0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Pöllinajoon pilkki kopin taakse ja 2:lla B-linkillä pelaa kärry kerralla metsästä ja tie osuudet pitkänä.
Hieman voisin vasta-alkajan(Siis ihan yleisesti koko alalla vasta-alkaja) suusta turinoida tästä HCT-järkäleestä. Oon nyt jonkun aikaa moista ajellut. Yhdistelmän toteutus on siis veturi, jonka perässä tavallinen puoliperävaunu, jonka perseeseen asennettu vetokita yms ja sen perässä sitten dollyn avustamana toinen puoliperävaunu.Ei voi muuta sanoa, kuin että odotan "innolla" talvea Ajelin just tänään kotimatkalla sattumalta kollegan perässä joka samallaista HCT:tä veti ja hyi helvetti se takakärrin sivuttaisliike. Ihan kuivalla tiellä heittelee sivuttain suuntaan jos toiseen pahimmillaan jopa metrin. Ja omassa ajossa töystyisellä tiellä(joita tässä maakunnassa riittää) tuntuu, että keulakin käy ilmassa.Ja kyllähän tuo ~9m lisää pituutta muistuttaa aina olemassaolostaan, siinä missä kaksvitosella saattoi joitain risteyksiä mennä perstuntumalta, tolla saa joka risteyksessä seurata ja kurkkia peilejä ja ihan helvetisti saa ottaa tilaa, todellakin tulee tarpeeseen sanonta "kaikki tila käyttöön mitä saa".No ei siinä, jatketaan harjoituksia. Mielenkiintoista tässä on myös se, että rekkakortti mulla on ollut taskussa vasta puoli vuotta ja vain tasan kolme kertaa oon koskenut "normaaliin" täysperään, kaikki muu on ollut B-junaa ja nyt uutena tuttavuutena tuota HCT:tä. Liekö sitä edes osaisi sellaisella "normaalilla" täysperällä ajaa. Näyttävät jo nyt omaan silmään aika lyhyiltä nuo kaksvitoset, kun verrokkina on aina se oma huomattavatsi pitempi ajokki. Noh, saapahan sitä maankuuluisaa ajokokemusta tulevaisuutta varten.
ja tapit puolityhjinä, kunnei painot noussu samalla, vaan jäi siihen 76tn
Oon kuullu huhua että moni "pitkän linjan" firma haluaisi nostaa painoja, koska hct:t kulkee puoli kuormalla kantavuuden loppuessa kesken. Mutta onneks väylä virasto on vastaan tätä... Mut saas nähä ettei tule vastaavaa systeemiä kuin ruotsissa on. (eli tieverkosto jaetaan kantavuuksien mukaan.)
Mun ammattiylpeys ei ainakaan ole kiinni mistään kuormatilan tai yhdistelmän pituudesta, yhdessä puolikkaassakin on liikaa pituutta, takaylitys pois niin ois kiva touhuta.Säälien katson jokaista pitkän auton kuskia.
No joojoo, tottakai saa maksaa enempi palkkaa kuin TES määrittelee, mutta tällä alalla on enempikin tahto maksaa vielä vähän vähemmän.
Miten tuo vastuun kasvaminen näkyy sitten kuljettajalle? Mä toivon että kuskeille olisi joku sovittu extra palkkio mutta veikkaan että normi palkalla mennään.
Syksyllä vasta tulee työehtosopimuksen muutospöydälle käsiteltäväks tuo pitkän yhdistelmän kuljettajan palkkataulukko, eli tuskin ainakaan ennen kevättä on käytössä
Okei pituutta eli tilavuutta tarvitaan nyytiajoissa ja rungoissa, mutta tuli tuolla eilen sellanenkin skallin tutkimustulos esille, että todellisuudessa 70% maantielujetuksista yhdistelmillä osuu painoluokkaan 64-68tn eli ei ainakaan painoissa oikeasti ole nostopaineita ja onhan se niinkin että se 30% on vähentänyt kokonais tarvetta kasvattaa ajoneuvokantaa noin 10% mika on tämän kokoisessa maassa käsittääkseni paljon. Niin ja tuo jälkimmäinenhän on arvio eikä absoluuttinen totuus.
Ja jos kattoo massa/bulk ym täysien painojen hommia, niin aivan uusia 68t yhdistelmiä tuntuu tulevan yllättävän paljon.
74tn yhdistelmiä on hakkeen ajoon ainakin tullu nyt useampia, meilläkin sellainen on ja tuleva uus yhdistelmä on myös. Eli 4 aks vetäjä ja 6 akselinen sinkkupyörä kärry.