Rahtihemmot.com
Yleinen keskustelu => Yleinen keskustelu alaan liittyen. => Puoliperävaunu => Aiheen aloitti: Lättähäntä - 26-06-2009, 21:51:30
-
http://mortti.us/kuvat/El%C3%A4inkuljetus%20yhdistelm%C3%A4/index.html (http://mortti.us/kuvat/El%C3%A4inkuljetus%20yhdistelm%C3%A4/index.html)
Kaikkea ei tämä aina ymmärrä. Jotenkin tuntuu että melkoisen epäkäytännöllinen verrattuna täysperään. Tuonne junaan kun possua laitellaan kolmeen kerrokseen niin... Voi olla että juna painaa enemmän kuin 60 tonnia :ide3:
Mitäpä tuumaatte?
-
http://mortti.us/kuvat/El%C3%A4inkuljetus%20yhdistelm%C3%A4/index.html (http://mortti.us/kuvat/El%C3%A4inkuljetus%20yhdistelm%C3%A4/index.html)
Kaikkea ei tämä aina ymmärrä. Jotenkin tuntuu että melkoisen epäkäytännöllinen verrattuna täysperään. Tuonne junaan kun possua laitellaan kolmeen kerrokseen niin... Voi olla että juna painaa enemmän kuin 60 tonnia :ide3:
Mitäpä tuumaatte?
jos siinä haetaan niitä uusia säännöksiä että kuinka paljon tilaa tarttee yks grillipiffi?
-
Joo kattelin pari viikkoo sitten venäjän puolella parikymmentä tollaista ajeli peräkkäin eläimet kyydissä huoltoaseman pihalle ,saahan tonne nasuja kyytiin reilusti ja painot kohdalleen.
-
toi tulikin vastaan tällä viikolla. onkos tossa jokaiselle pekonille oma hytti, kuin ruotsinlaivalla konsanaan? :koff:
-
Jaa, Anjalankosken uus nähtävyys on jo päässy tänne asti.....
Puolikkaassa kääntyy ensimmäinen ja kolmas akseli......
Vanha kuormaauto jäi niille jäljelle, johon asennettiin Dollykita. Sillä keräillään maakunnassa Vasikan kanssa
Sit vaan yhdistetään ja matka teurastamolle voi alkaa.....
-
Tuohan on sitte vasikkaa lukuunottamatta vastaava kun Pajalanmäellä oli.
-
jos siinä haetaan niitä uusia säännöksiä että kuinka paljon tilaa tarttee yks grillipiffi?
No joo mutta miten se sitten eroaisi täysperäyhdistelmästä?
-
Tossa viel yks kuva vasikasta erään tilan pihalla jossain päin maailmaa...
(http://www.laplake.net/robbe/ansas1.JPG)
Tää vois melkein jo tulla mukaan pelkissä piuhoissa :D :D
(http://www.laplake.net/robbe/ansas.jpg)
-
Kyllä se on niin, että kaikkea täytyy kokeilla ja katsoa onko kannattavaa / järkevää vai ei.
-
Kyseinen kikotin + vetäjä oli Kouvolan Rekkamaalauksen pihalla Tiistaina..
-
Kyseinen kikotin + vetäjä oli Kouvolan Rekkamaalauksen pihalla Tiistaina..
Ainakin karjapuskuri siihen on asennettu...
-
Ainakin karjapuskuri siihen on asennettu...
Eiköhän tuo ollut tarpeeksi raskas jo ilmankin sitä? :D
-
Tuohan on sitte vasikkaa lukuunottamatta vastaava kun Pajalanmäellä oli.
ja talosella vieläkin on moinen ilman vasikkaa
-
Toi lienee ensimmäisiä suomessa saksalaisella korityöllä....
Huhujen mukaan huomattavasti halvempi kuin Vakin tekele...
Noita 3 kerrospuolikkaita on jo aika monta
sekä 3 kerros nuppeja ja tpvaunuja useampia
-
Koittakaapas udella jos näette kuskia yms. vähän faktaa paljonko on yhdistelmän omapaino ja paljonko painaa läskit kyydissä. Jotenkin vain tuntuu että täyspossukuorma päällä lakipainot menee yli että vinkuna käy.
-
Ei tonne kolmeen kerrokseen nasua tungeta, kaks kerrosta on sallittu lainmukaan ja sillonki elukoilla pitää olla se EU:n direktiivin mukanen tila per töpseli, eli ei tollakaa painot yli mee ellei kuljettaja ota enempää ku on sallittu... Ja tosiaan toi on vaan sellanen auto mikä odottaa jossain isolla pihalla et nupit kerää ton piukkaan ja sit sillä lähetään viemään niitä lihoiks.... tietty jos on riittävän iso maatila ni meneehä toi sinne mut aika harvas paikas suomessa noilla tarvii sit enää pois lähteä pihasta jos sinne oikeesti tunkee...
-
Ei tonne kolmeen kerrokseen nasua tungeta, kaks kerrosta on sallittu lainmukaan ja sillonki elukoilla pitää olla se EU:n direktiivin mukanen tila per töpseli, eli ei tollakaa painot yli mee ellei kuljettaja ota enempää ku on sallittu... Ja tosiaan toi on vaan sellanen auto mikä odottaa jossain isolla pihalla et nupit kerää ton piukkaan ja sit sillä lähetään viemään niitä lihoiks.... tietty jos on riittävän iso maatila ni meneehä toi sinne mut aika harvas paikas suomessa noilla tarvii sit enää pois lähteä pihasta jos sinne oikeesti tunkee...
No nyt tuli uutta tietoa roppakaupalla....
1. Mitä siinä kolmannessa kerroksessa sitten kuljetetaan? Terveisiä???
2. Kyllä niillä pitää olla lattiatilaa tietty määrä m2, ja se lasketaan per lattiakerros, eli kerroksia lisäämällä saa enemmän eläimiä mukaan....
3. Mä oon varmaan sitten nähny väärin kun oon nähny noita maatiloilla pyörimässä.....
-
juu, juurikin silllä niitä saadaan enemmän kyytiin ku on kerroksia lisää, kun jokainen tarvii tietyn tilan eu:n mukaan, niissähän on muutenkin vaikka mitä säännöksiä joista ei tiedä itse mitää... muistelen kerran jutelleeni yhen autoilijan kanssa ni oisko jopa ollu et tietokone valvoo kameralla koko kuormatilaa ja jne matkan ajan.. mutta aiheeseen, suomeen tulossa pohjanmaallle jo nelikerroksinen kärry...
-
mutta aiheeseen, suomeen tulossa pohjanmaallle jo nelikerroksinen kärry...
Porsaiden ajoon varmaan.... Kantavuus ei piisaa Lihasioille?
-
Porsaiden ajoon varmaan.... Kantavuus ei piisaa Lihasioille?
varmaankin joo, en tiä tarkkaan mutta luulisin niin..
-
Voi vitsi,kyllä kelpaa lihanasujen kulkea "viimeistä"maallista matkaa.Komian näkönen yhistelmä luonnossakin,päällisrakenteet ei oo varmasti ihan halpoja.
-
Voi vitsi,kyllä kelpaa lihanasujen kulkea "viimeistä"maallista matkaa.Komian näkönen yhistelmä luonnossakin,päällisrakenteet ei oo varmasti ihan halpoja.
Kyllähän ne maksaa ihan tarpeeks, mutta on noi sakemannin tuotteet huomattavasti halvemmat kuin Virtasen vastaava....
-
Kyllähän ne maksaa ihan tarpeeks, mutta on noi sakemannin tuotteet huomattavasti halvemmat kuin Virtasen vastaava....
Massatuotanto, jolla saadaan hintaa alaspäin.
-
Anteeksi OT mutta montakohan possua tähän menee? http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=428900 :koff: :koff:
-
Anteeksi OT mutta montakohan possua tähän menee? http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=428900 :koff: :koff:
:hattu: veikkaisin 2,tai 6, kuhan on paritonluku :ide3:
-
Anteeksi OT mutta montakohan possua tähän menee? http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=428900 :koff: :koff:
Aika karun näkönen :hullu:
-
Voiskohan tuossa yhdistelmässä olla myös sellanen mahdollisuus et sillä vois ajaa "tipuja" myöskin, kuvia kun kattoopi niin näyttäs että noi olis luukut mitkä noitten "ikkunoitten" ala puolella on.Tuli vaan mieleen.... Mut saatanpa olla väärässäkin....
-
Voiskohan tuossa yhdistelmässä olla myös sellanen mahdollisuus et sillä vois ajaa "tipuja" myöskin, kuvia kun kattoopi niin näyttäs että noi olis luukut mitkä noitten "ikkunoitten" ala puolella on.Tuli vaan mieleen.... Mut saatanpa olla väärässäkin....
Teuraslinnut kuljetetaan tietääkseni kuljetusmoduuleissa joissa ne on laatikoissa.
-
näin se taitaa olla?
-
Teuraslinnut kuljetetaan tietääkseni kuljetusmoduuleissa joissa ne on laatikoissa.
Näin se on, aikaisemmin vähän eri tavalla kuin nykyään, mutta eräänlaisissa laatikoissa ne oli kuitenkin ennenkin ja ovat nykyäänkin.
-
*nsaksen mullikka auto täälläkin kuvissa.
Pekonia kolmessa kerroksessa tai mullikoita kahdessa, tais ottaa rellun kun on pikkusen muita kevyempi ja aluvanteetkin on vaan painin takia
-
Satuttiinpa samaan aikaan samaan paikkaan ton vasikkayhdistelmän kanssa, niin pitihän siitä pari kuvaa napsia...
(http://www.laplake.net/robbe/IMG_2412.JPG)
(Kukaan ei varmaan ollu kertonu kuskille että vasikan kanssa ei tiloilla käydä, vai mitä Kuvernööri?
(http://www.laplake.net/robbe/IMG_2417.JPG)
ensimmäinen akseli nouseva, ja viimeinen pakko-ohjattu
(http://www.laplake.net/robbe/IMG_2421.JPG)
levee lastaussilta
(http://www.laplake.net/robbe/IMG_2427.JPG)
tossa näkee vähän seinän rakennetta...
Reilu 300 sikaa siihen kuulemma otetaan, en tarkkaa lukua enää muista...
ja läpilastattava ettei tartte välillä katkoa....
-
Eilen muuten ajelin tämmöisen puolikas+vasikka possujunan perässä.
En tiedä paljonko sillä oli kuormaa, mut ainaki välillä joku possunhäntä pilkisti esiin tuuletusaukosta.
Mut mäkiin se hyyty ihan kauheesti. Mulla oli vähän päälle 60tonnia junapainoja ja olisin voinut ohittaa tällä "tykillä" sen pariin kertaan.
Ja mikä pisti eniten silmään oli tuon vasikan heiluminen. Ei meinannu pirkanmaan ohitustiellä kaista piistata, ku se välillä otti jotain heittoa.
-
Mut mäkiin se hyyty ihan kauheesti.
(http://www.laplake.net/robbe/IMG_2419.JPG)
kahvinkeitin koneen tilalla :D
ja teliveto pikkupyöräisillä paripyöräkärryillä
-
(http://www.laplake.net/robbe/IMG_2419.JPG)
kahvinkeitin koneen tilalla :D
ja teliveto pikkupyöräisillä paripyöräkärryillä
kyseinen firma hakee kuskia tohon autoon. näky niitten sivulla olevan ilmoitus. tästä autosta ollu tuolla Pottupellossa kans kuva.
-
Kieltämättä komean näköinen laitos!
-
kuskilla on ainakin ammattiylpeytta ja -taitoa, kun lantatunkiollakin peruuttaa vasikka-moduulin luotisuoraan, vaikkei tarvetta edes olis :hattu:
hieno vekotin tuo on.
-
kyseinen firma hakee kuskia tohon autoon. näky niitten sivulla olevan ilmoitus. tästä autosta ollu tuolla Pottupellossa kans kuva.
Ai just tohon autoon? Mun mielestä siinä ei eritelty autoa mihin tarvii kuskia, on niillä muitakin autoja elävää kuormaa ajamassa.... :D
-
Ai just tohon autoon? Mun mielestä siinä ei eritelty autoa mihin tarvii kuskia, on niillä muitakin autoja elävää kuormaa ajamassa.... :D
eläinkujetus puolle näky olevan että onko tohon kans ja sit siihen toiseen autoon, kun 2 kpl eläinkuljetusautoja tuolla näkyy listan mukaan olevan
-
eläinkujetus puolle näky olevan että onko tohon kans ja sit siihen toiseen autoon, kun 2 kpl eläinkuljetusautoja tuolla näkyy listan mukaan olevan
Kotisivut näköjään päivitetty 2008...
Ja eläimiä ajetaan aika paljon 2 mieheen kerralla......
-
Kotisivut näköjään päivitetty 2008...
Ja eläimiä ajetaan aika paljon 2 mieheen kerralla......
juu niin näköjään oli päivitetty sillon.
-
Tässä vielä kuvaa siitä, kuinka tuo vasikka käyttäytyy mutkassa.
Ja voitte siis kuvitella et jos se mutkas kallistaa tollei et miten se heilahti kun tiellä kallistus vähän muuttu.
Iha ku olis kattellu kun joku "korpela" ajelee elementtikuormilla. :vihel: :vihel:
(http://saunis.pic.fi/kuvat/Rekkailua./140420101658.jpg/_small.jpg) (http://saunis.pic.fi/kuvat/Rekkailua./140420101658.jpg/full)
-
Tuskin se hurja heiluminen ja laidasta laitaan seilaaminen on ainoastaan tuon yhdistelmän ongelma. vaan kaikkein vasikka-moduulien..
-
Tuskin se hurja heiluminen ja laidasta laitaan seilaaminen on ainoastaan tuon yhdistelmän ongelma. vaan kaikkein vasikka-moduulien..
Hommat hoituu myös vasikka-moduulilla. Riippuu vaan tyypistä, joka on ratin ja penkin välissä. Antaa heilua vaan.
-
Hommat hoituu myös vasikka-moduulilla. Riippuu vaan tyypistä, joka on ratin ja penkin välissä. Antaa heilua vaan.
en väittänytkään että ei hoituis. sanoin vaan että kyllä ne kaikki heiluu (verattuna b-juniin tai dolly-moduuleihin)
-
Kuinka monta noita on olemassa Suomessa? Tuli Eurassa Laitilan tiellä (tie 43) matkalla Laitilasta Euraan päin tuollainen samanlainen, mutta vetoautona Scania eikä äkkiseltään tule mieleen mitä luki linjakilvessä katolla.
-
pyydän anteeksi Robbelta, olen kyl ittekki nähny samanlaisen yhdistelmän ku olen ollu rehua purkamas mut mun tieto valitettavasti perustu siihen mitä vanhempi kuljettaja sanoo... eihän noilla ihan joka pihalle pääse mut noi kunnol tehdyt paikat mis on ajateltu myös teurasautoo ja rehuautoa ni ne on suomes viäl toistaseks aika harvassa... mut ei tosiaan oo enää mitään sanottavaa ja ilmotan työkaverillekki voi olla ihan hiljaa jos menee fiiliksen mukaan eteenpäin...
-
Kyllä tuon voiman vähyyden ymmärrän mutta en telivedon osuutta hyytymiseen?!?
-
Kyllä tuon voiman vähyyden ymmärrän mutta en telivedon osuutta hyytymiseen?!?
onhan siinä aina hieman suurempi tehohävikki.
ei nyt järin suuri, mutta on kuitenkin.
-
oonkos mää sitte ymmärtäny väärin vai miten mutta eikös nuo teholukemat ole ilmoitettu takarattailta monella automerkillä?
-
Kuinka monta noita on olemassa Suomessa? Tuli Eurassa Laitilan tiellä (tie 43) matkalla Laitilasta Euraan päin tuollainen samanlainen, mutta vetoautona Scania eikä äkkiseltään tule mieleen mitä luki linjakilvessä katolla.
Kyllä se scania on saman talon autoja. :ide3:
Ja se mäkeen hyytyminen johtuu melko varmasti vain liian pitkistä välityksistä jotka "automyyjä on renuun saanut myytyä"
Yleensä lihasika painaa n.86 kg kun se lähtee teuraaksi eli jos ko.yhdistelmään meni n.420 lihasikaa niin kuormanpaino n.36 ton.
Ja alumiini vehkeet näkyy olevan et ei se 60 ton. voi kaukana olla.
-
oonkos mää sitte ymmärtäny väärin vai miten mutta eikös nuo teholukemat ole ilmoitettu takarattailta monella automerkillä?
niin että esim 700hv volvossa on eri moottorit, jos on 6x4 tai 6x2? :koff:
Kyllä sen tietää että ainakin tän oman 380volvon takapyörä tehot alkanaa 2:lla... :aamen:
-
Kyllä se scania on saman talon autoja. :ide3:
Häh???
Kyl ne ny ainakin vielä vähän aikaa sitten oli eri firman autoja...
Toinen Hämeenkyröstä ja toinen Kouvostoliitosta....
Ajaa kyllä saman osuuskunnan ajoja...
-
Kyllä se scania on saman talon autoja.
En nyt mee kyllä vannomaan käsi raamatulla, mutt jotenki on sellaanen muisti kuva että scanian hytissä olisi lukenut KVL
Mutta saman talon ajoja kylläkin tosiaan ajavat. ;)
-
Häh???
Kyl ne ny ainakin vielä vähän aikaa sitten oli eri firman autoja...
Toinen Hämeenkyröstä ja toinen Kouvostoliitosta....
Ajaa kyllä saman osuuskunnan ajoja...
Kyllä oikeassa oot tuli perjantaina vastaan seinajoella ottassa luki Ylärönni tai vastaavaa paikkakunnasta en tiedä. :hattu:
-
Kyllä oikeassa oot tuli perjantaina vastaan seinajoella ottassa luki Ylärönni tai vastaavaa paikkakunnasta en tiedä. :hattu:
Ylirönni, Hämeenkyrö.
-
Ylirönni, Hämeenkyrö.
Joo tuo Ylirönnin yhdistelmä se taisi olla mikä tuli minua Eurassa vastaan.
-
Maken kuvakokoelmasta löyty kuva kyseisestä autosta...
(http://www.sepe74.kuvat.fi/kuvat/Truck%20picture%20Raskaskalusto%20kuvia/Rekka%20kuvat%20Truck%20Picture/New%20picture%20uudet%20kuvat/P1060537.JPG/_smaller.jpg)
-
Maken kuvakokoelmasta löyty kuva kyseisestä autosta...
Mulla löytyis kuvia kun autossa ei ollut vielä teippauksia.. Oli Ilmajoella siellä maatalous koulussa esittelemässä tuota yhdistelmää.
-
kuskilla on ainakin ammattiylpeytta ja -taitoa, kun lantatunkiollakin peruuttaa vasikka-moduulin luotisuoraan, vaikkei tarvetta edes olis :hattu:
hieno vekotin tuo on.
En tiedä mitä ammattiylpeyttä kavereilla oli eilen kun veti tuon härvelin kiitobaarin pihaan lähimmäx autoksi terassilta? ei todellakaan mikään ruokahaluja lisäävä temppu,kuskinvaihto oli näköjään menossa ja ensin puhuttiin paskaa puolituntia baarin edessä ikkunat lagunasta kiinni!
-
En tiedä mitä ammattiylpeyttä kavereilla oli eilen kun veti tuon härvelin kiitobaarin pihaan lähimmäx autoksi terassilta? ei todellakaan mikään ruokahaluja lisäävä temppu,kuskinvaihto oli näköjään menossa ja ensin puhuttiin paskaa puolituntia baarin edessä ikkunat lagunasta kiinni!
Jospa sieläkin talossa on kuskeja moneen junaan? ;)
-
Jospa sieläkin talossa on kuskeja moneen junaan? ;)
tiedä sitä mut ite jos ajaisin niin kyl olisin jättäny hiukan kauemmas!
-
Mikä idea muuten on emälehmä ja vasikka yhdistelmäs ja B-junas? en oikein oo päässy kärryille ???
-
Mikä idea muuten on emälehmä ja vasikka yhdistelmäs ja B-junas? en oikein oo päässy kärryille ???
Jaa? Vois olla vaikka täysperän kokonaispaino ja lavametrit, puolikkaan veturilla?
-
Toiseksi sitten on nuo ulkomaan hommat. Esim. Ruotsissa voit vetää koko retelillä ja tarvittaessa hylkäät vaikka sen vasikan ja menet Norjaan, Tanskaan tai mihin vaan.
Saa tanskassakin ajaa 25.25m pituisella ja tietyissä paikoissa norjassakin... :hattu:
-
Auton vaihto tulee halvemmaksi kun kärryt menee reilusti parinkin auton verran ilman suurta vaihtohätää, eikä tarvi kustantaa sitä uuden auton koritusta. Toiseksi sitten on nuo ulkomaan hommat. Esim. Ruotsissa voit vetää koko retelillä ja tarvittaessa hylkäät vaikka sen vasikan ja menet Norjaan, Tanskaan tai mihin vaan. Tai sitten autolla on tarvetta vetää joskus ihan erilaisiakin kärryjä, mutta pääajo esimerkiksi rahtia omalla puolikkaalla ja vasikalla. Vaihtoehtoja on paljon ja se on varmaan jokaisen käyttäjän makuasia. En silti itse ihan ensimmäisenä laittaisi täysperän tilalle muuta vaihtoehtoa jos ei varsinaista tarvetta asialle olisi.
Kiitos selonteosta :) nyt ymmärrän paremmin tuon yhdistelmän
-
Saa huolitsijat ajattaa täysperäkuormia puoliperävaunun kilometritaksalla
-
Saa huolitsijat ajattaa täysperäkuormia puoliperävaunun kilometritaksalla
sinäpä sen sanoit ;)
-
Oikeeseen eurooppaankin on tulossa nää kauheen pelottavat "jättirekat" :heko:
Saksalaisen teippifirman (http://www.gurol.de/gurol_referenzen_en.php) näkemys semmosesta keskiakseliversiona. Vai oiskohan ne kenties unohtanu jotain.. :ide3:
Mahtaa olla mielenkiintonen ajettava ja saa hetken harkita kuormaustakin.
(http://www.gurol.de/images/Hellmann_GigaLiner.jpg)
-
Vai oiskohan ne kenties unohtanu jotain.. :ide3:
Mahtaa olla mielenkiintonen ajettava ja saa hetken harkita kuormaustakin.
Tommosena ois kyllä tosi kätevä :koff:
-
Puunajoa maailmalla.
(http://www.taparvo.com/wp-content/uploads/2012/02/420178_10150591517053360_290539813359_8844498_745394571_n.jpg)
Ei tuossa hommassa kyllä taida kilometripalkalla rikastua, jos joka päivä pitää ajella 20km serpenttiiniiä ylösalas.
-
Puunajoa maailmalla.
Ei tuossa hommassa kyllä taida kilometripalkalla rikastua, jos joka päivä pitää ajella 20km serpenttiiniiä ylösalas.
Ei hitto ma tahtoo. :laugh: Aika hurjan näkönen kyllä.
-
Puunajoa maailmalla.
(http://www.taparvo.com/wp-content/uploads/2012/02/420178_10150591517053360_290539813359_8844498_745394571_n.jpg)
Ei tuossa hommassa kyllä taida kilometripalkalla rikastua, jos joka päivä pitää ajella 20km serpenttiiniiä ylösalas.
Kertokaas poikkeaako tuo kotimaisesta pylväsautoista?
-
Eikös pylväsauto oo perjaatteessa "täysperä" tyhjänä ja "puolikas" kuormattuna ??? Näin muistaisin ainakin jostain lehdestä joskus lukeneeni :ide3:
Ikinä en oo sen enempää moisiin vehkeisiin perehty, mitä nyt jokunen on tullut tienpäällä vastaan...
Toi kuvan auto ainakin näyttää siltä että toi takavaunu täytyy jotenkin saada tohon alustan kyytin sillon kun ei oo kuormaa päällä? Koska eikös noi tukit pidä ton "kasassa" tossa?
-
Eikös pylväsauto oo perjaatteessa "täysperä" tyhjänä ja "puolikas" kuormattuna ??? Näin muistaisin ainakin jostain lehdestä joskus lukeneeni :ide3:
mitenköhän se siitä muuttuu, onko kuormaa vai ei?
Kyllä sellainen mun mielestä on täysperä aina. tpv-veturi, aisa ja 4-akselinen kärry. Eikai siitä puolikasta saa, vaikka oiskin kuorma?
Ehkä se jonkun amatöörin silmissä vois kuorman kanssa suoraan ajaessa nopeasti puolikkaalta näyttää.
-
Eikös pylväsauto oo perjaatteessa "täysperä" tyhjänä ja "puolikas" kuormattuna ??? Näin muistaisin ainakin jostain lehdestä joskus lukeneeni :ide3:
Ikinä en oo sen enempää moisiin vehkeisiin perehty, mitä nyt jokunen on tullut tienpäällä vastaan...
Toi kuvan auto ainakin näyttää siltä että toi takavaunu täytyy jotenkin saada tohon alustan kyytin sillon kun ei oo kuormaa päällä? Koska eikös noi tukit pidä ton "kasassa" tossa?
Tyjänä se on nuppi... Jos siis takana roikkuu tuollainen nakkivaunu, niin se vedetään nuppiin kyytiin.
Mulla on yks kuvakin sellaisesta mutten jaksa kaivaa sitä esiin tähän hätään...
-
http://www.youtube.com/watch?v=hW-7LiWfSoQ (http://www.youtube.com/watch?v=hW-7LiWfSoQ)
Toi kertoo varmaan kaiken oleellisen. Noita videoita on "kiljoona" tuubissa.
-
Eikös pylväsauto oo perjaatteessa "täysperä" tyhjänä ja "puolikas" kuormattuna ??? Näin muistaisin ainakin jostain lehdestä joskus lukeneeni :ide3:
Ikinä en oo sen enempää moisiin vehkeisiin perehty, mitä nyt jokunen on tullut tienpäällä vastaan...
Toi kuvan auto ainakin näyttää siltä että toi takavaunu täytyy jotenkin saada tohon alustan kyytin sillon kun ei oo kuormaa päällä? Koska eikös noi tukit pidä ton "kasassa" tossa?
Oot tainnu lukea raskas-kalusto lehdestä jutun siitä yhdestä pylväsautosta mikä on juurikin noin et tyhjänä tpv ja kuormalla ppv, mutta siinä oli kärrynä normi 3akselinen aisalla kiinni..
-
Oot tainnu lukea raskas-kalusto lehdestä jutun siitä yhdestä pylväsautosta mikä on juurikin noin et tyhjänä tpv ja kuormalla ppv, mutta siinä oli kärrynä normi 3akselinen aisalla kiinni..
Siinä Kanasen autossa on kärrissä pankot kääntökehän päällä :hattu:
Ei kai se siitä puolikkaaksi muutu vaikka kuorman laittaakin kyytiin,oikoo kääntäessä kylläkin kuin puolikas :hattu:
Tässä näkyy ehkä selvemmin se millainen härveli on kyseessä:
(http://www.hkk-kuljetus.fi/sites/hkk-kuljetus.molentum.fi/files/KALUSTO%20KUVA%201.jpg)
Tässä on taas sellaisen nakkikärrin kanssa oleva yhdistelmä:
(http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRQmpWRvMMHSG8QbpCtHbE1mC9dxVsiPx_FyWYUySOrdUvCR5Az)
-
Siinä Kanasen autossa on kärrissä pankot kääntökehän päällä :hattu:
Ei kai se siitä puolikkaaksi muutu vaikka kuorman laittaakin kyytiin,oikoo kääntäessä kylläkin kuin puolikas :hattu:
Tässä näkyy ehkä selvemmin se millainen härveli on kyseessä:
(http://www.hkk-kuljetus.fi/sites/hkk-kuljetus.molentum.fi/files/KALUSTO%20KUVA%201.jpg)
Tässä on taas sellaisen nakkikärrin kanssa oleva yhdistelmä:
(http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRQmpWRvMMHSG8QbpCtHbE1mC9dxVsiPx_FyWYUySOrdUvCR5Az)
Joo Raskas-kalusto se oli mistä sen jutun luin. Juu sen kyllä tajuan että se ei siitä oikeesti mihinkään muutu oli kuormaa tai ei tpv se on aina. Mutta siinä jutussa mainittiin jotain tyyliin, että se on rekisteriotteessakin luokiteltu ppv:ksi silloin kun on kuorma päällä... Tai sitten muistan ihan väärin ja puhun jotain höpöjä :hullu:
-
senhän takia kananen on noita pylväsautoja laitellu noita ylemmän kuvan mukaisia että saapi kantavuuden isommaksi vert. alemman kuvan retelissä, sitte noissa ylemmän kuvan härveleissä niin kärryn rungon mitta muuttuu tiukkaan käännettäessä risteyksessä tietääkseni.
-
Siinä Kanasen autossa on kärrissä pankot kääntökehän päällä :hattu:
Ei kai se siitä puolikkaaksi muutu vaikka kuorman laittaakin kyytiin,oikoo kääntäessä kylläkin kuin puolikas :hattu:
Tässä näkyy ehkä selvemmin se millainen härveli on kyseessä:
(http://www.hkk-kuljetus.fi/sites/hkk-kuljetus.molentum.fi/files/KALUSTO%20KUVA%201.jpg)
Liikkuuko kärryssä oleva pankko/kääntökehä systeemi jollain tapaa kärryn rungon suuntaisesti ?
-
Siinä Kanasen autossa on kärrissä pankot kääntökehän päällä :hattu:
Ei kai se siitä puolikkaaksi muutu vaikka kuorman laittaakin kyytiin,oikoo kääntäessä kylläkin kuin puolikas :hattu:
Tässä näkyy ehkä selvemmin se millainen härveli on kyseessä:
(http://www.hkk-kuljetus.fi/sites/hkk-kuljetus.molentum.fi/files/KALUSTO%20KUVA%201.jpg)
Juurikin tuommonen, tosin eri firmasta oli juttu. Eikai se muuten juu miksikään, muutu paitsi rekisteriotteessa kuten Group tuolla jo sanoikin..
-
Liikkuuko kärryssä oleva pankko/kääntökehä systeemi jollain tapaa kärryn rungon suuntaisesti ?
pääsin porisuttamaan yhtä kanasen tpv kuskia kun hän oli kuorma päällä ristiinan nesteellä niin mää ainakin jäin itse siihen käsitykseen että pankot+kääntökehät on kummassaki päässä kiinteästi rungossa kiinni mutta kärry on jatkokärry jossa muuttuu mitta ajonaikana, mutta tietävemmät tarkentaa tämän mun hataran tiedon :hattu:
-
Itseasiassa se ne nupinkin pankot on kuulakehällä, ja lastattuna käyttäytyy kuin puolikas. Tutkailin sitä taannoin Nurmeksessa kun oli samaan aikaan ABC:llä.
-
Mulla menee kyllä aika kovaa ohi, että miten tuo muka muuttuu "puolikkaaksi" kuorman kanssa? etupyörät kääntyy, aisa kääntyy kidassa, kärryn 2ensimmäistä akselia kääntyy kärryn alla... miten se on muka samanlainen kuin puolikas? vrt: etupyörät kääntyy ja kärry kääntyy vetopöydän päällä.
Kyllä tota ainakin peruttaa joutuis kuon täysperää -jonkalainen onkin.
Ehkä peilistä se näyttää että on kuin puolikas, koska kuorma on yhtä puuta. kirjaimellisesti.
-
Mulla menee kyllä aika kovaa ohi, että miten tuo muka muuttuu "puolikkaaksi" kuorman kanssa? etupyörät kääntyy, aisa kääntyy kidassa, kärryn 2ensimmäistä akselia kääntyy kärryn alla... miten se on muka samanlainen kuin puolikas? vrt: etupyörät kääntyy ja kärry kääntyy vetopöydän päällä.
Kyllä tota ainakin peruttaa joutuis kuon täysperää -jonkalainen onkin.
Ehkä peilistä se näyttää että on kuin puolikas, koska kuorma on yhtä puuta. kirjaimellisesti.
tarkoittavat varmaan tuosta vain kuormasta että tulee kuin puolikas mutta kärryhän ei muutu miksikään oli kuormaa tai ei ;)
-
tarkoittavat varmaan tuosta vain kuormasta että tulee kuin puolikas mutta kärryhän ei muutu miksikään oli kuormaa tai ei ;)
on kyllä todella kehitysvammainen ajatusmaailma jos noin ajattelee. en tajua.
-
Ehkä peilistä se näyttää että on kuin puolikas, koska kuorma on yhtä puuta. kirjaimellisesti.
Tätä tismalleen samaa ajettelin, en vaan jaksanut vääntää rautalangasta...
Että voi tosiaan näyttää kääntyessään puolikkaalta, muttei voi mitenkään käyttäytyä sen lailla, koska kärry on vetoaisalla kytketty autoon.
-
Tässä näkyy ehkä selvemmin se millainen härveli on kyseessä:
(http://www.hkk-kuljetus.fi/sites/hkk-kuljetus.molentum.fi/files/KALUSTO%20KUVA%201.jpg)
Eli siis... tyhmä tarvii nyt rautalankaa.. :tutti:
Jos kääntökehät/pankot on kiinteästi kiinni, niin mitenkäs tiukemmassa kurvissa käy?
Lyhyellä matikalla ajateltuna (vaikka pitkän luinkin), auton pankko on esimerkiksi 90-asteen kurvissa lähempänä kärryn pankkoa, kuin lelun ollessa suorana?
Senhän pitäisi olla ihan perus triba.. trimara.. trip.. jotai semmosta trigonologogiametriaaa. :ide3:
Jos pankot eivät liiku, niin sillon puiden pitäisi liukua niissä, millä voi olla mielenkiintoisia seurauksia.
Vai onko mun aivosoluparka jo ihan hakoteillä tässä hommassa.
-
Eli siis... tyhmä tarvii nyt rautalankaa.. :tutti:
Jos kääntökehät/pankot on kiinteästi kiinni, niin mitenkäs tiukemmassa kurvissa käy?
Lyhyellä matikalla ajateltuna (vaikka pitkän luinkin), auton pankko on esimerkiksi 90-asteen kurvissa lähempänä kärryn pankkoa, kuin lelun ollessa suorana?
Senhän pitäisi olla ihan perus triba.. trimara.. trip.. jotai semmosta trigonologogiametriaaa. :ide3:
Jos pankot eivät liiku, niin sillon puiden pitäisi liukua niissä, millä voi olla mielenkiintoisia seurauksia.
Vai onko mun aivosoluparka jo ihan hakoteillä tässä hommassa.
Siis normaaleissa max 90° kurveissa/risteyksissä niin kärryn rungon pituus muuttuu koska on normaali puutavarajatkokärry, mutta sitten yli 90° asteen kurveista en osaa sanoa miten siinä käypi. Elikkä suomeksi yhdistelmän pituus muuttuu normaaliliikenteessä ajaessa kun käännellään ja väännellään. ja muistelisin että noissa vehkeissä on pankkojen pohjissa semmoset piikkikammat että puut ei liu-u niissä edes takas vaan pysyy paikoillaan. Joka oikeen tarkalleen tietää asian saapi korjata tämän mun tiedon :hattu:
-
Siis normaaleissa max 90° kurveissa/risteyksissä niin kärryn rungon pituus muuttuu koska on normaali puutavarajatkokärry,
Noniin, nyt siinä on vähän enemmän järkeä. Sitä määki että jonkun kohdan on pakko liikkua. :hattu:
-
Noniin, nyt siinä on vähän enemmän järkeä. Sitä määki että jonkun kohdan on pakko liikkua. :hattu:
Ja kun pääsin oikein kuskin opastuksella tutustumaan perässä olevaan tpv kärryyn niin jotenki jäi semmoinen kuva että olis elektronisesti ohjattu toi pituuden muuttuminen kärryssä. :ide3:
-
Ja kun pääsin oikein kuskin opastuksella tutustumaan perässä olevaan tpv kärryyn niin jotenki jäi semmoinen kuva että olis elektronisesti ohjattu toi pituuden muuttuminen kärryssä. :ide3:
Tuli kaivettua tuo lehti esille missä oli juttu tuosta autosta niin siinä mainittiin että kärryn jatkon lukot on vain auki eli pitenee ja lyhenee itsestään...
-
Tuli kaivettua tuo lehti esille missä oli juttu tuosta autosta niin siinä mainittiin että kärryn jatkon lukot on vain auki eli pitenee ja lyhenee itsestään...
:hattu:
-
"senhän takia kananen on noita pylväsautoja laitellu noita ylemmän kuvan mukaisia että saapi kantavuuden isommaksi vert. alemman kuvan retelissä, sitte noissa ylemmän kuvan härveleissä niin kärryn rungon mitta muuttuu tiukkaan käännettäessä risteyksessä tietääkseni. "
Jep, ja selvennyksen vuoksi pylväänajossa noilla kahdella kalustomallilla on hiukan erilaiset suoritteet.
Tuo tpv-malli sallii siis isomman kantavuuden, mutta vaatii hiukan hiukan tilavemmat paikat metsäpäässä.
Valmiita pylväitä silläkin viedään mm. selkeät purkupaikat, satamat yms.
Tuolla ppv-mallilla tuodaan raaka-pylväitä aika ahtaistakin mestoista ( normi puuautojen nuppipaikat), vaikka
peräylitys toisinaan kiusaakin.
Mutta ennen kaikkea tuo on omiaan kun jaetaan valmiita pylväitä maastokohteisiin, varsinkin kun joudutaan
kääntämään laitteet suhteellisen ahtaissa paikoissa ympäri. Ja joihinkin paikkoihin joudutaan peruuttelemaan
joitakin kilometrejä, siinä tuo ohjattava nakki pelastaa aika paljon.
Ja mikä sitten on kulloisenkin metsäyhtiön toiminta malli pitkien puiden osalta, onkin toinen juttu. Siihen vaikuttaa
moni muukin asia, kuinka pitkää tavaraa tehdään, kuinka paljon seassa lyhyttä (7-10m) vai ei ollenkaan?
Joudutaanko paljon keräämään vai kaikki samasta pinosta jne jne.
Tuo pylväspuoli on sellainen moni ulotteinen kuvio, että toisinaan tuo tpv-malli antaa parhaan suoritteen/katteen ja
toisinaan ainoa vaihtoehto on tuo ohjattava nakki-ppv.
-
"senhän takia kananen on noita pylväsautoja laitellu noita ylemmän kuvan mukaisia että saapi kantavuuden isommaksi vert. alemman kuvan retelissä, sitte noissa ylemmän kuvan härveleissä niin kärryn rungon mitta muuttuu tiukkaan käännettäessä risteyksessä tietääkseni. "
Jep, ja selvennyksen vuoksi pylväänajossa noilla kahdella kalustomallilla on hiukan erilaiset suoritteet.
Tuo tpv-malli sallii siis isomman kantavuuden, mutta vaatii hiukan hiukan tilavemmat paikat metsäpäässä.
Valmiita pylväitä silläkin viedään mm. selkeät purkupaikat, satamat yms.
Tuolla ppv-mallilla tuodaan raaka-pylväitä aika ahtaistakin mestoista ( normi puuautojen nuppipaikat), vaikka
peräylitys toisinaan kiusaakin.
Mutta ennen kaikkea tuo on omiaan kun jaetaan valmiita pylväitä maastokohteisiin, varsinkin kun joudutaan
kääntämään laitteet suhteellisen ahtaissa paikoissa ympäri. Ja joihinkin paikkoihin joudutaan peruuttelemaan
joitakin kilometrejä, siinä tuo ohjattava nakki pelastaa aika paljon.
Ja mikä sitten on kulloisenkin metsäyhtiön toiminta malli pitkien puiden osalta, onkin toinen juttu. Siihen vaikuttaa
moni muukin asia, kuinka pitkää tavaraa tehdään, kuinka paljon seassa lyhyttä (7-10m) vai ei ollenkaan?
Joudutaanko paljon keräämään vai kaikki samasta pinosta jne jne.
Tuo pylväspuoli on sellainen moni ulotteinen kuvio, että toisinaan tuo tpv-malli antaa parhaan suoritteen/katteen ja
toisinaan ainoa vaihtoehto on tuo ohjattava nakki-ppv.
Hienoa että joku paikkaa paremmalla tiedolla nuo mututiedot :hattu:
-
"Kertokaas poikkeaako tuo kotimaisesta pylväsautoista?"
Palataanpa vielä hetkeksi aiheeseen.
Tuo kuva esittää aika hyvin tuollaista lähinnä keski-eurooppalaista toteutusta aiheesta. Kuva voisi olla esim.
Itävallasta. Mutta samanlaisia löytyy niin Saksasta, Ranskasta kuin Alppien ympäriltäkin.
Suomessa nuo ppv-mallit ovat hiukan toisin toteutettu. Nostureita löytyy periaatteiltaan lähinnä kahta
pää suuntausta. Joko hytin katolle taitettava malli, joka on normaalisti sama kuin normi-tukkiautoissakin
lisättynä lähinnä nostosylinterin suojalla ja jatkon letkuteline rakennetaan yleensä toisin. Muuten letkut
jäisivät kuljetus asennossa puomin ja telineen väliin. Toinen käytössä oleva on puhekielessä ns. Z-malli joka
taitellaan kuljetusasentoon poikittain hytin taakse. Joillakin on käytössä hytti-malleja, mutta lienee useimmiten
kattona taivas kuitenkin?
Kokoluokaltaan nuo keski-eurooppalaiset ovat yleensä astetta-paria järeämpiä kuin mitä Suomessa yleisemmin
näkee. Täällä on enemmän kirjavuutta lompakon ja muiden mieltymysten suhteen.
Suomessa noita ppv-malleja on kiinteillä perävaunuilla varustettuja sekä myöskin noita kyytiin nostettavia.
Kiinteissä lienee oma runkonsa joita jatketaan tilanteen mukaan, 2-3 akselisia.
Nuo kyytiin nostettavat ovat useimmiten Weckmanin valmistamia hydraulisesti nostettavia ja ohjattavia
"erikoiskuljetus-perävaunuja". Nakin nosto ja lasku tapahtuu sylinterin avulla, jolla taivutetaan pv vetoauton
kyytiin. Tällöin aisan pituuden lukot ovat kiinni ja sylinterin lukko (ajoasennossa lukittu aisan sisään) ja aisan taiton
lukko ovat auki.
Aisaa voidaan jatkaa muutamiin eri asentoihin (vetoautolla vetämällä/työntämällä) sisäkkäisten aisojen lukituspisteitä vaihtamalla, jolloin saadaan riittävästi variaatioita erimittaisille pylväille/puille.
Pv:n etupää on kuulakehällä, jossa on laakerointi pankkojen tuennassa sallien kiinnityspisteen elämisen
maaston/pv:n kallistusten mukaan. Normaalisti tämän hoitaisi kääntöpöytä.
Perävaunussä on lukittava kuulakehä ja koko alavaunua voidaan kääntää (ohjaamosta käsin) kahdella sylinterillä kuormaan nähden noin 45-50 asteen kulmaan. Eli koko teli ohjaa samaan suuntaan.
Keski-euroopalaisittain nakki nostetaan/lasketaan useimmiten nosturilla ja työnnetään lastauksen aluksi ekalla
kyytiin tulevalla puulla sopivalle etäisyydelle. Johdot ja letkut kulkevat mukana ns. jousivaijerissa roikkuen, varsinaista runkoa/aisaa ei siis ole ollenkaan.
PV:n ohjauksessa on useampiakin tapoja. Toisinaan samankaltainen periaate kuin näissä kotimaisissa, mutta usein näkee myös ns. olkatappiohjautuvia. Kuten tuossa vuoristotieltä napatussa kuvassa. Tällöin etummainen akseli on kuin vetoauton etuakseli kääntäen vain ko. renkaita.
Tai sitten olkatappi-ohjaus kääntää "eturenkaidensa" avuin vapaasti pyörivää teliä joka on kuulakehällä varustettu.
Eli noita ppv-malleja löytyy läntisen euroopan alueelta aikamoinen lajitelma, saisi helposti paksunkin kirjan
aikaiseksi, mutta tässä jotain näin lyhyesti, mikäli jota kuta kiinnostaa...
-
Nyt "pölkky" laittoi sellasen selostuksen että minäkin ymmärsin. :ide3: :hullu:
-
Mitä kannattaa tehdä jos tuollainen pylväs-yhdistelmä juuttuu kuorma päällä ja riimut pyörissä mäkeen?
Entä kaatuuko helpommin kuin tavallinen puuauto jos ahtaassa risteyksessä kärri tulee "ojan kautta"?
Puskeeko tuollainen talvella herkästi ???
Tuleeko herkästi ylikuormaa ???
Joskus olisi kiva käydä kokeilemassa pylväsautoa. :ajoa:
-
Onko kukaan hemmoista nähnyt semmoista veneenkuljetusyhdistelmää (olisikohan bella boats?), mikä on niinkuin B-juna, mutta näyttää ihan vasikka/lusikkahaarukka yhdistelmältä :ide3:
Eli siis se takimmainen ppv kärry on tosi lyhyt ja näyttää äkkiseltään ihan keskiakseli kärryltä. Mikähän idea siinä on normaaliin vasikkayhdistelmään verrattuna ???
Kuvaa en nyt tähän löytänyt...
Toivottavasti joku edes sai sepustuksesta selvää.
-
Onko kukaan hemmoista nähnyt semmoista veneenkuljetusyhdistelmää (olisikohan bella boats?), mikä on niinkuin B-juna, mutta näyttää ihan vasikka/lusikkahaarukka yhdistelmältä :ide3:
Eli siis se takimmainen ppv kärry on tosi lyhyt ja näyttää äkkiseltään ihan keskiakseli kärryltä. Mikähän idea siinä on normaaliin vasikkayhdistelmään verrattuna ???
Kuvaa en nyt tähän löytänyt...
Toivottavasti joku edes sai sepustuksesta selvää.
Veneiden mitat saattaa vaikuttaa.
-
eikä oo niin tarkka aisapainosta, vaikka tuskin veneiden kanssa niin paljon vaikuttaa..
Tämän tapainenko:
http://www.atspecialtransport.com/fi/venekuljetukset (http://www.atspecialtransport.com/fi/venekuljetukset)
-
eikä oo niin tarkka aisapainosta, vaikka tuskin veneiden kanssa niin paljon vaikuttaa..
Tämän tapainenko:
http://www.atspecialtransport.com/fi/venekuljetukset (http://www.atspecialtransport.com/fi/venekuljetukset)
Joo saman tyylinen kun toikin on :hattu:
Mitat oli vaan vähän erillaiset, siinä oli pitempi toi ensimmäinen kärry ja lyhyempi takana tuleva.
Sillon kun näin sen niin siinä oli 2:ta venettä päällekkäin, eli 4 etummaisessa ja 2 takimmaisessa kärryssä.
-
eikö B*llalla oo nosturit hytin takana ? ettei tuu liian pitkäks vetäessä vaan toista puolikasta?
-
eikö B*llalla oo nosturit hytin takana ? ettei tuu liian pitkäks vetäessä vaan toista puolikasta?
On niillä molemmissa autoissa pilkki hytin takana. :hattu:
-
eikö B*llalla oo nosturit hytin takana ? ettei tuu liian pitkäks vetäessä vaan toista puolikasta?
Moduulin täytyy olla laillinen palasinakin. Eli jos ppv-yhdistelmä on 17m pitkä, ei siitä tule laillista vaikka laittas vasikan perään. Sama juttu, jos sen 6-akselinen ppv-yhdistelä kokonaismassa on 49,5tn, niin ei auta tyhjän vasikan veto perässä.
-
Moduulin täytyy olla laillinen palasinakin. Eli jos ppv-yhdistelmä on 17m pitkä, ei siitä tule laillista vaikka laittas vasikan perään. Sama juttu, jos sen 6-akselinen ppv-yhdistelä kokonaismassa on 49,5tn, niin ei auta tyhjän vasikan veto perässä.
sitä tarkoitin, vaikka esitinki asian vähän huonosti. ;)
-
eikä oo niin tarkka aisapainosta, vaikka tuskin veneiden kanssa niin paljon vaikuttaa..
Tämän tapainenko:
http://www.atspecialtransport.com/fi/venekuljetukset (http://www.atspecialtransport.com/fi/venekuljetukset)
[ot] Jee onks ahola menny konkkaan ku ei toi linkki toimi, eikä muutkaan teltan sivut :aamen: [ot]
-
[ot] Jee onks ahola menny konkkaan ku ei toi linkki toimi, eikä muutkaan teltan sivut :aamen: [ot]
Eikös sellainen huhu tässä ole jo jonkin aikaa leijaillut..
-
Eikös sellainen huhu tässä ole jo jonkin aikaa leijaillut..
Toivotaan parasta, pelätään niille pahinta :)
-
Eikös sellainen huhu tässä ole jo jonkin aikaa leijaillut..
Vieläkö autoja näkyy liikenteessä?
-
Vieläkö autoja näkyy liikenteessä?
Perjantai illalla niit rukoustakseja oli ainakin linkillä ja mielestäni tänäänkin oon sellasen nähny jossain..
Edit: Nyt toimii sivut taas :(
-
.
-
Eiköhän noinkin isosta firmasta saisi lukea aika nopsaa kauppalehdestä, jos se konkkaan haettais.