Kirjoittaja Aihe: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä  (Luettu 416079 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JusaW

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 5
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Jusa
  • Titteli: Rahtari

Poissa Viking

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 428
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Viking
  • Työajokki: MB
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #947 : 13-11-2018, 19:25:15 »
Tuo 24h blokin tarkastelu riippuu täysin kyseisen maan miliisistä. Mähän sain aikanaan Britannian DVLA:lta 4 x A4 sivullista minor infringementejä, koska en ollut pysynyt 24h blokeissa vaikka en ollut rikkonut ajoaika- saatika työaikalakeja. Täällä Pohjolassa saa ainakin vielä toistaiseksi olla tyytyväinen kun sitä ei tarkkailla
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to slide in sideways, totally worn out shouting 'holy shit..  what a ride'

Poissa JusaW

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 5
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Jusa
  • Titteli: Rahtari
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #948 : 13-11-2018, 19:33:00 »
Eli yhteenvetona kuuluisi tarkastella 24h jaksoissa, mutta harvassa maassa tehdään niin?

Sain vielä mustaa valkoisella, vaikkakin ilmeisesti sitten ei aivan oikeaa tietoa

"Vuorokausilepo katkaisee vuorokautisen ajoajan laskennan eli Asetus tieliikenteen sosiaalilainsäädännöstä 4. artikla kohta k = Tässä asetuksessa tarkoitetaan vuorokautisella ajoajalla yhden vuorokautisen lepoajan päättymisen ja seuraavan vuorokautisen lepoajan alkamisen välillä TAI yhden vuorokautisen ja yhden viikoittaisen lepoajan välillä kertynyttä yhteenlaskettua ajoaikaa

 

yk T Saarinen Tuija POL HPL"


Poissa pertti

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 144
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volvo
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #949 : 13-11-2018, 19:37:27 »
Tuo 24h blokin tarkastelu riippuu täysin kyseisen maan miliisistä. Mähän sain aikanaan Britannian DVLA:lta 4 x A4 sivullista minor infringementejä, koska en ollut pysynyt 24h blokeissa vaikka en ollut rikkonut ajoaika- saatika työaikalakeja. Täällä Pohjolassa saa ainakin vielä toistaiseksi olla tyytyväinen kun sitä ei tarkkailla

Niinno eikö tuossa eu komission julkaisussa aika hyvin ole tulkinta ohjeistettu eikä pitäisi kellään olla nokankoputtamista.
Eikö niillä siellä briteissä ole muitakin kansallisia säädöksiä mitä voi noudattaa sisäisessä liikenteessä, mutta viikkolepo täytyy pitää välissä jos on menoa mantereelle ja on samalla viikolla käyttänyt hyväkseen maan sisäisiä lievennyksiä?
En nyt ole siihen sen paremmin perehtynyt. Muistelen vain että niillä oli jotakin omia ajoaika sääntöjä myös.

Poissa Liquidi

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 240
  • Sukupuoli: Mies
  • Löpökuski
  • Ikkunakyltti: Panu
  • Työajokki: Scania 560R
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #950 : 13-11-2018, 20:40:52 »
Nuo esimerkkikuvat on kyllä minun mielestä aika huonoja, koska kaikissa työpäivissä on jotain laitonta... Eli esimerkeissä on vain miten 24h periodia sovelletaan, kun ajetaan laittomia päiviä... Olishan tuohon voinut ottaa yhden laillisen/vajaan päivän esimerkkikuvaksi.

Alkupuolen tekstissä taas sanotaan "The next 24-hour period starts from the end of the qualifying daily or weekly rest period
taken. The term 'qualifying' rest should be understood as a rest period where a lawful
minimum duration is accomplished within the period of 24 hours after the end of the previous
qualifying rest
"

Eli vapaasti suomennettuna uusi 24h periodi alkaa kun hyväksytty päivittäinen tai viikottainen minimitauko on pidetty.

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2149
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #951 : 14-11-2018, 00:00:10 »
Nuo esimerkkikuvat on kyllä minun mielestä aika huonoja, koska kaikissa työpäivissä on jotain laitonta... Eli esimerkeissä on vain miten 24h periodia sovelletaan, kun ajetaan laittomia päiviä... Olishan tuohon voinut ottaa yhden laillisen/vajaan päivän esimerkkikuvaksi.

Alkupuolen tekstissä taas sanotaan "The next 24-hour period starts from the end of the qualifying daily or weekly rest period
taken. The term 'qualifying' rest should be understood as a rest period where a lawful
minimum duration is accomplished within the period of 24 hours after the end of the previous
qualifying rest
"

Eli vapaasti suomennettuna uusi 24h periodi alkaa kun hyväksytty päivittäinen tai viikottainen minimitauko on pidetty.

Ja noin se on suomen lakiin/asetuksiinkin kirjoitettu.
En nyt ihan heti löytänyt siitä tekstiä eu papereista.
Mutta täällä: https://www.skal.fi/sites/default/files/sisaltosivujen_tiedostot/autonkuljettajan_ajo_ja_lepoajat_opas_2014.pdf
sivulla 13 se sanotaan ihan selvästi: Työn alkaessa vuorokausilevon jälkeen alkaa uusi 24 tunnin jakso.


Edit:
@ https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32006R0561:FI:HTML
II LUKU
MIEHISTÖ, AJOAJAT, TAUOT JA LEPOAJAT
8 artikla
2.   Jokaisen 24 tunnin ajanjakson kuluessa edellisen vuorokautisen tai viikoittaisen lepoajan päättymisestä kuljettajan on täytynyt pitää uusi vuorokautinen lepoaika.


Eli siinähän se.
« Viimeksi muokattu: 14-11-2018, 00:12:23 kirjoittanut Saunis »
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa James

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 544
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: DAF
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #952 : 15-11-2018, 07:11:21 »
Nuo esimerkkikuvat on kyllä minun mielestä aika huonoja, koska kaikissa työpäivissä on jotain laitonta... Eli esimerkeissä on vain miten 24h periodia sovelletaan, kun ajetaan laittomia päiviä... Olishan tuohon voinut ottaa yhden laillisen/vajaan päivän esimerkkikuvaksi.

Alkupuolen tekstissä taas sanotaan "The next 24-hour period starts from the end of the qualifying daily or weekly rest period
taken. The term 'qualifying' rest should be understood as a rest period where a lawful
minimum duration is accomplished within the period of 24 hours after the end of the previous
qualifying rest
"

Eli vapaasti suomennettuna uusi 24h periodi alkaa kun hyväksytty päivittäinen tai viikottainen minimitauko on pidetty.

Joo sitähän tuolla olu havainnollistettu, eli liian lyhyt vuorokausolepo --> uusi periodi alkaa kesken levon klo 0.00. Ja sit ku oli 9h lepo, niin periodi alkoi sen jälkeen klo 3.00. Mut nuo esimerkit on huonoja, en oo missään nähnyt esimerkeissä vajaita päiviä. Esim. Itselle semmoinen tulee monesti heti viikon alkuun sunnuntaina, jos lähden vaikka 17.00 ja ajan 4,5h ja nukun yön. Se "vuorokausi" on 13,5h.

Poissa JakeH

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 653
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: JAKE
  • Titteli: Opiskelija
  • Työajokki: Lenovo
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #953 : 15-11-2018, 08:06:55 »
Esim. Itselle semmoinen tulee monesti heti viikon alkuun sunnuntaina, jos lähden vaikka 17.00 ja ajan 4,5h ja nukun yön. Se "vuorokausi" on 13,5h.
eikö siihen sunnuntaihin kannata ottaa 11h tauko, ettei heti polta yhtä 9h taukoo?
Satakuntalaisesta keskustelusta ku ottaa vittuilun pois, ni ei jää jäljelle muuta, ku avonainen suu.

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2149
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #954 : 15-11-2018, 12:56:22 »
eikö siihen sunnuntaihin kannata ottaa 11h tauko, ettei heti polta yhtä 9h taukoo?
Kyl kannattais jos ei tiedä tulevan viikon ohjelmaa.
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa James

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 544
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: DAF
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #955 : 16-11-2018, 01:00:48 »
Kannattaishan se, kun samallahan siinä menettää myös 15h päivän.
Mut pointti pysyy samana, 11h levolla se "vuorokausi" on 15,5h.

Poissa andy

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 716
  • Sukupuoli: Mies
  • Kolmostie, taakse jo jäänyttä elämää
  • Ikkunakyltti: ANDY jos on matkassa
  • Titteli: Eläkeläinen
  • Työajokki: Haittiksella
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #956 : 18-08-2019, 16:03:34 »
Kolega sai sakot 7,5h "kahvitauosta" ja valitti asiasta, eli on nyt syyttäjällä tutkittavana kysiesen poliisin toiminta.
Aloitti päivän ja ajoi illalla klo 21-23 ja jatkoi aamulla 6:30 joutuen ratsiaan noin kello 8 aamulla sai lapun kun ei heti ymmärtänyt kiistää sitä, jatkoi reissun loppuun ja vaihdoimme noin kello 11 päivällä ja sanoin, että ethän sä oo ollu edes 15h töis eli ei edes maksimi tyhönsidonnaisuus ole täyttyny senkään jälkeen ku vaihdettiin. Saas nährä miten käy. Oli meillä vain puoli vuotta töis eikä tuolloin ollut juurikaan ajellu muuta kuin maansiirtoa, ni oli vähä hakusessa nää ajo ja lepoajat kaverilla.

Poissa tekele

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 409
  • Jokapaikanhöylä
  • Ikkunakyltti: MANU
  • Titteli: ...
  • Työajokki: FH
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #957 : 18-08-2019, 19:48:58 »
Kolega sai sakot 7,5h "kahvitauosta" ja valitti asiasta, eli on nyt syyttäjällä tutkittavana kysiesen poliisin toiminta.
Aloitti päivän ja ajoi illalla klo 21-23 ja jatkoi aamulla 6:30 joutuen ratsiaan noin kello 8 aamulla sai lapun kun ei heti ymmärtänyt kiistää sitä, jatkoi reissun loppuun ja vaihdoimme noin kello 11 päivällä ja sanoin, että ethän sä oo ollu edes 15h töis eli ei edes maksimi tyhönsidonnaisuus ole täyttyny senkään jälkeen ku vaihdettiin. Saas nährä miten käy. Oli meillä vain puoli vuotta töis eikä tuolloin ollut juurikaan ajellu muuta kuin maansiirtoa, ni oli vähä hakusessa nää ajo ja lepoajat kaverilla.

Toi menee vähän samaan sarjaan ku piirturi nollaa ajoajat kun 15-minuuttiseksi tarkoitettu ensimmäinen tauko venähtääkin 45-minuuttiseksi. Sit ei riitäkkään enää et pitää määränpäässä ennen 4,5h ajoajan täyttymistä 30min tauon, vaan pitää pitää 45min jos ei aio paluumatkalla pitää vielä 30min taukoa, koska paska systeemi.

Poissa uusiesko

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1089
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Lenovo T430
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #958 : 11-09-2019, 20:10:48 »
Toi menee vähän samaan sarjaan ku piirturi nollaa ajoajat kun 15-minuuttiseksi tarkoitettu ensimmäinen tauko venähtääkin 45-minuuttiseksi. Sit ei riitäkkään enää et pitää määränpäässä ennen 4,5h ajoajan täyttymistä 30min tauon, vaan pitää pitää 45min jos ei aio paluumatkalla pitää vielä 30min taukoa, koska paska systeemi.

Aihe josta olen tammikuussa 2012 piirtänyt piirturinkiekkoon Tukholman poliisille esimerkin, 2h + 30min ei riittänyt ensin tauoksi, kunnes piirsin sen 2h ja sitten pätkin sen 15min pätkiin. Sitten vasta poliisilla syttyi lamppu, todettiin yhdessä että hölmö laki ja hölmö tietokone. Onneksi sattui olemaan joku vanha kiekkolaatikko lojumassa vaikka oli digiauto.
-Teemu-
E bor väl e lite pisshuuv i allihop oåv ås.

Poissa James

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 544
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: DAF
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #959 : 13-09-2019, 12:41:25 »
Aihe josta olen tammikuussa 2012 piirtänyt piirturinkiekkoon Tukholman poliisille esimerkin, 2h + 30min ei riittänyt ensin tauoksi, kunnes piirsin sen 2h ja sitten pätkin sen 15min pätkiin. Sitten vasta poliisilla syttyi lamppu, todettiin yhdessä että hölmö laki ja hölmö tietokone. Onneksi sattui olemaan joku vanha kiekkolaatikko lojumassa vaikka oli digiauto.

Hölmö laki, mutta tuohan ei ole laillista pitää taukoja noin. Laissa lukee jotenkin, että 45min tauon jälkeen alkaa uusi jakso. Asiasta on käyty täälläkin keskustelua joskus ennen vuotta 2014, kun ajoin vielä kiekkoautolla.

Poissa Sycorax

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 728
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Linjuri-ässä
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #960 : 18-11-2019, 01:57:29 »
Onko väki muuten vielä innostunut tutustumaan uuteen työaikalakiin? Saas nähdä, miten ensi vuonna muutokset otetaan huomioon.
Linkki Finlexiin kellä kiinnostaa...

Poissa HeceR

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 911
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: HeceR
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #961 : 18-11-2019, 17:29:44 »
Hölmö laki, mutta tuohan ei ole laillista pitää taukoja noin. Laissa lukee jotenkin, että 45min tauon jälkeen alkaa uusi jakso. Asiasta on käyty täälläkin keskustelua joskus ennen vuotta 2014, kun ajoin vielä kiekkoautolla.

Niinpä. Jos ei halua uuden jakson alkavan, pitää sen ekan pätkän olla alle 45 min. Laittaa vaikka muulle työlle...
Eiköhän tuo kestä, kun laittaa pari nippusidettä ja teippiä...

Poissa Rahti77

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 148
  • Sukupuoli: Mies
  • Talousihme
  • Ikkunakyltti: Rahtarit ja kukat
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volovo
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #962 : 18-11-2019, 18:10:10 »
Onko väki muuten vielä innostunut tutustumaan uuteen työaikalakiin? Saas nähdä, miten ensi vuonna muutokset otetaan huomioon.
Linkki Finlexiin kellä kiinnostaa...

Johan on laki...
Että 15 tuntista työpäivää ei saisi enää tehdä,johan pomppaa.
Kun on tuolla reissussa niin mieluummin tekis töitä kuin lojuis jossain baarin pihassa.
Kylähullun paperit löytyy.

Poissa JakeH

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 653
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: JAKE
  • Titteli: Opiskelija
  • Työajokki: Lenovo
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #963 : 18-11-2019, 18:54:41 »
Johan on laki...
Että 15 tuntista työpäivää ei saisi enää tehdä,johan pomppaa.
Kun on tuolla reissussa niin mieluummin tekis töitä kuin lojuis jossain baarin pihassa.
muute hyvä, mutta tuo vaikuttaa niihin, jotka on vapautettu ajo- ja lepoaikalain käyttövelvoitteesta, kuten materiaalinkeräysauton kuljettajat
Satakuntalaisesta keskustelusta ku ottaa vittuilun pois, ni ei jää jäljelle muuta, ku avonainen suu.

Poissa Kassu

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 155
  • Ikkunakyltti: Kassu
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #964 : 18-11-2019, 19:10:23 »
muute hyvä, mutta tuo vaikuttaa niihin, jotka on vapautettu ajo- ja lepoaikalain käyttövelvoitteesta, kuten materiaalinkeräysauton kuljettajat

Just näin. Ei vaikuta mitenkään.

Poissa tuusi

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 141
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: TEPE
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: SCANIA R500
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #965 : 18-11-2019, 21:48:45 »
muute hyvä, mutta tuo vaikuttaa niihin, jotka on vapautettu ajo- ja lepoaikalain käyttövelvoitteesta, kuten materiaalinkeräysauton kuljettajat
Tää oli sulle pari viikkoo sitten vaikee sisäistää

Poissa Sledge

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 4
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #966 : 21-01-2020, 19:05:14 »
Tuota työaikalakia ei poliisi valvo tien päällä, ainoastaan ajoaikapykäliä. Jos joskus sankiot tulee, se tulee työnantajalle, jos tulee.
-Sletkehammer-

Poissa Eiku

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 350
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Vasara
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #967 : 21-10-2023, 19:42:51 »
Mikä on nykyään käytäntö, jos ajaa muutamia päiviä viikossa ja muut arkipäivät tekee samalle työnantajalle muuta kuin ajamista? Miten tuo työ kuuluu merkata oppien mukaisesti että ei tule sanomisia mahdollisessa ratsiassa?
Internet - hyvä renki, mutta huono isäntä.