0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Mitenhän tuommonen kääntyvän taka-akselin ratkaisu mahtaa toimia puolikkaalla? Pienentääkö se kääntösädettä, tai siis mahdollistaa tiukempien nurkkien ajon, vai kuinka? Mistä se akseli haistaa, paljon pitää kääntyä ja milloin? Ilmeisesti jakelukäytössä olevalla yhdistelmällä helpottaisi hommaa?
Vaikuttas hiukan jonkinsortin pakko-ohjatulta tuo kapistus kun peruuttaeskin toimii. Ite vetäny joskus sellast konttikärryä missä oli ohjaava akseli nii kyllähän tuo ainaki kummeja säästi. Sanokaas Norjan miehet oonko vääräs kun muistelisin et sellasella hännässä olevalla ohjaavalla taka-akselilla varustetulla puolikkaalla sais Norjassa olla kokopaino 50t?
En oo Norjan mies, mutta vastaan kuitenkin...Muistelisin että ohjaava taka-akseli ei sinänsä anna 50tn painoja, mutta tarvittavaa ääriakseliväliä ei kääntyvyydet huomioiden saa ilman sitä.Alkuperäiseen kysymykseen... Ei se kääntösädettä pienennä, mutta oikaisua vähentää, että sikäli pystyy ajamaan pienempiä nurkkia. Eikä kärry panttaa niin paljoa käännöksissä -> säästää renkaitaMonestihan noi on vaan ohjautuvia, eli eteenpäin ajaessa akseli kääntyy kitkan mukaan. Käytännössä siellä on jonkunmoinen 'iskari' kuulakehän rinnalla jarruttamassa kääntymistä. Olkatappiohjaavissa (eli että akseli pysyy paikallaan ja renkaat kääntyy vrt. etuakseli) se 'iskari' taitaa olla raidetangossa. Molemmissa tapauksissa akseli pitää olla lukittuna peruuttaessa.Sit jos puhutaan oikeasti ohjaavista, eli että se akseli (tai pyörät) kääntyy aktiivisesti ja että ohjaus toimii myös peruuttaessa, niin sitten vetopöytälevyssä on jonkunmoinen tunnistin, josta liike välitetään akselille. Joskus maailmassa on ollut ihan mekaanisiakin, mutta jokainen voi miettiä minkälaiset vivustot on tarvittu... Vissiin nykyään taitaa olla toteutettu suljetulla esipaineistetulla hydrauliikalla (vrt. Scanian teliohjaus). Erikoiskuljetuskärryissä on sit rinnalla sähköpumppu, jolla sitä hydrauliikkaa voidaan ajaa käsin. Vahinko vaan ettei ole sallittu normaaliliikenteen kärryissä.
Kerran näin sellaisen jossa oli vetopöydän sivulla sylinteri joka jotenkin liittyi taka-akselin ohjaukseen. Kuljettaja kyllä kertoi tarkkaan, kuinka se toimii, muttä tämä hatara pää ja reilu kaksi vuotta aikaa... Laide70 voisi käydä kertomassa kauko-ohjatusta systeemistä?
En oo Norjan mies, mutta vastaan kuitenkin...Muistelisin että ohjaava taka-akseli ei sinänsä anna 50tn painoja, mutta tarvittavaa ääriakseliväliä ei kääntyvyydet huomioiden saa ilman sitä.
Sotkenpa minäkin lusikkani tähän soppaan. Norskithan tuota 2+1 akselistoa kärryissä käyttävät. Hyöty tulee siitä että kontran vaa-alle meneee normaalitrippeli kerrasta ja saa painaa sen 24t (24600 toleranssilla) Tämähän johtaa siihen että max painoilla ei saada koko kärryn mittaa hyödynnettyä, peräylityksellä oleva kuorma kevittää vetoakselia ja siirtää painoa kärryn trippelille. 30t kuormalla pitää siis jättää kärryn perään pari metriä tyhjää tai tehdä muutoin etupainoinen kuorma. Tämä ongelma poistuu kun yksi akseli on ihan takana. Lisäksi siinä kontran vaakalla punnitaan auton jälkeen erikseen se 2-akselia eli 16t ja vielä se viimeinen akseli joka onkin tietysti 10t kun viimeinen akseliväli on tarpeeksi pitkä. Nappasin Tukholmasta kerran tuollaisen kärryn perään ja Osloon, nätistihän se tuli. Purkupaikalla vaan oli piha niin ahdas ettei saanut sitä viimeistä akselia suoraksi ennen laituriin peruutusta, oli meillä norskien kanssa hupia kun se laituriin taiottiin
32t 12 metrille niin takatelisessä Scaniassa oli akselipainot just eikä melkein.
Eräällä Ruskolaisella yrityksellä on Rendersin tekemä normirättikapelli, kahella kääntyvällä akselilla. 1. ja 3. akseli kääntyi. Seuras aika nöyrästi vetäjän perässä. Tekniikasta ei oo hajuakaan, miten ne pyörät kääntyy ja missä vauhdissa menee kääntöjärjestelmä lukkoon, jos menee.
Tuollaisesta kääntyvästä taka-akselista puolikkaassa on jonkun verran kokemuksia, lavetin muodossa.Kyllä se tosi nätisti tulee perässä ja ahtaissa paikoissa verraton, ainakin eteenpäin mentäessä. Joskin yllätti ekoilla kerroilla, kun lähdet ajamaan suoraan ja käännät tiukasti esim. vasemmalle, niin lavetin perä tavallaan koukkaa jonkun verran oikealta. Eräs romuauto hinauspalvelun pihalla lähti kerran mukana, kun lähdin edellä mainitulla tavalla liikkeelle ja lavetin vieressä oikella puolella oli noita auton raatoja aika lähellä (onneksi olivat paaliin menossa, joten ei suurta vahinkoa tullut).Sen muistan, että pakin kun löi päälle, sai pakkivalolta käskyn lukita tuo akseli, joten peruuttaessa pysyi suorassa.Akseli piti tosin olla ensin aivan suorassa, muuten se ei lukittunut. Ja siinä oli myös olemassa mekaaninen lukituskahva, lavetin sivussa, josta sai myös lukittua sen akselin suoraan.Tuossa vielä muutama kuva, muutaman vuoden takaa: ...ja tuossa vielä vanhempaa kuvaa, joita löysin, akseli kääntyneenä täydet: KUVAT SUURENEVAT NIITÄ KLIKKAAMALLA!
Tuota samaista kärryä jonkin verran vetäneenä voin sanoa että kyllä toi pokkakärry nätisti peräs tuli joo... lavetti onkin sit asia erikseen... niissä kun tuppaa olemaan paripyörät niiin toi kääntyvä.... kuinkahan mahtaa toimia. Nostettavaa taka-akseliä olen kylläkin laveteissa jokusen nähnyt...
Jaa, onko lasikeikkaa napsunut sullekkin? ...Siis mitä tarkoitit, onhan tuossa pokatussakin paripyörät, joka akselilla, kääntyvä mukaan lukien?