Kirjoittaja Aihe: Direktiivikoulutukset  (Luettu 232516 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Kilometrimiljonääri

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 465
  • Sukupuoli: Mies
  • Minä nukun päivät ja ajan yöt
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #66 : 10-11-2009, 00:17:09 »
Eikun omistajalla kuulemma laki ja työehtosopimukset puolellaan ja täytyyhän niitä kunnioittaa..... :hullu: :hullu:

Kyllä tämä tästä suttaantuu.  Hyvin, huonosti tai hyvin huonosti! ;D
Kyllä se lukee ihan tuossa viime vuoden keväällä tehdyssä koulutussopimuksessa, että työnantajan osittainkin kustantaman koulutuksen ajalta tulee maksaa palkka. Eli kun työnantajasi on koulutuksen teille kustannuksellaan järjestänyt, tulee se palkkakin kyllä maksaa. Mikäli koulutus tapahtuu työajalla, maksetaan palkka keskituntiansion mukaan. Mikäli koulutus on vapaapäivänä, maksetaan yksinkertainen taulukkopalkka koulutusaikaa työaikaan lukematta eli käytännössä odotusajan palkkaa vastaavasti.

Vapaapäivänä ei ole mikään pakko osallistua koulutukseen. Työnantajalla on lain mukaan direktio-oikeus vain työntekijän työaikaan.

Melko varmasti seuraavaan TESsiin tarkennetaan määräyksiä sen verran, että direktiivikoulutukset on järjestettävä työajalla ja yksiselitteisesti kirjataan, että työnantajan on ne kustannuksellaan järjestettävä, kun jotkut yrittävät tätäkin kääntää päälaelleen. Todennäköisesti alkaa työnantajiltakin sen jälkeen löytyä halukkuutta järjestää koulutukset viikolle. Ymmärrän kyllä, että pienet talot ovat taas tämän määräyksen kanssa ahtaalla. Isot talot kuitenkin kusivat homman järjestämällä käytännössä kaiken koulutuksen viikonlopuille, mikä ei ollut koulutussopimuksen alkuperäinen tarkoitus. Se mahdollisuus järjestää koulutusta vapaapäivinä oli nimenomaan tarkoitettu helpotukseksi pienemmille muutaman työntekijän firmoille, joille koulutuksen järjestäminen työajalla on melkoinen ongelma, sekä mahdollistamaan viikonloppuisin muita kuin näitä pakollisia koulutuksia - siis vaikka kielikursseja tai alan jatkokoulutusta vaikka ajojärjestelijäksi. Tämä muiden koulutusten mahdollisuus toki halutaan edelleen säilyttää, mutta direktiivikoulutuksista nuo pykälät luultavasti tapellaan vaikka lakon kautta. ALT on tämän kyllä ihan itse tilannut ohjeistamalla työnantajia näihin alkuperäisen sopimuksen hengen vastaisiin kikkailuihin.

Poissa make81

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 368
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: MAKE
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: R500
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #67 : 10-11-2009, 04:23:19 »
28 päivä lauantaina pitäis Kouvolaan hotelli sommeloon mennä istumaan. Olis tieturva ohjelmas.  :tutti:
No kato v*ttu feisbuukista.

Poissa rakkine

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 478
  • Sukupuoli: Nainen
  • Ikkunakyltti: Jenni
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo/ Man
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #68 : 10-11-2009, 09:58:36 »
Kyllä se lukee ihan tuossa viime vuoden keväällä tehdyssä koulutussopimuksessa, että työnantajan osittainkin kustantaman koulutuksen ajalta tulee maksaa palkka. Eli kun työnantajasi on koulutuksen teille kustannuksellaan järjestänyt, tulee se palkkakin kyllä maksaa. Mikäli koulutus tapahtuu työajalla, maksetaan palkka keskituntiansion mukaan. Mikäli koulutus on vapaapäivänä, maksetaan yksinkertainen taulukkopalkka koulutusaikaa työaikaan lukematta eli käytännössä odotusajan palkkaa vastaavasti.

Vapaapäivänä ei ole mikään pakko osallistua koulutukseen. Työnantajalla on lain mukaan direktio-oikeus vain työntekijän työaikaan.

Melko varmasti seuraavaan TESsiin tarkennetaan määräyksiä sen verran, että direktiivikoulutukset on järjestettävä työajalla ja yksiselitteisesti kirjataan, että työnantajan on ne kustannuksellaan järjestettävä, kun jotkut yrittävät tätäkin kääntää päälaelleen. Todennäköisesti alkaa työnantajiltakin sen jälkeen löytyä halukkuutta järjestää koulutukset viikolle. Ymmärrän kyllä, että pienet talot ovat taas tämän määräyksen kanssa ahtaalla. Isot talot kuitenkin kusivat homman järjestämällä käytännössä kaiken koulutuksen viikonlopuille, mikä ei ollut koulutussopimuksen alkuperäinen tarkoitus. Se mahdollisuus järjestää koulutusta vapaapäivinä oli nimenomaan tarkoitettu helpotukseksi pienemmille muutaman työntekijän firmoille, joille koulutuksen järjestäminen työajalla on melkoinen ongelma, sekä mahdollistamaan viikonloppuisin muita kuin näitä pakollisia koulutuksia - siis vaikka kielikursseja tai alan jatkokoulutusta vaikka ajojärjestelijäksi. Tämä muiden koulutusten mahdollisuus toki halutaan edelleen säilyttää, mutta direktiivikoulutuksista nuo pykälät luultavasti tapellaan vaikka lakon kautta. ALT on tämän kyllä ihan itse tilannut ohjeistamalla työnantajia näihin alkuperäisen sopimuksen hengen vastaisiin kikkailuihin.


Tiedän että Tes vaatii sen palkan maksettavaksi, ja olen nyt joutunut laittamaan liiton asialle "paukuttamaan totuuksia" omistajan päähän. Katsotaan mitä tapahtuu.  Nyt taistellaan taas jo muista maksamattomista palkoista, joten en tiedä mihin tämä koko soppa taas meneekään...... :tippa:
Se naisen logiikka... ;D

Poissa uusiesko

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1089
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Lenovo T430
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #69 : 10-11-2009, 15:22:37 »

Melko varmasti seuraavaan TESsiin tarkennetaan määräyksiä sen verran, että direktiivikoulutukset on järjestettävä työajalla ja yksiselitteisesti kirjataan, että työnantajan on ne kustannuksellaan järjestettävä, kun jotkut yrittävät tätäkin kääntää päälaelleen. Todennäköisesti alkaa työnantajiltakin sen jälkeen löytyä halukkuutta järjestää koulutukset viikolle. Ymmärrän kyllä, että pienet talot ovat taas tämän määräyksen kanssa ahtaalla. Isot talot kuitenkin kusivat homman järjestämällä käytännössä kaiken koulutuksen viikonlopuille, mikä ei ollut koulutussopimuksen alkuperäinen tarkoitus. Se mahdollisuus järjestää koulutusta vapaapäivinä oli nimenomaan tarkoitettu helpotukseksi pienemmille muutaman työntekijän firmoille, joille koulutuksen järjestäminen työajalla on melkoinen ongelma, sekä mahdollistamaan viikonloppuisin muita kuin näitä pakollisia koulutuksia - siis vaikka kielikursseja tai alan jatkokoulutusta vaikka ajojärjestelijäksi. Tämä muiden koulutusten mahdollisuus toki halutaan edelleen säilyttää, mutta direktiivikoulutuksista nuo pykälät luultavasti tapellaan vaikka lakon kautta. ALT on tämän kyllä ihan itse tilannut ohjeistamalla työnantajia näihin alkuperäisen sopimuksen hengen vastaisiin kikkailuihin.

Moniko yrittäjä luovuttaa mieluummin, koska käytännössä noita lisäkustannuksia ei mistään saa takaisin, verovähennysoikeutta lukuunottamatta?  Myy autot yhtä lukuunottamatta, ottaa tuuraajat henkilöstöhuijausfirmasta.  Ainakaan itse en aio tämän valossa ottaa ainuttakaan vakituista työntekijää, tuuraajia käytän ajoittain.  Jollen sitten itsekin vaihda alaa.  Vaikkakin meillä on sikäli hyvä tilanne, että huolintaliike on noita koulutuksia kustantanut, työnantajalle jää vain palkka.

Tosiaan tuo huomio, että isoilla taloilla olisi mahdollisuus järjestää koulutuksia arkisin, on totta.  Kun ei töitä kuitenkaan anneta tehdä kuin sen 80h/2vk tai ehkä 50%:set päälle, äijiä maleksii keskellä viikkoa vapaana.  Meilläkin onnistuu viikolla hoidettavat koulutukset, mutta nekin ovat vapaaviikkoja joten se marmatus ei siitä vähene, lisäksi on käytännön hankaluus saada riittävästi väkeä kurssille ettei samaa kurssia tarvitse kuudesti järjestää.  Tällaiset asiat kun pyörivät "normaaleissa" töissä käyvien mukaan, monella on oikeasti vaikea käsittää miten erilaista on olla viikot reissussa.  Jäljelle jäävät viikonloput, sekin koetaan pienempänä pahana koska moni asuu kaukana, vaikka käytännöllisintä onkin pitää kurssit Turussa koska spedin "tukikohta" on Turussa.  Mutta kuten mainitset, tuosta varmaan tapellaan ja seuraavaksi onkin sitten ulkomaankuskien järkevät koulutusmahdollisuudet ryssitty, uskokaa pois.  Sitten kun joku keksisi esim. omatoimikoulutukset/etäopinnot, esim. tuon trukkikurssin asiat olisi voinut vaikka lukea nettisivulta tai monistenipusta,sitten olisi yksi omalla terminaalilla huseeraavista kauluspaitaisista valtuutettu valvomaan joku tietty suoritus trukilla silloin kun kuljettajalle sattuu sopiva hetki terminaalilla, vot, sama asia saatiin eikä sotkettu viikkoa eikä viikonloppua; "koe" sitten vaikka netissä, ellei kurssikeskus osaa tehdä, kysyy apua vaikka firmalta joka teki Scanian viime YETD-kisan karsinta/teoriaosuuden.  Vaan eipä tällainen AKEn valtuuttamalle kurssikeskusmafialle sovi, siinähän joku voi olla vaikka nopeampi lukija ja selvitä reilustikin alle 7 tunnin, eikä siten mitään voi oppia, vai voiko?  Tämä siis sellaisten kurssien kohdalla,jotka käytännöllisesti kokonaan ovat teoriaa.  Joku ensiapu on tietenkin 'vähän' toinen juttu.
-Teemu-
E bor väl e lite pisshuuv i allihop oåv ås.

Poissa HelloKitty

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 15
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #70 : 10-11-2009, 22:07:49 »
Minä kävin ihan työajalla jonkun "työhyvinvointi"-jutun josta oli ympätty direktiivipaketti.
Päivän anti oli kahveeta ja pullaa....  :ide3: 

Nimim. Seuraavaa mielenkiintoista koulutusta odotellessa

Poissa rakkine

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 478
  • Sukupuoli: Nainen
  • Ikkunakyltti: Jenni
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo/ Man
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #71 : 10-11-2009, 22:17:00 »
Minä kävin ihan työajalla jonkun "työhyvinvointi"-jutun josta oli ympätty direktiivipaketti.
Päivän anti oli kahveeta ja pullaa....  :ide3: 

Nimim. Seuraavaa mielenkiintoista koulutusta odotellessa

Juu, adr-ja taloudellisen ajon koulutuksesta nappasin tunnit, vaikka viikonloppuna olivatkin. Pomo tajus vasta jälkikäteen ku oli tilitoimistolta saanut tuntilistat ja huusi sitten. Myöhäistä oli. ;D ;D
Se naisen logiikka... ;D

Poissa Juha.H

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 845
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: ...
  • Työajokki: Transportteri
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #72 : 10-11-2009, 22:25:03 »
Tuli tuossa kesällä käytyä tieturv(h)a1, nyt vaan on pikkuisen epäselvää että saiko siitä direktiivi päivän vai ei. Alunperin oli kyllä sellainen tieto että saisi, kouluttajaa en ole saanut kiinni. Meneekö nuo suoraan esim, ake:n tietoon, jos sieltä voisi vaikka tiedustella?
Joskus tuntuu että tietää kaiken kaikesta, mutta ei muista mistään mitään.

Poissa Lady-Rahtari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 797
  • Sukupuoli: Nainen
  • Rahtari
  • Ikkunakyltti: TUIKKU
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania, Volvo
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #73 : 10-11-2009, 22:43:04 »
Tuli tuossa kesällä käytyä tieturv(h)a1, nyt vaan on pikkuisen epäselvää että saiko siitä direktiivi päivän vai ei. Alunperin oli kyllä sellainen tieto että saisi, kouluttajaa en ole saanut kiinni. Meneekö nuo suoraan esim, ake:n tietoon, jos sieltä voisi vaikka tiedustella?
  Kyllä meillä ainakin Tieturvasta sai direktiivipäivän.
"Laitapa siihen äkkinäinen!"

Poissa Lättähäntä

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1326
  • Sukupuoli: Mies
  • lihapiirakan loppusijoituspaikka
  • Ikkunakyltti: Lättähäntä
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #74 : 10-11-2009, 22:49:28 »
  Kyllä meillä ainakin Tieturvasta sai direktiivipäivän.
Ei voida kuitenkaan yleistää. AKElle ne tiedot viime kädessä menee joten varmaan sieltä sen tiedon saa.


Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2146
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #75 : 10-11-2009, 22:51:20 »
Hmm... Täs rupesin kelailemaan jotta kaikenmaailman koulutuksis oon juossu.
Mut en ole enää varma mitkä niistä päivistä on ilmootettu akehen! :o
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa Rider82

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 52
  • Sukupuoli: Nainen
  • Ikkunakyltti: Pupu
  • Työajokki: Scania R560 V8
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #76 : 10-11-2009, 23:29:07 »
Mä vallan ymmärsin lauantaina SKAL:n sedän puheista, että parin viikon sisällä koulutuksesta pitäis tulla todistus kotia ja niistä olis syytä pitää huolta!  On kuulema viime kädes ainoa tapa todistaa sitte siirtymäajan päättyessä, että on kurssit käyty, jos sattuu että tieto jostain syystä Akesta on kadonnu siihe mennessä.

Lauantain annista viidestä ja puolesta tunnista 45min oli ammatillisesti hyödyllistä ja loput piinaavaa tylsyyttä.  Ja tämähän tässä justiin mättää...

Tähän vois suhtautua edes hivenen positiivisemmalla asenteella, jos tuo pakollinen aika per päivä olis esimerkiks 3h.  Silloin pystyis vielä luomaan kokonaisuuden, joka jaksais kiinnostaa alusta loppuun.

Nyt kaikki välit täytyy täyttää jonninjoutavalla jorinalla, joten vähemmästäki rupeaa nyppimää istuksia päivänsä "koulutuksessa".

Ja mä en lainkaan ihmettele, jos yrittäjillä on koko saatavan purkki hernekeittoa sieraimissa, ku joutuu vielä maksamaa koulutusmaksun lisäksi palkan kuskeille!  Tää käy NIIN kalliiksi ja tässä taloustilanteessa rasittaa varsinki pienten firmojen taloutta aivan kohtuuttomasti, mut eihän sille mitää sitte voi!

Vähän vielä lisää kustannuksia sitte siitä, ku ajokortit ylipäänsä pitää ruveta uusimaan 5 vuoden välein...  Kaikki LOISTAVAT ideat tulee EU:sta! Iso käsi sille! >:-[
"Tarzan oli maailman ensimmäinen rekkakuski: Aina samat vaatteet, ei koskaan rahaa ja kanssakulkijat pelkkiä apinoita."

"En minä ole lihava! Se on tää mun turkki, se pörhistää mua!"

Poissa Lättähäntä

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1326
  • Sukupuoli: Mies
  • lihapiirakan loppusijoituspaikka
  • Ikkunakyltti: Lättähäntä
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #77 : 10-11-2009, 23:31:26 »
Mä vallan ymmärsin lauantaina SKAL:n sedän puheista, että parin viikon sisällä koulutuksesta pitäis tulla todistus kotia ja niistä olis syytä pitää huolta!  On kuulema viime kädes ainoa tapa todistaa sitte siirtymäajan päättyessä, että on kurssit käyty, jos sattuu että tieto jostain syystä Akesta on kadonnu siihe mennessä.

Lauantain annista viidestä ja puolesta tunnista 45min oli ammatillisesti hyödyllistä ja loput piinaavaa tylsyyttä.  Ja tämähän tässä justiin mättää...

Tähän vois suhtautua edes hivenen positiivisemmalla asenteella, jos tuo pakollinen aika per päivä olis esimerkiks 3h.  Silloin pystyis vielä luomaan kokonaisuuden, joka jaksais kiinnostaa alusta loppuun.

Nyt kaikki välit täytyy täyttää jonninjoutavalla jorinalla, joten vähemmästäki rupeaa nyppimää istuksia päivänsä "koulutuksessa".

Ja mä en lainkaan ihmettele, jos yrittäjillä on koko saatavan purkki hernekeittoa sieraimissa, ku joutuu vielä maksamaa koulutusmaksun lisäksi palkan kuskeille!  Tää käy NIIN kalliiksi ja tässä taloustilanteessa rasittaa varsinki pienten firmojen taloutta aivan kohtuuttomasti, mut eihän sille mitää sitte voi!

Vähän vielä lisää kustannuksia sitte siitä, ku ajokortit ylipäänsä pitää ruveta uusimaan 5 vuoden välein...  Kaikki LOISTAVAT ideat tulee EU:sta! Iso käsi sille! >:-[
Ja direktiivipäivän mitta pitäisi olla 7h :D


Poissa Lättähäntä

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1326
  • Sukupuoli: Mies
  • lihapiirakan loppusijoituspaikka
  • Ikkunakyltti: Lättähäntä
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #78 : 10-11-2009, 23:32:04 »
Ja kyllä minulle ainakin on tullut todistukset kotiin jokaisesta käymästäni D-päivästä.


Poissa Rider82

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 52
  • Sukupuoli: Nainen
  • Ikkunakyltti: Pupu
  • Työajokki: Scania R560 V8
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #79 : 11-11-2009, 00:03:00 »
7h "oppituntia".  Eli varsinaista aikaa n. 5,5h.  Mä en laske sitä tunnin ruokataukoa ja kahta puolen tunnin kahvitaukoa koulutusajaksi, vaikka niiden anti olikin ammatillisesti parempaa ku ite koulutuksen... ;-)

Paperilla siis kesti 8.45-16.15, mut välissä noita pikku breikkejä se pari tuntia.
"Tarzan oli maailman ensimmäinen rekkakuski: Aina samat vaatteet, ei koskaan rahaa ja kanssakulkijat pelkkiä apinoita."

"En minä ole lihava! Se on tää mun turkki, se pörhistää mua!"

Poissa säiliösami

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 301
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: PKK 74
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: FH 540
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #80 : 11-11-2009, 09:41:08 »
Mutta varmaan koulutuksia on eritasoisia niinkuin niihin osallistujiakin. Jos se oikeasti tehdään sille porukalle, sen tarpeisiin ja sen työhön liittyen, niin päivä saattaa olla jopa kiireinen, ilman taukojakin. Viimeksi kun olin tuollaisella päivällä, niin ukkoja oli kolmesta eri firmasta sekä opettaja- että oppilaspuolella, ja päivä oli hyödyllinen. Paperi tuli parin viikon päästä.

Poissa mari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 617
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Duunari
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #81 : 11-11-2009, 11:29:04 »
Hmm... Täs rupesin kelailemaan jotta kaikenmaailman koulutuksis oon juossu.
Mut en ole enää varma mitkä niistä päivistä on ilmootettu akehen! :o

Minä oon kyl saanu jokaisesta käymästäni kurssista todistuksen saman tien mukaan... :vihel:
3 käyty ja 3 todistusta löytyy.
Sitä saa mitä tilaa ehkä opit sen sä nyt, kun kaiken itse pilaa on turha olla pettynyt. -Yölintu-

Poissa Sale

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 338
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #82 : 11-11-2009, 14:17:19 »
Onkos teille sit maksettu palkkakin noista koulutuspäivistä?

Niin ja sit kun mä kävin tossa ennen kun alotin nää hommat sen yhdistelmäajoneuvon kuljettajan ammattikoulutuksen( 3 vuotta) niin tarviikohan mun sit käydä noita koulutus hommia?
"Kunnon rahtimies osaa käyttäytyä hyvin jos on tarpeen, ja huonosti jos kerjätään."

Poissa ilpo

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 174
  • Sukupuoli: Mies
    • kuvia
  • Ikkunakyltti: IPE
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: pirkka r560
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #83 : 11-11-2009, 14:53:06 »
Minä oon kyl saanu jokaisesta käymästäni kurssista todistuksen saman tien mukaan... :vihel:
3 käyty ja 3 todistusta löytyy.
mulla ne on tullu postissa kotio, pari kurssia käyty ja niistä totistukset jossai tai ainaki oli  :vihel:
Demokratian bugi. Idiootin ääni on yhtä painava kuin viisaan

Poissa rakkine

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 478
  • Sukupuoli: Nainen
  • Ikkunakyltti: Jenni
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo/ Man
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #84 : 11-11-2009, 15:13:25 »
Minä oon kyl saanu jokaisesta käymästäni kurssista todistuksen saman tien mukaan... :vihel:
3 käyty ja 3 todistusta löytyy.

3 käyty ja 2 todistusta. Kolmannesta vähän epäselvää, kun kovasti väitettiin direktiivikoulutukseksi, mutta paperia ei ole tullut eikä sen puolen sitä palkkaakkaan..... ???
Se naisen logiikka... ;D

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1982
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #85 : 11-11-2009, 15:41:32 »
Mutta varmaan koulutuksia on eritasoisia niinkuin niihin osallistujiakin. Jos se oikeasti tehdään sille porukalle, sen tarpeisiin ja sen työhön liittyen, niin päivä saattaa olla jopa kiireinen, ilman taukojakin. Viimeksi kun olin tuollaisella päivällä, niin ukkoja oli kolmesta eri firmasta sekä opettaja- että oppilaspuolella, ja päivä oli hyödyllinen. Paperi tuli parin viikon päästä.
Et kai tarkota sitä 'verenpaineenmittauspäivää'? Harvakseen oon ollu turhemmalla kurssilla. Meitä oli ihan viis Vantaalla istumassa, kouluttajia tais olla yks per koulutettava. Saihan siinäkin kiireen, kun ensin odotettiin aamulla puoli tuntia yliajalle, sitten ruvettiin tarkisteleen henkilöllisyyksiä ja sitten ehkä joskus tekemään. Ja aikaakin meni mukavasti, kun mentiin pihalle marssimaan jonossa, tuli ihan kurkkusalaattifirman touhut mieleen. En oo muuten vieläkään nähnyt rekisteriselostetta siitä kuljettajarekisteristä, mihin nuo terveystiedot kerättiin... (Haloo, onko tietosuojavaltuutetun toimistossa?...)

Poissa säiliösami

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 301
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: PKK 74
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: FH 540
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #86 : 11-11-2009, 15:55:40 »
Et kai tarkota sitä 'verenpaineenmittauspäivää'? Harvakseen oon ollu turhemmalla kurssilla. Meitä oli ihan viis Vantaalla istumassa, kouluttajia tais olla yks per koulutettava. Saihan siinäkin kiireen, kun ensin odotettiin aamulla puoli tuntia yliajalle, sitten ruvettiin tarkisteleen henkilöllisyyksiä ja sitten ehkä joskus tekemään. Ja aikaakin meni mukavasti, kun mentiin pihalle marssimaan jonossa, tuli ihan kurkkusalaattifirman touhut mieleen. En oo muuten vieläkään nähnyt rekisteriselostetta siitä kuljettajarekisteristä, mihin nuo terveystiedot kerättiin... (Haloo, onko tietosuojavaltuutetun toimistossa?...)

Sama päivä, mutta ei meitä juoksutettu mihinkään pihalle, kun meitä oli jotain 25 ukkoo paikalla. Ja aika paljon oli sellaisia, jotka on ollu aika vähän aikaa alalla, niinkuin esim. minä. Siksi siellä tuli aika paljon uutta asiaa.
Ja kun porukka oli iso, niin aika paljon tuli kysymyksiä toimeksiantajan edustajille ja jonkinverran vastauksiakin. Myöskin sattuneet mokat, syyt ja seuraukset, synnyttivät keskustelua.

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1982
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #87 : 11-11-2009, 16:29:10 »
Sama päivä, mutta ei meitä juoksutettu mihinkään pihalle, kun meitä oli jotain 25 ukkoo paikalla. Ja aika paljon oli sellaisia, jotka on ollu aika vähän aikaa alalla, niinkuin esim. minä. Siksi siellä tuli aika paljon uutta asiaa.
Ja kun porukka oli iso, niin aika paljon tuli kysymyksiä toimeksiantajan edustajille ja jonkinverran vastauksiakin. Myöskin sattuneet mokat, syyt ja seuraukset, synnyttivät keskustelua.
Kyl se iltapäivä meilläkin juttua herätti, olis voinu sen aamupäivän pelleilyn jättää sikseen ja keskittyä siihen asiapuoleen.