0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Suunnitelkoot ihan mitä vaan, kyl monelle kelpais varmasti jenkkimittainen veturi puolikashommiin. Parasta mitä tuosta "viisaiden" pähkäilystä voisi saada lobbattua olis eu:n laajuisesti lisää pituutta vetoautoille direktiivin muodossa.Tommoinen jenkkimittainen volvo mut nostotelillä telivedon sijaan ei varmaan olis yhtään hassumpi ajettava puolikkaaksi???
Mistä ihmeestä tuo julmettu himo noihin nostopyörä nukenvaunuihin teillä oikein on?!?Jos itse joutuisin ostamaan itselleni työkalun puolikkaan eteen niin en todellakaan vetäis edes irtoperiä kun telivetoisella!
Oletko paljon vedellyt irtoperiä teliveto autolla .
Vielä ku tosta sisun nostettavasta telivedosta sais puikoilla olevan ratkasun ja semmosen välilukon ja napalukot että vois ajaa viimenen perä vapautettuna niin ettei romut pyöris sisällä ku ajaa matkaa. Ois aika ässä ratkasu rahtiautoon.
Ne vaan nyt on aika taivaallisia laitteita ajaa niin hyvillä kun huonoilla teillä,niin norjas,venäjällä kun täällä koto suomen laatu baanoilla.
Liian vähän. Ja se mitä on tandemilla niitä ajanut on ollut kyllä ainakin talviaikaan paljon helpompaa kun jollain nostoteli rihvelillä. Ei ole etenemis tai kiinni jäänti ongelmia. Lukkoja vaan ajoissa. Ilmajousissa on kevennin tyhjänä joskus hyvä apu mutta rengasasiat kun on talvella linjassa senkin tarve on aika vähäinen. Se mistä yleinen harhaluulo siitä ettei sillä pääsis liukkaalla mihinkään tulee en näe muuta syytä kun juuri se lukkojen käyttämättömyys tai ymmärys niiden käytöstä. Ja kyllä se maksaa uutena enemmän kun 6x2. Esim pohjolan epäjumala scania 30 000€ mutta sama hinnan lisä on 730 koneessa ja niihinkin jotkut sijoittaa. Naftan kuluero on 6x2 ja 6x4 tänä päivänä sitä luokkaa että eroa tasoittaa samalle viivalle jo ennakoivlla ajotavalla. Vrt. puikkoperä 6x4/6x2. Rengas kuluissa taas pääsee telivedolla taas sitten jo huimiin säästöihin muihin verrattuna. Nii eikä ne rungot ota läheskään niin usein käännöksissä kiinni toisiinsa,säästyy se lokari,takavalo,työvalo kulukin. Ja niinkun sanoin jos joutuisin itse kaluni hankkimaan niin olen niin mukavuuden haluinen että jo kyydin ja ajettavuuden takia mieluiten läpihappi 6x4. Ne jotka nyt älähtävät että sellainen se vasta kamala puolikkaan veturi vasta onkin ei ole moisella koskaan ajanut. Ne vaan nyt on aika taivaallisia laitteita ajaa niin hyvillä kun huonoilla teillä,niin norjas,venäjällä kun täällä koto suomen laatu baanoilla. Jopa volvot.
Liian vähän. Ei ole etenemis tai kiinni jäänti ongelmia. Lukkoja vaan ajoissa. Ilmajousissa on kevennin tyhjänä joskus hyvä apu mutta rengasasiat kun on talvella linjassa senkin tarve on aika vähäinen. Se mistä yleinen harhaluulo siitä ettei sillä pääsis liukkaalla mihinkään tulee en näe muuta syytä kun juuri se lukkojen käyttämättömyys tai ymmärys niiden käytöstä.
Liian vähän.
mikä siitä tekee paremman ajaa kuin vastaavalla jousituksella ja rengastuksella varustettu 6x2? Miksei rungot ota yhteen? Mitä varten Visbeenin kuskit vihasi telivetoisia Venäjän ajossa? Miksi 6x2 etenee paremmin liukkaalla?
En tiedä harhaluuloista, mutta viime talven ajoin telivetoisella Volvolla. Alkutalvesta se pääsi pari kertaa yllättämään huonolla etenemisellään, mutta siihen oppi omat kikkansa aika äkkiä. Tarkkaan sillä sai katsoa, mihin suuntaan huoltoaseman piha on kallellaan, että pääsi tyhjänä liikkeellekin vielä. Kuorman kanssahan se olisi varmaan kiivennyt vaikka puuhun. Ne eteneminsongelmat siinä oli nimenomaan tyhjänä, kun ei ollut painoa vetosilla. Kevennin nosti teliä tyhjänä n. 10cm, kuorman kanssa ei yhtään. Eikä sillä tyhjänäkään voinut ajaa teli kevennettynä kuin hetken, kun se oli ehdottoman välttämätöntä, muuten vääntyi välikardaani.Tämähän ei ole absoluuttinen totuus, vaan ihan omaan kokemukseen perustuvaa.
Ja toisekseen siitä kun ne pyörät on aina maassa niin se peräylitys pysyy aina samana kuten myös perus ajokorkeus joka jossain 6x2 hieman nousee telin noston yhteydessä.
kuinka paljon olet ylipäätään ajanut irtoperiä?Ymmärtäisin jos hankkis telivetoisen veturin sellaiseen ajoon, jossa saa itse lastata ja purkaa kärryt, eli aina sais kunnolla painoa keulaan. mutta irtoperät lastataan useimmiten niin, että niitä voi vetää 2akselisillakin, eli takapainoiseksi. Harvoin teliautossa tarvii edes teliä laskea. Jos sitten ois auto, jossa ei edes ole telinnostinta niin onnea vaan suomen talveen. Tietty jos haluaa ketjuttaa niissä paikoissa missä muut napsauttaa luistoneston pois... niin kai sellaisellakin sitten pärjää. Itse olen ainakin telivetoisen irtoperäveturin jättänyt yhteen mäkeen sutimaan kun itse tulin välitelillä ylös. molemmilla tyhjät europuolikkaat perässä.
Norjassa näitä telivetoisia rekkavetureita näkee aika paljonki
Muuhun en ota kantaa, kun tuommoinen läpi-ilma 6x4 on kokeilematta, mutta 6x2 takateli läpi-ilmaa ajavana en allekirjoita tuota kuvausta ajokokemuksesta/käyttäytymisestä. Kaippa sekin pitkälti autosta ja sen osien kunnosta kiinni?Mutta tää lainausosuus, siihen voisin sanoa, että bullshit. Yksikään mun ajamista, edes takailma autoista, ei ainakaan mun ajamana ensimmäisen huollon jälkeen ole muuttanut auton/rungon asentoa. Siis auto pysyy siinä missä kuuluukin, teli nousee tai laskee, asento ja rungon korkeus pysyy samana. Sekun on ihan valintakysymys, ku käy verstaalla ja pyytää asennot siihen.
Mutta olen kyllä nähnyt 6x4 puuautoinakin. Ja eikös ne metsäisännätkin ajaele siellä laanilla maasturilla kun takaveto mersulla?
Leikin sorarekan ja telivetoisen vetäjän kanssa vuoden, oli paikkoja joissa telivedosta oli hyötyä ja joskus haittaakin.Mieleen on jäänyt kallionyppylä jonka päälle piti peruuttamalla mennä tyhjän kärryn kanssa mutta koska sinne ei välitelisellä sorarekkaa vetänyt päässyt, tuotiin paikalle mursketta jonka jälkeen välitelimies olikin ainoa joka kärrynsä nyppylänpäälle työnsi telivetosten jäädessä rinteeseen pomppimaan. Keventimellä ehkä olis telivetonenkin nyppylälle kiivennyt