Kirjoittaja Aihe: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta  (Luettu 803164 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa em0395

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 313
  • Sukupuoli: Mies
  • paksumahainen arvofossiili
  • Työajokki: S-Way
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2178 : 29-06-2020, 23:54:25 »
Erikoiselta tuntuu että kuljettaja yrittäjäksi ryhtyessään menettäisi osan tuloistaan, aiemminhan palkka on  ollut riittävä? Väitän että samasta työsuoritteesta se iso paha huolintaliike maksaa saman summan riippumatta työn suorittajan nimestä.

Jos "Kalle Kuljettaja" työskennellessään "Vetofirman"palveluksessa on saanut työstään kohtuullisen palkan niin miten Kalle Kuljettajan ansiot putoaisivat jos Kalle Kuljettaja ryhtyy yrittäjänä suoraan laskuttamaan Vetofirman toimeksiantajaa eli väliporras Vetofirma putoaa välistä pois?

Jos taas Kalle Kuljettaja aiemmin yritti toimia yrittäjänä muttei pärjännyt mutta  Vetofirman palkollisena saa kohtuullisen palkan samasta työstä niin ongelma ei ole työstä saatavassa korvauksessa, se "Vetofirma" ei työllistämisen ilosta "Kalle Kuljettajaa" työllistä vaan jokin siivu sinnekin sen huolintaliikkeen ajotilityksestä valuu.
Kaikki muu kuin  kritiikitön monikulttuurin palvonta on rasismia

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2179 : 30-06-2020, 13:30:37 »
Erikoiselta tuntuu että kuljettaja yrittäjäksi ryhtyessään menettäisi osan tuloistaan, aiemminhan palkka on  ollut riittävä? Väitän että samasta työsuoritteesta se iso paha huolintaliike maksaa saman summan riippumatta työn suorittajan nimestä.

Jos "Kalle Kuljettaja" työskennellessään "Vetofirman"palveluksessa on saanut työstään kohtuullisen palkan niin miten Kalle Kuljettajan ansiot putoaisivat jos Kalle Kuljettaja ryhtyy yrittäjänä suoraan laskuttamaan Vetofirman toimeksiantajaa eli väliporras Vetofirma putoaa välistä pois?

Jos taas Kalle Kuljettaja aiemmin yritti toimia yrittäjänä muttei pärjännyt mutta  Vetofirman palkollisena saa kohtuullisen palkan samasta työstä niin ongelma ei ole työstä saatavassa korvauksessa, se "Vetofirma" ei työllistämisen ilosta "Kalle Kuljettajaa" työllistä vaan jokin siivu sinnekin sen huolintaliikkeen ajotilityksestä valuu.
jos irtoperänvedoista puhutaan niin kuljettaja ei ole saanut kunnon palkkaa, paitsi muutamalla firmalla jolla muut kuljetusmuodot kattaa irtoperien tappiot. Mutta jos olet ajanut esim. jotain runkolinjaa josta saa kunnon palkan, koska ei sitä muuten kukaan tee, ja alat irtoperäyrittäjäksi niin tulot pienenee.

Poissa joko

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 73
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2180 : 30-06-2020, 20:58:23 »
Ja joissain tapauksissa esim se 10 auton laivue voi olla jollakin tavalla merkittävä eli voi, Huom voi saada järkevämmän hinnan kun sillä saattaa olla joku merkitys mikäli 10 autoa lähtee kerralla pois ringistä. Tosin taitaa tämäkin nykyisin olla aika heikkoa. Mut yhden auton yrityksenä se on varmaan toimeksiantajalla kohtuu sama ajatko vai et. Tilalle on heti uusi tulija ja yhden auton poistuminen ringistä tuskin aiheuttaa sellaisia vaikutuksia että yksikään keikka jäisi ajamatta.

Poissa Janabbi

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2181 : 30-06-2020, 21:07:14 »
sitten tajusin kysyä että onko myös tuntiajot laskettu kilsahintaan, olihan ne..

Tuo ei ole itsensä kusettamista, tiedän pari samantyylistä yrittäjää, yksi harkitsi kuskin palkkaamista ja oli laskenut omista tunneistaan mitä se sitten maksaisi. Ei sitten ollut "maksanut" itselleen tuntipalkkaa satamasaa ja muualla odotteluista. Ja noita käsittääkseni jonkinverran tulee irtoperä ja konttihommissa.

Mikä ihmeen hinku kaikilla muutenkin on noihin irtopeppujen vetoon? Halvat investoinnit vai että saa ajopaikan helposti? Ei siellä voi kilpailla millään muulla kuin hinnalla, kun taas jollain asennusnosturilla ammattitaidolla alkaa olemaan väliä, joista asiakkaatkin ovat valmiita maksamaan. Tai jotain muuta vähän erikoisempaa hommaa.

Tosin se vaatii sitten sitä ammattitaitoa, jota ei ainakaan allekirjoittaneella ole :JES:

Poissa Betonipete

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 339
  • Sukupuoli: Mies
  • Jokapaikan säätäjä
  • Ikkunakyltti: Betonisika
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: FL6 Antabus
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2182 : 30-06-2020, 21:17:55 »


Tosin se vaatii sitten sitä ammattitaitoa, jota ei ainakaan allekirjoittaneella ole :JES:
Nii mut voi palkata ammattitaitoisen kuljettajan :heko:
...Kun sai niin halvalla...meissä kaikissa asuu pieni sulo vileeni...

Poissa joko

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 73
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2183 : 30-06-2020, 22:56:45 »
Eiköhän se kaluston hinta ole hieman eri. Muutamalla kymppitonnilla pääsee kivasti alkuun irtoperän vetoon. Vähän eri määrä pitää olla rahaa että saat sen vaikkapa 4 akselisen vetäjän nosturilla ja kärryn perään, ai niin ja jotain ajoa ett saat edes juoksevat kulut peittoon. Vaikka tuollainen rekkaveturi seisoisi miltei tyhjänpanttina niin ei se kovinpaljoa pyydä. Veikkaan että lopputuloksessa rahallisesti ei äkkiä ole yhtään mitään eroa siihen irtoperän vetoon

Poissa Betonipete

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 339
  • Sukupuoli: Mies
  • Jokapaikan säätäjä
  • Ikkunakyltti: Betonisika
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: FL6 Antabus
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2184 : 30-06-2020, 23:04:07 »
se on hyvin pienestä kiinni,toisella sama homma kannattaa ja  toisella ei,vaikka hinta olisi sama.
...Kun sai niin halvalla...meissä kaikissa asuu pieni sulo vileeni...

Poissa JakeH

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 653
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: JAKE
  • Titteli: Opiskelija
  • Työajokki: Lenovo
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2185 : 30-06-2020, 23:05:41 »
Varmaan taloudellisin homma olis tehä soppari jollekki isolle raksaliikkeelle ja kiikuttaa Vantaalta sieltä 24h rautakaupasta puuttuvaa tavaraa työmaille pikarahtina. Lähinnä siis kaikkea pientä, minkä takia dedikset kusee, ku hommat seisoo
Satakuntalaisesta keskustelusta ku ottaa vittuilun pois, ni ei jää jäljelle muuta, ku avonainen suu.

Poissa Betonipete

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 339
  • Sukupuoli: Mies
  • Jokapaikan säätäjä
  • Ikkunakyltti: Betonisika
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: FL6 Antabus
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2186 : 30-06-2020, 23:53:54 »
Varmaan taloudellisin homma olis tehä soppari jollekki isolle raksaliikkeelle ja kiikuttaa Vantaalta sieltä 24h rautakaupasta puuttuvaa tavaraa työmaille pikarahtina. Lähinnä siis kaikkea pientä, minkä takia dedikset kusee, ku hommat seisoo
No se on mun lyhyen yrittäjäuran parhaita hommia,kun olin erään ison rakennusliikkeen työmailla tsupparina hiiiappiautolla.
Olin mukana isoissa teollisuusrakennuskohteissa,joita ei ollut kuitenkaan koko ajan,ja kuukausien väliajoille piti keksiä jotain muuta.Ja seuraavaa työmaata ei välttämättä ollut tiedossa,milloin alkaa.Ja sitten kun alkoi,niin siinä oli sitten täydellisesti naimisissa työmaan kanssa,niin kauan kun työmaa loppui ja vähän vielä senkin jälkeen kun selviteltiin ja palauteltiin kalustoa.Hinta ei ollut kaksinen,mutta ei ollut kulutkaan,ja päivät parhaimmillaan 16h.ja oli työtehtävätkin vaihtelevia,oppi paljon uutta raksahommista,millekkään työllle ei voinut sanoa ei,auto saattoi seisoa parkissa koko päivän,kun ite duunasi jotain raksahommia.Homma perustui siihen että työmiesten homma ei saa pysähtyä tavaran puuttumiseen,kamaa haettiin milloin mistäkin,kotimatkoilla heitettiin roskalavat kaatsille,ylijäämätavarat omalle tontille tai haettiin matkalla jotain puuttuvaa kampetta jostakin.Sisäiset siirrot työmailla työllistivät,koska työmaat olivat erikoiskohteita,keskustassa varastotilojen puute työllisti kun varastoa jouduttiin pitämään jossain toisella puolella kylää, tehtailla taas etäisyydet olivat monesti hyvin pitkiä, ja varastointialueet olivat jossain kilometrin päässä työkohteesta.Näitä töitä olisi mieluusti tehnyt vähän pitempäänkin,mutta suhdanteet ja tähtien asennot eivät  sattuneet aina kohdilleen.Sen jäkeen kun nämä projektit loppuivat on nosturiautojen työömaat olleet vähän lyhyempiä,kuukausien työmaat muuttuivat muutamien tuntien keikkoihin.Sen jälkeen en ole tuurauksia lukuunottamatta ite nosturiautoa ajanut.
...Kun sai niin halvalla...meissä kaikissa asuu pieni sulo vileeni...

Poissa Tuusa

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 199
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Tuusa
  • Titteli: Duunari
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2187 : 01-07-2020, 10:23:40 »
Eiköhän se kaluston hinta ole hieman eri. Muutamalla kymppitonnilla pääsee kivasti alkuun irtoperän vetoon. Vähän eri määrä pitää olla rahaa että saat sen vaikkapa 4 akselisen vetäjän nosturilla ja kärryn perään, ai niin ja jotain ajoa ett saat edes juoksevat kulut peittoon. Vaikka tuollainen rekkaveturi seisoisi miltei tyhjänpanttina niin ei se kovinpaljoa pyydä. Veikkaan että lopputuloksessa rahallisesti ei äkkiä ole yhtään mitään eroa siihen irtoperän vetoon

Tuokin on totta. Käytetyn vetopöytäauton seisottamisen kestäisi omakin lompakko, mutta uuden 9-akselisen pilkkiyhdistelmän seisoessa olisi vouti ovella aika nopiasti.

Poissa em0395

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 313
  • Sukupuoli: Mies
  • paksumahainen arvofossiili
  • Työajokki: S-Way
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2188 : 01-07-2020, 21:51:30 »
Jos otetaan vaikka puuautoilija, pilkkimies, betonikuski, irtoperävetäjä, kasettiukko ja säiliöautoilija joista jokainen tekee kohtuullisen tilin työllään ja ukot vaihtaa työkaluja keskenään niin luulen ettei enää kukaan tienaisi, vaikka aluksi jokainen luulisi pääsevänsä sinne aidan taakse vihreämpää ruohoa syömään.
Kaikki muu kuin  kritiikitön monikulttuurin palvonta on rasismia

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2189 : 01-07-2020, 23:01:09 »

Jos "Kalle Kuljettaja" työskennellessään "Vetofirman"palveluksessa on saanut työstään kohtuullisen palkan niin miten Kalle Kuljettajan ansiot putoaisivat jos Kalle Kuljettaja ryhtyy yrittäjänä suoraan laskuttamaan Vetofirman toimeksiantajaa eli väliporras Vetofirma putoaa välistä pois?
 

isommalla kuljetusyrityksellä voi olla paljon muitakin tulonlähteitä, esim varastotoimintaa, kuormien uudelleen kuormaamista, toimitilavuokrausta yms. Ehkä jopa oma korjaamo jossa autot huolletaan ja korjataan, ei tartte aina marmoritiskille mennä... vara-autojakin voi löytyä, ei jää keikka ajamatta vaikka auto oiskin pajalla.

Ja sit toisekseen, en minä ainakaan tällaisella veturilla töitä tekisi jos oma nimi lukisi ovessa, eli taas menisi rahaa... Ois varmaan prämeetä niin kauan kunnes konkurssi koittais.

Renkinä voi ajaa vanhalla pystylamppuvolvollakin, pääasia että se toimii ja palkka juoksee.
Escucha el Oi!

Poissa Betonipete

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 339
  • Sukupuoli: Mies
  • Jokapaikan säätäjä
  • Ikkunakyltti: Betonisika
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: FL6 Antabus
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2190 : 01-07-2020, 23:48:22 »
Jos otetaan vaikka puuautoilija, pilkkimies, betonikuski, irtoperävetäjä, kasettiukko ja säiliöautoilija joista jokainen tekee kohtuullisen tilin työllään ja ukot vaihtaa työkaluja keskenään niin luulen ettei enää kukaan tienaisi, vaikka aluksi jokainen luulisi pääsevänsä sinne aidan taakse vihreämpää ruohoa syömään.
Erittäin hyvin sanottu!
...Kun sai niin halvalla...meissä kaikissa asuu pieni sulo vileeni...

Poissa joko

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 73
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2191 : 02-07-2020, 08:20:14 »
isommalla kuljetusyrityksellä voi olla paljon muitakin tulonlähteitä, esim varastotoimintaa, kuormien uudelleen kuormaamista, toimitilavuokrausta yms. Ehkä jopa oma korjaamo jossa autot huolletaan ja korjataan, ei tartte aina marmoritiskille mennä... vara-autojakin voi löytyä, ei jää keikka ajamatta vaikka auto oiskin pajalla.

Ja sit toisekseen, en minä ainakaan tällaisella veturilla töitä tekisi jos oma nimi lukisi ovessa, eli taas menisi rahaa... Ois varmaan prämeetä niin kauan kunnes konkurssi koittais.

Renkinä voi ajaa vanhalla pystylamppuvolvollakin, pääasia että se toimii ja palkka juoksee.

Isommalla kulketusliikkeellä saattaa olla parempia diilejä autojen/kaluston hankinnoissa, jo vuosikausia sitten maksettuja päällirakenteita mitkä pienen fiksin jälkeen kelpaa uuden alustan päälle jne. On vuosien mittaan kertynyt käytettyjä talvipintoja telipyöriksi, tosiaan saattaa löytyä jo 90 luvulla maksettu huoltohalli jne. Oikeasti varmaan yhden auton kuljetusyrittäjälle huoltosoppari auto lienee paras kun kaikki kulut laskee. Tuossa 1/2 vuotta sitten viimeksi "tosissaan" mietin kuljetusyrittäjyyttä mutta saa kyllä toistaiseksi minun osaltani olla. On tämä palkollisen elo kuitenkin niin helppoa eikä tarvitse miettiä kuka ajaa jos haluaa pitää vapaita/lomia. Kun ei tässä kuitenkaan yhdellä autolla ole mitään rikastumisen vaaraa niin en näe järkeväksi pantata palkkatyöllä maksettua taloa (tai on siitä vielä vähän lainaakin) ja käyttää kaikkia säästöjä vain katsoakseen onko homma oikeasti niin huonoa kun kaikki antaa ymmärtää

Poissa Tuusa

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 199
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Tuusa
  • Titteli: Duunari
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2192 : 02-07-2020, 10:23:29 »
isommalla kuljetusyrityksellä voi olla paljon muitakin tulonlähteitä, esim varastotoimintaa, kuormien uudelleen kuormaamista, toimitilavuokrausta yms. Ehkä jopa oma korjaamo jossa autot huolletaan ja korjataan, ei tartte aina marmoritiskille mennä... vara-autojakin voi löytyä, ei jää keikka ajamatta vaikka auto oiskin pajalla.

Oman korjaamon halpuudesta en tiedä, mutta nuo oheisbisnekset olisi kyllä välttämätöntä, jos aikoo tällä alalla elää.

Omalla alallani se tarkoittaa konekalustoa ja vähitellen kokonaisurakointiin pyrkimistä. Aluksi pitäisi aloittaa vaikka omakotitalojen pihahommista ja siirtyä vähitellen isompiin. Sieltä se raha tulee jos on tullakseen.

Pelkässä auton ajossa vekseli pyörii nopeammin kuin akseli.

Oikeasti varmaan yhden auton kuljetusyrittäjälle huoltosoppari auto lienee paras kun kaikki kulut laskee.

Kun ei tässä kuitenkaan yhdellä autolla ole mitään rikastumisen vaaraa niin

Yrittäjyydessä olisi pakko päästä monistamaan toimintaa eli rengit rattiin ja lisää kalustoa, jotta siitä pienestä siivusta jää itsellekin jotain.

Ihan sama vaikka nakkikioskin perustaisi, niin jos se homma olisi vain itsensä työllistämistä niin ei hyvä.. Ei todellakaan. Vaan pakko saada pyörimään palkollisilla ja sitten vaan nakkikioskeja useampia sinne ja tänne.

Poissa akip

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 127
  • Työajokki: VolvoDafSisuSca
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2193 : 02-07-2020, 11:56:06 »
Kyllä sillä yhdelläkin pitää saada riittävä siivu jäämään ei monistamalla parane ja ylimääräset menot siinä vaan lisääntyy kun paljon porukkaa töis.. 🤔

Poissa Tuusa

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 199
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Tuusa
  • Titteli: Duunari
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2194 : 02-07-2020, 20:55:20 »
Kyllä sillä yhdelläkin pitää saada riittävä siivu jäämään ei monistamalla parane ja ylimääräset menot siinä vaan lisääntyy kun paljon porukkaa töis.. 🤔

Kyl kyl, mutta miksi ryhtyä yrittäjäksi jos ei pääse paremmille ansioille kuin työsuhteessa? Pakko siitä riskistä on saada kohtuullinen korvaus tai siis olisi saatava.

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2195 : 03-07-2020, 18:35:50 »
Kyl kyl, mutta miksi ryhtyä yrittäjäksi jos ei pääse paremmille ansioille kuin työsuhteessa? Pakko siitä riskistä on saada kohtuullinen korvaus tai siis olisi saatava.

mun mielestä tuossa on se koko jutun ydin, miksi itse viihdyn renkinä, vaikka oishan se oma auto hieno ja leukavaa mennä baariin oman firman työtakki niskassa.

Vaikka tienais hieman enemmän, niin ei kata sitä riskiä ja vaivaa.
Tässä just pari omistaja-autoilijaa kertoi, ettei voi taaskaan pitää mitään lomia kun ei ole tuuraria.
Itse olen tän vuoden alusta asti alkanut pitää osan ylitöistä vapaina, ja tietty ne normaalit lomat ja pekkaset päälle... Ei kyllä harmita yhtään ettei ole omaa autoa. Elämäs pitää olla muutakin kun rekan hytti.
Escucha el Oi!

Poissa kpm

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KARI
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2196 : 03-07-2020, 22:04:39 »
Senkkerin hommissa ku olin,niin sielä on yksi autoilija joka ajaa itsekseen omaa autoaan päivävuoroa 5pv/vko. Kyllä hän piti aina kesäisin lomaa useamman viikon ja auto seisoi sen aikaa :hattu: Ilmeisesti joillakin on varaa pitää lomiakin :ide3:

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2149
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2197 : 04-07-2020, 13:26:39 »
mun mielestä tuossa on se koko jutun ydin, miksi itse viihdyn renkinä, vaikka oishan se oma auto hieno ja leukavaa mennä baariin oman firman työtakki niskassa.

Vaikka tienais hieman enemmän, niin ei kata sitä riskiä ja vaivaa.
Tässä just pari omistaja-autoilijaa kertoi, ettei voi taaskaan pitää mitään lomia kun ei ole tuuraria.
Itse olen tän vuoden alusta asti alkanut pitää osan ylitöistä vapaina, ja tietty ne normaalit lomat ja pekkaset päälle... Ei kyllä harmita yhtään ettei ole omaa autoa. Elämäs pitää olla muutakin kun rekan hytti.

Word!
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa IP-J

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 124
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Opiskelija
  • Työajokki: Scania

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2199 : 03-04-2022, 14:00:30 »
Onkohan kukaan palkkatyöntekijoitä käyttävä yrittäjä oikein tarkkaan jälkeenpäin laskenut toteutuneet palkan sivukulut ? SKAL kurssilla kun neuvottiin jotain 1.65 kerrointa ja sama löytyy oletuksena kustannuslaskentataulukosta mutta tossa koitin jollain yrittäjäsivustolta löytyneillä ohjeilla laskea niin oli kyllä huomattavasti pienempi. Erään firman työntekijöiden keskimääräiset tuntikustannukset mulle kerrottiin, siitä kun arvioi pois päivärahat ym. niin taas jää huomattavasti pienemmäksi.