Kirjoittaja Aihe: Ilmoitusvelvollisuus kolaroidessasi elämen kanssa  (Luettu 37955 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
On ollut nyt paljon puhetta tässä parin viikon aikana kun minun koiraani etsittiin ettei tiedossa ole edes kaikilla metsästysseuroillakaan:
AINA jos ajat kissan tai koiran päälle niin sinun pitää ilmottaa poliisille asiasta! Laki siihen velvottaa.
Omalta osaltani olisin kaikkien vapaaehtoisten kera säästynyt kahden viikon isoilta etsinnöiltä sekä kovalta huolenkantamiselta jos koirani kanssa kolaroinut autonkuljettaja olisi tuon tiennyt.
Jos et vaikka itse pidä tai välitä eläimistä, niin silti ajattele että lähes kaikille eläimille on omistaja jossain jolle eläin on perheenjäsen, rakas lemmikki ja siitä kantaa suurta huolta ja murhetta.
Asiassa on myös se puoli että monesti koirilla ainakin on vakuutukset ja ajoneuvosi mahdolliset vauriot korvaa se koiran vakuutus.


http://www.sey.fi/elainsuojelu/elainkolari
« Viimeksi muokattu: 17-01-2010, 18:41:28 kirjoittanut Maarit »
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Vs: Ilmoitusvelvollisuus kolaroidessasi elämen kanssa
« Vastaus #1 : 17-01-2010, 18:40:13 »
Laittelin tämän tännekkin tiedoksi kun liikumme niin paljon erilaisin ajoneuvoin  :hattu:
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa Juha.H

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 845
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: ...
  • Työajokki: Transportteri
Vs: Ilmoitusvelvollisuus kolaroidessasi elämen kanssa
« Vastaus #2 : 17-01-2010, 18:45:51 »
On ollut nyt paljon puhetta tässä parin viikon aikana kun minun koiraani etsittiin ettei tiedossa ole edes kaikilla metsästysseuroillakaan:
AINA jos ajat kissan tai koiran päälle niin sinun pitää ilmottaa poliisille asiasta! Laki siihen velvottaa.
Omalta osaltani olisin kaikkien vapaaehtoisten kera säästynyt kahden viikon isoilta etsinnöiltä sekä kovalta huolenkantamiselta jos koirani kanssa kolaroinut autonkuljettaja olisi tuon tiennyt.
Jos et vaikka itse pidä tai välitä eläimistä, niin silti ajattele että lähes kaikille eläimille on omistaja jossain jolle eläin on perheenjäsen, rakas lemmikki ja siitä kantaa suurta huolta ja murhetta.
Asiassa on myös se puoli että monesti koirilla ainakin on vakuutukset ja ajoneuvosi mahdolliset vauriot korvaa se koiran vakuutus.


http://www.sey.fi/elainsuojelu/elainkolari
Meneekös tuo sitten niin että jos koiralla ei ole vakuutusta niin vahingot korvaa omistaja??
Joskus tuntuu että tietää kaiken kaikesta, mutta ei muista mistään mitään.

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Vs: Ilmoitusvelvollisuus kolaroidessasi elämen kanssa
« Vastaus #3 : 17-01-2010, 18:47:28 »
Meneekös tuo sitten niin että jos koiralla ei ole vakuutusta niin vahingot korvaa omistaja??
Ainakin aikasemmin se on ollut niin.
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Vs: Ilmoitusvelvollisuus kolaroidessasi elämen kanssa
« Vastaus #4 : 17-01-2010, 18:49:10 »
Aika vähän on nykyisin enää nk villikissoja tai -koiria. Kun ilmottaa poliisille eläimestä niin he selvittävät eläimen omistajan. Minunkin koirilla ja kaikilla kasvateilla on nahkan alla mikrosiru jolla omistaja saadaan selvitettyä. Kissoista en niin paljon tiedä kun koirista.
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa Juha.H

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 845
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: ...
  • Työajokki: Transportteri
Vs: Ilmoitusvelvollisuus kolaroidessasi elämen kanssa
« Vastaus #5 : 17-01-2010, 18:54:20 »
Aika vähän on nykyisin enää nk villikissoja tai -koiria. Kun ilmottaa poliisille eläimestä niin he selvittävät eläimen omistajan. Minunkin koirilla ja kaikilla kasvateilla on nahkan alla mikrosiru jolla omistaja saadaan selvitettyä. Kissoista en niin paljon tiedä kun koirista.
Kyllä minun käsityksen mukaan kaikille rekisteröidyille kissoillekkin pitää nykyään tuo mikrosiru laittaa. Ennenhän koirilla myös käytettiin tatuointia korvassa, ei vaan enää taida niin yleinen olla.
Joskus tuntuu että tietää kaiken kaikesta, mutta ei muista mistään mitään.

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Vs: Ilmoitusvelvollisuus kolaroidessasi elämen kanssa
« Vastaus #6 : 17-01-2010, 19:03:31 »
Kyllä minun käsityksen mukaan kaikille rekisteröidyille kissoillekkin pitää nykyään tuo mikrosiru laittaa. Ennenhän koirilla myös käytettiin tatuointia korvassa, ei vaan enää taida niin yleinen olla.
Maatiaiskissoja mie ajattelin, ts rekisteröimättömiä..
Joo, tuo koirien tatuointi ei oo enää käytössä. Mutta on varmaan vielä elossa niitä koiria millä on tatuointi.
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa Rahtari70

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 18
  • Sukupuoli: Mies
  • In Memoriam Kipa!
Vs: Ilmoitusvelvollisuus kolaroidessasi elämen kanssa
« Vastaus #7 : 18-01-2010, 00:36:09 »
Kas ainakin mun edesmenneellä sakulla oli sekä tatska jotta siru, eli likkahan oli syntyny 17.10.2002 ja loikki sateenkaarisillalle 30.12.2009 =(

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Vs: Ilmoitusvelvollisuus kolaroidessasi elämen kanssa
« Vastaus #8 : 18-01-2010, 01:54:03 »
Kas ainakin mun edesmenneellä sakulla oli sekä tatska jotta siru, eli likkahan oli syntyny 17.10.2002 ja loikki sateenkaarisillalle 30.12.2009 =(
Pitäis onkia kennelliiton sivuilta että millon tatskat jäi pois..
Nythän on niin ettei pentuja saa rekisteröityä, ennekun ne on sirutettu.
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Vs: Ilmoitusvelvollisuus kolaroidessasi elämen kanssa
« Vastaus #9 : 21-01-2010, 22:37:52 »
Onko teillä kellään tullu tilannetta että joku eläin jääny alle ja olette soittaneet poliisille? Kiinostas tietää kuinka "innokkaasti" ne toimii käytännössä vastaavassa tilanteessa..
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2149
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: Ilmoitusvelvollisuus kolaroidessasi elämen kanssa
« Vastaus #10 : 21-01-2010, 23:46:41 »
Onko teillä kellään tullu tilannetta että joku eläin jääny alle ja olette soittaneet poliisille? Kiinostas tietää kuinka "innokkaasti" ne toimii käytännössä vastaavassa tilanteessa..

Poliisit tuli siihen, kirjattiin vahinko (vakuutusyhtiötä varten)
Totesivat peuran kuolleeksi ja soittivat paikalliselle mettästys-seuralle jotta hakevat raadon pois.
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa Vante

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 86
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Ilmoitusvelvollisuus kolaroidessasi elämen kanssa
« Vastaus #11 : 22-01-2010, 13:57:45 »
Seitsemän porokolaria olen ajanut raskaalla kalustolla. Koskaan poliisit eivät ole tulleet paikalle. Aina vaan soittaneet mulle suoraan ja kysyneet paikan ja minun tiedot. Ei edes silloin kun ajoin koko tokan yli ja kunhan murhasin viimeiset kituneet kirveellä, niin tien laidalla oli 12 kuollutta... Ja Scanian puskuri ja keula uudessa muodossa ja pimeänä. :vihel:
Kait muistit ottaa niistä raadoista korvat mukaan ja hävittää ne... *_O  ja Kannikan korvauskustannukset paikalliseen palakiseen. Taitaapi olla, ettei virkavaltaa hirveä pienempien otusten allejäänti pahemmin kiinnosta.

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2149
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: Ilmoitusvelvollisuus kolaroidessasi elämen kanssa
« Vastaus #12 : 22-01-2010, 22:25:34 »
Kait muistit ottaa niistä raadoista korvat mukaan ja hävittää ne... *_O  ja Kannikan korvauskustannukset paikalliseen palakiseen. Taitaapi olla, ettei virkavaltaa hirveä pienempien otusten allejäänti pahemmin kiinnosta.

Riippuen paikasta.
Jossain lapinvaltatiellä, niin tuskin innostaa lähtee ajamaan 100km:n päähän katsomaan kuollutta poroa.
Tuo mun peura tuli hämeenkyrön keskustan lähellä.
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa Juha.H

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 845
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: ...
  • Työajokki: Transportteri
Vs: Ilmoitusvelvollisuus kolaroidessasi elämen kanssa
« Vastaus #13 : 22-01-2010, 22:42:22 »
Seitsemän porokolaria olen ajanut raskaalla kalustolla. Koskaan poliisit eivät ole tulleet paikalle. Aina vaan soittaneet mulle suoraan ja kysyneet paikan ja minun tiedot. Ei edes silloin kun ajoin koko tokan yli ja kunhan murhasin viimeiset kituneet kirveellä, niin tien laidalla oli 12 kuollutta... Ja Scanian puskuri ja keula uudessa muodossa ja pimeänä. :vihel:
Itsellä myös on kokemusta yhden kolarin verran, silloin ei edes poliisi soittanut vaan poroisäntä itse ja kysyi tapahtuma paikkaa. Poro kun lähti vielä viilettämään lepikkoon vaikka perse osui reilu 100km/h liikkuvan auton etukulmaan..
Joskus tuntuu että tietää kaiken kaikesta, mutta ei muista mistään mitään.

Poissa tekele

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 409
  • Jokapaikanhöylä
  • Ikkunakyltti: MANU
  • Titteli: ...
  • Työajokki: FH
Vs: Ilmoitusvelvollisuus kolaroidessasi elämen kanssa
« Vastaus #14 : 22-01-2010, 23:46:47 »
Onko teillä kellään tullu tilannetta että joku eläin jääny alle ja olette soittaneet poliisille? Kiinostas tietää kuinka "innokkaasti" ne toimii käytännössä vastaavassa tilanteessa..

Mä törmäsin joskus pari-kolme vuotta sitten henkilöautolla iltapimeässä koiraan kt72:lla n.15 km ennen mikkeliä. Rotua ei siinä kerennyt tunnistaa, kun just ja just ehdin nähdä näkökentän oikeassa laidassa jonkin vilahtavan ja silloin se osuikin jo vasempaan etukulmaan, pisin havainto oli kun osuman jälkeen näki jotain kellanruskeaa kierähtävän tien ylitse ojaan. Ketuksi oli mun silmään liian korkea kun osumahetkellä näkyi että selkäkarvat vilahti volvon konepellin reunan tasalla.
Hätäkeskukseen soitin kun olin itse ensin käynyt katsomassa että jäikö eläin kolaripailalle, mutta en löytänyt 10 minuutissa mitään, ei tullut ketään ainakaan samantien käymään.
Joku lähitalon isäntäkin siinä kävi kanssa kyselemässä multa sillon et mitä tapahtu ku hiipparoin lampun kanssa pitkin piennarta ja lähimetsää ja mun auto on tien laidassa sadan metrin päässä käynnissä ja vilkku oikeelle, mut sekään ei "tiennyt" kenen koira olis voinut olla. Poliisit soitti mulle lopulta vajaan tunnin myöhemmin kun olin jo terminaalilla työpäivää aloitellut, kyselivät vielä samoja asioita mitä hätäkeskukseen ilmoittaessa olinkin jo kertonut, mutta myöhemmin ei enää kuulunut mistään mitään ja itelle olis sillon jääny maksettavaks vauriot jos olis viittiny korjata paremmin, tyydyin lopulta sennäköiseen korjaukseen ku ite nollabudjetilla tekemällä tuli.
Että ei ne täälläpäin ainakaan ilman kolaripaikalta löytyvää raatoa näköjään tule paikalle, jos eivät satu juuri siinä lähistöllä pyörimään.
« Viimeksi muokattu: 22-01-2010, 23:54:10 kirjoittanut tekele »

papu

  • Vieras
Vs: Ilmoitusvelvollisuus kolaroidessasi elämen kanssa
« Vastaus #15 : 27-03-2010, 08:14:43 »
Itellä kävi tässä muutama vuosi takaperin Ikaalinen Hämeenkyrö välillä, tultiin kaverin pakulla ja tiellä oli koullut musta Labradori keskellä kaistaa. Pysähdyttiin tien sivuun ja soitettiin poliisille asiasta. Konstaapeli sano vihasena, että heittäkää tien sivuun, ei meillä ole turhanpäiväsiin aikaa. Tehtiin työtä käskettyä ja ruvettiin etsiin koiran omistajaa. Vihdoista viimein löyty ja haettiin koira omistajan kanssa pois. Ei ollut kauheen hyvät fiilikset kattella kun omistaja rupes kaivaan monttua kyyneleet poskella.

Ohi aiheen, hipasin naapurin kissaa autolla ilman vahinkoja. Nykyään se usein vaanii tien vieressä ja välillä hyppää auton kylkeen, ilmeisesti kostoksi. :vonk:

Poissa Cossu

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 173
  • Sukupuoli: Mies
  • -V8 Truck Or Nothing!
  • Ikkunakyltti: KOSSU
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Kanikka..
Vs: Ilmoitusvelvollisuus kolaroidessasi elämen kanssa
« Vastaus #16 : 04-09-2010, 16:54:09 »
Joskus jonkinaikaasitten kun vasta oli kortti rukkasessa,ja tuli helsinkissä asti käytyä töissä omalla autolla,ajo eräänä lauantai iltana lahdenseudulla mun kuljettaja (itse hieman  :tuoppi: :bile: ottaneena olin) peurankassa yhteen,paikalle sitten heti soitettiin pollarit koska mondeosta pamahti airbagi,mutta peura se vaan jatko matkaasa. no mutta eihä sieltä ketää tullu,käskivät vaan soittaan vakuutusyhtiölle ja soittelivat riistanhoitoyhdistykselle. mondeo meni kuin meniki vakuutuksiin ja ehjättäväksi,mutta ainoo asia mikä kävi vituttamaan kun vakuutusyhtiössä käväsin sijaisautoa työmatkoihin peräämässä (mondeossa oli täys kasko eli sijaisauto jos vastaavaa käy) oli kun mamma pokkana tiskiltä lateli että ""Koska PEURALLA ei ollut Liikenne-vakuutusta,ei sijaisautoa voida myöntää" eli toisella puolella oltava vakuutus/joku maksava osapuoli jotta moinen onnistuu... voiki vaan miettiä et kuinka moni riista-eläin on joutessaan käyny vakuutukset ottamassa,ihan vaan kaiken varalle  :heko:..  kele kun harmitti sit onnikalla kulkea....
PaTTaya Riekkuja (Tm)

Poissa Karppa

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 169
Vs: Ilmoitusvelvollisuus kolaroidessasi elämen kanssa
« Vastaus #17 : 05-09-2010, 22:11:27 »
Minä nostaisin välittömästi järkyttävän metelin ja vaihtaisin samantien vakuutusyhtiötä. Olen kylläkin mulkku kapiainen, joten ei välttämättä kannata ottaa mallia.

Kyllä ainakin vakuutusyhtiö vaihtoon ja heti tommosen jälkeen

Poissa Sihteeri

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 112
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Ilmoitusvelvollisuus kolaroidessasi elämen kanssa
« Vastaus #18 : 04-10-2010, 20:15:23 »
Tuo peuran vakuutus kuulostaa kyllä niin uskomattomalta, että taidankin heti kysäistä joltain meidän vakuutusyhteyshenkilöltä, että mites tää juttu nyt ihan oikeasti menee. Saako kysästä, mistä vakuutusyhtiöstä on kyse?
« Viimeksi muokattu: 05-10-2010, 06:15:45 kirjoittanut Sihteeri »
Minä en tee virheitä. Miksi minut silti pyydetään paikalle?

Poissa Sihteeri

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 112
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Ilmoitusvelvollisuus kolaroidessasi elämen kanssa
« Vastaus #19 : 22-10-2010, 10:46:12 »
kun vakuutusyhtiössä käväsin sijaisautoa työmatkoihin peräämässä (mondeossa oli täys kasko eli sijaisauto jos vastaavaa käy) oli kun mamma pokkana tiskiltä lateli että ""Koska PEURALLA ei ollut Liikenne-vakuutusta,ei sijaisautoa voida myöntää" eli toisella puolella oltava vakuutus/joku maksava osapuoli jotta moinen onnistuu.

Joku tässä yhtälössä mättää. Koska et kertonut, mistä vakuutusyhtiöstä on kyse, varmistin asian eräästä vakuutusyhtiöstä, jolla on sijaisautovakuutuspalvelu. Sinun olisi kuulunut saada sijaisauto, mikäli sinulla on se sijaisautovakuutus. Lainaus vastauksesta: "sijaisautovakuutuksesta annetaan sijaisauto menetetyiltä käyttöpäiviltä aina, kun vahinko korvataan esinevakuutuksesta (esim kolari-, hirvi-, palo- varkaus ym. vakuutuksesta)." Kaskovakuutus ei automaattisesti pidä sisällään sijaisautovakuutusta, kaikilla vakuutusyhtiöillä se ei edes kuulu lisävakuutusvaihtoehtoihin.  Keskeytysvakuutuskaan ei itsessään anna sijaisautoa vaan päiväkorvauksia siltä ajalta, kun auto on poissa käytöstäsi korjauksen takia (tähänkin poikkeuksia). Olennaista olisi siis tietää, minkälainen vakuutus sinulla oli. Jos sinulla tosissaan oli sijaisautovakuutus, niin sitten sua on viety ku pässiä narussa.  :suru:
Minä en tee virheitä. Miksi minut silti pyydetään paikalle?

Poissa Mikko

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 425
  • Sukupuoli: Mies
  • Tää on niin TÄTÄ!!!
  • Ikkunakyltti: AMATÖÖRI
  • Titteli: Eläkeläinen
  • Työajokki: Millon mikäkin
Vs: Ilmoitusvelvollisuus kolaroidessasi elämen kanssa
« Vastaus #20 : 22-10-2010, 12:23:40 »
Joku tässä yhtälössä mättää. Koska et kertonut, mistä vakuutusyhtiöstä on kyse, varmistin asian eräästä vakuutusyhtiöstä, jolla on sijaisautovakuutuspalvelu. Sinun olisi kuulunut saada sijaisauto, mikäli sinulla on se sijaisautovakuutus. Lainaus vastauksesta: "sijaisautovakuutuksesta annetaan sijaisauto menetetyiltä käyttöpäiviltä aina, kun vahinko korvataan esinevakuutuksesta (esim kolari-, hirvi-, palo- varkaus ym. vakuutuksesta)." Kaskovakuutus ei automaattisesti pidä sisällään sijaisautovakuutusta, kaikilla vakuutusyhtiöillä se ei edes kuulu lisävakuutusvaihtoehtoihin.  Keskeytysvakuutuskaan ei itsessään anna sijaisautoa vaan päiväkorvauksia siltä ajalta, kun auto on poissa käytöstäsi korjauksen takia (tähänkin poikkeuksia). Olennaista olisi siis tietää, minkälainen vakuutus sinulla oli. Jos sinulla tosissaan oli sijaisautovakuutus, niin sitten sua on viety ku pässiä narussa.  :suru:

Ehkäpä siksi ei kertonut vakuutus yhtiön nimeä koska täällä kuitenkin on "sääntönä" että nimiä ei mainita.
Ajattele, ennen kuin ajattelet, mitä ajattelet ja ajattele sitten vasta miksi ajattelet sitä mitä ajattelet ja ennen kaikkea miten sitä ajattelet

Poissa Sihteeri

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 112
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Ilmoitusvelvollisuus kolaroidessasi elämen kanssa
« Vastaus #21 : 22-10-2010, 22:01:43 »
Näkyy noissa purku/lastausthreadeissa nimet vilkkuvan. Mut siis lähinnä ammatillisessa mielessä olisin ollut asiasta kiinnostunut.
« Viimeksi muokattu: 19-02-2011, 09:10:18 kirjoittanut Sihteeri »
Minä en tee virheitä. Miksi minut silti pyydetään paikalle?