Kirjoittaja Aihe: Täyspitkä vastaan puolikas  (Luettu 89565 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #88 : 02-05-2011, 19:55:03 »
Niin ja b-junallahan ei saa ajaa ADR:ää kun ADR ajoneuvoon saa kyktkeä vain yhden perävaunun, vai sovelletaanko dolly sääntöä tähänkin?
Ei sovelleta.

Poissa Kaihis

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 103
Vs: Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #89 : 02-05-2011, 20:02:53 »
Ei sovelleta.

varsinainenperävaunu scores again  :JES:

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4288
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Pystylamppu-FH
Vs: Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #90 : 02-05-2011, 20:21:49 »


Millanentoi b-juna sitten on ajaa, jos linkkivaunu onkin lähes tyhjä ja ppv:ssä on kantavuus kuorman kontti? Tietenki kappaletavara maailmassa vois aina pakata sen linkintäyteen ja jättää ppv:n mitä jää... Sama hommahan meillä on kyllä täysikkääss sitten edessä, mutta neliakselinen veturi + tyhjä 20 jalkanen konttihan painaa tosin jo sen verran että sillä melkein uskaltaa vetää 30tn kärriä, ainaki lain kirjaimen 1/3 taitaa täyttyä, jotenki vaan puistattaa ajatus että se ppv työntää sen likin siinä välissä poikittain  :vihel: . Vai millanen kysyntä mahtaa olla painavien 20 jalkasten kuskaamiselle.



Tuskin hommia/kalustoa kannattaa sellain suunnitella, että ajetaan veturi tyhjänä kärry täydes lastis  :vihel:
Sitä varten on noi puolikkaat ;)

Älä laske vain akselimassoja, se kokonaismassa mene helposti yli kontti b-junissa/tpv-yhdistelmis. Ainakaan jos mietit että siihen linkin päälle ottaa painavan 20jalkaisen että voi vetää 30t konttia viimises kärris  :vihel:

b-junan ehkä se suurin etu on juurikin muunneltavuus. jos ois esim 30t 40jalan kontti, niin eipä sitä ole hääppöistä lähtee talvella tpv:llä viemään, mutta b-junas helppoa. linkki vaan veks ja matkaan :)
Escucha el Oi!

Poissa Kaihis

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 103
Vs: Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #91 : 02-05-2011, 22:11:24 »
Lähinnä mietin semmosta vaihto ehtoo, että sieltä tulee se painava 40 jalkaa ja hyvin kevyt vain joku 2-3tn lastasttu 20 jalkanen. Eikös se näy hinnassa sitte jos jättää sen kakskymppisen ajamatta, vai paljo on ero b-junan/täysperän ja normaalin ppv veturin hinnottelussa? Jos kalustoa hommataan siten että on mahollisuus viedä enemmän ku 2x20jalkaa paikasta toiseen niin ei siellä nyt tyhjänä ajella  :vihel: Toisaalta jos se on 30tn kontti se on kärrinpaino lisää saadaan ~36tn 60-36= 24. 24-15=9tn. Eli 10tn 20 jalkasen sais vielä autonpäälle Jollo ajoneuvomassat on  24tn ja 36tn joka ei nyt ei kauheen huono kuitenkaan oo.

Joo kokonaismassaa miä oon laskenu ja tiiän et  jos kärris tai autos on kantavuus kuorma täysperäs niin sillo ei toiseen saa lähelleekään. Lasken akselipainoja siksi ,että saadaan mahdollisuus ottaa kumpi tahansa kontti mallia kantavuuskuormaansa lastattu kyytiin, lähinnä kato että ei tarvi sit sanoo konttia tarjoovalle, että ei pysty. Mikä esim ppv+vasikka yhtälössä ei toteudu. Täällä yksi firma ajelee vaan noita 20 jalkasia, ilmeisne painavia ku autos on 5 akselia ja kärrys 4. Tiedä sitte onko iloa osta 3-akselista vasikkaa ja ajella sitä hirmukuormilla ja ppv:ssa on vaa kontti koristeena. Vaikka ajovarman mies kyllä mainosti että on se vakaampi liukkaalla kuin täyspitkä. Tietää sitten...

Mukavaa tämä pohdiskelu, toivottavasti ei palkokasvit hakeudu kellään sieraimiin tästä ämpyilystä  :vihel:

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2146
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #92 : 02-05-2011, 22:38:12 »
Lähinnä mietin semmosta vaihto ehtoo, että sieltä tulee se painava 40 jalkaa ja hyvin kevyt vain joku 2-3tn lastasttu 20 jalkanen. Eikös se näy hinnassa sitte jos jättää sen kakskymppisen ajamatta, vai paljo on ero b-junan/täysperän ja normaalin ppv veturin hinnottelussa? Jos kalustoa hommataan siten että on mahollisuus viedä enemmän ku 2x20jalkaa paikasta toiseen niin ei siellä nyt tyhjänä ajella  :vihel: Toisaalta jos se on 30tn kontti se on kärrinpaino lisää saadaan ~36tn 60-36= 24. 24-15=9tn. Eli 10tn 20 jalkasen sais vielä autonpäälle Jollo ajoneuvomassat on  24tn ja 36tn joka ei nyt ei kauheen huono kuitenkaan oo.

Joo kokonaismassaa miä oon laskenu ja tiiän et  jos kärris tai autos on kantavuus kuorma täysperäs niin sillo ei toiseen saa lähelleekään. Lasken akselipainoja siksi ,että saadaan mahdollisuus ottaa kumpi tahansa kontti mallia kantavuuskuormaansa lastattu kyytiin, lähinnä kato että ei tarvi sit sanoo konttia tarjoovalle, että ei pysty. Mikä esim ppv+vasikka yhtälössä ei toteudu. Täällä yksi firma ajelee vaan noita 20 jalkasia, ilmeisne painavia ku autos on 5 akselia ja kärrys 4. Tiedä sitte onko iloa osta 3-akselista vasikkaa ja ajella sitä hirmukuormilla ja ppv:ssa on vaa kontti koristeena. Vaikka ajovarman mies kyllä mainosti että on se vakaampi liukkaalla kuin täyspitkä. Tietää sitten...

Mukavaa tämä pohdiskelu, toivottavasti ei palkokasvit hakeudu kellään sieraimiin tästä ämpyilystä  :vihel:

Puolikas vakain
b-junasta en oo varma mut veikkaan et se olis toiseks vakain
Täysperä sitte
ja kyllä tuo vasikka on kaikista kauhein mitä oon tienpäällä nähnyt! Oikeesti monta kertaa saanu katella kun se vasikka heiluu ja keikkuu ihan koko ajan siellä perässä!
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa Kaihis

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 103
Vs: Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #93 : 02-05-2011, 22:54:31 »
Puolikashan se on vakain, mutta vierastan sitä kun se on vaan 16.5m pitkä ja laki sallii kuitenki lisää metrejä niin miksei niitä käyttäis sitten hyödyksi...  Itsellä kokemusta täysperästä talvikeleillä ja vähän kaikenlaisissa olosuhteissa niin Puolikkaan ja B-junan kokemukset aika vähissä, mutta tuntuu siltä että kun sieltä lähtee se  30tn tai lähemmäs 50tn työntämään niin ei niillä muutamalla metrillä ja ~10tn kauheasti sitä suuntaa vaihdeta. 4-akselisen tpv-kouluyhdistelmän käytös liukkaanradallakin tuntu jokseekin loogiselta. Talvikelissä ei ole tarvinnut moisia immelmanneja tehdä.

Vasikka vaikutta paskalta idealta, haudataan se siis kokonaan. Vaikka edukkain se silti saattaisi olla, mutta jos ei päästä kuljetuskapasiteetiliseen tavoitteseen niin miksi sitten miettiä? No koska rekkaveturi+ppv+vasikka on halvempi ostaa ja ylläpitää kun b-juna   :vihel:  Toisaalta täysperä on ketterämpi kun mokoma vasikka tai b-juna yhdistelmä, kun sitä vaunua voi oikeasti ohjata sillä autolla, muissahan se vaan tulee siellä perässä...

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4288
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Pystylamppu-FH
Vs: Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #94 : 03-05-2011, 22:07:06 »
Lähinnä mietin semmosta vaihto ehtoo, että sieltä tulee se painava 40 jalkaa ja hyvin kevyt vain joku 2-3tn lastasttu 20 jalkanen. Eikös se näy hinnassa sitte jos jättää sen kakskymppisen ajamatta, vai paljo on ero b-junan/täysperän ja normaalin ppv veturin hinnottelussa? Jos kalustoa hommataan siten että on mahollisuus viedä enemmän ku 2x20jalkaa paikasta toiseen niin ei siellä nyt tyhjänä ajella  :vihel: Toisaalta jos se on 30tn kontti se on kärrinpaino lisää saadaan ~36tn 60-36= 24. 24-15=9tn. Eli 10tn 20 jalkasen sais vielä autonpäälle Jollo ajoneuvomassat on  24tn ja 36tn joka ei nyt ei kauheen huono kuitenkaan oo.

meinasin sitä, että jos ois keikkana ainoastaan se 40jalan kontti, niin täysperällä ei onnistu mutta b-junalla kylläkin. siis hylkäämällä linkki sataman portille.

Tuntuis utopistiselle, että sais aina optimit 2-3konttia kyytiin, joissa ois purut/lastaukset edes samalla suunnalle? Ainoo ois jos jonkun vakkari linjan sais, johon vois optimoida konttien painot yms.  ???

Tuntuu että kun noihin pitkiin autoihin enempi kontteja pinotaan, se on vain jotain tyhjien siirtoa konttiterminaalien välillä... Ja jonkun verran on juurikin noita "vakkarilinjoja", joissa esim 2x20'kontit. mutta ne autot ei sitten olekaan mitään 25,25pitkiä.
Escucha el Oi!

Poissa Emppu

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 113
  • Sukupuoli: Mies
    • Firman kotisivut
  • Ikkunakyltti: Emppu
  • Titteli: Opiskelija
  • Työajokki: DAF XF 105.460+
Vs: Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #95 : 03-05-2011, 22:17:10 »
Puolikashan se on vakain, mutta vierastan sitä kun se on vaan 16.5m pitkä ja laki sallii kuitenki lisää metrejä niin miksei niitä käyttäis sitten hyödyksi...  Itsellä kokemusta täysperästä talvikeleillä ja vähän kaikenlaisissa olosuhteissa niin Puolikkaan ja B-junan kokemukset aika vähissä, mutta tuntuu siltä että kun sieltä lähtee se  30tn tai lähemmäs 50tn työntämään niin ei niillä muutamalla metrillä ja ~10tn kauheasti sitä suuntaa vaihdeta. 4-akselisen tpv-kouluyhdistelmän käytös liukkaanradallakin tuntu jokseekin loogiselta. Talvikelissä ei ole tarvinnut moisia immelmanneja tehdä.

Vasikka vaikutta paskalta idealta, haudataan se siis kokonaan. Vaikka edukkain se silti saattaisi olla, mutta jos ei päästä kuljetuskapasiteetiliseen tavoitteseen niin miksi sitten miettiä? No koska rekkaveturi+ppv+vasikka on halvempi ostaa ja ylläpitää kun b-juna   :vihel:  Toisaalta täysperä on ketterämpi kun mokoma vasikka tai b-juna yhdistelmä, kun sitä vaunua voi oikeasti ohjata sillä autolla, muissahan se vaan tulee siellä perässä...

Tää on taas tätä väittelyy ettei sillä tee mitää ja se on iha paska! Auto/yhdistelmä täytyy valita ajojen ja ajotehtävän mukaan. Heikin esimerkki b-junan käytöstä oli todella hyvä. Sama koskee vasikkayhdistelmää, voidaan ajaa puolikkaana ja kulut paljon pienemmät kun täysperällä (vedät vajaata kärriä jatkuvasti).

Perustele miksi täysperä olisi ketterämpi kuin vasikka tai b-juna?
Yleensä mimmit on et WAU! =)

Poissa Kaihis

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 103
Vs: Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #96 : 04-05-2011, 19:48:51 »
Tätä on kuvatta tai ilman animaatiota aika vaikea selittää, mutta täysperän kärriähän voi vetoautolla aikas helpostikkin vetää kulmantaakse, perän ylityksellä siis, ilman että vetoauto tekee mitenkään erikoisesti laajempaa kaarrosta, saadaan siis vedettyä kärriä suoraan pidemmälle risteykseen auton jo kääntyessä joten kärrin leikkaus jää vähäisemmäksi.

16.5m puolikas ja 22mm varsinainensenperävaunun yhdistelmä kääntyvät samasta reiästä. Eli kun puolikkaaseen lisätään 8m lisää tavara perään ja varsinaiseen perävaunuun se 3m, niin jos vetoautot ajavat saman pisteen kautta kääntyessään niin vasikka yhdistelmä oikaisee enemmän. Siinä kohtaa missä 22m ja 16.5m takarenkaat menevät suurinpiiretin samoja uria, 25.25m varsinaisen perävaunu takarenkaat oikovat hiukan enemmän ja vasikan renkaat tulevat jo kanttarin päällä. Puolikasta kun on paha saada vedettyä ohi kulman mitä käännytään jos ei ole tilaa ajaa viivasuoraan eteenpäin tai ottaa tilaa toiselta kaistalta. Täysperävaunun etuakselia taas voi ohjata sillä auton perseellä, siinä se päällimmäisin "ketteryys" ero joku 16-18m täysperävaunu kääntyy huomattavasti ahtaampaan paikkaan kun 16.5m puolikas.

Ja vasikka ja b-juna ottavat myös siinä kohdassa takkiinsa että niillä ei voi ajaa ADR kontteja. Vaikka vasikka yhdistelmään minulla tietynlainen kiinnostus kyllä olisi, tuo on kyllä hyvä pointti että jos ei tule kun 40 jalkasta, toisaalta jos ei tule kun 20 jalkasta niin voi ajaa pelkällä nupilla ja taas pyörii vähemmän renkaita, vaikka tarkotushan toisaan olisi tarjota mahdollisuus kuljettaa yksinään 20, 30, 40, 45 jalkasta tai näistä koostuvia yhdistelmiä aina kolmeen 20 jalkaseen asti.Toisaalta kun saisi vaihtolavavehkeen päälle rakennettua toimivan konttialustan niin ei loppuisi monikäyttöisyys...

Pitää vaan keksiä millä on edes vähän kysyntää ja sen mukaan sitten käydä niitä värkkejä hankkimaan.

Poissa Group

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 159
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Jesse
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo
Vs: Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #97 : 04-05-2011, 20:38:27 »
Puolustusvoimillahan on niitä vaihtolava (koukku) autoja minkä päälle saa kiskastua 20 jalkasen kontin, vaikka maasta. Tolla monikäyttöisyydellä on taas toisaalta aika paljon huono puoliakin. Se auto alkaa painaan jo aika paljon kun muistaakseni 4aks. Scanian kantavuudeksi jäi vaan 16t. Myös se kontin päälle ottaminen sillä "hämähäkillä" oli kyllä vähintäänkin mielenkiintoista yleensä. Se kun ei ikinä osunu ihan kerrasta kohdalleen  :hullu:

Tässä tämmönen huono kuva, toivottavasti joku saa selvää  :hattu:

http://www.autokanta.com/@Bin/314159/SISU%20JA%20SCANIA%20030.jpeg
-vähän ylikovaa niin kääntyilee kivasti-

Poissa road420

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 139
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #98 : 04-05-2011, 20:41:38 »
Tätä on kuvatta tai ilman animaatiota aika vaikea selittää, mutta täysperän kärriähän voi vetoautolla aikas helpostikkin vetää kulmantaakse, perän ylityksellä siis, ilman että vetoauto tekee mitenkään erikoisesti laajempaa kaarrosta, saadaan siis vedettyä kärriä suoraan pidemmälle risteykseen auton jo kääntyessä joten kärrin leikkaus jää vähäisemmäksi.

16.5m puolikas ja 22mm varsinainensenperävaunun yhdistelmä kääntyvät samasta reiästä. Eli kun puolikkaaseen lisätään 8m lisää tavara perään ja varsinaiseen perävaunuun se 3m, niin jos vetoautot ajavat saman pisteen kautta kääntyessään niin vasikka yhdistelmä oikaisee enemmän. Siinä kohtaa missä 22m ja 16.5m takarenkaat menevät suurinpiiretin samoja uria, 25.25m varsinaisen perävaunu takarenkaat oikovat hiukan enemmän ja vasikan renkaat tulevat jo kanttarin päällä. Puolikasta kun on paha saada vedettyä ohi kulman mitä käännytään jos ei ole tilaa ajaa viivasuoraan eteenpäin tai ottaa tilaa toiselta kaistalta. Täysperävaunun etuakselia taas voi ohjata sillä auton perseellä, siinä se päällimmäisin "ketteryys" ero joku 16-18m täysperävaunu kääntyy huomattavasti ahtaampaan paikkaan kun 16.5m puolikas.

Ja vasikka ja b-juna ottavat myös siinä kohdassa takkiinsa että niillä ei voi ajaa ADR kontteja. Vaikka vasikka yhdistelmään minulla tietynlainen kiinnostus kyllä olisi, tuo on kyllä hyvä pointti että jos ei tule kun 40 jalkasta, toisaalta jos ei tule kun 20 jalkasta niin voi ajaa pelkällä nupilla ja taas pyörii vähemmän renkaita, vaikka tarkotushan toisaan olisi tarjota mahdollisuus kuljettaa yksinään 20, 30, 40, 45 jalkasta tai näistä koostuvia yhdistelmiä aina kolmeen 20 jalkaseen asti.Toisaalta kun saisi vaihtolavavehkeen päälle rakennettua toimivan konttialustan niin ei loppuisi monikäyttöisyys...

Pitää vaan keksiä millä on edes vähän kysyntää ja sen mukaan sitten käydä niitä värkkejä hankkimaan.


Eiköhän sinne b-juna taivu minne menee täysperäkin. Luulisin ettei pihat ole laskettu vielä niin tarkalle. Samalla kannattaa unohtaa vaihtolava hässäkät.
Nämä oli minun mielipiteitä eikä perustu mihinkään faktaan..
Ahkeruus palkitaan.

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #99 : 04-05-2011, 20:55:35 »
Puolustusvoimillahan on niitä vaihtolava (koukku) autoja minkä päälle saa kiskastua 20 jalkasen kontin, vaikka maasta. Tolla monikäyttöisyydellä on taas toisaalta aika paljon huono puoliakin. Se auto alkaa painaan jo aika paljon kun muistaakseni 4aks. Scanian kantavuudeksi jäi vaan 16t. Myös se kontin päälle ottaminen sillä "hämähäkillä" oli kyllä vähintäänkin mielenkiintoista yleensä. Se kun ei ikinä osunu ihan kerrasta kohdalleen  :hullu:

Tässä tämmönen huono kuva, toivottavasti joku saa selvää  :hattu:

http://www.autokanta.com/@Bin/314159/SISU%20JA%20SCANIA%20030.jpeg
Noissa valtion laiteissahan on paljon muutakin, mikä tuo lisäpainoo. Aika moni noista on telivetoisia, osa jopa läpivetäviä, eikä rungotkaan varmaan ole ohemmasta päästä. Joskin, että tommonen perus trippeliauto yhdellä vetävällä akselilla ja kevyimmällä saatavalla runkoversiolla, 500 litran tankki täynnä, hydrauliikassa 80 litraa öljyä, yhdellä runkolaatikolla, kiilatapeilla ja vetovarusteilla painaa 10650 kg alumiinivanteilla. Jotainhan se painaa se koukkulaitekin.


Eiköhän sinne b-juna taivu minne menee täysperäkin. Luulisin ettei pihat ole laskettu vielä niin tarkalle. Samalla kannattaa unohtaa vaihtolava hässäkät.
Nämä oli minun mielipiteitä eikä perustu mihinkään faktaan..
Kääntyvyyssääntöihin taas kerran. Max. 22m tpv-yhdistelmän pitää jättää loppuympyrän säteeksi 5000mm, puoliperän 5300mm, joten enempi se täysperä oikaisee. Tosin 22m tpv on aika helppo tehdä semmoisilla mitoilla, että kääntyvyyssääntöön jää reilu varakin, puolikkaalla se on hankalampaa.
Yli 22m yhdistelmällä tuo loppuympyrä tulee olla vähintään 2000mm, joten sikäli b-juna häviää, koska sitä ei saa kirveelläkään alle 22 metriseksi. Ja mitä noita b-junien kääntyvyyksiä oon piirtäny ja laskenu, niin niissä tahtoo olla piukalla saada se yleensäkään täyttämään kääntyvyyssääntöä, puhumattakaan että sitä ketteräksi sanoisi.

Poissa Kaihis

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 103
Vs: Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #100 : 04-05-2011, 21:19:56 »
Nyt puhtiiin täyspitkä vastaan ppv+vasikka. Se nyt ei mene kirveelläkään kääntymissääntöihin.

22m ja 16.5m menee samaan reikään sen jo totesinkin, mutta siitä reiästä ei tule enää ppv+vasikka vaikka miten ajaisi, kuntaas 25.25 täysperä tulee hitusen oikoen. Kuvitelkaa nyt porttista sisään kääntyminen, ei pihasa vekslaaminen. mahdottomia pihoja ei olekkaan, on vain haasteellisia. Minne etuperin menee se myös takaperin pois tulee.

Nuo PV:n Scaniat vähän turhankin tuttua kauraan kun on nykyistä työkalustoa  :vihel: . Tosiaan 4-akselilset on joko 8x8 maastoalustaisia, tai sitten 8x4 maantiealustaisia. Hyötykuormaa saa päälle reilun 17tn. Telivetoa ei kyllä tarvis kaikkiin vehkeisiin kun noihan on kesäpintasilla katupyörillä niin maastossa liikkuminen on vähän heikkoa varsikaan jos ei ole painoa päällä ja malliltaan noi on jotain G480-R500 väliltä. Toi merikontti optio ei oo perusautoissa kovinkaan yleinen, syystä että 95% PV:n 20 jalkasista konteista on vähintään vaijeritartunnalla. Ja muutenikin toi kaluston kantavuus/varustelu välillä tässä firmassa vähän yläkanttiin. Vrt 15v sitten tultiin toimeen sisu SK/SL 170-181 kalustolla, hurjimmissa oli vaihtolava ja 3 akselia  :aamen:

koukkutaitaa painaa tonnin jos toisenkin eli käytännön kuormaa jäis jonkun 20tn. tommoselle Groupin kuvaamalle 4-akseliselle

Jos haluaisin 100% faktaa niin menisin lukemaan lakikirjaa. Nämä foorumithan on sitä varten että jaetaan kokemuksia  :hattu:

Poissa Group

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 159
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Jesse
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo
Vs: Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #101 : 04-05-2011, 21:23:50 »
Noissa valtion laiteissahan on paljon muutakin, mikä tuo lisäpainoo. Aika moni noista on telivetoisia, osa jopa läpivetäviä, eikä rungotkaan varmaan ole ohemmasta päästä. Joskin, että tommonen perus trippeliauto yhdellä vetävällä akselilla ja kevyimmällä saatavalla runkoversiolla, 500 litran tankki täynnä, hydrauliikassa 80 litraa öljyä, yhdellä runkolaatikolla, kiilatapeilla ja vetovarusteilla painaa 10650 kg alumiinivanteilla. Jotainhan se painaa se koukkulaitekin.

Kääntyvyyssääntöihin taas kerran. Max. 22m tpv-yhdistelmän pitää jättää loppuympyrän säteeksi 5000mm, puoliperän 5300mm, joten enempi se täysperä oikaisee. Tosin 22m tpv on aika helppo tehdä semmoisilla mitoilla, että kääntyvyyssääntöön jää reilu varakin, puolikkaalla se on hankalampaa.
Yli 22m yhdistelmällä tuo loppuympyrä tulee olla vähintään 2000mm, joten sikäli b-juna häviää, koska sitä ei saa kirveelläkään alle 22 metriseksi. Ja mitä noita b-junien kääntyvyyksiä oon piirtäny ja laskenu, niin niissä tahtoo olla piukalla saada se yleensäkään täyttämään kääntyvyyssääntöä, puhumattakaan että sitä ketteräksi sanoisi.



Juu varmasti on paljon "ylimääräistäkin" tavaraa/painoa noissa valtion vehkeissä, mutta meinasin lähinnä sitä, että aina se kantavuus kärsii kun tehdään monikäyttöistä autoa ja siinä pitää olla paljon erillaisia varusteita.
-vähän ylikovaa niin kääntyilee kivasti-

Poissa Kaihis

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 103
Vs: Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #102 : 04-05-2011, 22:12:38 »
totta, mutta kun vehkeet on moni käyttösiä nii todennäkösyys että ne seisoo pihalla on vähä pienempi ku vaan yks käyttösisssä. Eikä tarvi vaihtaa koko kalustoo. Ihan toinen hypoteesi ois jos loytäs koukkulavallisen 4akselisen auravarusteilla, vetolaitteilla ja perse liitettävällä nosturilla, jonka vois vaan tarvittaessa ottaa kyytiin. Niin sitäkin vois myydä neljään viiteen hommaan, sora ja urakka puolella. Tossa nyt se monikäyttö viety tappiinsa . 

Poissa Tipu87

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 16
  • Sukupuoli: Nainen
  • Ikkunakyltti: Mira
  • Titteli: Työnantaja
  • Työajokki: Scania R560
Vs: Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #103 : 09-05-2011, 02:10:38 »
Molempia on tullu ajettua mutta kyllä toi täysperä käteen sopii paremmin.

Poissa miriamele

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 170
  • Sukupuoli: Nainen
  • It's the same damn dam.
  • Ikkunakyltti: miriamele
  • Titteli: ...
Vs: Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #104 : 09-05-2011, 02:13:17 »
Molempia on tullu ajettua mutta kyllä toi täysperä käteen sopii paremmin.

Samoilla linjoilla.. =)
~rahtiregina~

Poissa Markus

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 136
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #105 : 09-05-2011, 21:15:15 »
B-junaa en oo koskaan ajanu ja juttuja kuullu vaan kirkon saunas, mut tähän omaan hommaan näkisin sen erittäin mukavana pelinä ainaki kesällä(jos ei olis tätä vasikkaa), ehkäpä talvellakin jos olis takateli eikä väliteli. Toisaalta se B-juna tuottais varmaankin enemmän työtä jos sitä joutuis paljon katkomaan ja vaatii vähä isomman tilan jättämiseen ku vasikka.  Luulisin myös et B-juna hankintahinnaltaan kalliimpi ku vasikka.

Täs omas putkes saan painotki jakautumaan hyvin ja löytyy myös pelivaraa 3 + 3 + 2 puolikkaaseen voin ottaa sen ~33tn laillisesti (tyhjäpaino 15.6 ja vasikalla 20.5) jolloin vasikkaan piisaa se ~7tn, mutta sinne sais ottaa melkein 15tn akseleitten puolesta (2x 10tn akseleita). Eikä tunnu kovin pahalta vetää vaikka siel vasikas oliski 5tn painoo ja puolikas tyhjä, talvellakin liikkui suht hyvin. Peruuttaminen tuottaa mulle ainaki viel 3kk jälkeen ongelmia sillontällön, mut aina on kunnialla selvitty.

Välillä ku posottelee kymppitietä tyhjänä puolikkaast molemmat akselit ylhääl itteeki rupee ihmetyttää miten se vasikka poukkoilee siel perässä Cheesy Ei täysperä ihan näin paljoo heilunu tyhjänä ku tää, mut vaikuttaa  täs seki ku ajelen aina tyhjänä puolikkaasta 1. ja 3. ylhäällä (2l / 100km pienempi polttoaineen kulutus välillä Naantali - Hämeenlinna)

Täysperään en enää haluis vaihtaa ku se on niin tarkka painoista ainaki neljäakselisen vaunun kans. Vasikasta en haluis vaihtaa pois ainakaa ennen seuraavaa kertaa ku rupee ottaa päähän se ku ei osaa peruuttaa.

Nii juu ja kyl tän kans mahtuu hyvin samoihin paikkoihin ku ton 24 metrisen tpv:nki kanssa, ellei jopa paremmin. Kuten joku jo mainittikin etuperin sisään ja takaperin ulos, täysperällä saatto päästä pihoissa paremmin ympäri ku tän kans. Kuskilta pitää puuttuu joku osa päästä jos tästä saa noi pultit jotenki poikki linkuttamalla.
Ja ankka minut vei
Ankka minut vei
Ei ei ei ei ei ei
Ankka minut vei

Poissa Vanaja

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 940
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #106 : 10-05-2011, 19:12:01 »



täysperällä saatto päästä pihoissa paremmin ympäri ku tän kans.
Mieti nyt hyvä mies mitä puhut...

Poissa Markus

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 136
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #107 : 10-05-2011, 20:01:36 »
Mieti nyt hyvä mies mitä puhut...
Kyl mun mielest täysperä menee paremmin pienes pihas ympäri ku toi vasikkayhdistelmä, en tiiä sit miten se on.
Ja ankka minut vei
Ankka minut vei
Ei ei ei ei ei ei
Ankka minut vei

Poissa Vanaja

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 940
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #108 : 10-05-2011, 21:28:11 »
Kyl mun mielest täysperä menee paremmin pienes pihas ympäri ku toi vasikkayhdistelmä, en tiiä sit miten se on.
No onhan sulla hyvä mies veturissa lyhyempi akseliväli kun vedät. Varmasti kärryissäkin on eroja mut mitä mä niitä joskus vedin niin kyllä sai melkein täydet kääntää ilman että olis vasikka tippunu perästä. välillä oli hyvä tarkistaa kaikkien vasikan valojen toimivuus samalla.

Poissa Markus

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 136
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #109 : 11-05-2011, 11:58:56 »
Kyl mul ainaki luonto pettää siin vaihees ku on rauta rautaa vasten ja letkut siin pistees et menee ihan just poikki.
Ja ankka minut vei
Ankka minut vei
Ei ei ei ei ei ei
Ankka minut vei