Kirjoittaja Aihe: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä. ( HCT )  (Luettu 40100 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2149
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Avataas tänne taas vaihteeks uutta keskustelua.

Eli kuten uutiset ovat nyt joka paikassa toitottaneet, niin nythän Valtioneuvoston yleisistunnossa esitettiin että ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi tulisi se 34,5 metriä.
Valtioneuvoston asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen muuttamisesta
Asetusluonnos (pdf)

Tuola luonnoksessa oli kirjoitettu näin:
Lainaus
Edellä 1 momentissa säädetyn lisäksi yli 20,00 metriä pitkässä kuorma-auton ja puoliperävaunun
yhdistelmässä sekä muussa yli 28,00 metriä pitkässä ajoneuvoyhdistelmässä on oltava:
1) epäsuoran näkemisen laitteet, joilla kuljettaja näkee koko yhdistelmän sisäkaarteen puoleisen
sivun ja sen läheisen alueen 26 §:n 2 tai 3 momentin mukaisessa käännöksessä molempiin
suuntiin käännyttäessä;
2) vetoautossa kehittynyt hätäjarrutusjärjestelmä ja kaistavahtijärjestelmä;
13
3) elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja sähköohjatut jarrut kaikissa yhdistelmän ajoneuvoissa;
4) kuljettajalla tieto kullekin yksittäiselle akselille ja telille kohdistuvasta massasta; vetoajoneuvon
etuakselin osalta kuitenkin vain, jos akseli on ilmajousitettu.
Edellä 2 momentin 2 kohdassa tarkoitettua kehittynyttä hätäjarrutusjärjestelmää ja kaistavahtijärjestelmää
ja 3 kohdassa tarkoitettua elektronista ajonvakautusjärjestelmää ei kuitenkaan
vaadita neli- tai useampiakselisessa autossa, N3G -luokan ajoneuvossa eikä kuorma-auton ja
kahden puoliperävaunun yhdistelmässä.
Kuljetuksessa tulee pitää mukana 2 momentissa säädettyjen vaatimusten täyttymisen osoittamiseksi
tarvittavat ajoneuvon tekniset tiedot.

Jos luen ymmärrän tuo nyt  oikein, niin nuo pitkän yhdistelmän kamera/hätäjarru avustukset vaaditaan vain kun 3 aks veturi vetää perässään muuta kuin 2 puoliperää?

Tässä toinen huomioitava juttu:
Lainaus
Yli 25,25 metrin pituisessa ajoneuvoyhdistelmässä tulee olla vähintään 0,45 neliömetrin suuruinen,
väriltään ja heijastuvuusominaisuudeltaan E-säännön n:o 70 vaatimusten mukainen
kilpi, johon on vähintään 200 millimetriä korkein kirjaimin merkitty suomenkielinen teksti
”PITKÄ”, ruotsinkielinen teksti ”LÅNG” tai englanninkielinen teksti ”LONG”. Kilvessä saa
lisäksi olla musta ajoneuvoyhdistelmän kuva, jonka alla saa olla merkintä yhdistelmän pituudesta.
Tässä momentissa tarkoitetulla kilvellä saa korvata 1 momentin mukaisen kilven.
« Viimeksi muokattu: 07-02-2021, 13:27:15 kirjoittanut Saunis »
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa Rahti77

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 148
  • Sukupuoli: Mies
  • Talousihme
  • Ikkunakyltti: Rahtarit ja kukat
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volovo
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #1 : 10-01-2019, 21:09:46 »
Teollisuuden ahneudella ei ole mitään rajaa...
Kylähullun paperit löytyy.

Poissa JakeH

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 653
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: JAKE
  • Titteli: Opiskelija
  • Työajokki: Lenovo
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #2 : 10-01-2019, 21:11:39 »
Noiden kuljettajat varmaan saa asianmukaisen korvauksen menetetystä vapaa-ajasta, kun kerran työmäärä lisääntyy :ide1:
Satakuntalaisesta keskustelusta ku ottaa vittuilun pois, ni ei jää jäljelle muuta, ku avonainen suu.

Poissa tekele

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 409
  • Jokapaikanhöylä
  • Ikkunakyltti: MANU
  • Titteli: ...
  • Työajokki: FH
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #3 : 11-01-2019, 01:23:47 »
Noiden kuljettajat varmaan saa asianmukaisen korvauksen menetetystä vapaa-ajasta, kun kerran työmäärä lisääntyy :ide1:

Ei taida kuorma-autoalan TES tuntea vasta kuin nupin, puolikkaan ja täysperän/moduulin vähintään C-kortin vaativista keksinnöistä...

Kyl tuosta yli 25,25 pitkästä pitäisi vaatia maksettavaksi TESiin jo kirjattu erikoislisä tai saada näille pidemmille 3-nivelisille yhdistelmille joku ihan oma vähintään vastaavan suuruinen lisä.
(Ja tuo pitäisi saada kirjattua paperille heti, koska nykyisen sopimuskauden päätyttyä kun kaikki on jo investoineet kalustoon ja tehneet kustannuslaskelmansa ja polkuhintaiset sopimukset asiakkaiden kanssa uusilla lavametreillä, on helvetin liian myöhäistä ja se vaatii melkoisen puserruksen (lakko, jne) että siihen jälkikäteen saa työnantajapuolen suostumaan...)

Poissa Rahti77

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 148
  • Sukupuoli: Mies
  • Talousihme
  • Ikkunakyltti: Rahtarit ja kukat
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volovo
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #4 : 11-01-2019, 17:13:12 »
Lisiä pitäs maksaa jo vasikka eli kyykäärmeyhistelmän sompailusta.
Noille hct junille pitäs saada oma palkkaluokka.
Kylähullun paperit löytyy.

Poissa tosiju

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 432
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #5 : 11-01-2019, 17:51:40 »
Kai ne kohta keksii uuden ajokorttiluokan noiden kuljettajille, taikka pari direktiivipäivää lisää.
-Päivä päivältä lähempänä kuolemaa-

Poissa Juha.H

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 845
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: ...
  • Työajokki: Transportteri
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #6 : 11-01-2019, 19:00:59 »
Ja sitten käsi pystyyn kaikki jotka oikeasti uskoo että tulisi uusia palkkaluokkia.
Joskus tuntuu että tietää kaiken kaikesta, mutta ei muista mistään mitään.

Poissa Mahti

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 240
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: MAHTI
  • Titteli: ...
  • Työajokki: Lolvo
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #7 : 11-01-2019, 19:19:34 »

polkuhintaiset sopimukset asiakkaiden kanssa uusilla lavametreillä

Tämän jälkeen kaikki hinnat lasketaan suurimman kuljetuskapasiteetin mukaan. Sitten kun joku tulee vain 25,25-metrisellä yhdistelmällä viemään täyttä kuormaa se saakin kolmanneksen vähemmän siitä laskuttaa.
Tieteen suuri tragedia on se, että ruma tosiasia rikkoo kauniin teorian. - Thomas Huxley
Kyyninen ihminen tietää kaiken hinnan, mutta ei minkään arvoa.

Poissa JakeH

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 653
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: JAKE
  • Titteli: Opiskelija
  • Työajokki: Lenovo
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #8 : 11-01-2019, 19:31:09 »
Tämän jälkeen kaikki hinnat lasketaan suurimman kuljetuskapasiteetin mukaan. Sitten kun joku tulee vain 25,25-metrisellä yhdistelmällä viemään täyttä kuormaa se saakin kolmanneksen vähemmän siitä laskuttaa.
juurikin näin. Kuten aiemminkin olen sen sanonut, ei tämä ala ainakaan parempaan suuntaan ole enää menossa. Ja kohta, kun ei kotimaisille vetureille kelpaa keikat asiakkaan määrittämällä hinnalla, ni kyllä niitä vetureita etelästä saadaan
Satakuntalaisesta keskustelusta ku ottaa vittuilun pois, ni ei jää jäljelle muuta, ku avonainen suu.

Poissa Tuusa

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 199
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Tuusa
  • Titteli: Duunari
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #9 : 11-01-2019, 22:20:58 »
Tämän jälkeen kaikki hinnat lasketaan suurimman kuljetuskapasiteetin mukaan. Sitten kun joku tulee vain 25,25-metrisellä yhdistelmällä viemään täyttä kuormaa se saakin kolmanneksen vähemmän siitä laskuttaa.

Tietenkin noin! Ei kai se tilaajan ongelma ole jos joku ajaa vajailla kuormilla?

Joku lohdutti sillä, ettei tämä 2010-luvun muutos ole suinkaan nopeinta, vaikka siltä tuntuu. 80-luvulla kasvatettiin mittoja ja massoja vieläkin nopeammin usealla muutoksella ja oli vaikeuksia pysyä perässä. 42 - 48 - 56 - 60 tonnia. Välissä vielä eri painot routamaalla idässä ja pohjoisessa. Pituutta 18 - 22 m, leveyttä 2,4 - 2,55 - 2,60.

Poissa Mahti

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 240
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: MAHTI
  • Titteli: ...
  • Työajokki: Lolvo
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #10 : 11-01-2019, 22:41:28 »
Tietenkin noin! Ei kai se tilaajan ongelma ole jos joku ajaa vajailla kuormatiloilla?

Joku lohdutti sillä, ettei tämä 2010-luvun muutos ole suinkaan nopeinta, vaikka siltä tuntuu. 80-luvulla kasvatettiin mittoja ja massoja vieläkin nopeammin usealla muutoksella ja oli vaikeuksia pysyä perässä. 42 - 48 - 56 - 60 tonnia. Välissä vielä eri painot routamaalla idässä ja pohjoisessa. Pituutta 18 - 22 m, leveyttä 2,4 - 2,55 - 2,60.

Korjasin vähän  :hattu:
Tieteen suuri tragedia on se, että ruma tosiasia rikkoo kauniin teorian. - Thomas Huxley
Kyyninen ihminen tietää kaiken hinnan, mutta ei minkään arvoa.

Poissa tekele

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 409
  • Jokapaikanhöylä
  • Ikkunakyltti: MANU
  • Titteli: ...
  • Työajokki: FH
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #11 : 12-01-2019, 05:21:35 »
Huvittaa vaan se vaiva, mitä leveyden suhteen nähtiin tuossa ei-niin-kauan-sitten, kun oli vehkeet liian leveitä kun sopi räikät kaappiautossakin kahden vaneripaalin rinnalle... No, eiköhän sitä näillä pituuksilla ala pikkuhiljaa lähes sama määrä vanikkaa sopia kaappeihinkin :heko:

Poissa akip

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 127
  • Työajokki: VolvoDafSisuSca
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #12 : 12-01-2019, 09:12:53 »
Ja nyt saa mennä kelillä ku kelillä kun ei oo kokeilu enään?

Poissa HeceR

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 911
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: HeceR
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #13 : 12-01-2019, 14:46:53 »
Tietenkin noin! Ei kai se tilaajan ongelma ole jos joku ajaa vajailla kuormilla?

Joku lohdutti sillä, ettei tämä 2010-luvun muutos ole suinkaan nopeinta, vaikka siltä tuntuu. 80-luvulla kasvatettiin mittoja ja massoja vieläkin nopeammin usealla muutoksella ja oli vaikeuksia pysyä perässä. 42 - 48 - 56 - 60 tonnia. Välissä vielä eri painot routamaalla idässä ja pohjoisessa. Pituutta 18 - 22 m, leveyttä 2,4 - 2,55 - 2,60.

Olisko se leveys ollu kuitenkin 2.5 - 2.6 - 2.55

Meillä ainakin oli Volvo vm 77 ja Scania vm 82 molemmat 2,5m lavoilla ja koska historiat on tiedossa, niin ei niitä ainakaan ole levitetty.
Eiköhän tuo kestä, kun laittaa pari nippusidettä ja teippiä...

Poissa Amatimees

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 228
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Orja
  • Työajokki: Pallorekka
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #14 : 13-01-2019, 09:55:51 »
En tiiä pittääkö paikkaansa ,mutta kun tuo hyväksyttiin niin yön aikana 4 akselisen scanian hinta oli noussu
On mulla euro, että en minä köyhä ole.

Poissa Rahti77

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 148
  • Sukupuoli: Mies
  • Talousihme
  • Ikkunakyltti: Rahtarit ja kukat
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volovo
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #15 : 13-01-2019, 10:13:23 »
Kyllähän nuo pitkät junat kannattaa tehä 5-akselisella vetäjällä, saa painot sinne mihin ne kuuluukin.
Kylähullun paperit löytyy.

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2149
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #16 : 13-01-2019, 13:31:47 »
Kyllähän nuo pitkät junat kannattaa tehä 5-akselisella vetäjällä, saa painot sinne mihin ne kuuluukin.

Nyt kun oon pari vuotta kiskonut 76:sta ja sitä ennen 68tn yhdistelmää, niin kyllä on tullut semmoinen fiilis että mitä raskaampi veturi sielä edessä niin sitä mukavempi on ajaa. (kun perässä on roikkunut lähes koko ajan tuo ~42tn kärry)
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa Amatimees

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 228
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Orja
  • Työajokki: Pallorekka
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #17 : 13-01-2019, 14:08:40 »
Kyllähän nuo pitkät junat kannattaa tehä 5-akselisella vetäjällä, saa painot sinne mihin ne kuuluukin.

Tulooko yhdistelmästä painavampi jos on 5 akselinen vetäjä ja 4 akselinen kärri vrt 4 akselinen vetäjä ja 5 akselinen kärri ?
On mulla euro, että en minä köyhä ole.

Poissa Rahti77

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 148
  • Sukupuoli: Mies
  • Talousihme
  • Ikkunakyltti: Rahtarit ja kukat
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volovo
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #18 : 13-01-2019, 17:03:14 »
Tulooko yhdistelmästä painavampi jos on 5 akselinen vetäjä ja 4 akselinen kärri vrt 4 akselinen vetäjä ja 5 akselinen kärri ?
Tuskin kovin merkittävästi.
Kylähullun paperit löytyy.

Poissa Rahti77

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 148
  • Sukupuoli: Mies
  • Talousihme
  • Ikkunakyltti: Rahtarit ja kukat
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volovo
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #19 : 17-01-2019, 17:30:13 »
Onko Hemmoilla tietoa kuinka paljon näitä pitkiä autoja on tulossa heti liikenteeseen?
Lappeenrannan seudulle on ainakin kaksi viisiakselista tulossa.
Kylähullun paperit löytyy.

Poissa VeeWee

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 247
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Alasta kiinnostunut
  • Työajokki: Kutter 9
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #20 : 17-01-2019, 17:35:43 »
Tulooko yhdistelmästä painavampi jos on 5 akselinen vetäjä ja 4 akselinen kärri vrt 4 akselinen vetäjä ja 5 akselinen kärri ?
Käyttövoimavero
Nyt kun oon pari vuotta kiskonut 76:sta ja sitä ennen 68tn yhdistelmää, niin kyllä on tullut semmoinen fiilis että mitä raskaampi veturi sielä edessä niin sitä mukavempi on ajaa. (kun perässä on roikkunut lähes koko ajan tuo ~42tn kärry)
Sen takia se tuntuu niin hullulta, että vain adr- yhdistelmissä on 4-aks veturin perässä 4-aks sinkkupyöräkärryllä 68t kokonaispaino

Poissa Tuusa

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 199
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Tuusa
  • Titteli: Duunari
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #21 : 18-01-2019, 08:16:38 »
Onko Hemmoilla tietoa kuinka paljon näitä pitkiä autoja on tulossa heti liikenteeseen?
Lappeenrannan seudulle on ainakin kaksi viisiakselista tulossa.

Tuo "heti" on tietty vähän venyvä, mutta kyllä niitä tilauskirjoihin on jo monta laitettu eräänkin keskusliikkeen liikennöitsijöiden toimesta.

Ottaa se tietysti kuukausisotalla ennen kuin on tien päällä.

Monella yrityksellä on ollut valmiiksi kalusto suunniteltuna ja tarjoukset pyydettynä. Tuskin kukaan on nimiä paperiin vetänyt ennen kuin eduskunta siunasi lakimuutoksen.