Kirjoittaja Aihe: ADR2009  (Luettu 71975 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sav_O

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 369
  • Sukupuoli: Mies
  • Periaatteessa se on ihan sama periaate
  • Ikkunakyltti: KÖSSI
  • Työajokki: FH500
Vs: ADR2009
« Vastaus #44 : 18-02-2009, 00:32:43 »
Nii juu etei sitä tukkia kuitenka bensan purkua varten siivota jos on viimeks dieseliä purettu?

Vanhemmissa ei, mut uusissa on jo huuhtelut jolla puhdistetaan putkistot ja tukki jos puretaan esim. mökkiöljyn jälkeen dieseliä. Mutta yleensä purut suunnitellaan niin ettei putkistoihin tai tukkiin jää toista tuotetta. Ja tässä huoltoasema-vapaapurussa harvemmin jää. Pumppu purut on sit eri juttu, niissä kaikki on mahdollista. :heko: Hitto ku tulee ikävä takas öljynajoon......
Ei mahdu suin surminkaan luppoaikaa tähän almanakkaan. En tahdo kultaa, kunniaa kuulla vain ja ainoastaan – AJAKAA!

Poissa Gegu

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 514
  • Sukupuoli: Mies
  • "Suomi on tänään sun voo oo o aina sun"
  • Työajokki: M-B Actros 2551
Vs: ADR2009
« Vastaus #45 : 18-02-2009, 00:35:28 »
Vanhemmissa ei, mut uusissa on jo huuhtelut jolla puhdistetaan putkistot ja tukki jos puretaan esim. mökkiöljyn jälkeen dieseliä. Mutta yleensä purut suunnitellaan niin ettei putkistoihin tai tukkiin jää toista tuotetta. Ja tässä huoltoasema-vapaapurussa harvemmin jää. Pumppu purut on sit eri juttu, niissä kaikki on mahdollista. :heko: Hitto ku tulee ikävä takas öljynajoon......

Milläs ne sitten huuhdellaan?

Poissa sav_O

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 369
  • Sukupuoli: Mies
  • Periaatteessa se on ihan sama periaate
  • Ikkunakyltti: KÖSSI
  • Työajokki: FH500
Vs: ADR2009
« Vastaus #46 : 18-02-2009, 00:56:07 »
Milläs ne sitten huuhdellaan?

En nyt tiedä mut kun huuhtelun valitsi niin hurina kuulu ja ne meni huuhtelu säiliöön. Olisko ollu ihan paineilmalla...en mee vakuuseen.
Ei mahdu suin surminkaan luppoaikaa tähän almanakkaan. En tahdo kultaa, kunniaa kuulla vain ja ainoastaan – AJAKAA!

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: ADR2009
« Vastaus #47 : 18-02-2009, 09:15:14 »
En rupea lainaamaan, kun tulis miljoona lainausta...

Jos jakotukin kautta purkaa huoltoasemalle, niin ei sinne tukkiin mitään jää. Jos jää niin, niin sitten on vika miehessä (joko kuskissa tai tukin suunnittelijassa). Miksei, jos kärry on pahasti pystyssä ja just vastakkaisesta päästä pitäis purkaa koko tukin läpi, niin voi sinne sit jäädä, mut ei semmosta määrää että bensa/diesel pilais toisiaan. Ja tukissa on näkölasit, että tietää koska se on tyhjä. Ja meillä ainakin on vielä letkunlähdössä pätkä lasiputkea.

Ikävämpi asia on sit vetäjän tukki tupaöljyn jäljiltä. Litra tupaöljyä 2000 litrassa bensaa/dieseliä riittää siihen, että bensan/dieselin rikkipitoisuus menee yli sallitun. Käytännössä ite puran vetäjän aina lastausliittimestä (eikä meillä oo vetäjän tukkeihin vapaapurkuliittimiä laitettukaan sen jälkeen kun kahva-APIt tuli). Joillakin on sitten huuhtelujärjestelmiä (kallis), joillakin erillisiä pumppuja (kallis ja painava) dieselin pumppausta varten, meillä on tehty putkistot niin, että auton oma pumppu pystyy pumppaamaan itsensä tyhjäksi johonkin osastoon. Pumpun putkistossa on näkölasit ja/tai tyhjätilavalvonta-anturi. Ongelmaksi tulee vaan se, että dieseliä ei sit pureta mittarilla. Tai puretaan, mutta siinä on sitten tehtävä huuhtelu lastausliittimen kautta osastoon ja siinä tulee taas dieseliin hävikkiä.

Noissa huuhteluissa on sitten vaikka mitä ratkasuja. Pelkkä paineilmapuhallus tietyssä järjestyksessä, paineilmatoiminen pumppu, hurjin ratkaisu oli pieni hydraulivetoinen pumppu! Näissä vaikuttaa hyvin paljon, miten auton putket on vedetty. Mitä yksinkertaisemmat putket, sen helpommin ne saa tyhjäksi. Ja sitten taas yhtiöiden vaatimukset, jotkut jättävät suosiolla ratkaisut kuljetusliikkeelle (jotka tietävät sen varmasti parhaiten) ja toiset taas rakennuttavat sen kalleimman mukaan kaikilla, eivätkä huoli sitä halvempaa ja toimintavarmempaa ratkaisua, kun pelkäävät että kuljetusyrittäjä saattaisi rikastua. Kokemusta on...

Poissa Gegu

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 514
  • Sukupuoli: Mies
  • "Suomi on tänään sun voo oo o aina sun"
  • Työajokki: M-B Actros 2551
Vs: ADR2009
« Vastaus #48 : 18-02-2009, 09:38:52 »
Mitäs tää kahva API sit käytännös tarkottaa?

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: ADR2009
« Vastaus #49 : 18-02-2009, 18:23:08 »
Mitäs tää kahva API sit käytännös tarkottaa?
API-liitin on API-standardin mukainen liitin. Siinä on ura vähän kuten kamlokissa, vähän eri mallinen vaan, mistä lastausvarsi ottaa kiinni. Liittimessä on sisällä venttiiliosa, joka on jousella kiinni, ja lastausvarressa oleva mekanismi painaa sen auki. Kahva-API on muuten samanlainen, mutta sen kyljessä on kahva, millä sen saa purkaessa auki.
Tuossa on pari kuva 4" kahva-APIsta.
Purkaessa APIn päälle tulee adapteri, jossa on sitten 3" tai 4" uros-kamlok.

Poissa Gegu

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 514
  • Sukupuoli: Mies
  • "Suomi on tänään sun voo oo o aina sun"
  • Työajokki: M-B Actros 2551
Vs: ADR2009
« Vastaus #50 : 21-02-2009, 17:25:20 »
API-liitin on API-standardin mukainen liitin. Siinä on ura vähän kuten kamlokissa, vähän eri mallinen vaan, mistä lastausvarsi ottaa kiinni. Liittimessä on sisällä venttiiliosa, joka on jousella kiinni, ja lastausvarressa oleva mekanismi painaa sen auki. Kahva-API on muuten samanlainen, mutta sen kyljessä on kahva, millä sen saa purkaessa auki.
Tuossa on pari kuva 4" kahva-APIsta.
Purkaessa APIn päälle tulee adapteri, jossa on sitten 3" tai 4" uros-kamlok.

Ookkei aina oppii :hattu:

Poissa uusiesko

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1089
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Lenovo T430
Vs: ADR2009
« Vastaus #51 : 22-02-2009, 01:35:33 »
Mikäs muuten tommonen viemärinsuoja on ja mistä sellaisia pitäisi koittaa metsästää?  Sain nuo turmaohjekortit ruotsiksi ja englanniksi, täytyy kaivaa vielä tuo tunnari Skallin nettisivulle että saa suomenkielisenkin, että on jotain mitä esitellä Ruotsissa poliisille  :koff: Kaveri tuumi että viemärinsuluksi voisi ottaa lavuaarista tulpan, sulkeehan sekin viemärin...
-Teemu-
E bor väl e lite pisshuuv i allihop oåv ås.

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: ADR2009
« Vastaus #52 : 22-02-2009, 08:55:34 »
Mikäs muuten tommonen viemärinsuoja on ja mistä sellaisia pitäisi koittaa metsästää?  Sain nuo turmaohjekortit ruotsiksi ja englanniksi, täytyy kaivaa vielä tuo tunnari Skallin nettisivulle että saa suomenkielisenkin, että on jotain mitä esitellä Ruotsissa poliisille  :koff: Kaveri tuumi että viemärinsuluksi voisi ottaa lavuaarista tulpan, sulkeehan sekin viemärin...
Turvaohjehan pitää olla vain yhdellä kuljettajan ymmärtämällä kielellä, ei kaikilla... :-D  Sisällostähän ne vaatimukset on, voithan sen kääntää itekin siitä englantilaisesta. Tai tarjoo kahvit, niin mä laitan spostissa, tein ite yhden version ennenkö SKALlin versio tuli.

Viemärisuojakin on vähän kahtalainen juttu... Pelastuslaitos käyttää moisessa tarpeessa ratkaisua 'kansi pois-pressu reikään-ja-kansi-päälle'. En oo kuullu tulkintaa, että kelpaisiko kolmen euron kevytpeite ja selitys toimintatavasta viemärisuojaksi. Joka tapauksessa joku 3-5 milliä vahva nitriililevy pitää kelvata, se oli meilläkin yhtenä vaihtoehtona. Sitten on ihan teollinen ratkaisu: http://www.ikaros.net/filearchive/2/2566/LUETTELO%202008.pdf ja sieltä kohta 'Kaivonsulkumatot'. Selvittelin noiden hintoja muistakin firmoista ja tuo tuntui olevan halvin. Matot vaikuttavat olevan ihan samoja kaikilla kauppiailla. Meille tuli noita pyöreitä 510mm mattoja. Kolmesatanenkin piisaisi, eihän asetuksessa sanota mitään kokovaatimusta, mutta tulin siihen tulokseen, että jos sitä sattuisikin oikeesti joskus tarvitsemaan, niin tuolla 510:llä jo jonkun kannen peittääkin.

Poissa uusiesko

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1089
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Lenovo T430
Vs: ADR2009
« Vastaus #53 : 22-02-2009, 11:14:16 »
Turvaohjehan pitää olla vain yhdellä kuljettajan ymmärtämällä kielellä, ei kaikilla... :-D  Sisällostähän ne vaatimukset on, voithan sen kääntää itekin siitä englantilaisesta. Tai tarjoo kahvit, niin mä laitan spostissa, tein ite yhden version ennenkö SKALlin versio tuli.

Viemärisuojakin on vähän kahtalainen juttu... Pelastuslaitos käyttää moisessa tarpeessa ratkaisua 'kansi pois-pressu reikään-ja-kansi-päälle'. En oo kuullu tulkintaa, että kelpaisiko kolmen euron kevytpeite ja selitys toimintatavasta viemärisuojaksi. Joka tapauksessa joku 3-5 milliä vahva nitriililevy pitää kelvata, se oli meilläkin yhtenä vaihtoehtona. Sitten on ihan teollinen ratkaisu: http://www.ikaros.net/filearchive/2/2566/LUETTELO%202008.pdf ja sieltä kohta 'Kaivonsulkumatot'. Selvittelin noiden hintoja muistakin firmoista ja tuo tuntui olevan halvin. Matot vaikuttavat olevan ihan samoja kaikilla kauppiailla. Meille tuli noita pyöreitä 510mm mattoja. Kolmesatanenkin piisaisi, eihän asetuksessa sanota mitään kokovaatimusta, mutta tulin siihen tulokseen, että jos sitä sattuisikin oikeesti joskus tarvitsemaan, niin tuolla 510:llä jo jonkun kannen peittääkin.

Joo joo kato ikävä ihminen kun olen niin suomenkielinen versio pitää olla jotta on mitä esitellä Ruotsin poliisille, se ruotsinkielinen on Suomen poliisia varten.  Meinaan kun joukosta löytyy pomminvarmasti se konstaappeli joka ei tiedä ettei sen tarvitse olla hänen ymmärtämällään kielellä, jos siitä sitten alkaa rustata lappua on hyvä lyödä toisellakin kielellä lappu pöytään ja sanoa, että meitä ammattitaidottomia on näköjään sattunut kaksi samaan paikkaan.  :koff:  Pistetään kaffit kun saman pannun äärelle osutaan  :hattu:  No, taidan luottaa tohon epävarmaan tulkintaan kun mulla on noita kevytpeitteitä tossa muutenkin kyydissä, kylläkin siksi että vanhan kapellivehkeen takaovet eivät ole ihan täysin tiiviit.  Meinaan kun epäilin hetken noidenkin lätkien hintojen olevan Italian Liiroissa...
-Teemu-
E bor väl e lite pisshuuv i allihop oåv ås.

Poissa Liquidi

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 240
  • Sukupuoli: Mies
  • Löpökuski
  • Ikkunakyltti: Panu
  • Työajokki: Scania 560R
Vs: ADR2009
« Vastaus #54 : 22-02-2009, 12:01:57 »
Tuo turvaohjekortin kehitys menee hiukka takapakkia.. Tietysti kappaletavaramiehille se on helppoa, kun riittää yksi neljänsivun ohje, eikä tarttee miettiä ja tarkistella onko joka paketille oikeanlainen ohje matkassa..
Mutta se kortin idea hiukan katoaa, kun pelkkä kuljettajan ymmärtämä kieli riittää.. Entäs jos ulkomailla tulee onnettomuus tai muu ongelmatilanne ( vuoto tms. ), nykyiset kortit esittämällä on pelastusviranomaisilla varmasti oikeanlaista tietoa käytettävissä, ilman kieliongelmaa.
Jotenki tuntuis, että tuo turvallisuusinformaatio pitäis enemmän suunnata muille osapuolille, kuin kuljettajalle. Kuljettajallahan nämä asiat pitäs olla selkäytimessä jo muutenkin ?? Ainaski säiliöpuolella (suurella todennäköisyydellä) kuljettaja on se henkilö, joka tietää minkätyyppistä ainetta on kyydissä, miten se reagoi ja mitä sille ongelmatilanteissa tehdään...

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: ADR2009
« Vastaus #55 : 22-02-2009, 14:14:35 »
Tuo turvaohjekortin kehitys menee hiukka takapakkia.. Tietysti kappaletavaramiehille se on helppoa, kun riittää yksi neljänsivun ohje, eikä tarttee miettiä ja tarkistella onko joka paketille oikeanlainen ohje matkassa..
Mutta se kortin idea hiukan katoaa, kun pelkkä kuljettajan ymmärtämä kieli riittää.. Entäs jos ulkomailla tulee onnettomuus tai muu ongelmatilanne ( vuoto tms. ), nykyiset kortit esittämällä on pelastusviranomaisilla varmasti oikeanlaista tietoa käytettävissä, ilman kieliongelmaa.
Jotenki tuntuis, että tuo turvallisuusinformaatio pitäis enemmän suunnata muille osapuolille, kuin kuljettajalle. Kuljettajallahan nämä asiat pitäs olla selkäytimessä jo muutenkin ?? Ainaski säiliöpuolella (suurella todennäköisyydellä) kuljettaja on se henkilö, joka tietää minkätyyppistä ainetta on kyydissä, miten se reagoi ja mitä sille ongelmatilanteissa tehdään...

Totta toinen puoli...
Pelastustoimen kanssa on sitten taas vähän niin, että ne ei kuitenkaan lue sitä turvaohjetta, vaan kaivavat tietoa omista tietopankeistaan. Kuljettajalta kysytään jos kysytään, ja vaikka kysyttäisikin, niin sitten sen uskomisen kanssa on vähän niin ja näin.
Yhdellä onnettomuuspaikalla kävi niin, että P3 kyseli että tuommoinen UN1993 (palava neste n.o.s) on, kun ei sille löydy koostumusta heidän ADR-opuksesta... Selitäpä siinä sitten n.o.s.-nimikkeiden syvintä olemusta. Kaiken huippu oli se, että kyseessä oli maalämpöneste, joka käytännön syistä ei voi olla kovinkaan vaarallista, mutta kunnan ympäristöpäällikköä myöten laukkasi porukkaa ihmettelemässä onnettomuuspaikkaa. Ei ollut turvaohjekortista apua, ei ollenkaan.

Poissa Gegu

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 514
  • Sukupuoli: Mies
  • "Suomi on tänään sun voo oo o aina sun"
  • Työajokki: M-B Actros 2551
Vs: ADR2009
« Vastaus #56 : 23-02-2009, 12:07:36 »
Kyllähän tuo paljon selkeyttää ja helpottaa. Nykysinkin turvaohjekortit pitää sisällään ihan samoja tietoja: Sammuta moottori älä tupakoi. Nyt jää vain se 1 kansio pois missä on se kortti nivaska. Harvoin aineen ominaisuuksia tarkemmin kortissa käsitellään (tai en ainakaan ite ole huomannut) käyttöturvallisuus tiedotehan on sitten asia erikseen

forssi83

  • Vieras
Vs: ADR2009
« Vastaus #57 : 23-02-2009, 12:19:33 »
Tuo turvaohjekortin kehitys menee hiukka takapakkia.. Tietysti kappaletavaramiehille se on helppoa, kun riittää yksi neljänsivun ohje, eikä tarttee miettiä ja tarkistella onko joka paketille oikeanlainen ohje matkassa..
Mutta se kortin idea hiukan katoaa, kun pelkkä kuljettajan ymmärtämä kieli riittää.. Entäs jos ulkomailla tulee onnettomuus tai muu ongelmatilanne ( vuoto tms. ), nykyiset kortit esittämällä on pelastusviranomaisilla varmasti oikeanlaista tietoa käytettävissä, ilman kieliongelmaa.

5.4.3 KIRJALLISET TURVALLISUUSOHJEET ja siitä kohta
5.4.3.3: Kansainvälisen ADR-sopimuksen mukaan ohjeet on toimitettava sellaisella kielellä jota vaarallisten aineiden kuljettaja(t) pystyy(-vät) lukemaan ja ymmärtämään sekä lähtömaan, kauttakulkumaiden ja määräpaikkamaan kielillä.


Vai onko toi vanha ohje  ???
« Viimeksi muokattu: 23-02-2009, 12:23:21 kirjoittanut forssi83 »

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: ADR2009
« Vastaus #58 : 23-02-2009, 13:08:03 »
Escucha el Oi!

forssi83

  • Vieras
Vs: ADR2009
« Vastaus #59 : 23-02-2009, 13:20:22 »

Poissa Liquidi

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 240
  • Sukupuoli: Mies
  • Löpökuski
  • Ikkunakyltti: Panu
  • Työajokki: Scania 560R
Vs: ADR2009
« Vastaus #60 : 23-02-2009, 18:31:36 »
Kyllähän tuo paljon selkeyttää ja helpottaa. Nykysinkin turvaohjekortit pitää sisällään ihan samoja tietoja: Sammuta moottori älä tupakoi. Nyt jää vain se 1 kansio pois missä on se kortti nivaska. Harvoin aineen ominaisuuksia tarkemmin kortissa käsitellään (tai en ainakaan ite ole huomannut) käyttöturvallisuus tiedotehan on sitten asia erikseen

Paljonhan niissä ohjeissa on samaakin, ainaski luokkakohtaisesti. Miltei kaikista 8 luokan korteista löytyy melkolailla samat ominaisuudet ja ohjeet. Mutta tiettyjen aineiden kohdalla (esim fenoli ja MCA) on ainekohtaisia erityisohjeita ominaisuuksien, vaarojen ja ensiavun suhteen, jotka löytyy nykyisestä turvaohjekortista. Näissä tapauksissa tuo uudenmallinen ohje ei ole niin pätevä..
Ongelmatilanteessa paikalla ei välttämättä ensimmäisenä ole se asiantunteva pelastushenkilöstö, jolla on tieto kyseisestä aineesta.. Ensimmäinen paikallaolija voi olla joku peräkylän VPK tai täysin ulkopuolinen ( jonka mielestä säiliöautoissa kulkee vaan bensaa, dieseliä, lipeetä ja rikkihappoa    :ide1: )


Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: ADR2009
« Vastaus #61 : 23-02-2009, 19:24:12 »
Paljonhan niissä ohjeissa on samaakin, ainaski luokkakohtaisesti. Miltei kaikista 8 luokan korteista löytyy melkolailla samat ominaisuudet ja ohjeet. Mutta tiettyjen aineiden kohdalla (esim fenoli ja MCA) on ainekohtaisia erityisohjeita ominaisuuksien, vaarojen ja ensiavun suhteen, jotka löytyy nykyisestä turvaohjekortista. Näissä tapauksissa tuo uudenmallinen ohje ei ole niin pätevä..
Ongelmatilanteessa paikalla ei välttämättä ensimmäisenä ole se asiantunteva pelastushenkilöstö, jolla on tieto kyseisestä aineesta.. Ensimmäinen paikallaolija voi olla joku peräkylän VPK tai täysin ulkopuolinen ( jonka mielestä säiliöautoissa kulkee vaan bensaa, dieseliä, lipeetä ja rikkihappoa    :ide1: )

Peräkylän VPK:n porukka todennäköisesti vielä kyselee kuskilta (jos on rivissä) tai muuten selvittelee, mutta ne Suurkaupungin Pelastuslaitoksen Ammattilaiset on ne, joiden lanssikuskit läpsyttelee sandaaleissaan oleumi-lammikkoon hakemaan uhria pois kärryn alta (harjoitus 4-tiellä kesällä-95).
Ensivastekurssilla eräs kouluttajista käytti palomiehistä/pelastajista ilmaisua isorumatyhmä. Ne on juuri niitä, jotka tulee evy-keikalle palovyön haat kilisten, melkein hätistävät hoitoyksikön porukan ulos, kailottavat 'me ollaan pelastuslaitoksen ensivasteryhmä, ei mitään hätää enää' ja jos mummo ei vielä ole ite saanut laakia vaarin sairaskohtauksen takia, niin tällä kohtaa se sitten viimeistään tulee. Nämä vakilaitosten porukat eivät edes alennu kysymään koulutusta vaarallisista aineista tai kalustosta, ja jos niille sitä itse menet tarjoamaan, niin 'älä meitä neuvo, kyllä me tiedetään'. Onneksi pari poikkeustakin on nähty.

Mutta back to päivän epistola... Eihän sitä vanhan mallin korttia kielletä pitämästä mukana. Juuri jonkun fenolin tai MCA:n kanssa voisi aivan hyvin toimia niin, että lykkää ko. kuormalla sen vanhan ainekohtaisen turvaohjeen sinne uudenmallisen kaveriksi ovitaskuun. Tai käyttöturvallisuustiedotteen. Me ollaan moista systeemiä käytetty nykyäänkin esim. jääetikan kanssa, vaikka sekään ei nyt kovin kummallinen aine ole.

Poissa Gegu

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 514
  • Sukupuoli: Mies
  • "Suomi on tänään sun voo oo o aina sun"
  • Työajokki: M-B Actros 2551
Vs: ADR2009
« Vastaus #62 : 23-02-2009, 20:56:19 »
Paljonhan niissä ohjeissa on samaakin, ainaski luokkakohtaisesti. Miltei kaikista 8 luokan korteista löytyy melkolailla samat ominaisuudet ja ohjeet. Mutta tiettyjen aineiden kohdalla (esim fenoli ja MCA) on ainekohtaisia erityisohjeita ominaisuuksien, vaarojen ja ensiavun suhteen, jotka löytyy nykyisestä turvaohjekortista. Näissä tapauksissa tuo uudenmallinen ohje ei ole niin pätevä..
Ongelmatilanteessa paikalla ei välttämättä ensimmäisenä ole se asiantunteva pelastushenkilöstö, jolla on tieto kyseisestä aineesta.. Ensimmäinen paikallaolija voi olla joku peräkylän VPK tai täysin ulkopuolinen ( jonka mielestä säiliöautoissa kulkee vaan bensaa, dieseliä, lipeetä ja rikkihappoa    :ide1: )



Saisi kyllä kaikista olla sitä ainekohtaista tietoa enemmän koska sitähän juuri tarvitaan kun se onnettomuus sattuu. Muistelisin ihan (voin olla väärässäkin)  etei Oleuminkaan turvaohjekortissa enempiä varoiteltu veden kanssa reagoinnista kuin mitä ylänumeron X kertoo. Mainitsemisesi aineiden kohdalla on syytä ollakin tarkkoja tietoja. Sen verran on kyllä vielä omastakin kannastani joustettava että kyllä noissa anopin kuvallisten aineitten korteissa sentään hiukan on ollut muitakin toiminta ohjeita kuin auton sammuttaminen ja tupakoimattomuus.

Poissa Rahtari73

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 87
  • Sukupuoli: Mies
  • jaa mää vai..
  • Titteli: Duunari
Vs: ADR2009
« Vastaus #63 : 25-02-2009, 13:58:38 »
pelastuslaitoksilla on omat toimintaohjeensa aineluokkien mukaan, kuskin tiedettävä vain omat ohjeensa.. Viemärinsuojan pitää kestää tietty aika syövyttävää, joten laina peite kauko kiidon mukana ei ole pätevä.. Tarkempaa tietoa ei vielä ole saksanmaalle tihkunut

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: ADR2009
« Vastaus #64 : 25-02-2009, 14:02:12 »
pelastuslaitoksilla on omat toimintaohjeensa aineluokkien mukaan, kuskin tiedettävä vain omat ohjeensa..

Aivan. eriasia onkin sit ku kuski on taju kankaalla ja paikalla pöllähtää joku täysin asioista pihalla oleva auttamaan ensimmäisenä.. No, jos ei tosiaan mistään mitään tiedä ni tuskin muutenkaan osais sitä turvaohkekorttia alkaa kaivamaan.
Escucha el Oi!

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: ADR2009
« Vastaus #65 : 25-02-2009, 17:45:01 »
Viemärinsuojan pitää kestää tietty aika syövyttävää, joten laina peite kauko kiidon mukana ei ole pätevä..
Mainitaan kohdassa mikä?