Kirjoittaja Aihe: Nupin akseliväli  (Luettu 37276 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: Nupin akseliväli
« Vastaus #22 : 20-06-2012, 23:44:59 »
Ei kelpais 3aks veturi, 2aks kärry ja 50tn ??? semmoistakin ihmettä joskus ajoin, pitkään väitin vastaan, ettei ole mahdollista, mutta rekisteriotteessa ne oli, eli ei kun uskomaan vaan sitten. Paripyörällinen harvateli-siirtoakseli se kärry ja veturi telivetoinen ja pitkä ku nälkävuosi. Ainakin 3.5m pääakseliväli siis.
Siinä on ollu rekisteriotteessa virhe. Suomessa ei ikinä ole ollut normaaliliikenteessä 2-akselisella telillä yli 20 tonnin telipainoa eikä yksittäisellä akselillakaan yli 10 tonnin akselipainoa (pl. vetoakseli). Ja pitkäänhän oli viisakselinen ppv-yhdistelmä rajattu max 44 tonnia, vaikka muuten olis tullutkin isommat painot. Sitä en muista, että koska se jäi pois.

Poissa Viking

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 428
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Viking
  • Työajokki: MB
Vs: Nupin akseliväli
« Vastaus #23 : 21-06-2012, 11:40:48 »
..ei kellaan oo sitten tullu mieleen vaikka meikalaiselta kysella pitkan akselivalin vetureista ja 4-aks karryista..  ;)

Tosiaan, ittel ei kyl tarkkaa tietoa oo noitten Kenworthien akselivalista, mut kyl se about 4-4,5m on ja eihan se tuo pitka akselivali sinallaan mitaan muuta vaadi peruutellessa kuin melko paljon ennakointia, varsinkin ku kyseessa on kankea jenkkiveturi.. Mut eipa se pal sen notkeempaa ole myoskaan meian Isuzuilla mitka on myos pitkilla akselivaleilla. Ma en ees tiia osaisinko mitenka hyvin enaan ees tottua 'lyhkaseen' veturiin, se mun aussi-Scaniakin ku oli varsin pitkalla akselivalilla.

Ja noista karryista, meilla on viel tal hetkel kahta laatua quadeja, kaanyvina 3&4 aks seka vain 4 aks, iso osa ollaan muutettu jalkimmaisiin ja uudet tulee myos samalla konfiguraatiolla kun se antaa muistaakseni 1,5tn lisaa kantavuutta. Kyl ma ainakin itte melkeen mieluummin vedan perassa quadia ku 3-aks karrya, tuntuu ettei tolla 'normi'karrylla meinaa paasta taittuun mistaan, mut tiettyhan siihen myos vaikuttaa kankeat veturit. Joka tapauksessa, paikka paikoin mun mielest quad tulee kyl natimmin perassa juurikin sen ohjaavan akselin takia eika liikenneympyroissakaan tunnu leikkaavan niin paljoa ku 3-aks karry.

Viela on kokeilematta kummonen 4-aks veturi on peruuttaessa, enempaa en oo ajanu ku naamana pari kilsaa korjaamolta halleille. Herrat kylla kehuu ettei se pahemmin eroa 3-aks veturista. Tarttis tosin paasta itte kokeileen josain vaihees, vaikka b-trainin kanssa.
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to slide in sideways, totally worn out shouting 'holy shit..  what a ride'

Poissa ArticFox

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 40
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nupin akseliväli
« Vastaus #24 : 21-06-2012, 18:39:58 »
Kenworth olisi tietysti pätevä keskustelun avaaja, kun kaartaa esson baariin kahville, mutta muuten saattaisi tulla mutkia(?) matkaan työmaalla  :vihel:
Rekisteriotteissa on ollut aika erikoisiakin virheitä uusissa ja vanhoissa kamppeissa, joten kannattaa niitäkin lukea vähän varauksella. Kerran pääsin sanelemaan yhden koneen tiedot ja katsaria ei kiinnostanut tarkistaa mitään tai nähdä konetta. Ainoa mikä niitä enempi kiinnosti, oli omistusoikeus ko. vehkeeseen.


Poissa Mik@_75

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nupin akseliväli
« Vastaus #25 : 21-06-2012, 20:49:58 »
Siinä on ollu rekisteriotteessa virhe. Suomessa ei ikinä ole ollut normaaliliikenteessä 2-akselisella telillä yli 20 tonnin telipainoa eikä yksittäisellä akselillakaan yli 10 tonnin akselipainoa (pl. vetoakseli). Ja pitkäänhän oli viisakselinen ppv-yhdistelmä rajattu max 44 tonnia, vaikka muuten olis tullutkin isommat painot. Sitä en muista, että koska se jäi pois.

Saattaa olla virhe joo, virhe vaan suurenee, kun tais olla 54t kokonaismassa, mutta tarttee kysyä josko kokeneemmat muistais mitkä oli painot ja millä tempulla. 2muutakin hemmoa sillä kerkes ajamaan.

Poissa kpm

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KARI
Vs: Nupin akseliväli
« Vastaus #26 : 21-06-2012, 21:47:50 »
Ja pitkäänhän oli viisakselinen ppv-yhdistelmä rajattu max 44 tonnia, vaikka muuten olis tullutkin isommat painot. Sitä en muista, että koska se jäi pois.

Eikös se muuttunut syksyllä -97 kun moduulit tulivat ???

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: Nupin akseliväli
« Vastaus #27 : 24-06-2012, 19:28:16 »
Eikös se muuttunut syksyllä -97 kun moduulit tulivat ???
Hyvin paljon mahdollista. Samallahan tuli 6-aks ppv:lle 48 tonnin kokonaismassa, niin passais samaan yhteyteen.

Poissa Jani-85

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 309
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Naibel
Vs: Nupin akseliväli
« Vastaus #28 : 25-06-2012, 21:02:08 »
Mä en muniani laita pantiks ennenku varmistan mut muistaakseni ao. langedorfil päästää 46t noil pidempi akselivälisil.Mä yritän varmistaa huomiseks muuten se menee maanantaihin.

2kpl 3-akselisia Panav-merkkisiä ja sit on yks vanha 2-akseline Langendorf ja yks todella vanha omavalmiste, kuulemma johonki vanhaan konttikärryyn heitetty lava ja kaatosaranat mut on silti kaikkein vakain kipattava mut onse painavinki.

44t päästää muttei 46t ku tulee akselipainot vastaan sillä 2-akselisella ja jos siihe laittas 3-akselin nii ei jäis sitä vaadittua 3m väliä vetäjän viimäsen ja kärryn ekan akselin välille, toi 2-akseline on vajaa 8,5m pitkä kun sit taas noi 3-akseliset panavit on 11,65m pitkiä, nekin vissiin on jotain tilauksesta valmistettuja.
Olen koukussa elämään vaikkei elämäni ole koukussa.

Poissa bliz

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1133
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: Vanaja 10x4
Vs: Nupin akseliväli
« Vastaus #29 : 25-06-2012, 21:08:37 »
Mites tommonen venyvä 2aks siirtoteli kärry. Vai painaako se sit vastaavasti niin paljon että se 2tn hyöty uppoo siihen venytys systeemiin..

Poissa ArticFox

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 40
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nupin akseliväli
« Vastaus #30 : 25-06-2012, 21:50:21 »
Mites tommonen venyvä 2aks siirtoteli kärry. Vai painaako se sit vastaavasti niin paljon että se 2tn hyöty uppoo siihen venytys systeemiin..

Niin eiköhän tuo kippipuolikaan idea ole siinä, että euroopasta voi uittaa edullisemmalla hinnalla kuin teettää jotain mittatilaustyönä ja saada kohtuu kuluilla jonkinlaisen ei-niin-täydellisen työkalun!? Ennemmin sitä pajoittaa jotain automaattikasettia, jolla sitten sujuu useammat hommat...

Poissa em0395

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 313
  • Sukupuoli: Mies
  • paksumahainen arvofossiili
  • Työajokki: S-Way
Vs: Nupin akseliväli
« Vastaus #31 : 25-06-2012, 22:37:40 »
noissa länsieurooppalaisissa 2aks. kippirekoissa on vetopöytämassat yleensä 15 t ja harvalla telilä kokonaismassaksi tulee 35t eli hyötykuorma jää alle 29 t.  Kokonaan toinen asia on, pystyykö kukaan käytännössä vetopöytämassoja valvomaan.

Jokunen vuosi takaperin kyselin vakavissani kippirekkojen hintoja, länsimaiset tehdasvalmisteet oli 30k€ luokkaa ja saman hyötykuorman vievät kotimaiset uskomusraudasta tehdyt liukuteliset uniikkiyksilöt 100k€ hintaluokassa.
Kaikki muu kuin  kritiikitön monikulttuurin palvonta on rasismia