Kirjoittaja Aihe: Mikä idea tässä yhdistelmässä osa II???  (Luettu 79221 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jussi

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 2647
  • Sukupuoli: Mies
  • Asfalttiprinssi
    • valokuvakansioni
  • Ikkunakyltti: JUSSI
  • Työajokki: Volvo FMX 540
Vs: Mikä idea tässä yhdistelmässä osa II???
« Vastaus #88 : 17-02-2012, 18:59:44 »


Ehkä peilistä se näyttää että on kuin puolikas, koska kuorma on yhtä puuta. kirjaimellisesti.
Tätä tismalleen samaa ajettelin, en vaan jaksanut vääntää rautalangasta...
Että voi tosiaan näyttää kääntyessään puolikkaalta, muttei voi mitenkään käyttäytyä sen lailla, koska kärry on vetoaisalla kytketty autoon.

Poissa Huti

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 94
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: voe yhe tähe
Vs: Mikä idea tässä yhdistelmässä osa II???
« Vastaus #89 : 17-02-2012, 22:41:50 »
Tässä näkyy ehkä selvemmin se millainen härveli on kyseessä:


Eli siis... tyhmä tarvii nyt rautalankaa..  :tutti:

Jos kääntökehät/pankot on kiinteästi kiinni, niin mitenkäs tiukemmassa kurvissa käy?
Lyhyellä matikalla ajateltuna (vaikka pitkän luinkin), auton pankko on esimerkiksi 90-asteen kurvissa lähempänä kärryn pankkoa, kuin lelun ollessa suorana?
Senhän pitäisi olla ihan perus triba.. trimara.. trip.. jotai semmosta trigonologogiametriaaa.  :ide3:
Jos pankot eivät liiku, niin sillon puiden pitäisi liukua niissä, millä voi olla mielenkiintoisia seurauksia.

Vai onko mun aivosoluparka jo ihan hakoteillä tässä hommassa.
On se lottovoittajan elämä vaan hienoa!
Voittaa kokonaisen euron vaivasella kahden euron sijoituksella. Leveä elämä jatkukoon!

Poissa Sampsa

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 373
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: "Bööviikki"
Vs: Mikä idea tässä yhdistelmässä osa II???
« Vastaus #90 : 17-02-2012, 22:57:05 »
Eli siis... tyhmä tarvii nyt rautalankaa..  :tutti:

Jos kääntökehät/pankot on kiinteästi kiinni, niin mitenkäs tiukemmassa kurvissa käy?
Lyhyellä matikalla ajateltuna (vaikka pitkän luinkin), auton pankko on esimerkiksi 90-asteen kurvissa lähempänä kärryn pankkoa, kuin lelun ollessa suorana?
Senhän pitäisi olla ihan perus triba.. trimara.. trip.. jotai semmosta trigonologogiametriaaa.  :ide3:
Jos pankot eivät liiku, niin sillon puiden pitäisi liukua niissä, millä voi olla mielenkiintoisia seurauksia.

Vai onko mun aivosoluparka jo ihan hakoteillä tässä hommassa.

Siis normaaleissa max 90° kurveissa/risteyksissä niin kärryn rungon pituus muuttuu koska on normaali puutavarajatkokärry, mutta sitten yli 90° asteen kurveista en osaa sanoa miten siinä käypi. Elikkä suomeksi yhdistelmän pituus muuttuu normaaliliikenteessä ajaessa kun käännellään ja väännellään. ja muistelisin että noissa vehkeissä on pankkojen pohjissa semmoset piikkikammat että puut ei liu-u niissä edes takas vaan pysyy paikoillaan. Joka oikeen tarkalleen tietää asian saapi korjata tämän mun tiedon  :hattu:


Poissa Huti

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 94
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: voe yhe tähe
Vs: Mikä idea tässä yhdistelmässä osa II???
« Vastaus #91 : 17-02-2012, 23:24:53 »
Siis normaaleissa max 90° kurveissa/risteyksissä niin kärryn rungon pituus muuttuu koska on normaali puutavarajatkokärry,
Noniin, nyt siinä on vähän enemmän järkeä. Sitä määki että jonkun kohdan on pakko liikkua.  :hattu:
On se lottovoittajan elämä vaan hienoa!
Voittaa kokonaisen euron vaivasella kahden euron sijoituksella. Leveä elämä jatkukoon!

Poissa Sampsa

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 373
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: "Bööviikki"
Vs: Mikä idea tässä yhdistelmässä osa II???
« Vastaus #92 : 18-02-2012, 04:14:27 »
Noniin, nyt siinä on vähän enemmän järkeä. Sitä määki että jonkun kohdan on pakko liikkua.  :hattu:

Ja kun pääsin oikein kuskin opastuksella tutustumaan perässä olevaan tpv kärryyn niin jotenki jäi semmoinen kuva että olis elektronisesti ohjattu toi pituuden muuttuminen kärryssä.  :ide3:

Poissa Vantage

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 262
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: NIKO
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: R
Vs: Mikä idea tässä yhdistelmässä osa II???
« Vastaus #93 : 18-02-2012, 11:09:09 »
Ja kun pääsin oikein kuskin opastuksella tutustumaan perässä olevaan tpv kärryyn niin jotenki jäi semmoinen kuva että olis elektronisesti ohjattu toi pituuden muuttuminen kärryssä.  :ide3:

Tuli kaivettua tuo lehti esille missä oli juttu tuosta autosta niin siinä mainittiin että kärryn jatkon lukot on vain auki eli pitenee ja lyhenee itsestään...

Poissa Sampsa

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 373
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: "Bööviikki"
Vs: Mikä idea tässä yhdistelmässä osa II???
« Vastaus #94 : 18-02-2012, 12:47:51 »
Tuli kaivettua tuo lehti esille missä oli juttu tuosta autosta niin siinä mainittiin että kärryn jatkon lukot on vain auki eli pitenee ja lyhenee itsestään...

 :hattu:

Poissa pölkky

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 35
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Mikä idea tässä yhdistelmässä osa II???
« Vastaus #95 : 28-02-2012, 20:27:03 »
"senhän takia kananen on noita pylväsautoja laitellu noita ylemmän kuvan mukaisia että saapi kantavuuden isommaksi vert. alemman kuvan retelissä, sitte noissa ylemmän kuvan härveleissä niin kärryn rungon mitta muuttuu tiukkaan käännettäessä risteyksessä tietääkseni. "

 Jep, ja selvennyksen vuoksi pylväänajossa noilla kahdella kalustomallilla on hiukan erilaiset suoritteet.
 Tuo tpv-malli sallii siis isomman kantavuuden, mutta vaatii hiukan hiukan tilavemmat paikat metsäpäässä.
Valmiita pylväitä silläkin viedään mm. selkeät purkupaikat, satamat yms.
 Tuolla ppv-mallilla tuodaan raaka-pylväitä aika ahtaistakin mestoista ( normi puuautojen nuppipaikat), vaikka
peräylitys toisinaan kiusaakin.
 Mutta ennen kaikkea tuo on omiaan kun jaetaan valmiita pylväitä maastokohteisiin, varsinkin kun joudutaan
kääntämään laitteet suhteellisen ahtaissa paikoissa ympäri. Ja joihinkin paikkoihin joudutaan peruuttelemaan
joitakin kilometrejä, siinä tuo ohjattava nakki pelastaa aika paljon.
 
 Ja mikä sitten on kulloisenkin metsäyhtiön toiminta malli pitkien puiden osalta, onkin toinen juttu. Siihen vaikuttaa
moni muukin asia, kuinka pitkää tavaraa tehdään, kuinka paljon seassa lyhyttä (7-10m) vai ei ollenkaan?
Joudutaanko paljon keräämään vai kaikki samasta pinosta jne jne.

 Tuo pylväspuoli on sellainen moni ulotteinen kuvio, että toisinaan tuo tpv-malli antaa parhaan suoritteen/katteen ja
toisinaan ainoa vaihtoehto on tuo ohjattava nakki-ppv.

Poissa Sampsa

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 373
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: "Bööviikki"
Vs: Mikä idea tässä yhdistelmässä osa II???
« Vastaus #96 : 28-02-2012, 20:32:03 »
"senhän takia kananen on noita pylväsautoja laitellu noita ylemmän kuvan mukaisia että saapi kantavuuden isommaksi vert. alemman kuvan retelissä, sitte noissa ylemmän kuvan härveleissä niin kärryn rungon mitta muuttuu tiukkaan käännettäessä risteyksessä tietääkseni. "

 Jep, ja selvennyksen vuoksi pylväänajossa noilla kahdella kalustomallilla on hiukan erilaiset suoritteet.
 Tuo tpv-malli sallii siis isomman kantavuuden, mutta vaatii hiukan hiukan tilavemmat paikat metsäpäässä.
Valmiita pylväitä silläkin viedään mm. selkeät purkupaikat, satamat yms.
 Tuolla ppv-mallilla tuodaan raaka-pylväitä aika ahtaistakin mestoista ( normi puuautojen nuppipaikat), vaikka
peräylitys toisinaan kiusaakin.
 Mutta ennen kaikkea tuo on omiaan kun jaetaan valmiita pylväitä maastokohteisiin, varsinkin kun joudutaan
kääntämään laitteet suhteellisen ahtaissa paikoissa ympäri. Ja joihinkin paikkoihin joudutaan peruuttelemaan
joitakin kilometrejä, siinä tuo ohjattava nakki pelastaa aika paljon.
 
 Ja mikä sitten on kulloisenkin metsäyhtiön toiminta malli pitkien puiden osalta, onkin toinen juttu. Siihen vaikuttaa
moni muukin asia, kuinka pitkää tavaraa tehdään, kuinka paljon seassa lyhyttä (7-10m) vai ei ollenkaan?
Joudutaanko paljon keräämään vai kaikki samasta pinosta jne jne.

 Tuo pylväspuoli on sellainen moni ulotteinen kuvio, että toisinaan tuo tpv-malli antaa parhaan suoritteen/katteen ja
toisinaan ainoa vaihtoehto on tuo ohjattava nakki-ppv.

Hienoa että joku paikkaa paremmalla tiedolla nuo mututiedot  :hattu:

Poissa pölkky

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 35
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Mikä idea tässä yhdistelmässä osa II???
« Vastaus #97 : 02-03-2012, 19:55:36 »
"Kertokaas poikkeaako tuo kotimaisesta pylväsautoista?"

 Palataanpa vielä hetkeksi aiheeseen.
Tuo kuva esittää aika hyvin tuollaista lähinnä keski-eurooppalaista toteutusta aiheesta. Kuva voisi olla esim.
Itävallasta. Mutta samanlaisia löytyy niin Saksasta, Ranskasta kuin Alppien ympäriltäkin.

 Suomessa nuo ppv-mallit ovat hiukan toisin toteutettu. Nostureita löytyy periaatteiltaan lähinnä kahta
pää suuntausta. Joko hytin katolle taitettava malli, joka on normaalisti sama kuin normi-tukkiautoissakin
 lisättynä lähinnä nostosylinterin suojalla ja jatkon letkuteline rakennetaan yleensä toisin. Muuten letkut
jäisivät kuljetus asennossa puomin ja telineen väliin. Toinen käytössä oleva on puhekielessä ns. Z-malli joka
taitellaan kuljetusasentoon poikittain hytin taakse. Joillakin on käytössä hytti-malleja, mutta lienee useimmiten
kattona taivas kuitenkin?
 Kokoluokaltaan nuo keski-eurooppalaiset ovat yleensä astetta-paria järeämpiä kuin mitä Suomessa yleisemmin
näkee. Täällä on enemmän kirjavuutta lompakon ja muiden mieltymysten suhteen.
 Suomessa noita ppv-malleja on kiinteillä perävaunuilla varustettuja sekä myöskin noita kyytiin nostettavia.
Kiinteissä lienee oma runkonsa joita jatketaan tilanteen mukaan, 2-3 akselisia.
 Nuo kyytiin nostettavat ovat useimmiten Weckmanin valmistamia hydraulisesti nostettavia ja ohjattavia
"erikoiskuljetus-perävaunuja". Nakin nosto ja lasku tapahtuu sylinterin avulla, jolla taivutetaan pv vetoauton
kyytiin. Tällöin aisan pituuden lukot ovat kiinni ja sylinterin lukko (ajoasennossa lukittu aisan sisään) ja aisan taiton
lukko ovat auki.
 Aisaa voidaan jatkaa muutamiin eri asentoihin (vetoautolla vetämällä/työntämällä) sisäkkäisten aisojen lukituspisteitä vaihtamalla, jolloin saadaan riittävästi variaatioita erimittaisille pylväille/puille.
 Pv:n etupää on kuulakehällä, jossa on laakerointi pankkojen tuennassa sallien kiinnityspisteen elämisen
maaston/pv:n kallistusten mukaan. Normaalisti tämän hoitaisi kääntöpöytä.
 Perävaunussä on lukittava kuulakehä ja koko alavaunua voidaan kääntää (ohjaamosta käsin) kahdella sylinterillä kuormaan nähden noin 45-50 asteen kulmaan. Eli koko teli ohjaa samaan suuntaan.
 Keski-euroopalaisittain nakki nostetaan/lasketaan useimmiten nosturilla ja työnnetään lastauksen aluksi ekalla
kyytiin tulevalla puulla sopivalle etäisyydelle. Johdot ja letkut kulkevat mukana ns. jousivaijerissa roikkuen, varsinaista runkoa/aisaa ei siis ole ollenkaan.
 PV:n ohjauksessa on useampiakin tapoja. Toisinaan samankaltainen periaate kuin näissä kotimaisissa, mutta usein näkee myös ns. olkatappiohjautuvia. Kuten tuossa vuoristotieltä napatussa kuvassa. Tällöin etummainen akseli on kuin vetoauton etuakseli kääntäen vain ko. renkaita.
 Tai sitten olkatappi-ohjaus kääntää "eturenkaidensa" avuin vapaasti pyörivää teliä joka on kuulakehällä varustettu.
 Eli noita ppv-malleja löytyy läntisen euroopan alueelta aikamoinen lajitelma, saisi helposti paksunkin kirjan
aikaiseksi, mutta tässä jotain näin lyhyesti, mikäli jota kuta kiinnostaa...
 

Poissa Automies

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 142
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Juuso
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: 124L 420
Vs: Mikä idea tässä yhdistelmässä osa II???
« Vastaus #98 : 02-03-2012, 20:25:49 »
Nyt "pölkky" laittoi sellasen selostuksen että minäkin ymmärsin. :ide3: :hullu:


Poissa amatöörin apulainen

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 26
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: Fh 520 6x4
Vs: Mikä idea tässä yhdistelmässä osa II???
« Vastaus #99 : 12-03-2012, 19:42:37 »
Mitä kannattaa tehdä jos tuollainen pylväs-yhdistelmä juuttuu kuorma päällä ja riimut pyörissä mäkeen?
Entä kaatuuko helpommin kuin tavallinen puuauto jos ahtaassa risteyksessä kärri tulee "ojan kautta"?
Puskeeko tuollainen talvella herkästi ???
Tuleeko herkästi ylikuormaa ???

Joskus olisi kiva käydä kokeilemassa pylväsautoa.  :ajoa:

Poissa Group

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 159
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Jesse
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo
Vs: Mikä idea tässä yhdistelmässä osa II???
« Vastaus #100 : 13-03-2012, 20:46:37 »
Onko kukaan hemmoista nähnyt semmoista veneenkuljetusyhdistelmää (olisikohan bella boats?), mikä on niinkuin B-juna, mutta näyttää ihan vasikka/lusikkahaarukka yhdistelmältä  :ide3:
Eli siis se takimmainen ppv kärry on tosi lyhyt ja näyttää äkkiseltään ihan keskiakseli kärryltä. Mikähän idea siinä on normaaliin vasikkayhdistelmään verrattuna  ???

Kuvaa en nyt tähän löytänyt...
Toivottavasti joku edes sai sepustuksesta selvää.
-vähän ylikovaa niin kääntyilee kivasti-

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Mikä idea tässä yhdistelmässä osa II???
« Vastaus #101 : 13-03-2012, 20:50:34 »
Onko kukaan hemmoista nähnyt semmoista veneenkuljetusyhdistelmää (olisikohan bella boats?), mikä on niinkuin B-juna, mutta näyttää ihan vasikka/lusikkahaarukka yhdistelmältä  :ide3:
Eli siis se takimmainen ppv kärry on tosi lyhyt ja näyttää äkkiseltään ihan keskiakseli kärryltä. Mikähän idea siinä on normaaliin vasikkayhdistelmään verrattuna  ???

Kuvaa en nyt tähän löytänyt...
Toivottavasti joku edes sai sepustuksesta selvää.

Veneiden mitat saattaa vaikuttaa.

Poissa juhona

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 484
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: VOLVO
Vs: Mikä idea tässä yhdistelmässä osa II???
« Vastaus #102 : 13-03-2012, 21:05:17 »
eikä oo niin tarkka aisapainosta, vaikka tuskin veneiden kanssa niin paljon vaikuttaa..

Tämän tapainenko:
http://www.atspecialtransport.com/fi/venekuljetukset
« Viimeksi muokattu: 13-03-2012, 21:09:53 kirjoittanut juhona »

Poissa Group

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 159
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Jesse
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo
Vs: Mikä idea tässä yhdistelmässä osa II???
« Vastaus #103 : 13-03-2012, 21:21:52 »
eikä oo niin tarkka aisapainosta, vaikka tuskin veneiden kanssa niin paljon vaikuttaa..

Tämän tapainenko:
http://www.atspecialtransport.com/fi/venekuljetukset

Joo saman tyylinen kun toikin on  :hattu:
Mitat oli vaan vähän erillaiset, siinä oli pitempi toi ensimmäinen kärry ja lyhyempi takana tuleva.
Sillon kun näin sen niin siinä oli 2:ta venettä päällekkäin, eli 4 etummaisessa ja 2 takimmaisessa kärryssä.
-vähän ylikovaa niin kääntyilee kivasti-

Poissa Tommi

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 714
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Mikä idea tässä yhdistelmässä osa II???
« Vastaus #104 : 15-03-2012, 23:21:36 »
eikö B*llalla oo nosturit hytin takana ? ettei tuu liian pitkäks vetäessä vaan toista puolikasta?
Perille on pitkä matka.

Poissa Automies

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 142
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Juuso
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: 124L 420
Vs: Mikä idea tässä yhdistelmässä osa II???
« Vastaus #105 : 15-03-2012, 23:23:19 »
eikö B*llalla oo nosturit hytin takana ? ettei tuu liian pitkäks vetäessä vaan toista puolikasta?
On niillä molemmissa autoissa pilkki hytin takana. :hattu:


Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: Mikä idea tässä yhdistelmässä osa II???
« Vastaus #106 : 15-03-2012, 23:34:53 »
eikö B*llalla oo nosturit hytin takana ? ettei tuu liian pitkäks vetäessä vaan toista puolikasta?
Moduulin täytyy olla laillinen palasinakin. Eli jos ppv-yhdistelmä on 17m pitkä, ei siitä tule laillista vaikka laittas vasikan perään. Sama juttu, jos sen 6-akselinen ppv-yhdistelä kokonaismassa on 49,5tn, niin ei auta tyhjän vasikan veto perässä.

Poissa Tommi

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 714
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Mikä idea tässä yhdistelmässä osa II???
« Vastaus #107 : 15-03-2012, 23:39:28 »
Moduulin täytyy olla laillinen palasinakin. Eli jos ppv-yhdistelmä on 17m pitkä, ei siitä tule laillista vaikka laittas vasikan perään. Sama juttu, jos sen 6-akselinen ppv-yhdistelä kokonaismassa on 49,5tn, niin ei auta tyhjän vasikan veto perässä.
sitä tarkoitin, vaikka esitinki asian vähän huonosti. ;)
Perille on pitkä matka.

Poissa pikku-matti

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 664
  • Sukupuoli: Mies
  • ok
  • Ikkunakyltti: PIKKU-MATTI
  • Titteli: Lomalla
  • Työajokki: apinakiikku
Vs: Mikä idea tässä yhdistelmässä osa II???
« Vastaus #108 : 19-03-2012, 00:53:44 »
eikä oo niin tarkka aisapainosta, vaikka tuskin veneiden kanssa niin paljon vaikuttaa..

Tämän tapainenko:
http://www.atspecialtransport.com/fi/venekuljetukset

 [ot] Jee onks ahola menny konkkaan ku ei toi linkki toimi, eikä muutkaan teltan sivut :aamen: [ot]

Poissa Johnny

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 288
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Johnny
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: R500 -17
Vs: Mikä idea tässä yhdistelmässä osa II???
« Vastaus #109 : 19-03-2012, 01:48:06 »
[ot] Jee onks ahola menny konkkaan ku ei toi linkki toimi, eikä muutkaan teltan sivut :aamen: [ot]
Eikös sellainen huhu tässä ole jo jonkin aikaa leijaillut..