Kirjoittaja Aihe: Linja-auton liikkellelähtö vilkulla pysäkiltä ja bussikaistalta  (Luettu 7031 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hinppu

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 19
  • Sukupuoli: Nainen
  • Älä hättäille, istu mättäälle
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo
Ystävät viisaat, minä olen miettinyt tätä monesti.

Tarvitseeko bussin näyttää vilkkua, kun se lähtee ajamaan bussikaistalta suoraan eteenpäin? ja kummalla on väistämisoikeus , kun bussi laittaa vilkun bussikaistalta päälle? pysäkiltähän bussin kuuluu väistää.

Minulle se on monesti aiheutanut murheita, kun ei näe henkilöautolla aamuruuhkassa onko bussi bussipysäkillä lähdössä liikkeelle vai bussikaistalta.
 Sitten se häiritsevä vilkun käyttö kun bussi lähtee ajamaan suoraan ja sit ite joutuu hiljentämään vauhtia, kun ei tiedä meneekö se suoraan omaa kaistaa, vai vaihtaako se kaistaa :ide1: j

a enkä kehtaa ottaa riskiä, että ajaisin reippaasti välistä, koska minulla on vain liikennevakuutus ja busseilla on ne metallilätkät suojaamassa omia muoveja :hide:

Terveisin hämillään oleva  :writing:

Poissa Puuhis

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 413
  • Sukupuoli: Mies
Pysäkiltä saa tulla eteen maks.60km/h alueella mutta bussikaistalta ei.
Vilkkua sen tarvii aina näyttää.
Volvo T6 340hp :)

Poissa Hinppu

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 19
  • Sukupuoli: Nainen
  • Älä hättäille, istu mättäälle
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo
juu, viel ku keksittäisiin busseihin vilkku joka näyttää, että ajan eteenpäi bussikaistalla ni ois tosi hyvä.

Poissa Juha.H

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 845
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: ...
  • Työajokki: Transportteri
Jos sieltä bussikaistalta tulee kylkeen niin maksaja on tiedossa oli vilkkua tai ei.
Joskus tuntuu että tietää kaiken kaikesta, mutta ei muista mistään mitään.

Poissa Mik@_75

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Sukupuoli: Mies
Jos sieltä bussikaistalta tulee kylkeen niin maksaja on tiedossa oli vilkkua tai ei.

Eilen kun  poikkeuksellisesti naamarillä pääsin pasilasta pois ja himaan lähtemään, niin aattelin pitkästä aikaa kokeilla reittiä pasila-haaga-lapinmäentie-munkkivuori-moottoritie.

Täytyy olla ketjun aloittajan kanssa samaa mieltä tuosta hämillän olosta.
2kertaa piti avata hadleyn sähköventtiileitä, kun bussi yritti ihan tosissaan kylkeen.

Ensimmäinen tuli haagassa, mä tunnelin jälkeen vasemmalla kaistalla, bussi äärioikealla, siit se pisti vilkun päälle ja aivan suoraan katsomatta mitään äärivasemmalle, jossa mä siis jo olin. Siihen matkaan mahtu 2kaistallista jarruille pomppivia henkilöautoja.
Tää siis ei liittynyt pysäkiltä liikenteeseen, vaan isomman etuoikeudella, ja kamelin ajokortilla tms siit vaan pokkana.
Kai se aatteli kokeilla kumpi voittaa, veturi vs bussi. Sil oli vissii arvokkaampi lasti, ku pikkasen torvisoolon jälkeen se nanosekunniks oikas siihen keskikaistalle. Sit kun se laitto uudelleen vilkun ja KATSOI peiliin, annoin tilaa.

Toinen munkkivuoressa, sama juttu, mut tää lähti pysäkiltä, vilkku päälle ja siit taas mitään katsomatta suoraan kaikkien kaistojen yli vasempaan reunaan. No oikas sekin hetkeks, kunnei se ressukka ensin nähny vieressään, siis kuljettajanpaikan kohdalla olevaa vesipää scaniaa. Siit kun lähtee tulemaan kylkeen, ni väittäisin, että bussinjälki kun on hytin takakulmassa, niin maksajana en ole minä.

Ymmärrän kyl, että ko kylän liikennejärjestelyt on jostain ja syvältä, ja kun pysäkiltä poistuu, niin pitää päästä ärivasemmal, päästäkseen suoraan, tai seuraavasta vasemmalle, siis pysäkki ja kaistajärjestelyt on oikeesti persiist. Sitä mä sitten en tajuu, että mihnä vitun vaiheessa niilt on peiliin katsomisvelvollisuus poistettu, taikka mitä liikkuu nykyää kuskien päässä, kun tyyli tuo, vilkku päälle ja päälle ja täysii. Ei pienintäkään epäröintiä, ei peiliin katsomista, ei mitään, päälle vaan.

Joskus jos oikein haluis kokeilla, ottas jonku parhaat päivänsä nähneen logomotiivin sorakuormassa ja lähtis ajelee aamusta pitkin kyliä, ni kai niit päivällä ois jo 10 bussinkylkeä muotoillu, ajamalla ihan säännösten mukaan ja pitämällä omat oikeutensa. (siks kai se yhteispeli ois tärkee, muttei sitä tuol kehä3 sisäpuolel o vissii ikänää kuultu)

Poissa Donna

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 451

Ymmärrän kyl, että ko kylän liikennejärjestelyt on jostain ja syvältä, ja kun pysäkiltä poistuu, niin pitää päästä ärivasemmal, päästäkseen suoraan, tai seuraavasta vasemmalle, siis pysäkki ja kaistajärjestelyt on oikeesti persiist. Sitä mä sitten en tajuu, että mihnä vitun vaiheessa niilt on peiliin katsomisvelvollisuus poistettu, taikka mitä liikkuu nykyää kuskien päässä, kun tyyli tuo, vilkku päälle ja päälle ja täysii. Ei pienintäkään epäröintiä, ei peiliin katsomista, ei mitään, päälle vaan.

Liikenne järjestelyt on monessa kohtaa mieivaltaiset, ei niissä ole ajateltu joukoliikenteen sujuvuutta. Mitä noiden bussikuskien osaamiseen tulee, niin eiköhän suurin syy ole kuljettapulasta. Kokemattomia koulutetaan suoraan bussikuskeiksi. Maahanmuutajia, kun ei kotimaasta löydy riittävästi kuljettajia. Villit viidakonlait siirtyvät suoraan suomalaiseen liikenteeseen.

Itse suhtaudun AINA busseihin/linja-autoihin varauksella, se kun ei ole aina varma kuitenkaan kuka maksaa, ei aina mene, niin kuin "laissa lukee". Mieluimmin varoo, pääsee vähemmällä.
Hommat hanskassa, hanskat hukassa...

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Maahanmuutajia, kun ei kotimaasta löydy riittävästi kuljettajia. Villit viidakonlait siirtyvät suoraan suomalaiseen liikenteeseen.
Kyllä niitä varmaan löytyiskin, jos kohtelu ja palkka kohtais toisensa. Mutta jos banaanipalkalla pitää saada tyyppejä, jotka kestää tolkutonta v*ttuilua, niin saa sitten apinoita...

Poissa Donna

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 451
Kyllä niitä varmaan löytyiskin, jos kohtelu ja palkka kohtais toisensa. Mutta jos banaanipalkalla pitää saada tyyppejä, jotka kestää tolkutonta v*ttuilua, niin saa sitten apinoita...
Ei tuolla nyt ihan banaanipalkalla tarvii ajaa, saa jotain jälkkäriksikin.  V*ttuilusta en tiedä, kuka ja missä?

Pääkaupunkiseudun kunnallisen sopimusliikenteen linja-autonkuljettajia koskevat palkat 1.2.2016 tai seuraavasta palkkajaksosta, palkkajakso on 2vko eli 80h.

YTV (pääkaupunkiseutu)                                                                                                                     

Linja-autonkuljettaja                                                                                                                                                                                                                           

 alle 4 vuotta      15,01€      1200,80

 4-8 vuotta          15,62€     1249,60

 8-12 vuotta        16,25€     1300,00

 yli 12 vuotta      16,65€     1332,00

Linja-autonkuljettajien vuoro-lisät:(HSL)

Iltalisä 15 %                      klo: 18.00-22.00
Yölisä 30 %                      klo: 22.00-06.00
Lauantailisä 20 %             klo: 06.00-18.00
Lauantailisä 50 %             klo: 18.00-24.00
Pyhälisä 100 %                 klo: 00.00-24.00
Pyhälisä lasketaan kta:sta
Pekkaset lasketaan kta:sta
Osapäiväraha 14,80€
« Viimeksi muokattu: 07-05-2016, 22:31:19 kirjoittanut Donna »
Hommat hanskassa, hanskat hukassa...

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Ei tuolla nyt ihan banaanipalkalla tarvii ajaa, saa jotain jälkkäriksikin.  V*ttuilusta en tiedä, kuka ja missä?
Lähinnä asiakkaiden taholta tulevaa v*ttuilua tarkoitin ja sitä en kuuntelis edes tuohon rahaan. Kilpailutusten yhteydessähän taitaa vissiin olla siirtovelvoite nykyään, mutta jatkuva jännittäminen niiden suhteen... Ja kun ottaa tuon syrjäisen rannikkoseudun asuntojen hinnat huomioon, niin ei sieltä nyt ihan ihmeelliseen pysty noilla liksoilla. Jos kohta allekirjoittanutta ei suuresti moinen suunta kiehdo kyl muutenkaan.

Poissa Hinppu

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 19
  • Sukupuoli: Nainen
  • Älä hättäille, istu mättäälle
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo
No kiva et muutkin raapii päätään, miten tää nyt menee :ide3:

Poissa miriamele

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 171
  • Sukupuoli: Nainen
  • It's the same damn dam.
  • Ikkunakyltti: miriamele
  • Titteli: ...

Ymmärrän kyl, että ko kylän liikennejärjestelyt on jostain ja syvältä, ja kun pysäkiltä poistuu, niin pitää päästä ärivasemmal, päästäkseen suoraan, tai seuraavasta vasemmalle, siis pysäkki ja kaistajärjestelyt on oikeesti persiist. Sitä mä sitten en tajuu, että mihnä vitun vaiheessa niilt on peiliin katsomisvelvollisuus poistettu, taikka mitä liikkuu nykyää kuskien päässä, kun tyyli tuo, vilkku päälle ja päälle ja täysii. Ei pienintäkään epäröintiä, ei peiliin katsomista, ei mitään, päälle vaan.

Joskus jos oikein haluis kokeilla, ottas jonku parhaat päivänsä nähneen logomotiivin sorakuormassa ja lähtis ajelee aamusta pitkin kyliä, ni kai niit päivällä ois jo 10 bussinkylkeä muotoillu, ajamalla ihan säännösten mukaan ja pitämällä omat oikeutensa. (siks kai se yhteispeli ois tärkee, muttei sitä tuol kehä3 sisäpuolel o vissii ikänää kuultu)

Lisäks olis ehkä hyvä tsekata se ns. kuollut kulma. Ja asenne.

Minzza, kaistanvaihtaja vastaa turvallisesta kaistan vaihdosta. Lakikirja sanoo, ett vilkkua käytetään aina, kun autoa liikutetaan sivuttaissuunnassa tai käännytään risteyksessä tai muussa epäselvässä tilanteessa. Jos bussikaista päättyy ja jatkuu suoraan peruskaistana niin ei kuulu vilkuttaa. Mut kun lähdetään tien reunasta esim. pysäkiltä, niin pitää vähän vilkutella.
~rahtiregina~

Poissa miriamele

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 171
  • Sukupuoli: Nainen
  • It's the same damn dam.
  • Ikkunakyltti: miriamele
  • Titteli: ...
Mut itse hiljennän aina ja annan niitten mennä miten tykkäävät, koska on ihan yleisessä tiedossa, ettei kaikilla kuljettajilla liiku silmät ollenkaan.  :kaulin:
~rahtiregina~

Poissa uusiesko

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1089
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Lenovo T430
Lisäks olis ehkä hyvä tsekata se ns. kuollut kulma. Ja asenne.

Minzza, kaistanvaihtaja vastaa turvallisesta kaistan vaihdosta. Lakikirja sanoo, ett vilkkua käytetään aina, kun autoa liikutetaan sivuttaissuunnassa tai käännytään risteyksessä tai muussa epäselvässä tilanteessa. Jos bussikaista päättyy ja jatkuu suoraan peruskaistana niin ei kuulu vilkuttaa. Mut kun lähdetään tien reunasta esim. pysäkiltä, niin pitää vähän vilkutella.

Ennen noihin miltei törmäsi tai törmäsikin Turussa, mutta en tiedä onko paikallisten kuljettajakasvattamoiden laatu parantunut vai onko ohjeistus tullut isänniltä, sillä bussien käytös raskaita kohtaan on jopa yllättävän hyvää, usein odottavat lähestyvää isoa ettei sen tarvitse temppuilla, onhan se katuri siinä pysäkillä paikallaan eikä siinä montaa sekuntia mene kun se toinen on mennyt ohi.  Takavuosina on kyllä kokemusta kun Jyrkkälässä meinasi bussi tulla väkisin Scanian hyttiin, onneksi siinäkin oli kunnon torvet jolla herättää huomio.

Minzza ei ole muuten tainnut osallistua keskusteluun vaan Hinppu, ellei kyseessä ole jostain syystä sama henkilö.  Menen tuon profiilikuvan kanssa aina vipuun...
-Teemu-
E bor väl e lite pisshuuv i allihop oåv ås.

Poissa miriamele

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 171
  • Sukupuoli: Nainen
  • It's the same damn dam.
  • Ikkunakyltti: miriamele
  • Titteli: ...

Minzza ei ole muuten tainnut osallistua keskusteluun vaan Hinppu, ellei kyseessä ole jostain syystä sama henkilö.  Menen tuon profiilikuvan kanssa aina vipuun...

Totta muuten, en ees kattonut nimimerkkiä. Anteeks Hinppu.  :hattu:
~rahtiregina~

Poissa Sycorax

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 728
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Linjuri-ässä
Tuota vilkun käyttöä töissäkin pohdittu, ollaan ny pähkäilty että jos se alla oleva kaista jatkuu niin vilkkua ei ainakaan isommin väläytellä kuin vasta sitten kun vaihdetaan kaistaa. Joka siis on ihan normaali kaistanvaihto.
Mitä siihen vittuiluun tulee, niin sitä ei kyllä suoraan kuule, olihan tässä hirvibussissa asiakas pyytänyt lämpötilan muutosta fb:n kautta, olihan se niinkin onnistunut mutta varmasti hitaammin kuin suoraan sanomalla. Kaupunkiliikenteessä hyvä jos tervehditään, yleensä ei sitäkään.