Kirjoittaja Aihe: 5-akselinen tukkikärry  (Luettu 59977 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Venttiseiska

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 46
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: VENTTISEISKA
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: MB Actrros 3563
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #66 : 13-11-2010, 17:25:30 »
Saattaapi olla joo :vihel:
Kyseinen yhtiö käyttää vaalean sinisiä Scanioita?
Vai kullanvärisiä Volvoja?
Nimimerkki muuttunut rahti4193-> Venttiseiska, kiitoksia Pressalle!!! :hattu:
Mitä isompi vika, sen suurempi leka!

Poissa NK

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 170
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #67 : 05-12-2010, 14:14:14 »
Lönnvik ajaa usein ahtailta mökkiteiltä, joten laittoi noita viisiakselia kärryjä, jotta vähintään kaksi akselia olisi aina tienpäällä. Neliakselisella kärryllä kuorma päällä on aika heikoilla, jos toinen taka-akseli joutuu ojan päälle.

Lisäksi ajavat pääasiassa lyhyttä matkaa, kun asuvat Pietarsaaren tehtaan lähellä ja nykyisin toimitusosoite on lähes sataprosenttisesti kyseinen tehdas. Näin ollen siis ei ole niin väliä, vaikka kärry vähän enemmän painaakin. Harvoinpa poliisit ehtivät vaakata tuossa tehtaan lähellä pörrättäessä. Voi siis huoletta laittaa sen ylimääräisen akselin aiheuttaman tonnin enemmän kuormaa.

Ei siis ole leuhkimisesta kyse tällä kertaa, eiköhän se ole ennemminkin eteläpohjanmaalaisten yrittäjien etuoikeus. Painotan kuitenkin, etten itse koskaan laittaisi mitään muuta kuin neliakselisen kärryn puutavaranajoon. Eipä meidän urakointialueellamme mikään viisiakselinen kannattaisikaan, mutta ehkä Lönnvik on laskenut, että paremmin tuo kannattaa kuin nostaa kaatunut kärry pari kertaa talvessa ojasta.
« Viimeksi muokattu: 05-12-2010, 14:17:35 kirjoittanut NK »

Poissa aune_

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 175
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #68 : 05-12-2010, 16:35:57 »
usein on helpomi nostaa pari kauhaa puita siihen ojaan, jos näyttää ettei siitä sovi tulemaa. ei tarvi nostella niitä kärryjä kovin tiheään..

Poissa NK

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 170
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #69 : 05-12-2010, 17:12:56 »
Kannattaa ensin käydä Pietarsaaren seudun ajopaikat tutkimassa ennen kuin viisastelee internetissä.

Puuauton nosturissa ei muuten ole kauhaa.

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #70 : 05-12-2010, 17:53:25 »
Kannattaa ensin käydä Pietarsaaren seudun ajopaikat tutkimassa ennen kuin viisastelee internetissä.

Puuauton nosturissa ei muuten ole kauhaa.
Mäkiä ei oo kun Mikkelissä ja ahdasta ei oo kun Pietarsaaressa vai mites nyt oli...

Eiköhän aune_kin oo muutaman kapulan rattaisiin laittanut....

Poissa Donna

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 451
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #71 : 05-12-2010, 17:57:24 »
Lisäksi ajavat pääasiassa lyhyttä matkaa, kun asuvat Pietarsaaren tehtaan lähellä ja nykyisin toimitusosoite on lähes sataprosenttisesti kyseinen tehdas.
Kajaanin tehdas, kun vielä toimi, ajoivat mepa-kuormia kainuusta Pietarsaareen, joskus samalle pinolle satuttiin.
usein on helpomi nostaa pari kauhaa puita siihen ojaan, jos näyttää ettei siitä sovi tulemaa. ei tarvi nostella niitä kärryjä kovin tiheään..
Kannattaa ensin käydä Pietarsaaren seudun ajopaikat tutkimassa ennen kuin viisastelee internetissä.

Puuauton nosturissa ei muuten ole kauhaa.
Ihan sama kauha vai koura, sanon minäkin sähköjohtoa naruksi... :hide: tiedetään kuitenkin mitä tarkoittaa. :hattu:

On vain niin monta tapaa ja välinettä tehdä sama homma, jokainen tekee, niin kuin parhaaksi näkee, eiköhän se lopputulos ole pääasia. Mepa-kuormia Pietarsaaren läheltä joskus hakenut, siellä on monenlaisia polkuja.... siis teitä... käytän tiestä myös nimitystä latu... Suomenkieli on kivaa...
Hommat hanskassa, hanskat hukassa...

Poissa NK

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 170
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #72 : 05-12-2010, 18:01:07 »
Mutta ilmeisesti ei ole hakenut mökkiteiltä kuormaa, kun on noin varaa sanoa, että toisten toimintatapa on väärä. Itsekään en aja mökkiteiltä, vaan yleensä ihan kunnollisita metsäautoteiltä, mutta enpä voi silti sanoa yleispätevänä totuutena, että toisen toimintatapa olisi jotenkin väärä. Se mikä toimii minulla, ei välttämättä toimi jollain muulla. Aune_ on väärässä, jos kuvittelee, että joka paikassa selvitään vain heittämällä kourallinen koivuja ojan pohjalle.

Ei viisiakselinen kärry ole sen väärempi tapa kuin telivetopuuautokaan. Tosimiehethän ajavat puuta nousutelillisillä autoilla, jotkut jopa tuovat nousutelin kanssa täyden kuorman sieltä, mistä telivetomiehet hakevat pelkkiä nuppilaakeja. En minä silti voi sanoa, että paremmin ne kaverit taloudellisesti pärjäisivät, jos ajaisivat nousuteliautoilla, niin ei tarvitsisi edestakaisin ajaa kuormaa tehdessä.

Kajaanin tehdas, kun vielä toimi, ajoivat mepa-kuormia kainuusta Pietarsaareen, joskus samalle pinolle satuttiin.

Jep, siinä tapauksessa olet ollut suurella todennäköisyydellä joskus minun kanssanikin samalla pinolla. Kyllä Lönnvikit vieläkin vähissä käyvät Kainuussa, tuovat sahalle tavaraa. Itse olen tainnut tasan kaksi kertaa käydä Kainuun mepan heittämässä sen jälkeen, kun tehdas lyötiin kiinni.

Ilmeisesti UPM:n ajoja itsekin ajat, kun Pietarsaareen olet mepakuormia tuonut?
« Viimeksi muokattu: 05-12-2010, 18:06:16 kirjoittanut NK »

Poissa Donna

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 451
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #73 : 05-12-2010, 18:11:28 »
Se mikä toimii minulla, ei välttämättä toimi jollain muulla. Aune_ on väärässä, jos kuvittelee, että joka paikassa selvitään vain heittämällä kourallinen koivuja ojan pohjalle.
Ei varmaankaan Aune_ tarkoitakkaan kirjaimelisesti et joka paikasta eihän kaikkialle edes pääse kärryn kanssa. Kukaan ei ole väärässä, yksi sopii yhdelle toinen toiselle ja puut päätyy sinne minne kuuluukin, autot ja kärryt pysyy tiellä, kassaankin kilahtaa roposia... paikat vain on otettava olosuhteiden mukaan.  :hattu:
Hommat hanskassa, hanskat hukassa...

Poissa Tommi

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 714
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #74 : 05-12-2010, 19:53:50 »
Lönnvik ajaa usein ahtailta mökkiteiltä, joten laittoi noita viisiakselia kärryjä, jotta vähintään kaksi akselia olisi aina tienpäällä. Neliakselisella kärryllä kuorma päällä on aika heikoilla, jos toinen taka-akseli joutuu ojan päälle...


 [OT] voi olla että oot tietosempi asiasta, mut mun tietojen mukaan ei oo kun yksi 5 aks tukkikärry  ???

ja mahtaako sun työajokin väri olla keltainen  ??? :hattu:
Perille on pitkä matka.

Poissa NK

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 170
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #75 : 05-12-2010, 20:36:54 »
Kyllä Lönnvik niitä käsittääkseni kaksi kappaletta aikoinaan Ruotsista toi. En ole satavarma, koska tällä iällä muisti alkaa jo pätkiä tai ainakin on valikoiva... Ei ole oma autoni keltainen, lisäksi vaikutan tätä nykyä enemmän Etelä-Pohjanmaan alueella, kun työantaja vaihtui.

Ei ollut tarkoitus olla töykeä ketään kohtaan, tarkoitin vain sitä, että jollain seudulla toimii tapa 1, kun taas jossain muualla tapa 2 on ns. ainoa oikea.

Poissa Tommi

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 714
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #76 : 05-12-2010, 20:44:34 »
Kyllä Lönnvik niitä käsittääkseni kaksi kappaletta aikoinaan Ruotsista toi. En ole satavarma, koska tällä iällä muisti alkaa jo pätkiä tai ainakin on valikoiva... Ei ole oma autoni keltainen, lisäksi vaikutan tätä nykyä enemmän Etelä-Pohjanmaan alueella, kun työantaja vaihtui.


[Ot] ok  :hattu: voihan se olla että möi heti jollekkin toiselle kun näkyy ainakin olevan kaksi 2 akselista käytössä.

Perille on pitkä matka.

Poissa NK

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 170
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #77 : 05-12-2010, 20:53:55 »
Joo, enkä mene vannomaankaan, että olisi kahta tuonut, mutta oli vain koko ajan sellainen muistikuva. Joka tapauksessa mielenkiintoinen valinta pölliajoon.

Poissa aune_

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 175
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #78 : 06-12-2010, 15:19:56 »
Kannattaa ensin käydä Pietarsaaren seudun ajopaikat tutkimassa ennen kuin viisastelee internetissä.

Puuauton nosturissa ei muuten ole kauhaa.

joo kyllä olet varmasti aivan oikeassa.

eihän jokapaikassa saa edes kärryä ympäri, joten hankala sieltä on kärryn kanssa hakea puita.
noin kuukausi sitten viimeksi tein liittymän laittamalla _kahmarilla_ puita ojaan ja maata päälle.

itse en kuulu noihin kärryn kaatajiin kääntöpaikan puutteessa. sillon se kuorma juonnetaan ihan suosiolla, tai otetaan kärryyn puut jostain paremmasta paikasta.

Poissa NK

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 170
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #79 : 06-12-2010, 16:59:21 »
Harva kai kääntöpaikan puuttumisen vuoksi kaataa kärryä, enneminkin siksi, että mökkitie on suunniteltu Toyota Aurikselle ja sieltä pitäisikin hakea puita sitten Scanialla/Volvolla/Sisulla/Mersulla.

Itse en kuulu kärrynkaatajiin ollenkaan, isäukkohan antaisi ympäri korvia, jos tuollaisen menisi tekemään. Hänelle on kunnia-asia, ettei perheyrityksen 50-vuotisessa historiassa ole koskaan kaadettu kärryä saati sitten autoa.

Poissa pillarisisu

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 468
  • Sukupuoli: Mies
  • tupaukko
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #80 : 06-12-2010, 17:52:17 »
joo kyllä olet varmasti aivan oikeassa.

eihän jokapaikassa saa edes kärryä ympäri, joten hankala sieltä on kärryn kanssa hakea puita.
noin kuukausi sitten viimeksi tein liittymän laittamalla _kahmarilla_ puita ojaan ja maata päälle.


monestihan sitä joutuu noita ojia täyttämään ja joskus tekemään kääntöpaikankin, siksipä tykkäänkin että kärrin molemmissa päissä on nostorauta (tai millä nimellä nyt kukakin sen tuntee) Noista ojista vielä, monestihan on myös semmoisia kohtia joissa minä kuin kaikki muutkin kuskit katsotaan että kyllä se tielle tulee kunhan on vauhtia, kyllähän se kallistaa mutta se ei haittaa. Niin vaan se on sieltä tullut.....
ja joskus jättänyt tulematta. Mutta se kuuluu taudin kuvaan
Vegaani on muinaissuomea ja tarkoittaa huonoa metsästäjää

Poissa aune_

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 175
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #81 : 06-12-2010, 17:57:22 »
juurikin näin. ei kannata enempää intää  :hattu:

mutta vaatiihan se pillari myös jonkinlaisen nosturin, että voi kärryä liikutella enempi  :whemmot:

Poissa pillarisisu

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 468
  • Sukupuoli: Mies
  • tupaukko
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #82 : 06-12-2010, 18:00:33 »
juurikin näin. ei kannata enempää intää  :hattu:

mutta vaatiihan se pillari myös jonkinlaisen nosturin, että voi kärryä liikutella enempi  :whemmot:
totta, mutta eiköhän nykyään ala jo kaikilla olla sen verran "isot" vehkeet mitkä jaksaa
Vegaani on muinaissuomea ja tarkoittaa huonoa metsästäjää

Poissa aune_

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 175
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #83 : 06-12-2010, 18:07:54 »
entisellä 2009 ridgellä ei ihan kauheesti jykiä heiluteltu, mutta tää nykyne 1080 jaksaa kyllä nostella.

Poissa Group

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 159
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Jesse
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #84 : 23-11-2011, 20:04:18 »
 Hieman menee  [ot] mutta mikähän idea mahtaa olla 4aks puuautossa? 
Puunajosta ei minkäänlaista kokemusta/tietämystä, mutta kummastutti vain moinen härveli kun tänään ajeli tuossa 3 tiellä vastaan  :ajoa:
Aikaisemmin ei ole ainakaan omaan silmään moista osunut... Voisiko olla joku spesiaali homma missä tarvitaan 4aks. autoa  :ide3:
-vähän ylikovaa niin kääntyilee kivasti-

Poissa Robbe

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1539
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Työajokki: epäjumala
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #85 : 23-11-2011, 20:16:53 »
Hieman menee  [ot] mutta mikähän idea mahtaa olla 4aks puuautossa? 
Puunajosta ei minkäänlaista kokemusta/tietämystä, mutta kummastutti vain moinen härveli kun tänään ajeli tuossa 3 tiellä vastaan  :ajoa:
Aikaisemmin ei ole ainakaan omaan silmään moista osunut... Voisiko olla joku spesiaali homma missä tarvitaan 4aks. autoa  :ide3:

Ettei ollu Pylväs-Sisu? 4aks auto ja 3 aks kärry, pankot kääntökehän päällä jolloinka se periaatteessä käyttäytyy kuorman kanssa kuin puolikas. Epäselvästi selitetty...

Poissa juhona

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 484
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: VOLVO
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #86 : 23-11-2011, 21:10:33 »
Myllyahon sahallakin on neliakselinen auto ja 3 akselinen kärry ihan normi yhdistelmä normi tukeille

Poissa bliz

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1133
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: Vanaja 10x4
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #87 : 23-11-2011, 21:20:14 »
Nuppiin saa ainakin enemmän painoa kun kärryyn..Mutta semmonen tuli mieleen ettei ois jotain pikakiinnitteisiä pöllivarustuksia ja samoihin autoihin ois myös sit kasettilavoja jnejne..pari tommosta on tullu vastaan.