0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Haanpäällähä on ainaki ollu 1 5akseline kärry, joskus juttelin kuskin kans nii siin oli iha jumalattomast motteja et se tais akselipainojen takia vaatia sen viidennen.
Hmmm... Taitaa suurin syy sen perävaunun 5 akselisuuteen olla suunnittelijat ja suunnitteluvirhe...
Tai elvistely.Puuauton kärryssä ei mun mielestä ole järkevää syytä pitää viidettä akselia.tekee kärrystä kankeemman
Millä tavalla?
Kun katsoo vaikka tuota kuvaa tuola sivulla, niin keskinmäinen akseli ottaa maahan.Ja kun 4. akselisessa kärryssä tuo 3. akseli on paljonkin edempänä, kuin tuossa tuo 4. akseli.Kuormattuna ero tuskin enää niin iso on, mutta tyhjänähän se kärry yleensä käännetään.
Voisin aika varmuudella väittää että tuo ei oikaise yhtään niin paljoa keskimmäinen akseli maassa kuin keskimmäinen akseli ylhäällä...
öö... en minä sitä tarkoittanutkaan.Ja siis tuossa kuvassahan on 3. ja 5. akselit ylhäällä. Elikkä kuormattuna kärryn pitäisi kääntyä samoin, kuin kevyenä.Mutta tarkoitin sitä että tyhjänä 4. akselinen on ketterämpi, jos siitä saa 4. akselin ylös.Kuormattuna en tiedä, onko isoa eroa.
Ei tuossa ole kuin viitonen ilmassa...
Ja 5 akselinen on myös varmaan pitempi kuin 4 akselinen ja sen takia hankalampi kääntää...ainakin tuusniemen ukolla oli 13.5m kärry
Niin munkin mielestä. Jos 3.akselikin olis ilmassa niin oikoisi enemmän... Tätä mä niinku tarkoitin...
Siis oikeasti minä en tiedä pöllinajosta sen hölkäsen pöläystä mutta eikö tuo 13,5m kärry taas jotenkin ole turhan pitkä puunajoon?Näin minäkin luulen että nyt oikasee vähemmän mitä nelikko taka-akseli ylhäällä. Tiiä sitten. Vinkeitä nuo rantahurrit
Siis oikeasti minä en tiedä pöllinajosta sen hölkäsen pöläystä mutta eikö tuo 13,5m kärry taas jotenkin ole turhan pitkä puunajoon?Näin minäkin luulen
Siis oikeasti minä en tiedä pöllinajosta sen hölkäsen pöläystä mutta eikö tuo 13,5m kärry taas jotenkin ole turhan pitkä puunajoon?
eikös sillä tuusniemen ukolla ollut joskus jotain säiliövirityksiäkin ainakin yhdessä puuautossa?
Ei mullakaan ole kuin pieniä kokemuksia puuauton apparin penkiltä, mutta eräs Tuuloslainen käytti 13,5 metristä kiinteerunkosta muutama vuos sitte. siihen oli syynä risusätkien ajo, nykyään niitä ei saa enää ajaa tukkiautolla. Se sai nuppiin 2 nippua ja kärryyn 4 nippua..... Sekä kolmosia ja sätkiä. Sätkien kans sai täydet painot, kolmosien kans onkin sitte tarina erikseen.....
Pähkäilin tuota kääntyvyysasiaa... Tuntui vähän menevän porukalla vertailu neliakselisen 12-metrisen ja viisakselisen 13,5-metrisen vertailuks (ainakin mulle jäi semmonen käsitys) ja niillä on aika vähän vertailtavia kohtia...Laskin tuossa 12,2 metriä pitkää puukärryä, etuylitystä 1600mm. Maksimioikaisupituudella 8150mm takatelille jäis kokonaispainoo 19486 kg. Takaylitystä viimeseltä akselilta tuli 2450mm, eikö tuo oo aika normaali puu kärrylle? Ainakin silmällä näytti hyvältä.Muutin saman kärryn viisakseliseks ja lyhensin oikaisupituutta sen verran että takatelin kokonaispaino oli 23312 kg (n. 97% maksimista), niin oikaisupituudeksi jäi 6650mm. Mutta takaylitys viimeisestä akselista oli jo 3950mm, näytti kuvassakin jo melko hirveältä. Etutelin paino putoaa jo 12,7 tonniin, äkkiseltään väittäisin olevan jo melkoinen puskija tuommoisella jakaumalla.Pistin siihen veturiksi 4500mm perusaskselivälisen auton, telin keskeltä vetokytkimeen 2560mm. Kärryn aisapituus (silmästä kuulakehän keskelle) 3500mm. Kääntyvyyslaskelman lopputulokset:5-akselinen, oikaisupituus 6650mm: loppuympyrä 5279mm.4-akselinen, oikaisupituus 8150mm: loppuympyrä 3140mmMikään muuhan samanpituisessa kärryssä ei paranna kääntyvyyttä, kuin telin siirtäminen eteenpäin. Viisakselisessa kolmeakselinen teli sallii sen 24 tonnia, niin telin voi tuoda edemmäs, mutta kun sitten se paino on pois etupäältä ja ohjattavuus kärsii.Sen verran uteliaisuus heräsi, että jos joku viittii luntata jonkun puuauton otteesta mitat (tai mitata autosta), niin voisin laskea jonkun reaalitapauksen. Elikkäs mitat ja tiedot mitä tarviin:-auton merkki ja malli (saan pohjatiedot)-perusakseliväli-mitta telin keskeltä vetotappiin-pv:n A-mitta (silmukan keskeltä kuulakehän keskelle)-oikaisupituus (kuulakehän keskeltä telin keskelle)-pv:n etuylitys (kuulakehän keskeltä)-pv:n takaylitys (telin keskeltä)-kärryn telivälit (ei välttämättä)