Kirjoittaja Aihe: unirytmin siirto  (Luettu 11857 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa heittomies

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 56
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
unirytmin siirto
« : 21-12-2008, 03:50:09 »
Niinkuin meikäläisen viestiajoista voi päätellä niin unirytmi on se mikä yökuskilta vaaditaankin, mutta kun nyt oon joululomalla nii eipäs uni tuukkaan niin kuin pitäs, eli olisko jollain antaa vinkkiä millä sais unirytmin niin sanotun "normaalin" ihmisen rytmiksi,oon jo kokeillu 24h valvomista mut ei auta.
APUA

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Vs: unirytmin siirto
« Vastaus #1 : 21-12-2008, 05:08:22 »
Niinkuin meikäläisen viestiajoista voi päätellä niin unirytmi on se mikä yökuskilta vaaditaankin, mutta kun nyt oon joululomalla nii eipäs uni tuukkaan niin kuin pitäs, eli olisko jollain antaa vinkkiä millä sais unirytmin niin sanotun "normaalin" ihmisen rytmiksi,oon jo kokeillu 24h valvomista mut ei auta.
APUA
Aika kinkkisen pistit, jos ei tuo 24h valvominen auttanu... Hmm.. Mikä sun saa yleensä hyvi väsymään? Ulkoilu, lenkkeily, kuntosali, lukeminen, töllön katselu, sauna ja pari olutta tai vaikka ruokailu? Tai sitte vaa nukut sillon ku nukuttaa...
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa Lady-Rahtari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 797
  • Sukupuoli: Nainen
  • Rahtari
  • Ikkunakyltti: TUIKKU
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania, Volvo
Vs: unirytmin siirto
« Vastaus #2 : 21-12-2008, 14:16:49 »
  Minä olen luonnostani yöeläjä, eli vapaalla rymi kääntyy niin, että valvon yöt ja nukun päivät. Sitten jos työviikko alkaa maanantaina aikaisin, valvon lauantaiaamusta sunnuntai-iltaan sen 36 tuntia ja sitten aikanaan nukkumaan.
"Laitapa siihen äkkinäinen!"

Poissa heittomies

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 56
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
Vs: unirytmin siirto
« Vastaus #3 : 21-12-2008, 14:31:05 »
Menin tänä aamuna nukkumaan puoli kuudelta ja mut herätettiin yhdeltätoista, kai se siitä sitten? Yleensä jos menee normaali ihmisen aikoihin nukkumaan niin saa nukuttua vain tunnin ja sitten loppu yö valvotaan.Syöminen on ainut asia joka väsyttää mut kun on jo muutenkin lihava niin ei viitsi syömisellä rytmiä kääntää.

Poissa Hinppu

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 19
  • Sukupuoli: Nainen
  • Älä hättäille, istu mättäälle
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo
Vs: unirytmin siirto
« Vastaus #4 : 15-07-2015, 11:20:12 »
Lämmin suihku, viilee huone , maha täyteen ja ihan pilkkopimeetä. kyl onnistuu mulla vaihtaa yövuorosta aamuun sit :)

Poissa uusiesko

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1089
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Lenovo T430
Vs: unirytmin siirto
« Vastaus #5 : 18-07-2015, 22:04:09 »
Nukahtamiseen avuksi kannattaa kokeilla esim. tuubista löytyviä unihypnoosiäänitteitä, tuntuu höpöhöpöltä mutta yllättävän tehokasta.  Myös valeriaana- ym. uutteet lievästi rauhoittavina voivat olla hyviä, esimerkiksi Dormiplant mitä saa apteekista.  Heräämiseen taas, kun vaan saa itsensä hereille niin heti aamu-uinnille tai lenkille, että kroppa herää, aamiaisen/brunssin voi syödä sen jälkeen.  Myöhentämiseen taas riittää joku hyvä leffa ja hereillä pysymiseen Scho-Ka-Kola (Varustelekasta, 2% kofeiinia suklaassa...).
-Teemu-
E bor väl e lite pisshuuv i allihop oåv ås.

Poissa HerraC

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 141
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Alasta kiinnostunut
Vs: unirytmin siirto
« Vastaus #6 : 19-07-2015, 11:23:44 »
"Kaksivuorotyö" tällä hetkellä, näin kolmen viikon periodilla ihan ok.
En tosin ymmärrä täysin kaksivuoroisuutta, työt alkaa milloin mihinkin aikaan, 10.30, 21.15, 00.30, 03.00 jne.

Yllättävän hyvin on käännöt onnistuneet, iän tuoma unentarve näköjään helpottaa nukahtamista.

Meillä yövuorosta käännetään aamuvuoroon niin että pe-la yö alkaa 21.15 ja vuoro loppuu 03-04.00 josta nukkumaan pääsee 05 viimeistään. Itse laitan herätyksen nukkumaan menosta noin 6h päähän, ylös ja puuhailemaan, päikkärit siinä viiden kuuden aikaan (1-1,5h) jotta jaksaa valvoa 22-23 asti...tästä sitä nukkuukin aamuun sikeästi ja kello on käännetty. Maanantaina sitten aamuvuoroon.

Aamuvuorosta seuraavalle viikolle sunnuntai yönä alkavaan yövuoroon 03.00 on helppo kun ei su päivällä nuku päikkäreitä vaan menee 19-20 nukkumaan ja herätys 02.00.

Jotenkin kääntyy itsestään nuo kellot.

Poissa Eiku

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 350
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Vasara
Vs: unirytmin siirto
« Vastaus #7 : 19-07-2015, 12:10:09 »
Itse en koskaan tottunut unirytmien vaihteluun. Näemmä yötyö ei vaan sovi kaikille.

Eikä tarvitsekaan.
Internet - hyvä renki, mutta huono isäntä.

Poissa kpm

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KARI
Vs: unirytmin siirto
« Vastaus #8 : 19-07-2015, 14:05:21 »
Miulla taas ei ole koskaan ollut ongelmia kääntää unirytmiä :hattu: jos keskellä viikkoa vaihtuu päivästä yövuoroon,niin eihän sole ku nukkuu vaan aamulla niin pitkään ku nukuttaa ja yöksi sitten töihin :ide3: Kyllä sen ekan yön jaksaa vähemmilläkin unilla ja siitähän se kääntyy sitten yövuoroon ku aamulla mennee nukkumaan ja herää iltapäivällä.

Poissa VeeWee

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 247
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Alasta kiinnostunut
  • Työajokki: Kutter 9
Vs: unirytmin siirto
« Vastaus #9 : 19-07-2015, 14:26:05 »
siitähän se kääntyy sitten yövuoroon ku aamulla mennee nukkumaan ja herää iltapäivällä.
Noinhan se jokseenkin menee,vaikka sen eka yö on useín aika taistelua. Itellä noi menee vielä niin että iltapäivällä nukkumaan ja illalla ylös

Poissa pertti

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 144
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volvo
Vs: unirytmin siirto
« Vastaus #10 : 21-07-2015, 00:22:06 »
"herätys 02.00.

Jotenkin kääntyy itsestään nuo kellot.

Eihän nuin aikaista kellonaikaa voi olla edes olemassa

Poissa Liquidi

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 240
  • Sukupuoli: Mies
  • Löpökuski
  • Ikkunakyltti: Panu
  • Työajokki: Scania 560R
Vs: unirytmin siirto
« Vastaus #11 : 21-07-2015, 01:06:03 »
Eihän nuin aikaista kellonaikaa voi olla edes olemassa
Tuohan on "aamuvuoron" aloitusaika... Monesti herättänyt hilpeyttä paikallisella ABC:lla, kun oon menny hakemaan aamukahvia 01:30 ja sanonut HUOMENTA  :vihel: Onneksi enimmäkseen ajan reissuautoa, jossa päivät työskennellään ja yöt nukutaan. Vuoroautolla aamuvuoron aloitusaika on 02:00-04:00, joten aamuvuorossa sunnuntai-maanantai yön unet jää yleensä 1-2 tuntiin, sit kun maanantai-illasta eteenpäin malttaa mennä ajoissa nukkumaan, niin loppuviikko onkin jo sitten helpompaa... Perjantaina sitten kotiin tullessa 1-2 h päiväunet, niin taas on normaali-ihmisten rytmissä.

Poissa Sycorax

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 728
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Linjuri-ässä
Vs: unirytmin siirto
« Vastaus #12 : 21-07-2015, 10:09:57 »
Kaikista raskain vaihto on mulla myöhäisestä illasta varhaiseen aamuun, yleensä se vielä pitää suorittaa lyhyen viikonlopun aikana. Ei siinä muu auta kuin mennä nukkumaan heti töistä tullessa ja la-su pitää itsensä liikkeessä että pääsee sitten su-iltana unen päästä kiinni, sekin on koettu että nukkumatta ajoon eikä se ole kivaa...

Poissa vikke

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 310
  • Työajokki: FH4 460
Vs: unirytmin siirto
« Vastaus #13 : 21-07-2015, 13:51:40 »
Kyllä sen ekan yön jaksaa vähemmilläkin unilla ja siitähän se kääntyy sitten yövuoroon ku aamulla mennee nukkumaan ja herää iltapäivällä.

Joo, kyllähän sen yön vielä jaksaa mutta kun pitäisi jaksaa se päiväkin. Eilen eka reissu loman jälkeen, klo 01-16. Meinashan tuo väsyttää.

Poissa kpm

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KARI
Vs: unirytmin siirto
« Vastaus #14 : 21-07-2015, 19:31:58 »
Joo, kyllähän sen yön vielä jaksaa mutta kun pitäisi jaksaa se päiväkin. Eilen eka reissu loman jälkeen, klo 01-16. Meinashan tuo väsyttää.

No tiijän tunteen,tuon takia mie vaihoin työpaikkaa..edellisessä oli juurikin tuollainen työaika,eikä sitä ennee vanaha jaksanu vaikka työstä tykkäsinkin.Ehkä ois vielä menny jos ei ois ollu 10-15 purkua kuormassaan ja ajomatkakin oli 600-650km niin välillä piti kiirettä että kerkii 15 tuntiin pois.2 vuotta mie siinä pyörin.

Poissa Lerssinen

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 203
  • Sukupuoli: Mies
  • "Rukkijumala"
  • Titteli: Duunari
Vs: unirytmin siirto
« Vastaus #15 : 26-07-2015, 23:08:24 »
Voin olla missä vuorossa vaan mutta vaihtelu ei onnistu. Yötyö käy hyvinkin mutta siitei tuu mitään jos vaihtelee ees viikon tms välein. En suostu enkä siihen pysty  :suru: