Kirjoittaja Aihe: moduuli  (Luettu 42961 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Make

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 181
  • Sukupuoli: Mies
  • www.sepe74.kuvat.fi
    • mun kuva-albumi
  • Ikkunakyltti: Make
  • Työajokki: Scania R 620
moduuli
« : 14-03-2009, 18:26:20 »
Kylläpä ne taidot näköjään ruostuu. Kuljettaja urani alku taipaleilla ajelin Moduuli mittasta yhdistelmää varmaan nelisen vuotta ja tunsin olevan aikas hyväkin peruuttaan ja arviomaan missä vehje kulkee kun sitä siltaan peruutteli. Sitten tulikin autoksi tuollainen tynkä täysperä 20metriä, jota tullut nyt kelkottua reilut viisi ja puolivuotta. Tuossa säiliö hommassa ei ole oikein tarvinnut peruuttaa tarkasti kuin laivaan muutaman kerran, joten nuo peruustukset on sellasia et sinne päin kun saa niin on riittää hyvä.
 Tämän kuukauden alussa tuli sit luvattua et tuuraan yhtä swänttelinen alihankkijaa täällä etelässä. Nytten olen kaksi reisua heittänyt tuolla moduuli mittasella yhdistelmällä ja tunne on ettei sen ajamisesta risteyksissä ja siltoihin peruutuksesta tule oikein mittään, homma ei ole vie hanskassa eli ei oikein voi vielä ajaa silleen rennosti. Aina kun saapuu johonkin risteykseen tai muuhun paikkaan jossa joutuu kurvaileen niin pitää olla tosi tarkkana ettei aja niin kuin tuota tynkä yhristelmää. Torstaina tossa olin viimeksi lenkillä ja kyllähän se yhtä hieromista siltoihin oli kun ei mies ole taas tottunu. Tuossa yhdessä paikassa oli sellatteet oven raiskaaja pilarit sillan molemmin puolin, tuntui ettei sitä siihen niiden väliin saa millään kun molemmille puolin jää vähän reilu hesarin mentävä väli ja kulmastahan tietysti sinne sai peruuttaa. No kyllähän se sinne meni mut jos en paljoo valehtele niin noin varti kakskyt minsaa sompasin sitä siihen väliin, lopputuloksena vinossahan se oli mut silta onneks riitti. Tietenkin tuossa vaiheessa oli jo nupissa kantokuorma niin ei saanut teliäkään ylös. No onneks noita keikkoja on aina sillon tällön niin pääsee reenaan oikein miesten hommia. jospa vaikka se peruutus taitokin tulis joskus vielä takasin niinkuin tuo ajopuolen kokemuskin ettei tarvi koko aikaa olla paskat housussa et tuleeko se kärry osumatta. Hattua tarvii nostaa niille herroille jotka sompaa täyspitkien kans ristiin rastiin poikin  :hattu:

Poissa Thomson

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 512
  • Sukupuoli: Mies
    • Ac-Trans Oy
  • Ikkunakyltti: Thomson
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Moffett
Vs: moduuli
« Vastaus #1 : 14-03-2009, 18:31:19 »
No onhan se tarkkaa peruuttaa laituriinkin mut vielä vaikeempaa on kapeella kadulla peruuttaa kulmaan 25,25 metrin yhdistelmää aamuruuhkassa. joutuu autoja varomaan ja yhtää ei nää mitä kärryn toisella puolella on. Toinen mikä on niin poislähteminen. tiukassa paikassa nurmikon puolelle ja silti kärry oikoo pitkin jalkakäytäviä ja autolijat odottaa ja odotuksen kruunaa torven soitto. Toinen paha paikka on Vantaan uusi Lumon varasti, portti sijaitsee mutkassa, sit tulee mäki ja pihalla ei ole koskaan tarpeeksi tilaa.. ei passaa vetää liian sivuun tai pitkälle, muuten helisee lasilavat.
Miksi tehdä tänään sitä jonka voit huomennakin jättää tekemättä?

Isbe

  • Vieras
Vs: moduuli
« Vastaus #2 : 14-03-2009, 18:45:45 »
Mä ajoin pari vuotta sitten hake/turveautoo, jossa oli kolmiakselinen veturi ja viisi akselinen kärry. Meille sitten tuli uusi perävaunu joka oli nelikko. Se neliakselinen oli huomattavasti kovempi oikoon risteyksissä kuin viisikko. Siinä nelikossa kun oli akselit taaempna.

Yhden reissun tuurasin kaveria Kaukokiidon ajossa ja jouduin käymään siellä Hämeenlinnassa vuosituhannen alussa. Se H:linnan Kaukokiidon "terminaali" oli ahdas paikka. Siellä oli jo kaksi yhdistelmää purkamassa ja se piha oli yhdistetty piha ja asuintaloille johtava katu... Siinä paikassa oppii varmasti peruuttaan, kun tarpeeks usein käy.
Kuulin, että ne olis tekemässä uutta latoa johonkin toiseen paikkaan.

Poissa Pete

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1057
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: MAN TGX 540
Vs: moduuli
« Vastaus #3 : 14-03-2009, 19:48:12 »
Mun puolesta nuo vehkeet sais lyhentaa 22 metrisiksi. Edellisessä työpaikassa jaettiin ja jaetaan vieläkin moduulimittaisilla yhdistelmillä ja siihen kyllä tottui. Aika ahtaaseen paikkaan tuommosenkin saa kunhan autossa toimii telinnosto/kevennys että pystyy perällä kierrättämään. Nykyisen ajokin kärry on 5 akselinen ja siinä nousee etummainen taka-akseli (3.akseli). On rauhallinen vedettävä kun akseli on ilmassa mutta on se myös aika kankea kääntymäänkin silloin. Yhdessä ajokissa aikaisemmin oli takimmainen kärryn akseli nouseva ja se oli ketterä menijä.

Poissa Thomson

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 512
  • Sukupuoli: Mies
    • Ac-Trans Oy
  • Ikkunakyltti: Thomson
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Moffett
Vs: moduuli
« Vastaus #4 : 14-03-2009, 19:50:58 »
Mun puolesta nuo vehkeet sais lyhentaa 22 metrisiksi.
Saat laskeakkin nyt että kuinka monen kuljetursyrityksen kalusto, tai, no kärryt menisi uusiksi..:)
Miksi tehdä tänään sitä jonka voit huomennakin jättää tekemättä?

forssi83

  • Vieras
Vs: moduuli
« Vastaus #5 : 14-03-2009, 19:52:40 »
 mulla oli valion ajossa yhistelmä n. 24m, piitkä veturi ja 3-akselinen kärry, tuli perässä kuin unelma ja peruutettaessa meni edessä kuin piru!

Poissa Pete

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1057
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: MAN TGX 540
Vs: moduuli
« Vastaus #6 : 14-03-2009, 20:05:48 »
mulla oli valion ajossa yhistelmä n. 24m, piitkä veturi ja 3-akselinen kärry, tuli perässä kuin unelma ja peruutettaessa meni edessä kuin piru!
Jakohommissa on paljon etua pitkästä veturista kun ainakin juontamisen tarve vähenee ja kärry lyhenee.

Poissa Pete

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1057
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: MAN TGX 540
Vs: moduuli
« Vastaus #7 : 14-03-2009, 20:08:30 »
Saat laskeakkin nyt että kuinka monen kuljetursyrityksen kalusto, tai, no kärryt menisi uusiksi..:)
Sovitaan vaikka että viiden vuoden siirtymäaika ja maanantaista eteenpäin ei saa enää rekisteriin pitkiä Kärryjä. :ide3:

forssi83

  • Vieras
Vs: moduuli
« Vastaus #8 : 14-03-2009, 20:09:44 »
Jakohommissa on paljon etua pitkästä veturista kun ainakin juontamisen tarve vähenee ja kärry lyhenee.
juu, pirun mukava oli tota yhistelmää ajaa vaikka oli scania. oli tiukoissa paikoissa kyllä hyvä kun mahtu aika pieneen tilaan ajaa.. noista täyspitkistä mulla ei ole kokemusta eli en osaa niihin mitään sanoa.

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2149
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: moduuli
« Vastaus #9 : 15-03-2009, 14:08:24 »
Tuo peruutus on niin kiinni päivästä, missä asennossa pluto on saturnukseen uranuksesta katsoen, ja tuliko hedelmäpelistä eilen mitään.
Itellä on täyspitkä juna ollut vakioajokkina jo tovin. (noin 3v) Ja työmaalla pyysivät että peruutappa tänne nosturin taakse, niin päästään helpolla.
Ensin semmonen loiva S mutka, jonka jälkeen piti käydä kurkkaamassa jotta semmonen pirlarin perustuselementti meene pyörien välistä (4 ruuvia + muutama harjateräs siinä pystyssä), Hyvinhän se sinne meni, muistelen et kerran piti ihan pienesti korjata kärryn etupään asentoa. 8)
Seuraavana päivänä toisellapuolella rakennusta piti työkaverin kärryä peruttaa omalle puolelle todella loivaan kulmaan. Mutta kun oma kärry on 13,6m ja lyhyt aisa. Työkaverin on 10,5 pitkällä aisalla niin piti varmaan 5-6kertaa ottaa eteen päin oikein kunnolla kun ei se kärry mennyt ollenkaan sinne minne minä meinasin sitä ajaa. :-[
Asentajatkin tulivat siihen "Unohrikko peruutus tairot eilselle päivälle?"

Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa kpm

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KARI
Vs: moduuli
« Vastaus #10 : 15-03-2009, 23:13:26 »
Mun puolesta nuo vehkeet sais lyhentaa 22 metrisiksi. Edellisessä työpaikassa jaettiin ja jaetaan vieläkin moduulimittaisilla yhdistelmillä ja siihen kyllä tottui. Aika ahtaaseen paikkaan tuommosenkin saa kunhan autossa toimii telinnosto/kevennys että pystyy perällä kierrättämään. Nykyisen ajokin kärry on 5 akselinen ja siinä nousee etummainen taka-akseli (3.akseli). On rauhallinen vedettävä kun akseli on ilmassa mutta on se myös aika kankea kääntymäänkin silloin. Yhdessä ajokissa aikaisemmin oli takimmainen kärryn akseli nouseva ja se oli ketterä menijä.

Vielä parempi olis ollu siirtyä niihin euromittoihin..18,75m maksimi täysperälle olis helevetin hyvä :JES: :JES: oloispahan ollu työllistävä vaikutus  :vihel: :vihel: kahden moduulikuorman viemiseen olis tarvittu kolme euroyhistelmää :ajoa: mie olisin hiton tyytyväinen ku vois jättää tuon pitkän kärryn pois perästä :hattu: tai jos pakko olis jotain perässään vettää,niin semmonen 7-8m 2 aks. kärry ois oikein hyvä :JES: :JES:

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: moduuli
« Vastaus #11 : 15-03-2009, 23:24:31 »
Ja onko kyse kuitenkaan taitojen ruostumisesta, vaan enempikin tottumisksymyksestä..? kun kuitenkin puhutaan vaan eri mitoista, eikä esim tp -> ppv. Kyllä mä tiedän että on oikeasti taidot ruostuneet jos tarttis täysperää mennä peruuttelee, kun viimeksi oon semmosta intin inssissä ajanut..eikä silloinkaan kyllä taidosta voinut puhua  :heko:

Nyt ku on melkeen koko aika vetänyt puolikkaalla 13,6m kärryjä, ni voi jeesus ku siihen sitten ottaakin tommosen tynkäkärryn jolla pystyy kuskaa vaan 20jalan kontteja... se peruuttaminen on kuin käärme luikertelisi  :ajoa: tai kun ajaa risteyksiin/liikeneympyröihin ni voi hitto ku tulee aina kierrettyä typerän kaukaa  :soo: Kyllä siihen sit parissa päivässä taas tottuu. Eli mun milestä tottumisasia, ei taitojen ruostuminen  :aamen:
Escucha el Oi!

Poissa Paroni

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 311
  • Sukupuoli: Mies
Vs: moduuli
« Vastaus #12 : 16-03-2009, 06:33:06 »
Ite oon tykänny enemmän peruuttaa noit 25m kun mitä niin vanhan ajan täyspitkiä, olen niin hidas et onnistun aina linkuttamaan ne lyhyemmät:D Tänään sai kyllä uusia ulottuvuuksia pakittamiseen kun sai ekan kerran ihan tosissaan pakittaa b-junaa, ei herranjestas...

Poissa Pete

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1057
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: MAN TGX 540
Vs: moduuli
« Vastaus #13 : 16-03-2009, 12:11:15 »
Vielä parempi olis ollu siirtyä niihin euromittoihin..18,75m maksimi täysperälle olis helevetin hyvä :JES: :JES: oloispahan ollu työllistävä vaikutus  :vihel: :vihel: kahden moduulikuorman viemiseen olis tarvittu kolme euroyhistelmää :ajoa: mie olisin hiton tyytyväinen ku vois jättää tuon pitkän kärryn pois perästä :hattu: tai jos pakko olis jotain perässään vettää,niin semmonen 7-8m 2 aks. kärry ois oikein hyvä :JES: :JES:
En pistä pahakseni tuotakaan mittaa.

Poissa Janne

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 167
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: JANNE
  • Työajokki: Volvo FH540
Vs: moduuli
« Vastaus #14 : 16-03-2009, 12:15:04 »
Osaankohan mä peruuttaa enää ollenkaan.....hyvä päivä jos sattuu töissä kohdalle, niin ei tartte ku ajella etiäpäin :koff:

Poissa HC

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 996
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuvia
  • Työajokki: Scania R500
Vs: moduuli
« Vastaus #15 : 23-03-2009, 21:15:02 »
Vielä parempi olis ollu siirtyä niihin euromittoihin..18,75m maksimi täysperälle olis helevetin hyvä :JES: :JES: oloispahan ollu työllistävä vaikutus  :vihel: :vihel: kahden moduulikuorman viemiseen olis tarvittu kolme euroyhistelmää :ajoa: mie olisin hiton tyytyväinen ku vois jättää tuon pitkän kärryn pois perästä :hattu: tai jos pakko olis jotain perässään vettää,niin semmonen 7-8m 2 aks. kärry ois oikein hyvä :JES: :JES:

En ihmettele miks keski-euroopassa käytetään lyhkäsiä kärryjä. Kun männä viikolla lomailin Sveitsissä, tuli junasta silmäiltyä että ompa ahtaat pihat "terminaaleilla". Pari paikkaa spottasin missä esim. mun ajokilla tuskin olis läpi päässy edes ajamaan saatikka ollut tarpeeks tilaa peruuttaa laitureihi.
Keep on truckin'

Poissa Pete

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1057
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: MAN TGX 540
Vs: moduuli
« Vastaus #16 : 24-03-2009, 10:28:36 »
En ihmettele miks keski-euroopassa käytetään lyhkäsiä kärryjä. Kun männä viikolla lomailin Sveitsissä, tuli junasta silmäiltyä että ompa ahtaat pihat "terminaaleilla". Pari paikkaa spottasin missä esim. mun ajokilla tuskin olis läpi päässy edes ajamaan saatikka ollut tarpeeks tilaa peruuttaa laitureihi.
Ainahan sitä voi juontaa. :vonk:

forssi83

  • Vieras
Vs: moduuli
« Vastaus #17 : 24-03-2009, 10:34:00 »
Osaankohan mä peruuttaa enää ollenkaan.....hyvä päivä jos sattuu töissä kohdalle, niin ei tartte ku ajella etiäpäin :koff:
mä tota kans aprikoittin ku moduuli mittaiseen pitäs siirtyyn ja vuasi aikaa ku täysperällä peruuttanut..  tarttee toivoo ettei ois laituri purkuja  :vihel:

Poissa Cossu

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 173
  • Sukupuoli: Mies
  • -V8 Truck Or Nothing!
  • Ikkunakyltti: KOSSU
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Kanikka..
Vs: moduuli
« Vastaus #18 : 28-03-2009, 13:43:03 »
(kaikkihan te varmaan ootte ajanu perä-eellä enemmän kun mä eteenpäin) eli saattaapi mennä vähän off-topic mutta,aikasta veikeetä on nykysellä ajokilla (3-aks vetäjä,5-aks kärri) ajaa suoraan,siis sellasella yli 50km/h vauhdilla,kun on rätti-kapelli vehe niin *mitään ei nää apparin peilistä.  :tutti:
mielenkiintosta esim ohittaa,tai mennä ohi pyöräilevästä vanhuksesta,ei Hajuakaan että pysykö se eres pystys kun ei näe mittään  :vihel:
PaTTaya Riekkuja (Tm)

Poissa Kilometrimiljonääri

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 465
  • Sukupuoli: Mies
  • Minä nukun päivät ja ajan yöt
Vs: moduuli
« Vastaus #19 : 01-04-2009, 23:30:09 »
(kaikkihan te varmaan ootte ajanu perä-eellä enemmän kun mä eteenpäin) eli saattaapi mennä vähän off-topic mutta,aikasta veikeetä on nykysellä ajokilla (3-aks vetäjä,5-aks kärri) ajaa suoraan,siis sellasella yli 50km/h vauhdilla,kun on rätti-kapelli vehe niin *mitään ei nää apparin peilistä.  :tutti:
mielenkiintosta esim ohittaa,tai mennä ohi pyöräilevästä vanhuksesta,ei Hajuakaan että pysykö se eres pystys kun ei näe mittään  :vihel:
Sitä vartenhan aika monissa kapelleissa on siellä pressun etureunassa ekalla laidanvälillä "taskut", joiden läpi voi pujottaa kapellilaudat, että ne pressut ei pullistelis. Jos on vakivehkeet ja ne taskut puuttuu, niin voihan sitä isännälle koittaa vihjasta, että jos jossain pressufirmassa teettäis sellaiset. Ei luulis hirveitä maksavan. Tai kai ne vaikka itekin asentaa sinne. Eihän siihen tarvitse kuin pari pientä pressunpalaa ja kuumailmapuhaltimen.

Poissa Esko K

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 246
  • Sukupuoli: Mies
  • Maailman huonoin rekkakuski
  • Työajokki: volovo/kuania
Vs: moduuli
« Vastaus #20 : 12-04-2009, 11:21:35 »
Mähän ajan vaan pääasiassa puolikasta, mutta aina välistä tulee kiitolinjan 5-akselinen kärry perään ja silloin on moduuli kyseessä. Onhan tuon kans vielä pärjänny vaikka joissakin firmoissa on ollut tosi ahdas piha :jakari:
Harjoitusta ei tolla vehkeellä tule kuin noin 2 kertaa kuussa. Kyllä se sit tuntuu tosi pitkältä puolikkaan jälkeen :hide:

Figaroll

  • Vieras
Vs: moduuli
« Vastaus #21 : 03-05-2009, 20:26:58 »
Kyllä moduulilla peruuttelee pk-seudun firmojen pihamailla vaikka välillä onkin hiukan ahdasta, metsälän D-terminaali on sieltä ahtaimmasta päästä. Siinä saa olla aika tarkkana, tilaa ei ole sivuilla eikä edessä että voisi suoraksi vetää.

Uran huippuhetkiä oli Unioninkadulta peruutus pimeällepuolelle senaatintorin kirkon eteen ruuhka-aikaan Japanilaisten turistien filmatessa mun touhuja ympärilläni. Muutakin liikennettä oli ihan kiitettävästi siinä. Onneks meni kerralla niinkuin pitikin. Aina ei onnaa vaikka harjotuksia on ollut jo riittävästi..