Kirjoittaja Aihe: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa  (Luettu 116067 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa thoren

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 212
  • Titteli: Opiskelija
Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« : 18-04-2013, 21:14:14 »
Suunnitelkoot ihan mitä vaan, kyl monelle kelpais varmasti jenkkimittainen veturi puolikashommiin. Parasta mitä tuosta "viisaiden" pähkäilystä voisi saada lobbattua olis eu:n laajuisesti lisää pituutta vetoautoille direktiivin muodossa.

Tommoinen jenkkimittainen volvo mut nostotelillä telivedon sijaan ei varmaan olis yhtään hassumpi ajettava puolikkaaksi???


Mistä ihmeestä tuo julmettu himo noihin nostopyörä nukenvaunuihin teillä oikein on?!?
Jos itse joutuisin ostamaan itselleni työkalun puolikkaan eteen niin en todellakaan vetäis edes irtoperiä kun telivetoisella!
If you think that Jesus saves,get back in line!

Poissa Vellu

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1387
  • Ikkunakyltti: Vellu
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania R560
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #1 : 18-04-2013, 21:30:29 »
Mistä ihmeestä tuo julmettu himo noihin nostopyörä nukenvaunuihin teillä oikein on?!?
Jos itse joutuisin ostamaan itselleni työkalun puolikkaan eteen niin en todellakaan vetäis edes irtoperiä kun telivetoisella!
Oletko paljon vedellyt irtoperiä teliveto autolla ???.

Poissa Lady-Rahtari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 797
  • Sukupuoli: Nainen
  • Rahtari
  • Ikkunakyltti: TUIKKU
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania, Volvo
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #2 : 18-04-2013, 21:31:38 »
Mistä ihmeestä tuo julmettu himo noihin nostopyörä nukenvaunuihin teillä oikein on?!?
Jos itse joutuisin ostamaan itselleni työkalun puolikkaan eteen niin en todellakaan vetäis edes irtoperiä kun telivetoisella!

Teliveto on aika heikko kulkemaan talvella, jos ei ole painoa vetosilla.
"Laitapa siihen äkkinäinen!"

Poissa bliz

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1133
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: Vanaja 10x4
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #3 : 18-04-2013, 21:33:25 »
Ei paljoo teliveto kannata kun kulutus on sen verran kovempi sataselle. Esim joku mannin hydrodrive keula ois paljon fiksumpi vaihtoehto.

Tutulla on tommonen volvo. Se on eatonin perillä ja siinä ei ole kun ristilukko perien välissä. Akseleita ei saa ees lukittua. Ei kovin kummonen oo etenemään.

Poissa em0395

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 313
  • Sukupuoli: Mies
  • paksumahainen arvofossiili
  • Työajokki: S-Way
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #4 : 18-04-2013, 21:36:16 »
Mistä ihmeestä tuo julmettu himo noihin nostopyörä nukenvaunuihin teillä oikein on?!?
Jos itse joutuisin ostamaan itselleni työkalun puolikkaan eteen niin en todellakaan vetäis edes irtoperiä kun telivetoisella!
Tuohon probleemaanhan on ratkaisu SISULLA ollut jo vuosia eli nouseva telivetoinen akselisto, sehän opetetaan jo ammattikoulussa :koff:
Oletko paljon vedellyt irtoperiä teliveto autolla ???.
Mä olen kerran vetänyt trailerin joka oli täynnä Eurosamaran osia Uudenkaupungin autotehtaalle, silloin nukuin  ekan ja ainoan yön auton hytissä.
 
Kaikki muu kuin  kritiikitön monikulttuurin palvonta on rasismia

Poissa bliz

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1133
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: Vanaja 10x4
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #5 : 18-04-2013, 21:40:15 »
Vielä ku tosta sisun nostettavasta telivedosta sais puikoilla olevan ratkasun ja semmosen välilukon ja napalukot että vois ajaa viimenen perä vapautettuna niin ettei romut pyöris sisällä ku ajaa matkaa. Ois aika ässä ratkasu rahtiautoon.

Poissa Mr_A

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 919
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: \8/ Mr A
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania R500 -08
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #6 : 18-04-2013, 21:49:02 »
Scanian puikkoperäsessä telivedos taitaa olla sentää lukot akseleille ja ehkä myös kevennys, mut silti en oo keksiny miks tollasia tarvii konttihommissa ???

Vielä ku tosta sisun nostettavasta telivedosta sais puikoilla olevan ratkasun ja semmosen välilukon ja napalukot että vois ajaa viimenen perä vapautettuna niin ettei romut pyöris sisällä ku ajaa matkaa. Ois aika ässä ratkasu rahtiautoon.

Sitku tollanen porsii ni se on varmaa korjaajan unelma :koff:
« Viimeksi muokattu: 18-04-2013, 21:51:05 kirjoittanut Mr_A »

Poissa thoren

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 212
  • Titteli: Opiskelija
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #7 : 19-04-2013, 06:22:50 »
Oletko paljon vedellyt irtoperiä teliveto autolla ???.
Liian vähän.
Ja se mitä on tandemilla niitä ajanut on ollut kyllä ainakin talviaikaan paljon helpompaa kun jollain nostoteli rihvelillä. Ei ole etenemis tai kiinni jäänti ongelmia. Lukkoja vaan ajoissa. Ilmajousissa on kevennin tyhjänä joskus hyvä apu mutta rengasasiat kun on talvella linjassa senkin tarve on aika vähäinen. Se mistä yleinen harhaluulo siitä ettei sillä pääsis liukkaalla mihinkään tulee en näe muuta syytä kun juuri se lukkojen käyttämättömyys tai ymmärys niiden käytöstä. Ja kyllä se maksaa uutena enemmän kun 6x2. Esim pohjolan epäjumala scania 30 000€ mutta sama hinnan lisä on 730 koneessa ja niihinkin jotkut sijoittaa. Naftan kuluero on 6x2 ja 6x4 tänä päivänä sitä luokkaa että eroa tasoittaa samalle viivalle jo ennakoivlla ajotavalla. Vrt. puikkoperä 6x4/6x2. Rengas kuluissa taas pääsee telivedolla taas sitten jo huimiin säästöihin muihin verrattuna. Nii eikä ne rungot ota läheskään niin usein käännöksissä kiinni toisiinsa,säästyy se  lokari,takavalo,työvalo kulukin. Ja niinkun sanoin jos joutuisin itse kaluni hankkimaan niin olen niin mukavuuden haluinen että jo kyydin ja ajettavuuden takia mieluiten läpihappi 6x4. Ne jotka nyt älähtävät että sellainen se vasta kamala puolikkaan veturi vasta onkin ei ole moisella koskaan ajanut. Ne vaan nyt on aika taivaallisia laitteita ajaa niin hyvillä kun huonoilla teillä,niin norjas,venäjällä kun täällä koto suomen laatu baanoilla. Jopa  volvot.
If you think that Jesus saves,get back in line!

Poissa susi79

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 451
  • Sukupuoli: Mies
  • joopati joo
  • Ikkunakyltti: Harri
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: fh500
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #8 : 19-04-2013, 10:44:03 »
Ne vaan nyt on aika taivaallisia laitteita ajaa niin hyvillä kun huonoilla teillä,niin norjas,venäjällä kun täällä koto suomen laatu baanoilla.
Norjassa näitä telivetoisia rekkavetureita näkee aika paljonki
Olen aurannut lumesta väylää, harteillani painava talven ies. Olen uhmannut rotkon reunaa, yrittänyt olla kuin toinen mies

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #9 : 19-04-2013, 11:41:32 »
Liian vähän.
Ja se mitä on tandemilla niitä ajanut on ollut kyllä ainakin talviaikaan paljon helpompaa kun jollain nostoteli rihvelillä. Ei ole etenemis tai kiinni jäänti ongelmia. Lukkoja vaan ajoissa. Ilmajousissa on kevennin tyhjänä joskus hyvä apu mutta rengasasiat kun on talvella linjassa senkin tarve on aika vähäinen. Se mistä yleinen harhaluulo siitä ettei sillä pääsis liukkaalla mihinkään tulee en näe muuta syytä kun juuri se lukkojen käyttämättömyys tai ymmärys niiden käytöstä. Ja kyllä se maksaa uutena enemmän kun 6x2. Esim pohjolan epäjumala scania 30 000€ mutta sama hinnan lisä on 730 koneessa ja niihinkin jotkut sijoittaa. Naftan kuluero on 6x2 ja 6x4 tänä päivänä sitä luokkaa että eroa tasoittaa samalle viivalle jo ennakoivlla ajotavalla. Vrt. puikkoperä 6x4/6x2. Rengas kuluissa taas pääsee telivedolla taas sitten jo huimiin säästöihin muihin verrattuna. Nii eikä ne rungot ota läheskään niin usein käännöksissä kiinni toisiinsa,säästyy se  lokari,takavalo,työvalo kulukin. Ja niinkun sanoin jos joutuisin itse kaluni hankkimaan niin olen niin mukavuuden haluinen että jo kyydin ja ajettavuuden takia mieluiten läpihappi 6x4. Ne jotka nyt älähtävät että sellainen se vasta kamala puolikkaan veturi vasta onkin ei ole moisella koskaan ajanut. Ne vaan nyt on aika taivaallisia laitteita ajaa niin hyvillä kun huonoilla teillä,niin norjas,venäjällä kun täällä koto suomen laatu baanoilla. Jopa  volvot.
mikä siitä tekee paremman ajaa kuin vastaavalla jousituksella ja rengastuksella varustettu 6x2? Miksei rungot ota yhteen? Mitä varten Visbeenin kuskit vihasi telivetoisia Venäjän ajossa? Miksi 6x2 etenee paremmin liukkaalla?

Poissa Lady-Rahtari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 797
  • Sukupuoli: Nainen
  • Rahtari
  • Ikkunakyltti: TUIKKU
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania, Volvo
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #10 : 19-04-2013, 14:39:07 »
Liian vähän.
Ei ole etenemis tai kiinni jäänti ongelmia. Lukkoja vaan ajoissa. Ilmajousissa on kevennin tyhjänä joskus hyvä apu mutta rengasasiat kun on talvella linjassa senkin tarve on aika vähäinen. Se mistä yleinen harhaluulo siitä ettei sillä pääsis liukkaalla mihinkään tulee en näe muuta syytä kun juuri se lukkojen käyttämättömyys tai ymmärys niiden käytöstä.

En tiedä harhaluuloista, mutta viime talven ajoin telivetoisella Volvolla. Alkutalvesta se pääsi pari kertaa yllättämään huonolla etenemisellään, mutta siihen oppi omat kikkansa aika äkkiä. Tarkkaan sillä sai katsoa, mihin suuntaan huoltoaseman piha on kallellaan, että pääsi tyhjänä liikkeellekin vielä. Kuorman kanssahan se olisi varmaan kiivennyt vaikka puuhun. Ne eteneminsongelmat siinä oli nimenomaan tyhjänä, kun ei ollut painoa vetosilla. Kevennin nosti teliä tyhjänä n. 10cm, kuorman kanssa ei yhtään. Eikä sillä tyhjänäkään voinut ajaa teli kevennettynä kuin hetken, kun se oli ehdottoman välttämätöntä, muuten vääntyi välikardaani.

Tämähän ei ole absoluuttinen totuus, vaan ihan omaan kokemukseen perustuvaa.
"Laitapa siihen äkkinäinen!"

Poissa pikku-matti

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 664
  • Sukupuoli: Mies
  • ok
  • Ikkunakyltti: PIKKU-MATTI
  • Titteli: Lomalla
  • Työajokki: apinakiikku
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #11 : 19-04-2013, 15:02:42 »
Penkkakoneena ollessa tuli seurattua tota että ketä sieltä penkalta pääsee tyhjänä pois ni kyllä se oli se ilmajousitettu teliveto kenellä oli eniten ongelmia. Lähes aina se jäi siihen paikalleen pomppimaan, en sit tiiä mikä kovalla alustalla (määperä) on paras vaikka ne mun penkat yleensä olikin verrattavissa asfalttitiehen :hullu: :heko:

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #12 : 19-04-2013, 15:44:09 »
Liian vähän.

kuinka paljon olet ylipäätään ajanut irtoperiä?

Ymmärtäisin jos hankkis telivetoisen veturin sellaiseen ajoon, jossa saa itse lastata ja purkaa kärryt, eli aina sais kunnolla painoa keulaan. mutta irtoperät lastataan useimmiten niin, että niitä voi vetää 2akselisillakin, eli takapainoiseksi. Harvoin teliautossa tarvii edes teliä laskea. Jos sitten ois auto, jossa ei edes ole telinnostinta niin onnea vaan suomen talveen.

Tietty jos haluaa ketjuttaa niissä paikoissa missä muut napsauttaa luistoneston pois... niin kai sellaisellakin sitten pärjää.
Itse olen ainakin telivetoisen irtoperäveturin jättänyt yhteen mäkeen sutimaan kun itse tulin välitelillä ylös. molemmilla tyhjät europuolikkaat perässä.
Escucha el Oi!

Poissa thoren

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 212
  • Titteli: Opiskelija
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #13 : 19-04-2013, 21:57:04 »
mikä siitä tekee paremman ajaa kuin vastaavalla jousituksella ja rengastuksella varustettu 6x2? Miksei rungot ota yhteen? Mitä varten Visbeenin kuskit vihasi telivetoisia Venäjän ajossa? Miksi 6x2 etenee paremmin liukkaalla?
Takateli auto tyhjänä lyhyen akselivälin johdosta huomattavasti epävakaampi ajaa,esiintyy nyökkimisenä,luikerteluna ja uraherkkyytenä. Kuorma päällä taas tien epätasisuudet, lue kuopat, lyö nousuteli autoa varsinkin telin osalta ikään kuin "takapotkuna" johtuen siitä ettei paino jakaudu 50-50 suhteessa telille. Pöydän paikasta,6x4 pöydän paikka on lähempänä telin puoli väliä kun taas 6x2ssa enemmänkin vetoakselin päällä. Jotenka jättö katsottuna pöydän saranasta rungon perään on pienempi. Ja toisekseen siitä kun ne pyörät on aina maassa niin se peräylitys pysyy aina samana kuten myös perus ajokorkeus joka jossain 6x2 hieman nousee telin noston yhteydessä. En ainakaan itse sillon kuullut muuta negatiivista kuin edesmenneen Timo K.n kertoman että pehmeällä hiekalla kaivoi itsensä hieman helpommin kiinni ja sekin johtuen siitä kuten varmaan muistat että kyseiset yksilöt oli varustettu ykköspyörillä läpi koko yhdistelmän,siis myös vetopyörät. Tuosta etenemisetä on 6x4 vs. 6x2 vs. 4x2 omakohtaisia kokemuksia niin rakennustyömailta,peilijäältä,kuin sohjotieltä niin tyhjänä kuin kuormattuna että suosittelen itse kokeilemaan joskus.
If you think that Jesus saves,get back in line!

Poissa thoren

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 212
  • Titteli: Opiskelija
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #14 : 19-04-2013, 22:02:37 »
En tiedä harhaluuloista, mutta viime talven ajoin telivetoisella Volvolla. Alkutalvesta se pääsi pari kertaa yllättämään huonolla etenemisellään, mutta siihen oppi omat kikkansa aika äkkiä. Tarkkaan sillä sai katsoa, mihin suuntaan huoltoaseman piha on kallellaan, että pääsi tyhjänä liikkeellekin vielä. Kuorman kanssahan se olisi varmaan kiivennyt vaikka puuhun. Ne eteneminsongelmat siinä oli nimenomaan tyhjänä, kun ei ollut painoa vetosilla. Kevennin nosti teliä tyhjänä n. 10cm, kuorman kanssa ei yhtään. Eikä sillä tyhjänäkään voinut ajaa teli kevennettynä kuin hetken, kun se oli ehdottoman välttämätöntä, muuten vääntyi välikardaani.

Tämähän ei ole absoluuttinen totuus, vaan ihan omaan kokemukseen perustuvaa.
Tällä kohdalla en kyseenalaista koska omat kokemukset rajaavat vain puoliperä kalustoon. Ja sitä yritin tuossa tuoda ilmi että tarkoitan juuri nimenomaan siinä niitä. Mutta olen kyllä nähnyt 6x4 puuautoinakin. Ja eikös ne metsäisännätkin ajaele siellä laanilla maasturilla kun takaveto mersulla?
If you think that Jesus saves,get back in line!

Poissa Mik@_75

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #15 : 19-04-2013, 22:07:10 »
Ja toisekseen siitä kun ne pyörät on aina maassa niin se peräylitys pysyy aina samana kuten myös perus ajokorkeus joka jossain 6x2 hieman nousee telin noston yhteydessä.

Muuhun en ota kantaa, kun tuommoinen läpi-ilma 6x4 on kokeilematta, mutta 6x2 takateli läpi-ilmaa ajavana en allekirjoita tuota kuvausta ajokokemuksesta/käyttäytymisestä. Kaippa sekin pitkälti autosta ja sen osien kunnosta kiinni?

Mutta tää lainausosuus, siihen voisin sanoa, että bullshit. Yksikään mun ajamista, edes takailma autoista, ei ainakaan mun ajamana ensimmäisen huollon jälkeen ole muuttanut auton/rungon asentoa. Siis auto pysyy siinä missä kuuluukin, teli nousee tai laskee, asento ja rungon korkeus pysyy samana. Sekun on ihan valintakysymys, ku käy verstaalla ja pyytää asennot siihen.

Poissa thoren

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 212
  • Titteli: Opiskelija
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #16 : 19-04-2013, 22:11:36 »
kuinka paljon olet ylipäätään ajanut irtoperiä?

Ymmärtäisin jos hankkis telivetoisen veturin sellaiseen ajoon, jossa saa itse lastata ja purkaa kärryt, eli aina sais kunnolla painoa keulaan. mutta irtoperät lastataan useimmiten niin, että niitä voi vetää 2akselisillakin, eli takapainoiseksi. Harvoin teliautossa tarvii edes teliä laskea. Jos sitten ois auto, jossa ei edes ole telinnostinta niin onnea vaan suomen talveen.

Tietty jos haluaa ketjuttaa niissä paikoissa missä muut napsauttaa luistoneston pois... niin kai sellaisellakin sitten pärjää.
Itse olen ainakin telivetoisen irtoperäveturin jättänyt yhteen mäkeen sutimaan kun itse tulin välitelillä ylös. molemmilla tyhjät europuolikkaat perässä.
5 vuotta,josta 4v  norjan irtoperä liikenteessä ja vuosi kotimaata turusta ajoalueena kokomaa+extraten norjaa.
Olen myös ollut usempia kertoja vastaavanlaisessa tilanteessa. Myös tilanteessa tyhjät autot,molemilla ketjut,päättyen aina 6x4 eduksi. Apuakseli autolle ketjutilanteissa hinurin tilaamiseen.
If you think that Jesus saves,get back in line!

Poissa thoren

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 212
  • Titteli: Opiskelija
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #17 : 19-04-2013, 22:13:43 »
Norjassa näitä telivetoisia rekkavetureita näkee aika paljonki
Kyllä. Ja siihen on syynsä.
Heillä valintapäätöstä helpottaa hieman ainainen pula kaikesta muusta paitsi rahasta....
If you think that Jesus saves,get back in line!

Poissa thoren

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 212
  • Titteli: Opiskelija
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #18 : 19-04-2013, 22:19:36 »
Muuhun en ota kantaa, kun tuommoinen läpi-ilma 6x4 on kokeilematta, mutta 6x2 takateli läpi-ilmaa ajavana en allekirjoita tuota kuvausta ajokokemuksesta/käyttäytymisestä. Kaippa sekin pitkälti autosta ja sen osien kunnosta kiinni?

Mutta tää lainausosuus, siihen voisin sanoa, että bullshit. Yksikään mun ajamista, edes takailma autoista, ei ainakaan mun ajamana ensimmäisen huollon jälkeen ole muuttanut auton/rungon asentoa. Siis auto pysyy siinä missä kuuluukin, teli nousee tai laskee, asento ja rungon korkeus pysyy samana. Sekun on ihan valintakysymys, ku käy verstaalla ja pyytää asennot siihen.
Siksi siinä luki jossain. Ja tiedän kuljettajia jotka haluavat että se korkeus nimenomaan muuttuu. Tämänhän helposti on kompensoitavissa jousituksen kapulasta.
If you think that Jesus saves,get back in line!

Poissa em0395

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 313
  • Sukupuoli: Mies
  • paksumahainen arvofossiili
  • Työajokki: S-Way
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #19 : 19-04-2013, 22:36:57 »
Leikin sorarekan ja telivetoisen vetäjän kanssa vuoden, oli paikkoja joissa telivedosta oli hyötyä ja joskus haittaakin.
Mieleen on jäänyt kallionyppylä jonka päälle piti peruuttamalla mennä tyhjän kärryn kanssa mutta koska sinne ei välitelisellä sorarekkaa vetänyt päässyt, tuotiin paikalle mursketta jonka jälkeen välitelimies olikin ainoa joka kärrynsä nyppylänpäälle työnsi telivetosten jäädessä rinteeseen pomppimaan. Keventimellä ehkä olis telivetonenkin nyppylälle kiivennyt
Kaikki muu kuin  kritiikitön monikulttuurin palvonta on rasismia

Poissa Lady-Rahtari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 797
  • Sukupuoli: Nainen
  • Rahtari
  • Ikkunakyltti: TUIKKU
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania, Volvo
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #20 : 19-04-2013, 22:39:17 »
Mutta olen kyllä nähnyt 6x4 puuautoinakin. Ja eikös ne metsäisännätkin ajaele siellä laanilla maasturilla kun takaveto mersulla?

Siis 6x4 on todella yleinen puutavara-autona, ei siellä kovin paljoa 6x2 näy.
Isäntiä ei ole näkynyt, mutta konekuskeilla on maastureita ja pick uppeja.
"Laitapa siihen äkkinäinen!"

Poissa thoren

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 212
  • Titteli: Opiskelija
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #21 : 19-04-2013, 23:36:02 »
Leikin sorarekan ja telivetoisen vetäjän kanssa vuoden, oli paikkoja joissa telivedosta oli hyötyä ja joskus haittaakin.
Mieleen on jäänyt kallionyppylä jonka päälle piti peruuttamalla mennä tyhjän kärryn kanssa mutta koska sinne ei välitelisellä sorarekkaa vetänyt päässyt, tuotiin paikalle mursketta jonka jälkeen välitelimies olikin ainoa joka kärrynsä nyppylänpäälle työnsi telivetosten jäädessä rinteeseen pomppimaan. Keventimellä ehkä olis telivetonenkin nyppylälle kiivennyt
Juu kyllä niillä kaikilla vetotavoilla on hetkensä ja paikkansa. Sitä en kiellä. Ja kärryn nousuakselit ovat monen veturin kanssa myös kova sana. Itse olen niin mukavuuden haluinen ja laiska että olen mieltynyt tähän jo aikanaan oliko se sisun lanseeraamaan lauseeseen,se pyörä mikä ei vedä,jarruttaa!
If you think that Jesus saves,get back in line!