Rahtihemmot.com

Yleinen keskustelu => Yleinen keskustelu alaan liittyen. => Aiheen aloitti: Betonipete - 16-04-2015, 23:01:11

Otsikko: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Betonipete - 16-04-2015, 23:01:11
Tänään meidän vaihtolava-auto romukuormineen  ohjattiin E18 Kotka-Hamina välillä vilkkusilmän levikkeelle täyden palvelun ratsiaan.Paikalla oli olleet katsastajat,poliisit,tulli ja työsuojelupiiri.Lisäksi joku joka ei esitellyt itseään.Jarrudynamolle ei ollut kuulemma tarvetta ajaa kun on niin uusi auto. :heko:-08,tuskin ne mistään tiesivät että sillä on ajettu vasta 40 tkm...
Kiekkoja ei kyselty vaikka digikortissa ei juurikaan ole tapahtumia,ko.kuski ajaa yleensä kiekkoautolla.
Tulli oli tutkinut tankin sisällön ja paperit oli syynätty.Oli kysytty että paljon kuorma painaa,kuski oli arvioinut 8-9tn,vaaka näytti perillä 7,5tn,taitaa neliakselisessa riittää kantavuus...tyhjä lava tosin painaa 5tn.
Mielenkiintoisimmat kyselyt tulivat tältä itseään esittelemättömältä hepulta(ei mitään virkakuteita tai henkilökortteja),oli tahtonut nähdä päällirakenteen asennuspaperit,ohjekirjan ja huoltokirjan.Oli kysellyt että missä näitä huollatetaan,ja kuski kun ilmoitti että pääasiassa omalla pajalla,niin kirjoitti papereihin kaikki tiedot,huoltomiehen nimeä myöten :o
Onneksi kaikki oli kunnossa...Vähän oli semmoinen kutina jäänyt että jos jotain on niin ne kaivetaan esiin...
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Varvis - 17-04-2015, 06:29:10
Pientä off-topicia mutta tarviiko kaikenmaailman kyselijöille mitään kertoa varsinkaan jos ei esittele itseään ja edustamaansa tahoa. Henkilörekisterilaki tossa ainakin tulee kyseeseen kun on ihan nimiä kerätty.
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: HeceR - 17-04-2015, 06:43:35
Ei meillä ainakaan ole päällirakenteista mitään papereita mukana. Mä ainakin muutun ihan tietämättömäksi, jos ruvetaan tuommoisia kyselemään. Annan pomon numeron ja käsken kysellä sieltä.
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: tuusi - 17-04-2015, 07:21:32
Mää ainenkaa mittää kertos mitä se kellekkää kuuluu kuka on päällirakentanu ja missä huolletaa

Muoks varsinki kun päällirakentajasta on yleensä jonkumoinen merkintä laitteissa
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: pikku-matti - 17-06-2015, 21:26:54
Mää ainenkaa mittää kertos mitä se kellekkää kuuluu kuka on päällirakentanu ja missä huolletaa

Muoks varsinki kun päällirakentajasta on yleensä jonkumoinen merkintä laitteissa

Mutku ne päällirakenteethan tarttis nykyään olla jonkun sortin hyväksyttyjä, vaiko kiinnitys ainakin? Viittaiskohan ne siihen tolla päällirakentajakysymyksellä? Ainakin -08 vuonna ku tää mun auto rakenettiin ihan itte, ni riitti joku oma todistus noiden konttilukkojen kiinnityksestä. Mut mun mielestä ne on kiristyny ton -08 vuoden jälkeen lisää?
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Betonipete - 19-06-2015, 23:22:41
Mutku ne päällirakenteethan tarttis nykyään olla jonkun sortin hyväksyttyjä, vaiko kiinnitys ainakin? Viittaiskohan ne siihen tolla päällirakentajakysymyksellä? Ainakin -08 vuonna ku tää mun auto rakenettiin ihan itte, ni riitti joku oma todistus noiden konttilukkojen kiinnityksestä. Mut mun mielestä ne on kiristyny ton -08 vuoden jälkeen lisää?
Onne kai jonkin verran,kaikissa pitäis olla kyltti ja ce-merkintä ja jotain muuta,ja se ohjekirja pitää jonkin pykälän mukaan olla mukana...
Se heppu, joka oli mukana tiekatsastuksessa, oli AVI:n työsuojelutarkastaja.Se lähetti jälkikäteen raportin tarkastuksesta.Siinä luki ettei puutteita havaittu.Luki myös ettei tarkastus ollu kaikilta osin täydellinen, että se raportti ei vapauta mistään/kerro yhtään mitään :aamen:
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Lenny - 19-06-2015, 23:33:03
Mutku ne päällirakenteethan tarttis nykyään olla jonkun sortin hyväksyttyjä, vaiko kiinnitys ainakin? Viittaiskohan ne siihen tolla päällirakentajakysymyksellä? Ainakin -08 vuonna ku tää mun auto rakenettiin ihan itte, ni riitti joku oma todistus noiden konttilukkojen kiinnityksestä. Mut mun mielestä ne on kiristyny ton -08 vuoden jälkeen lisää?
Mä oon nyt tohon tulevaan veturiin suunnitellu vähän isompia tankkeja, konttorilla sanoivat että pitää olla e-hyväksyttyjä, olikohan vuodesta -98 alkaen. Sitten kun kysyin että mistä sen hyväksynnän saa niin ei kukaan osannut vastata.
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Betonipete - 10-04-2019, 22:18:20
Tänään katsastettu tien päällä taas.Scania  124 nosturi/VL-auto täyden palvelun tarkastuksessa.
Ei mitään vakavaa,kun 2viikkoa antoivat korjausaikaa.Kuski ei saanut sakkoja,oli sanonut että voitais antaa...
Oli myös sanoneet että voitais ottaa kilvet pois,mut ei nyt tällä kertaa oteta...
Jarrut ajettu dynamolla,ei vikoja.
Reaktiotangon pusla,poikittaistanko poikki takapäästä,jotain löysällä.
Ja sitten etupäässä väljiä niveliä,kannattaa varmuuden vuoksi vaihtaa kaikki...
Mielenkiintoinen kommentti; jos olisi leima-aika vähän lähempänä,vois viedä konttorille katottavaksi,niin tietäis mitä oikeasti on vialla...
Auto on syyskuussa katsastettu eikä mitään kymmeniä tuhansia ole ajettu,niin tuskin ne kaikki nivelet vaihtokunnossa on...
Autohan on jo 21vuotias,varmaan joutais kohta eläkkeelle,nosturi on vähän tuoreempi.
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Rahti77 - 10-04-2019, 23:00:52
Kuulostaa hiukan mielivaltaiselta, vaikka osin läpi sormien katsoivatkin :police:
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: RSLook - 11-04-2019, 16:40:57
Pari kertaa katsastuttanut tien päällä ja tuntuu, että etsimällä etsivät vikaa mistä kirjoittaa lapp. Edellisellä kerralla valittivat puuttuvasta roiskeläpästä kärryssä, 30cm päässä puskurissa oli kuitenkin täysleveä roiskeläppä, mutta parlokista puuttui, selvisin ilman kirjallista.
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Betonipete - 14-05-2020, 00:42:20
No johan oli taas päivä,kyllä meillä on paskassa kunnossa autot...takavalojen polttimoistakin on kuudesta kaksi palanut(mikään kulma ei ollut pimeänä),urakkanuppi häiritsi(oli viime syksynä leimalla,toinen näistä a-katsastuksen hepuista sen katsasti),pyyhkijät eivät palaudu ala-asentoon automaattisesti,tämäkin  suuri vika oli viime katsastuksessa,on kuulemma vakava näköeste.Vaihtolavalaitteen etulukko oli niiden mielestä huono ja lava taaksepäin on vaan "hydraulisten vaijerien varassa" eivät huomanneet rataslukkoa joka mekaanisesti lukitsee vaijerit vaihteistosta niin etteivät ole hydrauliikan varassa.Lavan peräylityksestä olivat marisseet,mutta eivät antaneet sakkoa kun peräylitys saa vielä tämän kuukauden olla lähes mitä vaan kun 13m kokonaispituus ei ylity.Nyt kun 1,6 laki muuttuu,niin varmasti mittaillaan peräylityksiä...Kääntyvyyssäännökset saattavat myös rajoittaa peräylitystä,mutta myönsivät etteivät osaa laskea sitä,mutta vittuilla piti kuitenkin.
Toisesta autosta löysivät ohjauksesta väljää,taas oli niin hienosti nimetty palloniveliä että helppo alkaa vaihtelemaan.Ohjaustehostimen pallonivel?
Voi olla varmaan ihan mikä vaan nivel tai voi olla olematta,auto on 2kk sitten leimattu ja sillä on ehkä 2000km ajettu sen jälkeen.Olen kyllä sitä mieltä että konttorilla montulla ja ravistimella  löytyy väljät paljon helpommin kuin kuralätäkössä levikkeellä autoon alla maaten.Tuntu vaan että pakko oli jotain löytää kun toisessakin oli vaikka mitä.Otteeseen eivät kirjoittaneet kuitenkaan korjausmääräystä kumpaankaan.Eli niin vakavat viat.
Toisesta ei ollut saanut luettua piirturin tietoja.Olin itse viime syksynä ratsiassa samanikäisellä scanialla ja eivät saaneet luettua tietoja, poliisi kertoi että on hyvin yleistä näissä ensimmäisen polven piirtureissa,ja asia korjaantuu aikanaan  kun autot uusiutuu tai niihin joudutaan vaihtamaan piirturit.Näistä on kuitenkin ite saatu tallennettua tiedot tikulle,ja piirturit on tietysti leimattu ajallaan.Tänään oli sanonut kuskille että käskee omistajan laittaa piirturin kuntoon...Kun vaan tietäisi mitä sille tekisi,jos se syy onkin heidän laitteissaan?
Toista kun olivat 50minuuttia tutkineet,niin kuski oli seurannut että kaikista mitä pysäytettiin, kaivettiin joku vika.Tilastot kiittää.
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Rahti77 - 14-05-2020, 08:36:23
En tykkää  :pase:
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Betonipete - 14-05-2020, 08:59:29
Ja tänään jatkavat Vilkkusilmällä,eli E18 Summa länteenpäin...
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: HeceR - 14-05-2020, 10:09:15
Mitenkäs se peräylityssääntö muuttuu?
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Janabbi - 14-05-2020, 14:46:45
Kirjataanko noista vioista kuskille sakkoja, esim jos jarrut tehottomat?

Kerran oon ollu ratsiassa, kesti 5 minuuttia kun samalla viikolla oli koko putki katsasesttu niin lukivat kortin ja toivottivat hyvää matkaa, oli helvetin hyvää palvelua vaikka oli jotain ylityksiä siellätäällä.
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Betonipete - 14-05-2020, 16:10:09
Kirjataanko noista vioista kuskille sakkoja, esim jos jarrut tehottomat?


kyllä,sehän siinä hassua onkin että kuski saa sakot sellaisesta mihin ei välttämättä pysty mitenkään vaikuttamaan.Etenkin jos auto ei saa edes korjausmääräystä.
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Betonipete - 14-05-2020, 16:15:03
Mitenkäs se peräylityssääntö muuttuu?
Max 2m ylitys.Yli metrin ylitys jos on,niin tarvii olla valot tai jotkutdirektiivinmukaiset heijastimet.
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Kassu - 14-05-2020, 16:39:43
kyllä,sehän siinä hassua onkin että kuski saa sakot sellaisesta mihin ei välttämättä pysty mitenkään vaikuttamaan.Etenkin jos auto ei saa edes korjausmääräystä.

Mä en saanut sakkoja, enkä edes huomautusta ,kun pv:stä oli yhdellä akselilla tehot nollassa.
Kilvet meinasivat viedä, mutta vannottuani kautta kiven jakannon, vieväni pv:n suoraan korjaamolle kilvet saivat jäädä kiinni.
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: JakeH - 14-05-2020, 17:34:31
Mä en saanut sakkoja, enkä edes huomautusta ,kun pv:stä oli yhdellä akselilla tehot nollassa.
Kilvet meinasivat viedä, mutta vannottuani kautta kiven jakannon, vieväni pv:n suoraan korjaamolle kilvet saivat jäädä kiinni.
multa jäi trailerista kilvet, kun neliakselisessa kärryssä oli vaan yhellä akselilla jarrut kunnossa. 35e oli sakon määrä
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Rahti77 - 14-05-2020, 17:37:45
Mä en saanut sakkoja, enkä edes huomautusta ,kun pv:stä oli yhdellä akselilla tehot nollassa.
Kilvet meinasivat viedä, mutta vannottuani kautta kiven jakannon, vieväni pv:n suoraan korjaamolle kilvet saivat jäädä kiinni.

Jos joku raatokärry perässä niin mie olisin ottanut kilven irti heille.
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Kassu - 14-05-2020, 20:06:04
Jos joku raatokärry perässä niin mie olisin ottanut kilven irti heille.

Ei ollut mikään raato, yks räikkä oli vain antautunut, niin ei ollut tehoja.
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Betonipete - 14-05-2020, 22:08:34

Reaktiotangon pusla,poikittaistanko poikki takapäästä,jotain löysällä.

Tämä oli viimevuotinen juttu,mut yhtä lailla hassu homma;kävin samana päivänä kun vikalista tuli,varaosakaupassa ja katottiin scåååniån ohjelmasta poikittaista tukivartta ja ei näytä ohjelma sellaista olevankaan.sanoin että otan malliksi irti kun saan autoon illasta pajalle.
Illalla sitten  kattelin montulla että ei siellä mitään poikittaistankoa ole,mutta apunorra(ilmajousinen auto)oli poikki,ja se ei todellakaan ole poikittain,enkä ole koskaan kuullut sanottavan sitä miksikään tangoksi.Ja se reaktiotangon puslakin oli apunorran  etupusla.
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: andy - 14-05-2020, 22:18:17
kyllä,sehän siinä hassua onkin että kuski saa sakot sellaisesta mihin ei välttämättä pysty mitenkään vaikuttamaan.Etenkin jos auto ei saa edes korjausmääräystä.

Ei taida ihan pitää paikkaansa, kun kaverilta lähti kilvet kärrystä pari viikkoa takaperin jarrujen tehottomuuden takia, niin isäntää lupasivat muistuttaa asiasta, eikä kuski saanut sakkoja. (niin oli sitte meidän firman auto, ettei mikkään essonbaarissa kuultu)
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Betonipete - 15-05-2020, 00:45:32
Ei taida ihan pitää paikkaansa, kun kaverilta lähti kilvet kärrystä pari viikkoa takaperin jarrujen tehottomuuden takia, niin isäntää lupasivat muistuttaa asiasta, eikä kuski saanut sakkoja. (niin oli sitte meidän firman auto, ettei mikkään essonbaarissa kuultu)
Minä en ole kertaakaan saanut tiekatsasuksen johdosta sakkoja, 2 tai 3 kertaa on tullut kuskille.Ja vielä joka kerta niin, kunon sakot tullut niin korjauskehotusta ei ole otteeseen kirjattu.Ainoastaan yhden kerraan on kirjoitettu otteeseen, että 2vk.aikaa korjata,mutta silloin ei tullut sakkoja.
Että taitaa  ollla vähän tapauskohtaista.
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: DNF - 15-05-2020, 20:41:03
Max 2m ylitys.Yli metrin ylitys jos on,niin tarvii olla valot tai jotkutdirektiivinmukaiset heijastimet.

Mitataanko tämä auton päälirakenteen takareunasta vai takavaloista?
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Palsu 72 - 15-05-2020, 20:43:44
 :hattu: :ajoa: :ajoa:
Mitataanko tämä auton päälirakenteen takareunasta vai takavaloista?
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Betonipete - 16-05-2020, 11:44:07
Mitataanko tämä auton päälirakenteen takareunasta vai takavaloista?
Tämä kiinnostaisi,toistaiseksi ei ole mistään tihkunut tätä tietoa.Kuljetusyrittäjässä oli kuva johon oli piirretty nuoli lavan alle ja se oli päälirakenteesta,eikä valoista.
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: andy - 16-05-2020, 12:16:34
Tämä kiinnostaisi,toistaiseksi ei ole mistään tihkunut tätä tietoa.Kuljetusyrittäjässä oli kuva johon oli piirretty nuoli lavan alle ja se oli päälirakenteesta,eikä valoista.

Tuolta löyty tuo https://www.finlex.fi/fi/laki/kokoelma/2020/ ja siitä sitten 360/2020 laki tieliikennelain muuttamisesta pykälä 107 puhuu ajoneuvon uloimmasta kohdasta, eli mikä se on esim. vaiholava-autolla.
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Apok - 16-05-2020, 12:18:31
Max 2m ylitys.Yli metrin ylitys jos on,niin tarvii olla valot tai jotkutdirektiivinmukaiset heijastimet.

Eikös vaihtolava-autoissa rungon uloin osa ole takarullat. Ainakin vaijerilaitteissa. Siitähän tuo ylitys on helppo mitata.
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: JakeH - 16-05-2020, 12:30:08
Eikös vaihtolava-autoissa rungon uloin osa ole takarullat. Ainakin vaijerilaitteissa. Siitähän tuo ylitys on helppo mitata.
eikä ne valotkaan kyllä kauheesti siitä sisempänä ole
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: andy - 16-05-2020, 12:38:41
On muuten jännä juttu, kun laki pitäisi olla kansalaisten eduksi, mutta siitä tiedon löytäminen on tehty niin vaikeaksi, että jo sen perusteella alkaa miettimään kantelua oikeusasiamiehelle.
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Betonipete - 16-05-2020, 14:09:23
eikä ne valotkaan kyllä kauheesti siitä sisempänä ole
Muutamista olen siirtänyt niitä mahdollisuuksien mukaan sisemmäksi, että ne kestäisi paremmin.0-50cm eroa saattaa olla peräylityksellä,että mistä mitataan.
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Betonipete - 16-05-2020, 14:16:34
moffetti tai nosturihan ennen ei lisännyt pituutta (olikohan se kun mitatiin kuormatilojen kokonaispituutta) jonkun pykälän mukaan,mutta tässä ei taida olla mitään poikkeuksia.
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Thomson - 16-05-2020, 20:16:38
moffetti tai nosturihan ennen ei lisännyt pituutta (olikohan se kun mitatiin kuormatilojen kokonaispituutta) jonkun pykälän mukaan,mutta tässä ei taida olla mitään poikkeuksia.

Laskettiin ainakin trukki mukaan vielä pari vuotta sitten mutta vapautui jokin aika ehdolla ettei saa ylittää kääntyvyyssäädöksiä, eli esim trukki vetäjän perään ja jatkoaisakärry jos vaan pysy ympyrän sisässä niin sai mennä yli 25,25. Tai sit kärryn häntään vaan suoraa vaik ois jo valmiiks 25,25 pitkä, monellahan oili trukkiautossa just joko lyhyt veturi tai kärry. Tosin jonkun ajan päästä tuli se mittamuutos muutenkin ja tuskin kovinäkkiä tulee 34 metristä trukkiautoa, toivottavasti. 28 metrisiä on jo.


Länsinaapurissa/naapureissa tuo takaylitys on jo pitkään ollu huolenaihe, Norjassa tuppikiinnitteisissä nostureissakin on oma alleajosuoja justiin sen takia kun ei auton enää käy. Samoin koukkuautoissa norjasa aika monasti teleskooppi tjsp jatkettava puskuri.
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Jänis - 16-05-2020, 20:20:30
Mulla oli juurikin 25.25m b-juna jossa moffett perässä, ja tällä vei toisiin trukkiautoihin verrattuna jopa 3lvm enemmän tavaraa kerralla. Se on jo jonkinmoinen kilpailuetu.
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: IsoPaha-Heikki - 16-05-2020, 22:49:22
Kirjataanko noista vioista kuskille sakkoja, esim jos jarrut tehottomat?



itse olen joskus jopa hieman odotellut, että sais irtoperän jarruista sakot.

Jos saan, menen oikeuteen, ja jos ei kumota niin menen vankilaan.

Sehän ei ole mitenkään rikos, jota ei voi mitenkään todeta ilman apuvälineitä, ei edes se suikkalakki.

Mun mielestä sen pitäisi mennä niin, että sheriffi heittää lenkin yhdistelmällä, jos on sitä mieltä että jarruissa on vikaa niin vasta sitten dynolle.

Jos osui oikeaan, niin kilvet pois ja päiväsakkoa kuskille.

Jos oli väärässä, niin sheriffin merkki kuukaudeksi hyllylle ja päiväsakot päälle.



Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: alfred_j_kwak - 17-05-2020, 11:35:31
Ite jouduin paei vuotta sitten tammisaaressa syyniin.
Inssi maris että kasettikärryn alleajo suojat on liian sisällä. Vetäjästä puuttu roiskeläpät ja firman merkinnät oli väärin kun oli pelkkä firman nimi ja oli teipattu lavaan.
Tässäkin oli parasta et samainen ukko leimas koko putken muutama kuukaus aikasemmin ja meni puhtaasti läpi.
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Saunis - 17-05-2020, 13:33:23
Laskettiin ainakin trukki mukaan vielä pari vuotta sitten mutta vapautui jokin aika ehdolla ettei saa ylittää kääntyvyyssäädöksiä, eli esim trukki vetäjän perään ja jatkoaisakärry jos vaan pysy ympyrän sisässä niin sai mennä yli 25,25. Tai sit kärryn häntään vaan suoraa vaik ois jo valmiiks 25,25 pitkä, monellahan oili trukkiautossa just joko lyhyt veturi tai kärry. Tosin jonkun ajan päästä tuli se mittamuutos muutenkin ja tuskin kovinäkkiä tulee 34 metristä trukkiautoa, toivottavasti. 28 metrisiä on jo.


Länsinaapurissa/naapureissa tuo takaylitys on jo pitkään ollu huolenaihe, Norjassa tuppikiinnitteisissä nostureissakin on oma alleajosuoja justiin sen takia kun ei auton enää käy. Samoin koukkuautoissa norjasa aika monasti teleskooppi tjsp jatkettava puskuri.

Mä olen oikeestaan yllättynyt, ettei vielä ole näkynyt pitkiä yhdistelmiä eristeiden ajossa...
Ja heillähän trukki monesti on mukana.
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Sycorax - 17-05-2020, 14:05:33
Mä olen oikeestaan yllättynyt, ettei vielä ole näkynyt pitkiä yhdistelmiä eristeiden ajossa...
Ja heillähän trukki monesti on mukana.
Käyntipaikat sellaisia, ettei pääse pitkällä putkella nurkille? Ei ne pihat ja kadut ole kasvaneet mittaa samaan tahtiin kuin kuljetuskalusto...
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Thomson - 17-05-2020, 14:28:05
Käyntipaikat sellaisia, ettei pääse pitkällä putkella nurkille? Ei ne pihat ja kadut ole kasvaneet mittaa samaan tahtiin kuin kuljetuskalusto...
Tämä. Suht säännöllisesti olen puhelinyhteydessä muutamiin justiin villaa ajavien trukkiautokuskien kanssa niin tahtoo nykykalustollakin olla jo haastetta, toki jollain moduulipalapelillä esim linkki väliin vois toimia, ainakin pidemmälle mennessä, ajavat kuitenkin paljon muutakin vaikka pressuissa villamainokset onkin.

Eiköhän toki jollain aikajänteellä tuu vähän kaikkille toimialoille jonkunlaisia oikeesti pitkiä kokeiluja.


Mutta joo, back to topic  :hattu:
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Sycorax - 17-05-2020, 15:02:54
Ite oon kyllä vähän odottanutkin, koska pääsisi ratsiaan, 2007 vuodesta ajanut ammatikseni ja kertaakaan ei ole reissussa kortteja tai kalustoa katseltu. Busseja harvemmin stoppailtiin mutta ei nuo thermoautotkaan näytä olevan pysäytysten kärkipäässä.
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Rahti77 - 17-05-2020, 21:18:41
Mä olen oikeestaan yllättynyt, ettei vielä ole näkynyt pitkiä yhdistelmiä eristeiden ajossa...
Ja heillähän trukki monesti on mukana.

Jossain styroxiautossa on ainakin piiiitkä takajuttu.
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: JakeH - 17-05-2020, 21:27:30
Jossain styroxiautossa on ainakin piiiitkä takajuttu.
talossa, jonka nimeä en juuri nyt muista, mutta jossa jäsen Jouni on ajanut ja taitaa nykyään toimia hallimiehenä, on tyroksirallissa sellanen pitkäpötkö
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: tekele - 17-05-2020, 22:55:04
Tämä. Suht säännöllisesti olen puhelinyhteydessä muutamiin justiin villaa ajavien trukkiautokuskien kanssa niin tahtoo nykykalustollakin olla jo haastetta, toki jollain moduulipalapelillä esim linkki väliin vois toimia, ainakin pidemmälle mennessä, ajavat kuitenkin paljon muutakin vaikka pressuissa villamainokset onkin.

Eiköhän toki jollain aikajänteellä tuu vähän kaikkille toimialoille jonkunlaisia oikeesti pitkiä kokeiluja.


Mutta joo, back to topic  :hattu:

Palkanmaksaja on nyt viimeisimpänä "lavametrien lisäyksenä" iskemässä tosiaan linkkiä väliin joihinkin 25,25-moduuleihin.

Saas nähdä, noi 2xPPV-HCT yhdistelmät kun ovat olleet niin suuri menestys ja hyöty... Meitin tontilta käsin liikennöiväkin voi ottaa jopa huimat 20t per persvaageni kun lastaa panimotuotteita... Siinä vaan jää se 6-7 lavametriä käyttämättä koko putkessa näillä 76t painoilla...

(Saman määrän tuotetta voi siis vetää paripyörä- yms säännöt täyttävällä 25,25-mittaisella kun pankottaa huolella)
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: akip - 17-05-2020, 23:00:43
talossa, jonka nimeä en juuri nyt muista, mutta jossa jäsen Jouni on ajanut ja taitaa nykyään toimia hallimiehenä, on tyroksirallissa sellanen pitkäpötkö
Kevytr... Juu ja samalla kylällä toisellakin stryroks kuskaajalla piiitkä taka juttu.
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Lady-Rahtari - 17-05-2020, 23:14:54
kyllä,sehän siinä hassua onkin että kuski saa sakot sellaisesta mihin ei välttämättä pysty mitenkään vaikuttamaan.Etenkin jos auto ei saa edes korjausmääräystä.

Ei taida ihan pitää paikkaansa, kun kaverilta lähti kilvet kärrystä pari viikkoa takaperin jarrujen tehottomuuden takia, niin isäntää lupasivat muistuttaa asiasta, eikä kuski saanut sakkoja. (niin oli sitte meidän firman auto, ettei mikkään essonbaarissa kuultu)

Vuosia sitten sain kirjallisen huomautuksen, kun vedin katsastamatonta perävaunua. Selitin, että kyllä minä sen leimalla käytin, mutta ei mennyt läpi, kuukausi ajoaikaa. Näytin vielä konttorin todisteen. "Niin niin, mutta kun edellinen vuosikatsastus on jäänyt välistä." No oho! Kilvet olisivat halunneet, mutta mitä lie johtaja selittänyt puhelimessa, että sain ne pitää.

Toinen tapaus puunajossa, reilusta ylikuormasta ei tullut minulle mitään, sillä enhän minä niitä itse lastannut, siirtoautoa kun ajoin. En tiedä mitä lie kuorman tekijälle tullut, en uskaltanut kysyä  :heko:
Kirjallisen huomautuksen sain puutteellisesta sidonnasta. Kyydissä oli kolmemetristä puuta ja sidottu yhdellä ketjulla/liinalla per nippu. Konstaapeli mittasi pari puuta, jotka olivat 3,10m...
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: tekele - 17-05-2020, 23:31:55
Kirjallisen huomautuksen sain puutteellisesta sidonnasta. Kyydissä oli kolmemetristä puuta ja sidottu yhdellä ketjulla/liinalla per nippu. Konstaapeli mittasi pari puuta, jotka olivat 3,10m...

Toi on kyl kans yks mystinen säännöstö, mitä tulee noitten tikkutaksien sidontavaatimuksiin...

Ihan kuin se pölli olis yhtään sen paikallaanpysyvämpi tai liikkumaherkempi sen mukaan et oliko sillä pituutta 2,9m vai 3,1m... Ja sit ku niitä on se "nipullinen" kummiskin yleensä kerrallaan tarkasteltavana, mikä painaa ihan kiitettävästi...
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: kpm - 18-05-2020, 12:47:47
Ite oon kyllä vähän odottanutkin, koska pääsisi ratsiaan, 2007 vuodesta ajanut ammatikseni ja kertaakaan ei ole reissussa kortteja tai kalustoa katseltu. Busseja harvemmin stoppailtiin mutta ei nuo thermoautotkaan näytä olevan pysäytysten kärkipäässä.

Noo,linja-auto onkin semmoinen pyhä lehmä että niitähän ei pysäytetä :hattu:
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Sycorax - 19-05-2020, 13:20:56
Noo,linja-auto onkin semmoinen pyhä lehmä että niitähän ei pysäytetä :hattu:
Mitä niissä on ratsattavaa? Jos kuormalla on sidontapisteet, se sitoo itse itsensä. Linja-liikenteessä työ- ja ajoajoista vastaa konttori ja tilausajoissa joko asiakkaat tai sitten autossa on pitkät kilvet...
Ja kyllä niitä piirturitietoja katsotaan, avin tarkastajien toimesta varikolla.
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Tuusa - 19-05-2020, 13:28:26
Mitä niissä on ratsattavaa? Jos kuormalla on sidontapisteet, se sitoo itse itsensä.

Ne sidonnat?

Mannerheimintiellä liikennevaloista konstaapeli kyytiin ja napakka huuto "kädet ylös", etteivät kytke vöitä tarkastuksen aikana. Sitten vaan kävellen käytävän läpi "sinä!", "sinä!" ja "sinä!" maijaan sakotettavaksi. Iso osa joutuisi maksamaan.
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Sycorax - 19-05-2020, 14:55:21
Joskus noita oli juurikin noin että poliisi nousi Mannerheimintieltä kyytiin tai pysäytti auton sinne, omalle kohdalle ei osunut. Mutta sakko meni tosiaan kyydissäolijalle, ei kuljettajalle.
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: HeceR - 19-05-2020, 15:17:31
Laivalta tulevia busseja saisivat ajattaa vaakalle...
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: akip - 19-05-2020, 19:14:14
Noo,linja-auto onkin semmoinen pyhä lehmä että niitähän ei pysäytetä :hattu:
Ja nopudet kaupunki alueella juurikin ekspress  vetäsee semmosta kyytiä esim valkeakoski... Vai mitä syco...
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Sycorax - 20-05-2020, 00:27:51
Ja nopudet kaupunki alueella juurikin ekspress  vetäsee semmosta kyytiä esim valkeakoski... Vai mitä syco...
En kommentoi...  :vihel:
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: kpm - 21-05-2020, 14:31:37
Mitä niissä on ratsattavaa? Jos kuormalla on sidontapisteet, se sitoo itse itsensä. Linja-liikenteessä työ- ja ajoajoista vastaa konttori ja tilausajoissa joko asiakkaat tai sitten autossa on pitkät kilvet...
Ja kyllä niitä piirturitietoja katsotaan, avin tarkastajien toimesta varikolla.

Väitätkö iha kirkkain silmin että kaikki bussit on priimakunnossa aina? ja tilausajoissa on ajoajat aina kunnossa?
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Jänis - 21-05-2020, 17:30:47
Väitän, että suurimmat ylitykset ajo- ja lepoajoissa on sesongin aikana tilausmatkabussit jotka painaa esim. Lapin laskettelukeskuksiin aivan silmät ristissä, eikä ne tavan rahtipekat joilla meni purku vituiksi ja ajelee 30 minuuttia työajasta yli. Eikö tästä aiheesta ole uutisoitukin joskus aiemmin? Linjaliikenne on tietenkin säädeltyä ja siinä ei varmasti tule sellaisia ylityksiä.
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: pönttö - 21-05-2020, 18:42:44
Väitän, että suurimmat ylitykset ajo- ja lepoajoissa on sesongin aikana tilausmatkabussit jotka painaa esim. Lapin laskettelukeskuksiin aivan silmät ristissä, eikä ne tavan rahtipekat joilla meni purku vituiksi ja ajelee 30 minuuttia työajasta yli. Eikö tästä aiheesta ole uutisoitukin joskus aiemmin? Linjaliikenne on tietenkin säädeltyä ja siinä ei varmasti tule sellaisia ylityksiä.
Olet oikeassa, kuten minä yleensä. Konginkankaallakin bussikuskilla oli kiekko vitullaan, ei uutisoitu. Jos molemmat olisi saaneet tehdä päivänsä loppuun, bussikuskin kiekko olisi ollut huomattavasti pahempi.
Jos junaa tuuratessa vaihdetaan kuskia kesken auton kiekko- ja digiautojen välillä, ettei näy niin pahasti että molemmilla on 20h töitä, niin... Mutta ku se bussi...
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: em0395 - 21-05-2020, 19:22:28
Inhimillinen mutta väärä tapa ajatella että  omat rikkeet on pienempiä koska joku muu tekee isompia syntejä.

Ei oma korttinikaan ihan synnitön ole  :tutti:

Miten tavallisessa ratsiassa jossa katsotaan paperit ja digikortti muttei piirturia syynätä, näkyykö kuljettajakortilla muilla korteilla tai kortitta tehdyt ajot?
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: pönttö - 21-05-2020, 19:43:47
Inhimillinen mutta väärä tapa ajatella että  omat rikkeet on pienempiä koska joku muu tekee isompia syntejä.

Ei oma korttinikaan ihan synnitön ole  :tutti:

Miten tavallisessa ratsiassa jossa katsotaan paperit ja digikortti muttei piirturia syynätä, näkyykö kuljettajakortilla muilla korteilla tai kortitta tehdyt ajot?
En meinaa että omat olis sen pienempiä, mutta jos kerran valvotaan, niin valvotaan sit kaikkia. Muistaakseni kaikkien pitäisi olla yhdenvertaisia lain edessä. En aio pidättää hengitystä sitä päivää odottaessa.

Jos luetaan pelkkä kuljettajakortti, niin siinä näkyy vaan kuljettajakortilla olevat asiat. Sitten jos ladataan tikulle tiedot, niin siinä tulee sitten kuljettajakortin ja piirturin massamuistin tiedot, eli siinä näkyy jos kollega on ajanu pitkää päivää tai joku on ajanut ilman korttia. Kuljettajakortin tulosteessahan näkyy piirturin viimeiset vika/virhekoodit, siinä näkyy kans viimeinen ilman korttia ajo.
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Sycorax - 21-05-2020, 21:15:04
Väitätkö iha kirkkain silmin että kaikki bussit on priimakunnossa aina? ja tilausajoissa on ajoajat aina kunnossa?
Ei ne aina ole kunnossa, ihan samalla lailla siellä on vaihtelevuutta kaluston ylläpidon tasossa kuin rahtipuolella. Yleensä ulkoinen kunto heijastaa myös sitä teknistä kuntoa... Ei keskiverto tilausajossa yleensä ajoajat niinkään pauku yli vaan päivän mitta, riippuu toki ajosta mitä tehdään. Mitä niihin pohjoisen reissuihin tulee niin isoimmat tilurifirmat ajaa kahdella kuskilla, yleensä vaihto joko Jyväs-seudulla tai Oulussa. Toki sitten on näitä halvimman tarjouksen ajoja joissa kuljettajaa ei vaihdeta...
Tokihan noita isompia ja pienempiä laittomuuksia on varmaan itse kullakin tehtynä, joskus vaan tulee tilanne vähän tarvii venyä/venyttää päivää. Kyllä mulla ainakin on tapana pitää kortti puhtaana rikkeistä, paljon paremmalla mielellä voi mennä ratsiaan kun siellä ei pomppaa mitään esille. Kai se on vähän sama syy, miksi nykyisenkään talon autoja ei ole pahemmin ratsailtu, isäntä edellyttää että tauot pidetään, vähintään kortille, ja kuormat pidetään sidottuna kun autot liikkuu. Ja tekniset viat ilmoitetaan viipymättä korjattaviksi.
Ja kyllä minä ymmärrän miksei busseja muutenkaan pysäytellä, siinä on leikki kaukana jos ne kyydissä olevat 40 mummoa hermostuu matkan hidastumisesta... :hullu:
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Sledge - 11-08-2021, 23:20:26
Just olin oikein tiekatsastuksessa. Kojelaudalla on pöytä, mutta oheistilpehööriä ei oo siinä kiinni. Sain puhtaat paprut kohtaan näkyvyys ajoneuvosta.
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Saunis - 16-09-2021, 11:04:00
Onko kukaan päässyt vielä näkemään et miten poliisi testaa niitä sidontaliinojen kireyttä? 🤔
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: kpm - 16-09-2021, 13:57:48
Onko kukaan päässyt vielä näkemään et miten poliisi testaa niitä sidontaliinojen kireyttä? 🤔

Enpä oo,tosin en oo ollu ratsiassakaan varmaan 4 vuoteen :ide1:
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: alfred_j_kwak - 16-09-2021, 17:13:33
Mulla poliisi vaa ohi kävellessä löi ketjuihin. Tosin kyydissä oli liimasika joka oli tosiaan ketjuilla kiinni...
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: andy - 16-09-2021, 17:38:49
Onko kukaan päässyt vielä näkemään et miten poliisi testaa niitä sidontaliinojen kireyttä? 🤔

Maaliskuussa kävi sellasen jonkunasteisen mittarin kans läpi mun rullasidontoja ihan koe mielessä uutta lakia odotellessa. Ei ollu huomautettavaa, jonkun moinen kalavaaka se on sellasessa U-raudasa. Lapuista huomautti, et tarttis nähdä mitä niis lukee.


Muoks:
Kävin tutkimassa netissä niitä laitteita ja tää taisi sillä olla kädessä tai ainakin joku samankaltainen 

https://www.checkline.com/res/products/125944/dxr-produktansicht-590x481_main_small.jpg
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: Rahti77 - 16-09-2021, 22:41:18
Onko kukaan päässyt vielä näkemään et miten poliisi testaa niitä sidontaliinojen kireyttä? 🤔

Eipä oo. Minulla on ne alaspäin tiukkaavat räikät, menee kyllä liina tiukalle.
Paitsi tietty jossain villakuormissa...
Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: RimaPoika - 17-09-2021, 07:10:12
Mulla poliisi vaa ohi kävellessä löi ketjuihin. Tosin kyydissä oli liimasika joka oli tosiaan ketjuilla kiinni...

Joutu parikertaa tavaamäan että mitä tässä ratsiass
taphtui.. 🤔
Et mikä tilanne? Poliisi on lyöny sinut ketjuihin.
Eli hilut kinttuihin.
Kun kyydissä.on ollut joku "liimasika"?
Eli joku liimanhaistelija örveltäjä.

Mut kyllä tää sitten valkeni mullekkin. :hattu:

Ehkä mää vielä joskus ymmärrän ekallakin :)

Otsikko: Vs: Tiekatsastus,kokemuksia ja tositarinoita
Kirjoitti: alfred_j_kwak - 18-09-2021, 09:07:34
Joutu parikertaa tavaamäan että mitä tässä ratsiass
taphtui.. 🤔
Et mikä tilanne? Poliisi on lyöny sinut ketjuihin.
Eli hilut kinttuihin.
Kun kyydissä.on ollut joku "liimasika"?
Eli joku liimanhaistelija örveltäjä.

Mut kyllä tää sitten valkeni mullekkin. :hattu:

Ehkä mää vielä joskus ymmärrän ekallakin :)

Pysäytyksen yhteydessä poliisi käveli lavetin ohi ja kokeili ketjujen kireyden lyömällä niitä kyseisiä ketjuja.
Lavetilla oli kyydissä bitumiemulsion levitys kone jota kutsutaan liimasiaksi. Yleensä sellanen kolmepyöränen musta vekotin mitä asfaltti työmailla näkyy.