Kirjoittaja Aihe: Lakipykälä, vastuu, velvollisuus keskutelua alasta  (Luettu 19853 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mik@_75

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Sukupuoli: Mies
Eli, tänne on tarkoitus listata pahimmat karikot, jotka saattavat aiheuttaa irtisanomisia.

Vähän niinkuin, näin saa tehdä, ja näin ei saa tehdä.

Tämä siksi, että osaisit välttää tekemästä mitään semmoista, joka saattaisi aiheuttaa välittömän irtisanomis uhan, ja toisaaltaan, jos sut on irtisanottu, niin sitten täältä voi tarkistaa, onko se laillinen/aiheellinen.

Ja asiasta enemmän tietävät jatkaa tästä :hattu:

Kimmo muok. hieman  :hattu:
« Viimeksi muokattu: 17-02-2008, 13:11:28 kirjoittanut Kimmo »

Poissa mari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 617
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Duunari
Vs: Vinkkejä alalla oleville/aikoville.
« Vastaus #1 : 14-02-2008, 17:55:35 »
Eihän tarkisteta täältä jos irtisanottu...? Siihen on virallisetkin osoitteet, josta tulee varmaa tietoa.
Sitä saa mitä tilaa ehkä opit sen sä nyt, kun kaiken itse pilaa on turha olla pettynyt. -Yölintu-

Poissa ilpo

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 174
  • Sukupuoli: Mies
    • kuvia
  • Ikkunakyltti: IPE
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: pirkka r560
Vs: Vinkkejä alalla oleville/aikoville.
« Vastaus #2 : 14-02-2008, 17:59:03 »
Eihän tarkisteta täältä jos irtisanottu...? Siihen on virallisetkin osoitteet, josta tulee varmaa tietoa.

joo akt auttaa jos on jäsenenä, tältä foorumilta oon lukenu aikas mielenkiintosia irtisanomisen syitä jotka ilmottaisin kyl heti akt:hen jos niitten perusteilla monoa saisin.
Demokratian bugi. Idiootin ääni on yhtä painava kuin viisaan

Poissa mari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 617
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Duunari
Vs: Vinkkejä alalla oleville/aikoville.
« Vastaus #3 : 14-02-2008, 18:06:04 »
joo akt auttaa jos on jäsenenä, tältä foorumilta oon lukenu aikas mielenkiintosia irtisanomisen syitä jotka ilmottaisin kyl heti akt:hen jos niitten perusteilla monoa saisin.

 On sitä oikeuksia työnantajallakin.  :suru:
Sitä saa mitä tilaa ehkä opit sen sä nyt, kun kaiken itse pilaa on turha olla pettynyt. -Yölintu-

Poissa ilpo

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 174
  • Sukupuoli: Mies
    • kuvia
  • Ikkunakyltti: IPE
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: pirkka r560
Vs: Vinkkejä alalla oleville/aikoville.
« Vastaus #4 : 14-02-2008, 18:11:29 »
On sitä oikeuksia työnantajallakin.  :suru:
on toki sekä työnantajalla että työntekijällä on oikeuksia ja velvollisuuksia  ;)
Demokratian bugi. Idiootin ääni on yhtä painava kuin viisaan

Poissa T@ikku

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 16
  • Sukupuoli: Nainen
  • <3 Mik@n vaimoke <3
Vs: Vinkkejä alalla oleville/aikoville.
« Vastaus #5 : 14-02-2008, 18:12:35 »
joo akt auttaa jos on jäsenenä, tältä foorumilta oon lukenu aikas mielenkiintosia irtisanomisen syitä jotka ilmottaisin kyl heti akt:hen jos niitten perusteilla monoa saisin.

Ipe puhut asiaa :aamen:
*poissa silmistä, poissa mielestä*

Poissa Mik@_75

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Vinkkejä alalla oleville/aikoville.
« Vastaus #6 : 14-02-2008, 18:52:53 »
On sitä oikeuksia työnantajallakin.  :suru:

Juujuu, onon, emmää sitä noin tarkoittanu.. Vaan, juurikin, koska työnantajalla on niitä oikeuksia, niin lupakurssit käyneet henkilöt voisivat vähän valoittaa, mitkä mahdollisia syitä ovat??

Ihan vaan sillä, että muutamaakin tyyppiä oon alalle "vokotellu" ja saanukkin joitain. Sitten alkaa tulla pommeja, joista en oo tienny mitään, eli monesti on mullakin ollu työpaikka vaarassa, itse sitä tiedostamatta, joten juurikin tuommoisista syistä, ois kiva kuulla, että mitä saa, ja mitä ei saa tehdä.

Saa muutkin, jo alalla olevat, sekä alalle aikovat tärkeetä tietoa, niin voi sitten jo alusta lähtien tehdä, kuten kuuluu??

Poissa Mik@_75

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Vinkkejä alalla oleville/aikoville.
« Vastaus #7 : 14-02-2008, 18:54:09 »
Eihän tarkisteta täältä jos irtisanottu...? Siihen on virallisetkin osoitteet, josta tulee varmaa tietoa.


Joo, ja ne osoitteet on? Ja sieltä mahdollisesti pykälät? Tai kaikkein paras olisi suora linkki, tai kursivoitu lainaus, jossa lähde mainittu.

Poissa mari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 617
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Duunari
Vs: Vinkkejä alalla oleville/aikoville.
« Vastaus #8 : 14-02-2008, 19:13:50 »
Joo, ja ne osoitteet on? Ja sieltä mahdollisesti pykälät? Tai kaikkein paras olisi suora linkki, tai kursivoitu lainaus, jossa lähde mainittu.

Jos kuulut liittoon, sieltä löytyy hlö joka neuvoo. Ja jollet kuulu, sieltä löytyy apu myös. Eikä ole väliä minkä alan liittoon kuulut. Noita pykäliä on niin paljon. Ja joku pykälä alkoholista esimerkiksi on hiukan laaja. Henkilö, jolla on alkoholi ongelma, on ensisijaisesti ohjattava hoitoon ym.. Mutta tätä tulkitaan toisin tällä alalla.

Yllättävin tieto lupakurssilta oli että jos esimerkiksi LA-puhelimessa huudellaan kuormista tai puhellaan baaripöydissä, on tämä irtisanomisen syy.
Tähen törmää päivittäin, eikä kaikki työnantajat välitä, mutta isommissa yrityksissä tämä on työsopimuksessakin mainittu
Sitä saa mitä tilaa ehkä opit sen sä nyt, kun kaiken itse pilaa on turha olla pettynyt. -Yölintu-

Poissa Mik@_75

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Vinkkejä alalla oleville/aikoville.
« Vastaus #9 : 14-02-2008, 19:43:45 »
Jos kuulut liittoon, sieltä löytyy hlö joka neuvoo. Ja jollet kuulu, sieltä löytyy apu myös.

Nonnii, nyt alkaa tulemaan asiaa. Eli, kun on jtn käynyt, niin liitossa on henkilö, joka osaa pykälät, ja siten auttaa, jos on enään autettavaa, kuulut tai et siihen liittoon. Hyvä. Tuotuo, niin, mitäs kaikkea nyt sit olikaan irtisanomisen perusteita, kun se olisi hyvinkin mukavaa tietää ennalta, että osaa käyttäytyä korrektisti, niin ei tartte sitten omaa tyhmyyttään vaivata liiton henkilöitä, ja samalla olla itse työttömänä, kun olis voinut välttää sen, tietämällä etukäteen...

Eikä ole väliä minkä alan liittoon kuulut. Noita pykäliä on niin paljon.

Se on huojentavaa tietää, että AKT auttaa, vaikka kuuluisit jonneen muualle. Juu, on paljon pykäliä, siksipä niitä olisi kiva saada listattua jotenkin??

Ja joku pykälä alkoholista esimerkiksi on hiukan laaja. Henkilö, jolla on alkoholi ongelma, on ensisijaisesti ohjattava hoitoon ym.. Mutta tätä tulkitaan toisin tällä alalla.

Juu, ensin mainitulla tavalla oon pykälän kuullut useastikkin, mutten vieläkään tiedä, mikä laki, tai asetus nuita rukkaa eriarvoiseksi eri aloille, enkä edes sitä, mitä se kyseinen pykälä tällä alalla sisältää. Eip sillä, emmää sitä tietoo mihinkään tartte, mutta kun oon niin pirun, hmmmm..., tiedonhaluinen, niinniin, olisi vaan hyvä tietää, että minkä lakien ja asetusten mukaan täällä töitä tehdään, kun emmää muista kuulleeni tuosta edes koulussa, vaikka kaiken-näköistä sielläkin kuullut olen... :ide3:

Yllättävin tieto lupakurssilta oli että jos esimerkiksi LA-puhelimessa huudellaan kuormista tai puhellaan baaripöydissä, on tämä irtisanomisen syy.


Daa, ensmäinen syy irtisanomiseen, juu, kuulostaa ihan loogiselta... Mutta, perustuu mihin lakiin ja asetukseen? Talon toimintatapa ei riitä rosiksessa, lait on olemassa. Eli jos työ vaatii vaitioloa, ok, mutta jos siihen vaitioloon ei lain edessä ole perustetta, muutakuin talon toimintatapa, niin se on ihan turha edes kirjoittaa työsopimukseen, se ei lain edessä riitä... Jaja, ei, en oo huudellut talon asioita liikaa, enkä olekkaan huutamassa, mutta kun ihan kaikki työsoppariin tulevat jutut, ei kestä lain edessä tutkimista..

Tähen törmää päivittäin, eikä kaikki työnantajat välitä, mutta isommissa yrityksissä tämä on työsopimuksessakin mainittu

Joo, kuten yllä mainitsin, ihan kaikkea, siis aivan mitä vaan maan ja taivaan väliltä voidaan kirjoittaa työsopimukseen..

Poissa mari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 617
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Duunari
Vs: Vinkkejä alalla oleville/aikoville.
« Vastaus #10 : 14-02-2008, 19:51:33 »
Nonnii, nyt alkaa tulemaan asiaa. Eli, kun on jtn käynyt, niin liitossa on henkilö, joka osaa pykälät, ja siten auttaa, jos on enään autettavaa, kuulut tai et siihen liittoon. Hyvä. Tuotuo, niin, mitäs kaikkea nyt sit olikaan irtisanomisen perusteita, kun se olisi hyvinkin mukavaa tietää ennalta, että osaa käyttäytyä korrektisti, niin ei tartte sitten omaa tyhmyyttään vaivata liiton henkilöitä, ja samalla olla itse työttömänä, kun olis voinut välttää sen, tietämällä etukäteen...


Ei kai se oo tyhmää koskaan jos omaa etuaan puolustaa?? Ei ole tyhmiä kysymyksiä vain tyhmiä vastauksia.. ::) (sanoi joku luennoitsija..)
Juu, ensin mainitulla tavalla oon pykälän kuullut useastikkin, mutten vieläkään tiedä, mikä laki, tai asetus nuita rukkaa eriarvoiseksi eri aloille, enkä edes sitä, mitä se kyseinen pykälä tällä alalla sisältää. Eip sillä, emmää sitä tietoo mihinkään tartte, mutta kun oon niin pirun, hmmmm..., tiedonhaluinen, niinniin, olisi vaan hyvä tietää, että minkä lakien ja asetusten mukaan täällä töitä tehdään, kun emmää muista kuulleeni tuosta edes koulussa, vaikka kaiken-näköistä sielläkin kuullut olen... :ide3:
 


Eikös se ole tieliikennelaki joka kieltää alkoholin vaikutuksen alaisena ajon...? Tehdastyössähän ei korttia tarvita et kait sit mahdollisuus hoitaa työtään...

Daa, ensmäinen syy irtisanomiseen, juu, kuulostaa ihan loogiselta... Mutta, perustuu mihin lakiin ja asetukseen? Talon toimintatapa ei riitä rosiksessa, lait on olemassa. Eli jos työ vaatii vaitioloa, ok, mutta jos siihen vaitioloon ei lain edessä ole perustetta, muutakuin talon toimintatapa, niin se on ihan turha edes kirjoittaa työsopimukseen, se ei lain edessä riitä... Jaja, ei, en oo huudellut talon asioita liikaa, enkä olekkaan huutamassa, mutta kun ihan kaikki työsoppariin tulevat jutut, ei kestä lain edessä tutkimista..



Vaitiolovelvollisuus. Kilpailu on kovaa tänä päivänä...
Sitä saa mitä tilaa ehkä opit sen sä nyt, kun kaiken itse pilaa on turha olla pettynyt. -Yölintu-

Poissa Robbe

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1539
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Työajokki: epäjumala
Vs: Vinkkejä alalla oleville/aikoville.
« Vastaus #11 : 14-02-2008, 22:18:22 »
Daa, ensmäinen syy irtisanomiseen, juu, kuulostaa ihan loogiselta... Mutta, perustuu mihin lakiin ja asetukseen? Talon toimintatapa ei riitä rosiksessa, lait on olemassa. Eli jos työ vaatii vaitioloa, ok, mutta jos siihen vaitioloon ei lain edessä ole perustetta, muutakuin talon toimintatapa, niin se on ihan turha edes kirjoittaa työsopimukseen, se ei lain edessä riitä... Jaja, ei, en oo huudellut talon asioita liikaa, enkä olekkaan huutamassa, mutta kun ihan kaikki työsoppariin tulevat jutut, ei kestä lain edessä tutkimista..

On muistaakseni ihan yleinen sääntö työsuhdeasioista, tarkistan huomenna mikä laki siitä määrää... Firaapelihommiakaan ei saa/saisi tehdä toiselle firmalle....

Poissa Mik@_75

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Vinkkejä alalla oleville/aikoville.
« Vastaus #12 : 16-02-2008, 15:35:47 »
Mulla ois aika paljon kysyttävää, sä kun tunnut tietävän asioista - voisitko valaista mulle muutamaa epäkohtaa. En kirjota niistä tänne.
 

Jaa? Saa toki kysyä, mutta nuissa asioissa konsultoin aina henkilöitä, jotka asian kanssa enemmänkin on tekemisissä... Eli, pistä yv:tä, niin katsotaan..

Poissa Mik@_75

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Vinkkejä alalla oleville/aikoville.
« Vastaus #13 : 16-02-2008, 21:44:18 »
Nonnii, leikitääs tyhmää taas, kun ei ole tullut muita perusteluita asioihin, pyynnöistä huolimatta, niin pistetään asiat riviin.


Eli, hyvä autonkuljettajahan siis on -->

A:Sokea

B:Kuuro

C:Mykkä

D:Tyhmä

E:Absolutisti

Jne... Tässä perusteluita/otantoja foorumilta...


Liikenteessä ollessasi, aja mieluiten naapurin naftoilla, koska syystä tahi toisesta, liikenne tai keli, ihan sama, josset pääse kulutuksessa myötätuulella, kuivalla kesäkelillä, tyhjällä autolla, isännän tekemien minimikulutusten alle, saat potkut...

Otappa valokuva omasta ajokistas, saat potkut...

Näät kaverin esson baarissa, älä vaivaudu morjestamaan, eli ole mykkä/kuuro, koska muuten saat potkut...

Otat vapaa-aikana oluen rentoutukseksi/saunassa tai ihan kuin vaan, saat potkut...

Ja monta muutakin välittömän irtisanomisen syytä oon nähnyt tänne kirjoitetun, ilman selitystä missä olosuhteissa, joten oletettavasti silloin ei ole erikseen olosuhteita, vaan aina näin, eli  :walkaway:


Ai, etteikö se ihan noin ollut, juu ei ole ei, vaan maalaisjärjen käyttö on sallittua...

Annetaas esimerkkejä elävästä elämästä, ajoin Valion ajossa olevaa jakoautoa, ja jokainen, joka ei ole sokea näkee mitä autossa on ja mitä sillä tehdään, noo esiintyneistä kommenteista päätellen se olisi välitön irtisanominen... Joo, ei oo, ei edes silloin, kun otan sinne liftarin kyytiin...

Ok sitten toinen esimerkki toisesta hommasta, elintarvike jako/keräily ajoa...

Mennään shellin baariin, nään kaverin siellä ja se kertoo että on kurkkua ja paprikaa kyydissä, ja mää tuumaan, että mulla on mehua, ja saatiinko kumpikin kenkää, ei koska saatoin ottaa kaverilta osan kurkuista itelleni, koska sillä oli 2 eri paikkaan kuorma, ja aikataulu ei sallinu sitä, ja sen osa kurkuista meni samaan paikkaan ku mun kyydissä olleet mehut, ni meni samalla, ja tyytyväisiä oli kumpikin kuski, sekä isäntä... Nii joo, oltiin samassa talossa, totta tosiaan...

Noo, lisää esimerkkejä, vaikka tosta nykyhommasta, niin kilpailija firman autoihin tulee soiteltua päivittäin, tai sitten ne soittaa usein meille päin... Taas potkut, kiitti, ja sitten tälleen koulupohjalta, Kuljetuspalveluiden Logistikon koulutuksella, tai siis maalaisjärjellä, niin joo, homma on sujuvaa puolin ja toisin, soittavat meitille ja kysyy tilanteen ja samalla mitä he ottavat, ja miten ajetaan loppupäivä, tai sitten vastaavasti, kun jotain yllättävää tapahtuu niin puolin ja toisin ilmoitellaan, eli jos auto vikaantuu, tai satamaan tulee sähkökatko, tai tehtaalla hajoo pumput, tai tai tai...jne...

Ja, juu, ei kenellekkään henkilökohtaisena v-ttuiluna, vaan ihan asioiden ymmärtämis pohjalta, keskustelua, johon jokaisella on oikeus osallistua niillä tiedoilla ja taidoilla joita on.

Ainoastaan Mari, Mikko, ja Christian on ottanut jotenkin kantaa tähän, ja siksi tämä näyttää siltä että juuri he ovat "syynissä", juu, ei oo.

Keskustelun tunnusmerkistö alkaa täyttymään vasta sitten, kun asiaa on enemmänkin, ja useampia mielipiteitä, kuin monotoninen "saat potkut"

Ja, koska ihan oikeen aidosti olen kiinnostunut kuulemaan, mitkä kaikki ja miten ovat irtisanomis perusteita, niin josko joku asioista perillä oleva viitseisi alkaa niitä listaamaan. Kuten ylläolevassa referaatissa näkyy, ei kuljettaja saa tehdä mitään, tai siis, asia on esitetty niin... Mutta koska asia ei ole niin mustavalkoinen, eli joka hommassa on "sävyeroja" siis erilaisia tilanteita, niin mitään yleistä saat potkut juttua ei voi kirjoittaa..

Otetaan esim, valokuvat, mikään ...keleen laki ei kiellä ottamasta omasta ajokistas kuvaa.. Eriasia saattaa olla alue, jossa se otetaan.. jtn salaista, esim Hangon vapaa-satama, jossa ei tulis pieneen mieleenkään ottaa edes kännyllä kuvia..

Entäs kulutus? Joo, esim viime kesältä, täältä päin lähtö, Jussin kotikulmien suunnalta ylöspäin, tonne Peten ja KauniimmanPeten kotinurkille, ja normaalisti tankillinen ainetta riitti sinne, ja hetkenmatkaa takaisinkin päin, mutta kerran sattui niin ikävästi, että oikeen v...tti, kun jo menomatkalla piti Vaasassa tankata, eli ylöspäin olis ollut vielä sen 4.5h... Meni siis ihan sairaan paljon ainetta... Hmmm.. Liikenne juttuja, ja sillo ite soitin isännälle kesken matkan ettei täst ny s-tana tu mitää, ikinä en enää siihen aikaan lähe, emmää kehtaa tämmösil kulutuksil ajaa, noo, ukko nauro...


Niin, siis ilman sarvia ja hampaita, täältä luetun perusteella älä edes kiipee autoon, saat potkut. Eli, saataisiinko jotain perusteluitakin, koska asiaa ei kuitenkaan ole tarkoitettu näin ymmärrettäväksi, mutta näinkin sen voi ymmärtää... :hattu:

Poissa mari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 617
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Duunari
Vs: Vinkkejä alalla oleville/aikoville.
« Vastaus #14 : 16-02-2008, 22:20:59 »
*huoh*
anteeksi että olen kommentoinut.
Maalaisjärjellä tällä alalla pärjää, eikä joka mahdollisesta oikeudesta jutusta irtisanota, mutta riitatilanteessa... Noh, kysykää viisaammilta.
Sitä saa mitä tilaa ehkä opit sen sä nyt, kun kaiken itse pilaa on turha olla pettynyt. -Yölintu-

Poissa Mik@_75

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Vinkkejä alalla oleville/aikoville.
« Vastaus #15 : 16-02-2008, 22:31:18 »
*huoh*
anteeksi että olen kommentoinut.
Maalaisjärjellä tällä alalla pärjää, eikä joka mahdollisesta oikeudesta jutusta irtisanota, mutta riitatilanteessa... Noh, kysykää viisaammilta.



EIEIEIEIEI ei kyse ole siitä, miten sen näköjään otit, vaan, siitä, miten asia on tullut esiin, ja se on tullut "vähän yksikertaistaen" siten, kun edellä kirjoitin.

Se, että ko kurssin oot käynyt, antaa sinulle pätevyyden kommentoida, ja kertoa faktoja, ja se olisi kiva, että niitä tulisi, niistä olisi hyötyä, kuten tämän topickin otsikkokin jo sanoo, vinkkejä, mitä ei kannata tehdä..

Se vaan alkoi häiritsemään, että niin monessa eri yhteydessä tuli esille irtisanomisen mahdollisuus, mutta missään kohtaa ei sitä, miten ja missä tilanteessa.

Jotan, aivan oikeasti, koska 1 ainoota totuutta ei ole olemassa, ja mikään ei ole mustavalkoista, niin ihan pyydän, että kertoisitte ne tiedot, miten ja miksi saa irtisanoa. Eli, miten mun tarttee kämmätä, että olisin työtön?? Ja siitä tiedosta on ihan varmaan monikin kiitollinen...

Joten, vaikka ns. "tulilinjalla" oletkin, vaikken sitä niin tarkoita, niin viitsitkö ihan oikeesti kertoa mahdollisia tilanteita ja tapauksia ei pelkällä "saa potkut" vaan mihin perustuen, yms..

Ja jäi mun edellisestä kommentista semmonenkin erikoinen juttu pois, kun sillo tota silakkaa ajelin, ni kilpailija toimittajalla ja niitten alihankinta kuljetusyrityksen kuljettajan kanssa tehtiin semmosta yhteistyötä, että kun jossain vaiheessa yötä nähtiin, yhdisteltiin kuormia, ja jaettiin ne niin, ettei kumpikin turhaa kayny samoissa paikoissa, taas oli kuskit ja isänät tyytyväisiä, kuskien ei tarttenu käydä niin monessa paikassa, ja isänniltä säästy naftaa... ;)

Poissa mari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 617
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Duunari
Vs: Vinkkejä alalla oleville/aikoville.
« Vastaus #16 : 16-02-2008, 22:39:15 »
Ei Kunnon kuskia kukaan pistä pois... Tänä päivänä ei ikävä kyllä ole siihen varaakaan.

Nuo kuormista "huutelemiset" perustuu vaitiolovelvollisuuteen. Kilpailu on kovaa ja tällä kait sitten suojellaan työnantajaa. Tuo Robben mainitsema toisen työn työn tekemis kielto, perustuu kait ajo-ja lepoaikasäännöksiin. Vuorokausi ja viikkolevon aikana ei saa tehdä muuta työtä.
Muistaakseni kuljettaja ei saa myöskään perustaa kilpailevaa yritystä itse, ainakaan samalle alueelle... Tietysti, jos tämä tapahtuu yhteisymmärryksessä, ei asiassa tiettykään ole ongelmia.
Sitä saa mitä tilaa ehkä opit sen sä nyt, kun kaiken itse pilaa on turha olla pettynyt. -Yölintu-

Poissa mari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 617
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Duunari
Vs: Vinkkejä alalla oleville/aikoville.
« Vastaus #17 : 16-02-2008, 22:55:08 »
Työsopimus voidaan työsopimuslain mukaan heti purkaa vain erittäin painavasta syystä. Tällaisena syynä voidaan pitää työntekijän työsopimuksesta tai laista johtuvien, työsuhteeseen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden niin vakavaa rikkomista tai laiminlyöntiä, että työnantajalta ei voida kohtuudella edellyttää sopimussuhteen jatkamista edes irtisanomisajan pituista aikaa.
Työsopimuslain hallituksen esityksessä on mainittu esimerkkejä työntekijän rikkomisista tai laiminlyönneistä, jossa painavan syyn edellytyksen katsotaan usein täyttyvän:

- kun työntekijä välinpitämättömyydellään vaarantaa työturvallisuuden, esiintyy työpaikalla päihtyneenä tai siellä vastoin kieltoa käyttää päihdyttäviä aineita,
- kun työntekijä törkeästi loukkaa työnantajan, tämän perheenjäsenen, työnantajan sijaisen tai työtoverinsa kunniaa tai tekee heille väkivaltaa
- kun työntekijä törkeällä tavalla rikkoo kilpailevan toiminnan kieltoa tai
- kun työntekijä johtaa työnantajaa harhaan työsopimusta tehtäessä.
-------------------------

Työnantajalla on oikeus käsitellä työsopimusta purkautuneena, mikäli työntekijä on ollut poissa työstä vähintään 7 päivää ilmoittamatta sinä aikana työnantajalle pätevää syytä poissaololleen. Työsopimusta voidaan käsitellä tällöin purkautuneena poissaolon alkamisesta lukien.
Jos työntekijä ei ole voinut ilmoittaa poissaolostaan työnantajalle hyväksyttävän esteen vuoksi, työsopimuksen purkautuminen peruuntuu.
Sitä saa mitä tilaa ehkä opit sen sä nyt, kun kaiken itse pilaa on turha olla pettynyt. -Yölintu-

Poissa Mik@_75

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Vinkkejä alalla oleville/aikoville.
« Vastaus #18 : 16-02-2008, 22:58:55 »
Nonnii, nyt sitten tuli, mitä pyydettiin, ainakin suunnilleen, ja annan vähän "synninpäästöä" tähän...

Eli, kuten huomataan, lukemalla tarkkaan, ainoo "pelle" tässä olen minä, ja tarkoituksellisesti, koska pelkistä vihjailuista ei kukaan saa mitään tietoa, ja kysymällä se ei näyttänyt tulevan, niin "pellen" ominaisuudessa provosin tiedot esille... Ja lisäää saa tulla, esim valokuvaamis juttu, mitä/miten??

Ei Kunnon kuskia kukaan pistä pois...

Niinpä, ja sellaiseksi kaikki lienevät haluaisivat tulla, tai jos ei, niin taitaa olla väärä ala. Tosin, paljon kiinni isännästä, millainen on ja miten hoitaa omat hommansa, esim nykyistä työnantajaa olen valmis puolustamaan ja varjelemaan viimeiseen asti, mutta oon hetken ollut sellaisellakin, että se, mitä semmoisille pitäs tehdä, niin niistä saisi tuomion...

Tänä päivänä ei ikävä kyllä ole siihen varaakaan.

Tätä ajattelin kysyäkkin seuraavaksi... Mutta ainoo, ehkä sitten ajattelemattomuutta, tms, niin tuotuo, ei kai kunnon kuskia tartte potkiakkaan pois, vai miten tuo "valitettavasti" piti ymmärtää, nyt ymmärtäisin kovin mieluusti ajatuskatkona???

Nuo kuormista "huutelemiset" perustuu vaitiolovelvollisuuteen.

Joo, jos on jotain semmoisia, hmmm.. "villiä rahtia" ajavaa, niin kyllä, sopimus toimitukset, tai jotku toimeksiantajan tunnus teippauksilla olevat autothan tuohon ei voi kuulua, koska siinä se on kaikkien nähtävillä, mitä sillä ajetaan ja mistä..

Kilpailu on kovaa ja tällä kait sitten suojellaan työnantajaa.

Juu, ja hyvää työnantajaa kannattaakin suojella, sit taas niitä toisenlaisia...

Tuo Robben mainitsema toisen työn työn tekemis kielto, perustuu kait ajo-ja lepoaikasäännöksiin. Vuorokausi ja viikkolevon aikana ei saa tehdä muuta työtä.

Juu, emmääkään koskaan nuissa "hyppelyissä" niitä tehdessäni ole rikkonut noita sääntöjä, eli ajo ja lepoaika lainsäädäntö tarttee pitää mielessä, jos ja kun niitä tekee. 

Muistaakseni kuljettaja ei saa myöskään perustaa kilpailevaa yritystä itse, ainakaan samalle alueelle...

Ei saa ei, mutta vain, jos se on työsopparissa erikseen mainittu, muuten saa kuka vaan ja mihin vaan ja mitä vaan perustaa, mutta jos se on erikseen kielletty, niin sit se on niin...

Tietysti, jos tämä tapahtuu yhteisymmärryksessä, ei asiassa tiettykään ole ongelmia.

Mikähän oli tuo yhteisymmärryksessä kommentin asiayhteeys? Se, kilpailevan firman perustaminenko? Joo, yllä siitä, ja jos ei, niin tyhmänä en taas ymmärtäny..


Juu, eli kiitos ja anteeksi :hattu: :puna:

Niin, ja lisää tekstiä kiitos, ei pelkkiä saa ja ei saa tehdä juttuja, vaan jos on se tieto, ni kertokaa, ja perustelkaa. :hattu:

Poissa Mik@_75

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Vinkkejä alalla oleville/aikoville.
« Vastaus #19 : 16-02-2008, 23:01:15 »
Työsopimus voidaan työsopimuslain mukaan heti purkaa vain erittäin painavasta syystä. Tällaisena syynä voidaan pitää työntekijän työsopimuksesta tai laista johtuvien, työsuhteeseen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden niin vakavaa rikkomista tai laiminlyöntiä, että työnantajalta ei voida kohtuudella edellyttää sopimussuhteen jatkamista edes irtisanomisajan pituista aikaa.
Työsopimuslain hallituksen esityksessä on mainittu esimerkkejä työntekijän rikkomisista tai laiminlyönneistä, jossa painavan syyn edellytyksen katsotaan usein täyttyvän:

- kun työntekijä välinpitämättömyydellään vaarantaa työturvallisuuden, esiintyy työpaikalla päihtyneenä tai siellä vastoin kieltoa käyttää päihdyttäviä aineita,
- kun työntekijä törkeästi loukkaa työnantajan, tämän perheenjäsenen, työnantajan sijaisen tai työtoverinsa kunniaa tai tekee heille väkivaltaa
- kun työntekijä törkeällä tavalla rikkoo kilpailevan toiminnan kieltoa tai
- kun työntekijä johtaa työnantajaa harhaan työsopimusta tehtäessä.
-------------------------

Työnantajalla on oikeus käsitellä työsopimusta purkautuneena, mikäli työntekijä on ollut poissa työstä vähintään 7 päivää ilmoittamatta sinä aikana työnantajalle pätevää syytä poissaololleen. Työsopimusta voidaan käsitellä tällöin purkautuneena poissaolon alkamisesta lukien.
Jos työntekijä ei ole voinut ilmoittaa poissaolostaan työnantajalle hyväksyttävän esteen vuoksi, työsopimuksen purkautuminen peruuntuu.

Kiitos, fakta tiedot saapuivat, ja juuri kuten arvelin, yleiset työehdot purkuperusteineen ovat käytössä... Nuin, kiitos tästä, joten nyt se on kaikkien nähtävillä...

Poissa mari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 617
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Duunari
Vs: Vinkkejä alalla oleville/aikoville.
« Vastaus #20 : 16-02-2008, 23:33:44 »
Lisää??

Työntekijän irtisanomissuojasta on määräykset sekä työsopimuslaissa että kuorma-autoalan työehtosopimuksen osana noudatettavassa irtisanomissuojaa ja lomautusta koskevassa sopimuksessa. Irtisanomissuojasäännökset rajoittavat työnantajan oikeutta irtisanoa toistaiseksi voimassa oleva työsopimus. Työnantaja saa irtisanoa toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen vain asiallisesta ja painavasta syystä. Tällainen syy johtuu joko yrityksen toiminnallisista vaatimuksista tai työntekijästä itsestään, esimerkiksi hänen ominaisuuksistaan tai käyttäytymisestään.

Työntekijästä johtuvana tai hänen henkilöönsä liittyvänä asiallisena ja painavana irtisanomisperusteena voidaan pitää työsopimuksesta tai laista johtuvien, työsuhteeseen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden vakavaa rikkomista tai laiminlyöntiä sekä erilaisten työntekijän henkilöön liittyvien työntekoedellytysten olennaista muuttumista, joiden vuoksi työntekijä ei enää kykenen selviytymään työtehtävistään.

Asiallisena ja painavana irtisanomisperusteena ei voida pitää ainakaan:

- työntekijän sairautta, vammaa tai tapaturmaa, ellei työntekijän työkyky ole näiden vuoksi vähentynyt olennaisesti ja niin pitkäaikaisesti, ettei työnantajalta voida kohtuudella edellyttää työsuhteen jatkamista,
- työntekijän osallistumista työehtosopimuslain mukaiseen tai työntekijäyhdistyksen toimeenpanemaan työtaistelutoimenpiteeseen,
- työntekijän poliittisia, uskonnollisia tai muita mielipiteitä tai hänen osallistumistaan yhteiskunnalliseen tai yhdistystoimintaan,
- työntekijän turvautumista oikeusturvakeinoihin

Työntekijää, joka on laiminlyönyt työsuhteesta johtuvien velvollisuuksiensa täyttämisen tai rikkonut niitä, ei saa irtisanoa ennen kuin hänele on varoituksella annettu mahdollisuus korjata menettelynsä. Varoitusta ei tarvitse antaa, jos kyseessä on niin vakava rikkomus, ettei työnantajalta voida kohtuudella edellyttää työsuhteen jatkamista. Toisaalta työnantajalla on uudelleensijoitusvelvollisuus, ellei kyseessä ole vakava rikkomus.

(Anteeksi mahdolliset lyöntivirheet, sokkokirjoitus on hiukan ruosteessa... :puna:)
Sitä saa mitä tilaa ehkä opit sen sä nyt, kun kaiken itse pilaa on turha olla pettynyt. -Yölintu-

Poissa Mik@_75

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Vinkkejä alalla oleville/aikoville.
« Vastaus #21 : 16-02-2008, 23:54:18 »
Lisää??


Kiitos. Eiköhän tässä jo pääpiirteittän ollut kaikki olennainen tieto.

Eli, nyt otsikko täyttyy, täällä on mainittu millä perusteilla irtisanominen on hyväksyttävä, ja millä perusteella ei, jotan tämä on hyvinkin informaatio pitoinen paketti ja jos me nyt siivotaan tuosta mun sinänsä turhasta provokatiivista v..ttuilusta, niin tästä voidaan pistää paketti Rahtihemmojen tietopankkiin, jossa ei liikaa tietoa ole vielä.

Mutta, ihan oikeesti kiitos Mari, kun jaksoit ja viitsit tämän tehdä :hattu: tästä on varmasti hyötyä jollekkin, ja jos ja kun se tulee tarpeeseen, niin on kultaakin kalliimpaa...

Ja ihan vielä pakko ilmoittaa, ei mulla ole mitään sinua vastaan, vaan sinulla sattui olemaan tärkeetä tietoa, mutta halusit vähän pantata sitä :vihel:

Jos kellään ei ole mitään lisättävää, niin minun puolesta tämä voidaan lukita, siivota, ja siirtää info paketteihin. Marin päätös, pannaanko infoihin siivottuna, jätetäänkö näin, vaiko heitetäänkö kokonaan huit helkkariin??? (Viimeinen vaihtoehto olisi kyllä sääli, sen verran paljon oot joutunu tämänkin eteen tekemään)