Kirjoittaja Aihe: vasikkayhdistelmä  (Luettu 51909 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kilometrimiljonääri

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 465
  • Sukupuoli: Mies
  • Minä nukun päivät ja ajan yöt
Vs: vasikkayhdistelmä
« Vastaus #44 : 01-06-2011, 00:16:11 »
Yleisimmät vammat on 1-2kpl perälaudan sylintereitä ja ilmaletkut :heko:

Ite oon vaan kerran volvosta sivaltanut letkut poikki ETUPERIN ajamalla, runkopalkit jatkui senverran vielä vetopalkin takapuolelle että optimaalisesti sijoitettu duomatic-liitin jäi senverran tarjolle että vasemmalle teli ylhäällä täydet kääntäessä meni letkut poikki.
Itte oon sorakasettiauton kanssa joskus linkuttanut duomaticilta käyttöpaineletkun klemmarin poikki. Silloinen työkaveri rikkoi toisesta autosta samalla tavalla koko liittimen. Ei pysty käsittämään kokoonpanijoiden ajatuksenjuoksua. Meinaan kun runkopalkissa oli ylempänä valmiiksi reiät duomatic-liitintä varten ja silti oli noihin kaikkiin neljään 2005 malliseen Sisuun varta vasten tehty erillinen runkoon pultattu asennusrauta duomaticia varten ja juuri kidan korkeudelle niin, että reilummin linkuttaessa osui aisa suoraan liittimeen.

En olis muuten edes ihan niin pitkälle linkuttanut, mutta kun kolmessa autossa oli kokolailla identtiset kärryt ja en sitten muistanut siinä keskellä tietyömaata ympäri liikenteen seassa veivaillessani, että nyt olenkin liikkeellä sillä neljännellä autolla, jolla harvemmin ajoin. Niistä muista kärryistä kun oli tullut katottua aisasta "askelmerkki", mihin asti voi linkuttaa niin, että jää vielä aavistus pelivaraakin, kun purkupaikoilla harva se päivä joutui linkuttamalla kääntelemään. Tässä yhdessä kärryssä vaan oli erilainen aisa, eikä sitä "askelmerkkiä" ikinä tullutkaan vetäjän takakulman takaa näkyviin. :pase: Siirrettiin joka autosta sitten duomaticit siihen paljon paremmassa paikassa olevaan valmiiseen asennuspaikkaan.

Poissa Patakoski

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 546
  • Sukupuoli: Mies
  • "mitä enemmän voimaa, sitä suurempi vastuu"
    • patakoski
  • Ikkunakyltti: Kimmo Koo
  • Titteli: Alasta kiinnostunut
  • Työajokki: Kaanimo
Vs: vasikkayhdistelmä
« Vastaus #45 : 18-09-2011, 21:05:06 »
Syyskuun ajan vetänyt ks.yhdistelmää ja todennu ettei sovellu tämä käänteinen täysperä meidän ajotehtäviin. Teoriassa oiva ratkaisu asfaltin päällä tapahtuviin siirtoihin(esim. tehdas-satama) jne.. Pimeellä maatalojen pihoilla konumalla ja tarvittaessa katkomalla pysäkeille kun ei pihaan sovi ja kone vasikan päällä. toki teidenvarsipurut on nykypäivää majakoiden ja nelivilkkujen kanssa.
yhden kerran linkutin kokeillakseni miten paljon se antaa taittaa kunnes vetopää ottaa kidan reunaan kii. Pari kertaa piti käydä varmistamassa ettei silmukka taivu :o Ihan kokoleveyttä ei saanu käyttöön kärryn leveydestä. Mutta jonkun parimetriä leveen koneen saa ajettua siitä kyllä. Nämä taittamisetkin tarvii sitten tilaa eikä, pysäkeillä sitä ole eikä kaikilla pihoillakaan.

Poissa Ville500

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 304
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: VILLE
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Pirkkarekka
Vs: vasikkayhdistelmä
« Vastaus #46 : 02-10-2011, 10:29:55 »
Meillä toi vasikka on ainakin toimiva! Ainoastaan häiritsee toi jalan veivaaminen alas/ylös! Ihan hyvin se tossa talvellakin perässä tulee! Mut siihen on panostettu kunnon vetopyörillä ja onspotilla.. Ollaan mietitty tota perälautaa siihenki ku johkin paikkoihin ei pääse purkamaan ku ei oo laituria... Mut kai joku tästäkin viestistä vittuilee taas... :tukka:
"mitä tänään syötäisiin"

Poissa Raimo

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1050
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Raimo
  • Työajokki: Scania R560 -11
Vs: vasikkayhdistelmä
« Vastaus #47 : 02-10-2011, 13:40:18 »
Meillä toi vasikka on ainakin toimiva! Ainoastaan häiritsee toi jalan veivaaminen alas/ylös! Ihan hyvin se tossa talvellakin perässä tulee! Mut siihen on panostettu kunnon vetopyörillä ja onspotilla.. Ollaan mietitty tota perälautaa siihenki ku johkin paikkoihin ei pääse purkamaan ku ei oo laituria... Mut kai joku tästäkin viestistä vittuilee taas... :tukka:

En minä mitään vittuile mutta minä olen sen verran vanhemman liiton kaveri että olisin ne kunnon vetopyörät ja onspotit laittanut vetäjään enkä siihen vasikkaan... :vihel: :heko:
Jaa, kyl´ne on hullui...

Poissa Robbe

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1539
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Työajokki: epäjumala
Vs: vasikkayhdistelmä
« Vastaus #48 : 02-10-2011, 13:47:02 »
Meillä toi vasikka on ainakin toimiva! Ainoastaan häiritsee toi jalan veivaaminen alas/ylös! Ihan hyvin se tossa talvellakin perässä tulee! Mut siihen on panostettu kunnon vetopyörillä ja onspotilla.. Ollaan mietitty tota perälautaa siihenki ku johkin paikkoihin ei pääse purkamaan ku ei oo laituria... Mut kai joku tästäkin viestistä vittuilee taas... :tukka:

www.airjack.fi
Kun sulla kerran on niiiiiiiiiin Reilu isäntä...

Poissa Ville500

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 304
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: VILLE
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Pirkkarekka
Vs: vasikkayhdistelmä
« Vastaus #49 : 02-10-2011, 14:56:52 »
www.airjack.fi
Kun sulla kerran on niiiiiiiiiin Reilu isäntä...

Juu ollaan tuosta juteltu, mut ei tohon vanhaan viitti enää laittaa... Sitku uus tulee niin siihen sit.. :vihel: Aina pitäs vissiin vaan haukkuu pomot ja työt, et sais kavereita? ??? Ja työttömät ja sairaat on kans vähä pareita!
"mitä tänään syötäisiin"

Poissa Huti

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 94
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: voe yhe tähe
Vs: vasikkayhdistelmä
« Vastaus #50 : 11-10-2011, 22:21:45 »
Tuossa keskemmällä suomea ajellessa tuli nähtyä (tai ainakin luulin näkeväni) vilaukselta kysymyksiä herättävä reteli.  :ide3:
Oli sen verran nopea vilahdus sivutiellä että en kerennyt tarkemmin ihmettelemään, mutta kovasti se näytti puolikas-vasikka-yhdistelmältä.
Jos se oli joku muu härveli, niin sitten se oli, silti esittelen teille tämmösen version siitä.

Emminä piirtää osaa kun en aikoinaan meinannu päästä kuvaamataidon kurssistakaa läpi, mutta tässä joku havainnollistava tuhnu.  :suru:


Tuo vasikan etuylitys hieman ihmetytti. Kaivinkoneen kauha siis roikkui puolikkaan päällä ilmassa. Ilmeisesti sitomattomana että pystyy kääntymään.  :soo:

Käsittääkseni perävaunun etuylitys mitataan kyseisen perävaunun (vasikan) etulaidasta. Vai eikai sitä metriä nyt voi vasikan aisan etummiasesta pisteestä mitata?
Saako kuorma edes minkään porsaanreijän avustuksella olla edellisen perävaunun päällä normaalikuljetuksessa?

Tuli mieleen että oisikohan ollut vaan siirto jostain tietyömaalta toiselle.

Olisihan tuo periaatteessa ihan kätevää tilan hyötykäyttöä, mutta se on helppoa kun on vaan yks kärry murheena, ei tarvi pelata tetristä.
On se lottovoittajan elämä vaan hienoa!
Voittaa kokonaisen euron vaivasella kahden euron sijoituksella. Leveä elämä jatkukoon!

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: vasikkayhdistelmä
« Vastaus #51 : 11-10-2011, 23:32:44 »


Käsittääkseni perävaunun etuylitys mitataan kyseisen perävaunun (vasikan) etulaidasta. Vai eikai sitä metriä nyt voi vasikan aisan etummiasesta pisteestä mitata?


onko semmoista olemasakaan kuin "perävaunun etuylitys"? en minä ainakaan ole kuullut, toki ei ole eka kerta kun olen väärässä. Kyllä sitä on puhttu vain ajoneuvoyhdistelmän etyliltyksestä?
Escucha el Oi!

Poissa Huti

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 94
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: voe yhe tähe
Vs: vasikkayhdistelmä
« Vastaus #52 : 11-10-2011, 23:55:24 »
Eikös joku semmonenkin ole? Lain lukeminen ei kyllä ollu mun vahvin oppiaine...

Eihän sitä ainakaan saa ottaa esim kuorman etupäätä auton lavalle ja peräpää kärryssä, Eli kai jonkun määritelmän mukaan kuorman on oltava kokonaisuudessaan siinä perävaunussa.
Siksihän tuo olikin vähän tuollanen kysymyksen oloinen jos joku vaikka tietäis.
On se lottovoittajan elämä vaan hienoa!
Voittaa kokonaisen euron vaivasella kahden euron sijoituksella. Leveä elämä jatkukoon!

Poissa yö kuski

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 232
  • Sukupuoli: Nainen
  • "ota mut töihin mä hukkan vaikka koko kuorman"
  • Ikkunakyltti: MUMMI
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania
Vs: vasikkayhdistelmä
« Vastaus #53 : 12-10-2011, 07:03:50 »
kyl toi hyvin huitasee sivusuunnassa kun kääntyy, aikamoinen ylitys eteen. näyttäs tulevan paljonkin yli aisan mitan. eipä oo ennen kuullut moisesta.
Yksinkertaiset asiat ovat kaikkein ihmeellisimpiä.
Ja vain viisaat kykenevät näkemään ne.

Poissa Huti

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 94
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: voe yhe tähe
Vs: vasikkayhdistelmä
« Vastaus #54 : 12-10-2011, 08:44:22 »
Voihan sinne kaivuriin pistää matkan ajaks Kesä-Esan kääntelemään sitä kaivuria mutkien mukaan....  :ide3:
On se lottovoittajan elämä vaan hienoa!
Voittaa kokonaisen euron vaivasella kahden euron sijoituksella. Leveä elämä jatkukoon!

Poissa olli

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 111
Vs: vasikkayhdistelmä
« Vastaus #55 : 12-10-2011, 19:40:05 »
onko semmoista olemasakaan kuin "perävaunun etuylitys"? en minä ainakaan ole kuullut, toki ei ole eka kerta kun olen väärässä. Kyllä sitä on puhttu vain ajoneuvoyhdistelmän etyliltyksestä?
itse asiassa on. tosin ei koske puolikasta. esim tpv saa kuorma tulla 1m yli keulan, kunhan mahtuu normaalisti kääntymään. toinen asia tpv on perä ylitys, sitä saa olla jos yhdistelmä on vajaa mittainen kuitenkaan ylittämättä 25,25m tai perä ylitys 2m.

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: vasikkayhdistelmä
« Vastaus #56 : 12-10-2011, 21:32:44 »
itse asiassa on. tosin ei koske puolikasta. esim tpv saa kuorma tulla 1m yli keulan, kunhan mahtuu normaalisti kääntymään. toinen asia tpv on perä ylitys, sitä saa olla jos yhdistelmä on vajaa mittainen kuitenkaan ylittämättä 25,25m tai perä ylitys 2m.
Puolikasta koskee eri sääntö. Kun piirretään vetotapista eteenpäin 2,04m säteinen puoliympyrä, kaikki puoliperävaunun osat (ml. kuorma) pitää jäädä tuon ympyrän sisään. Koskee myös yli 22m yhdistelmän perävaunua (sääntöhän pohjautuu puolikkaaseen).

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2149
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: vasikkayhdistelmä
« Vastaus #57 : 12-10-2011, 21:58:36 »
Puolikasta koskee eri sääntö. Kun piirretään vetotapista eteenpäin 2,04m säteinen puoliympyrä, kaikki puoliperävaunun osat (ml. kuorma) pitää jäädä tuon ympyrän sisään. Koskee myös yli 22m yhdistelmän perävaunua (sääntöhän pohjautuu puolikkaaseen).

Onko tämä suomen oma sääntö vai EU:n tekemä?
Ja päteekö tuo myös erikoiskuljetuksissa?
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa Jussi

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 2647
  • Sukupuoli: Mies
  • Asfalttiprinssi
    • valokuvakansioni
  • Ikkunakyltti: JUSSI
  • Työajokki: Volvo FMX 540
Vs: vasikkayhdistelmä
« Vastaus #58 : 12-10-2011, 22:13:06 »

Ja päteekö tuo myös erikoiskuljetuksissa?
Mietin juuri samaa...

"Menninkäisen" aliurakoitsija Turun seudulla ainakin kuskaa täysperälavetilla asfaltijyrsintä, jonka kuljetin tulee metritolkulla auton lavan ylle...

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: vasikkayhdistelmä
« Vastaus #59 : 13-10-2011, 08:53:05 »
Onko tämä suomen oma sääntö vai EU:n tekemä?
Ja päteekö tuo myös erikoiskuljetuksissa?
Nimenomaan EU:sta, sillä se moduuleja koskeekin.
Mut ei tietenkään päde erikoiskuljetuksiin, muutenhan oikeen mikään ei onnistuis.

Tuon mitan funktiohan on vaan standardoida kärryjen kytkettävyys. Eli kärryssä tapin etupuolella pitää olla se 2,04m säteellä tyhjää, nupissa taas pöydän keskeltä eteenpäin (muistaakseni) 2,2m. Vastaavasti pöydästä taaksepäin on määritelty samanlainen ympyrä, jonka sisään veturin rakenteiden on jäätävä. Kärryssä taas on sitten oltava tapista tietty mitta (olikohan 2,3m) tyhjää jalkoihin ym. rakenteisiin.

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: vasikkayhdistelmä
« Vastaus #60 : 13-10-2011, 23:00:42 »
eikös täällä ollut joskus kuva siitä puolikkaasta, jonka vyökapellikärryn katolla oli vielä lipputanko? siinä tuskin täyttyi kyllä tuo sääntö sitten... varma tuli liikaa edestä yli, jos se tosiaan tapista mitataan  ???

(onneksi meillä on pönttö  :aamen: toki hän vois suoltaa mitä vaan itse keksittyä, niin uppois kuin kuuma vietsi voihin..  :embarassed: :koff: )
Escucha el Oi!

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: vasikkayhdistelmä
« Vastaus #61 : 13-10-2011, 23:36:43 »
(onneksi meillä on pönttö  :aamen: toki hän vois suoltaa mitä vaan itse keksittyä, niin uppois kuin kuuma vietsi voihin..  :embarassed: :koff: )
:ide3: Pitäsköhän joskus kokeilla? Enkös mä useimmiten laita jonkun lähdeviitteen, mistä se löytyy. Noi mitat löytyy Asetuksesta ajoneuvojen käytöstä tiellä, numeroo en tähän hätää muista, vielä vähemmän pykälää, mutta pykälä on alle 20...