Kirjoittaja Aihe: Tukkihommat  (Luettu 346963 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #66 : 18-03-2010, 22:20:52 »
eikai tommosis ole nostureita jos ei tartte metsästä pöllejä hakea?

tosin en mä mitään noista mitään tie. en tie ku et Anne on suomen kuumin tuleva pöllikuski..  :puna:
Escucha el Oi!

Poissa Pete

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1057
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: MAN TGX 540
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #67 : 19-03-2010, 13:35:19 »
eikai tommosis ole nostureita jos ei tartte metsästä pöllejä hakea?

tosin en mä mitään noista mitään tie. en tie ku et Anne on suomen kuumin tuleva pöllikuski..  :puna:
Joku on ihastunut/rakastunut!!! :vonk:

Poissa Donna

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 451
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #68 : 19-03-2010, 17:00:16 »
eikai tommosis ole nostureita jos ei tartte metsästä pöllejä hakea?
Tehdasalueella autoissa ei juurikaan nostureita ole, jos esim laivasta ajaa. Mut poikkeuksiakin on, ainakin Kajaanissa siirtelevät autoillakin, auton omaa nosturia käyttäen... Lumivarastoon silloin, kun tehdas vielä toimi ja nykyään keskikentällä on varasto, josta ajavat junaan. Samat autot tosin ajaa myös metsästä varastoon tai suoraan junaa... ettei tuota junan täyttöä ihan kokoajaksi riitä...

Kärryn sivulaatikot on kyllä tarpeettomat ja enemmän haitaksi, kärryn on muutenkin hyvä olla mahdollisimman kevyt, ei mitään turhaa painolastia. No joo, mä en nyt ihan kaikkea tiedä, kun kovin vähän tuota kokemusta  :puna: ehkä Anne tietää enemmän, ainakin viimeaikainen koulutus.
Hommat hanskassa, hanskat hukassa...

Poissa kpm

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KARI
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #69 : 19-03-2010, 18:34:31 »
Tehdasalueella autoissa ei juurikaan nostureita ole, jos esim laivasta ajaa. Mut poikkeuksiakin on, ainakin Kajaanissa siirtelevät autoillakin, auton omaa nosturia käyttäen... Lumivarastoon silloin, kun tehdas vielä toimi ja nykyään keskikentällä on varasto, josta ajavat junaan. Samat autot tosin ajaa myös metsästä varastoon tai suoraan junaa... ettei tuota junan täyttöä ihan kokoajaksi riitä...

Kärryn sivulaatikot on kyllä tarpeettomat ja enemmän haitaksi, kärryn on muutenkin hyvä olla mahdollisimman kevyt, ei mitään turhaa painolastia. No joo, mä en nyt ihan kaikkea tiedä, kun kovin vähän tuota kokemusta  :puna: ehkä Anne tietää enemmän, ainakin viimeaikainen koulutus.

-ot- En nyt löytänyt aihetta jossa olisi tukkiautoista puhetta niin vastaan tähän.
Täällä savon suunnalla ja ainakin lapissa käyttävät paljon ns. siirtoautoja joissa ei ole muuta pölliautoa ku pankot.Tässä esimerkki ko. härvelistä

Ei pahan painoinenkaan tuo,katselin ku vaakasi tyhjänä tuota ja omapaino oli n.17t :hattu: olen mie tosin nähnyt kevyempiäkin,taisi olla Junttila sodankylästä ??? tai joku sinepäin jolla oli n.15t painoinen siirtoauto :tukka: Rovaniemen asemalla joskus noita näin.

Poissa Donna

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 451
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #70 : 19-03-2010, 20:58:16 »
-ot- En nyt löytänyt aihetta jossa olisi tukkiautoista puhetta niin vastaan tähän.
Täällä savon suunnalla ja ainakin lapissa käyttävät paljon ns. siirtoautoja joissa ei ole muuta pölliautoa ku pankot.
Ei pahan painoinenkaan tuo,katselin ku vaakasi tyhjänä tuota ja omapaino oli n.17t :hattu: olen mie tosin nähnyt kevyempiäkin,taisi olla Junttila sodankylästä ??? tai joku sinepäin jolla oli n.15t painoinen siirtoauto :tukka: Rovaniemen asemalla joskus noita näin.
No jatkan.... Siirtoautoissa kärry käy metsässä nosturiauton perässä, jos ei pysty rinnalta lastaamaan koko siirtoautoa. Eihän ole mitään järkeä siirtää koko kuormaa autosta toiseen, vaan lemppaa nuppikuorman ja vaihtaa kärryt.  :puna: Mietippä?
Hommat hanskassa, hanskat hukassa...

Poissa kpm

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KARI
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #71 : 19-03-2010, 21:04:53 »
No jatkan.... Siirtoautoissa kärry käy metsässä nosturiauton perässä, jos ei pysty rinnalta lastaamaan koko siirtoautoa. Eihän ole mitään järkeä siirtää koko kuormaa autosta toiseen, vaan lemppaa nuppikuorman ja vaihtaa kärryt.  :puna: Mietippä?

Juu,kyllä tuo on tuttua touhua miulle jo 90-lopulta :hattu:

Poissa Donna

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 451
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #72 : 19-03-2010, 21:08:20 »
Juu,kyllä tuo on tuttua touhua miulle jo 90-lopulta :hattu:
:ajoa:  :hattu:
Hommat hanskassa, hanskat hukassa...

Poissa rekamies

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 350
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Rekamies
  • Työajokki: LoLvo ja Scania
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #73 : 19-03-2010, 22:12:38 »
-ot- En nyt löytänyt aihetta jossa olisi tukkiautoista puhetta niin vastaan tähän.
Täällä savon suunnalla ja ainakin lapissa käyttävät paljon ns. siirtoautoja joissa ei ole muuta pölliautoa ku pankot.Tässä esimerkki ko. härvelistä

Ei pahan painoinenkaan tuo,katselin ku vaakasi tyhjänä tuota ja omapaino oli n.17t :hattu: olen mie tosin nähnyt kevyempiäkin,taisi olla Junttila sodankylästä ??? tai joku sinepäin jolla oli n.15t painoinen siirtoauto :tukka: Rovaniemen asemalla joskus noita näin.

joo junttilapa hyvinkin.... :tukka: hyvin muistettu.... se on saanu tosta siirtoauto hommasta aikonaan palkittu jollakin valtakunnallisella pokaalilla.... monasti ajavat mettäautolla tienvarteen ja vaihtavat jossain levikkeellä kärriä ja lappavat kuorman nuppiin... ne ajaa jostain tuolta jumalanselän takaa niitä kuormia.... nykyisin käyvät kuusamossakin useasti

Poissa kpm

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KARI
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #74 : 19-03-2010, 22:15:20 »
joo junttilapa hyvinkin.... :tukka: hyvin muistettu.... se on saanu tosta siirtoauto hommasta aikonaan palkittu jollakin valtakunnallisella pokaalilla.... monasti ajavat mettäautolla tienvarteen ja vaihtavat jossain levikkeellä kärriä ja lappavat kuorman nuppiin... ne ajaa jostain tuolta jumalanselän takaa niitä kuormia.... nykyisin käyvät kuusamossakin useasti

-ot- Siinä on auto aikasta täynnä ku mättää kyytiille 45t kuitua :tukka:

Poissa Pete

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1057
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: MAN TGX 540
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #75 : 19-03-2010, 22:18:10 »
-ot- En nyt löytänyt aihetta jossa olisi tukkiautoista puhetta niin vastaan tähän.
Täällä savon suunnalla ja ainakin lapissa käyttävät paljon ns. siirtoautoja joissa ei ole muuta pölliautoa ku pankot.Tässä esimerkki ko. härvelistä

Ei pahan painoinenkaan tuo,katselin ku vaakasi tyhjänä tuota ja omapaino oli n.17t :hattu: olen mie tosin nähnyt kevyempiäkin,taisi olla Junttila sodankylästä ??? tai joku sinepäin jolla oli n.15t painoinen siirtoauto :tukka: Rovaniemen asemalla joskus noita näin.
Ja Oulunseudulla esim: Eskolalla on siirtohommaa. Niissä ei kans ole mitään ylimääräistä. Ei etes kaikissa perävaunuissa kylkivaloja.

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2149
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #76 : 19-03-2010, 22:18:43 »
Täälä rannikolla haavistolla on käytössä myös noita kevytautoja...
Niille tuli nyt myös lastausautoja, 6x6 mersuja, joihin toiseen pultattiin nosturi runkoon kiinni.

Tohon piirrustukseen sen verran, että mielelläään parillinen määrä niitä tukkipankkoja.
On meinaan vittumaista lastata kolmelle pankalle, kun koura on koko ajan sit sen keskipankan kohdalla. (näin mun kärryssä...)
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa Donna

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 451
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #77 : 19-03-2010, 22:32:22 »
Tohon piirrustukseen sen verran, että mielelläään parillinen määrä niitä tukkipankkoja.
On meinaan vittumaista lastata kolmelle pankalle, kun koura on koko ajan sit sen keskipankan kohdalla. (näin mun kärryssä...)
Parillinen määrä siksikin, koska laki vaatiin et niput lastataa vähintäin kahdelle pankolle, niin et puu on aina kahdenpankon takana. Kärryynkin, kun saa kolmemetrisistä kolmenippua, nuppiin kaksi. Pitkät puut on sitte oma juttunsa.
Hommat hanskassa, hanskat hukassa...

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2149
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #78 : 19-03-2010, 22:35:23 »
Parillinen määrä siksikin, koska laki vaatiin et niput lastataa vähintäin kahdelle pankolle, niin et puu on aina kahdenpankon takana. Kärryynkin, kun saa kolmemetrisistä kolmenippua, nuppiin kaksi. Pitkät puut on sitte oma juttunsa.

Juu, mulla kato on kärryssä 6 pankkaa. ja lastasin semmosta about 5m pitkää kuitua. Niii se meni just ja just 3. pankalle mut sit se keskipankka oli aina kouran kohdalla. :/
Mut on hyötyäki tosta mun kärrystä, ku ite voin tehdä 4metrisestäki 3 nippua.  :vihel:
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa Donna

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 451
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #79 : 19-03-2010, 22:40:17 »
Juu, mulla kato on kärryssä 6 pankkaa. ja lastasin semmosta about 5m pitkää kuitua. Niii se meni just ja just 3. pankalle mut sit se keskipankka oli aina kouran kohdalla. :/
En tiedä millainen kärry sulla, mut noissa mitä minä ajanut, pystyy siirtään "ylimääräisen" toisen viereen, niin ei jää kourankohdalle. Ajaa pankot ensin paikoilleen ja sitten kouralla vain siirtelee.
Hommat hanskassa, hanskat hukassa...

Poissa kpm

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KARI
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #80 : 19-03-2010, 22:48:46 »
Olishan tuolla jo tuo tukkihommat aihe valmiina. Jos siirtäis sinne?

Varmaan ne sopisi sinne paremmin ku tänne pikkupoikien piirrosten sekaan :ide3:

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2149
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #81 : 19-03-2010, 23:09:40 »
En tiedä millainen kärry sulla, mut noissa mitä minä ajanut, pystyy siirtään "ylimääräisen" toisen viereen, niin ei jää kourankohdalle. Ajaa pankot ensin paikoilleen ja sitten kouralla vain siirtelee.

Tämmönen.

Mun pankkoja ei paljoo siirrellä.
Noo kärry onki tehty pääasiallisesti talopakettien kuskaukseen.
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #82 : 20-03-2010, 00:40:58 »
eikai tommosis ole nostureita jos ei tartte metsästä pöllejä hakea?

tosin en mä mitään noista mitään tie. en tie ku et Anne on suomen kuumin tuleva pöllikuski..  :puna:
Oih...  :puna:  :love:  :-*  :puna:
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #83 : 20-03-2010, 00:42:03 »
Joku on ihastunut/rakastunut!!! :vonk:
Taidetaan Hessun kans olla in lööööv
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #84 : 20-03-2010, 00:43:00 »
Tehdasalueella autoissa ei juurikaan nostureita ole, jos esim laivasta ajaa. Mut poikkeuksiakin on, ainakin Kajaanissa siirtelevät autoillakin, auton omaa nosturia käyttäen... Lumivarastoon silloin, kun tehdas vielä toimi ja nykyään keskikentällä on varasto, josta ajavat junaan. Samat autot tosin ajaa myös metsästä varastoon tai suoraan junaa... ettei tuota junan täyttöä ihan kokoajaksi riitä...

Kärryn sivulaatikot on kyllä tarpeettomat ja enemmän haitaksi, kärryn on muutenkin hyvä olla mahdollisimman kevyt, ei mitään turhaa painolastia. No joo, mä en nyt ihan kaikkea tiedä, kun kovin vähän tuota kokemusta  :puna: ehkä Anne tietää enemmän, ainakin viimeaikainen koulutus.
  :soo: höpöhöpö, älä vähättele ittees. Sulla meistä kahesta on enemmän kokemusta!
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #85 : 20-03-2010, 00:46:52 »
Täälä rannikolla haavistolla on käytössä myös noita kevytautoja...
Niille tuli nyt myös lastausautoja, 6x6 mersuja, joihin toiseen pultattiin nosturi runkoon kiinni.

Tohon piirrustukseen sen verran, että mielelläään parillinen määrä niitä tukkipankkoja.
On meinaan vittumaista lastata kolmelle pankalle, kun koura on koko ajan sit sen keskipankan kohdalla. (näin mun kärryssä...)
Tämä(-kin) viesti on piirrokset-topicista tänne siirretty. Ja piirros johon viestissä viitattaan on tämä:

Tälläne pölliauto tuli tehtyy..
Olen ajatellut tämän lähinnä terminaaliajoon enkä varsinaisesti metsäpoluille rämpimään. Puutteita ja vajaavaisuuksia varmasti löytyy roppakaupalla eikä varmastikkaan oo ihan sellane minkälaine oikee pölliauto on.  Mut tekemällä oppii. Palautetta saa laittaa..


http://i236.photobucket.com/albums/ff260/veccuV40/Scaniaplliauto.png

Tekijät:
Alusta: Thomson, Wikingett
Pankot ja nosturi: Wikingett
Muutokset: Minä itse.
En varmastikkaan muista enkä tiedäkkään kaikkia jotka on noita osia tehny mitä oon käyttäny täs "luomuksessa". Mutta kiitos heille siitä jotka tunnistaa omansa.
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #86 : 20-03-2010, 00:48:32 »
Varmaan ne sopisi sinne paremmin ku tänne pikkupoikien piirrosten sekaan :ide3:
:D ja nyt ovat oikeessa topicissa  :hattu:
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa Jurpo

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 287
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #87 : 21-03-2010, 09:58:32 »
Tommonen siirtoautokii löytyy. Toi on tosin täysilmajousilla.  :koff: :koff:

Ja tolla just kuvanottohetkellä ajettiin laivasta varastoon puuta, siks takanippua ei oo kärryssä. (siirtomatka n. 900m)
Kaiken annan mä ilolla pois, mut sua en koskaan koskaan ja ikinä en...