Kirjoittaja Aihe: Direktiivikoulutukset  (Luettu 244379 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa susi79

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 451
  • Sukupuoli: Mies
  • joopati joo
  • Ikkunakyltti: Harri
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: fh500
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #22 : 07-11-2009, 12:51:37 »
Jos olisin työnantaja ja joutuisin kaiken tuon maksamaan työntekijöille, niin en ihan mukisematta maksaisi, jotain vastinetta rahoilleni vaatisin kouluttajalta.
Onhan se pakko jos meinaa ammattia harjoittaa. Tiedän monia jotka vaihtavat mieluimin alaa, eivät käy noita koulutuksia.
Täältä ilmoittautuu heti yksi joka EI käy koulutusta..
Olen aurannut lumesta väylää, harteillani painava talven ies. Olen uhmannut rotkon reunaa, yrittänyt olla kuin toinen mies

Poissa uusiesko

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1089
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Lenovo T430
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #23 : 07-11-2009, 13:21:25 »
:hattu: Täysin samaa mieltä  :hattu:
Sä vaan "uskalsit" sanoa sen ääneen, mitä mä jätin sanomatta, etten loukkaisi arvon yrittäjiä  :aamen:

No, täällä ei tiettävästi direktiivikoulutusyrittäjiä taida liiemmin olla.  Kyllä tässä yrittäjänäkin samaa mieltä asiasta ollaan, jotenkin tuntuu että tuolta pakkoistutuskampanjalta odotetaan tietyillä tahoilla taas kuuta taivaalta, liikenneonnettomuudet loppuvat, päästöt puolittuvat ja Neuvostoliitto uudelleensyntyy ja vieläpä rauhanomaisesti, kunhan pahat kuljettajat on istutettu koulunpenkille hetkeksi.  Aivan kuin digipiirturin tulon lähestyessä, siitä puhuivat kaikki viranomaistahot ja jotkut muutkin kuin Eldoradona, asiat muuttuvat niin hyviksi ja helpoiksi kunhan Se vain Tulee.  Tosiasiassa mentiin takapakkia, mutta mitäs siitä, Se kuitenkin on Tullut.  Koulutusten kanssa käynee aikalailla samoin, turhautuneita alan ihmisiä ei jaksa kaikkien diipadaapakurssien jälkeen kiinnostaa edes hyvät ja asialliset kurssit, tullaan sinne krapulassa ja torkutaan, odotellaan että päästäisiin taas tupakalle.  Väki vähenee kun osa vaihtaa alaa, uudet ammattikoulusta tulleet katselevat sen 5 vuotta ja osa kyllästyy, eläkeläistuuraajista jää suuri osa pois.  EU ilmeisesti luottaa työvoiman vapaaseen liikkuvuuteen, mutta asiat eivät aina toimi tosielämässä niinkuin paperilla.  Voi olla aika erikoinen tilanne edessä loppuvuodesta 2014.

Vastinettahan rahalle saa, saa todistuksen että on pakkotunnit istuttu ja kurssista riippuen esim. trukkikortin  :aamen:
-Teemu-
E bor väl e lite pisshuuv i allihop oåv ås.

Poissa uusiesko

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1089
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Lenovo T430
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #24 : 07-11-2009, 13:22:16 »
Mutta kun kieltäydytte, vuonna 2014 tai 2013 (riippuu kortista) TE  ette ammattianne harjoita. :hattu:

Riippuu tietenkin siitä, mikä ammattina on tuona armon vuonna  :hullu:
-Teemu-
E bor väl e lite pisshuuv i allihop oåv ås.

Poissa Lättähäntä

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1327
  • Sukupuoli: Mies
  • lihapiirakan loppusijoituspaikka
  • Ikkunakyltti: Lättähäntä
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #25 : 07-11-2009, 13:57:31 »
No puolustelenpä hieman. Onhan tämä tietsti nyt aluksi ollut jäykkää ja koulutus uutuutensa vuoksi hakee paikkaa. Uskoisin että kun toinen kierros lähtee ensi vuosikymmenenä käyntiin on raamit paremmin selvillä. Nyt jos ajatellaan että koulutuksen läpiviemiseen tarvitaan nuo 5 päivää viiden vuoden aikajaksolla. Onko tuo oikeasti paha? Yksi viikonloppu vuoteen istua luokassa kuuntelemassa sitä nuorta kouluttajaa. AI miksikö nuoria? Siksi varmaan ettei vanhat siihen ala. Olisiko parempi jos tuo olisi etäkoulutusta kotoa käsin? Minusta ei koska silloin keskustelut meidän nuorten ja niiden vanhojen kaikenkokeneiden kuljettajien kanssa oppitunneilla ei olisi mahdollista. Monesti niissä keskusteluissa tulee esille niitä oikeasti hyödyttäviä asioita ja niistä jopa monesti oppiikin jotain.


Nuo viisi päiväähän tulevat kohtuullisen nätisti

- Ainoa pakollinen on ennakoivan ajon koulutus (REAK). Kivaahan se on toisten vehkeillä liukastelu  :vihel:

- ADR-kortti pitää uusia 5. vuoden välein joten siitä tulee yksipäivä.

- Ensiapu. Tuskin kukaan voi väittää ettei ensiapukoulutus viiden vuoden välein ole tarpeellista? Taas yksi päivä lisää pottiin

- Taloudellinen ajaminen. Ajatellaan nyt sitä poloista työnantajaammekin joka joutuu meille palkan koulutuksesta maksamaan. Ainakin ensimmäinen kuukausi koulutuksen jälkeen ajokki rullaa ja polttoainetta säästyy. Voi sieltä muuten oikeasti jotain oppia pitkälläkin aika välillä

- Jaa-a. Mistäs se viimeinen päivä sitten? Senhän voi jokainen katsoa alakohtaisesti mistä tulisi suurin hyöty. Itse voisin harkita esim. lämpösäännösteltyjä elintarvikekuljetuksia koskevaa päivää. No aika näyttää.



Nyt meillä olisi kasassa nuo paljon parjatut viisi päivää. Se mitä te monet käytte eli logistiikan perustutkinto on täysin vapaaehtoinen. Niitä ei pidä sekoittaa direktiivikoulutuksiin!


Poissa mari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 617
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Duunari
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #26 : 07-11-2009, 14:04:04 »
Nuo viisi päiväähän tulevat kohtuullisen nätisti
- Ainoa pakollinen on ennakoivan ajon koulutus (REAK).
- ADR
- Tieturva
- Työturva
- Tulityö ( ja hyöty ihan 100, mut kun pitää olla voimassa niin pitää. :suru:)
 :hattu:

Sitä saa mitä tilaa ehkä opit sen sä nyt, kun kaiken itse pilaa on turha olla pettynyt. -Yölintu-

Poissa Lättähäntä

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1327
  • Sukupuoli: Mies
  • lihapiirakan loppusijoituspaikka
  • Ikkunakyltti: Lättähäntä
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #27 : 07-11-2009, 14:06:41 »
- Ainoa pakollinen on ennakoivan ajon koulutus (REAK).
- ADR
- Tieturva
- Työturva
- Tulityö ( ja hyöty ihan 100, mut kun pitää olla voimassa niin pitää. :suru:)
 :hattu:


Tieturvaa en tarvi mutta onko työturva voimassa vain viisi vuotta? Jos näin on niin siitähän minäkin saan sitten näppärästi sen yhden päivän sitten joskus vuonna 2019 tai jotain :D


Poissa Robbe

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1539
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Työajokki: epäjumala
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #28 : 07-11-2009, 14:09:03 »
Tieturvaa en tarvi mutta onko työturva voimassa vain viisi vuotta? Jos näin on niin siitähän minäkin saan sitten näppärästi sen yhden päivän sitten joskus vuonna 2019 tai jotain :D

Vaaditaanko teiltä jo hygieniapassia?

Poissa mari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 617
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Duunari
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #29 : 07-11-2009, 14:10:44 »
Tieturvaa en tarvi mutta onko työturva voimassa vain viisi vuotta? Jos näin on niin siitähän minäkin saan sitten näppärästi sen yhden päivän sitten joskus vuonna 2019 tai jotain :D

On se 5v. Ainakin tuo mikä mulla on ...

Vaaditaanko teiltä jo hygieniapassia?

Eikös hygieniapassi oo ainakin toistaseks voimassa kun sen kerran suorittaa? Vai onko mun kortti jo vanha?
Sitä saa mitä tilaa ehkä opit sen sä nyt, kun kaiken itse pilaa on turha olla pettynyt. -Yölintu-

Poissa Lättähäntä

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1327
  • Sukupuoli: Mies
  • lihapiirakan loppusijoituspaikka
  • Ikkunakyltti: Lättähäntä
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #30 : 07-11-2009, 14:11:26 »
Vaaditaanko teiltä jo hygieniapassia?
Vaaditaan sa se onkin jo plakkarissa. Se on voimassa toistaiseksi. Onko joku saanut direktiivipäivän hygieniapassikoulutuksesta?


Poissa Robbe

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1539
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Työajokki: epäjumala
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #31 : 07-11-2009, 14:16:25 »
Vaaditaan sa se onkin jo plakkarissa. Se on voimassa toistaiseksi. Onko joku saanut direktiivipäivän hygieniapassikoulutuksesta?

Mä luulin että sillakin oli joku parasta ennen päiväys..........

Poissa Donna

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 451
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #32 : 07-11-2009, 16:41:54 »
- Ainoa pakollinen on ennakoivan ajon koulutus (REAK). Kivaahan se on toisten vehkeillä liukastelu  :vihel:
REAKkia koulutetaan ihan teoria pohjaltakin (itse kävin teoriapäivän) ja kaikki ketä tiedän käyneen radalla on olleet omilla työkaluillaan. Radalla käyneet ovat ensin istuneet aamupäivän teoriatunnilla ja iltapäivän testanneet käytännössä.

Teoriana REAK on turhauttava, minä nyt olen sen sattuneesta syystä käynyt kolmeen kertaan ja joka keran ollut eri kouluttaja, toinen ei ole ollut toistaan parempi...
Hommat hanskassa, hanskat hukassa...

Poissa Lättähäntä

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1327
  • Sukupuoli: Mies
  • lihapiirakan loppusijoituspaikka
  • Ikkunakyltti: Lättähäntä
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #33 : 07-11-2009, 16:46:13 »
REAKkia koulutetaan ihan teoria pohjaltakin (itse kävin teoriapäivän) ja kaikki ketä tiedän käyneen radalla on olleet omilla työkaluillaan. Radalla käyneet ovat ensin istuneet aamupäivän teoriatunnilla ja iltapäivän testanneet käytännössä.

Teoriana REAK on turhauttava, minä nyt olen sen sattuneesta syystä käynyt kolmeen kertaan ja joka keran ollut eri kouluttaja, toinen ei ole ollut toistaan parempi...
No nyt sitten sinulla on poikkeama tuohon otokseen. Käsittääkseni sinulla on sama kouluttaja kuin minullakin oli ja heidän kalustollaan käytiin Pudasjärvellä liukastelemassa. Olet oikeassa että tuo on mahdollista käydä myös ihan teoriana :hattu:


Poissa Donna

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 451
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #34 : 07-11-2009, 17:09:17 »
No nyt sitten sinulla on poikkeama tuohon otokseen. Käsittääkseni sinulla on sama kouluttaja kuin minullakin oli ja heidän kalustollaan käytiin Pudasjärvellä liukastelemassa. Olet oikeassa että tuo on mahdollista käydä myös ihan teoriana
Kouluttaja kertoi et ovat firmojen omaa kalustoa käyneet liukkaalla ja jokunen kuljettajakin kertonut. Tekevät sit varmaan molemmilla tavoilla. Olen ainoa direktiivejä opiskellut meidän jengissä.Pojat käyvät kunhan pääsevät logistiikka opinnoista eroon. Mun ei tarvi logistiikkailla, vaikka joissakin päivissä ollut mukana... varmaan vain sen takia et koko jengi olis koossa välillä.
Hommat hanskassa, hanskat hukassa...

Poissa HC

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 996
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuvia
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #35 : 07-11-2009, 18:05:21 »
Vaaditaan sa se onkin jo plakkarissa. Se on voimassa toistaiseksi. Onko joku saanut direktiivipäivän hygieniapassikoulutuksesta?

Mä en saanu ainakaan, ehkä jos vartavasten olis kerjänny. Valiolla on JAKKilta hommattu omiin tarpeisiin räätälöity koulutuspaketti minkä kaikkien pitäis käydä ja siksi tosta ei annettu erikseen päivää.
Keep on truckin'

Poissa Lättähäntä

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1327
  • Sukupuoli: Mies
  • lihapiirakan loppusijoituspaikka
  • Ikkunakyltti: Lättähäntä
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #36 : 07-11-2009, 18:46:02 »
Minäkin kävin tuon hygieniapassin hommaamassa jo siihen aikaan kun mistään direktiivikoulutuksista ei ollut edes mitään puhetta vielä. Ei siitä kyllä pakollista 7h direktiivipäivää saisi millään. Ei ainakaan jos pysytään ainoastaan kuljettajia koskevissa asioissa


Poissa Donna

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 451
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #37 : 07-11-2009, 18:53:28 »
Minäkin kävin tuon hygieniapassin hommaamassa jo siihen aikaan kun mistään direktiivikoulutuksista ei ollut edes mitään puhetta vielä. Ei siitä kyllä pakollista 7h direktiivipäivää saisi millään. Ei ainakaan jos pysytään ainoastaan kuljettajia koskevissa asioissa
Ainakin JAKK kouluttaa hygieniaa direktiivinä... http://www.jakk.fi/koulutus.asp?R=1018

Tässäpä JAKK:n tämän hetkinen direktiivikoulutus tarjonta.
http://www.jakk.fi/haku.asp?T=E
« Viimeksi muokattu: 07-11-2009, 18:56:34 kirjoittanut Donna »
Hommat hanskassa, hanskat hukassa...

Poissa Lättähäntä

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1327
  • Sukupuoli: Mies
  • lihapiirakan loppusijoituspaikka
  • Ikkunakyltti: Lättähäntä
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #38 : 07-11-2009, 18:55:18 »
Ainakin JAKK kouluttaa hygieniaa direktiivinä... http://www.jakk.fi/koulutus.asp?R=1018
varmaan joku 4h ryhmätyö tuolla viimeisenä että tulee päivätunnit täyteen :D


Poissa Donna

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 451
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #39 : 07-11-2009, 18:58:05 »
varmaan joku 4h ryhmätyö tuolla viimeisenä että tulee päivätunnit täyteen :D
Tai sitten katsellen kouluttajan koneelleen lataamia elokuvia...
Hommat hanskassa, hanskat hukassa...

Poissa Pate

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 104
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Pate
  • Titteli: "Virkavapaalla"
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #40 : 07-11-2009, 19:24:05 »
Olikos se 2013 mihin mennessä on käytävä 5 päivän kurssit?

Poissa Lättähäntä

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1327
  • Sukupuoli: Mies
  • lihapiirakan loppusijoituspaikka
  • Ikkunakyltti: Lättähäntä
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #41 : 07-11-2009, 19:26:32 »
Olikos se 2013 mihin mennessä on käytävä 5 päivän kurssit?
Riippuu onko sulla linja-autokorttia vai ei. 2013 jos on ja 2014 jos ei :hattu:


Poissa Pate

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 104
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Pate
  • Titteli: "Virkavapaalla"
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #42 : 07-11-2009, 19:29:46 »
Riippuu onko sulla linja-autokorttia vai ei. 2013 jos on ja 2014 jos ei :hattu:

ourait.Osaisko joku sanoa mitä noille päiville tulee hintaa jollei työnantaja maksa?

Poissa Lättähäntä

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1327
  • Sukupuoli: Mies
  • lihapiirakan loppusijoituspaikka
  • Ikkunakyltti: Lättähäntä
Vs: Direktiivikoulutukset
« Vastaus #43 : 07-11-2009, 19:33:01 »
Mari ainakin tuolla eka sivulla meinas että kurssimaksu koulutuksesta riippuen on 70-340 euron väliltä. Itselläni ei ole mitään hajua muuten hinnoista.