0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.
Eikun omistajalla kuulemma laki ja työehtosopimukset puolellaan ja täytyyhän niitä kunnioittaa..... Kyllä tämä tästä suttaantuu. Hyvin, huonosti tai hyvin huonosti!
Kyllä se lukee ihan tuossa viime vuoden keväällä tehdyssä koulutussopimuksessa, että työnantajan osittainkin kustantaman koulutuksen ajalta tulee maksaa palkka. Eli kun työnantajasi on koulutuksen teille kustannuksellaan järjestänyt, tulee se palkkakin kyllä maksaa. Mikäli koulutus tapahtuu työajalla, maksetaan palkka keskituntiansion mukaan. Mikäli koulutus on vapaapäivänä, maksetaan yksinkertainen taulukkopalkka koulutusaikaa työaikaan lukematta eli käytännössä odotusajan palkkaa vastaavasti.Vapaapäivänä ei ole mikään pakko osallistua koulutukseen. Työnantajalla on lain mukaan direktio-oikeus vain työntekijän työaikaan.Melko varmasti seuraavaan TESsiin tarkennetaan määräyksiä sen verran, että direktiivikoulutukset on järjestettävä työajalla ja yksiselitteisesti kirjataan, että työnantajan on ne kustannuksellaan järjestettävä, kun jotkut yrittävät tätäkin kääntää päälaelleen. Todennäköisesti alkaa työnantajiltakin sen jälkeen löytyä halukkuutta järjestää koulutukset viikolle. Ymmärrän kyllä, että pienet talot ovat taas tämän määräyksen kanssa ahtaalla. Isot talot kuitenkin kusivat homman järjestämällä käytännössä kaiken koulutuksen viikonlopuille, mikä ei ollut koulutussopimuksen alkuperäinen tarkoitus. Se mahdollisuus järjestää koulutusta vapaapäivinä oli nimenomaan tarkoitettu helpotukseksi pienemmille muutaman työntekijän firmoille, joille koulutuksen järjestäminen työajalla on melkoinen ongelma, sekä mahdollistamaan viikonloppuisin muita kuin näitä pakollisia koulutuksia - siis vaikka kielikursseja tai alan jatkokoulutusta vaikka ajojärjestelijäksi. Tämä muiden koulutusten mahdollisuus toki halutaan edelleen säilyttää, mutta direktiivikoulutuksista nuo pykälät luultavasti tapellaan vaikka lakon kautta. ALT on tämän kyllä ihan itse tilannut ohjeistamalla työnantajia näihin alkuperäisen sopimuksen hengen vastaisiin kikkailuihin.
Melko varmasti seuraavaan TESsiin tarkennetaan määräyksiä sen verran, että direktiivikoulutukset on järjestettävä työajalla ja yksiselitteisesti kirjataan, että työnantajan on ne kustannuksellaan järjestettävä, kun jotkut yrittävät tätäkin kääntää päälaelleen. Todennäköisesti alkaa työnantajiltakin sen jälkeen löytyä halukkuutta järjestää koulutukset viikolle. Ymmärrän kyllä, että pienet talot ovat taas tämän määräyksen kanssa ahtaalla. Isot talot kuitenkin kusivat homman järjestämällä käytännössä kaiken koulutuksen viikonlopuille, mikä ei ollut koulutussopimuksen alkuperäinen tarkoitus. Se mahdollisuus järjestää koulutusta vapaapäivinä oli nimenomaan tarkoitettu helpotukseksi pienemmille muutaman työntekijän firmoille, joille koulutuksen järjestäminen työajalla on melkoinen ongelma, sekä mahdollistamaan viikonloppuisin muita kuin näitä pakollisia koulutuksia - siis vaikka kielikursseja tai alan jatkokoulutusta vaikka ajojärjestelijäksi. Tämä muiden koulutusten mahdollisuus toki halutaan edelleen säilyttää, mutta direktiivikoulutuksista nuo pykälät luultavasti tapellaan vaikka lakon kautta. ALT on tämän kyllä ihan itse tilannut ohjeistamalla työnantajia näihin alkuperäisen sopimuksen hengen vastaisiin kikkailuihin.
Minä kävin ihan työajalla jonkun "työhyvinvointi"-jutun josta oli ympätty direktiivipaketti.Päivän anti oli kahveeta ja pullaa.... Nimim. Seuraavaa mielenkiintoista koulutusta odotellessa
Tuli tuossa kesällä käytyä tieturv(h)a1, nyt vaan on pikkuisen epäselvää että saiko siitä direktiivi päivän vai ei. Alunperin oli kyllä sellainen tieto että saisi, kouluttajaa en ole saanut kiinni. Meneekö nuo suoraan esim, ake:n tietoon, jos sieltä voisi vaikka tiedustella?
Kyllä meillä ainakin Tieturvasta sai direktiivipäivän.
Mä vallan ymmärsin lauantaina SKAL:n sedän puheista, että parin viikon sisällä koulutuksesta pitäis tulla todistus kotia ja niistä olis syytä pitää huolta! On kuulema viime kädes ainoa tapa todistaa sitte siirtymäajan päättyessä, että on kurssit käyty, jos sattuu että tieto jostain syystä Akesta on kadonnu siihe mennessä. Lauantain annista viidestä ja puolesta tunnista 45min oli ammatillisesti hyödyllistä ja loput piinaavaa tylsyyttä. Ja tämähän tässä justiin mättää... Tähän vois suhtautua edes hivenen positiivisemmalla asenteella, jos tuo pakollinen aika per päivä olis esimerkiks 3h. Silloin pystyis vielä luomaan kokonaisuuden, joka jaksais kiinnostaa alusta loppuun. Nyt kaikki välit täytyy täyttää jonninjoutavalla jorinalla, joten vähemmästäki rupeaa nyppimää istuksia päivänsä "koulutuksessa". Ja mä en lainkaan ihmettele, jos yrittäjillä on koko saatavan purkki hernekeittoa sieraimissa, ku joutuu vielä maksamaa koulutusmaksun lisäksi palkan kuskeille! Tää käy NIIN kalliiksi ja tässä taloustilanteessa rasittaa varsinki pienten firmojen taloutta aivan kohtuuttomasti, mut eihän sille mitää sitte voi! Vähän vielä lisää kustannuksia sitte siitä, ku ajokortit ylipäänsä pitää ruveta uusimaan 5 vuoden välein... Kaikki LOISTAVAT ideat tulee EU:sta! Iso käsi sille! >
Hmm... Täs rupesin kelailemaan jotta kaikenmaailman koulutuksis oon juossu.Mut en ole enää varma mitkä niistä päivistä on ilmootettu akehen!
Minä oon kyl saanu jokaisesta käymästäni kurssista todistuksen saman tien mukaan... 3 käyty ja 3 todistusta löytyy.
Mutta varmaan koulutuksia on eritasoisia niinkuin niihin osallistujiakin. Jos se oikeasti tehdään sille porukalle, sen tarpeisiin ja sen työhön liittyen, niin päivä saattaa olla jopa kiireinen, ilman taukojakin. Viimeksi kun olin tuollaisella päivällä, niin ukkoja oli kolmesta eri firmasta sekä opettaja- että oppilaspuolella, ja päivä oli hyödyllinen. Paperi tuli parin viikon päästä.
Et kai tarkota sitä 'verenpaineenmittauspäivää'? Harvakseen oon ollu turhemmalla kurssilla. Meitä oli ihan viis Vantaalla istumassa, kouluttajia tais olla yks per koulutettava. Saihan siinäkin kiireen, kun ensin odotettiin aamulla puoli tuntia yliajalle, sitten ruvettiin tarkisteleen henkilöllisyyksiä ja sitten ehkä joskus tekemään. Ja aikaakin meni mukavasti, kun mentiin pihalle marssimaan jonossa, tuli ihan kurkkusalaattifirman touhut mieleen. En oo muuten vieläkään nähnyt rekisteriselostetta siitä kuljettajarekisteristä, mihin nuo terveystiedot kerättiin... (Haloo, onko tietosuojavaltuutetun toimistossa?...)
Sama päivä, mutta ei meitä juoksutettu mihinkään pihalle, kun meitä oli jotain 25 ukkoo paikalla. Ja aika paljon oli sellaisia, jotka on ollu aika vähän aikaa alalla, niinkuin esim. minä. Siksi siellä tuli aika paljon uutta asiaa.Ja kun porukka oli iso, niin aika paljon tuli kysymyksiä toimeksiantajan edustajille ja jonkinverran vastauksiakin. Myöskin sattuneet mokat, syyt ja seuraukset, synnyttivät keskustelua.