Kirjoittaja Aihe: 4- vai 5-akselinen kärry???  (Luettu 36238 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dieselrules

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 214
  • Sukupuoli: Mies
4- vai 5-akselinen kärry???
« : 03-12-2009, 07:50:03 »
Tuli tossa mieleen kun luin 5-akselisesta pöllikärrystä ja Pete kyseli onko kukkaan laskenu kustannuksia 4-5akselisten välillä??
Itellä tullee 5-akselinen perässä ja ihan kivasti se tulee ja suomessa siitä on jotain hyötyä, mutta jos ruottiin ajaa, niin ei ole ku haittaa.
Ruottissa ku kärry ei saa painaa 36t enempää oli se 4 tai 5aks. Tässä mietiskelly et jos joskus uutta kärriä laittamassa, niin millä rattailla sen laittaa?? Jos sinkkupyörissä haluaa pittää, niin vaihtoehot on varmaan nämä nykyisetki mitkä on alla 445/45-19,5 tai 385/55-22,5. Ainaki näissä 445 on tuo reuna kuluminen haasteellista saaha aisoihin ja renkaat on 385 verrattuna aika tyyriitä!! Ja taas talvella 5 akselille kertyy turhaa painoa. Varmaan seki sen 800kg lisää painoa ottaa?? Kyllä kait toi 5-aks tuo vierintä vastustaki enempi...

Taas niitä plussia on varmaanki renkaitten ja jarrujen tasaisempi kuluminen. Tietty sit lastaaminen on helpompaa ja kesäkelillä voi kärryä kuormittaa enempi, mut nämä koskee vaan suomea!!
Et oiskohan se sit se 4-aks, mut 385 rattailla. Net ottaa 5-8cm sisäkorkeutta pois, verrattuna noihin 445???
Paripyörät ei tule kuuloonkaan, ku tullee ajeltua nuit päällyste teitä pääasiassa ;) Net soppii nuihin runto hommiin paremmin...

Mut jos tästä sais vähän keskustelua aikaseksi ja kokemuksia kehiin :aamen: :aamen:

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2149
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: 4- vai 5-akselinen kärry???
« Vastaus #1 : 03-12-2009, 08:32:01 »
Matkalla etelään puhelin yhden turvekuskin kanssa, niin se sano että sinkkypyöräisellä 5. akselisella turvekärryllä pääsee sasin nousemaan 10km nopeammin kuin 4 aks. paripyörä vaunulla.
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

mikaeli

  • Vieras
Vs: 4- vai 5-akselinen kärry???
« Vastaus #2 : 03-12-2009, 08:32:53 »
Miten 385 rattaiden kestävyys 4-akselisessa, paljoko niissä saa akselipainoa?

Poissa dieselrules

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 214
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 4- vai 5-akselinen kärry???
« Vastaus #3 : 03-12-2009, 08:40:14 »
Matkalla etelään puhelin yhden turvekuskin kanssa, niin se sano että sinkkypyöräisellä 5. akselisella turvekärryllä pääsee sasin nousemaan 10km nopeammin kuin 4 aks. paripyörä vaunulla.
Tuossa varmaan tekkee tuo sinkkupyörä. Mitä tutut vaihtaneet parit sinkkuihin niin 3-4l/100km vähemmällä päässeet...

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2149
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: 4- vai 5-akselinen kärry???
« Vastaus #4 : 03-12-2009, 08:44:27 »
Tuossa varmaan tekkee tuo sinkkupyörä. Mitä tutut vaihtaneet parit sinkkuihin niin 3-4l/100km vähemmällä päässeet...

Juu sinkkupyörien syyksy se toinenkuskikin sano.
Mutta jokainen kärry on erilainen, töissä kun vetää työkavereiden kärryjä, niin tuntuu et ne tulee paljon helpommin perässä kuin mun auton kivireki.
(tosin muut kärryt on kevyempiä, niin se tekee myös omansa)

Olis hauska tietää, millanen kulutus ero tulee, jos kärryyn vaihtaisi paripyöristä sinkkuihin.
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa dieselrules

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 214
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 4- vai 5-akselinen kärry???
« Vastaus #5 : 03-12-2009, 08:47:03 »
Miten 385 rattaiden kestävyys 4-akselisessa, paljoko niissä saa akselipainoa?
385 saa sen 36t kärryn. 18+18... Paljon nuita turvekärryissä näkkee...

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: 4- vai 5-akselinen kärry???
« Vastaus #6 : 03-12-2009, 08:47:56 »
Miten 385 rattaiden kestävyys 4-akselisessa, paljoko niissä saa akselipainoa?
9 tonnia, LI=160. Öljykärryllä menty 350tkm luokkaa 385/65:lla, 55:stä ei oo niin tarkkoja tilastoja. Voisin olettaa sen olevan vähän vähempi, kun kierroksia tulee enemmän.

Poissa dieselrules

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 214
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 4- vai 5-akselinen kärry???
« Vastaus #7 : 03-12-2009, 08:50:32 »
Juu sinkkupyörien syyksy se toinenkuskikin sano.
Mutta jokainen kärry on erilainen, töissä kun vetää työkavereiden kärryjä, niin tuntuu et ne tulee paljon helpommin perässä kuin mun auton kivireki.
(tosin muut kärryt on kevyempiä, niin se tekee myös omansa)

Olis hauska tietää, millanen kulutus ero tulee, jos kärryyn vaihtaisi paripyöristä sinkkuihin.
Kaveri vaihto 3-aks 4-aks sinkkupyörä kärrin ja tippui 3l/100. Kyse norjan mittaisesta täysperästä. Onhan se et yleensä paripyörä kärry on vanha ja ku se vaihetaan uuteen niin kevyemmin kait se uus tullee...

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: 4- vai 5-akselinen kärry???
« Vastaus #8 : 03-12-2009, 08:57:12 »
Olis hauska tietää, millanen kulutus ero tulee, jos kärryyn vaihtaisi paripyöristä sinkkuihin.
Meillä oli edellisen toimeksiantajan aikaan Jyväskylän päässä neliakselinen 124-470, jonka perässä oli kolmeakselinen paripyöräkärry, kummit 295/80. Sen ollessa verstaalla auton perään lykättiin neliakselinen sinkkupyöräinen 385/55:lla. Omapainot noissa kahdessa kärryssä oli melko samat. Kolmeakselisessa oli nostin keskimmäiselle akselille, nelikossa ei ollut yhtään nousevaa. Kalibroidun ajotietokoneen mukaan Porvoo-Jyväskylä välillä kuorman kanssa nelikkokärry perässä meni n. 15 litraa vähemmän ainetta, vähän tietysti kelistä kiinni. Alaspäin mennessä sitten tietysti meni vähän enempi, kun oli kaks 'ylimääräistä' akselia maassa.

mikaeli

  • Vieras
Vs: 4- vai 5-akselinen kärry???
« Vastaus #9 : 03-12-2009, 16:22:10 »
385 saa sen 36t kärryn. 18+18... Paljon nuita turvekärryissä näkkee...
Ok, näin mieki olen ymmärtäny että 10tonnin akselipainoja niillä ei saa. Ei oo pelivaraa jos vaakalle ajaa.

Poissa dieselrules

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 214
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 4- vai 5-akselinen kärry???
« Vastaus #10 : 03-12-2009, 16:28:14 »
Ok, näin mieki olen ymmärtäny että 10tonnin akselipainoja niillä ei saa. Ei oo pelivaraa jos vaakalle ajaa.
Anhan net laittanneet taakse 435/??-22.5", niilä saa sen 10 takapään, mut taas on helv kalliita renkkaita.
Ruottalaisilla tämäki asia on parempi, ku niillä ei ole tai on höllemmät kääntyvyys säädökset. Niillä on akselit aikalailla päissä, siis näissä 4-aks. Niissä ei tule ongeömaksi sitä takapään ylitystä...

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: 4- vai 5-akselinen kärry???
« Vastaus #11 : 03-12-2009, 16:34:48 »
Anhan net laittanneet taakse 435/??-22.5", niilä saa sen 10 takapään, mut taas on helv kalliita renkkaita.
Ruottalaisilla tämäki asia on parempi, ku niillä ei ole tai on höllemmät kääntyvyys säädökset. Niillä on akselit aikalailla päissä, siis näissä 4-aks. Niissä ei tule ongeömaksi sitä takapään ylitystä...
Ainuat 22,5"-singlet, mille saa 5000kg/rengas, taitaa olla 425/65 ja 445/65 ja nehän on jo hitokseen korkeitakin. Pointtihan on käyttänyt noita 425:a kymppipuolikkaissa 3-akselisissa aika paljon.

Poissa dieselrules

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 214
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 4- vai 5-akselinen kärry???
« Vastaus #12 : 03-12-2009, 16:40:46 »
Ainuat 22,5"-singlet, mille saa 5000kg/rengas, taitaa olla 425/65 ja 445/65 ja nehän on jo hitokseen korkeitakin. Pointtihan on käyttänyt noita 425:a kymppipuolikkaissa 3-akselisissa aika paljon.
Kaverilla on 235/50-22.5 ja niissä on 500kg rengas. Kysäsin oikkein puhelimessa...

Poissa Joske

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 289
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 4- vai 5-akselinen kärry???
« Vastaus #13 : 03-12-2009, 17:38:49 »
Kaverilla on 235/50-22.5 ja niissä on 500kg rengas. Kysäsin oikkein puhelimessa...

Eiku  ???

Kyllähän tuo akselimäärä riippuu täysin ajoista. Pitkänmatkan rahtiajoon 5-aks sinkku, norjaan ottasin mieluiten 4-aks paripyörän.
"Netissä idioottien kanssa väittely on mahdotonta, joutuu alentumaan niiden tasolle ja ne voittaa sut kokemuksella"

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: 4- vai 5-akselinen kärry???
« Vastaus #14 : 03-12-2009, 19:50:57 »
Kaverilla on 235/50-22.5 ja niissä on 500kg rengas. Kysäsin oikkein puhelimessa...
Siis miten tuon pitäis olla? 235 leveeseen saa kyllä varmaan 500 kg, mutta kun haettiin 5000kg:a ja sitä tuohon ei saa. Ja ristikudosrengaskaan se tuskin on...

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 4- vai 5-akselinen kärry???
« Vastaus #15 : 04-12-2009, 12:20:58 »
Ainuat 22,5"-singlet, mille saa 5000kg/rengas, taitaa olla 425/65 ja 445/65 ja nehän on jo hitokseen korkeitakin. Pointtihan on käyttänyt noita 425:a kymppipuolikkaissa 3-akselisissa aika paljon.

Meidän firmassa on B-junan välivaunussa muistaakseni 435/50-22,5, 5 tonnin rengas, ehkä vähän korkeampi kuin 385/55 mutta paljon matalampi kuin 385/65. Kannattaa muistaa että vaatii myös 10 tonnin akselin, 10 tonnin sinkkuakselit on harvinaisempia.

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: 4- vai 5-akselinen kärry???
« Vastaus #16 : 04-12-2009, 15:01:24 »
Meidän firmassa on B-junan välivaunussa muistaakseni 435/50-22,5, 5 tonnin rengas, ehkä vähän korkeampi kuin 385/55 mutta paljon matalampi kuin 385/65. Kannattaa muistaa että vaatii myös 10 tonnin akselin, 10 tonnin sinkkuakselit on harvinaisempia.
Näköjään tuommonen on ilmaantunut, mutta onks sitä muilla kun GoodYearilla? En ainakaan pikasella haulla löytänyt...
Paljon matalampi? 385/55- ja 65-sarjojen korkeusero on n. 70mm pintakuviosta riippuen, eli vaikuttaa n. 35mm ajoneuvon korkeuteen. Tietysti kaikki on suhteellista: jos päässä kaks karvaa, se on liian vähän, mutta jos ne on sopassa niin se on liikaa.

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 4- vai 5-akselinen kärry???
« Vastaus #17 : 04-12-2009, 15:06:25 »
Näköjään tuommonen on ilmaantunut, mutta onks sitä muilla kun GoodYearilla? En ainakaan pikasella haulla löytänyt...
Paljon matalampi? 385/55- ja 65-sarjojen korkeusero on n. 70mm pintakuviosta riippuen, eli vaikuttaa n. 35mm ajoneuvon korkeuteen. Tietysti kaikki on suhteellista: jos päässä kaks karvaa, se on liian vähän, mutta jos ne on sopassa niin se on liikaa.

Ei ainakaan silloin pari vuotta sitten löytynyt kuin Goodyear. Joo toi paljon on tosiaan suhteellista.. Mutta voi se 70mm vaikuttaa sen 70mm myös korkeuteen jos ajoneuvo alkujaan suunnitellaan sitä varten.

Poissa dieselrules

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 214
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 4- vai 5-akselinen kärry???
« Vastaus #18 : 04-12-2009, 23:46:59 »
 :puna: :puna: Katoppas ku pikku näpy virhe sattunu. Siis 435 tarkoitin tietty ja goodyeari sitä vaan valmistaa.... :koff:

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: 4- vai 5-akselinen kärry???
« Vastaus #19 : 04-12-2009, 23:53:09 »
Mutta voi se 70mm vaikuttaa sen 70mm myös korkeuteen jos ajoneuvo alkujaan suunnitellaan sitä varten.
Niin sisäkorkeutta meinasit? No juu, saahan sen lavan tuotua tietysti vastaavasti sen toisen 35mm alemmas, sitä kautta. Meillä kun ratkaseva on se painopisteen korkeus, niin jää aina se yläpuoli unholaan...

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 4- vai 5-akselinen kärry???
« Vastaus #20 : 05-12-2009, 13:49:40 »
Niin sisäkorkeutta meinasit? No juu, saahan sen lavan tuotua tietysti vastaavasti sen toisen 35mm alemmas, sitä kautta. Meillä kun ratkaseva on se painopisteen korkeus, niin jää aina se yläpuoli unholaan...

Sisäkorkeutta tai vetopöydän korkeutta.

Poissa Pete

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1057
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: MAN TGX 540
Vs: 4- vai 5-akselinen kärry???
« Vastaus #21 : 06-12-2009, 22:34:00 »
Minä oon tykästynyt tuohon 5-akseliseen. Välillä tulee vedettyä firman 4-akselista joka on samalla rengastuksella kuin tuo 5-akselinenkin. Nelikko on paljon rauhattomampi vetää ja varsinkin kovalla kuormalla "repii" autoa enemmän. Kuinkahan tuo vierintävastus menee painokuormilla kun viisikko jakaa painoa yhdelle akselille enemmän ja yhteen renkaaseen kohdistuva paino jää pienemmäksi joten rengas ei tee niin kovaa muutostyötä kuin nelikossa? Kestääkö viisikossa renkaat pidempään kun kuitenkin rasitus on pienempi (tasoittaa rengaskustannuksia nelikkoon nähden)?