0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Edellä 1 momentissa säädetyn lisäksi yli 20,00 metriä pitkässä kuorma-auton ja puoliperävaununyhdistelmässä sekä muussa yli 28,00 metriä pitkässä ajoneuvoyhdistelmässä on oltava:1) epäsuoran näkemisen laitteet, joilla kuljettaja näkee koko yhdistelmän sisäkaarteen puoleisensivun ja sen läheisen alueen 26 §:n 2 tai 3 momentin mukaisessa käännöksessä molempiinsuuntiin käännyttäessä;2) vetoautossa kehittynyt hätäjarrutusjärjestelmä ja kaistavahtijärjestelmä;133) elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja sähköohjatut jarrut kaikissa yhdistelmän ajoneuvoissa;4) kuljettajalla tieto kullekin yksittäiselle akselille ja telille kohdistuvasta massasta; vetoajoneuvonetuakselin osalta kuitenkin vain, jos akseli on ilmajousitettu.Edellä 2 momentin 2 kohdassa tarkoitettua kehittynyttä hätäjarrutusjärjestelmää ja kaistavahtijärjestelmääja 3 kohdassa tarkoitettua elektronista ajonvakautusjärjestelmää ei kuitenkaanvaadita neli- tai useampiakselisessa autossa, N3G -luokan ajoneuvossa eikä kuorma-auton jakahden puoliperävaunun yhdistelmässä.Kuljetuksessa tulee pitää mukana 2 momentissa säädettyjen vaatimusten täyttymisen osoittamiseksitarvittavat ajoneuvon tekniset tiedot.
Yli 25,25 metrin pituisessa ajoneuvoyhdistelmässä tulee olla vähintään 0,45 neliömetrin suuruinen,väriltään ja heijastuvuusominaisuudeltaan E-säännön n:o 70 vaatimusten mukainenkilpi, johon on vähintään 200 millimetriä korkein kirjaimin merkitty suomenkielinen teksti”PITKÄ”, ruotsinkielinen teksti ”LÅNG” tai englanninkielinen teksti ”LONG”. Kilvessä saalisäksi olla musta ajoneuvoyhdistelmän kuva, jonka alla saa olla merkintä yhdistelmän pituudesta.Tässä momentissa tarkoitetulla kilvellä saa korvata 1 momentin mukaisen kilven.
Noiden kuljettajat varmaan saa asianmukaisen korvauksen menetetystä vapaa-ajasta, kun kerran työmäärä lisääntyy
polkuhintaiset sopimukset asiakkaiden kanssa uusilla lavametreillä
Tämän jälkeen kaikki hinnat lasketaan suurimman kuljetuskapasiteetin mukaan. Sitten kun joku tulee vain 25,25-metrisellä yhdistelmällä viemään täyttä kuormaa se saakin kolmanneksen vähemmän siitä laskuttaa.
Tietenkin noin! Ei kai se tilaajan ongelma ole jos joku ajaa vajailla kuormatiloilla? Joku lohdutti sillä, ettei tämä 2010-luvun muutos ole suinkaan nopeinta, vaikka siltä tuntuu. 80-luvulla kasvatettiin mittoja ja massoja vieläkin nopeammin usealla muutoksella ja oli vaikeuksia pysyä perässä. 42 - 48 - 56 - 60 tonnia. Välissä vielä eri painot routamaalla idässä ja pohjoisessa. Pituutta 18 - 22 m, leveyttä 2,4 - 2,55 - 2,60.
Tietenkin noin! Ei kai se tilaajan ongelma ole jos joku ajaa vajailla kuormilla?Joku lohdutti sillä, ettei tämä 2010-luvun muutos ole suinkaan nopeinta, vaikka siltä tuntuu. 80-luvulla kasvatettiin mittoja ja massoja vieläkin nopeammin usealla muutoksella ja oli vaikeuksia pysyä perässä. 42 - 48 - 56 - 60 tonnia. Välissä vielä eri painot routamaalla idässä ja pohjoisessa. Pituutta 18 - 22 m, leveyttä 2,4 - 2,55 - 2,60.
Kyllähän nuo pitkät junat kannattaa tehä 5-akselisella vetäjällä, saa painot sinne mihin ne kuuluukin.
Tulooko yhdistelmästä painavampi jos on 5 akselinen vetäjä ja 4 akselinen kärri vrt 4 akselinen vetäjä ja 5 akselinen kärri ?
Nyt kun oon pari vuotta kiskonut 76:sta ja sitä ennen 68tn yhdistelmää, niin kyllä on tullut semmoinen fiilis että mitä raskaampi veturi sielä edessä niin sitä mukavempi on ajaa. (kun perässä on roikkunut lähes koko ajan tuo ~42tn kärry)
Onko Hemmoilla tietoa kuinka paljon näitä pitkiä autoja on tulossa heti liikenteeseen?Lappeenrannan seudulle on ainakin kaksi viisiakselista tulossa.