Kirjoittaja Aihe: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta  (Luettu 805342 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa akip

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 127
  • Työajokki: VolvoDafSisuSca
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2200 : 03-04-2022, 18:02:21 »
Onkohan kukaan palkkatyöntekijoitä käyttävä yrittäjä oikein tarkkaan jälkeenpäin laskenut toteutuneet palkan sivukulut ? SKAL kurssilla kun neuvottiin jotain 1.65 kerrointa ja sama löytyy oletuksena kustannuslaskentataulukosta mutta tossa koitin jollain yrittäjäsivustolta löytyneillä ohjeilla laskea niin oli kyllä huomattavasti pienempi. Erään firman työntekijöiden keskimääräiset tuntikustannukset mulle kerrottiin, siitä kun arvioi pois päivärahat ym. niin taas jää huomattavasti pienemmäksi.
Eikös oo ollu jossain laskelmissa 1.4-1.5....

Poissa RimaPoika

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 54
  • Sukupuoli: Mies
  • FIRE Trucker
  • Ikkunakyltti: -
  • Titteli: ...
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2201 : 03-04-2022, 19:20:55 »
Mitä enemmän tunteja/ylitöitä sitä pienemmät
Sivukulut suhteessa bruttoon.
Sen takia voi vaihdella 20-30%.
Näin olen antanut itselleni ymmärtää.



S. Hitha Pensions Ltd.
Member of FY-Money special fund.
Car Washing & Taking Showers

Poissa HeceR

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 911
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: HeceR
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2202 : 03-04-2022, 21:29:41 »
Isohkolla kiinteistöhuoltofirmalla kerroin oli muistaakseni 1,6 joskus 15v sitten. Siinä oli otettu huomioon kaikki mukaanlukien keskimääräinen sairaspoissaolomäärä.
Eiköhän tuo kestä, kun laittaa pari nippusidettä ja teippiä...

Poissa RimaPoika

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 54
  • Sukupuoli: Mies
  • FIRE Trucker
  • Ikkunakyltti: -
  • Titteli: ...
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2203 : 03-04-2022, 21:42:13 »
Ei oo kaukana. Sit alakohtaiset TES jutut vielä vähän vaikuttaa.
S. Hitha Pensions Ltd.
Member of FY-Money special fund.
Car Washing & Taking Showers

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2204 : 10-04-2022, 00:27:49 »
Eikös oo ollu jossain laskelmissa 1.4-1.5....
tollasia lukemia mäkin oon saanu. Saikuttavat työntekijät sitten nostaa kai aika rajusti.

Poissa HeceR

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 911
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: HeceR
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2205 : 10-04-2022, 20:05:26 »
tollasia lukemia mäkin oon saanu. Saikuttavat työntekijät sitten nostaa kai aika rajusti.

Isossa talossa se tasaantuu johonkin keskiarvoon. Muutaman ukon firmassa yksittäinen voi jo heilauttaa kerrointa aikalailla.
Eiköhän tuo kestä, kun laittaa pari nippusidettä ja teippiä...

Poissa Jirppa

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 16
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: "Virkavapaalla"
  • Työajokki: Volvo
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2206 : 21-05-2022, 14:33:28 »
Itseä on siitä asti kun ensimmäisen keikan kiskasin, kiinnostanut kuljetusyrittäjäksi alkaminen. Palkkaa ei tarvihe olla ministeriötasolla, mutta jos vaikka vähän jäisi positiivisemman puolelle vrt renkinä ajamiseen. Ja isoin etu on mielestäni juurikin se, että saa itse valita millaisella kalustolla ajelee. Kyllä siitä, että vastuu on paljon suurempi ja riskit suuremmat, tarttis saada voittoa itelle. En tarttee kuuta taivaalta, mutta kohtuutta hiukan, niinkuin Irwin lauleli.

En ole tähän asti laskeskellut minkään muun homman kannattavuutta, kuin taksiautoilun ja tullut siihen lopputulokseen että yhden miehen taksina pystys jotennii ees kilpailemaan hinnalla. Mutta olen melko varma, että laskelmista puuttuu jotain kuluja. Tarttes käyä se yrityskurssi, että osaisi paremmin laskea. Ehkäpä siksi en ennen sitä mieti edes sitä taksiautoa. Tai pysyn nykyisessä sivubisneksissäni. Muutennin mieluummin ajelen "isoo rekkoo" kuin haittista. Ei siis millään pahalla taksiautoilijat, teidänkin työ on arvokasta, mutta ei oikein mun makuun. Kukin taplaa tyylillään.

Jaahas.. Mä oon tämmösenkin joskus kirjottanut  :puna:

No päivitystä tuohon: Nyt on 2 taksi-autoa ajossa ja jos tähdet ja kuu ovat oikeinpäin aseteltuna, niin ehkä kolmaskin tulee tämän vuoden puolella.  :tukka: Joku puhu unettomista öitä, yks ainut uneton yö oli ja se oli se yö kun ekaa kertaa oli palkollinen ajossa. Muuten on yöt nukuttu ihan yhtä hyvin, kuin palkollisena.

Ja no vuosien varrella on tullut kypsyttyä myös sen verran, että enää ei tarttee välttämät ajaa sitä "isoo rekkoo", josta tuolloin 2.5v sitten puhuin, ihan mielellään pyörittelen ton Sprintterin rattiakin. Tosin tuon kirjoittelun jälkeen päädyin vähän sattumien kautta taksi-alalle ja sitä kautta asenteetkin muuttui.  :hattu:

Nykyään mun mittari yritystoiminnan kannattavuudelle on se, että tuottaako se + merkkistä tulosta, vaikket itse tekisi muuta kuin paperityöt. Eli onko skaalattavuus mahdollista (tässä esimerkiksi hankkia lisää autoja ja kuljettajia).

Tämmöisiä päivitettyjä ajatuksia, lisäilen, jos tulee jotain mieleen.  :vonk:

Poissa aleksi

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 66
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: AKSU
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: FH13 540 6X2/4
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2207 : 04-02-2024, 22:53:40 »
Kirjoitetaas tähän topiciin kun taitaa olla lähimpänä aihetta.
Rupesin tuossa miettimään että ensi kuussa tulee 5v täyteen kun liikennelupakokeen kävin suorittamassa hyväksytysti. Ikinähän mulla oo vielä omaan autoa eikä lupia ollut niin rupesin miettimään että eihän tuo koetulos/kokeella todistettu pätevyys itsessään vanhaksi ikinä mene ja sitä uudestaan sen vuoksi tarvitse kokeessa käydä? Jossain essonbaarissa joskus joku väitti että jos ei 5 tai 10 vuoteen (en muista kumpi vuosiluku..) ole autoja niin tulos mitätöityisi/jos ikinä lupia ole hakenut niin mitätöityisi. Liikennelupahan kyllä vanhenee 10 vuodessa se on tiedossa mutta onkohan tässä taas vain essonjuttuja tämä.. ja traficomin sivuilta nyt ainakaan moista löytänyt
« Viimeksi muokattu: 04-02-2024, 22:56:58 kirjoittanut aleksi »

Poissa pertti

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 144
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volvo
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2208 : 05-02-2024, 14:16:11 »
Kirjoitetaas tähän topiciin kun taitaa olla lähimpänä aihetta.
Rupesin tuossa miettimään että ensi kuussa tulee 5v täyteen kun liikennelupakokeen kävin suorittamassa hyväksytysti. Ikinähän mulla oo vielä omaan autoa eikä lupia ollut niin rupesin miettimään että eihän tuo koetulos/kokeella todistettu pätevyys itsessään vanhaksi ikinä mene ja sitä uudestaan sen vuoksi tarvitse kokeessa käydä? Jossain essonbaarissa joskus joku väitti että jos ei 5 tai 10 vuoteen (en muista kumpi vuosiluku..) ole autoja niin tulos mitätöityisi/jos ikinä lupia ole hakenut niin mitätöityisi. Liikennelupahan kyllä vanhenee 10 vuodessa se on tiedossa mutta onkohan tässä taas vain essonjuttuja tämä.. ja traficomin sivuilta nyt ainakaan moista löytänyt

Ei kai se miksikään mene pätevyys, kunhan pitää vain todistukset tallessa. Että ei muutako autokaupoille.

Nykyisen vuosimaksun takia kannattaa jo luvat peruuttaa, jos ei varmasti ole aikomusta harjoittaa luvanvaraista liikennettä muutamaan vuoteen. Saa halvemmalla haettua uuden sitten, jos tarvetta ilmeneekin. Muistaakseni perustelivatkin silloin tuota uutta vuosimaksua, että saavat käyttämättömät luvat pois kuleksimasta.

Poissa aleksi

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 66
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: AKSU
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: FH13 540 6X2/4
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2209 : 05-02-2024, 17:28:11 »
Ei kai se miksikään mene pätevyys, kunhan pitää vain todistukset tallessa. Että ei muutako autokaupoille.

Nykyisen vuosimaksun takia kannattaa jo luvat peruuttaa, jos ei varmasti ole aikomusta harjoittaa luvanvaraista liikennettä muutamaan vuoteen. Saa halvemmalla haettua uuden sitten, jos tarvetta ilmeneekin. Muistaakseni perustelivatkin silloin tuota uutta vuosimaksua, että saavat käyttämättömät luvat pois kuleksimasta.
Ei tässä tilanteessa nyt yrittäjäksi rueta kun on hyvä palkanmaksaja ja eiköhän tuo talouden syöksykierrekkin vielä vain syvene.. mutta katsotaan muutaman vuoden päästä taas uudemman kerran. Ja pitäähän se joku varasuunnitelma aina nykypäivänä olla..  :hullu: Lähinnä juuri huoletti että jos sitä uudestaan kokeeseen tarvitsee mennä, tosin ei se loppuviimein kovin vaikea edes ole.

Poissa pertti

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 144
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volvo
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2210 : 05-02-2024, 21:46:59 »
Ei tässä tilanteessa nyt yrittäjäksi rueta kun on hyvä palkanmaksaja ja eiköhän tuo talouden syöksykierrekkin vielä vain syvene.. mutta katsotaan muutaman vuoden päästä taas uudemman kerran. Ja pitäähän se joku varasuunnitelma aina nykypäivänä olla..  :hullu: Lähinnä juuri huoletti että jos sitä uudestaan kokeeseen tarvitsee mennä, tosin ei se loppuviimein kovin vaikea edes ole.

Taitaapa tuo olla suunta tällähetkellä, että enemmänkin autoilijoita potkitaan pihalle töiden vähyyden vuoksi kuin että haettaisiin uusia.

Poissa aleksi

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 66
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: AKSU
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: FH13 540 6X2/4
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2211 : 05-02-2024, 23:58:24 »
Taitaapa tuo olla suunta tällähetkellä, että enemmänkin autoilijoita potkitaan pihalle töiden vähyyden vuoksi kuin että haettaisiin uusia.
Näinpä juuri, käytettyjä vehkeitä on nettikone ja muut sivut täynnä ja ostajat vähissä, hinnat myös tulleet alaspäin parin vuoden takaisesta korona-ajasta kovasti mitä tullut seurailtua aina välillä.

Poissa pertti

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 144
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volvo
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2212 : 07-02-2024, 15:28:35 »
Näinpä juuri, käytettyjä vehkeitä on nettikone ja muut sivut täynnä ja ostajat vähissä, hinnat myös tulleet alaspäin parin vuoden takaisesta korona-ajasta kovasti mitä tullut seurailtua aina välillä.

Kuulemma uusissakin on hintataso aavistuksen ottanut takapakkia ja toimitusajat normalisoituneet. Saa jo tälle vuodelle auton, kun nyt tilaa.

Poissa aleksi

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 66
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: AKSU
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: FH13 540 6X2/4
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2213 : 07-02-2024, 15:45:53 »
Kuulemma uusissakin on hintataso aavistuksen ottanut takapakkia ja toimitusajat normalisoituneet. Saa jo tälle vuodelle auton, kun nyt tilaa.
Saa, tuo mun uusi tilattiin viime vuonna viikko ennen pääsiäistä, marras-joulukuun vaihteessa taisi tulla suomeen