Kirjoittaja Aihe: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita  (Luettu 21517 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Betonipete

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 339
  • Sukupuoli: Mies
  • Jokapaikan säätäjä
  • Ikkunakyltti: Betonisika
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: FL6 Antabus
Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
« : 16-04-2015, 23:01:11 »
Tänään meidän vaihtolava-auto romukuormineen  ohjattiin E18 Kotka-Hamina välillä vilkkusilmän levikkeelle täyden palvelun ratsiaan.Paikalla oli olleet katsastajat,poliisit,tulli ja työsuojelupiiri.Lisäksi joku joka ei esitellyt itseään.Jarrudynamolle ei ollut kuulemma tarvetta ajaa kun on niin uusi auto. :heko:-08,tuskin ne mistään tiesivät että sillä on ajettu vasta 40 tkm...
Kiekkoja ei kyselty vaikka digikortissa ei juurikaan ole tapahtumia,ko.kuski ajaa yleensä kiekkoautolla.
Tulli oli tutkinut tankin sisällön ja paperit oli syynätty.Oli kysytty että paljon kuorma painaa,kuski oli arvioinut 8-9tn,vaaka näytti perillä 7,5tn,taitaa neliakselisessa riittää kantavuus...tyhjä lava tosin painaa 5tn.
Mielenkiintoisimmat kyselyt tulivat tältä itseään esittelemättömältä hepulta(ei mitään virkakuteita tai henkilökortteja),oli tahtonut nähdä päällirakenteen asennuspaperit,ohjekirjan ja huoltokirjan.Oli kysellyt että missä näitä huollatetaan,ja kuski kun ilmoitti että pääasiassa omalla pajalla,niin kirjoitti papereihin kaikki tiedot,huoltomiehen nimeä myöten :o
Onneksi kaikki oli kunnossa...Vähän oli semmoinen kutina jäänyt että jos jotain on niin ne kaivetaan esiin...
...Kun sai niin halvalla...meissä kaikissa asuu pieni sulo vileeni...

Poissa Varvis

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 150
Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
« Vastaus #1 : 17-04-2015, 06:29:10 »
Pientä off-topicia mutta tarviiko kaikenmaailman kyselijöille mitään kertoa varsinkaan jos ei esittele itseään ja edustamaansa tahoa. Henkilörekisterilaki tossa ainakin tulee kyseeseen kun on ihan nimiä kerätty.

Poissa HeceR

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 911
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: HeceR
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
« Vastaus #2 : 17-04-2015, 06:43:35 »
Ei meillä ainakaan ole päällirakenteista mitään papereita mukana. Mä ainakin muutun ihan tietämättömäksi, jos ruvetaan tuommoisia kyselemään. Annan pomon numeron ja käsken kysellä sieltä.
Eiköhän tuo kestä, kun laittaa pari nippusidettä ja teippiä...

Poissa tuusi

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 141
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: TEPE
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: SCANIA R500
Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
« Vastaus #3 : 17-04-2015, 07:21:32 »
Mää ainenkaa mittää kertos mitä se kellekkää kuuluu kuka on päällirakentanu ja missä huolletaa

Muoks varsinki kun päällirakentajasta on yleensä jonkumoinen merkintä laitteissa

Poissa pikku-matti

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 664
  • Sukupuoli: Mies
  • ok
  • Ikkunakyltti: PIKKU-MATTI
  • Titteli: Lomalla
  • Työajokki: apinakiikku
Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
« Vastaus #4 : 17-06-2015, 21:26:54 »
Mää ainenkaa mittää kertos mitä se kellekkää kuuluu kuka on päällirakentanu ja missä huolletaa

Muoks varsinki kun päällirakentajasta on yleensä jonkumoinen merkintä laitteissa

Mutku ne päällirakenteethan tarttis nykyään olla jonkun sortin hyväksyttyjä, vaiko kiinnitys ainakin? Viittaiskohan ne siihen tolla päällirakentajakysymyksellä? Ainakin -08 vuonna ku tää mun auto rakenettiin ihan itte, ni riitti joku oma todistus noiden konttilukkojen kiinnityksestä. Mut mun mielestä ne on kiristyny ton -08 vuoden jälkeen lisää?

Poissa Betonipete

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 339
  • Sukupuoli: Mies
  • Jokapaikan säätäjä
  • Ikkunakyltti: Betonisika
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: FL6 Antabus
Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
« Vastaus #5 : 19-06-2015, 23:22:41 »
Mutku ne päällirakenteethan tarttis nykyään olla jonkun sortin hyväksyttyjä, vaiko kiinnitys ainakin? Viittaiskohan ne siihen tolla päällirakentajakysymyksellä? Ainakin -08 vuonna ku tää mun auto rakenettiin ihan itte, ni riitti joku oma todistus noiden konttilukkojen kiinnityksestä. Mut mun mielestä ne on kiristyny ton -08 vuoden jälkeen lisää?
Onne kai jonkin verran,kaikissa pitäis olla kyltti ja ce-merkintä ja jotain muuta,ja se ohjekirja pitää jonkin pykälän mukaan olla mukana...
Se heppu, joka oli mukana tiekatsastuksessa, oli AVI:n työsuojelutarkastaja.Se lähetti jälkikäteen raportin tarkastuksesta.Siinä luki ettei puutteita havaittu.Luki myös ettei tarkastus ollu kaikilta osin täydellinen, että se raportti ei vapauta mistään/kerro yhtään mitään :aamen:
...Kun sai niin halvalla...meissä kaikissa asuu pieni sulo vileeni...

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
« Vastaus #6 : 19-06-2015, 23:33:03 »
Mutku ne päällirakenteethan tarttis nykyään olla jonkun sortin hyväksyttyjä, vaiko kiinnitys ainakin? Viittaiskohan ne siihen tolla päällirakentajakysymyksellä? Ainakin -08 vuonna ku tää mun auto rakenettiin ihan itte, ni riitti joku oma todistus noiden konttilukkojen kiinnityksestä. Mut mun mielestä ne on kiristyny ton -08 vuoden jälkeen lisää?
Mä oon nyt tohon tulevaan veturiin suunnitellu vähän isompia tankkeja, konttorilla sanoivat että pitää olla e-hyväksyttyjä, olikohan vuodesta -98 alkaen. Sitten kun kysyin että mistä sen hyväksynnän saa niin ei kukaan osannut vastata.

Poissa Betonipete

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 339
  • Sukupuoli: Mies
  • Jokapaikan säätäjä
  • Ikkunakyltti: Betonisika
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: FL6 Antabus
Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
« Vastaus #7 : 10-04-2019, 22:18:20 »
Tänään katsastettu tien päällä taas.Scania  124 nosturi/VL-auto täyden palvelun tarkastuksessa.
Ei mitään vakavaa,kun 2viikkoa antoivat korjausaikaa.Kuski ei saanut sakkoja,oli sanonut että voitais antaa...
Oli myös sanoneet että voitais ottaa kilvet pois,mut ei nyt tällä kertaa oteta...
Jarrut ajettu dynamolla,ei vikoja.
Reaktiotangon pusla,poikittaistanko poikki takapäästä,jotain löysällä.
Ja sitten etupäässä väljiä niveliä,kannattaa varmuuden vuoksi vaihtaa kaikki...
Mielenkiintoinen kommentti; jos olisi leima-aika vähän lähempänä,vois viedä konttorille katottavaksi,niin tietäis mitä oikeasti on vialla...
Auto on syyskuussa katsastettu eikä mitään kymmeniä tuhansia ole ajettu,niin tuskin ne kaikki nivelet vaihtokunnossa on...
Autohan on jo 21vuotias,varmaan joutais kohta eläkkeelle,nosturi on vähän tuoreempi.
« Viimeksi muokattu: 10-04-2019, 22:23:39 kirjoittanut Betonipete »
...Kun sai niin halvalla...meissä kaikissa asuu pieni sulo vileeni...

Poissa Rahti77

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 148
  • Sukupuoli: Mies
  • Talousihme
  • Ikkunakyltti: Rahtarit ja kukat
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volovo
Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
« Vastaus #8 : 10-04-2019, 23:00:52 »
Kuulostaa hiukan mielivaltaiselta, vaikka osin läpi sormien katsoivatkin :police:
Kylähullun paperit löytyy.

Poissa RSLook

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 38
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Ville
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: R520,X-HIPRO192
Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
« Vastaus #9 : 11-04-2019, 16:40:57 »
Pari kertaa katsastuttanut tien päällä ja tuntuu, että etsimällä etsivät vikaa mistä kirjoittaa lapp. Edellisellä kerralla valittivat puuttuvasta roiskeläpästä kärryssä, 30cm päässä puskurissa oli kuitenkin täysleveä roiskeläppä, mutta parlokista puuttui, selvisin ilman kirjallista.

Poissa Betonipete

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 339
  • Sukupuoli: Mies
  • Jokapaikan säätäjä
  • Ikkunakyltti: Betonisika
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: FL6 Antabus
Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
« Vastaus #10 : 14-05-2020, 00:42:20 »
No johan oli taas päivä,kyllä meillä on paskassa kunnossa autot...takavalojen polttimoistakin on kuudesta kaksi palanut(mikään kulma ei ollut pimeänä),urakkanuppi häiritsi(oli viime syksynä leimalla,toinen näistä a-katsastuksen hepuista sen katsasti),pyyhkijät eivät palaudu ala-asentoon automaattisesti,tämäkin  suuri vika oli viime katsastuksessa,on kuulemma vakava näköeste.Vaihtolavalaitteen etulukko oli niiden mielestä huono ja lava taaksepäin on vaan "hydraulisten vaijerien varassa" eivät huomanneet rataslukkoa joka mekaanisesti lukitsee vaijerit vaihteistosta niin etteivät ole hydrauliikan varassa.Lavan peräylityksestä olivat marisseet,mutta eivät antaneet sakkoa kun peräylitys saa vielä tämän kuukauden olla lähes mitä vaan kun 13m kokonaispituus ei ylity.Nyt kun 1,6 laki muuttuu,niin varmasti mittaillaan peräylityksiä...Kääntyvyyssäännökset saattavat myös rajoittaa peräylitystä,mutta myönsivät etteivät osaa laskea sitä,mutta vittuilla piti kuitenkin.
Toisesta autosta löysivät ohjauksesta väljää,taas oli niin hienosti nimetty palloniveliä että helppo alkaa vaihtelemaan.Ohjaustehostimen pallonivel?
Voi olla varmaan ihan mikä vaan nivel tai voi olla olematta,auto on 2kk sitten leimattu ja sillä on ehkä 2000km ajettu sen jälkeen.Olen kyllä sitä mieltä että konttorilla montulla ja ravistimella  löytyy väljät paljon helpommin kuin kuralätäkössä levikkeellä autoon alla maaten.Tuntu vaan että pakko oli jotain löytää kun toisessakin oli vaikka mitä.Otteeseen eivät kirjoittaneet kuitenkaan korjausmääräystä kumpaankaan.Eli niin vakavat viat.
Toisesta ei ollut saanut luettua piirturin tietoja.Olin itse viime syksynä ratsiassa samanikäisellä scanialla ja eivät saaneet luettua tietoja, poliisi kertoi että on hyvin yleistä näissä ensimmäisen polven piirtureissa,ja asia korjaantuu aikanaan  kun autot uusiutuu tai niihin joudutaan vaihtamaan piirturit.Näistä on kuitenkin ite saatu tallennettua tiedot tikulle,ja piirturit on tietysti leimattu ajallaan.Tänään oli sanonut kuskille että käskee omistajan laittaa piirturin kuntoon...Kun vaan tietäisi mitä sille tekisi,jos se syy onkin heidän laitteissaan?
Toista kun olivat 50minuuttia tutkineet,niin kuski oli seurannut että kaikista mitä pysäytettiin, kaivettiin joku vika.Tilastot kiittää.
...Kun sai niin halvalla...meissä kaikissa asuu pieni sulo vileeni...

Poissa Rahti77

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 148
  • Sukupuoli: Mies
  • Talousihme
  • Ikkunakyltti: Rahtarit ja kukat
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volovo
Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
« Vastaus #11 : 14-05-2020, 08:36:23 »
En tykkää  :pase:
Kylähullun paperit löytyy.

Poissa Betonipete

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 339
  • Sukupuoli: Mies
  • Jokapaikan säätäjä
  • Ikkunakyltti: Betonisika
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: FL6 Antabus
Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
« Vastaus #12 : 14-05-2020, 08:59:29 »
Ja tänään jatkavat Vilkkusilmällä,eli E18 Summa länteenpäin...
...Kun sai niin halvalla...meissä kaikissa asuu pieni sulo vileeni...

Poissa HeceR

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 911
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: HeceR
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
« Vastaus #13 : 14-05-2020, 10:09:15 »
Mitenkäs se peräylityssääntö muuttuu?
Eiköhän tuo kestä, kun laittaa pari nippusidettä ja teippiä...

Poissa Janabbi

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
« Vastaus #14 : 14-05-2020, 14:46:45 »
Kirjataanko noista vioista kuskille sakkoja, esim jos jarrut tehottomat?

Kerran oon ollu ratsiassa, kesti 5 minuuttia kun samalla viikolla oli koko putki katsasesttu niin lukivat kortin ja toivottivat hyvää matkaa, oli helvetin hyvää palvelua vaikka oli jotain ylityksiä siellätäällä.

Poissa Betonipete

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 339
  • Sukupuoli: Mies
  • Jokapaikan säätäjä
  • Ikkunakyltti: Betonisika
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: FL6 Antabus
Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
« Vastaus #15 : 14-05-2020, 16:10:09 »
Kirjataanko noista vioista kuskille sakkoja, esim jos jarrut tehottomat?


kyllä,sehän siinä hassua onkin että kuski saa sakot sellaisesta mihin ei välttämättä pysty mitenkään vaikuttamaan.Etenkin jos auto ei saa edes korjausmääräystä.
...Kun sai niin halvalla...meissä kaikissa asuu pieni sulo vileeni...

Poissa Betonipete

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 339
  • Sukupuoli: Mies
  • Jokapaikan säätäjä
  • Ikkunakyltti: Betonisika
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: FL6 Antabus
Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
« Vastaus #16 : 14-05-2020, 16:15:03 »
Mitenkäs se peräylityssääntö muuttuu?
Max 2m ylitys.Yli metrin ylitys jos on,niin tarvii olla valot tai jotkutdirektiivinmukaiset heijastimet.
...Kun sai niin halvalla...meissä kaikissa asuu pieni sulo vileeni...

Poissa Kassu

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 155
  • Ikkunakyltti: Kassu
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
« Vastaus #17 : 14-05-2020, 16:39:43 »
kyllä,sehän siinä hassua onkin että kuski saa sakot sellaisesta mihin ei välttämättä pysty mitenkään vaikuttamaan.Etenkin jos auto ei saa edes korjausmääräystä.

Mä en saanut sakkoja, enkä edes huomautusta ,kun pv:stä oli yhdellä akselilla tehot nollassa.
Kilvet meinasivat viedä, mutta vannottuani kautta kiven jakannon, vieväni pv:n suoraan korjaamolle kilvet saivat jäädä kiinni.

Poissa JakeH

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 653
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: JAKE
  • Titteli: Opiskelija
  • Työajokki: Lenovo
Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
« Vastaus #18 : 14-05-2020, 17:34:31 »
Mä en saanut sakkoja, enkä edes huomautusta ,kun pv:stä oli yhdellä akselilla tehot nollassa.
Kilvet meinasivat viedä, mutta vannottuani kautta kiven jakannon, vieväni pv:n suoraan korjaamolle kilvet saivat jäädä kiinni.
multa jäi trailerista kilvet, kun neliakselisessa kärryssä oli vaan yhellä akselilla jarrut kunnossa. 35e oli sakon määrä
Satakuntalaisesta keskustelusta ku ottaa vittuilun pois, ni ei jää jäljelle muuta, ku avonainen suu.

Poissa Rahti77

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 148
  • Sukupuoli: Mies
  • Talousihme
  • Ikkunakyltti: Rahtarit ja kukat
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volovo
Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
« Vastaus #19 : 14-05-2020, 17:37:45 »
Mä en saanut sakkoja, enkä edes huomautusta ,kun pv:stä oli yhdellä akselilla tehot nollassa.
Kilvet meinasivat viedä, mutta vannottuani kautta kiven jakannon, vieväni pv:n suoraan korjaamolle kilvet saivat jäädä kiinni.

Jos joku raatokärry perässä niin mie olisin ottanut kilven irti heille.
Kylähullun paperit löytyy.

Poissa Kassu

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 155
  • Ikkunakyltti: Kassu
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
« Vastaus #20 : 14-05-2020, 20:06:04 »
Jos joku raatokärry perässä niin mie olisin ottanut kilven irti heille.

Ei ollut mikään raato, yks räikkä oli vain antautunut, niin ei ollut tehoja.

Poissa Betonipete

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 339
  • Sukupuoli: Mies
  • Jokapaikan säätäjä
  • Ikkunakyltti: Betonisika
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: FL6 Antabus
Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
« Vastaus #21 : 14-05-2020, 22:08:34 »

Reaktiotangon pusla,poikittaistanko poikki takapäästä,jotain löysällä.

Tämä oli viimevuotinen juttu,mut yhtä lailla hassu homma;kävin samana päivänä kun vikalista tuli,varaosakaupassa ja katottiin scåååniån ohjelmasta poikittaista tukivartta ja ei näytä ohjelma sellaista olevankaan.sanoin että otan malliksi irti kun saan autoon illasta pajalle.
Illalla sitten  kattelin montulla että ei siellä mitään poikittaistankoa ole,mutta apunorra(ilmajousinen auto)oli poikki,ja se ei todellakaan ole poikittain,enkä ole koskaan kuullut sanottavan sitä miksikään tangoksi.Ja se reaktiotangon puslakin oli apunorran  etupusla.
...Kun sai niin halvalla...meissä kaikissa asuu pieni sulo vileeni...