Kirjoittaja Aihe: Aloittelijan kysymyksiä...  (Luettu 133124 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tuusi

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 141
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: TEPE
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: SCANIA R500
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #220 : 30-07-2016, 18:32:37 »
Scanioissa tuntuu vaikuttavan auton käppäri myös vaunuun.
Ja sehän on ihan autokohtaista miten se toimii. Kasettiautoissa ottaa aina vaunuun.
Mulla eikä RsLookilla vaikuta kärryyn käsijarru

Poissa Vantage

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 262
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: NIKO
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: R
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #221 : 30-07-2016, 18:35:00 »
Kasettiautoissa ottaa aina vaunuun.
Ei ota.
Kaikki mitä ite ajanut toiminut perjaatteella kun vetää osittain vivusta niin kärry jarruttaa, mutta kun vetää kässärin kokonaan kiinni niin kärryssä ei ole jarrut päällä.

Poissa JakeH

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 653
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: JAKE
  • Titteli: Opiskelija
  • Työajokki: Lenovo
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #222 : 30-07-2016, 19:08:20 »
Ja jokku tekee sen, esmi bulkkiautot, että oot ollu lastaamassa ja vedät käsijarrun alas saakka, ni se aukasee jarrut pinteestä, jos ei oo taso noussu takasi ajoasentoon. Sama tapahtuu käsijarru avatessa, sillon vaan nytkähtää koko pötkö ja ku vedät kahvan alas, ni vetäjään jää jarru päälle
Satakuntalaisesta keskustelusta ku ottaa vittuilun pois, ni ei jää jäljelle muuta, ku avonainen suu.

Poissa HeceR

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 911
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: HeceR
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #223 : 30-07-2016, 19:52:03 »
Scanioissa tuntuu vaikuttavan auton käppäri myös vaunuun.
Ja sehän on ihan autokohtaista miten se toimii. Kasettiautoissa ottaa aina vaunuun.

Uudemman mallin mersussa ottaa kärryyn, mutta edellisessä korissa ei.
Eiköhän tuo kestä, kun laittaa pari nippusidettä ja teippiä...

Poissa Mik@_75

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #224 : 30-07-2016, 20:47:46 »
Scanioissa tuntuu vaikuttavan auton käppäri myös vaunuun.
Ja sehän on ihan autokohtaista miten se toimii. Kasettiautoissa ottaa aina vaunuun.

Ihan siitä kiinni, onko tilausvaiheessa otettu mantereelle kelpaava, kärry ei jarruta, vaiko suomi/ruotsi vanha malli, että ottaa.

Poissa peikko-84

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 133
  • Sukupuoli: Mies
  • Neste/NEOT
  • Ikkunakyltti: "Obelix"
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: FH/FM
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #225 : 30-07-2016, 21:07:49 »
Ei ota.
Kaikki mitä ite ajanut toiminut perjaatteella kun vetää osittain vivusta niin kärry jarruttaa, mutta kun vetää kässärin kokonaan kiinni niin kärryssä ei ole jarrut päällä.

eikös se taida olla kaikissa että pyörät jarruttaa kun vetää kässää osittain ja sit vain vetarin kun on kokonaan alhaalla
The axe, the bottle and the rope...
The dark, the silent and the cold...

Poissa HeceR

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 911
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: HeceR
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #226 : 30-07-2016, 21:35:40 »
eikös se taida olla kaikissa että pyörät jarruttaa kun vetää kässää osittain ja sit vain vetarin kun on kokonaan alhaalla

Ei ainakaan mersussa. Kässäri päällä oli kaikki jarrut kiinni
Eiköhän tuo kestä, kun laittaa pari nippusidettä ja teippiä...

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #227 : 30-07-2016, 23:09:21 »
Scanioissa tuntuu vaikuttavan auton käppäri myös vaunuun.
Ja sehän on ihan autokohtaista miten se toimii. Kasettiautoissa ottaa aina vaunuun.
ei vaikuta paitsi tuontoautoissa mutta Mese, Iveco, DAF ainakin vaikuttaa aina kärryn jarruihin mikä on ihan perseestä korkeutta säätäessä kun jousitus ottaa vastaan.

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #228 : 14-09-2016, 18:12:47 »
joo ja talvella on kärryn jarrut jäässä aamulla..
Escucha el Oi!

Poissa jaMo

  • Apumies
  • *
  • Viestejä: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #229 : 18-12-2016, 21:03:29 »
Joo elikkä kesällä 2016 tuli alotettua ajohommelit ja nyt olis vähän kyssäreitä talven ajoihin liittyen. Armeijassa hankittu kortit joten jotku aihealueet hieman suppeaksi jääneet  :suru:
Autona fh13 6x2 ilmajousitettu.
Miten tuo telin kevennys tässä tapahtuu? Kun nappi on ylhäällä niin teli on ylhäällä, keskiasennossa tippuu alas, mikä se alimmainen sitten on? Siitäkin se tosin alas menee. Pitääkö sitä nappia siis käyttää siellä yläasennossa vähän ja sitten takasin keskelle vai kokonaan ylös? kun eihän se sitä kuorma päällä kuiteskaan ylös saa?
Entä sitten tuo lukon käyttö, saako sen lyyä ihan mistä nopeudesta vaan päälle? Entä kun auto on i sift niin riittääkö kaasun löysäys kun sen laittaa vaikka ennen mäkeä päälle? Kärsiikö se lukko päällä yhtään kaartaa?
Omalle reitille osuu nelostieltä tämä petomäki ja siinä meinaa aina hieman jänskättää, että miten käy :D

Poissa Poke

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1105
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: SA-Vihreät
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #230 : 18-12-2016, 21:13:16 »
Kun nappi keskellä-> teli alhaalla... Nappi ylös-> teli ylhäällä.. Nappi alas ->kevennys...
Qualitas Potentia Nostra    Laadussa voimamme

Poissa Poke

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1105
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: SA-Vihreät
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #231 : 18-12-2016, 21:19:35 »
 Mulla on volvos kaksosainen  lukon painike... Ekassa se laittaa tarvittaessa lukon päälle, tasaten automaattisesti pyörintänopeuden.. Toisessa jatkuva... Sutimisen aikana ei saa laittaa päälle... Eli ennakoi... Maalaisjärkeä peliin missä ja miten sitä käyttää ...
Qualitas Potentia Nostra    Laadussa voimamme

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #232 : 19-12-2016, 20:51:55 »
kyllä lukon kanssa voi kääntyä, kunhan on liukasta. kuivalla asfaltilla ei kannata kokeilla. Eikä aivan tiukassa käännöksessä muutenkaan, voi mennä suoraan.

ja tiukan paikan tullen myös luistonesto pois, ja pelaa kaasulla. Itse sen pidon rajan löytää paljon paremmin kuin TCS.
Escucha el Oi!

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2149
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #233 : 19-12-2016, 21:27:02 »
Ja kun liukkaalla yrittää liikkeelle, niin ei saa kuopia. Mitä pahemmat montut on sulanut pyörien alle, sitä suurempi merkitys... Hiljaa heijaamalla, 0 sutimisella on paras.
Sitten jos on päässyt syntymään isot kipsi kuopat, niin pitää tehdä kaikki kikat jo ennakkoon jotta on maksimoitu vetopyörän pito.
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #234 : 24-12-2016, 06:50:23 »
Mulla on volvos kaksosainen  lukon painike... Ekassa se laittaa tarvittaessa lukon päälle, tasaten automaattisesti pyörintänopeuden.. Toisessa jatkuva... Sutimisen aikana ei saa laittaa päälle... Eli ennakoi... Maalaisjärkeä peliin missä ja miten sitä käyttää ...
saa laittaa päälle koska vaan, elektroniikka ei laita sitä päälle ennenkuin on tasannut pyörintänopeudet.

Poissa Poke

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1105
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: SA-Vihreät
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #235 : 24-12-2016, 10:55:15 »
Heh ei pidä luottaa liikaa volvon elektroniikkaan  :hullu: Joten en laita sitä sutiessa päälle..
Qualitas Potentia Nostra    Laadussa voimamme

Poissa HeceR

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 911
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: HeceR
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #236 : 24-12-2016, 12:07:11 »
Heh ei pidä luottaa liikaa volvon elektroniikkaan  :hullu: Joten en laita sitä sutiessa päälle..

Sitäpaitsi vanhemmissa autoissa ei ole elektroniikkaa, vaan nappi ohjaa suoraan magneettiventtiiliä jne
Eiköhän tuo kestä, kun laittaa pari nippusidettä ja teippiä...

Poissa uusiesko

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1089
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Lenovo T430
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #237 : 05-10-2017, 21:23:59 »
Ja kun liukkaalla yrittää liikkeelle, niin ei saa kuopia. Mitä pahemmat montut on sulanut pyörien alle, sitä suurempi merkitys... Hiljaa heijaamalla, 0 sutimisella on paras.
Sitten jos on päässyt syntymään isot kipsi kuopat, niin pitää tehdä kaikki kikat jo ennakkoon jotta on maksimoitu vetopyörän pito.

East european style! Pultti pohjaan ja isompaa pesään kunnes kesä tulee vastaan!  :koff: Tulee niin mieleen tapaus Gävlebrossa kymmenisen vuotta sitten, polski yritti liikkeelle kun menin syömään. Kun tulin, polski oli edennyt noin 10cm alaspäin, puoli tuntia sutinut paikallaan  :koff: :koff:
-Teemu-
E bor väl e lite pisshuuv i allihop oåv ås.

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2149
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #238 : 06-10-2017, 14:48:46 »
East european style! Pultti pohjaan ja isompaa pesään kunnes kesä tulee vastaan!  :koff: Tulee niin mieleen tapaus Gävlebrossa kymmenisen vuotta sitten, polski yritti liikkeelle kun menin syömään. Kun tulin, polski oli edennyt noin 10cm alaspäin, puoli tuntia sutinut paikallaan  :koff: :koff:

https://www.youtube.com/watch?v=QjOIQsQn6fw
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa Tyramies

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 46
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Tomppa
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Actros
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #239 : 02-02-2018, 13:28:15 »
Hei ja anteeksi jos nostan tätä aihetta, etusivullahan se on mutta silti.
Tässä siis sellanen 24v pojan kloppi havittelee täysperänpuikkoihin. Suoritin CE ja VAK kurssit ja ajanut 5 vuotta Postilla kuorma-autoja, pulla-autoja ja pakuja. Nyt rupes vituttaa se palkan vähyys kun yksin asuu stadissa niin vuokran jälkeen jääkin hernekeittoon massia. Elkää kysykö miksen aikasemmin jo oo näihin rahtarihommiin lähteny. Kai se ihminen on tottunu siihen turvalliseen arkeen.
Mutta nyt anyway, kävin raskaan puolella juttelee ja sieltä selvis että vois päästä täysperän puikkoihin ajamaan rahtia. Muutaman viikon treenaa ja sitten jossain kohtaa pääsee jo ajamaan yksin.
Kertokaapa lyhyesti miten se täysperä ja puolikas eroaa taajamassa tapahtuvasta tavarajakelusta? Sen verran että autoilusta kokemusta 6v, ajan aina Venäjälle isovanhempien luokse viikonloppuisin kun täällä ei ole tekemistä, joten pitkät matkat ei niinkään ole pahoja...
Kiitos kun pääsin foorumille!  :hattu:
when you die god will not ask how nice Mercedes you had, it doesnt matter ill tell him anyway

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2149
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #240 : 02-02-2018, 13:42:04 »
Hei ja anteeksi jos nostan tätä aihetta, etusivullahan se on mutta silti.
Tässä siis sellanen 24v pojan kloppi havittelee täysperänpuikkoihin. Suoritin CE ja VAK kurssit ja ajanut 5 vuotta Postilla kuorma-autoja, pulla-autoja ja pakuja. Nyt rupes vituttaa se palkan vähyys kun yksin asuu stadissa niin vuokran jälkeen jääkin hernekeittoon massia. Elkää kysykö miksen aikasemmin jo oo näihin rahtarihommiin lähteny. Kai se ihminen on tottunu siihen turvalliseen arkeen.
Mutta nyt anyway, kävin raskaan puolella juttelee ja sieltä selvis että vois päästä täysperän puikkoihin ajamaan rahtia. Muutaman viikon treenaa ja sitten jossain kohtaa pääsee jo ajamaan yksin.
Kertokaapa lyhyesti miten se täysperä ja puolikas eroaa taajamassa tapahtuvasta tavarajakelusta? Sen verran että autoilusta kokemusta 6v, ajan aina Venäjälle isovanhempien luokse viikonloppuisin kun täällä ei ole tekemistä, joten pitkät matkat ei niinkään ole pahoja...
Kiitos kun pääsin foorumille!  :hattu:

Riippuu toki et miten ja minne ajetaan. Mut pitkässä matkassa ei ole homma enää niin hektistä. Joka yö ei pakosti pääse enää kotia. Säässä voi olla isoja vaihteluja ja joka tietenkin vaikuttaa tien kuntoon et joskus keikka menee todella helpolla, joskus taas on vesijääkelit koko matkan. Menee aikaa, ennen kuin oppii tauottaa matkansa järkevästi... ja mieluisiin paikkoihin.
Lastaukset ja purut kestää huomattavasti kauemmin kärryn kanssa. Niin ja kyllä se kärry tuo ajamiseen omat juttunsa et osaa sen kans mennä tuola ennakoidusti. (esim liukkaat risteykset, ahtaat pihat, yms...)
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa Leksii

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 82
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Kaanima
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #241 : 02-02-2018, 14:17:42 »
Täykkärissä joutuu ehkä kuormasta riippuen telaamaan autosta kärryyn ja toisinpäin ja enemmän miettimään miten painot menee, puolikkaassa toki se kivaa ettei tarvii katkoa
Ei se ole harrastus eikä mikään mihin ei kaikki aika ja rahat menisi