Kirjoittaja Aihe: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?  (Luettu 40781 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tombstoun

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 446
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Scania
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #22 : 02-04-2009, 10:13:42 »
Sorapuolikkaissa tulee yleensä ongelmaksi vetäjän viimeisen ja kärryn ensimmäisen akselin väli, joka pitää olla 3,0m.
Pitäsköhän lähtä mittaa :D no kaippa tuo toteutuu ku on kilvetki niihin keksintöihin saatu  :koff: siis meillä on kaks sorapuolikasta

Poissa Lättähäntä

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1327
  • Sukupuoli: Mies
  • lihapiirakan loppusijoituspaikka
  • Ikkunakyltti: Lättähäntä
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #23 : 03-04-2009, 10:49:31 »
Minä ajoin edellisessä elämässä yhden kesän tuommoista 3 akselista Mersua jossa oli 2 akselinen Kelbergin kärry perässä. Kätevähän tuolla oli tavaraa kuskata. Paripyöräakseleita vain olisin vaunuun kaivannut koska helposti jäätiin kauas kippipaikalta kun kuormapäällä tahtoi upota tuo vaunu aika herkästi. Yllättävän tukeva kipata ja ilma venttileistä pystyi sivuttaissuunnassa kallistella vaunua suorempaan jos kippipaikka oli kallellaan.


Poissa HC

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 996
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuvia
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #24 : 04-04-2009, 20:11:57 »
Minä ajoin edellisessä elämässä yhden kesän tuommoista 3 akselista Mersua jossa oli 2 akselinen Kelbergin kärry perässä. Kätevähän tuolla oli tavaraa kuskata. Paripyöräakseleita vain olisin vaunuun kaivannut koska helposti jäätiin kauas kippipaikalta kun kuormapäällä tahtoi upota tuo vaunu aika herkästi. Yllättävän tukeva kipata ja ilma venttileistä pystyi sivuttaissuunnassa kallistella vaunua suorempaan jos kippipaikka oli kallellaan.

Mä oon ihmetelly ja manannu miks kuorma-autojen ilmajousituksessa ei oo niiaus toimintoa kuten busseissa. Liekkö tuollasta mahollista saada normaaleihi perävaunuihi, en ainakaa ikään oo tullu vastaan?
Keep on truckin'

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #25 : 05-04-2009, 00:39:16 »
Mä oon ihmetelly ja manannu miks kuorma-autojen ilmajousituksessa ei oo niiaus toimintoa kuten busseissa. Liekkö tuollasta mahollista saada normaaleihi perävaunuihi, en ainakaa ikään oo tullu vastaan?
Jätepakkareissa on: vedät käsijarrun päälle ja perä laskee alas. Yleensä niin, että toiminnolle on erikseen katkaisija kojetaulussa. Taitaa olla busseissa sama juttu.
Eiköhän tuon kärryynkin saa tehtyä. Meillä on puolikkaassa Wabcon ECAS, ja siinä on tuotu kapula kojetaulun päähän. Luulis vastaavalla systeemillä saavan niiauksenkin tehtyä.

Poissa Riddler

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 85
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Riddler
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #26 : 05-04-2009, 01:01:26 »
Jätepakkareissa on: vedät käsijarrun päälle ja perä laskee alas.

Jaa, en minä oo tuota huomannu(tai sitten en vaan osaa). :vihel:
Niissä mitä oon ihte ajellu on kyllä kapulalla joutunu laskee perän mutta harvoin on joutuna. Aika hyvin se hissi laskee muutenkin.

Poissa Paroni

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 311
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #27 : 05-04-2009, 01:04:14 »
Onko muuten olemassa sellaista järjestelmää et sais erikseen laskettua tai nostettua vain toista puolta autosta? Ei luulis olevan kovin vaikea toteuttaa? Aika usein saa purkaa jopa laitureissa mis auto on kallellaan jommalle kummalle puolelle.

Paikalla Juha.H

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 845
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: ...
  • Työajokki: Transportteri
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #28 : 05-04-2009, 01:09:58 »
Onko muuten olemassa sellaista järjestelmää et sais erikseen laskettua tai nostettua vain toista puolta autosta? Ei luulis olevan kovin vaikea toteuttaa? Aika usein saa purkaa jopa laitureissa mis auto on kallellaan jommalle kummalle puolelle.
Eikös lättis tuossa ylempänä meinannut että olisi nimenomaan pystyny säätämään sivusuunnassa.
Joskus tuntuu että tietää kaiken kaikesta, mutta ei muista mistään mitään.

Poissa Paroni

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 311
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #29 : 05-04-2009, 01:18:19 »
Eikös lättis tuossa ylempänä meinannut että olisi nimenomaan pystyny säätämään sivusuunnassa.

No niinpä luki, hyvä minä! Saiko autoa kans vai vaan kärryä?

Poissa Lättähäntä

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1327
  • Sukupuoli: Mies
  • lihapiirakan loppusijoituspaikka
  • Ikkunakyltti: Lättähäntä
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #30 : 05-04-2009, 01:21:23 »
No niinpä luki, hyvä minä! Saiko autoa kans vai vaan kärryä?
Ainoastaan kärryä. Runko kuitenkin antaa tuommoisessa sen verran periksi. Sitä paitsi tuossa veturissa jousutusta toimitti 40cm korkea rautakasa kun oli samalla lavetinveturi ja vetotapa 6x4


Paikalla Juha.H

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 845
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: ...
  • Työajokki: Transportteri
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #31 : 05-04-2009, 01:22:13 »
No niinpä luki, hyvä minä! Saiko autoa kans vai vaan kärryä?
Ööö kirjoituksesta ainakin käsitti että kärryä, mutta lättis varmaan selventää..
Edit: sieltähän se jo tulikin..
Joskus tuntuu että tietää kaiken kaikesta, mutta ei muista mistään mitään.

Poissa HC

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 996
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuvia
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #32 : 05-04-2009, 02:33:20 »
Jätepakkareissa on: vedät käsijarrun päälle ja perä laskee alas. Yleensä niin, että toiminnolle on erikseen katkaisija kojetaulussa. Taitaa olla busseissa sama juttu.
Eiköhän tuon kärryynkin saa tehtyä. Meillä on puolikkaassa Wabcon ECAS, ja siinä on tuotu kapula kojetaulun päähän. Luulis vastaavalla systeemillä saavan niiauksenkin tehtyä.

Onko muuten olemassa sellaista järjestelmää et sais erikseen laskettua tai nostettua vain toista puolta autosta? Ei luulis olevan kovin vaikea toteuttaa? Aika usein saa purkaa jopa laitureissa mis auto on kallellaan jommalle kummalle puolelle.

Tätä just tarkotin, että sais kallistettua erikseen toista puolta. Kippivehkeissä ilmeisesti sellasia on ja erikoiskuljetuksissa varmasti, mutta tavan kuorma-autoissa en oo ainakaan ikään kuullu sellasesta. Ois perälaudalla laskiessa tosi hyvä.
Keep on truckin'

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2149
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #33 : 05-04-2009, 17:50:48 »
Tuli vain tämmönen tapaus mieleen tuosta kun perälauta on vinossa:
Jäin Karkkilassa yötauolle, niin siinä vieressä oli joku jeppe telaamassa jotain tavaraa nuppiin kärrystä. Oli vain kärry ja veturi sen verran ristiin kallellaan että se jäi roclan kanssa jumiin siihen keskelle... Hetken se siinä ähkes, väänsi ja käänsi, pumppaili, veteli, työnteli ja vähäsen kirosi. Mutta siihen se lava istahti eikä millään liikkeelle (Otti pohjasta niin pahoin kiinni).
Kun olin siinä liinoja käärimässä, niin kysäsi et voisikko tulla vähän jeesaamaan, kun ei tätä lavaa saa tästä yksin liikkeelle.
Otin sit hiabilla kiinni & nostin sille kuormurin perälaudalle... sit tein saman vielä parille muulle lavalle niin se jeppe tarjos ruuat siinä aakkosilla.
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #34 : 05-04-2009, 22:38:02 »
Jaa, en minä oo tuota huomannu(tai sitten en vaan osaa). :vihel:
Niissä mitä oon ihte ajellu on kyllä kapulalla joutunu laskee perän mutta harvoin on joutuna. Aika hyvin se hissi laskee muutenkin.
En mä tiiä onks se mikään NTM:n tai Norban vakio, mutta useammassakin tiedän olevan. Siinä on vaan semmoinen pikku ongelma, että kun ainakin Scania löysää mahdollisen etupyöriin vaikuttavan käsijarrun säädön ajaksi, niin käsijarrrua ei sit ole kun vetoakselilla. Sit kun vetoakselin pussit on tyhjänä, niin... Oman kylän töhkäfirman Scania karkas kahdesti tuon takia...

Poissa JakeH

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 653
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: JAKE
  • Titteli: Opiskelija
  • Työajokki: Lenovo
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #35 : 07-01-2013, 01:32:27 »
En mä tiiä onks se mikään NTM:n tai Norban vakio, mutta useammassakin tiedän olevan. Siinä on vaan semmoinen pikku ongelma, että kun ainakin Scania löysää mahdollisen etupyöriin vaikuttavan käsijarrun säädön ajaksi, niin käsijarrrua ei sit ole kun vetoakselilla. Sit kun vetoakselin pussit on tyhjänä, niin... Oman kylän töhkäfirman Scania karkas kahdesti tuon takia...

ei mein kaanioisa oo ikänä ollu tollasia juttuja :OOO eikä kyl uusisa volvoisaka :oo
ja aina kuitennii ollu NTM:n pakkaajat päällä, toki voi olla, etten oo huomannu, ko oon kiireellä painanu menemää  :hullu:
Satakuntalaisesta keskustelusta ku ottaa vittuilun pois, ni ei jää jäljelle muuta, ku avonainen suu.

Poissa mik3

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: kiekot,takeaway muki
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: FM12 -00 FH -06
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #36 : 06-02-2013, 22:16:36 »
Paljonko saa hyötykuormaa 6-akseliseen rekkaan+ 2-akselinen vasikka/ säiliöpäälliset noin suurin piirtein? saako kokonaispaino olla 60t?

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #37 : 06-02-2013, 22:47:35 »
Paljonko saa hyötykuormaa 6-akseliseen rekkaan+ 2-akselinen vasikka/ säiliöpäälliset noin suurin piirtein? saako kokonaispaino olla 60t?
Noilla tiedoilla voi vastata vaan, että kokonaismassa voi olla sen 60tn, kuten kaikilla muillakin vähintään 7-akselisilla yhdistelmillä, kun siltasääntöpituus täyttyy. Eikä pitäis moisella kombinaatiolla olla ongelma.
Mutta kantavuudesta ei voi sanoa mitään. Puhutaanko nyt bulkkivehkeestä vai liemiautosta? Säiliöiden materiaali ja käyttöpaineet? Osastomäärät? Onko pumppua ja/tai kompuraa ja jos on niin mekaaninen vai hydraulinen? ADR-vehkeestä ei ainakaan voi olla kyse, jos vasikkaa on tarkoitus vetää.

Poissa JTH

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 330
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #38 : 07-02-2013, 02:12:14 »
Paljonko saa hyötykuormaa 6-akseliseen rekkaan+ 2-akselinen vasikka/ säiliöpäälliset noin suurin piirtein? saako kokonaispaino olla 60t?
Säiliöpäällisistä ei oo mitään hajua, mutta noissa meiän kapellivehkeissä 37-38t. Piru kun en enää muista mitä se oli konttiyhdistelmässä.
Aina tiellä!