Kirjoittaja Aihe: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä. ( HCT )  (Luettu 38710 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kassu

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 155
  • Ikkunakyltti: Kassu
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #66 : 24-02-2019, 06:54:34 »
Mua ei vois vähempää kiinnostaa puolikasta pitemmät yhdistelmät.. Vituttaa muutenkin jo mää hommat..

Mähän sanoin sulle jo aikaa sitten, että antaudu vaan täysin agrikulttuurille :D

Poissa JakeH

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 653
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: JAKE
  • Titteli: Opiskelija
  • Työajokki: Lenovo
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #67 : 24-02-2019, 10:20:40 »
Ois vaan saanu jäähä se 25,25 ja 60tn. No, puolikkaalle vois jättää sen 52tn myöskin.
Satakuntalaisesta keskustelusta ku ottaa vittuilun pois, ni ei jää jäljelle muuta, ku avonainen suu.

Poissa Mahti

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 240
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: MAHTI
  • Titteli: ...
  • Työajokki: Lolvo
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #68 : 24-02-2019, 14:09:41 »
Mua ei vois vähempää kiinnostaa puolikasta pitemmät yhdistelmät.. Vituttaa muutenkin jo mää hommat..

Älä nyy oo tommone. Osta kuljetusliike  :vihel:
Tieteen suuri tragedia on se, että ruma tosiasia rikkoo kauniin teorian. - Thomas Huxley
Kyyninen ihminen tietää kaiken hinnan, mutta ei minkään arvoa.

Poissa Poke

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1104
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: SA-Vihreät
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #69 : 24-02-2019, 14:10:14 »
Mähän sanoin sulle jo aikaa sitten, että antaudu vaan täysin agrikulttuurille :D

50% jo olen jo siinä kiinni..
Qualitas Potentia Nostra    Laadussa voimamme

Poissa Poke

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1104
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: SA-Vihreät
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #70 : 24-02-2019, 14:11:15 »
Älä nyy oo tommone. Osta kuljetusliike  :vihel:

Nii I  :hullu:
Qualitas Potentia Nostra    Laadussa voimamme

Poissa Rahti77

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 148
  • Sukupuoli: Mies
  • Talousihme
  • Ikkunakyltti: Rahtarit ja kukat
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volovo
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #71 : 04-03-2019, 19:50:20 »
Jo tuli meillekin piirun alle 28m. yhdistelmä...
Kylähullun paperit löytyy.

Poissa Jänis

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 43
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Ferrari
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #72 : 05-03-2019, 00:09:13 »
Omasta mielestä tuollainen on kaikista viksuin HCT esim. 76tonnari autoon täysmittanen vaunu tai perus "kiitoautoon" se puoltoista metriä hännälle lisää. Käytännön ajamiseen ei juurikaan vaikuta, mutta aika usein se siitä metristä on kiinni sopiminen :hattu:

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2149
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #73 : 05-03-2019, 10:13:25 »
Omasta mielestä tuollainen on kaikista viksuin HCT esim. 76tonnari autoon täysmittanen vaunu tai perus "kiitoautoon" se puoltoista metriä hännälle lisää. Käytännön ajamiseen ei juurikaan vaikuta, mutta aika usein se siitä metristä on kiinni sopiminen :hattu:

Se on aina siitä pienestä kii.
Monesti tuli vanhalla (13,6m) kaikki lsvametrit käyttöön, mut hyvin oon myös pystynyt kuskaamaan tällä nykyisellä 12,5m pitkällä..
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #74 : 05-03-2019, 10:45:39 »
Omasta mielestä tuollainen on kaikista viksuin HCT esim. 76tonnari autoon täysmittanen vaunu tai perus "kiitoautoon" se puoltoista metriä hännälle lisää. Käytännön ajamiseen ei juurikaan vaikuta, mutta aika usein se siitä metristä on kiinni sopiminen :hattu:
Jostain syystä kuormatila jää aina pieneks vaikka kuinka suurentais.

Poissa HeceR

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 911
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: HeceR
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #75 : 05-03-2019, 17:13:09 »
Jostain syystä kuormatila jää aina pieneks vaikka kuinka suurentais.

Niinpä. Metrin pitempään voidaan myydä 1,2m enemmän
Eiköhän tuo kestä, kun laittaa pari nippusidettä ja teippiä...

Poissa West

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #76 : 04-06-2019, 20:45:34 »
Iltalehti on tehnyt jutun "giljotiinilavoista" (huraa, ei edes tappajagiljotiinimurhaajarekka!), eli vaihtolavoista ja niiden takaylityksistä:

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/8b5301a2-77b8-496c-91dd-c339bced6655

Muistelen aiemmin nähneeni täällä kommentteja, että vaihtolava on kyydissä ollessaan osa auton korirakennetta eikä kuormaa ja siksi sen takaylitystä ei mitata. Kuorman takaylitys mitataan sitten siitä mihin vaihtolavan takareuna loppuu. Välillä liikenteessä kieltämättä näkee aika hurjia takaylityksiä 2-4 metrin luokassa. Miten asia oikeasti on?

Traficomin johtaja asiantuntija kertoo uutisessa että takaylitys koskisi myös näitä vaihtolavoja, mutta tuskin tuo ukkeli tietää mistään mitään koska se on trafilla töissä. Lisäksi uutisessa mainitaan seuraava:

Lainaus
Uudessa vuonna 2020 voimaan astuvassa tieliikennelaissa täsmennetään vaihtokuormakorin kuormaa

Googlehan tuon kertoo. Tieliikennelaki 107§ (astuu siis voimaan 2020)

Lainaus
Ajoneuvossa olevaa vaihtokuormakoria pidetään ajoneuvon kuormana...

Kuorma saa ajoneuvolle tai ajoneuvoyhdistelmälle tiellä sallitun pituuden rajoissa ulottua ajoneuvon edessä enintään 1,00 metrin ja takana enintään 2,00 metriä ajoneuvon uloimman osan ulkopuolelle ellei tässä luvussa jäljempänä taikka erikoiskuljetuksia koskevissa säännöksissä tai määräyksissä toisin säädetä tai määrätä.

Edellisestä tieliikennelaista (1982 versio) ei löydy sanaa vaihtokuormakori.



Poissa Betonipete

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 339
  • Sukupuoli: Mies
  • Jokapaikan säätäjä
  • Ikkunakyltti: Betonisika
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: FL6 Antabus
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #77 : 04-06-2019, 22:18:33 »
Mulle sanoi poliisi joskus, että 12m ei saa ylittyä.Ja oliko yli metrin ylitys niiin piti olla heijastimet ja yli 2m niiin valot...
Mut ei yksittäisen poliisin lausunto aina ole oikein....
...Kun sai niin halvalla...meissä kaikissa asuu pieni sulo vileeni...

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #78 : 05-06-2019, 18:43:58 »
Suomesta en tiedä mutta EU-maissa esim. konttialustoissa pitää olla säädettävä takapuskuri kun ajetaan esim. 40' jalan alustalla 45' konttia. Sehän tulee jotain 80cm perän yli. Siinähän yleensä liikkuu valotkin mukana. Mikäs se sivuvalojen enimmäisetäisyys oli kuormatilan perästä ?

Poissa Poke

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1104
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: SA-Vihreät
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #79 : 05-06-2019, 18:51:58 »
Suomesta en tiedä mutta EU-maissa esim. konttialustoissa pitää olla säädettävä takapuskuri kun ajetaan esim. 40' jalan alustalla 45' konttia. Sehän tulee jotain 80cm perän yli. Siinähän yleensä liikkuu valotkin mukana. Mikäs se sivuvalojen enimmäisetäisyys oli kuormatilan perästä ?

Sideloader mikä kuskaa 45, on  ainakin se puskurin siirto... Jonka ne yleensä rikkoo ensimmäisenä.
Qualitas Potentia Nostra    Laadussa voimamme

Poissa kpm

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KARI
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #80 : 10-06-2019, 12:49:50 »
Näitä uusia kamppeita ku on tässä nyt katellu,niin oon tullu siihen tulokseen että omiin hommiin ois kyllä paras 3 aks veturi kääntyvällä telillä 10 metrin kaapilla ja normi 13,6 kärri :ide3: Useasti on tilanne että pitää lempata pari lavaa ja muutama rullakko että mahtuu tavarat kyytille.
Siksi tuo pitkä veturi että siihen saisi paremmin painoa liukkailla.

Poissa Sycorax

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 728
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Linjuri-ässä
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #81 : 11-06-2019, 03:49:52 »
Ainakin P*rkka-yhdistelmä liikkuu tässä Pirkanmaa-Kanta-Häme akselilla joka on juuri tuollainen. Sinällään myös järkeenkäypä että alla ei laahata ylimääräisiä renkaita.

Poissa Jirppa

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 16
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: "Virkavapaalla"
  • Työajokki: Volvo
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #82 : 19-06-2019, 03:38:33 »
Hieman voisin vasta-alkajan(Siis ihan yleisesti koko alalla vasta-alkaja) suusta turinoida tästä HCT-järkäleestä. Oon nyt jonkun aikaa moista ajellut. Yhdistelmän toteutus on siis veturi, jonka perässä tavallinen puoliperävaunu, jonka perseeseen asennettu vetokita yms ja sen perässä sitten dollyn avustamana toinen puoliperävaunu.

Ei voi muuta sanoa, kuin että odotan "innolla" talvea  :koff: Ajelin just tänään kotimatkalla sattumalta kollegan perässä joka samallaista HCT:tä veti ja hyi helvetti se takakärrin sivuttaisliike. Ihan kuivalla tiellä heittelee sivuttain suuntaan jos toiseen pahimmillaan jopa metrin. Ja omassa ajossa töystyisellä tiellä(joita tässä maakunnassa riittää) tuntuu, että keulakin käy ilmassa.

Ja kyllähän tuo ~9m lisää pituutta muistuttaa aina olemassaolostaan, siinä missä kaksvitosella saattoi joitain risteyksiä mennä perstuntumalta, tolla saa joka risteyksessä seurata ja kurkkia peilejä ja ihan helvetisti saa ottaa tilaa, todellakin tulee tarpeeseen sanonta "kaikki tila käyttöön mitä saa".

No ei siinä, jatketaan harjoituksia.  :ajoa:

Mielenkiintoista tässä on myös se, että rekkakortti mulla on ollut taskussa vasta puoli vuotta ja vain tasan kolme kertaa oon koskenut "normaaliin" täysperään, kaikki muu on ollut B-junaa ja nyt uutena tuttavuutena tuota HCT:tä. Liekö sitä edes osaisi sellaisella "normaalilla" täysperällä ajaa. Näyttävät jo nyt omaan silmään aika lyhyiltä nuo kaksvitoset, kun verrokkina on aina se oma huomattavatsi pitempi ajokki.  :vihel: Noh, saapahan sitä maankuuluisaa ajokokemusta tulevaisuutta varten.

Poissa Tuusa

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 199
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Tuusa
  • Titteli: Duunari
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #83 : 20-06-2019, 22:03:33 »
Tapoin eilen aikaa Pirkkalan Veholla ja lueskelin Ajolinjaa vai oliko ATK.

Esittelyssä oli kolmen puoliperävaunun yhdistelmä.  :ajoa:

Veturina MB Actros, jossa hydraulinen etuveto ja kohtuullinen nosturi viikattuna hytin taakse. Sitten ensin puoliperävaunu, jossa perässä vetopöytä (eli onko se sitten B-linkki?), sen perässä toinen samanlainen ja kolmantena normaali puoliperävaunu.  :hattu:

Omistaja kehui käteväksi peliksi LVI-talon jakoajossa. Ehkä se sitä on, ehkä ei. Ehkä sillä on tarkoitus käydä yhden kärryn kanssa eri työmailla, mutta johan tuollaisen retelin purkaminen ja kokoaminen vaatii tyhjentämään paikallisen Apsin kentän muista autoista.
« Viimeksi muokattu: 20-06-2019, 22:05:42 kirjoittanut Tuusa »

Poissa Tuusa

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 199
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Tuusa
  • Titteli: Duunari
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #84 : 20-06-2019, 22:07:31 »
Hieman voisin vasta-alkajan(Siis ihan yleisesti koko alalla vasta-alkaja) suusta turinoida tästä HCT-järkäleestä. Oon nyt jonkun aikaa moista ajellut. Yhdistelmän toteutus on siis veturi, jonka perässä tavallinen puoliperävaunu, jonka perseeseen asennettu vetokita yms ja sen perässä sitten dollyn avustamana toinen puoliperävaunu.

Tuollaisia on alkanut näkymään paljon ja varmasti halvin keino rakentaa maantiejuna. Ei tarvitse "laittaa" mitään spesiaalikalustoa.

Mielenkiinnolla odotamme kokemuksiasi myöhemminkin.

Poissa James

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 544
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: DAF
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #85 : 21-06-2019, 07:47:13 »
Tapoin eilen aikaa Pirkkalan Veholla ja lueskelin Ajolinjaa vai oliko ATK.

Esittelyssä oli kolmen puoliperävaunun yhdistelmä.  :ajoa:

Veturina MB Actros, jossa hydraulinen etuveto ja kohtuullinen nosturi viikattuna hytin taakse. Sitten ensin puoliperävaunu, jossa perässä vetopöytä (eli onko se sitten B-linkki?), sen perässä toinen samanlainen ja kolmantena normaali puoliperävaunu.  :hattu:

Omistaja kehui käteväksi peliksi LVI-talon jakoajossa. Ehkä se sitä on, ehkä ei. Ehkä sillä on tarkoitus käydä yhden kärryn kanssa eri työmailla, mutta johan tuollaisen retelin purkaminen ja kokoaminen vaatii tyhjentämään paikallisen Apsin kentän muista autoista.

Oli vissiin sama ukko, joka kehui aiemmin sitä b-junaa käteväksi. Ei oo varmaan kokeiillu täysperää...

Poissa RSLook

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 38
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Ville
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: R520,X-HIPRO192
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #86 : 27-06-2019, 23:23:24 »
Tänään ajelin Porvoo -Tampere -Kristiinankaupunki ja takaisin.
Alkaa näitä pitkiä olemaan aika paljon jo.
Piiiiitkä puolikas oli ehkä harvinaisin, mutta pitkä B-linkki, ppv+tpv ja tpv piiiitkällä kärryillä vaikutti suht samoissa määrin esiintyvän. Äkkiä niistä tuli arkipäivää kaappi ja konttipuolella. Koskakohan muut suoritealat seuraa?
Pöllinajoon pilkki kopin taakse ja 2:lla B-linkillä pelaa kärry kerralla metsästä ja tie osuudet pitkänä.

Poissa JakeH

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 653
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: JAKE
  • Titteli: Opiskelija
  • Työajokki: Lenovo
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #87 : 27-06-2019, 23:40:05 »
Tänään ajelin Porvoo -Tampere -Kristiinankaupunki ja takaisin.
Alkaa näitä pitkiä olemaan aika paljon jo.
Piiiiitkä puolikas oli ehkä harvinaisin, mutta pitkä B-linkki, ppv+tpv ja tpv piiiitkällä kärryillä vaikutti suht samoissa määrin esiintyvän. Äkkiä niistä tuli arkipäivää kaappi ja konttipuolella. Koskakohan muut suoritealat seuraa?
Pöllinajoon pilkki kopin taakse ja 2:lla B-linkillä pelaa kärry kerralla metsästä ja tie osuudet pitkänä.
ja tapit puolityhjinä, kunnei painot noussu samalla, vaan jäi siihen 76tn
Satakuntalaisesta keskustelusta ku ottaa vittuilun pois, ni ei jää jäljelle muuta, ku avonainen suu.