Kirjoittaja Aihe: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä. ( HCT )  (Luettu 39231 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tuusa

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 199
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Tuusa
  • Titteli: Duunari
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #88 : 28-06-2019, 12:58:22 »
Pöllinajoon pilkki kopin taakse ja 2:lla B-linkillä pelaa kärry kerralla metsästä ja tie osuudet pitkänä.

Ei taida kannattaa kun kokonaismassa on "vain" 76 tonnia. Sen saa täyteen lyhyilläkin yhdistelmillä.

Jos vielä massoja korottavat niin sitten tietysti toisin.

Poissa pertti

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 144
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volvo
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #89 : 29-06-2019, 10:07:20 »
Hieman voisin vasta-alkajan(Siis ihan yleisesti koko alalla vasta-alkaja) suusta turinoida tästä HCT-järkäleestä. Oon nyt jonkun aikaa moista ajellut. Yhdistelmän toteutus on siis veturi, jonka perässä tavallinen puoliperävaunu, jonka perseeseen asennettu vetokita yms ja sen perässä sitten dollyn avustamana toinen puoliperävaunu.

Ei voi muuta sanoa, kuin että odotan "innolla" talvea  :koff: Ajelin just tänään kotimatkalla sattumalta kollegan perässä joka samallaista HCT:tä veti ja hyi helvetti se takakärrin sivuttaisliike. Ihan kuivalla tiellä heittelee sivuttain suuntaan jos toiseen pahimmillaan jopa metrin. Ja omassa ajossa töystyisellä tiellä(joita tässä maakunnassa riittää) tuntuu, että keulakin käy ilmassa.

Ja kyllähän tuo ~9m lisää pituutta muistuttaa aina olemassaolostaan
, siinä missä kaksvitosella saattoi joitain risteyksiä mennä perstuntumalta, tolla saa joka risteyksessä seurata ja kurkkia peilejä ja ihan helvetisti saa ottaa tilaa, todellakin tulee tarpeeseen sanonta "kaikki tila käyttöön mitä saa".

No ei siinä, jatketaan harjoituksia.  :ajoa:

Mielenkiintoista tässä on myös se, että rekkakortti mulla on ollut taskussa vasta puoli vuotta ja vain tasan kolme kertaa oon koskenut "normaaliin" täysperään, kaikki muu on ollut B-junaa ja nyt uutena tuttavuutena tuota HCT:tä. Liekö sitä edes osaisi sellaisella "normaalilla" täysperällä ajaa. Näyttävät jo nyt omaan silmään aika lyhyiltä nuo kaksvitoset, kun verrokkina on aina se oma huomattavatsi pitempi ajokki.  :vihel: Noh, saapahan sitä maankuuluisaa ajokokemusta tulevaisuutta varten.

Ei taida kuitenkaan 34m olla noilla specseillä.

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2149
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #90 : 01-07-2019, 06:16:36 »
ja tapit puolityhjinä, kunnei painot noussu samalla, vaan jäi siihen 76tn

Oon kuullu huhua että moni "pitkän linjan" firma haluaisi nostaa painoja, koska hct:t kulkee puoli kuormalla kantavuuden loppuessa kesken. Mutta onneks väylä virasto on vastaan tätä... Mut saas nähä ettei tule vastaavaa systeemiä kuin ruotsissa on. (eli tieverkosto jaetaan kantavuuksien mukaan.)
« Viimeksi muokattu: 01-07-2019, 06:19:41 kirjoittanut Saunis »
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa James

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 544
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: DAF
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #91 : 02-07-2019, 07:16:55 »
Oon kuullu huhua että moni "pitkän linjan" firma haluaisi nostaa painoja, koska hct:t kulkee puoli kuormalla kantavuuden loppuessa kesken. Mutta onneks väylä virasto on vastaan tätä... Mut saas nähä ettei tule vastaavaa systeemiä kuin ruotsissa on. (eli tieverkosto jaetaan kantavuuksien mukaan.)

Eikös niiden pitäny alkaa jotai semmosta suunnittelemaan heti näiden mittamuutosten jälkeen?

Poissa JakeH

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 653
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: JAKE
  • Titteli: Opiskelija
  • Työajokki: Lenovo
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #92 : 02-07-2019, 11:38:31 »
Nuohan on nykyään kaikille vapaat pituudet ja painot. Erityisluvalla saa painoja nostettua, jos sen luvan saa
Satakuntalaisesta keskustelusta ku ottaa vittuilun pois, ni ei jää jäljelle muuta, ku avonainen suu.

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #93 : 04-07-2019, 22:19:48 »
tätä kun luki, niin tuntui että rengeillä on jostain syystä isäntien ongelmat.

ei se kuskin ongelma mikä mahtuu kyytiin ja mikä ei, vaikka ottaisitte ne ylimääräiset kamat sängylle niin seuraavalla kerralla sekään ei riitä. Aina se tila loppuu kesken, kun ahneus iskee.


Mun ammattiylpeys ei ainakaan ole kiinni mistään kuormatilan tai yhdistelmän pituudesta, yhdessä puolikkaassakin on liikaa pituutta, takaylitys pois niin ois kiva touhuta.

Säälien katson jokaista pitkän auton kuskia.
Escucha el Oi!

Poissa Poke

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1105
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: SA-Vihreät
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #94 : 04-07-2019, 23:33:11 »



Mun ammattiylpeys ei ainakaan ole kiinni mistään kuormatilan tai yhdistelmän pituudesta, yhdessä puolikkaassakin on liikaa pituutta, takaylitys pois niin ois kiva touhuta.

Säälien katson jokaista pitkän auton kuskia.
:ajoa: Tässä asiassa olen samaa mieltä
Qualitas Potentia Nostra    Laadussa voimamme

Poissa JakeH

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 653
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: JAKE
  • Titteli: Opiskelija
  • Työajokki: Lenovo
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #95 : 04-07-2019, 23:37:58 »
Omasta puolesta sais maksimi mitat olla 25,25m, 4,2m ja 60tn
Satakuntalaisesta keskustelusta ku ottaa vittuilun pois, ni ei jää jäljelle muuta, ku avonainen suu.

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #96 : 06-07-2019, 18:51:56 »
täytyy vielä sen verran sanoa, että tes-mimipalkat tarttis näkyä paljon paremmin suhteutettuna ajoneuvon kokoon, työn haastavuuteen sekä tuottavuuteen.

samalla työkokemuksalla henkilö/pakettiauto/traktoritokuskin ja tuollaisen 76T 34,5m yhdistelmäkuskin palkan erotus on 1,22€  :koff: :koff: Ei voi olla todellista, arvostus on täysin nolla ja kravaattikaulat toimistoissa repii ne voitot. Joku vihree lippu vielä firman lipputankoon heilumaan kun maailmaa tässä pelastetaan.

No joojoo, tottakai saa maksaa enempi palkkaa kuin TES määrittelee, mutta tällä alalla on enempikin tahto maksaa vielä vähän vähemmän.
Escucha el Oi!

Poissa tekele

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 409
  • Jokapaikanhöylä
  • Ikkunakyltti: MANU
  • Titteli: ...
  • Työajokki: FH
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #97 : 06-07-2019, 22:28:50 »
No joojoo, tottakai saa maksaa enempi palkkaa kuin TES määrittelee, mutta tällä alalla on enempikin tahto maksaa vielä vähän vähemmän.

Joo enpä ole kuullut jätepakkaria ja kaljanjakoa pk-seudulla/isoimmissa kaupungeissa lukuunottamatta vielä mistään hommasta, josta luvataan avoimesti jo työpaikkailmoituksessa yli TES... Ja siitä kaljanjaostakin se olikin sit läpitunti, et parempi oli sit saada hommat hoidettua 80h/2vko suoritteella aikaikkunassa 8-18...

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2149
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #98 : 07-07-2019, 20:18:45 »
Muutama vuosi sitten oli vielä jotain ammattiylpeyttä, muttei sitä nykyään näistä hommista ainakana ite löydä.

Ihan vain mielenkiinnon takia tuommoista pitkää olisi ehkä kiva koittaa mutta toisaalta nämä purkupaikat on vähän tiukkoja nykyiselle 25m pituisellekkin.
Eli jos olisi pitee yhdistelmä menisi homma jo monessa paikkaa liian hankalaksi ja sitten pitäisi ryhtyä telailemaan kuormia vielä enemmän...

Ja mikä itellä noita yhdistelmiä vastaan eniten pökkii on juurikin tuo palkkaus. Kuormatila kasvaa noin 25% (moduuliin verrattuna) ja palkka ei kasva mitenkään, ellei ole erikseen sovittu.
Mutta isommassa suhteessa kasvaa ongelmat. Eipä tommosta +30m yhdistelmää enää ihan joka paikkaan pistetä parkkiin. (esim Laitilan Shell)
Miten tuo vastuun kasvaminen näkyy sitten kuljettajalle? Mä toivon että kuskeille olisi joku sovittu extra palkkio mutta veikkaan että normi palkalla mennään.
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa Tuusa

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 199
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Tuusa
  • Titteli: Duunari
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #99 : 07-07-2019, 21:14:10 »
Miten tuo vastuun kasvaminen näkyy sitten kuljettajalle? Mä toivon että kuskeille olisi joku sovittu extra palkkio mutta veikkaan että normi palkalla mennään.

Eikö se riitä, että säilyy työpaikka? Kysyy työnantaja.

Nyt näkyy jo paljon kahden puolikkaan yhdistelmiä niin eikö se jonkin laskuopin mukaan ole tehnyt toisesta kuljettajasta työttömän? Onnellinen se, jolla hommat jatkuu edes entisellä palkalla.

Poissa JakeH

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 653
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: JAKE
  • Titteli: Opiskelija
  • Työajokki: Lenovo
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #100 : 07-07-2019, 21:21:31 »
Syksyllä vasta tulee työehtosopimuksen muutospöydälle käsiteltäväks tuo pitkän yhdistelmän kuljettajan palkkataulukko, eli tuskin ainakaan ennen kevättä on käytössä
Satakuntalaisesta keskustelusta ku ottaa vittuilun pois, ni ei jää jäljelle muuta, ku avonainen suu.

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #101 : 16-07-2019, 23:23:23 »
Syksyllä vasta tulee työehtosopimuksen muutospöydälle käsiteltäväks tuo pitkän yhdistelmän kuljettajan palkkataulukko, eli tuskin ainakaan ennen kevättä on käytössä

eipä se montaa senttiä silti tule olemaan, ei noilla kuskit rikastu. joku muu ehkä, mutta enpä usko siihenkään. aina ne hinnat on poljettu alas jos onkin hetken näyttäny hyvälle.
Escucha el Oi!

Poissa andy

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 716
  • Sukupuoli: Mies
  • Kolmostie, taakse jo jäänyttä elämää
  • Ikkunakyltti: ANDY jos on matkassa
  • Titteli: Eläkeläinen
  • Työajokki: Haittiksella
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #102 : 18-08-2019, 16:31:55 »
Okei pituutta eli tilavuutta tarvitaan nyytiajoissa ja rungoissa, mutta tuli tuolla eilen sellanenkin skallin tutkimustulos esille, että todellisuudessa 70% maantielujetuksista yhdistelmillä osuu painoluokkaan 64-68tn eli ei ainakaan painoissa oikeasti ole nostopaineita ja onhan se niinkin että se 30% on vähentänyt kokonais tarvetta kasvattaa ajoneuvokantaa noin 10% mika on tämän kokoisessa maassa käsittääkseni paljon. Niin ja tuo jälkimmäinenhän on arvio eikä absoluuttinen totuus.

Poissa pertti

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 144
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volvo
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #103 : 18-08-2019, 17:54:10 »
Okei pituutta eli tilavuutta tarvitaan nyytiajoissa ja rungoissa, mutta tuli tuolla eilen sellanenkin skallin tutkimustulos esille, että todellisuudessa 70% maantielujetuksista yhdistelmillä osuu painoluokkaan 64-68tn eli ei ainakaan painoissa oikeasti ole nostopaineita ja onhan se niinkin että se 30% on vähentänyt kokonais tarvetta kasvattaa ajoneuvokantaa noin 10% mika on tämän kokoisessa maassa käsittääkseni paljon. Niin ja tuo jälkimmäinenhän on arvio eikä absoluuttinen totuus.

Ja jos kattoo massa/bulk ym täysien painojen hommia, niin aivan uusia 68t yhdistelmiä tuntuu tulevan yllättävän paljon.

Poissa tekele

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 409
  • Jokapaikanhöylä
  • Ikkunakyltti: MANU
  • Titteli: ...
  • Työajokki: FH
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #104 : 18-08-2019, 19:56:10 »
Ja jos kattoo massa/bulk ym täysien painojen hommia, niin aivan uusia 68t yhdistelmiä tuntuu tulevan yllättävän paljon.

Taitaa 68-tonninen jäädä paremmalle "hyötysuhteelle" verrattuna 76-tonniseen... (Hyötykuorma ei enää kasva samassa suhteessa kokonaismassan kanssa ton viimeisen 8t lisäyksen kanssa...)

Firman menokuormina kaljaa ajavat "HCT:t" jauhaa vajailla lavametreillä sen ekan sivun, kun 76t kokonaismassa tulee täyteen ennen lavametrien loppumista. Nyytti-/palautuskuormalla toiseen suuntaan taas loppuu vieläkin lavametrit ennen kantavuutta.
« Viimeksi muokattu: 18-08-2019, 19:59:52 kirjoittanut tekele »

Poissa JakeH

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 653
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: JAKE
  • Titteli: Opiskelija
  • Työajokki: Lenovo
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #105 : 18-08-2019, 20:02:25 »
Ja jos kattoo massa/bulk ym täysien painojen hommia, niin aivan uusia 68t yhdistelmiä tuntuu tulevan yllättävän paljon.
Lapväärttiin on ainaki ny tullu 76tn B-junia, ja 4aks nuppeja 6aks sinkkupyöräkärrien eteen. Mitä tolla jälkimmäisellä sitte kokonaispaino on, en tiedä, mutta taitaa siinäkin olla ainakin yli 70tn. Toki sielläkin on Ruottin vehkeet vanhanmallisia yhistelmiä, kun ei vastaavaa hyötyä ole isommista
Satakuntalaisesta keskustelusta ku ottaa vittuilun pois, ni ei jää jäljelle muuta, ku avonainen suu.

Poissa HeceR

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 911
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: HeceR
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #106 : 18-08-2019, 20:12:52 »
Jotenkin ynnäilisin näin maalaismatikalla, että esim 69t yhdistelmä olis aika hyvä. Saa sinkkupyörillä pidettyä kulutusta pienempänä ja onhan se kärry kuitenkin kevyempi kuin 76t junassa.
Eiköhän tuo kestä, kun laittaa pari nippusidettä ja teippiä...

Poissa Petu

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 271
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Petteri
  • Titteli: Opiskelija
  • Työajokki: Tietokone
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #107 : 19-08-2019, 12:19:24 »
74tn yhdistelmiä on hakkeen ajoon ainakin tullu nyt useampia, meilläkin sellainen on ja tuleva uus yhdistelmä on myös. Eli 4 aks vetäjä ja 6 akselinen sinkkupyörä kärry.
Lisää kaasua, oja syvenee.

Poissa alfred_j_kwak

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 248
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: MB actross
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #108 : 21-08-2019, 11:53:36 »
74tn yhdistelmiä on hakkeen ajoon ainakin tullu nyt useampia, meilläkin sellainen on ja tuleva uus yhdistelmä on myös. Eli 4 aks vetäjä ja 6 akselinen sinkkupyörä kärry.

Paljon tollasessa 74t on eroa kantavuudessa vs. 76t?

Poissa Amatimees

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 228
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Orja
  • Työajokki: Pallorekka
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #109 : 22-08-2019, 12:16:35 »
Ainaki karkeasti laurell hakeauto 25.25m pitkä ja 4.35m korkee niin kantavuus 49.5tn...kok paino 76tn
On mulla euro, että en minä köyhä ole.