihettu kaverin omistuksen aikaan.

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Renkaan pulttien kiristyksestä...
« Vastaus #9 : 10-07-2015, 12:20:05 »
Eipä ole sitten vuoden -96. Mutta tuli tässä mieleen Volvon ohjekirjasta että niitä ei nykyään vedetä momenttiin vaan kulmakiristyksenä mikä onkin huomattavasti järkevämpää, momentti on melko epätarkka menetelmä, helposti jää löysälle.

Poissa HeceR

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 911
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: HeceR
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Renkaan pulttien kiristyksestä...
« Vastaus #10 : 10-07-2015, 17:19:42 »
2 pulttia katkesi kuitista vetopyörästä muutama viikko sitten. Liekö olleet löysällä? Pyörä vaihdettu helmikuun lopulla.
Eiköhän tuo kestä, kun laittaa pari nippusidettä ja teippiä...

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Renkaan pulttien kiristyksestä...
« Vastaus #11 : 10-07-2015, 18:40:20 »
2 pulttia katkesi kuitista vetopyörästä muutama viikko sitten. Liekö olleet löysällä? Pyörä vaihdettu helmikuun lopulla.
liian kireellä, pultti venähtäny.

Poissa Sampsa

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 373
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: "Bööviikki"
Vs: Renkaan pulttien kiristyksestä...
« Vastaus #12 : 10-07-2015, 22:48:15 »
liian kireellä, pultti venähtäny.
Saako muttereita edes liian tiukalle sillä auton omalla sarjalla keskiverto automies? Kasettivolvossa meillä venytytti kesäpoika rengasliikkeessä vetopäästä kaikki pultit ja 1 katkesi ja oli se ollu kuulemma melko kauheaa mäiskettä kun oli sillä norsulla pätkiny menemään

Poissa Armando

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 229
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: ...
  • Työajokki: R780
Vs: Renkaan pulttien kiristyksestä...
« Vastaus #13 : 10-07-2015, 22:57:52 »
Saako muttereita edes liian tiukalle sillä auton omalla sarjalla keskiverto automies? Kasettivolvossa meillä venytytti kesäpoika rengasliikkeessä vetopäästä kaikki pultit ja 1 katkesi ja oli se ollu kuulemma melko kauheaa mäiskettä kun oli sillä norsulla pätkiny menemään
aivan varmast saa. Tällanen kukkakeppi ku määkin olen ni saan ne mutterit riittävän tiukkaan pelkäl hytin kippivarrell.
Parempi pitää suunsa kiinni ja vaikuttaa idiootilta kuin avata se ja poistaa kaikki epäilykset.

Vi**u ku ajetaan vaa eikä yhtään katota.

Poissa Sampsa

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 373
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: "Bööviikki"
Vs: Renkaan pulttien kiristyksestä...
« Vastaus #14 : 10-07-2015, 23:01:12 »
aivan varmast saa. Tällanen kukkakeppi ku määkin olen ni saan ne mutterit riittävän tiukkaan pelkäl hytin kippivarrell.

Riittävän tiukkaan joo saa sillä avaimella, mutta että sitä tarkotin että liian tiukkaan tai katki asti pultteja jos meinaa vääntää sillä volvon bumerangiraudalla niin taitaa tekemätön paikka olla

Poissa Armando

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 229
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: ...
  • Työajokki: R780
Vs: Renkaan pulttien kiristyksestä...
« Vastaus #15 : 10-07-2015, 23:10:40 »
Riittävän tiukkaan joo saa sillä avaimella, mutta että sitä tarkotin että liian tiukkaan tai katki asti pultteja jos meinaa vääntää sillä volvon bumerangiraudalla niin taitaa tekemätön paikka olla
en tiä ketään joka ois pyöränpultin poikki asti saanu mut jokainen liiallinen kiristys kyl venyttää sitä pulttia. Vetopyöril vissiin suositellaan edelleen jotain 500-650nm, Eli ei se hirmu isoo ukkoo tarvi metrin varren päähän pomppimaan et ne ylikireelle saa.
Parempi pitää suunsa kiinni ja vaikuttaa idiootilta kuin avata se ja poistaa kaikki epäilykset.

Vi**u ku ajetaan vaa eikä yhtään katota.

Poissa HeceR

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 911
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: HeceR
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Renkaan pulttien kiristyksestä...
« Vastaus #16 : 11-07-2015, 07:43:53 »
Saako muttereita edes liian tiukalle sillä auton omalla sarjalla keskiverto automies? Kasettivolvossa meillä venytytti kesäpoika rengasliikkeessä vetopäästä kaikki pultit ja 1 katkesi ja oli se ollu kuulemma melko kauheaa mäiskettä kun oli sillä norsulla pätkiny menemään

Norsulla ne kolkuttelivat ne kiinni Ka*tolan Renkaalla Kouvolassa
Eiköhän tuo kestä, kun laittaa pari nippusidettä ja teippiä...

Poissa JakeH

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 653
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: JAKE
  • Titteli: Opiskelija
  • Työajokki: Lenovo
Vs: Renkaan pulttien kiristyksestä...
« Vastaus #17 : 11-07-2015, 10:25:19 »
Mulla oli siinä teliveto ärrässä syksyllä katkastu 5 pyöränpulttia. Kolme avattaessa ja toiselta puolelta 2 kiristettäessä. Ja nyt keväällä oli 2 pulttia menny poikki. Sekä 4 akselisella paripyörä kärryllä, ku joutu jonkun matkaa ajamaan sisempi pyörä tyhjänä,  oli siltä akselilta lähössä pyörät lentoon. Miltei kaikki pultit käsin kiristettävissä... ja kyllä, kattelen renkaat ja pultit aamuin illoin
Satakuntalaisesta keskustelusta ku ottaa vittuilun pois, ni ei jää jäljelle muuta, ku avonainen suu.

Poissa bliz

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1133
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: Vanaja 10x4
Vs: Renkaan pulttien kiristyksestä...
« Vastaus #18 : 11-07-2015, 11:53:57 »
Norsu on ihan pätevä kone avaamiseen mutta kiristystyökalu se ei ole. Momentilla ku pistää kiinni tervattuna nii ei katkee pultit eikä löysty pyörät ja saa vielä irtikin jos tarve vaatii.

Poissa Sampsa

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 373
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: "Bööviikki"
Vs: Renkaan pulttien kiristyksestä...
« Vastaus #19 : 11-07-2015, 12:53:11 »
Norsu on ihan pätevä kone avaamiseen mutta kiristystyökalu se ei ole. Momentilla ku pistää kiinni tervattuna nii ei katkee pultit eikä löysty pyörät ja saa vielä irtikin jos tarve vaatii.

Tervat pultteihin? voihan ne muullakin tapaa saada vittumaisemmaksi vaihtaa renkaat kun tervata pultit....
Meillä on käytetty tervaa vain teräsharjalla putsattuun keskitinpintaan ja hyvää öljyä putsatulle pinnapultille+mutterin ja prikan väliin öljyä.
Volvon napaperäsyys tai tiukat kärryn keskittimet navoilla on vaatinu joskus rälläkkää vanteen keskiöön että lähtee seuraavalla kerralla irtikin navalta kun vaihtaa niitä rattaita

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Renkaan pulttien kiristyksestä...
« Vastaus #20 : 11-07-2015, 13:15:49 »
Tervat pultteihin? voihan ne muullakin tapaa saada vittumaisemmaksi vaihtaa renkaat kun tervata pultit....

Miten niin ? Tervaan muutkin kuin pyöränpultit eikä mitään ongelmia.

Poissa Sampsa

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 373
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: "Bööviikki"
Vs: Renkaan pulttien kiristyksestä...
« Vastaus #21 : 11-07-2015, 13:46:16 »
Onhan ne niin vittumainen pyöritellä avaimella auki mutterit jos on tervattuna. Varmaan ne irti lähtee en sitä sano, mutta loppuun asti saa jollakin varrella veivata kun se liisteri on siellä kierteillä