0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.
Meille on kemikaaliautossa ollut vuodesta 2002 vetäjässä kaikki aluilla, ajettu nyt jotain 660tkm. Vetosissa on reunat vähän kuluneet ja niitä on vähän oiottukin, mutta ei ne renkaita riko.Saman verran ajetussa tippa-autossa ei oo reunojen kanssa ollu ongelmia, mutta on se pari vuotta tuoreempi autokin. Kärryissä on sitten 11,75x22,5" nollavannetta, ei oo vanteen reunoissa ollut mitään. Kaks tai kolme valuvannetta on haljennu vanhuuttaan, mutta niistä ensimmäiset tuli jo syksyllä 1998.Valuvanteet on Borbetin tekemiä, ihan jees mutta noita halkeamisia on ollu (ei mitään radikaalia, mutta alkaa vuotaan) ja kun ne maalattuja, niin maali menee sit vanhemmiten.Suurin osa on Alcoan takovanteita ja ne tuntuu kyllä kestävän. Mitä kovempia paineita pystyy pitämään, niin sen paremmin kestää reunat. Eli kun tippa-autossakin pidetty Misukan XDN-vetosia (paine 6,5bar), niin kyllä sen reunoissa näkee enemmän kuin etupyörissä (8,5bar) tai teli- ja kärryn pyörissä (9,0bar).
Niin, tämä "velliauto" on otettu ajoon 2005 syksyllä, koko juna. Eli ei ole kestäneet kovin pitkään... Ja Alcoan alut on alla... Velliauton rengaskoko kärryssä 385/55r22.5", ja teliakselilla sama, eturenkaat ja vetorenkaat 315 leveinä. Eli sinkkupyöränen juna, paitsi se vetoakseli...Sitten siinä rahti-autossa meni nyt kärrystä ensimmäinen vannepari, tosin sitä kärryä on vedettykkin jo reippaasti yli 1 000 000km, eli se on ymmärrettävääkin, että alkaa antautua. Sekin sinkkupyörä juna.Nyt tulee kuulemma vuodenvaihteessa säiliö/tukkiautoille tarkoitettu reunavahvistettu alu Alcoalta, mutta...
Kuinkas paljon kalliimmat/kevyemmät tuollaiset aluvanteet on teräsvanteisiin verrattuna?
Edellisessä Mannissa oli alkuperäiset alumiinivanteet ja juuri harmittelin että en muista niiden merkkiä.
Pyhänä tuli kaverin kanssa tallilla puhetta painoista ja nakattiin 9.00x22,5 vaakalle. Lemmerzin levyjarruvanne oli 37-38kg ja Alcoan alu 22kg, eli 15-16kg jäi siinä eroa.Olisko ollut Speedline?
Nollavanteista kyselisin. Eli onko kaikissa nollavanteissa erilainen huuli kuin normaali rautavanteissa? Eli tuossahan ei siellä ulkoreunalla ole varsinaisesti U-uraa niin kuin normivanteissa on...
Edellisessä Mannissa oli alkuperäiset alumiinivanteet ja juuri harmittelin että en muista niiden merkkiä. Viime syksynä kun autolla oli ajettu noin 500 000 km kävin vaihdattamassa renkaita vetoakselille. Ihmettelivät rengasliikkeessä että miten voi olla vanteet niin hyvin reunoista säilyneet. Ei olleenkaan ollut kulumista tapahtunut. No minä kysymään että ruukaako ne muka kulua ja samantien minut haalattiin käytettyjä vanteita tsiikailemaan. Oli aivan puukonterää muistuttavia vanteenreunoja. Monet oli näitä A:lla alkavia vanteita. Jos itse ostaisin alumiinit rekan alle niin ne ois niitä minkä merkkiä en muista kun ovat vielä halvempiakin ja niihin ei pinttynyt lika ja jarrupöly samallatavalla kuin etuvanteisiin jotka olivat ne A:lla alkavat. Toki se riippuu pinnoitteesta tuo pinttyminen mutta takavanteita ei tarvinnu pestä kuin pesuaineella ja puhdas tuli. Etuvanteet piti AINA hapottaa.