Kirjoittaja Aihe: 5-akselinen tukkikärry  (Luettu 59993 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lättähäntä

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1327
  • Sukupuoli: Mies
  • lihapiirakan loppusijoituspaikka
  • Ikkunakyltti: Lättähäntä
5-akselinen tukkikärry
« : 11-11-2009, 16:16:09 »
Tuolla piirroksissa oli puhetta noista puutavara-auton akselirakenteista niin kertokaapa tyhmälle mikä idea on laittaa puutavaraperävaunuun viisi akselia? Pietarsaareen ajelee semmoinen punainen Scania ja siinä on semmoinen perässä. Kärry on vielä pikkupyörillä ja paripyörillä varustettu. Komeahan se on mutta onko siinä mitään vastaavaa hyötyä?


Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #1 : 11-11-2009, 16:27:23 »
Oisko sama kun yhden firman 5-akselisessa tippakärryssä: kun muilla ei oo, niin pitää laittaa että olis komiampaa...

Poissa Lättähäntä

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1327
  • Sukupuoli: Mies
  • lihapiirakan loppusijoituspaikka
  • Ikkunakyltti: Lättähäntä
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #2 : 11-11-2009, 16:29:11 »
Oisko sama kun yhden firman 5-akselisessa tippakärryssä: kun muilla ei oo, niin pitää laittaa että olis komiampaa...
No joo. Meinasin vielä tähän lisätä sen saman säiliöperävaunun mutta eipä tartte enää :)


Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #3 : 11-11-2009, 16:31:09 »
No joo. Meinasin vielä tähän lisätä sen saman säiliöperävaunun mutta eipä tartte enää :)
Mietin kirjoittaessani, että onkohan se vielä töissä, mutta vissiin siis on.
Parikin kemikaalikärryä oo nähny viisakselista, ovat molemmat aika isoja, niin voipi olla että käy painot paremmin. Gegu ainakin tietää näistä toisen...

Poissa HC

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 996
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuvia
  • Työajokki: Scania R500
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #4 : 11-11-2009, 16:33:12 »
Tuolla piirroksissa oli puhetta noista puutavara-auton akselirakenteista niin kertokaapa tyhmälle mikä idea on laittaa puutavaraperävaunuun viisi akselia? Pietarsaareen ajelee semmoinen punainen Scania ja siinä on semmoinen perässä. Kärry on vielä pikkupyörillä ja paripyörillä varustettu. Komeahan se on mutta onko siinä mitään vastaavaa hyötyä?

Onko Kantola&Koramon auto? Joskus Kuusamossa näin sellasen ja aattelin että on tehty rahtikärryn alustasta kevyt siirtokärry maantielle.
Keep on truckin'

Poissa Lättähäntä

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1327
  • Sukupuoli: Mies
  • lihapiirakan loppusijoituspaikka
  • Ikkunakyltti: Lättähäntä
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #5 : 11-11-2009, 16:34:16 »
Ei ole K&K.n. Oottappa pistän pari huonoa kuvaa näytille...


Poissa Lättähäntä

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1327
  • Sukupuoli: Mies
  • lihapiirakan loppusijoituspaikka
  • Ikkunakyltti: Lättähäntä
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #6 : 11-11-2009, 16:37:01 »



Ikävästi ekakuvassa jää takimmainen akseli pylvään taakse mutta kyllä se siellä on :D


Poissa HC

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 996
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuvia
  • Työajokki: Scania R500
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #7 : 11-11-2009, 16:38:40 »
Jotenki ruottalaisen näkönen kärry...
Keep on truckin'

Poissa Lättähäntä

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1327
  • Sukupuoli: Mies
  • lihapiirakan loppusijoituspaikka
  • Ikkunakyltti: Lättähäntä
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #8 : 11-11-2009, 16:40:51 »
Jotenki ruottalaisen näkönen kärry...
Ruotsalaiset sen onkin tehneet ainakin roiskeläpistä päätellen. Valmistajan nimeä nyt en muista mutta ei minulla kyllä ole reissuillani Ruotsissakaan tullut vastaan samanlaista perävaunua.


Poissa Pete

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1057
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: MAN TGX 540
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #9 : 11-11-2009, 17:00:05 »
Kyllähän tuo antaa pelivaraa lastauksessa tuo viides akseli. Ei mene akselipainot niin herkkään yli ja perävaunua voi kuormittaa tarvittaessa enemmän. Riippuu tietenkin mille painoille katsastettu. Tiedä sitten onko puunajossa mitään virkaa.

 Onko kukaan laskenu kustannuksia 4-akselinen vastaan 5-akselinen perävaunu. Sehän on selvää että 5-akselisessa yhteen akseliin kohdistuva paino on pienempi mutta kuinka sitten pitkässä juoksussa kun renkaita, laakereita ja jarruja on muutama enemmän. Ja hankintahinta on vähän kalliimpi.

Poissa Donna

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 451
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #10 : 11-11-2009, 17:04:24 »
Onko Kantola&Koramon auto? Joskus Kuusamossa näin sellasen ja aattelin että on tehty rahtikärryn alustasta kevyt siirtokärry maantielle.
Pietarsaarelaisen Lönnvikin autoja niitä on kaksi. Mut eipä ole mitään käsitystä et miks ja onko jotain hyötyä tai haittaa.
Hommat hanskassa, hanskat hukassa...

Poissa Lättähäntä

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1327
  • Sukupuoli: Mies
  • lihapiirakan loppusijoituspaikka
  • Ikkunakyltti: Lättähäntä
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #11 : 11-11-2009, 17:05:34 »
Pietarsaarelaisen Lönnvikin autoja niitä on kaksi. Mut eipä ole mitään käsitystä et miks ja onko jotain hyötyä tai haittaa.
Kyllä. Lönnvikin vehkeitä :hattu: Otappa seuraavalla kerralla puheeksi jos tulevat samalle purkupaikalle :D


Poissa kpm

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KARI
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #12 : 11-11-2009, 17:25:22 »
Äkkiseltään tuntuisi hölmöltä idealta ainakin painon puolesta,paripyörät ja 5:s akseli tuo varmasti lähemmäs tonnin lisää painoa :ide3: tietysti jos laittaa vaan samanverran kuormaa ku 4 akseliseen niin eihän se sitten haittaa :vihel: Tuusniemellä oli jo 10 vuotta sitten eräällä puunkuljetus firmalla 2 kpl 5.aks. kärryjä,mutta ne oli ykköspyörillä ja ihan metsästä kävivät niillä kärryillä hakemassa kuorman  :hattu: etteivät olleet siirtokärryjä.Ne oli vaan aika pitkiä ja miun mielestä kiinteärunkoisia,en tiedä sitten miten hankalaa niiden kanssa on metsässä ollut.

Poissa Vanaja

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 940
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #13 : 11-11-2009, 17:28:15 »
En tiedä sen tarkemmin mut mullakin on täs vilja autos 5-akselinen kärry ja jos mietit samanpituista kärryä 4:llä akselilla niin kyllähän se oikoo paljon enemmän kuin 5-akselinen johtuen 2. ja 3.akselien välisessä pituudessa. Sit vielä kun viimeinen akseli nousee niin kyllä 5akselinen tulee paljon ahtaammasta paikasta kuin samanpituinen 4-akselinen... Ja muutenkin huomattavan paljon vakaampi vetää perässään...  :tutti:

Poissa pillarisisu

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 468
  • Sukupuoli: Mies
  • tupaukko
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #14 : 11-11-2009, 17:32:21 »
Kyllähän tuo antaa pelivaraa lastauksessa tuo viides akseli. Ei mene akselipainot niin herkkään yli ja perävaunua voi kuormittaa tarvittaessa enemmän. Riippuu tietenkin mille painoille katsastettu. Tiedä sitten onko puunajossa mitään virkaa.

savonlinnan vanerille ajoi eräs firma puita 5-akselisella kärrillä,tosin purkivat puut kyytiin asemalla venäjältä tulleista vaunuista.
Vegaani on muinaissuomea ja tarkoittaa huonoa metsästäjää

Poissa kpm

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KARI
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #15 : 11-11-2009, 17:43:44 »
En tiedä sen tarkemmin mut mullakin on täs vilja autos 5-akselinen kärry ja jos mietit samanpituista kärryä 4:llä akselilla niin kyllähän se oikoo paljon enemmän kuin 5-akselinen johtuen 2. ja 3.akselien välisessä pituudessa. Sit vielä kun viimeinen akseli nousee niin kyllä 5akselinen tulee paljon ahtaammasta paikasta kuin samanpituinen 4-akselinen... Ja muutenkin huomattavan paljon vakaampi vetää perässään...  :tutti:

No on miullakin 5 akselinen perässä eikä tuo miun mielestä käänny yhtään paremmin ku 4 akselinenkaan :ide3: mutta eipä miulla nousekkaan yksikään akseli.Voihan se olla että tämä on joku ihme malli...mutta eipä tätä kärryä voikaan verrata mihinkään ns. normaali 5 akseliseen kärryyn,on sen verran omituinen kapistus,en ole nähnyt kuin yhden samanlaisen suomessa ja sekin on samalta kylältä ku tämä miunkin firma.

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #16 : 11-11-2009, 18:20:02 »
Äkkiseltään tuntuisi hölmöltä idealta ainakin painon puolesta,paripyörät ja 5:s akseli tuo varmasti lähemmäs tonnin lisää painoa :ide3: tietysti jos laittaa vaan samanverran kuormaa ku 4 akseliseen niin eihän se sitten haittaa :vihel: Tuusniemellä oli jo 10 vuotta sitten eräällä puunkuljetus firmalla 2 kpl 5.aks. kärryjä,mutta ne oli ykköspyörillä ja ihan metsästä kävivät niillä kärryillä hakemassa kuorman  :hattu: etteivät olleet siirtokärryjä.Ne oli vaan aika pitkiä ja miun mielestä kiinteärunkoisia,en tiedä sitten miten hankalaa niiden kanssa on metsässä ollut.
Onko se joku Semin pojat tai jottai sinne päin?
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa kpm

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KARI
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #17 : 11-11-2009, 18:42:09 »
Onko se joku Semin pojat tai jottai sinne päin?

No sehän se :hattu:

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #18 : 11-11-2009, 18:43:26 »
No sehän se :hattu:
Niitä paljon ajeli sillon vastaan kun Kiitolinjassa kaahasin Jns-Kuo-Jns väliä..
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

mikaeli

  • Vieras
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #19 : 11-11-2009, 18:59:01 »
Näyttäis olevan ilmajousilla ja 19,5 tuuman renkailla tämä pöllikärry

Poissa Donna

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 451
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #20 : 11-11-2009, 19:47:18 »
Kyllä. Lönnvikin vehkeitä :hattu: Otappa seuraavalla kerralla puheeksi, jos tulevat samalle purkupaikalle :D
Täytyy yrittää jututtaa. Ajettu samoilta laaneiltakin mepoja noiden kanssa.
Hommat hanskassa, hanskat hukassa...

Poissa Gegu

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 514
  • Sukupuoli: Mies
  • "Suomi on tänään sun voo oo o aina sun"
  • Työajokki: M-B Actros 2551
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #21 : 12-11-2009, 13:21:30 »
Mietin kirjoittaessani, että onkohan se vielä töissä, mutta vissiin siis on.
Parikin kemikaalikärryä oo nähny viisakselista, ovat molemmat aika isoja, niin voipi olla että käy painot paremmin. Gegu ainakin tietää näistä toisen...

Kyl vaan aikas hyvinki. Sitä kärryä tullu iha palkkatyöksiki vedettyä sillon kun oli puolikas. Eli siitä löyty samal syykin 5 akselisuuteen, tosin oishan sen kaiketi voinu 4 akselisekski muuttaa täysperäks muutettaes mut ei sit vaa muuttunu. Tuos hommas siitä viidennestä akselista ei ainaka oo mitää käytännön hyötyä. Paitsi et ohan suuri kommeeta :tukka:. Haanpäällähä on ainaki ollu 1 5akseline kärry, joskus juttelin kuskin kans nii siin oli iha jumalattomast motteja et se tais akselipainojen takia vaatia sen viidennen.