0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
minkähänlainen tapaus tämä b-juna/tuplarekka on ajaa tai peruutella yms. onko kellää kokemuksia?
Käännöksissä oikoo enemmän kuin lusikkahaarukka,siksi linkillä on vaikeuksia Suomen kivikautisten kääntyvyyssäännösten kanssa.
On kokemusta koeajon ja laituriin peruutuksen verran. Suoralla se tulee tosi rauhallisesti,ei kurki eikä pompota. Käännöksissä oikoo enemmän kuin lusikkahaarukka,siksi linkillä on vaikeuksia Suomen kivikautisten kääntyvyyssäännösten kanssa. Peruuttaminen on kohtalaisen helppoa,haittana vain puolikkaasta tuttu näkyvyyden katoaminen kääntyessä kun kärryn kulma peittää maisemat peilissä. Helpointa lieneekin peruuttaa pienessä kulmassa,ainakin aluksi.Linkkiyhdistelmän huonoin puoli on se,jos liikkuva-akselisella pitää linkkivaunusta purkaa perästä laiturille. Siinä ensin katkaistaan rekka jonnekin,sitten tuupataan akselit alle,avataan ovet ja lykätään laituriin. Lähtiessä käänteinen järjestys toimenpiteille.
Piirtelin hätäisesti tässä ennen töihin lähtöä, hieman tuntuu ahdistavan ja Trailerikin sekoaa kärryjen välisen kulman laskemisessa, kun linkkiä lyhentää tarpeeksi. Täytyypäs joskus piirtää oikein ajan ja ajatuksen kanssa.Jos ei tarvii maksimi kuormatiloja (7,82m ja 13,6m), niin helpottaa heti ja kovasti. Samaten linkin kääntyvä kolmosakseli. Väliteliveturia tuo ei kestä millään.
Eikös noi linkit aika usein ole 2-akselisia? Siis kun pönttö tuossa on laskeskellut kolmella. 2-akselisellakin veturilla tulee jo yhdistelmään 2-akselisella linkillä ja kolmiakselisella trailerilla se 7 akselia. Alkaa kertyä turhaa omapainoa noista akseleista ja renkaista aika reippaasti, jos on kolmiakselinen vetäjä, kolmiakselinen linkki ja kolmiakselinen traileri. Ja mahtaako enää oikein sopiakaan siirtymään kuormatilan alle kolmiakselinen teli linkissä, kun sinne pitäisi vielä mahtua jalat sun muut. Siis kun useinhan noi on perästälastauksen mahdollistamiseksi siirrettävällä telillä.
joissain linkeissä oon nähny että kärryn jalat ei oo tavanomaisesti rungon alla vaa tulee siihen kuorma tilan sivuun samalla tavalla ku jalkalava kontissa
Lasket miten lasket,semmosia ne vaan on,valtaosa meidän teillä liikkuvat.Kax akselisia,happy trailerin konttilinkit ja paratorin tekemät rahtiversiot.Sit on näitä kolme aks. NTMn valmistamia konttiruotoja.Osaan käy myös 40´ laatikko erinäisin käännettävin takalukko ratkaisuin.Mutta kaikissa on pöydänpaikka suunnilleen viimeisen akselin päällä tai sen takana,riippuen siitä onko ks. ratkaisussa siirtopöytä vai ei.Molemmat versiot menee 25.25pituuteen mutta rahtiversiot ei aivan täytä kääntyvys määräystä.Mutta näissä se "rikos" on niin pieni että se katsotaan hyväksyttäväksi.Ja joo joitain Rendersin tekemiä 3aks. löytyy kans suomesta.
Niin siinä rahtilaatikko versiossa on täysietu ylitys ja pöytä taka akselin takapuolella.Nuo NTMlläiset 3-aks on kyllä käätyvällä taka akselilla mutta en ole kaksi akselisessa sellaista nähnyt.Mut niin ku sanoin se rahtiversio on kääntyvyyden puolesta ns rajatapauksia.
Itseasiassa ntm on tehnyt kaks akselisen linkin kontin ajoon missä kääntyvä taka-akseli. Hmm ja muutenkin näissä b-junissa on toivomisen varaa. Suurin osa liukuvalla telillä jolla ei tee suomen oloissa mitään. Ei nimittäin onnistu talvella, kun ei saa vetopyöriä pitämään tai kärry ei kestä paikallaan. Itsellä tuo jatkettava konttikärry niin on tullut parina talvena tuskailtua liukkauden kanssa
Sorakärryissä oon noita siitotelejä nähnyt useampiakin, mutta ne on tainneet kaikki olla hydraulisia. Sillä kuulemma siirtää veturinkin paremmalle kohdalle, jos kärryn pyörät vaan pysyy paikallaan.
Linkkejä on nähty 2- ja 3-akselisia, mut en osaa sanoo että kumpiako enempi. Melkein kehtaisin väittää, että 2-akselisella veturilla ei Suomen oloissa B-junaa viedä mihnkään...