0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Nii juu etei sitä tukkia kuitenka bensan purkua varten siivota jos on viimeks dieseliä purettu?
Vanhemmissa ei, mut uusissa on jo huuhtelut jolla puhdistetaan putkistot ja tukki jos puretaan esim. mökkiöljyn jälkeen dieseliä. Mutta yleensä purut suunnitellaan niin ettei putkistoihin tai tukkiin jää toista tuotetta. Ja tässä huoltoasema-vapaapurussa harvemmin jää. Pumppu purut on sit eri juttu, niissä kaikki on mahdollista. Hitto ku tulee ikävä takas öljynajoon......
Milläs ne sitten huuhdellaan?
Mitäs tää kahva API sit käytännös tarkottaa?
API-liitin on API-standardin mukainen liitin. Siinä on ura vähän kuten kamlokissa, vähän eri mallinen vaan, mistä lastausvarsi ottaa kiinni. Liittimessä on sisällä venttiiliosa, joka on jousella kiinni, ja lastausvarressa oleva mekanismi painaa sen auki. Kahva-API on muuten samanlainen, mutta sen kyljessä on kahva, millä sen saa purkaessa auki. Tuossa on pari kuva 4" kahva-APIsta.Purkaessa APIn päälle tulee adapteri, jossa on sitten 3" tai 4" uros-kamlok.
Mikäs muuten tommonen viemärinsuoja on ja mistä sellaisia pitäisi koittaa metsästää? Sain nuo turmaohjekortit ruotsiksi ja englanniksi, täytyy kaivaa vielä tuo tunnari Skallin nettisivulle että saa suomenkielisenkin, että on jotain mitä esitellä Ruotsissa poliisille Kaveri tuumi että viemärinsuluksi voisi ottaa lavuaarista tulpan, sulkeehan sekin viemärin...
Turvaohjehan pitää olla vain yhdellä kuljettajan ymmärtämällä kielellä, ei kaikilla... :-D Sisällostähän ne vaatimukset on, voithan sen kääntää itekin siitä englantilaisesta. Tai tarjoo kahvit, niin mä laitan spostissa, tein ite yhden version ennenkö SKALlin versio tuli.Viemärisuojakin on vähän kahtalainen juttu... Pelastuslaitos käyttää moisessa tarpeessa ratkaisua 'kansi pois-pressu reikään-ja-kansi-päälle'. En oo kuullu tulkintaa, että kelpaisiko kolmen euron kevytpeite ja selitys toimintatavasta viemärisuojaksi. Joka tapauksessa joku 3-5 milliä vahva nitriililevy pitää kelvata, se oli meilläkin yhtenä vaihtoehtona. Sitten on ihan teollinen ratkaisu: http://www.ikaros.net/filearchive/2/2566/LUETTELO%202008.pdf ja sieltä kohta 'Kaivonsulkumatot'. Selvittelin noiden hintoja muistakin firmoista ja tuo tuntui olevan halvin. Matot vaikuttavat olevan ihan samoja kaikilla kauppiailla. Meille tuli noita pyöreitä 510mm mattoja. Kolmesatanenkin piisaisi, eihän asetuksessa sanota mitään kokovaatimusta, mutta tulin siihen tulokseen, että jos sitä sattuisikin oikeesti joskus tarvitsemaan, niin tuolla 510:llä jo jonkun kannen peittääkin.
Tuo turvaohjekortin kehitys menee hiukka takapakkia.. Tietysti kappaletavaramiehille se on helppoa, kun riittää yksi neljänsivun ohje, eikä tarttee miettiä ja tarkistella onko joka paketille oikeanlainen ohje matkassa..Mutta se kortin idea hiukan katoaa, kun pelkkä kuljettajan ymmärtämä kieli riittää.. Entäs jos ulkomailla tulee onnettomuus tai muu ongelmatilanne ( vuoto tms. ), nykyiset kortit esittämällä on pelastusviranomaisilla varmasti oikeanlaista tietoa käytettävissä, ilman kieliongelmaa.Jotenki tuntuis, että tuo turvallisuusinformaatio pitäis enemmän suunnata muille osapuolille, kuin kuljettajalle. Kuljettajallahan nämä asiat pitäs olla selkäytimessä jo muutenkin ?? Ainaski säiliöpuolella (suurella todennäköisyydellä) kuljettaja on se henkilö, joka tietää minkätyyppistä ainetta on kyydissä, miten se reagoi ja mitä sille ongelmatilanteissa tehdään...
Tuo turvaohjekortin kehitys menee hiukka takapakkia.. Tietysti kappaletavaramiehille se on helppoa, kun riittää yksi neljänsivun ohje, eikä tarttee miettiä ja tarkistella onko joka paketille oikeanlainen ohje matkassa..Mutta se kortin idea hiukan katoaa, kun pelkkä kuljettajan ymmärtämä kieli riittää.. Entäs jos ulkomailla tulee onnettomuus tai muu ongelmatilanne ( vuoto tms. ), nykyiset kortit esittämällä on pelastusviranomaisilla varmasti oikeanlaista tietoa käytettävissä, ilman kieliongelmaa.
Vai onko toi vanha ohje
on.
Kyllähän tuo paljon selkeyttää ja helpottaa. Nykysinkin turvaohjekortit pitää sisällään ihan samoja tietoja: Sammuta moottori älä tupakoi. Nyt jää vain se 1 kansio pois missä on se kortti nivaska. Harvoin aineen ominaisuuksia tarkemmin kortissa käsitellään (tai en ainakaan ite ole huomannut) käyttöturvallisuus tiedotehan on sitten asia erikseen
Paljonhan niissä ohjeissa on samaakin, ainaski luokkakohtaisesti. Miltei kaikista 8 luokan korteista löytyy melkolailla samat ominaisuudet ja ohjeet. Mutta tiettyjen aineiden kohdalla (esim fenoli ja MCA) on ainekohtaisia erityisohjeita ominaisuuksien, vaarojen ja ensiavun suhteen, jotka löytyy nykyisestä turvaohjekortista. Näissä tapauksissa tuo uudenmallinen ohje ei ole niin pätevä.. Ongelmatilanteessa paikalla ei välttämättä ensimmäisenä ole se asiantunteva pelastushenkilöstö, jolla on tieto kyseisestä aineesta.. Ensimmäinen paikallaolija voi olla joku peräkylän VPK tai täysin ulkopuolinen ( jonka mielestä säiliöautoissa kulkee vaan bensaa, dieseliä, lipeetä ja rikkihappoa )
pelastuslaitoksilla on omat toimintaohjeensa aineluokkien mukaan, kuskin tiedettävä vain omat ohjeensa..
Viemärinsuojan pitää kestää tietty aika syövyttävää, joten laina peite kauko kiidon mukana ei ole pätevä..