Kirjoittaja Aihe: Vanteista höpöttelyä  (Luettu 29469 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mik@_75

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Sukupuoli: Mies
Vanteista höpöttelyä
« : 18-09-2008, 21:39:54 »
Ihan uteliaisuuttani aattelin porukalta kysellä, onko millaisia kokemuksia teräs/alu vanteista. Lähinnä kestoa ajattelin, että onko luuloa/tietoa/kokemusta, onko toinen parempi kuin toinen, ja miksi?

Ja sitten voisi mainita, millaisessa ajossa tämä ko vanne/tieto on? Saa vannekoonkin mainita...

Ja vaikkapa ilman isompia kehuja/haukkuja ihan vaikka vanne valmistajankin saa mainita.

Eli kaikenlaiset kokemukset, kiitos :hattu:

Alkoi nimittäs mietityttämään, mutta kysellään arvon raadilta ensin :hattu:

Poissa Mik@_75

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Vanteista höpöttelyä
« Vastaus #1 : 22-09-2008, 12:34:08 »
Noo, pannaan aloittaen itse sitten.. Eli vaitän, ettei aluvanteet ei kestä ainakaan tuommoisessa velliautossa.


Tämä ko velliauto on alusäiliöillä varustettu karbonaatin ajoon tarkoitettu laite, ja säiliöt on varustettu vetäjä 1:llä, ja kärry 2:lla loiskelevyllä. Ja 600tkm kun oli mittarissa, alkoi kärry syömään renkaita, tehdaspintaisia renkaita alkoi mennä romuksi, koska vanteen reuna oli kulunut veitsen teräväksi.

3uutta vannetta kärryyn tuli sillä kierroksella, ja nyt kun mittarissa on 650tkm, tuli vetäjän vetoakselille kaikki vanteet uusiksi, tosin nyt teräspyörät. Melko "hyvällä" %:lla menee vanteita, jos junan alla on 16 pyörää, ja niistä on 650tkm kohdalla vaihdettu uusiin 7 vannetta??

Ja seuraavan kerran kun bilika menee rengaspajalle, vaihtuu etuset ja teli fillarit samoin, eli teräsvanteet alle...

Ko. vannevalmistajan edustaja oli kovasti sitämieltä, että on normaalia kulumista... Joo, saattaa olla, että on. Saattaa tosin myös olla, ettei ihan äkkiä kasvata tällä alueella markkinaosuuttaan... :suru: >:(

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: Vanteista höpöttelyä
« Vastaus #2 : 22-09-2008, 13:26:53 »
Meille on kemikaaliautossa ollut vuodesta 2002 vetäjässä kaikki aluilla, ajettu nyt jotain 660tkm. Vetosissa on reunat vähän kuluneet ja niitä on vähän oiottukin, mutta ei ne renkaita riko.
Saman verran ajetussa tippa-autossa ei oo reunojen kanssa ollu ongelmia, mutta on se pari vuotta tuoreempi autokin.
Kärryissä on sitten 11,75x22,5" nollavannetta, ei oo vanteen reunoissa ollut mitään. Kaks tai kolme valuvannetta on haljennu vanhuuttaan, mutta niistä ensimmäiset tuli jo syksyllä 1998.

Valuvanteet on Borbetin tekemiä, ihan jees mutta noita halkeamisia on ollu (ei mitään radikaalia, mutta alkaa vuotaan) ja kun ne maalattuja, niin maali menee sit vanhemmiten.
Suurin osa on Alcoan takovanteita ja ne tuntuu kyllä kestävän. Mitä kovempia paineita pystyy pitämään, niin sen paremmin kestää reunat. Eli kun tippa-autossakin pidetty Misukan XDN-vetosia (paine 6,5bar), niin kyllä sen reunoissa näkee enemmän kuin etupyörissä (8,5bar) tai teli- ja kärryn pyörissä (9,0bar).

Poissa Mik@_75

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Vanteista höpöttelyä
« Vastaus #3 : 22-09-2008, 14:10:29 »
Meille on kemikaaliautossa ollut vuodesta 2002 vetäjässä kaikki aluilla, ajettu nyt jotain 660tkm. Vetosissa on reunat vähän kuluneet ja niitä on vähän oiottukin, mutta ei ne renkaita riko.
Saman verran ajetussa tippa-autossa ei oo reunojen kanssa ollu ongelmia, mutta on se pari vuotta tuoreempi autokin.
Kärryissä on sitten 11,75x22,5" nollavannetta, ei oo vanteen reunoissa ollut mitään. Kaks tai kolme valuvannetta on haljennu vanhuuttaan, mutta niistä ensimmäiset tuli jo syksyllä 1998.

Valuvanteet on Borbetin tekemiä, ihan jees mutta noita halkeamisia on ollu (ei mitään radikaalia, mutta alkaa vuotaan) ja kun ne maalattuja, niin maali menee sit vanhemmiten.
Suurin osa on Alcoan takovanteita ja ne tuntuu kyllä kestävän. Mitä kovempia paineita pystyy pitämään, niin sen paremmin kestää reunat. Eli kun tippa-autossakin pidetty Misukan XDN-vetosia (paine 6,5bar), niin kyllä sen reunoissa näkee enemmän kuin etupyörissä (8,5bar) tai teli- ja kärryn pyörissä (9,0bar).

Niin, tämä "velliauto" on otettu ajoon 2005 syksyllä, koko juna. Eli ei ole kestäneet kovin pitkään... Ja Alcoan alut on alla...

Velliauton rengaskoko kärryssä 385/55r22.5", ja teliakselilla sama, eturenkaat ja vetorenkaat 315 leveinä. Eli sinkkupyöränen juna, paitsi se vetoakseli...

Sitten siinä rahti-autossa meni nyt kärrystä ensimmäinen vannepari, tosin sitä kärryä on vedettykkin jo reippaasti yli 1 000 000km, eli se on ymmärrettävääkin, että alkaa antautua. Sekin sinkkupyörä juna.

Nyt tulee kuulemma vuodenvaihteessa säiliö/tukkiautoille tarkoitettu reunavahvistettu alu Alcoalta, mutta...

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: Vanteista höpöttelyä
« Vastaus #4 : 22-09-2008, 14:40:39 »
Niin, tämä "velliauto" on otettu ajoon 2005 syksyllä, koko juna. Eli ei ole kestäneet kovin pitkään... Ja Alcoan alut on alla...

Velliauton rengaskoko kärryssä 385/55r22.5", ja teliakselilla sama, eturenkaat ja vetorenkaat 315 leveinä. Eli sinkkupyöränen juna, paitsi se vetoakseli...

Sitten siinä rahti-autossa meni nyt kärrystä ensimmäinen vannepari, tosin sitä kärryä on vedettykkin jo reippaasti yli 1 000 000km, eli se on ymmärrettävääkin, että alkaa antautua. Sekin sinkkupyörä juna.

Nyt tulee kuulemma vuodenvaihteessa säiliö/tukkiautoille tarkoitettu reunavahvistettu alu Alcoalta, mutta...
Sama malli se on meilläkin, edessä ja vetävällä 315/70R22,5, telissä ja kärryssä 385/55R22,5.
Rekassa on 385/65R22,5 vaikka vetäjä onkin 70-sarjalla. Ei oo ykköspytyn pohjaputki niin kovilla, kun on matalampi vetäjä... Ja siinä rekassa on muuten ollut alusta (1998) asti Borbetin valuvanteet, eikä oo reunojen kanssa ollu ongelmia. (5-osastoinen 37m3 pytty, ei loiskareita).

Onhan se Dura-jotakin -vahvistus ollut 11,75" ja 9" -leveissä jo jonkun aikaa, muttei meilläkään niitä oo ollut.

Poissa Maruko

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: Vanteista höpöttelyä
« Vastaus #5 : 22-09-2008, 16:20:39 »
Kuinkas paljon kalliimmat/kevyemmät tuollaiset aluvanteet on teräsvanteisiin verrattuna?

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: Vanteista höpöttelyä
« Vastaus #6 : 22-09-2008, 16:33:28 »
Kuinkas paljon kalliimmat/kevyemmät tuollaiset aluvanteet on teräsvanteisiin verrattuna?
Hieman on vaikea vastata, molemmissa on niin monen painoista ja hintaista. Jossain vaiheessa 11,75x22,5" oli 27kg kevyempi alumiinisena, mutta sekä teräs- että aluvanteet ovat sen jälkeen keventyneet. Hintoja en ole hetkeen kysellyt, mutta olisko alu 30% kalliimpi?

Poissa Make

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 181
  • Sukupuoli: Mies
  • www.sepe74.kuvat.fi
    • mun kuva-albumi
  • Ikkunakyltti: Make
  • Työajokki: Scania R 620
Vs: Vanteista höpöttelyä
« Vastaus #7 : 22-09-2008, 16:42:23 »
Meitillä on on ollut veturissa aina peltivanteet ja hyvin on kestäneet. Vaikka moni luulis et puhtaana pito peltivanteella on helppoo niin ei se vaan ole, toisinaan saa oikein karhunkielellä jynssätä et saa puhtaaksi pinttyneestä jarrypölystä. Tuossa Elokuun alkupuolella vaihtu peräkärry, siinä on nyt sit alumiinivanteet. Vanteet ovat yhtä justiin vaihdettua vannetta lukuunottamatta aivan hirveen näköset. Pitäisi varmaan vähän hapottaa ja kotsoa saisko niitä setsemää vannetta millään näyttään alumiinivanteelta.

Poissa Mik@_75

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Vanteista höpöttelyä
« Vastaus #8 : 22-09-2008, 21:56:04 »
Hyvin "väljästi" aiheeseen liittyvä kysymys. Siis ainoa yhtäläisyys on sana vanne.

Mikkä pirun "tuntosarvet" näissä, oletettavasti brassi caminhões:sa on näissä vanteissa???

Parit linkit

http://www.youtube.com/watch?v=ScSKXn0P4aU&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=w-OmX5AxBMo&feature=related


Poissa HC

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 996
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuvia
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Vanteista höpöttelyä
« Vastaus #9 : 23-09-2008, 01:11:32 »
Rengaspaine vahdit. Mitä oon ymmärtäny niin pakolliset, kuulemma varkaiden takia on paikoin riskialtista pysähtyä edes vaihtamaan rengasta.
Keep on truckin'

Poissa Pete

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1057
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: MAN TGX 540
Vs: Vanteista höpöttelyä
« Vastaus #10 : 28-09-2008, 18:06:38 »
Edellisessä Mannissa oli alkuperäiset alumiinivanteet ja juuri harmittelin että en muista niiden merkkiä. Viime syksynä kun autolla oli ajettu noin 500 000 km kävin vaihdattamassa renkaita vetoakselille. Ihmettelivät rengasliikkeessä että miten voi olla vanteet niin hyvin reunoista säilyneet. Ei olleenkaan ollut kulumista tapahtunut. No minä kysymään että ruukaako ne muka kulua ja samantien minut haalattiin käytettyjä vanteita tsiikailemaan. Oli aivan puukonterää muistuttavia vanteenreunoja. Monet oli näitä A:lla alkavia vanteita. Jos itse ostaisin alumiinit rekan alle niin ne ois niitä minkä merkkiä en muista kun ovat vielä halvempiakin ja niihin ei pinttynyt lika ja jarrupöly samallatavalla kuin etuvanteisiin jotka olivat ne A:lla alkavat. Toki se riippuu pinnoitteesta tuo pinttyminen mutta takavanteita ei tarvinnu pestä kuin pesuaineella ja puhdas tuli. Etuvanteet piti AINA hapottaa.

Poissa HC

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 996
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuvia
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Vanteista höpöttelyä
« Vastaus #11 : 29-09-2008, 12:16:23 »
Auto, Tekniikka ja Kuljetus

26 vuotta vanha Alcoalainen vielä käytössä.
Keep on truckin'

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: Vanteista höpöttelyä
« Vastaus #12 : 29-09-2008, 13:54:24 »
Kuinkas paljon kalliimmat/kevyemmät tuollaiset aluvanteet on teräsvanteisiin verrattuna?
Pyhänä tuli kaverin kanssa tallilla puhetta painoista ja nakattiin 9.00x22,5 vaakalle. Lemmerzin levyjarruvanne oli 37-38kg ja Alcoan alu 22kg, eli 15-16kg jäi siinä eroa.

Edellisessä Mannissa oli alkuperäiset alumiinivanteet ja juuri harmittelin että en muista niiden merkkiä.
Olisko ollut Speedline?

Poissa Pete

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1057
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: MAN TGX 540
Vs: Vanteista höpöttelyä
« Vastaus #13 : 29-09-2008, 21:26:26 »
Pyhänä tuli kaverin kanssa tallilla puhetta painoista ja nakattiin 9.00x22,5 vaakalle. Lemmerzin levyjarruvanne oli 37-38kg ja Alcoan alu 22kg, eli 15-16kg jäi siinä eroa.
Olisko ollut Speedline?
Just se. Speedline. :aamen: :hattu:

Poissa Vekke

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 110
    • Less drag = Less fuel
Vs: Vanteista höpöttelyä
« Vastaus #14 : 07-01-2011, 18:58:41 »
Nollavanteista kyselisin.

Eli onko kaikissa nollavanteissa erilainen huuli kuin normaali rautavanteissa? Eli tuossahan ei siellä ulkoreunalla ole varsinaisesti U-uraa niin kuin normivanteissa on...
ja onko Nollavanteelle muuta englanninkielen nimeä kuin ET0 wheel?

www.tuneko.com
Less drag = Less Fuel

Poissa Robbe

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1539
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Työajokki: epäjumala
Vs: Vanteista höpöttelyä
« Vastaus #15 : 08-01-2011, 18:26:08 »
Nollavanteista kyselisin.

Eli onko kaikissa nollavanteissa erilainen huuli kuin normaali rautavanteissa? Eli tuossahan ei siellä ulkoreunalla ole varsinaisesti U-uraa niin kuin normivanteissa on...

Ei ole. Jossain malleissa on enemmän U-uraa kuin toisissa...

Poissa --Muumi--

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 31
  • Sukupuoli: Mies
  • Pullaatipullaa pullallallei..
    • Sielläpä..
  • Ikkunakyltti: MUUMI
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Pattipäinen 420
Vs: Vanteista höpöttelyä
« Vastaus #16 : 10-01-2011, 17:58:13 »
Edellisessä Mannissa oli alkuperäiset alumiinivanteet ja juuri harmittelin että en muista niiden merkkiä. Viime syksynä kun autolla oli ajettu noin 500 000 km kävin vaihdattamassa renkaita vetoakselille. Ihmettelivät rengasliikkeessä että miten voi olla vanteet niin hyvin reunoista säilyneet. Ei olleenkaan ollut kulumista tapahtunut. No minä kysymään että ruukaako ne muka kulua ja samantien minut haalattiin käytettyjä vanteita tsiikailemaan. Oli aivan puukonterää muistuttavia vanteenreunoja. Monet oli näitä A:lla alkavia vanteita. Jos itse ostaisin alumiinit rekan alle niin ne ois niitä minkä merkkiä en muista kun ovat vielä halvempiakin ja niihin ei pinttynyt lika ja jarrupöly samallatavalla kuin etuvanteisiin jotka olivat ne A:lla alkavat. Toki se riippuu pinnoitteesta tuo pinttyminen mutta takavanteita ei tarvinnu pestä kuin pesuaineella ja puhdas tuli. Etuvanteet piti AINA hapottaa.

Yhdessä ajokissa on ollu alsat alla..vetopyöristä nakkasin hevonkuuseen ne..juuri sellainen reuna kulunu, että sormen sai halki kun pyyhkäs HANSKA kädessä sitä..vi*norin veijot sano että hiekka sun muu kertyy vanteen ja renkaan reunan väliin, ja kun rengas sitten ajaessa elää vähän vanteen päällä,niin vanteen reuna pääsee kulumaan teräväksi ja loppujen lopuksi viiltää renkaasta rungon halki..ja ne vanteet läks sen takia, kun vetopyörä poksahti juuri siitä reunan kohdalta rungosta..noh..uudet pyörät alle ja 1200 kilsaa ja poks aivan samasta kohtaa samalta vanteelta..
Eteenpäin vaikka ketjut päällä..perse edellä yötä myöten kiven läpi puuhun..

Poissa Vastarakki

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 36
  • Sukupuoli: Nainen
  • Nonni.
  • Ikkunakyltti: ANNI
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volovo
Vs: Vanteista höpöttelyä
« Vastaus #17 : 29-01-2011, 18:24:26 »
Sen enempää puuttumatta siihen kummat on paremmat pelti- vai aluvanteet, saatikka eri merkkien välisiin eroihin, molemmissa varmasti on puolensa. Mut sen verran on tullu huomattua varsinkin nyt kun se on tätä keliä reudonnu reilun parinkympin pakkasesta nollakeliin ja takasin jo muutaman viikon ajan, niin aluvanteisen kaa ei pultit löysty läheskään yhtä herkästi ku peltivanteisella.

Meillä koko putkessa alut alla ja eilen tulin käyneeks joka renkaan ihan vaan varuilta läpi, ja oisko peräti kaks pulttia just ja just havaittavasti nytkähtäny kireemmälle. Edellisessä ajokissa taas kaikki renkaat oli peltisillä ja sen kaa sai kyllä olla joka kerta kelin lauhduttua tiukkaamassa pultteja. Ja niitä pultteja oli useita ja parhaimmillaan (pahimmillaan) puolkin kierrosta saatto jotkut niistä tiukentuu. Ja ihan sillä normi metrisellä varrella molemmissa tapauksissa.
Jokaiseen sääntöön on olemassa poikkeus, paitsi siihen sääntöön, että jokaiseen sääntöön on poikkeus, se on sikäli poikkeava sääntö.
-Markus Kajo-

Poissa Bitter

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 730
  • Sukupuoli: Mies
  • Jos ohitat niin älä sen jälkeen eessä tupeksi!
    • Bitter
  • Ikkunakyltti: Bitter
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Magnum, Sisu
Vs: Vanteista höpöttelyä
« Vastaus #18 : 27-04-2011, 16:38:05 »
Eli aluvanteista raskaaseen kalustoon. Niitä on jo tarjolla monenmoista merkkiä.
Itse löysin Saksan reissulla vähän ajettuja speedline 9 x 22,5 vanteita vetäville. Eivät ole kiiltävät vaan koneistus pinnan päälle vetästy lakka.
Kokeilen että onnistuuko kiillottaa. Maksovat siellä 50€ kpl. Myyntikasassa oli myös reunoiltaan kovasti kuluneita yksilöitä.
Minkä verran kestää ajoa että pitää uusia reunan liiallisen kulumisen vuoksi?
Miten ovat kestäneet nuo Alcoan Mirror Polish vanteet suolaa?
Ja onko parempia jos haluu oikeesti kiiltävät?

Tossa noita alcoan tuotteita mutta kukaan ei ole vastannut tänään puhelimeen  :suru:
http://www.tr-tukku.fi/hinnastot/alcoavannehinnasto15.02.10.pdf
|===SUTII Trucking ====|'  |""";__    Koneet ja
|__,,,_,,,__________====__|........,]      vauhti
 ***(@)'(@)*******#|(@)*****(@)*    viihdyttää

Poissa Tommi

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 714
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Vanteista höpöttelyä
« Vastaus #19 : 27-04-2011, 16:48:12 »
eikö joku täntapanen topicci oo jo olemassa  ??? :hattu:
Perille on pitkä matka.

Poissa Bitter

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 730
  • Sukupuoli: Mies
  • Jos ohitat niin älä sen jälkeen eessä tupeksi!
    • Bitter
  • Ikkunakyltti: Bitter
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Magnum, Sisu
Vs: Vanteista höpöttelyä
« Vastaus #20 : 27-04-2011, 17:27:07 »
Missä ? koitin ettii mut en löytäny  :puna:
|===SUTII Trucking ====|'  |""";__    Koneet ja
|__,,,_,,,__________====__|........,]      vauhti
 ***(@)'(@)*******#|(@)*****(@)*    viihdyttää

Poissa Tommi

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 714
  • Sukupuoli: Mies
Perille on pitkä matka.