Kirjoittaja Aihe: Aerodynamiikkaa ja uusia säädöksiä  (Luettu 22985 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VELTTO

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 12
  • Sukupuoli: Mies
  • Se on se koko, ei tekniikka
  • Ikkunakyltti: VELTTO
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: R500
Aerodynamiikkaa ja uusia säädöksiä
« : 03-06-2013, 19:29:43 »
En tiedä onko tästä jo aikaisemmin jotain ollut, poistellaan tarpeettomana jos on.

Elikkäs autojen pituuksia kasvatellaan, jotta saadaan aerodynamiikka kohdalleen. Kuormatilaa ei saa kasvattaa ja aivan varma ei ole vielä edes se paljonko tuota pituuden lisäystä sallitaan. Rahaa pitäisi yrittäjille säästyä vuosittain tuhansia euroja ja ihmishenkiäkin useampi sata.

http://theloadstar.co.uk/eu-sets-out-plans-for-safer-and-more-environmentally-friendly-trucks/

http://www.cvdealer.co.uk/2013/04/eu-proposals-for-greener-and-safer-trucks/

 :ajoa:

Poissa VELTTO

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 12
  • Sukupuoli: Mies
  • Se on se koko, ei tekniikka
  • Ikkunakyltti: VELTTO
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: R500
Vs: Aerodynamiikkaa ja uusia säädöksiä
« Vastaus #1 : 01-10-2013, 23:01:30 »
Siitä se lähtee.   Tuskinpa ADAC:illakaan on mitään tätä muutosta vastaan, joten "nokka"-malleja odotellessa...     :ajoa:

http://www.lvm.fi/tiedote/4148837/eu-komissio-ajoneuvon-aerodynaamisuus-sallisi-sen-koon-kasvattamisen
« Viimeksi muokattu: 01-10-2013, 23:29:44 kirjoittanut VELTTO »

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Aerodynamiikkaa ja uusia säädöksiä
« Vastaus #2 : 01-10-2013, 23:04:29 »
Nokka ei paljoa ilmanvastusta pienennä, takapäässä on sitävastoin paljon tekemistä.

Poissa HC

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 996
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuvia
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Aerodynamiikkaa ja uusia säädöksiä
« Vastaus #3 : 03-10-2013, 21:47:21 »
Kaliforniassa näky järkiään jokasessa puolikkassa spoilerit, jotka ohjas veturin renkaiden välistä tulevan ilman sivuille ennen kärryn teliä.
Samaten jonkuverran näky "pyrstöjä" kärryjen perissä.
Keep on truckin'

Poissa nodame

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 303
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Aerodynamiikkaa ja uusia säädöksiä
« Vastaus #4 : 04-10-2013, 17:18:43 »
Samaten jonkuverran näky "pyrstöjä" kärryjen perissä.
???  :ide3:
"In my world everyone is a pony, and they all eat rainbows, and poop butterflies. "
@p3hmis

Poissa Sale

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 342
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
Vs: Aerodynamiikkaa ja uusia säädöksiä
« Vastaus #5 : 05-10-2013, 10:00:43 »
???  :ide3:


Meinaa vissiin tollasta härpäkettä.
"Kunnon rahtimies osaa käyttäytyä hyvin jos on tarpeen, ja huonosti jos kerjätään."

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Aerodynamiikkaa ja uusia säädöksiä
« Vastaus #6 : 05-10-2013, 11:16:37 »
600km lumisateessa niin sitten on kiva mennä avaamaan takaovia, kun tuonne takaosaan on muurautuneena 5kuutiota märkää/jäätynyttä lunta  8)
Escucha el Oi!

Poissa andy

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 716
  • Sukupuoli: Mies
  • Kolmostie, taakse jo jäänyttä elämää
  • Ikkunakyltti: ANDY jos on matkassa
  • Titteli: Eläkeläinen
  • Työajokki: Haittiksella
Vs: Aerodynamiikkaa ja uusia säädöksiä
« Vastaus #7 : 05-10-2013, 14:27:21 »
600km lumisateessa niin sitten on kiva mennä avaamaan takaovia, kun tuonne takaosaan on muurautuneena 5kuutiota märkää/jäätynyttä lunta  8)

Kui mää ajetteilin just samaa  :hullu: Tollanen härpäke kyllä putoo jo ennen maalia lumikuormalla varmaankin.

Poissa HC

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 996
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuvia
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Aerodynamiikkaa ja uusia säädöksiä
« Vastaus #8 : 05-10-2013, 14:28:28 »
Tuolla on vähä lumiset talvet.
Keep on truckin'

Poissa Mr_A

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 919
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: \8/ Mr A
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania R500 -08
Vs: Aerodynamiikkaa ja uusia säädöksiä
« Vastaus #9 : 05-10-2013, 14:38:34 »
Tuolla on vähä lumiset talvet.

Riippuu vähän osavaltiosta ja kuinka korkeella ajelee.

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Aerodynamiikkaa ja uusia säädöksiä
« Vastaus #10 : 05-10-2013, 20:00:56 »
Tuolla on vähä lumiset talvet.

no juu, mutta toin vain asian esille kun tässä topikissa oli kuitenkin aikomus puhua eu-alueella olevista yhdistelmistä ja niihin tulevista mahdollisista muutoksista  :hattu:
Escucha el Oi!

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Aerodynamiikkaa ja uusia säädöksiä
« Vastaus #11 : 05-10-2013, 20:20:31 »
Californiassa noi on pakollisia. Scania Transport Laboratorium on jo monta vuotta ajanut Södertälje Zwolle väliä vähän vastaavilla pyrstöillä varustettuna. Ei sinne taida hirveesti lunta kertyä kun ne pyörteet vähenee niinkuin on tarkoituskin.

Poissa VELTTO

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 12
  • Sukupuoli: Mies
  • Se on se koko, ei tekniikka
  • Ikkunakyltti: VELTTO
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: R500
Vs: Aerodynamiikkaa ja uusia säädöksiä
« Vastaus #12 : 05-10-2013, 22:51:26 »
Muutoksista kyllä.. ja mahdollisesti pistää viestiä välttämään euro-6 autoja. Eli euro-6 "laatikko"-malli uudella rekka-katilla tulle jatkossa viemään useamman litran ainetta enempi,(arviot-1-2L) koska katti vaatii korkeita lämpötiloja.
 Koska auto isännän kulut koostuvat kahdesta asiasta, polttoaineesta ja palkasta tullee euro seiska(Lue se cv loaaderin-linkki) olemaan selkeästi taloudellisempi vaihtari.(aerodynaamisesti huomattavasti parempi vaihtoehto.)
Kissan itsensä arvo (euro-6) tulee kuulemman näkymään autojen hankinta hinnoissa noin 6-8te ja jos sellaisen onnistuu rikkomaan, niin jälleenmyynti hinta tulee olemaan suunnilleen 20-30tE. Pahoittelen mahdollisia kirjoitus virheitä, olen hiukan... no juovuksissa. PS. Nämä tiedot perustuvat mutuun ja puheisiin useamman autoliikkeen porukoitten kanssa. (Euro7=mutu ja Euro6=puhe).

Isoin ihmetyksen aihe onkin se, kuinka kauan saamme odottaa euro-7 malleja....

Poissa uusiesko

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1089
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Lenovo T430
Vs: Aerodynamiikkaa ja uusia säädöksiä
« Vastaus #13 : 06-10-2013, 02:10:05 »
Muutoksista kyllä.. ja mahdollisesti pistää viestiä välttämään euro-6 autoja. Eli euro-6 "laatikko"-malli uudella rekka-katilla tulle jatkossa viemään useamman litran ainetta enempi,(arviot-1-2L) koska katti vaatii korkeita lämpötiloja.
 Koska auto isännän kulut koostuvat kahdesta asiasta, polttoaineesta ja palkasta tullee euro seiska(Lue se cv loaaderin-linkki) olemaan selkeästi taloudellisempi vaihtari.(aerodynaamisesti huomattavasti parempi vaihtoehto.)
Kissan itsensä arvo (euro-6) tulee kuulemman näkymään autojen hankinta hinnoissa noin 6-8te ja jos sellaisen onnistuu rikkomaan, niin jälleenmyynti hinta tulee olemaan suunnilleen 20-30tE. Pahoittelen mahdollisia kirjoitus virheitä, olen hiukan... no juovuksissa. PS. Nämä tiedot perustuvat mutuun ja puheisiin useamman autoliikkeen porukoitten kanssa. (Euro7=mutu ja Euro6=puhe).

Isoin ihmetyksen aihe onkin se, kuinka kauan saamme odottaa euro-7 malleja....

Ei se olisi väärin jos selvittyäsi vähän perkaisit tuota tekstiä niin että siitä ymmärtäisikin jotain.
-Teemu-
E bor väl e lite pisshuuv i allihop oåv ås.

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Aerodynamiikkaa ja uusia säädöksiä
« Vastaus #14 : 06-10-2013, 12:34:10 »
Ei sinne taida hirveesti lunta kertyä kun ne pyörteet vähenee niinkuin on tarkoituskin.

mulla ei ole kokemusta kuin volvosta, ilman tuuliohjaimia ja ohjaimilla. Veturilla ajaessa ohjaimilla varusettun auton takaseinään imeytyy huomattavasti enemmän lunta kuin sellaiseen jossa ei ole.

Okei, ne ohjaimet on toki eri asennoissa(koska eri asioiden takia suunniteltukin) jolla lienee suurikin merkitys pyörteisiin ja imuun  :hattu:
Escucha el Oi!

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Aerodynamiikkaa ja uusia säädöksiä
« Vastaus #15 : 06-10-2013, 14:29:11 »
mulla ei ole kokemusta kuin volvosta, ilman tuuliohjaimia ja ohjaimilla. Veturilla ajaessa ohjaimilla varusettun auton takaseinään imeytyy huomattavasti enemmän lunta kuin sellaiseen jossa ei ole.

Okei, ne ohjaimet on toki eri asennoissa(koska eri asioiden takia suunniteltukin) jolla lienee suurikin merkitys pyörteisiin ja imuun  :hattu:
niitä pitäis varmaan saada käännettyä sisäänpäin veturilla ajessa.

Poissa pikku-matti

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 664
  • Sukupuoli: Mies
  • ok
  • Ikkunakyltti: PIKKU-MATTI
  • Titteli: Lomalla
  • Työajokki: apinakiikku
Vs: Aerodynamiikkaa ja uusia säädöksiä
« Vastaus #16 : 19-10-2013, 02:18:55 »
Tos on noi siivet mitä Lenny meinas. Tosin noi taitaa olla jotku protot koska en oo noin rumiin törmänny. Ovat olleet paljon sirompia jos muistan oikein. Pitää ottaa joskus kuva ku sellanen tulee takaperin vastaan.


Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Aerodynamiikkaa ja uusia säädöksiä
« Vastaus #17 : 29-01-2015, 23:47:02 »
Mietin noita amerikan mallin siivekkeitä nyt kun EU sallii 50 senttiset versiot. Scania sai noilla 30 sentin protoilla 2% säästön, espanjalaiset saa nykyään käyttää 75 senttisiä ja ne säästää 3%. Noi amerikan siivet maksaa joidenkin tietojen mukaan 2200$, eli noin 2000€ ja siihen mahdolliset tullit ym. kulut päälle. Vähän turhan pitkäksi tulee takaisinmaksuaika jollain 120000 km/vuosi suoritteella ja uudella eco-moottorilla joka kuluttaa 24L/100km.

Poissa Vekke

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 110
    • Less drag = Less fuel
Vs: Aerodynamiikkaa ja uusia säädöksiä
« Vastaus #18 : 23-02-2015, 23:04:41 »
Tuo takailmanohjaimien säästö menee silleen et kun ilmanohjaimen pituus tuplaantuu ilmanvastuskerroin säästö puolittuu.

eli 300 mm laskee ilmanvastusta tietyn verran

Pituutta pitää jatkaa 300mm lisää et saa kaksinkertaisen laskun ilmanvastukseen. Tuo tulee ihan suoraan taka poikkipinta-alan muutoksesta, eli miten iso turbulenttinen eli pyörteilevä pinta-ala auton taakse jää.

Ilmanvastuksen puolittuminen ei kuitenkaan suoraan laske kulutusta tuplaten pienemmäksi. Lisäksi noissa on eroja varmasti rakenteissa ja käytetyissä kulmissa niin pituudet ei suoraan ole vertailukelpoisia. Lisäksi eri valmistajat valentelee tietenkin arvoja yläkanttiin eritavalla.

Eli kun mennään tietyn pituuden yli saatu hyöty ei ole enää järkevää kun peräylitys rupeaa kasvamaan liikaa, mutta silti pitempi on parempi kulutuksen kannalta. Eu on kait katsonut et 50 senttinen ylitys on vielä siedettävä pituus.

Jos veturista sit taas puuttuu ilmanohjaimet niin ilma rupeaa pyörteilemään heti kärrin katolla ja sinne takaseinään saattaa tulla jopa vähemmän lunta, se ei vain aina tarkoita sitä että se olisi parempi kulutukselle.
« Viimeksi muokattu: 23-02-2015, 23:09:40 kirjoittanut Vekke »
www.tuneko.com
Less drag = Less Fuel

Poissa Betonipete

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 339
  • Sukupuoli: Mies
  • Jokapaikan säätäjä
  • Ikkunakyltti: Betonisika
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: FL6 Antabus
Vs: Aerodynamiikkaa ja uusia säädöksiä
« Vastaus #19 : 24-02-2015, 20:28:39 »
Eikös se joku heppu jossain  messuilla ja ajolinjassa? hehkuttanut keksimiään,helvetin rumia, muovipölykapsuloita, että kuinka paljon kulutus laskee kun hommaa tämmöiset (rumat) kapsulit :heko:
varmaan ollu myyntimenestys :aamen:
...Kun sai niin halvalla...meissä kaikissa asuu pieni sulo vileeni...

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Aerodynamiikkaa ja uusia säädöksiä
« Vastaus #20 : 24-02-2015, 20:40:18 »
Eikös se joku heppu jossain  messuilla ja ajolinjassa? hehkuttanut keksimiään,helvetin rumia, muovipölykapsuloita, että kuinka paljon kulutus laskee kun hommaa tämmöiset (rumat) kapsulit :heko:
varmaan ollu myyntimenestys :aamen:

avaa toi linkki Vekken allekirjoituksessa  :hattu:
Escucha el Oi!

Poissa Betonipete

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 339
  • Sukupuoli: Mies
  • Jokapaikan säätäjä
  • Ikkunakyltti: Betonisika
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: FL6 Antabus
Vs: Aerodynamiikkaa ja uusia säädöksiä
« Vastaus #21 : 25-02-2015, 22:32:12 »
 
avaa toi linkki Vekken allekirjoituksessa  :hattu:
:JES:
...Kun sai niin halvalla...meissä kaikissa asuu pieni sulo vileeni...