0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/modes/road/social_provisions/doc/guidance_7_en.pdf
Tuo 24h blokin tarkastelu riippuu täysin kyseisen maan miliisistä. Mähän sain aikanaan Britannian DVLA:lta 4 x A4 sivullista minor infringementejä, koska en ollut pysynyt 24h blokeissa vaikka en ollut rikkonut ajoaika- saatika työaikalakeja. Täällä Pohjolassa saa ainakin vielä toistaiseksi olla tyytyväinen kun sitä ei tarkkailla
Nuo esimerkkikuvat on kyllä minun mielestä aika huonoja, koska kaikissa työpäivissä on jotain laitonta... Eli esimerkeissä on vain miten 24h periodia sovelletaan, kun ajetaan laittomia päiviä... Olishan tuohon voinut ottaa yhden laillisen/vajaan päivän esimerkkikuvaksi. Alkupuolen tekstissä taas sanotaan "The next 24-hour period starts from the end of the qualifying daily or weekly rest periodtaken. The term 'qualifying' rest should be understood as a rest period where a lawfulminimum duration is accomplished within the period of 24 hours after the end of the previousqualifying rest"Eli vapaasti suomennettuna uusi 24h periodi alkaa kun hyväksytty päivittäinen tai viikottainen minimitauko on pidetty.
Esim. Itselle semmoinen tulee monesti heti viikon alkuun sunnuntaina, jos lähden vaikka 17.00 ja ajan 4,5h ja nukun yön. Se "vuorokausi" on 13,5h.
eikö siihen sunnuntaihin kannata ottaa 11h tauko, ettei heti polta yhtä 9h taukoo?
Kolega sai sakot 7,5h "kahvitauosta" ja valitti asiasta, eli on nyt syyttäjällä tutkittavana kysiesen poliisin toiminta.Aloitti päivän ja ajoi illalla klo 21-23 ja jatkoi aamulla 6:30 joutuen ratsiaan noin kello 8 aamulla sai lapun kun ei heti ymmärtänyt kiistää sitä, jatkoi reissun loppuun ja vaihdoimme noin kello 11 päivällä ja sanoin, että ethän sä oo ollu edes 15h töis eli ei edes maksimi tyhönsidonnaisuus ole täyttyny senkään jälkeen ku vaihdettiin. Saas nährä miten käy. Oli meillä vain puoli vuotta töis eikä tuolloin ollut juurikaan ajellu muuta kuin maansiirtoa, ni oli vähä hakusessa nää ajo ja lepoajat kaverilla.
Toi menee vähän samaan sarjaan ku piirturi nollaa ajoajat kun 15-minuuttiseksi tarkoitettu ensimmäinen tauko venähtääkin 45-minuuttiseksi. Sit ei riitäkkään enää et pitää määränpäässä ennen 4,5h ajoajan täyttymistä 30min tauon, vaan pitää pitää 45min jos ei aio paluumatkalla pitää vielä 30min taukoa, koska paska systeemi.
Aihe josta olen tammikuussa 2012 piirtänyt piirturinkiekkoon Tukholman poliisille esimerkin, 2h + 30min ei riittänyt ensin tauoksi, kunnes piirsin sen 2h ja sitten pätkin sen 15min pätkiin. Sitten vasta poliisilla syttyi lamppu, todettiin yhdessä että hölmö laki ja hölmö tietokone. Onneksi sattui olemaan joku vanha kiekkolaatikko lojumassa vaikka oli digiauto.
Hölmö laki, mutta tuohan ei ole laillista pitää taukoja noin. Laissa lukee jotenkin, että 45min tauon jälkeen alkaa uusi jakso. Asiasta on käyty täälläkin keskustelua joskus ennen vuotta 2014, kun ajoin vielä kiekkoautolla.
Onko väki muuten vielä innostunut tutustumaan uuteen työaikalakiin? Saas nähdä, miten ensi vuonna muutokset otetaan huomioon.Linkki Finlexiin kellä kiinnostaa...
Johan on laki... Että 15 tuntista työpäivää ei saisi enää tehdä,johan pomppaa. Kun on tuolla reissussa niin mieluummin tekis töitä kuin lojuis jossain baarin pihassa.
muute hyvä, mutta tuo vaikuttaa niihin, jotka on vapautettu ajo- ja lepoaikalain käyttövelvoitteesta, kuten materiaalinkeräysauton kuljettajat