Kirjoittaja Aihe: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta  (Luettu 803167 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa PGRC

  • Apumies
  • *
  • Viestejä: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Opiskelija
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2002 : 20-05-2019, 22:02:11 »
Morjesta vaan kaikille!

Olen tässä pyöritellyt ajatusta omistajakuljettajaksi lähtemisestä, ja maansiirtoala kiinnostaisi. Sijainti on Uudellamaalla, hieman aiempaa kokemusta elintarvikejakelusta nupilla ja taskussa kohta amiksen paperit ylioppilastutkinnon lisäksi.

Olen lueskellut jonkin verran sekä tätä ketjua että muuta keskustelua netissä. Sen tiedän jo, että talvikuukausina ajoa voi olla vaikeampi löytää, paitsi ajoittain lumenajosta, jonka taksoja tosin on haukuttu. Liikenneluvan saa ilman kurssiakin, mutta koe pitää silti läpäistä ja vakavaraisuutta löytyä luvan saamiseksi. Kysymyksiä on kuitenkin herännyt enemmän kuin olen löytänyt vastauksia. Kyselisin siis hieman lisää.

Ensinnäkin kiinnostaa kalusto. Miten kuorma-auto, puoliperävaunuyhdistelmä ja kasettiyhdistelmä vertautuvat Uudellamaalla?

Etäisyydet ovat ilmeisesti etenkin kehä III:n sisäpuolella niin lyhyitä, että kasettiyhdistelmän kannattavuus ei ole niin ilmeinen kuin "maakunnassa". Puoliperävaunuyhdistelmää minulle on kaupattu sillä perusteella, että vetoautolla voi vetää muutakin, jos huono suhdanne iskee päälle ja infrarakentaminen hyytyy. En kyllä ole vakuuttunut tuosta edusta, kun irtoperäliikenteen taksat ovat mitä ovat ja "ylimääräisten" perävaunujen hankinta vaatii sekin rahaa, jos aikoo ajaa esim. elintarvikkeita. Ilmeisesti puolikas olisi kuitenkin maansiirtoautoon verrattuna halvempi hankintahinnaltaan ja kantavuutta saisi enemmän, mutta onko puolikkaalle sitten vaikeampi saada keikkaa (ei pääse ihan joka paikkaan jne.) verrattuna kuorma-autoon? Jokin syyhän siihen on, että maata ajetaan nupillakin.

Entä mikä ratkaisee, noin yleisesti ottaen, kuorma-auton akselimäärän maansiirtokäytössä? Kuljetettavan maa-aineksen tiheys (multa, sora jne.)? Tekeekö kolmiakselisella maansiirtoautolla mitään vai onko neli- tai viisiakselinen "ainoa oikea" valinta? Ylimääräiset akselithan ei tule ilmaiseksi.

Entä millaiset ovat maansiirtoalan taksat? Suomi24:n kymmenen vuoden takaiset kauhistelut 45 eurolla tunti ajavista konkurssiyrittäjistä ja 70 euron "oikeasta" tuntihinnasta ovat yksi asia - missä liikutaan nykyään? Millaisia veloitusperusteita alan isot toimijat hyväksyvät aliurakoitsijalta? Tuntiveloituksesta ei välttämättä paljoa jää käteen, jos lastaus ja purku onnistuvat nopeasti ja ajokilometrejä (lue: polttoaine, rengas ym. kuluja) tulee paljon. Tonnikilometreistä kuulee myös puhuttavan, mutta eikö yrittäjä ole jälleen suojaton, jos odotusaikaa kertyy enemmän kuin tarjousta laskiessa on olettanut? Onko tuntiveloituksen ja (tonni)kilometriveloituksen yhdistäminen täysin mahdoton ajatus?

Mitenkäs sitten omistussuhde kalustoon? Neliakselista MB Actrosia näyttäisi saavan vuokralle reilulla 5 000 eurolla kuussa (alv-0), mikä tuntuu suolaiselta, mutta eipähän tarvitse seisottaa autoa pihassa, jos töitä ei ole. Jos kuitenkin ostaa "oman", niin miten isolta osin pankki hyväksyy kaluston lainan vakuudeksi? Riittääkö tyyliin 10 tai 20 prosentin omarahoitusosuus? Minkä verran ajettua maansiirtoautoa uskaltaa vielä katsella käytettynä ilman riskiä kymppitonnin remontista heti liikkeestä ulos ajettuaan? Maansiirtokalusto vanhennee nopeammin työmailla rytyyttäessä kuin kestopäällysteellä ajettavat vehkeet. Tai jos päätyy vanhaan kalustoon (tyyliin 20-25 vuotta vanhaan), niin saako varaosia ja huoltoa vielä helpolla vai tehdäänkö osat mittatilaustyönä ja korjaukset merkin harrastajien pajoissa?


Tiedän, tiedän. Älä ryhdy yrittäjäksi. Ei kannata. Menee terveys ja rahat, eläkkeelle ei ole varaa jäädä koskaan. Aja renkinä tai vaihda alaa. Mutta jotenkinhan ne muutkin yrittäjät saavat leivän pöytään, miksipä en siis minäkin. Ja kaikkeahan pitää kokeilla, paitsi omaa äitiä ja kansantanhuja.  ;D

Poissa Satamoto

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 58
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2003 : 21-05-2019, 07:18:06 »


Ensinnäkin kiinnostaa kalusto. Miten kuorma-auto, puoliperävaunuyhdistelmä ja kasettiyhdistelmä vertautuvat Uudellamaalla?

Etäisyydet ovat ilmeisesti etenkin kehä III:n sisäpuolella niin lyhyitä, että kasettiyhdistelmän kannattavuus ei ole niin ilmeinen kuin "maakunnassa". Puoliperävaunuyhdistelmää minulle on kaupattu sillä perusteella, että vetoautolla voi vetää muutakin, jos huono suhdanne iskee päälle ja infrarakentaminen hyytyy. En kyllä ole vakuuttunut tuosta edusta, kun irtoperäliikenteen taksat ovat mitä ovat ja "ylimääräisten" perävaunujen hankinta vaatii sekin rahaa, jos aikoo ajaa esim. elintarvikkeita. Ilmeisesti puolikas olisi kuitenkin maansiirtoautoon verrattuna halvempi hankintahinnaltaan ja kantavuutta saisi enemmän, mutta onko puolikkaalle sitten vaikeampi saada keikkaa (ei pääse ihan joka paikkaan jne.) verrattuna kuorma-autoon? Jokin syyhän siihen on, että maata ajetaan

Nuppiautolle (4/5aks) löytyy töitä varmasti kesäksi mutta talvisin auto seisoo 80% varmuudella. 3aks maansiirto autolle et löydä töitä Uudeltamaalta, paitsi jos auto on vaihtolava laitteilla.

Kaseteista on kesäisin huutava pula, mutta viimeistään talvella nekin työt tulee tekemään joku Kuusamon K*K koska heillä ei ole talvella kasetille töitä kotipuolessa.

Kippipuolikkaalle yleensä löytyy töitä melkein koko vuodeksi, jostain syystä niitä otetaan nykyään mieluiten työmaille. Jos oot valmis olemaan vaikka vuodesta 4kk reissussa voi talveksi olla töitä maakunnissa. Suurin osa kippipuolikkaista lähtee talvisin irtoperä/metsähake töihin jolloin tarjontaa kalustosta on vähemmän kuin esim kaseteista/nupeista. Meillä kaksi kippipuolikkaan veturia ajeli Norjaan viime talvena, ei alettu edes kyselemään kippihommia autoille.

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2004 : 21-05-2019, 10:25:35 »
Mä olen tullut siihen tulokseen että omaa autoa ei kannata laittaa jos et saa ns. omia asiakkaita, huolintaliikkeet ja KTK:t ei ole asiakkaita. Ja sellaiseen taas yleensä vaaditaan enemmän kuin yksi auto. Eikä sekään välttämättä ole kannattavaa jos siihen käytettävä kalusto on samanlaista mitä kaikilla muillakin on, varsinkin sellaista helposti saatavilla olevaa joita löytyy vuokra/leasing-kalustosta. Joten kannattaa unohtaa maanajo, irtoperät, jakoautot, kaappi ja frigohommat ym. Kuningaslaji autoilun F1-sarja puunajokin tuntuu olevan perseestä kun lukee alan jutuista puukuskien palkoista. Siinä taitaa olla melko suuret aluekohtaiset erot.

Poissa Tommo

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 12
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: TOMMO
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania R560
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2005 : 26-05-2019, 21:02:02 »
Morjesta vaan kaikille!

Entä mikä ratkaisee, noin yleisesti ottaen, kuorma-auton akselimäärän maansiirtokäytössä? Kuljetettavan maa-aineksen tiheys (multa, sora jne.)? Tekeekö kolmiakselisella maansiirtoautolla mitään vai onko neli- tai viisiakselinen "ainoa oikea" valinta? Ylimääräiset akselithan ei tule ilmaiseksi.

Entä millaiset ovat maansiirtoalan taksat? Suomi24:n kymmenen vuoden takaiset kauhistelut 45 eurolla tunti ajavista konkurssiyrittäjistä ja 70 euron "oikeasta" tuntihinnasta ovat yksi asia - missä liikutaan nykyään? Millaisia veloitusperusteita alan isot toimijat hyväksyvät aliurakoitsijalta? Tuntiveloituksesta ei välttämättä paljoa jää käteen, jos lastaus ja purku onnistuvat nopeasti ja ajokilometrejä (lue: polttoaine, rengas ym. kuluja) tulee paljon. Tonnikilometreistä kuulee myös puhuttavan, mutta eikö yrittäjä ole jälleen suojaton, jos odotusaikaa kertyy enemmän kuin tarjousta laskiessa on olettanut? Onko tuntiveloituksen ja (tonni)kilometriveloituksen yhdistäminen täysin mahdoton ajatus?

Mitenkäs sitten omistussuhde kalustoon? Neliakselista MB Actrosia näyttäisi saavan vuokralle reilulla 5 000 eurolla kuussa (alv-0), mikä tuntuu suolaiselta, mutta eipähän tarvitse seisottaa autoa pihassa, jos töitä ei ole. Jos kuitenkin ostaa "oman", niin miten isolta osin pankki hyväksyy kaluston lainan vakuudeksi? Riittääkö tyyliin 10 tai 20 prosentin omarahoitusosuus? Minkä verran ajettua maansiirtoautoa uskaltaa vielä katsella käytettynä ilman riskiä kymppitonnin remontista heti liikkeestä ulos ajettuaan? Maansiirtokalusto vanhennee nopeammin työmailla rytyyttäessä kuin kestopäällysteellä ajettavat vehkeet. Tai jos päätyy vanhaan kalustoon (tyyliin 20-25 vuotta vanhaan), niin saako varaosia ja huoltoa vielä helpolla vai tehdäänkö osat mittatilaustyönä ja korjaukset merkin harrastajien pajoissa?




moro vaan täältäkin :)

en tiedä pääkaupunkiseudun tilanteesta, mutta maakunnassa ei sorapuolikkaalle ole kysyntää vaan kasetti tuntuu olevan paras.
ja 68t tai 76t yhdistelmä (eli vähintään 4-akselinen veturi).
mahdollisimman monipuolinen pitäisi kuulemma olla, sen olen kuullut että pääkaupunkiseudulla olis hyötyö jos pystyisi kasetoimaan väärinpäin.

ja mitä taksoihin tulee niin enimmät hommat taitaa olla tonnitaksalla, poikkeuksena hommat joissa joutuu venaamaan. tietty nämänkin asiat riippuu toimeksiantajasta/sopimuksista. Ja kannattaa kysellä ajoja useammasta paikasta, yhden varaan ei kannata laskea.

jos päädyt ostamaan oman (=rahoitusyhtiön) auton niin kyllä aloitteleva yrittäjä joutuu 40% laittamaan käsirahaa, ainakin jos kyseessä yhtään vanhempi (=10v ikäinen tms.) kalusto.

Ja nää ylläolevat on selvitelty tässä vuoden sisällä kun ite oon omaa yritystoimintaa suunnitellu vakavammin

Poissa tuusi

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 141
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: TEPE
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: SCANIA R500
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2006 : 28-05-2019, 15:05:15 »
moro vaan täältäkin :)

en tiedä pääkaupunkiseudun tilanteesta, mutta maakunnassa ei sorapuolikkaalle ole kysyntää vaan kasetti tuntuu olevan paras.
ja 68t tai 76t yhdistelmä (eli vähintään 4-akselinen veturi).
mahdollisimman monipuolinen pitäisi kuulemma olla, sen olen kuullut että pääkaupunkiseudulla olis hyötyö jos pystyisi kasetoimaan väärinpäin.

ja mitä taksoihin tulee niin enimmät hommat taitaa olla tonnitaksalla, poikkeuksena hommat joissa joutuu venaamaan. tietty nämänkin asiat riippuu toimeksiantajasta/sopimuksista. Ja kannattaa kysellä ajoja useammasta paikasta, yhden varaan ei kannata laskea.

jos päädyt ostamaan oman (=rahoitusyhtiön) auton niin kyllä aloitteleva yrittäjä joutuu 40% laittamaan käsirahaa, ainakin jos kyseessä yhtään vanhempi (=10v ikäinen tms.) kalusto.

Ja nää ylläolevat on selvitelty tässä vuoden sisällä kun ite oon omaa yritystoimintaa suunnitellu vakavammin
Huonosti oot selvittänyt, meinaan 3 akselisella vetäjälläkin saat sen 68ton

Poissa pertti

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 144
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volvo
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2007 : 28-05-2019, 20:54:16 »
Huonosti oot selvittänyt, meinaan 3 akselisella vetäjälläkin saat sen 68ton

Ja 76t.

Poissa Tuusa

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 199
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Tuusa
  • Titteli: Duunari
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2008 : 28-05-2019, 21:34:54 »
Ja 76t.

Jonkinlaisena B-junana? Siis 3-akselisena rekkaveturina.

Vai miten saa rakennettua kymppipyöräisestä sora-autosta 76 t yhdistelmän? Ehkä sellainen on mahdollista, kun näitä vaihtoehtoja on nykyisin rajattomasti.

Poissa Amatimees

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 228
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Orja
  • Työajokki: Pallorekka
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2009 : 28-05-2019, 22:03:16 »
Jonkinlaisena B-junana? Siis 3-akselisena rekkaveturina.

Vai miten saa rakennettua kymppipyöräisestä sora-autosta 76 t yhdistelmän? Ehkä sellainen on mahdollista, kun näitä vaihtoehtoja on nykyisin rajattomasti.


Eikös jos laittaa 6 akselisen kärrin jossa on osa paripyöriä ?
On mulla euro, että en minä köyhä ole.

Poissa Betonipete

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 339
  • Sukupuoli: Mies
  • Jokapaikan säätäjä
  • Ikkunakyltti: Betonisika
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: FL6 Antabus
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2010 : 28-05-2019, 22:25:39 »
Ei sellasia ole ainakaan valmiina myynnissä :heko:
...Kun sai niin halvalla...meissä kaikissa asuu pieni sulo vileeni...

Poissa VeeWee

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 247
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Alasta kiinnostunut
  • Työajokki: Kutter 9
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2011 : 28-05-2019, 22:37:37 »
Jonkinlaisena B-junana? Siis 3-akselisena rekkaveturina.

Vai miten saa rakennettua kymppipyöräisestä sora-autosta 76 t yhdistelmän? Ehkä sellainen on mahdollista, kun näitä vaihtoehtoja on nykyisin rajattomasti.


Eikös jos laittaa 6 akselisen kärrin jossa on osa paripyöriä ?

Jos hinaa kahta puoliperävaunua, jotka kasetteja, melkeinpä kolmella laatikolla, niin eikös se silloin onnistuis toi 76t kolmeakselisen kippiauton perään?

Poissa kpm

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KARI
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2012 : 29-05-2019, 11:10:52 »

Eikös jos laittaa 6 akselisen kärrin jossa on osa paripyöriä ?

Saattas olla suht mielenkiintoinen kasettikärri :koff:

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2149
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2013 : 29-05-2019, 13:30:50 »
Ite kyl näen asian niin että jos kasetti autoa hommaa nii neliakselinen on minimi. (ellei jotain tiettyä hommaa ole, jossa tarvii esim lyhyttä veturia, tms...)
Ja sen vähän mitä oon vetäny tiellä isoilla painoilla niin mitä painavee veturi suhteessa kärryyn, sitä mukavempaa matkanteko on tienpäällä.
Myöskin lähialueen urakoita ajatellen viisikko olisi paree.

Mut pakkaa vain oleen aika hintavia nuo viisikko veturit suhteessa nelikkoon.
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa Tuusa

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 199
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Tuusa
  • Titteli: Duunari
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2014 : 29-05-2019, 15:41:59 »
Ei kai viisikko ole "pakollinen" kuin Hesassa, jossa maankaatopaikkojen taksa on sama 4 ja 5-akselisille. Näin olen ainakin lukenut.

Maalla pärjää ihan hyvin neliakselisella ja ajomatkatkin ovat yleensä reilusti lyhyempiä eli jos jossakin ajossa jää vähän kuorma vajaaksi niin ei niin paha asia. Hintaeroa viisikkoon on sen verran paljon, että maalla ostetaan uutena nelikkoja. Käytettynä tietty tulee viisikkojakin.
« Viimeksi muokattu: 29-05-2019, 15:44:36 kirjoittanut Tuusa »

Poissa Tuusa

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 199
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Tuusa
  • Titteli: Duunari
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2015 : 29-05-2019, 15:43:36 »
Jos hinaa kahta puoliperävaunua, jotka kasetteja, melkeinpä kolmella laatikolla, niin eikös se silloin onnistuis toi 76t kolmeakselisen kippiauton perään?

Kyl kai se noin onnistuisi, mutta kaupungissa voi tulla pitkiä ajomatkoja kasetoimaan kun tuollainen reteli pitäisi jättää jonnekin apsin pihalle ja käydä nupilla kippailemassa laatikot tyhjäksi. Sielläkin pitäisi vissiin katkoa koko juna kolmeen osaan joka kerralla.

En tiedä miten polliisit suhtautuvat massojen ylityksiin kasettilavan ollessa kyydissä. Kolmeakselisella paukkuu pahasti yli, kun neliakselisellakin autolla viisiakselisen kärryn kasetti menee yli. Essonbaarissa puhutaan puolesta ja vastaan, mutta enpä tiedä mikä on totuus. Jos on tiukka konstaapeli niin ei kai siinä selittelyt auta, auto vaa'alle ja sitten räknätään luvut yhteen.  :koff:
« Viimeksi muokattu: 29-05-2019, 15:48:56 kirjoittanut Tuusa »

Poissa veikkaaja

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 43
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: SISU
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Sisu Polar 8x4
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2016 : 29-05-2019, 17:43:57 »
En tiedä miten polliisit suhtautuvat massojen ylityksiin kasettilavan ollessa kyydissä. Kolmeakselisella paukkuu pahasti yli, kun neliakselisellakin autolla viisiakselisen kärryn kasetti menee yli.
Meneehän neliakselisella autolla myös kolme- ja neljäakselisen laatikon massat yli.
Jos itellä olis rahaa ja halua omaan autoon, varmaan ostaisin 4aks veturin ja 5 aks kärrin kahdella laatikolla. Sais menemään kolmea eri laatua kerralla, ja kun kärrissä olis 2 lavaa, niin ois mukavempi vetää matolle mökkiteillä.. Tietysti 2 laatikkoisessa on hyötykuorma huonompi..

Eikai ne poliisit siitä ylityksestä mitään sano, kun vaan kärri on suht lähellä, eikä oo painorajoitettuja siltoja tms.
Voishan sitä kokeilla kun lyhyt pätkä on, että jättäis raadon kiviainespisteelle ja pitäs kärrin laatikon aina niskassa ja ottais kuormaa sen kärryn mukaan  :soo: :ide3:
« Viimeksi muokattu: 29-05-2019, 17:58:33 kirjoittanut veikkaaja »

Poissa Tuusa

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 199
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Tuusa
  • Titteli: Duunari
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2017 : 29-05-2019, 22:38:27 »
Eikai ne poliisit siitä ylityksestä mitään sano, kun vaan kärri on suht lähellä, eikä oo painorajoitettuja siltoja tms.

Ei kai niin... :police:

Poissa Tommo

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 12
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: TOMMO
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania R560
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2018 : 31-05-2019, 09:02:45 »
Huonosti oot selvittänyt, meinaan 3 akselisella vetäjälläkin saat sen 68ton

Ei pitäs kirjoitella asioista joista ei tiedä, vai miten...

Ja kyllä, oon ajanu puita ja aika paljon muutakin 68 ja 76 tn yhdistelmillä...

Haluan nähdä sen sorakasetin jossa 3 akselisella vetäjällä on 68tn putki, yksikään valmistaja ei anna kiskoa 5-akselisen laatikkoa 3-akselisen päälle.

Kannattaa ottaa selvää asioista ja painoista ennenkuin kirjoittelee mitä sylki suuhun tuo !!!

Poissa Tommo

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 12
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: TOMMO
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania R560
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2019 : 31-05-2019, 09:03:45 »
Ja 76t.

Mistä näitä neroja oikein tulee?

Poissa Tuusa

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 199
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Tuusa
  • Titteli: Duunari
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2020 : 31-05-2019, 10:04:48 »
Ei pitäs kirjoitella asioista joista ei tiedä, vai miten...

Ja kyllä, oon ajanu puita ja aika paljon muutakin 68 ja 76 tn yhdistelmillä...

Haluan nähdä sen sorakasetin jossa 3 akselisella vetäjällä on 68tn putki, yksikään valmistaja ei anna kiskoa 5-akselisen laatikkoa 3-akselisen päälle.

Kannattaa ottaa selvää asioista ja painoista ennenkuin kirjoittelee mitä sylki suuhun tuo !!!

Onhan näitä kahden laatikon kasettikärryjä ollut iät ja ajat. Tietty vähän eri asia mistä sinä puhut, mutta jos yleisesti  puhutaan 3-akselisesta vetäjästä ja 68 tonnin yhdistelmästä niin kai sellaisea on.


Poissa Tommo

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 12
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: TOMMO
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania R560
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2021 : 31-05-2019, 11:50:25 »
Onhan näitä kahden laatikon kasettikärryjä ollut iät ja ajat. Tietty vähän eri asia mistä sinä puhut, mutta jos yleisesti  puhutaan 3-akselisesta vetäjästä ja 68 tonnin yhdistelmästä niin kai sellaisea on.



Jos aloittaja ( nimimerkki PGRC) laittoi kyselyä liittyen maanrakennusalaan liittyen ja siihen että mitä kannattaa huomioida. Edelleenkin sorahommissa on 68tn yhdistelmässä 4-akselisen auto + 4-akselinen kärry järkevin, tai mahdollisesti jopa 5-akselinen auto + 3-akselinen kärri (pitää huomioida myös vaadittava teho, ei kaikissa riitä 76tn painoille teho)

Jos taas mennään yleiselle tasolle, niin silloin esim.puukuljetuksissa 3-akselinen auto + 5-akselinen kärri toimii yli 50km kuljetuksissa kustannustehokkaammin jos ei oo mepa-kuormaa eli nosturin voi jättää pinolle. Tässä vajaan kahdenkymmenen vuoden aikana on ehtinyt ajaa kaikenlaista tavaraa kaikenlaisilla yhdistelmillä. Toissa talvena ajettiin yhden yrittäjän kanssa 8-akselisella puutavarayhdistelmällä n.50tn nettokuormilla laillisesti siinä missä 9-akseliset ajoi samoilla netoilla. Ainoa ero oli et myö puotettiin nosturi matkalle ku mentiin tehtaalle.

Paljonkos tuommoiseen kolmen laatikon kasettiyhdistelmään jää kantavuutta? Alle 45t?


Poissa Tuusa

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 199
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Tuusa
  • Titteli: Duunari
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2022 : 31-05-2019, 13:38:23 »
Varmaan jää alle 45 tonnin. Aikas paljon siinä kulkee ylimääräistä terästä menopaluuna.

Edit: Konepörssin mukaan tuo kärry yhdessä FH13 tridemin kanssa omamassaltaan 26 tonnia eli kantavuutta 50 tonnia.


https://www.koneporssi.com/uutiset/kiviaineskuljetuksia-76-tonnisella/


Ei tuollaista kolmen lavan yhdistelmää tietenkään kannata ostaa ajoon, jossa ajetaan suuria määriä ainesta yhteen osoitteeseen. Mutta vähän pienempiä kuormia erilaisia tuotteita niin tuolla nappaa jo kolme purkupaikkaa siinä missä tavallisella kasettiyhdistelmällä vain kaksi. Siinä ajossa kymppipyöräkin on ketterä kun pyöritään pihoilla jne.

Toissa talvena ajettiin yhden yrittäjän kanssa 8-akselisella puutavarayhdistelmällä n.50tn nettokuormilla laillisesti siinä missä 9-akseliset ajoi samoilla netoilla. Ainoa ero oli et myö puotettiin nosturi matkalle ku mentiin tehtaalle.

Entäs jos 9-akselisenkin kuskit olisivat viittineet pudottaa nosturin poies?

On niitä erillisiä siirtoautoja alkanut jo melko paljon näkyä eli mahdollisimman kevyt runko, akseliperät, pieni hytti, 520 hv tehoa jne. Ei taida monessa olla hydrauliikkaakaan.
« Viimeksi muokattu: 31-05-2019, 13:48:38 kirjoittanut Tuusa »

Poissa Hannu

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2023 : 31-05-2019, 19:33:28 »
Ajolinja:ssa 03/2017 oli esiteltynä 3-akselinen kasetti ja 5-akselinen kärry yhdellä lootalla.

Vissiin se kehu vielä toimivaksi paketiksi sitä.