Kirjoittaja Aihe: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa  (Luettu 115378 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Kuppis

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 795
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KUPPIS
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FM5
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #44 : 22-04-2013, 16:16:41 »
Miten helvetissä te saitte nyt puuauton sotkettua tähän?? Kyseessähän oli puolikkaan veturi, ei suinkaan pöllijuna. Kunhan ihmettelen.
Kyllä se siitä sinne taittuu :)

Poissa Eiku

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 350
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Vasara
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #45 : 22-04-2013, 16:54:41 »
Voisihan tämän aiheen laajentaa ylipäätään nousuteli vs teliveto-keskusteluksi? Riittänee juttua kumminkin.
Internet - hyvä renki, mutta huono isäntä.

Poissa Kuppis

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 795
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KUPPIS
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FM5
Vs: Nousuteli vs. teliveto vääntö ;)
« Vastaus #46 : 22-04-2013, 19:33:50 »
Voisihan tämän aiheen laajentaa ylipäätään nousuteli vs teliveto-keskusteluksi? Riittänee juttua kumminkin.

En tiiä näkyykö tuo uus otsikko kaikissa uusissa viesteissä?
Kyllä se siitä sinne taittuu :)

Poissa Motti

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 261
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #47 : 22-04-2013, 20:17:42 »
Miten helvetissä te saitte nyt puuauton sotkettua tähän?? Kyseessähän oli puolikkaan veturi, ei suinkaan pöllijuna. Kunhan ihmettelen.

Kyllähän ketjun aloittaja oli se, joka ensimmäisenä mainitsi pölliautot, joten ihan luonnollista, että muut kuvittelevat keskustelun yltävän myös niihin.

Poissa Betonipete

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 339
  • Sukupuoli: Mies
  • Jokapaikan säätäjä
  • Ikkunakyltti: Betonisika
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: FL6 Antabus
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #48 : 22-04-2013, 20:25:06 »
Vielä ku tosta sisun nostettavasta telivedosta sais puikoilla olevan ratkasun ja semmosen välilukon ja napalukot että vois ajaa viimenen perä vapautettuna niin ettei romut pyöris sisällä ku ajaa matkaa. Ois aika ässä ratkasu rahtiautoon.
Puikkoperäversiota nousutandemista sisu ei kai koskaan kehittänyt,mut kyllähän veto oli  katkaistavissa jo 20vuotta sitten,ei siellä välikardani pyörinyt kun veto katkaistiin ja teli ylhäälllä ajeltiin.Sisun nouseva teliveto ja muiden merkkien "Keventimellä katkaisen välikardaanin" systeemit eivät ole verrattavissa toisiinsa.Se onkin ainoa kohta jonka entisestä Sisustani olisin halunnut siirtää seuraaviin ajokkeihin.
...Kun sai niin halvalla...meissä kaikissa asuu pieni sulo vileeni...

Poissa Tasku-Matti

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 47
  • Sukupuoli: Mies
  • Tukkijulli
  • Ikkunakyltti: Tasku-Matti
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volvo FH13 6x4
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #49 : 22-04-2013, 20:38:33 »
Nyt kun ruvettiin puhuun puuautoistakin, niin liitynpä mukaan. Tänään tein tuolla kurakossa taistellessani emppiirisiä tutkimuksia. Kyseessä siis 6x4 volvo. tyhjänä, kärry peräs pakilla siellä lervassa meni huomattavasti paremmin kaikki maassa, kun takimmaiset tuppas jo "auraamaan", ja täten jarruttamaan. vaikka perse nouseekin sen 20cm ilmaan. eteen ajaessa taas pyörät ilmassa etenee paremmin. Yleisesti ottaen sama pätee alustalla kuin alustalla, oli kuormattu tai ei. kurassa tms se pintapaine vaan pienenee telivedolla ja eteneminen samalla lailla kun ei kynnetä pohjilla ja pyörät ei jarruta. Tohon nylkyttämiseen tyhjänä maantiellä en viitsi ottaa kantaa, siihen vaikuttaa akselivälit ja kaikenmaailman painojakaumat. joka auto erilainen. Molemmilla on paljon ajettu ja vielä enemmän tullaan ajamaan! yleisesti siis, en suinkaan puhu ittestäni. mutta on se teliveto tuolla mettärahdin puolella aivan ehdoton!
selkeyden vuoksi uusi nicci olkoon Tasku-Matti, aivan kuten ikkunalla lukee...

Poissa kpm

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KARI
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #50 : 22-04-2013, 21:08:47 »
On kyllä väärällä alalla, jos ei saa puolikasta vedettä nousutelillä. Jotkut kun hakevat metsästä täysiä pöllikuormia nousuteleillä, kyntävät maansiirtohommissa sellaisilla, yms. Sitten joku janari tulee ja sanoo, ettei nousutelillä saa puolikasta liikkeelle. Anna mun kaikki kestää, helvetinperkele.

No kyllä tuo miun velikin ajaa nousutelisellä puita ja käsittääkseni hakee kyllä kuormat samoista paikoista kuin firman telivetoinenkin :hattu: mutta antaa herran kertoa oma kommenttinsa asiaan jos näkee sen aiheelliseksi.Mie ajelin aiemmin telivetoisella haketta yms. ja kyllä se oli tyhjänä aikasta hankala kampe ajella jos oli liukasta,normaali talvikelissä ei ollut ongelmia...ei tyhjänä eikä kuorman kanssa.

Poissa Lättähäntä

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1327
  • Sukupuoli: Mies
  • lihapiirakan loppusijoituspaikka
  • Ikkunakyltti: Lättähäntä
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #51 : 22-04-2013, 21:33:05 »
Jos nyt vielä palataan siihen irtoperänvetoon ja telivetoon. Meniskö tuolla kompinaatiolla yhdistelmä ylipitkäksi kun telivedossa vetopöytä on taaempana, vai onko? Itse aikoinaan lavettihommissa olin yhden kesän ja siinä F16 volvossa ainakin oli pöytä juurikin akseleiden keskellä.


Poissa Lady-Rahtari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 797
  • Sukupuoli: Nainen
  • Rahtari
  • Ikkunakyltti: TUIKKU
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania, Volvo
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #52 : 22-04-2013, 21:39:44 »
En minä kyllä ole mitään hakkaamista huomannut viidellä eri ikäisellä telivetoisella Volvolla tyhjänä ajaessa. Rautajousisiakin kaikki olleet ja samalla akselivälillä. Yhdessä tosin tuntui perä käyvän ilmassa asti isommissa routaheitoissa.
"Laitapa siihen äkkinäinen!"

Poissa bliz

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1133
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: Vanaja 10x4
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #53 : 22-04-2013, 21:45:25 »
En minä kyllä ole mitään hakkaamista huomannut viidellä eri ikäisellä telivetoisella Volvolla tyhjänä ajaessa. Rautajousisiakin kaikki olleet ja samalla akselivälillä. Yhdessä tosin tuntui perä käyvän ilmassa asti isommissa routaheitoissa.

Tyhjänä ku vetäsee johki sillan saumaan tai asfaltissa olevaan kuoppaan niin aina hakee hytissä tavarat paikkaansa ja askelmittariin tulee muutama askel.

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2149
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #54 : 22-04-2013, 21:54:14 »
Tyhjänä ku vetäsee johki sillan saumaan tai asfaltissa olevaan kuoppaan niin aina hakee hytissä tavarat paikkaansa ja askelmittariin tulee muutama askel.

Sama ominaisuus esiintyy autoissa, joissa on "sivistymättön telinjousitus".   :heko:
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa MantaGsi

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 100
  • Sukupuoli: Mies
  • Jokapaikanhöylä
  • Ikkunakyltti: Frans&Rahtarit
  • Työajokki: R500 -07
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #55 : 22-04-2013, 22:19:28 »
Lisätään vettä myllyyn. Mun mielestä ns. paras akselistoratkaisu on 8x2 rautajousilla ja telikarhulla. Tarvittaessa saa vetäville painoa nostamalla trippelin ja laittamalla rullat alas, tai sitten saa painoa vetävälle nostamalla telin ja trippelin.  tää tietty vaan mun mielipide eikä liity mitenkään puolikkaan vetoon  :ide3:

Poissa Motti

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 261
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #56 : 22-04-2013, 22:56:56 »
mutta on se teliveto tuolla mettärahdin puolella aivan ehdoton!

Eihän se ehdoton ole, koska nousuteleilläkin puuta ajetaan samoista paikoista. Jos asia olisi noin ehdoton, niin teliveto olisi ainoa oikea ratkaisu.

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #57 : 22-04-2013, 23:07:21 »
Lisätään vettä myllyyn. Mun mielestä ns. paras akselistoratkaisu on 8x2 rautajousilla ja telikarhulla. Tarvittaessa saa vetäville painoa nostamalla trippelin ja laittamalla rullat alas, tai sitten saa painoa vetävälle nostamalla telin ja trippelin.  tää tietty vaan mun mielipide eikä liity mitenkään puolikkaan vetoon  :ide3:
Nyt ei joku kohtaa... 8x2-autossa ei ole trippeliä, vaan kaksi etuakselia ja takana teli, jonka (yleensä) etummainen akseli on vetävä. Trippeliauton merkintä on 8x2/4.

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #58 : 22-04-2013, 23:15:28 »
en viiti osallistua keskusteluun, koska edellinenkin keskustelu on "auki", kun olen jo monia vuosia odottanut, koska jäsen tommi tulee kertomaan, miksi väliteliauto on niin paljon parempi liukkaalla samalla kuormalla kuin 2akselinen veturi. kuulemma sen kaikki tietää ja minäkin...
Escucha el Oi!

Poissa kampu

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 98
  • Työajokki: R560
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #59 : 23-04-2013, 02:36:15 »
Eihän se ehdoton ole, koska nousuteleilläkin puuta ajetaan samoista paikoista. Jos asia olisi noin ehdoton, niin teliveto olisi ainoa oikea ratkaisu.

Kyllä.
Minä uskallan väittää että nousutelillä haetaan puut pahemmasta paikasta jos vaan tie ei petä pyörän alla.

Poissa nodame

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 303
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #60 : 23-04-2013, 04:54:30 »
Kyllä.
Minä uskallan väittää että nousutelillä haetaan puut pahemmasta paikasta jos vaan tie ei petä pyörän alla.
Ei muakaan kiinnosta tätä nyt sörkkiä, mutta mikä sitten on "paha" paikka jos tie alla kestää?
"In my world everyone is a pony, and they all eat rainbows, and poop butterflies. "
@p3hmis

Poissa Volovo

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 34
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #61 : 23-04-2013, 06:11:02 »
Valitkaa oikeat rattaat niihin kikottimiin vetosille , niin on etenemiset hieman toista......oli vetotapa mikä tahansa ......ei se millään v....tun mannemallin misukoilla etenekkään kun on kuvio heti tukossa niinkuin naapuri perjantaina..... T: Vetotapoja joka lähtöön.   ja ps: ajoin aikoinaan 5v betoniautoa jossa ei lukko toiminut ensinkään ja ikinä en edes kaivannut sitä,kyllä hyvistä ja laadukkaista renkaista on helvetinmoinen etu , vaan ei nekään ihmeitä tee.
Mikä helevetin Jees ???

Poissa bliz

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1133
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: Vanaja 10x4
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #62 : 23-04-2013, 08:34:18 »
Rullilla oleva menee kyllä maansiirrossa ainakin paljon pidemmälle kun teliveto. Rullat välissä 4 rengasta puhtaana savipenkalle reunalle. kippaus ja telit ylös ja yhellä vetävällä akselilla sieltä veke.

Sama telivedolla. lukot päällä kauheella vauhdilla kuviot tukossa sudittaen puoleenväliin penkkaa ja jumiin. kippaus. kuviot tukossa yrität lähtee liikkeelle. siinä lepää ja ei muuta ku pillarilla työntämään.


Poissa Motti

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 261
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #63 : 23-04-2013, 08:55:33 »
Ei muakaan kiinnosta tätä nyt sörkkiä, mutta mikä sitten on "paha" paikka jos tie alla kestää?

Sellainen mitä metsähakepuolikkaankuljettajat eivät ole koskaan nähneet.

Poissa Viking

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 428
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Viking
  • Työajokki: MB
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #64 : 23-04-2013, 08:57:42 »
Jos mennään topicin aiheeseen elikkä kysehän oli puolikkaan veturista.. ..ainakin itse annan satakertaisesti äänen nousuteliselle nimenomaan puolikkaan veturissa. Juurikin tänään jäin meiän pitkällä b-junalla kiine kostealle laanille kun kävin heinää lastaamassa. Eikä auttanut lukot saatika nätisti ajaminen, jumiin jäi. Se on vähän pirun v-mäistä repiä kuormassa olevaa b-junaa kun kaks akselia raapii tasasesti, oli lukot päällä tai ei. Ja, ahtaissa paikoissa missä joutuu vähänkään vääntämään rattia tulee tuota telivetoa kirottua ihan riittävästi.

Eikä se kyllä pal sen paree ole ees täpönkään veturissa, nimenomaan rahdinajossa. Telivedolle on paikkansa tietyillä aloilla, mutta ei se kyllä kaikkiin hommiin sovi.
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to slide in sideways, totally worn out shouting 'holy shit..  what a ride'

Poissa JTH

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 330
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #65 : 23-04-2013, 10:23:15 »
Kyllä.
Minä uskallan väittää että nousutelillä haetaan puut pahemmasta paikasta jos vaan tie ei petä pyörän alla.
En ole puita ajanut, mutta epäilen että kummallakin voi hakea puut sellaisesta paikasta mistä toisella ei :ide3:
Juurikin tänään jäin meiän pitkällä b-junalla kiine kostealle laanille kun kävin heinää lastaamassa. Eikä auttanut lukot saatika nätisti ajaminen, jumiin jäi. Se on vähän pirun v-mäistä repiä kuormassa olevaa b-junaa kun kaks akselia raapii tasasesti, oli lukot päällä tai ei.
Onkos kevennin siellä päin maailma kuinka yleinen?
Tai nousuteli?
Aina tiellä!