0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Myös tilanteessa tyhjät autot,molemilla ketjut,päättyen aina 6x4 eduksi. Apuakseli autolle ketjutilanteissa hinurin tilaamiseen.
Leikin sorarekan ja telivetoisen vetäjän kanssa vuoden, oli paikkoja joissa telivedosta oli hyötyä ja joskus haittaakin.Mieleen on jäänyt kallionyppylä jonka päälle piti peruuttamalla mennä tyhjän kärryn kanssa mutta koska sinne ei välitelisellä sorarekkaa vetänyt päässyt, tuotiin paikalle mursketta jonka jälkeen välitelimies olikin ainoa joka kärrynsä nyppylänpäälle työnsi telivetosten jäädessä rinteeseen pomppimaan. Keventimellä ehkä olis telivetonenkin nyppylälle kiivennyt
no joo, varmasti on hyötyä telivedosta jos alkaa piikkiketjua alle laittaa mäkeen. mutta en mä ainakaan ole koskaan vielä 8vuoden aikana tarvinnut välitelissäkään ketjua?(jos ei heittoketjua lasketa). Enkä hinuria.Suomessa siis, ja ajattelin että puhutaan tästä kotimaan irtoperäliikenteestä
Ja se mitä on tandemilla niitä ajanut on ollut kyllä ainakin talviaikaan paljon helpompaa kun jollain nostoteli rihvelillä. Ei ole etenemis tai kiinni jäänti ongelmia. Lukkoja vaan ajoissa. Ilmajousissa on kevennin tyhjänä joskus hyvä apu mutta rengasasiat kun on talvella linjassa senkin tarve on aika vähäinen. Se mistä yleinen harhaluulo siitä ettei sillä pääsis liukkaalla mihinkään tulee en näe muuta syytä kun juuri se lukkojen käyttämättömyys tai ymmärys niiden käytöstä.
olen mieltynyt tähän jo aikanaan oliko se sisun lanseeraamaan lauseeseen,se pyörä mikä ei vedä,jarruttaa!
Mites niitä lukkoja pitäis sitte tyhjänä käyttää että pääsis edes samaan etenemiskykyyn kuin nousuteliautolla?
Ajoissa!
Omasta kokemuksesta telivetoisella ei tee kun kuorman kanssa jotain, taka teline menee tyhjänäkin johonkin, välitelinen menee siihen väliin kuorman kanssa menee hyvin tyhjänä ei mihinkään. Mutta jos verataa takateliseen pystyy ohjaamaan vaikka keventää teliä.Kävin tänä talvena paikassa jonne en pääsyt vanhalla takateli autolla mutta välitelillä että heilahti.Sinne työmaalle oli 90 mutka ennen mäkeä. summa summaarum kaikki hyviä jossain 2 akselinen ei missään
Ajoissa! Jos se tien pinta on liukas tai limainen tai eteneminen on muuten vaan mitä luultavammin vaarassa niin ristilukkoa päälle!Ei se särje mitään eikä vaikeuta kääntymistä tai muuta,se päällä voi ajaa kuivalla asfaltilla vaikka se kuorma päällä.Silloin auto ei vedä sutimistilanteessa vain yhdellä navalla vaan vähintään molemmissa vetävissä vetää se yksi.Sitten jos se alkaa kovin vastustaa tai järki ja pelisilmä sanoo että tuossa paikka on sellainen jossa tarvitsee olla jo kaikki pelissä niin sitten siitä toisesta(jossain merkeissä samasta napista toisen kerran)napista koko paketti jäykäksi ja sitten vetoja.Ja oma kokemus on että on tilanteita jossa apuakseli auto alkaa sutia ja pitää ottaa vauhtia että pääsee etenemään niin tandem puolestaan pitää ajaa näissä paikoissa tyhjäkäynillä jalat pois polkimilta ja antaa auotn ikään kuin itse katsella se pito.Varsinkin tyhjänä ja ilman kärryä jäisillä pihoilla.Tämä oli tietysti esimerkki,eikä päde joka tilanteeseen.Mutta kanattaa koittaa tehdä asioita erilailla kun 6x2sella.Mutta sitä en lähde todistamaan että se teliveto olisi joka paikassa se ainoa yliveto.Kuten veli Jamppa ja joku muukin tuossa totesi että on tilanteita millon se painon kohdistuminen esim väliteliin(mikä on kyllä harvinaista)tekee just siihen paikkaan sen kymppi ratkaisun.
Teliversioissakin on eroa riippuen missä kohtaa vetopöytä on tarvinnu säätää kärryn vuoksi. Ja onko varsinkin takatelisessä "norjan ohjelma" joka NOSTAA telin ylös kuormasta riippumatta. Tämä siis siirtopöytäisissä vetureissa. Tpv nuo seikat on taas erilaisia jossa "säätäminen" on kuorman painopisteestä riippuvainen.
Ajoissa! Jos se tien pinta on liukas tai limainen tai eteneminen on muuten vaan mitä luultavammin vaarassa niin ristilukkoa päälle!
Eikös se takatelisessä vetotappi yleensä satu aikalailla vetosen päälle?
Aikalailla samoilla linjoilla olen tämän kommentin kanssa. Keventimellä varustetulla telivedolla mennään tyhjänäkin aikalailla yhtä näppärästi osaavan kuskin ajaessa kuin nousutelilläkin.
Tuo thorenin kommentointi oli vastaus kysymykseeni miten telivetoisen lukkoja pitää käyttää että se menee ilman kevennintä yhtä hyvin tyhjänä kuin takatelinen. Ei auennut mulle
Naftan kuluero on 6x2 ja 6x4 tänä päivänä sitä luokkaa että eroa tasoittaa samalle viivalle jo ennakoivlla ajotavalla.
Entisessä työpaikassani, sama laani, kaksi kuljettajaa, jotka vaihtoivat autoja eri reissuille, toisen kulutus 50-51 sadalle, toisen 55-56. Tarvitseeko kertoa, kummassa oli vähemmän vetäviä?
Kaveri ajeli pari vuotta tukkia eräällä paikallisella autoilijala,paljolti riihimäelle ja vierumäelle. 470compound-scaniat,toinen teliveto akseliperillä,toinen nousuteli napaperällä,telivetoinen meni pienemmällä aineella ja renkaat kuluivat vähemmän.
Sitten joku janari tulee ja sanoo, ettei nousutelillä saa puolikasta liikkeelle.
Mikä on janari?