Kirjoittaja Aihe: Tukkihommat  (Luettu 347892 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa James

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 544
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: DAF
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #748 : 23-08-2014, 23:05:05 »
20 min lätkii tukit kyytiin jakuidut meillä kun on kolmosia niin havut n. 30min ja koivu/ haapa n. 45min.

Mites tuo puulaatu vaikuttaa aikaan?

Poissa Lady-Rahtari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 798
  • Sukupuoli: Nainen
  • Rahtari
  • Ikkunakyltti: TUIKKU
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania, Volvo
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #749 : 23-08-2014, 23:12:04 »
Mites tuo puulaatu vaikuttaa aikaan?

Tossa kun katselin noita, jotka mulle kuormia teki, niin tukit tarvitsi vain nostella kyytiin. Kuituja piti vähän enemmän asetella, mutkaista koivukuitua etenkin, ja välillä vähän "tilsiä", eli painella tiukempaan.
"Laitapa siihen äkkinäinen!"

Poissa kpm

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KARI
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #750 : 23-08-2014, 23:14:56 »
Mites tuo puulaatu vaikuttaa aikaan?

No koivukuitu on yleensä aikasta vänkyrää ja vaaatii enemmän asettelua kun esim. vastaava mänty,joka on yleensä aikasta suoraa ja on heleppo mättää kyytille  :ide3:

Poissa pillarisisu

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 468
  • Sukupuoli: Mies
  • tupaukko
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #751 : 24-08-2014, 16:44:11 »
Mites tuo puulaatu vaikuttaa aikaan?
koska 3m tehdään useampi nippu kuin rankaa. Hyvää 3:sta jos on, ei paljon hidasta huonoon rankaan verrattuna. Nuppia tehessä sitten menee aikaa suhteessa enemmän.
Huonoa koivua paskasta pinosta, niin aikaa saa menemään.
Vegaani on muinaissuomea ja tarkoittaa huonoa metsästäjää

Poissa 56

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 53
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #752 : 25-08-2014, 13:43:20 »
koska 3m tehdään useampi nippu kuin rankaa. Hyvää 3:sta jos on, ei paljon hidasta huonoon rankaan verrattuna. Nuppia tehessä sitten menee aikaa suhteessa enemmän.
Huonoa koivua paskasta pinosta, niin aikaa saa menemään.
No koivukuitu on yleensä aikasta vänkyrää ja vaaatii enemmän asettelua kun esim. vastaava mänty,joka on yleensä aikasta suoraa ja on heleppo mättää kyytille  :ide3:
Juuri näitä asiota tarkoitin ja se on totta kun totesit mättö ajoista niin alottelijalle tuntikin tukinmätössä on jo kova aika rauhallisesti kun alottaa niin hyvä tulee.

Poissa Olmi

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 23
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Scania R620
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #753 : 26-08-2014, 23:28:35 »
Monesti mitä kauemmin sitä aikaa käyttää, niin sitä taloudellisempi se kuorma lopulta on. Kun panostaa aikaa, niin saa usein tiiviimmän ja raskaamman kuorman ja kuorman painostahan se auto elää. Keskimäärin itsellä menee aikaa puolesta tunnista tuntiin, mutta tunti alkaa olla jo niin paljon, että jotain vittumaista on tapahtunut  :vihel:

Poissa pillarisisu

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 468
  • Sukupuoli: Mies
  • tupaukko
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #754 : 27-08-2014, 08:34:06 »
Monesti mitä kauemmin sitä aikaa käyttää, niin sitä taloudellisempi se kuorma lopulta on. Kun panostaa aikaa, niin saa usein tiiviimmän ja raskaamman kuorman ja kuorman painostahan se auto elää. Keskimäärin itsellä menee aikaa puolesta tunnista tuntiin, mutta tunti alkaa olla jo niin paljon, että jotain vittumaista on tapahtunut  :vihel:
Niput vaikuttaa myös purkamiseen. Siististä nipusta on nopeaa ja mukavempaa lumpsia puut vaunuun, ei tarvii pyöritellä ja näprätä. 
Vittumaista... eli viimeiset telapuut on kaukana, koura ei yllä, joten yrität toista puuta apuna käyttäen vipata sen lähemmäksi.Kuka nyt tuon takia jaksaa autoa siirtää. Onnistut mutta kannon perkele estää telapuiden lähemmäksi tulon. Sitten yrität kurkottaa, ei, sitten viippaamalla koura "maata pitkin" puille ja onnistut mutta riemun vie tupsaus menneessään ja rupeat kaivelemaan niitä kahta tuttuakin tutumpaa lenkkiavainta ja letkua.
Vegaani on muinaissuomea ja tarkoittaa huonoa metsästäjää

Poissa Olmi

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 23
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Scania R620
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #755 : 27-08-2014, 10:51:53 »
Jos itse purkaa, niin siisti kuormahan on kuin laittaisi rahaa pankkiin.

Poissa kampu

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 98
  • Työajokki: R560
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #756 : 28-08-2014, 00:30:20 »
Mites tuo puulaatu vaikuttaa aikaan?

Märkä haapakuitu varsinkin jossa on kuori irti niin on todella liukasta, sitä joutuu vähän tälläilemään tiiviiksi ja asettelemaan että nippu nousee tasalleen eikä vinoon. Tai siis ainahan sitä lastataan noin vaan liukkaalla puulla se ladonta korostuu.

Poissa kpm

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KARI
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #757 : 10-09-2014, 09:31:04 »
Mitenkähän tämä painojen nousu on vaikuttanut noihin leikkureihin tehtailla? eikös ensolla ollut 66t raja...onkohan ne nyt autokohtaisia vai mitenkä :ide1: kun kerran paljon eri kokonaispainoilla olevia autojakin.

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2149
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #758 : 10-09-2014, 15:02:09 »
Mitenkähän tämä painojen nousu on vaikuttanut noihin leikkureihin tehtailla? eikös ensolla ollut 66t raja...onkohan ne nyt autokohtaisia vai mitenkä :ide1: kun kerran paljon eri kokonaispainoilla olevia autojakin.

Vähän kyl itseänikin kiinnostaa, nyt kun autoja voi olla tosi monelle eri painolle rekisteröity.
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa Olmi

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 23
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Scania R620
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #759 : 10-09-2014, 16:28:55 »
Pari metsäyhtiötä on kysynyt jokaisen yhdistelmän suurimman sallitun kokonaispainon. Meilläkin hankalaa, kun vehkeet ovat 68t tai 76t (akselit 3+5, 4+4 ja 4+5), niin menee vähän vaikeaksi, kun sitten mukana on yksi vientiauto, joka voi olla joko 64t tai 68t, riippuen onko nelonen vai vitonen kärrynä.

Käytännössä tuo valvonta taitaa nyt olla mahdotonta, mutta metsäyhtiöt saavat pestä kätensä.
« Viimeksi muokattu: 10-09-2014, 16:31:20 kirjoittanut Olmi »

Poissa kampu

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 98
  • Työajokki: R560
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #760 : 11-09-2014, 11:38:52 »
Vähän kyl itseänikin kiinnostaa, nyt kun autoja voi olla tosi monelle eri painolle rekisteröity.

Ensolla on leikkuri kahden tonnin päässä sallitusta kokonaispainosta. Siis esim. 7-akselisen leikkuripaino on 66tn ja 8-akselisen 70tn.

Poissa 56

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 53
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #761 : 14-09-2014, 11:18:55 »
Vierastoimittajilla ei ole leikkureita mikä on todella epäreilua esim. Enson omille autoille... niin ja tietystihän voi eri rekkarilla kirjautua jos harrastaa vilppiä.

Poissa Harri_82

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Alasta kiinnostunut
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #762 : 29-10-2014, 19:56:42 »
Onkos foorumin väellä tietoa pääsiskö Oulun seudulla iltasin tai viikonloppuisin testaamaan pöllihommia? Pääsis jonku kokeneen matkaan ja sais itekki testata nykyaikasia kamppeita. Koulussa tuli toistakymmentä kuormaa ajettua nuppihommina ku Kempeleessä ei oo pöllikärryjä. Polttopuuta yleensä ajettiin eli hankalat pinot ja paikat tuttuja samoin ku molemmat viputyylit. Kaks vipunen passaa omaan käteen paremmin ku useampi sata tuntia tullu istuttua kaivurin puikoissa.

Pitkäkortti, digikortti ja ammattipätevyydet löytyy. Yhistelmää en oo työkseni ajanu mut työharjoittelussa siirtelin vesipääkaanialla koukkuvehkeillä ja lavetilla kaivureita ja muita kaapelihommissa tarvittavia kamppeita muutaman kerran. Osan harjoittelusta pyörittelin kippiautoa nuppihommissa kaupungilla.

Työtilanteen epävarmuutta aina ilmassa ja pöllihommat kiinnostas niin ois kiva saada vähän oppia alalta ja mahollisesti jalkaa oven väliin jos nykyiset työ loppuu. Raskaskalustoasentajan hommia teen niin ei mee heti sormi suuhun jos tekniikka murheita tulee tienpäällä.

Poissa 56

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 53
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #763 : 11-11-2014, 18:11:07 »
Onkos foorumin väellä tietoa pääsiskö Oulun seudulla iltasin tai viikonloppuisin testaamaan pöllihommia? Pääsis jonku kokeneen matkaan ja sais itekki testata nykyaikasia kamppeita. Koulussa tuli toistakymmentä kuormaa ajettua nuppihommina ku Kempeleessä ei oo pöllikärryjä. Polttopuuta yleensä ajettiin eli hankalat pinot ja paikat tuttuja samoin ku molemmat viputyylit. Kaks vipunen passaa omaan käteen paremmin ku useampi sata tuntia tullu istuttua

Työtilanteen epävarmuutta aina ilmassa ja pöllihommat kiinnostas niin ois kiva saada vähän oppia alalta ja mahollisesti jalkaa oven väliin jos nykyiset työ loppuu. Raskaskalustoasentajan hommia teen niin ei mee heti sormi suuhun jos tekniikka murheita tulee tienpäällä.
Helpottaa huomattavasti homman aloittamista jos muutaman vuoden ajelet jotain helpompaa suoritetta ja harjottelet yhdistelmän käsittelytaidon kuntoon, sitten on mukavampi lähteä opettelemaan puunajoa kun tietää itse, ettei mee sormi suuhun kääntöpaikoilla ym.ym. Onnea ja tsemiä kuitenkin uran etenemiseen olet valitsemassa todella hyvän alan ja muutaman talven ajaneena puukuskina on myös helppo siirtyä muihinkin hommiin jos hiljenee tai into loppuu!

Poissa Harri_82

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Alasta kiinnostunut
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #764 : 11-11-2014, 22:42:52 »
Varmasti ois nuin viisain. Taidan kuitenki kysellä parilta tutulta yrittäjältä joilla puuauto et jos pääsis etes jonku kuorman kokeileen onko se mun homma vai pysynkö asenjan hommissa. Oli oikeestaan ainut omalta tuntuva homma mitä pääs koulussa kokeileen. Pelkkään ajohommaan en nykyistä työtäni vaihda kun haluan et työssä on vaihtelevuutta. En usko et mielenkiinto riittäs esim oulu helsinki välin kelkkomiseen montaa kertaa.

Koulussa kaikki luokkakaverit ja opettajat piti mua hulluna ku sanoin et pöllikuskiksi haluan jos yhistelmän rattiin lähen. Pahoja paikkoja en pelkää ku penskasta asti melskannu rattorin kans metissä niin jonkunlaista silmää on kehittynyt et mihin kannattaa yrittää ja millä tyylillä. Oli itellekki yllätys kuin paljon siitä oli apua kun koulussa hankalissa paikoissa pyöri. Varovaisuus on näissäkin hommissa se tärkein ettei tahallaan säre kalliita kamppeita.

Jos nykyiset työt jossain välissä loppuu niin oon miettiny et lähen johonki kurssille missä koulutetaan suoraan pöllihommiin kun sellaisia kursseja on välillä ollut tarjoilla.

Poissa Sale

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 342
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #765 : 21-04-2018, 17:01:59 »
Miten noissa tukkiautoissa tulee nuo tulikomennot kuljettajalle? Ilmeisesti tietokoneelle tulee tiedot kuormista? Onko ne miten tarkasti merkattu, että löytää oikeaan paikkaan ja onko siellä ilmoitettu että onko kääntöpaikkaa yms.?
Mielenkiinnosta kyselen ku tuli tossa mietiskeltyä..
"Kunnon rahtimies osaa käyttäytyä hyvin jos on tarpeen, ja huonosti jos kerjätään."

Poissa jokkepappa

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 133
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Ehkä volvo
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #766 : 22-04-2018, 14:23:25 »
Varmasti ois nuin viisain. Taidan kuitenki kysellä parilta tutulta yrittäjältä joilla puuauto et jos pääsis etes jonku kuorman kokeileen onko se mun homma vai pysynkö asenjan hommissa. Oli oikeestaan ainut omalta tuntuva homma mitä pääs koulussa kokeileen. Pelkkään ajohommaan en nykyistä työtäni vaihda kun haluan et työssä on vaihtelevuutta. En usko et mielenkiinto riittäs esim oulu helsinki välin kelkkomiseen montaa kertaa.

Koulussa kaikki luokkakaverit ja opettajat piti mua hulluna ku sanoin et pöllikuskiksi haluan jos yhistelmän rattiin lähen. Pahoja paikkoja en pelkää ku penskasta asti melskannu rattorin kans metissä niin jonkunlaista silmää on kehittynyt et mihin kannattaa yrittää ja millä tyylillä. Oli itellekki yllätys kuin paljon siitä oli apua kun koulussa hankalissa paikoissa pyöri. Varovaisuus on näissäkin hommissa se tärkein ettei tahallaan säre kalliita kamppeita.

Jos nykyiset työt jossain välissä loppuu niin oon miettiny et lähen johonki kurssille missä koulutetaan suoraan pöllihommiin kun sellaisia kursseja on välillä ollut tarjoilla.

Asiasta enempää tietämättä....

Eikös metsäpuolelta löydy yrittäjiä, millä on autoja, koneita ja korjaamohallit ymsyms...

Luulis tekijälle löytyvän hommaa, jos korjaamotaustaa...hiljaisena hetkenä voi työllistyy korjaamolla tai koneen puikoissa metsässä? 

Mutuilua...
"Suomi on paska maa, täällä on kaikki iha perseestä" -kummeli

Poissa Jänis

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 43
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Ferrari
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #767 : 22-04-2018, 14:36:30 »
Kyllä on asentajataitonen kaveri kultaaki kalliimpi kuljettajamarkkinoilla. Muutenkin järjetön pula taitavista kuljettajista, melkein saa itsensä hinnoitella miten haluaa.

Poissa -pirpana-

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 240
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Duunari
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #768 : 22-04-2018, 16:58:14 »
Miten noissa tukkiautoissa tulee nuo tulikomennot kuljettajalle? Ilmeisesti tietokoneelle tulee tiedot kuormista? Onko ne miten tarkasti merkattu, että löytää oikeaan paikkaan ja onko siellä ilmoitettu että onko kääntöpaikkaa yms.?
Mielenkiinnosta kyselen ku tuli tossa mietiskeltyä..

Eri metsäyhtiöillä ja firmoilla on vähän eri systeemit, mutta karkeesti ottaen ajojärjestely luo laanit ja ostomiehen ja motoyrittäjän määrittelyjen perusteella, lähettää ne kuljetusyrittäjälle samaten tehtaiden tilaamat kuormamäärät ja siitä yrittäjä enemmän tai vähemmän tarkasti suunnittelee ajo-ohjelmaa autolle. Pinojen paikat merkkaa järjestelmään ajokonemies, yleensä alle 100m tarkkuudella ja kääntöpaikat määrittää ostomies (enemmän tai vähemmän päin honkia). Todellisuus selviää joko paikallistuntemuksella, käymällä kattomassa tai soittamalla moto-miehelle.

Poissa jokkepappa

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 133
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Ehkä volvo
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #769 : 22-04-2018, 17:09:01 »
Kyllä on asentajataitonen kaveri kultaaki kalliimpi kuljettajamarkkinoilla. Muutenkin järjetön pula taitavista kuljettajista, melkein saa itsensä hinnoitella miten haluaa.

Tuo on ihan totta...

Työpaikka on taattu, jos olet monitoimimies ja varmasti saat määritellä oman hinnan...tsemppii vaan asiasta kysyneelle :soo:
"Suomi on paska maa, täällä on kaikki iha perseestä" -kummeli