0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
20 min lätkii tukit kyytiin jakuidut meillä kun on kolmosia niin havut n. 30min ja koivu/ haapa n. 45min.
Mites tuo puulaatu vaikuttaa aikaan?
koska 3m tehdään useampi nippu kuin rankaa. Hyvää 3:sta jos on, ei paljon hidasta huonoon rankaan verrattuna. Nuppia tehessä sitten menee aikaa suhteessa enemmän.Huonoa koivua paskasta pinosta, niin aikaa saa menemään.
No koivukuitu on yleensä aikasta vänkyrää ja vaaatii enemmän asettelua kun esim. vastaava mänty,joka on yleensä aikasta suoraa ja on heleppo mättää kyytille
Monesti mitä kauemmin sitä aikaa käyttää, niin sitä taloudellisempi se kuorma lopulta on. Kun panostaa aikaa, niin saa usein tiiviimmän ja raskaamman kuorman ja kuorman painostahan se auto elää. Keskimäärin itsellä menee aikaa puolesta tunnista tuntiin, mutta tunti alkaa olla jo niin paljon, että jotain vittumaista on tapahtunut
Mitenkähän tämä painojen nousu on vaikuttanut noihin leikkureihin tehtailla? eikös ensolla ollut 66t raja...onkohan ne nyt autokohtaisia vai mitenkä kun kerran paljon eri kokonaispainoilla olevia autojakin.
Vähän kyl itseänikin kiinnostaa, nyt kun autoja voi olla tosi monelle eri painolle rekisteröity.
Onkos foorumin väellä tietoa pääsiskö Oulun seudulla iltasin tai viikonloppuisin testaamaan pöllihommia? Pääsis jonku kokeneen matkaan ja sais itekki testata nykyaikasia kamppeita. Koulussa tuli toistakymmentä kuormaa ajettua nuppihommina ku Kempeleessä ei oo pöllikärryjä. Polttopuuta yleensä ajettiin eli hankalat pinot ja paikat tuttuja samoin ku molemmat viputyylit. Kaks vipunen passaa omaan käteen paremmin ku useampi sata tuntia tullu istuttua Työtilanteen epävarmuutta aina ilmassa ja pöllihommat kiinnostas niin ois kiva saada vähän oppia alalta ja mahollisesti jalkaa oven väliin jos nykyiset työ loppuu. Raskaskalustoasentajan hommia teen niin ei mee heti sormi suuhun jos tekniikka murheita tulee tienpäällä.
Varmasti ois nuin viisain. Taidan kuitenki kysellä parilta tutulta yrittäjältä joilla puuauto et jos pääsis etes jonku kuorman kokeileen onko se mun homma vai pysynkö asenjan hommissa. Oli oikeestaan ainut omalta tuntuva homma mitä pääs koulussa kokeileen. Pelkkään ajohommaan en nykyistä työtäni vaihda kun haluan et työssä on vaihtelevuutta. En usko et mielenkiinto riittäs esim oulu helsinki välin kelkkomiseen montaa kertaa.Koulussa kaikki luokkakaverit ja opettajat piti mua hulluna ku sanoin et pöllikuskiksi haluan jos yhistelmän rattiin lähen. Pahoja paikkoja en pelkää ku penskasta asti melskannu rattorin kans metissä niin jonkunlaista silmää on kehittynyt et mihin kannattaa yrittää ja millä tyylillä. Oli itellekki yllätys kuin paljon siitä oli apua kun koulussa hankalissa paikoissa pyöri. Varovaisuus on näissäkin hommissa se tärkein ettei tahallaan säre kalliita kamppeita.Jos nykyiset työt jossain välissä loppuu niin oon miettiny et lähen johonki kurssille missä koulutetaan suoraan pöllihommiin kun sellaisia kursseja on välillä ollut tarjoilla.
Miten noissa tukkiautoissa tulee nuo tulikomennot kuljettajalle? Ilmeisesti tietokoneelle tulee tiedot kuormista? Onko ne miten tarkasti merkattu, että löytää oikeaan paikkaan ja onko siellä ilmoitettu että onko kääntöpaikkaa yms.?Mielenkiinnosta kyselen ku tuli tossa mietiskeltyä..
Kyllä on asentajataitonen kaveri kultaaki kalliimpi kuljettajamarkkinoilla. Muutenkin järjetön pula taitavista kuljettajista, melkein saa itsensä hinnoitella miten haluaa.