0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Hmm... Eikö vähänkin uudemmat lavat ole jo tehty molemmille sovituksille pääsääntöisesti? Tosin jos on joko riittävän uppiniskaisia isäntiä tai vanhakantaisia asiakkaita (eli heidän omat lavansa) niin temutkoon vaijereiden kanssa, on se niin kivaa niitä sijoitella metrisessä hangessa tai sitten vesilätäkössä paikalleen. Nokkospuskaa unohtamatta.
Joo varmaan suurin osa uusista lavoista on molemmilla, mutta esim. rakennusliikkeitten kopit ja varastokontit harvemmin on koukkulaitteelle sopivia. Ja toisaalta ei nyt kovin vanhakaan lava tarvii olla että on vain vaijerikoukut. Kuitenkin hyvän lavan käyttöikä on niin pitkä että sellaisia lavoja täällä tulee pyöriin vielä pitkään. Meillä on n. 25 lavaa ja olisko max. 10 koukkulaitteelle käypäsiä, toki kaikki uudet mitkä hankitaan tulee koukkutartunnalla. Ja noi kymmenen hankittu ehkä viimesen 5v. aikana, eli kyllä siinä lavakannan uusiutumisessa vaan menee oma aikansa. Jos taas rupee noihin vanhempiin laittaan koukkutartuntaa niin on sekin jo jonkinmoinen rahasumma.
Meillä on mennyt 800-1000 euroa per lava, mutta on tehty ammattilaisella eli Rovaniemen Heiskarin konepajalla. Ehkä joku kyläseppä tekis puolta halvemmalla.
Kaveri laitto itse lavoihinsa nuo koukkutartunnat kun osti koukkuauton,muistaakseni se etupää jossa oli koukkutartunta maksoi jotain 400e
Pitääpä tunkea omakin lusikka soppaan kun ala on tuttu.Piha-autolla tuli nypittyä jos jonkunlaista lavaa, koukuilla kuitenkin kaikki. Romuläjässä lojui muutama koukkukotelo sekä purkuun menossa oleva työmaakoppi. Näistä ja rompparilta hankitusta vetopöydästä oli tarkoitus aikanaan tehdä puolikkaiden piha-siirtoihin "vaihtolavavetopöytä" joka kuitenkin jäi toteuttamatta. Kokonaisia koukkulaitteitakin näyttää olevan myynnissä.Tutkin hieman kuvia pelkillä vaijeritartunnoilla olevista lavoista ja etupään palkit näyttävät tulevan niin korkealle että riittäisi kun hieman lisää palkkia niiden ja tuon koukkukotelon väliin ja hitsaa itse kiinni.Kyllä teräkselle kilohintaa on saatu mutta tuolta löytyy näköjään moneen lähtöön valmiita palikoita.Romuterästä saanee eurolla kilon kun nuo valmiit osat maksaa n. 2,5€/kg. Siitä voi sitten itse kukin laskea mitä jää työpalkaksi. Vaikka ostaisi valmiina tuon kotelon ja romuliikkeestä vähän palkkia niin kyllä mä katsoisin ainakin omalla kohdallani jääväni palkoillekin tuollaisen modifikaation tekemällä. Romuteräksen laadusta ei tietenkään ole mitään takeita mutta jostain teräspalvelukeskuksesta ostamalla tietää mitä saa ja luulisi että tuo San*ell kertoo mitä laatua ovat käyttäneet noissa ja millä puikolla/langalla se tulee hitsata kiinni ettei saumat ole se heikoin lenkki. Teemaan sopiva välikevennys.Siitä saako noita kuka tahansa kyläseppä laitella niin pieni otanta kertoo että kyllä noita yksityisetkin tekee. Tyyppikilvessä taas ei ole mitään mainintaa vaijeri- tai koukkutartunnasta ja tyyppikilpihän on muualla kuin tartunnassa kiinni. Painoakaan ei ole mainittu joten pitää tuo lisäpaino tietenkin ottaa huomioon. CE-merkintä tuossa jotenkin ratkaisevassa roolissa on mutta kerrankos noita kilpiä katoaa .Summa summarum, itse kyllä lähtisin tekemään tuollaisen muutoksen jos hinta on tosiaan sen 800-1000€/lava ja vielä tuolla kyläsepän puolellakin hinnalla tekisin. Kukin laskekoon tahollaan kannattaako...
Tosta saa vähän käsitystä vaijerilaitteella lavantyöntämisestä kärryyn. Tos ku mokaat jotain ni tulee räminällä alas.
(nusnus) Jos oikein katoin niin eipä tainnu olla yhtäkään vaijerilaitetta videolla.
Eikös siinä, mistä video alkoi, ollut sisu vaijereilla? Ja vieläpä työntämässä kärriin sitä lavaa, tai ottamassa pois?
Ketjulaitteet näyttäs olevan Mutta eipä siinä, samanlainen kuva tulis kyllä vaijerilaitteilla työntäessäkin
Nyt olis puukenkämiehille melkoinen härveli myynnissä puolikkaanveturiin... http://www.nettikone.com/muu-merkki/burg-vaijeripuolikas/1226197ja ei muuta kun roskalavahommiin...
Kestäisköhän noi vaijerit +20tn roskalavan vetää kyytiin