Kirjoittaja Aihe: Jakeluajo pk-seudulla.Kovaa työtä.  (Luettu 12914 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jakorenki

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 3
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
Jakeluajo pk-seudulla.Kovaa työtä.
« : 27-11-2019, 19:14:48 »
Saisiko ammattilaisilta neuvoja?
Koovasti kiinnostaa jakelutyö kuorkilla pk-seudulla mut mut vielä on jäänyt miettimisen asteelle.

Puhutaan koko ajan kovaa duunia ja aikataulut tiukat.
Tietysti kokeilemalla se selviää.
Miten luokittelette onko kovaa duunia?

Mulla pätevyydet kunnossa BC kortti mut alalta 4 v. Ollut pois.

Onko homma koventunu vuosien saatossa?
Vai onko duunarit enää rautaa?

Mikä olisi helpoin tapa palata hommiin elintarvike ajo ainakin helppo lastata ku rullakot vaa oikeesee järjestykseen.
Kappaletavarassa saa varmasti pähkäillä.

Helpompi varmasti alkuun ajaa pienempiä autoja mut totuus varmasti pienissä autoissa jättiksiä enemmän joten pitää olla hyvä tuntemus.

Oon myös miettiny betoni/sora yms hommia mut sosiaallinen luonne tykkään jutella ihmisten kanssa ni se kuullostaa yksinäiseltä.
Kiitti.

Poissa Betonipete

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 339
  • Sukupuoli: Mies
  • Jokapaikan säätäjä
  • Ikkunakyltti: Betonisika
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: FL6 Antabus
Vs: Jakeluajo pk-seudulla.Kovaa työtä.
« Vastaus #1 : 27-11-2019, 22:44:55 »


Oon myös miettiny betoni/sora yms hommia mut sosiaallinen luonne tykkään jutella ihmisten kanssa ni se kuullostaa yksinäiseltä.
Kiitti.
no ei oo betonihommat yksinäisiä,lyhyttä matkaa,asemalla ja työmaalla näkee paljon eri porukkaa,työajat vaan on mitä on,ikinä ei voi tietää milloin pääset  töistä...betonihommissa ei hytissämurjottajat ole kauaa yleensä viihtyneet,työkavereiden/asemahenkilökunnan kanssa täytyy tulla toimeen,muuten ei hommat pelaa.
Ei ole tää homma  monelle "alanvaihtajalle"  sopinut,kun on vuosia vetänyt pitkää linjaa pitkin maailmaa,ja sitten meinataan että olis kiva olla yöt kotona,niin  ovat hakeutuneet takaisin tien päälle,tai sitten niihin sorahommiin,niissä on myös yksinäisyyden kaipuuseen sopivia hommia,sekä myös sosiaalisia kunnallisteknisiä töitä. :ajoa:
...Kun sai niin halvalla...meissä kaikissa asuu pieni sulo vileeni...

Poissa vikke

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 310
  • Työajokki: FH4 460
Vs: Jakeluajo pk-seudulla.Kovaa työtä.
« Vastaus #2 : 28-11-2019, 12:55:17 »
Saisiko ammattilaisilta neuvoja?
Koovasti kiinnostaa jakelutyö kuorkilla pk-seudulla mut mut vielä on jäänyt miettimisen asteelle.

Puhutaan koko ajan kovaa duunia ja aikataulut tiukat.
Tietysti kokeilemalla se selviää.
Miten luokittelette onko kovaa duunia?

Mulla pätevyydet kunnossa BC kortti mut alalta 4 v. Ollut pois.

Onko homma koventunu vuosien saatossa?
Vai onko duunarit enää rautaa?

Mikä olisi helpoin tapa palata hommiin elintarvike ajo ainakin helppo lastata ku rullakot vaa oikeesee järjestykseen.
Kappaletavarassa saa varmasti pähkäillä.

Helpompi varmasti alkuun ajaa pienempiä autoja mut totuus varmasti pienissä autoissa jättiksiä enemmän joten pitää olla hyvä tuntemus.

Oon myös miettiny betoni/sora yms hommia mut sosiaallinen luonne tykkään jutella ihmisten kanssa ni se kuullostaa yksinäiseltä.
Kiitti.

Ainakin FB:n tuurauspörssiä selatessa tuntuu, että kova pula on elintarvikejakokuskeista pk-seudulla. Aika yleisesti tarjotaan yli TESsin olevaa palkkaa hyvälle työntekijälle.

Eikä elintarvikejako mitään ylivoimaisen raskasta ole. Normaali peruskunto ja oikeat työtekniikat ja -välineet auttaa pitkälle. Pk-seudusta ei kokemusta mutta täällä pohjoisessa ainakin K*skon jaossa hyvä meininki, aikataulut väljät ja nykyään otetaan huomioon myös kuljettajien ajo- ja lepoajat. Isoin miinus työajat, töihin lähdetään täällä yleensä viimeistään klo 4, pk-seudulla on varmaan myös iltavuoroa.

Poissa joko

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 73
Vs: Jakeluajo pk-seudulla.Kovaa työtä.
« Vastaus #3 : 28-11-2019, 13:07:53 »
Ainakin FB:n tuurauspörssiä selatessa tuntuu, että kova pula on elintarvikejakokuskeista pk-seudulla. Aika yleisesti tarjotaan yli TESsin olevaa palkkaa hyvälle työntekijälle.

Eikä elintarvikejako mitään ylivoimaisen raskasta ole. Normaali peruskunto ja oikeat työtekniikat ja -välineet auttaa pitkälle. Pk-seudusta ei kokemusta mutta täällä pohjoisessa ainakin K*skon jaossa hyvä meininki, aikataulut väljät ja nykyään otetaan huomioon myös kuljettajien ajo- ja lepoajat. Isoin miinus työajat, töihin lähdetään täällä yleensä viimeistään klo 4, pk-seudulla on varmaan myös iltavuoroa.

Samankaltaiset kokemukset hommasta. Tosin ei pk seudulla ja itse olen jakanut täysperällä ja vähän eri aika rytmillä ( työ lopetettiin noin 5 aamulla) Aika inhimillistä hommaa jos ei ole mikään aamuvirkku. Pk seudulla hommaan tuo haastetta varmasti se että paikat on monesti ahtaita lääviä mihin tavarat kiskotaan etuovien kautta ja pääsääntöisesti perälaudalla alas ja lumihangessa. Siitä on rekkaromantiikka aika kaukana. Kyömiöiden ovet saattaa olla pienemmät kuin rullakko eli lemppaat sitten tavarat rullakoista kylmiöön. Mitä kauemmaksi pk seudulta mennään niin sitä paremmaksi tuo homma on muuttunut ainakin sen mitä itse olen sitä tehnyt.

Poissa Jakorenki

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 3
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
Vs: Jakeluajo pk-seudulla.Kovaa työtä.
« Vastaus #4 : 29-11-2019, 07:41:50 »
Kiitos paljon antoisista vastauksista :)
Hyvinä pointteja ja tietoa.
On maakunnasta kotoisin ja olettanut samaa kaikki helponnee mitä kauempana isosta kaupungista

Joo tuurauspörssii seurannut siel aika usein hakevat kuskeja.
Ei muutaku kokeilemaan miltä homma tuntuu :)

Poissa Jirppa

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 16
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: "Virkavapaalla"
  • Työajokki: Volvo
Vs: Jakeluajo pk-seudulla.Kovaa työtä.
« Vastaus #5 : 30-11-2019, 12:40:14 »
Ei muutaku kokeilemaan miltä homma tuntuu :)

Kerro ihmeessä kokemuksistasi. Ois meinaan itelläkin mietinnässä, jos tuonne etelään muuttaa emännän kanssa, että jos sinne menis jakohommiin, niille tuntuu olevan kysyntää.

Poissa joko

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 73
Vs: Jakeluajo pk-seudulla.Kovaa työtä.
« Vastaus #6 : 30-11-2019, 13:56:15 »
Kerro ihmeessä kokemuksistasi. Ois meinaan itelläkin mietinnässä, jos tuonne etelään muuttaa emännän kanssa, että jos sinne menis jakohommiin, niille tuntuu olevan kysyntää.

Sanotaanko näin että jostain syystä sitä kysyntää on aina samoilla yrittäjillä. Jos asiat on kunnossa niin hiukan surkeampaankin hommaan saa kyllä kuskin vuosikymmeniksi. Sanoisin että ennen ensimmäistäkään yhteydenottoa mahdolliseen tulevaan työnantajaan kirjoita nimi Googleen ja katso milloin perustettu, omavaraisuusaste ja tulos. Aika monella jatkuvaa kuski pulaa kärsivällä omavaraisuusaste on nollan lähellä tai negatiivinen ja tulos tappiolla =>suhteellisen konkurssi kypsiä. Ja mikäli omavaraisuutta ei ole niin asiat missä voi säästää alkaa olla aika vähissä joten helpoiten sen saa kuskin palkasta pois. Nafta, auton rahoitus, verottaja, korjaamo ovat huonoja joustamaan hinnoissaan alaspäin. Tottakai on poikkeuksia ja taloustiedot ei uuden firman alussa useinkaan ole mitenkään houkuttelevaa luettavaa. Tälle alalle mahtuu niin monenlaista yrittäjää että...

Poissa Jirppa

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 16
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: "Virkavapaalla"
  • Työajokki: Volvo
Vs: Jakeluajo pk-seudulla.Kovaa työtä.
« Vastaus #7 : 30-11-2019, 14:36:26 »
Sanotaanko näin että jostain syystä sitä kysyntää on aina samoilla yrittäjillä. Jos asiat on kunnossa niin hiukan surkeampaankin hommaan saa kyllä kuskin vuosikymmeniksi. Sanoisin että ennen ensimmäistäkään yhteydenottoa mahdolliseen tulevaan työnantajaan kirjoita nimi Googleen ja katso milloin perustettu, omavaraisuusaste ja tulos. Aika monella jatkuvaa kuski pulaa kärsivällä omavaraisuusaste on nollan lähellä tai negatiivinen ja tulos tappiolla =>suhteellisen konkurssi kypsiä. Ja mikäli omavaraisuutta ei ole niin asiat missä voi säästää alkaa olla aika vähissä joten helpoiten sen saa kuskin palkasta pois. Nafta, auton rahoitus, verottaja, korjaamo ovat huonoja joustamaan hinnoissaan alaspäin. Tottakai on poikkeuksia ja taloustiedot ei uuden firman alussa useinkaan ole mitenkään houkuttelevaa luettavaa. Tälle alalle mahtuu niin monenlaista yrittäjää että...

Joo hyvä huomio. Kyllähän tuosta jo koulussakin varoteltiin. Mutta kuitenkin tarkotuksena ois päästä hommiin missä ei tarttes autossa nukkua, ainakaan välttämättä niin paljoa mitä nyt tässä talossa joutuu. Elämäntilanne kotona ei oikein suosi moista.

Poissa joko

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 73
Vs: Jakeluajo pk-seudulla.Kovaa työtä.
« Vastaus #8 : 30-11-2019, 15:31:52 »
Joo hyvä huomio. Kyllähän tuosta jo koulussakin varoteltiin. Mutta kuitenkin tarkotuksena ois päästä hommiin missä ei tarttes autossa nukkua, ainakaan välttämättä niin paljoa mitä nyt tässä talossa joutuu. Elämäntilanne kotona ei oikein suosi moista.

Samoista syistä itsekin vaihdoin ns pitkältä linjalta pois. Mutta kyllä pieleen meni. Autokuskin päivä on kaikkea muuta kun säännöllinen ja kun tuli työnantajalle aluksi annettua liikaa siimaa niin siinä meni sitten omat vaki hommat ja nyt sitten heittopussina (eli jokapäivä eri autolla toisten jätöksiä siivotessa). Heti kun lapset on isompia niin takaisin pidemmälle linjalle.
Vaikka sanoin tuosta talouspuoleata niin täytyy samaan hengenvetoon todeta että parhaat työpaikat itselläni ovat olleet niitä jotka ei maksa tes palkkaa. Työvuorot joustaa molempiin suuntiin eli jos halua niin voi tehdä enemmänkin ja saatiin ihan keskenämme sopia kuinka autoa milloinkin ajettiin kunhan vaan hommat hoitui. Nyt tessi palkkaus ja olisko 2 kertaa tullut ylib160h kuukaudessa. Pääsääntöisesti jää ain sinne 145 paikkeille tunnit tai vähän päälle. Kun ei ollut tes palkkausta niin tein noin 90h/2 viikkoa ja rahaa tuli sopivasti. Oli siis muuten tes mutta ylitöitä ei prosentilla. Lyhykäisyydessään jos ylityöt maksetaan prosentilla niin silloin niitä ei tule kuin äärimmäisen hädän edessä. Ja ymmärrän asian oikein hyvin kun asiakasta ei varmaankaan kiinnosta onko sen tavaran liikuttelijalla jo 160h tullut täyteen tilijakson 4 viikon loppupuolella. Eli auto ei yhtään enempää tienaa vaikka miehet painais ylitöitä tuplaplkalla

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: Jakeluajo pk-seudulla.Kovaa työtä.
« Vastaus #9 : 30-11-2019, 15:56:37 »
Vaikka sanoin tuosta talouspuoleata niin täytyy samaan hengenvetoon todeta että parhaat työpaikat itselläni ovat olleet niitä jotka ei maksa tes palkkaa. Työvuorot joustaa molempiin suuntiin eli jos halua niin voi tehdä enemmänkin ja saatiin ihan keskenämme sopia kuinka autoa milloinkin ajettiin kunhan vaan hommat hoitui. Nyt tessi palkkaus ja olisko 2 kertaa tullut ylib160h kuukaudessa. Pääsääntöisesti jää ain sinne 145 paikkeille tunnit tai vähän päälle. Kun ei ollut tes palkkausta niin tein noin 90h/2 viikkoa ja rahaa tuli sopivasti. Oli siis muuten tes mutta ylitöitä ei prosentilla. Lyhykäisyydessään jos ylityöt maksetaan prosentilla niin silloin niitä ei tule kuin äärimmäisen hädän edessä. Ja ymmärrän asian oikein hyvin kun asiakasta ei varmaankaan kiinnosta onko sen tavaran liikuttelijalla jo 160h tullut täyteen tilijakson 4 viikon loppupuolella. Eli auto ei yhtään enempää tienaa vaikka miehet painais ylitöitä tuplaplkalla
Jännä, miten monet sanoo että tes-talossa tunnit jää 70-75 välille per 2vk. Eihän ne voi jäädä, kun 80h on takuu. Eli se ei sit vissiin ollukaan tes-palkka?
Meillä nähdään se asia niin päin, että mieluummin maksaa muutaman tunnin ylitöitä per 2vk, kun että tarttis maksaa tyhjästä kotiin. Toki tuossa pojat pystyy huolehtimaan aika hyvin keskenään, kun reissuhommana ajetaan. Toinen lähtee ma-aamuna ja ajaa ke-alkuiltaan, toinen sitten siitä la-iltapäivään/alkuiltaan, niin sinne se 40-45h/vk asettuu. Vuoroista ovat sopineet sen verran, että vuoroviikoin alku- ja loppuviikkoa, niin tulee alkuviikkovuoron jälkeen käytännössä viikon vapaa. Vekslatkoon keskenään niin kauan, kun ei oo silmät mustana ja hommat tulee tehtyä. Kelpasi työsuojelutarkastajallekin, kun viimeksi kävi.

Poissa JakeH

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 653
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: JAKE
  • Titteli: Opiskelija
  • Työajokki: Lenovo
Vs: Jakeluajo pk-seudulla.Kovaa työtä.
« Vastaus #10 : 30-11-2019, 16:12:08 »
Itekki sain TES talossa keskimäärin 95h/2vk. Kiireisempään aikaan 135-145h/2vk. Oli toki vapaapäiviä, eikä mitään vakihommaa, ni sai tehtyäkki niitä tunteja.
Satakuntalaisesta keskustelusta ku ottaa vittuilun pois, ni ei jää jäljelle muuta, ku avonainen suu.

Poissa Liquidi

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 240
  • Sukupuoli: Mies
  • Löpökuski
  • Ikkunakyltti: Panu
  • Työajokki: Scania 560R
Vs: Jakeluajo pk-seudulla.Kovaa työtä.
« Vastaus #11 : 30-11-2019, 16:58:39 »
Jännä, miten monet sanoo että tes-talossa tunnit jää 70-75 välille per 2vk. Eihän ne voi jäädä, kun 80h on takuu. Eli se ei sit vissiin ollukaan tes-palkka?
Meillä nähdään se asia niin päin, että mieluummin maksaa muutaman tunnin ylitöitä per 2vk, kun että tarttis maksaa tyhjästä kotiin. Toki tuossa pojat pystyy huolehtimaan aika hyvin keskenään, kun reissuhommana ajetaan. Toinen lähtee ma-aamuna ja ajaa ke-alkuiltaan, toinen sitten siitä la-iltapäivään/alkuiltaan, niin sinne se 40-45h/vk asettuu. Vuoroista ovat sopineet sen verran, että vuoroviikoin alku- ja loppuviikkoa, niin tulee alkuviikkovuoron jälkeen käytännössä viikon vapaa. Vekslatkoon keskenään niin kauan, kun ei oo silmät mustana ja hommat tulee tehtyä. Kelpasi työsuojelutarkastajallekin, kun viimeksi kävi.
Tämä TES on mielenkiintoinen asia, ainakin kun kuuntelee millaisia variaatioita siitä on. Tiedän paikallisista yhden talon, jossa mainostetaan TES-palkkaa, paitsi sunnuntaista ja ylitöistä ei saa mitään. Sitten on taloja, jotka maksaa paremmin kuin TES, mutta pekkasia ei ole. Yhdessä TES-talossa ei makseta takuutunteja jne... Kerran huvitti kun yksi isäntä oikein ylpeänä kehui maksavansa TESsin mukaista palkkaa ja haukkui kaikki sopimuspalkkaa maksavat kilpailun vääristäjiksi. Sattumalta tiesin tämän isännän tessin, se oli liiton mukainen perustuntipalkka. Kysyin, että eikös TESsin mukaan maksaessa pitäis maksaa kaikki lisät ja pekkasetkin... Vaihdettiin sitten puheenaihetta. Mulle on ihan sama, mitä kukakin maksaa, mutta silloin ei pidä elvistellä TES-palkalla, jos se ei sitä ole.

Poissa joko

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 73
Vs: Jakeluajo pk-seudulla.Kovaa työtä.
« Vastaus #12 : 30-11-2019, 19:00:35 »
Minulla on se 100% tess pekkasineen ja kaikkine lisineen. Myös arkipyhiltä maksetaan palkka kotiin 8h osalta. Joten siinä ei valittamista. Kysyin alkuun jos jätettäisi ylityökorvaukset pois mutta ei siihen johtaja innostunut. Tykkäisin tehdä mieluummin 90h töitä/2 viikkoa kun 65-70h ja lopun aikaa näytellä tekevänsä jotain että tunnit tulee edes lähelle täyteen. Toki nyt aina jotain lampunvaihtoa ja pesua löytyy ettei se nyt ihan hukkaan mene se minun tuntien teko. Ja kaippa sillä sitten menee ihan hyvin kun kaikki vehkeet on omia ja uutena ostettuja. On tänäpäivänä aika harva joka saa autokaupasta uuden kuorma-auton mukaan sillä lailla ettei joka kuukausi muisteta laskulla

Poissa Rebel

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 7
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
Vs: Jakeluajo pk-seudulla.Kovaa työtä.
« Vastaus #13 : 30-11-2019, 20:32:02 »
Oon täs lueskellu monessakin paikassa näistä paljon puhutuista palkka asioista. Ja hivenen huvittaa se että niistä pidetään foorumeilla kovaa ja osin kriittistäkin meteliä. Kun jokainen työtä tekevä on ihan omin pikku kätösin laittanu nimensä työsopimukseen jossa palkka kerrotaan . Joku on tyytyväinen sovittuun palkkaan ja toinen taas TES palkkaan. Ja jos palkkaus ei mielytä niin se pitää työnantajan kanssa neuvotella eikä kiukutella kahvipöydissä tai some kanavissa.

Poissa VeeWee

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 247
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Alasta kiinnostunut
  • Työajokki: Kutter 9
Vs: Jakeluajo pk-seudulla.Kovaa työtä.
« Vastaus #14 : 30-11-2019, 20:49:04 »
Oon täs lueskellu monessakin paikassa näistä paljon puhutuista palkka asioista. Ja hivenen huvittaa se että niistä pidetään foorumeilla kovaa ja osin kriittistäkin meteliä. Kun jokainen työtä tekevä on ihan omin pikku kätösin laittanu nimensä työsopimukseen jossa palkka kerrotaan . Joku on tyytyväinen sovittuun palkkaan ja toinen taas TES palkkaan. Ja jos palkkaus ei mielytä niin se pitää työnantajan kanssa neuvotella eikä kiukutella kahvipöydissä tai some kanavissa.
Alipalkkauksen pitäisi olla rangaistavaa, tervehtyisi ala kummasti.

Poissa joko

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 73
Vs: Jakeluajo pk-seudulla.Kovaa työtä.
« Vastaus #15 : 30-11-2019, 21:35:25 »
Oon täs lueskellu monessakin paikassa näistä paljon puhutuista palkka asioista. Ja hivenen huvittaa se että niistä pidetään foorumeilla kovaa ja osin kriittistäkin meteliä. Kun jokainen työtä tekevä on ihan omin pikku kätösin laittanu nimensä työsopimukseen jossa palkka kerrotaan . Joku on tyytyväinen sovittuun palkkaan ja toinen taas TES palkkaan. Ja jos palkkaus ei mielytä niin se pitää työnantajan kanssa neuvotella eikä kiukutella kahvipöydissä tai some kanavissa.
En muuten ole vielä ikänä eläissäni pidellyt työsopimusta käsissäni ja työttömänä olin viimeksi muistaakseni 14 vuotiaana kuukauden kun kesätyöpikassa oli joku typerä sääntö että eivät palkanneet alle 15 v niin piti odottaa puoleen kesään että tuo vaatimus täyttyi. Aina on työtä tekevälle löytynyt ja oikeastaan itselleni kävisi vallan hyvin läpituntipalkkaus tai joku muukin kun tes. Ja miksipä sen tessin tarttis edes minua koskea kun en eläissäni ole maksanut penniäkään mihinkään liiton kassaan, en edes "Loimaan" kassaan. Mutta alan yleisen tervehtymisen kannalta olisi reilua yrittäjiä kohtaan että ttövoimakulut olisi kaikilla toimijoilla suurinpiirtein samat. Tuskinpa tuola kukaan tienpäällä ihan kökkäpalkalla liikkuu mikäli kuski ja auto kotimaisia. Itselläni parhaat tilit olen tehnyt kilometri palkalla jossabpurku/lastaus paikasta tuli aina tunnin palkka. Eikä se km taksakaan huono ollut.

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4290
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Jakeluajo pk-seudulla.Kovaa työtä.
« Vastaus #16 : 30-11-2019, 22:08:54 »
Alipalkkauksen pitäisi olla rangaistavaa, tervehtyisi ala kummasti.

pitäis kyllä, 2500 ihmisen mielestä... se ei oikeen riitä.https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/3904
Escucha el Oi!

Poissa Sycorax

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 727
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Linjuri-ässä
Vs: Jakeluajo pk-seudulla.Kovaa työtä.
« Vastaus #17 : 30-11-2019, 23:48:48 »
Sitä vaan miettii, mitä rahtipuolella tehdään väärin kun bussipuolella isot talot maksaa täysin tessin mukaan ja voittaa silti ajoja. Tai siis onhan se pakkokin maksaa jos haluaa saada kuljettajia. Toki työajat on sitten melko tarkkaan kellotettu ja muutenkin säästetään löysät pois.

Poissa joko

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 73
Vs: Jakeluajo pk-seudulla.Kovaa työtä.
« Vastaus #18 : 01-12-2019, 09:53:49 »
Sitä vaan miettii, mitä rahtipuolella tehdään väärin kun bussipuolella isot talot maksaa täysin tessin mukaan ja voittaa silti ajoja. Tai siis onhan se pakkokin maksaa jos haluaa saada kuljettajia. Toki työajat on sitten melko tarkkaan kellotettu ja muutenkin säästetään löysät pois.

Ei kyllä todellakaan makseta mikäli ajetaan pk seudulta vaikka 350km pohjoista kohti. Tuosta tessistä vielä niin kyllä ne minullekin täyteen olisi maksettu mutta en huolinut. Jos en mitään tee niin ei tarvitse kyllä mitään maksaakkaan. Onneksi on suhteita jokapuolelle että se on yksi puhelinsoitto yleensä niin on oltu sitten muualla heittämässä keikka. Tuleva perjantai on taas hyvä esimerkki. Vakipaikasta 8h palkka koska arkipyhä ja sitten menen toiselle firmalle ajamaan pe ja la. Perjantaina tulee 9h tuplapalkalla eli toisinsnoen 18h palkka ja sitten Vakipaikasta arkipyhäkorvaus 8h. Ei se 26h palkka yhdeltä päivältä mitenkään huono ole.
Mutta nyt aletaan olla aika kaukana pk seudun jakohommista kyllä :D tietääkö joku sanoa esim inexin lyhyen matkan jako autot lastaako ne kuormat samasta paikkaa kun muutkin? Vai siirretäänkö ne runkokuormina johonkin lähemmäksi keskustaa täysperällä? Suhteellisen vähän siellä on nuppiautoja näkynyt mut mihinkähän aikoihin niiden lastaukset on jos ne suoran sieltä lastaa?

Poissa MJU

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 33
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Yleensä FH9 -06
Vs: Jakeluajo pk-seudulla.Kovaa työtä.
« Vastaus #19 : 17-12-2019, 11:52:57 »
Tuosta tessistä vielä niin kyllä ne minullekin täyteen olisi maksettu mutta en huolinut.
Kukin taaplaan tyylillään. Pakko kuitenkin mainita että tuo on käytännössä yrittäjän riskin ottamista renkinä.

Poissa pertti

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 144
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volvo
Vs: Jakeluajo pk-seudulla.Kovaa työtä.
« Vastaus #20 : 17-12-2019, 20:43:13 »
Sanotaanko näin että jostain syystä sitä kysyntää on aina samoilla yrittäjillä. Jos asiat on kunnossa niin hiukan surkeampaankin hommaan saa kyllä kuskin vuosikymmeniksi. Sanoisin että ennen ensimmäistäkään yhteydenottoa mahdolliseen tulevaan työnantajaan kirjoita nimi Googleen ja katso milloin perustettu, omavaraisuusaste ja tulos. Aika monella jatkuvaa kuski pulaa kärsivällä omavaraisuusaste on nollan lähellä tai negatiivinen ja tulos tappiolla =>suhteellisen konkurssi kypsiä. Ja mikäli omavaraisuutta ei ole niin asiat missä voi säästää alkaa olla aika vähissä joten helpoiten sen saa kuskin palkasta pois. Nafta, auton rahoitus, verottaja, korjaamo ovat huonoja joustamaan hinnoissaan alaspäin. Tottakai on poikkeuksia ja taloustiedot ei uuden firman alussa useinkaan ole mitenkään houkuttelevaa luettavaa. Tälle alalle mahtuu niin monenlaista yrittäjää että...

Ei kannattaisi sokeana luottaa niihin mitä ilmaiseksi näkee. Niissä laskelmissa kun saadaan omavaraisuusaste heikoksi vaikka kun firma on isännälle velkaa jne. jne. Ainut oikea keino yrityksen todellisen tilan selvittämiseen on ostaa tilinpäätökset ja mielellään vaikka pari eri reittausta.

Jännä, miten monet sanoo että tes-talossa tunnit jää 70-75 välille per 2vk. Eihän ne voi jäädä, kun 80h on takuu. Eli se ei sit vissiin ollukaan tes-palkka?
Meillä nähdään se asia niin päin, että mieluummin maksaa muutaman tunnin ylitöitä per 2vk, kun että tarttis maksaa tyhjästä kotiin. Toki tuossa pojat pystyy huolehtimaan aika hyvin keskenään, kun reissuhommana ajetaan. Toinen lähtee ma-aamuna ja ajaa ke-alkuiltaan, toinen sitten siitä la-iltapäivään/alkuiltaan, niin sinne se 40-45h/vk asettuu. Vuoroista ovat sopineet sen verran, että vuoroviikoin alku- ja loppuviikkoa, niin tulee alkuviikkovuoron jälkeen käytännössä viikon vapaa. Vekslatkoon keskenään niin kauan, kun ei oo silmät mustana ja hommat tulee tehtyä. Kelpasi työsuojelutarkastajallekin, kun viimeksi kävi.

Voisin alkaa tommoseen hommaan. Koska voin aloittaa?

Poissa tekele

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 409
  • Jokapaikanhöylä
  • Ikkunakyltti: MANU
  • Titteli: ...
  • Työajokki: FH
Vs: Jakeluajo pk-seudulla.Kovaa työtä.
« Vastaus #21 : 22-12-2019, 01:44:41 »
Jännä, miten monet sanoo että tes-talossa tunnit jää 70-75 välille per 2vk. Eihän ne voi jäädä, kun 80h on takuu. Eli se ei sit vissiin ollukaan tes-palkka?
Meillä nähdään se asia niin päin, että mieluummin maksaa muutaman tunnin ylitöitä per 2vk, kun että tarttis maksaa tyhjästä kotiin. Toki tuossa pojat pystyy huolehtimaan aika hyvin keskenään, kun reissuhommana ajetaan. Toinen lähtee ma-aamuna ja ajaa ke-alkuiltaan, toinen sitten siitä la-iltapäivään/alkuiltaan, niin sinne se 40-45h/vk asettuu. Vuoroista ovat sopineet sen verran, että vuoroviikoin alku- ja loppuviikkoa, niin tulee alkuviikkovuoron jälkeen käytännössä viikon vapaa. Vekslatkoon keskenään niin kauan, kun ei oo silmät mustana ja hommat tulee tehtyä. Kelpasi työsuojelutarkastajallekin, kun viimeksi kävi.

Meillä vuorottelee tuo et tehdään yli tai alle. Vuorosuunnittelu on aina joko vähintään 80 tunnille tai selvästi alle. Sitä vaan ei osata siellä postintaipaleen norsunluutornissa päättää, kumpi on pahempi... Niinpä sitä sit saa välillä tehdä 100 tuntia per 2 viikkoo ja välillä 70 (+ maksetut täytöt)... Ei oo mitään logiikkaa siinä et miten tää menee...