0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Onko tuo se ns. B-Juna? Ainakin se kovasti siltä näyttää... mut hassun näkönen joka tapauksessa..
Eikös nykyään oo tiettyjä teitä mihin saa norjassa mennä 25.25m. Laurila ajaa Tromsaan mallasta ja sinne saa mennä moduulimittaisella yhdistelmällä, siis Kilpisjärveltä kun menee yli. Sitte Edan kautta jos menee yli niin Kongsvingeriin saa mennä moduulilla (muistaakseni sivan teollisuusalue). Varmaanki rakennettu norjan ajoa varten ensisijaiseksi jotta pystyy viemään enemmän tavaraa kun puolikkaalla. olikohan tässä mun kirjotuksessa mitään tolkkua...
Arvuutellaampa hieman. Mielenkiintoisen ja kalliin näköinen ratkaisu, vetäjässä kääntyvä teli eli ilmeisesti lyhennetty täysperävetäjä vai saako nykyään Scanialta rekkaveturiin kääntyvää takateliä? Itselleni ei oikein mitekään aukea tuon yhdistelmän nerokkuus. Norjan ajoa joku veikkasi että kärryjä vain rajalla vaihdellaan mutta pääseehän suurimmalla osalla normi bulk- yhdistelmillä Norjaan pituutensa puolesta. Valaiskaa minua!Kuvat lainattu Jussilta
Onkoha tossa linkin pytyssä kippiä?Ois pitäny tutkia tälläsiä spesiaalivehkeitä tarkemmin ku harvoin on mahollisuus.
Ja onhan B-junan etuja sekin,että puolikkaan veturi on halvempi.Eikä tarvii siirrellä päällirakenteita autosta toiseen kun tulee vaihdon aika.
Tietääkö kukaan onko Scanialta saatavissa rekkaveturiin kääntyvää takateliä? Itse en Suomesta tiedä kuin kaksi veturia missä tuo on ja ainakin toinen on lyhennetty täysperäveturista. Sitten toinen ajatus että taitaa olla jopa niin että rekkaveturi on kalliimpi mitä täysperäalusta vai olenko väärässä. Toisessa on kuitenkin varusteena jo vetopöytä ja toinen pelkällä rungolla. Sitten mitä tulee tuohon päällirakenteien vaihtamiseen alustalta toiselle niin max parin päivän homma noin ehkä 4-5 vuoden välein joten sekään ei minusta ratkaise tuon edellä kuvatun yhdistelmän "nerokkuutta"
Ja onhan tietysti monipuolinen.Vaihtaa kärryn ja lähtee toisenlaiseen ajoon.
Toi ajaa pää-asiassa johonki pohjois norjaan. Juttelin ton auton toisen kuskin kans pari viikkoa enne kun toi härveli tuli. Sitä vähä itteäkin jännitti mihkä tosta vehkeestä loppujen lopuks on.
Tuommoinen vastaava yhdistelmä on myöskin................... leinolla. (Meinas jo nimi unohtua) Kontteja vetelee ja useasti näkyy kuski nukkuvan täälläpäin ilmeisesti Ahlströmille purkua odottaen. 2kpl 20" konttia sillä on päällä ollut.
Kontin ajossa ja pressu vehkeitä näkyy melekein viikottain mutta että bulk-yhdistelmä...
RAHATuossa autossa luki sivuikkunoiden yläpuolella Norge Special Edition. Tromssaan kun ajaa niin rajalta saa 50km ajaa pitkällä autolla. Sitten kärry parkkiin ja purkamaan toista. Taas toinen kärry parkkiin ja purkamaan. Samalla tavalla paluu kuorma kyytiin ja takas Suomeen. Ajatelkaa nyt, normi bulkkiauto saa kuormaa norjaan 32tn kun taas tuolla pystyy ajamaan 42-43tn kuormalla eli yhteen suuntaan 10tn enemmän kuormaa eli yli 20tn suurempi kuorma. Eli enemmän rahtia. Suomessa jos ajetaan Lahdesta Nastolaan ei tuolla ole väliä mutta Raisiosta on Tromssaan matkaa n 1400km niin sillä on hieman väliä. Mun henkilökohtainen mielipide on että toi on todella nerokas ratkaisu Lapualaisilta, ei ole kukaan muu Suomessa tehnyt vastaavaa.
Varmaanki rakennettu norjan ajoa varten ensisijaiseksi jotta pystyy viemään enemmän tavaraa kun puolikkaalla.
siis vie koko b- junalla sitä tavaraa, ja norjaanhan pääsee jo 25.25m yhdistelmillä( siis ei joka paikkaan)
olipahan taas vaikeasti selitetty sit jos tulee esim. tanskaan kuorma ni katkoo ton yhdistelmän ni pystyy viemään enempi koska tanskaan ei pääse noin pitkällä yhdistelmällä
Toi toimii Norjan sisäisessä liikenteessä missä on samat painot puolikkaille ja täysperille. Mutta jos lähdetään Suomesta ajaan niin täysperään saa enemmän tavaraa koska puolikkaassa kokonaispaino on niin paljon pienempi Suomen puolella.
Nyt tyhmän järkeen ei sovi tämä... Tässä isommat painot, kuorma haettu suomesta.. Seuraavassa kirjoituksessa (mitä en saanu lainattua tähen.. ) kysyy et miten saa isommat painot puolikkaaseen. JaYmmärrän kyl et rahan takia tuo yhdistelmä tehty, ja ajetaan Norjaan. Mutta, ei kai suomessa kannattaisi mokomalla b-junalla edes liikkua mikäli saisi n 20tn vain koko junan kuormaksi... Onko tuossa yhdistelmässä kokonaispaino puolikkaan luokkaa vaiko 60tn?
Siis tietysti koko junan kuorma on tuo mainitsemani n. 42tn. Eli suomesta kun lähdetään otetaan kuormaa KOKO autoon se n.42tn. Ajetaan Norjan puolelle se 50km jolloin toinen kärry jää pois purun ajaksi. Norjassa yhdistelmäpaino saa olla 50tn eli koko b-junan paino menisi yli, samoin kuin pituus mutta kärryt erillään ajettuna painot ei ylity. Suomen ajoon tuollainen ei ole kovin käytännöllinen koska täysperällä on helpompi tehdä töitä ja painot on samat. Idea tässä on ne kaksi erillistä puolikasta joita Suomessa voi vetää samaan aikaan 60tn junapainolla ja Norjassa erikseen 50tn junapainolla.
Hyvä että tuli selväksi Mäkin sitä hetken mietin kun Lapualla näin tuon pienemmän kärryn ekaa kertaa. Onneksi Raisiolla oli eräs joka osas mulle selittää asian. Härmässä tuo yhdistelmä selvästi kiinnosti monia mutta siellä olis jonkun pitänyt olla esittelemässä autoa ja/tai olla joku mainos taulu tuon käytöstä.
sitä en tiedä minne noita pidemmille autoille tarkoitettuja reittejä menee tai kuinka niissä on painot. sitä pitää kysyä viisaammilta
Vegvesenin sivuilta tietoa yritin joku ilta etsiä mutta tuloksetta...
kyllä sieltä löytyy reitit ja kaikilla teillä näky olevan 60t moduuleilla!
Tuoltahan se lista löytyikin teistä joilla saa moduuleilla ajella
Tuota bulkkijunajuttua kun katselin niin tuli mieleen olisko siinä kyse kuitenkin kuutioiden maksimoinnista, ei kai se mallas niin painavaa ole vai olenko väärässä?