Kirjoittaja Aihe: ADR2009  (Luettu 71976 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tönttönen

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 65
  • Sukupuoli: Mies
  • kolmen kontin kierrättäjä
  • Ikkunakyltti: JUHO
  • Työajokki: VOLVO FH
Vs: ADR2009
« Vastaus #22 : 17-02-2009, 13:39:48 »
Tuli vielä mieleen, et mites silmälasien kanssa tuo suojien käyttö? Onko kellä kokemusta? Vai onko se toilailtava vaan puolsokeana sit, jos ei lasit mee suojan alle? Turvallisuusriskihän se vasta olis...
Poika istui kivellä, Rekka kiisi valtatiellä, Poika tuijotti sen perään, Kunnes ei kuullut enää ääntäkään,

Sinä yönä heistä tuli ystäviä

Poissa Lady-Rahtari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 797
  • Sukupuoli: Nainen
  • Rahtari
  • Ikkunakyltti: TUIKKU
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania, Volvo
Vs: ADR2009
« Vastaus #23 : 17-02-2009, 14:06:18 »
Tuli vielä mieleen, et mites silmälasien kanssa tuo suojien käyttö? Onko kellä kokemusta? Vai onko se toilailtava vaan puolsokeana sit, jos ei lasit mee suojan alle? Turvallisuusriskihän se vasta olis...
  Piilolinssit... Tavallisen hengityssuojaimenkin kanssa oli ongelmana lasien huurtuminen. Nyt jo 5 vuotta piilolinssit.
"Laitapa siihen äkkinäinen!"

Poissa sav_O

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 369
  • Sukupuoli: Mies
  • Periaatteessa se on ihan sama periaate
  • Ikkunakyltti: KÖSSI
  • Työajokki: FH500
Vs: ADR2009
« Vastaus #24 : 17-02-2009, 14:50:41 »
Eli siis ihan oma määritelmä... No onneks ei tarvinne siellä käydä, saattaisin kysyä, että mitä sellaisilla suojalaseilla tehdään missään hommissa, missä lasien ja kasvojen väliin jäisi rako.

Tuo suojalasien tarpeellisuus on kanssa monessa paikassa ihan jonnin joutava. Ajattelee nyt vaikka öljykuorman lastausta: 4" putkella pukataan tavaraa kyytiin 2200-2400 l/min, jos siitä särkyy jotain ja tavara pääsee vuotamaan, se on ihan yks v**un maku onko ne rillit nenällä vai ei. Siinä on joka tapauksessa niin märkä, että sitä bensaa/öljyä valuu tukasta silmiin vaikka oli sukellusmaski päässä. Sama juttu sen kypärän kanssa: tähän päivään mennessä en ikinä oo lyöny päätäni lastatessa mihinkään, mutta sitten kun kypäräpakko tuli, niin aina se kolahtaa johonkin ja tippuu maahan. Ihan pelkästään sen takia, kun silmänurkasta ei enää näe sitä putkea/kaapinoven kulmaa tms. kuten aiemmin. Enkä ole kuullut, että kukaan olisi telonut itseään päähän lastatessa. Eri juttu sit, jos siellä katolla tehtäis jotain remonttia tms., mutta voisihan silloin pistää jonkun erillismääräyksen.

Mie kokeilin porvoossa miltä tuntuu ottaa Be98 kylpy, kun nänni ei sulkeutunutkaan ottaessani varren irti. Oli jotain hyötyä niistä laseista ettei silmiin menny. Ite olin kyl kaulasta kantapäihin ihan be:n kastelema. Ja naamaankin jotain roisku mut silmät säily puhtaina. Pakko myöntää et oli aika miehekäs olo ennen pesua ja uusia vaatteita. :koff: :koff:  Ja nyt siinä potassa täytyisi (vaaditaan) olla leukaremmi että pysyy päässä, kellä on kellä ei.
Ei mahdu suin surminkaan luppoaikaa tähän almanakkaan. En tahdo kultaa, kunniaa kuulla vain ja ainoastaan – AJAKAA!

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: ADR2009
« Vastaus #25 : 17-02-2009, 15:04:42 »
Tuli vielä mieleen, et mites silmälasien kanssa tuo suojien käyttö? Onko kellä kokemusta? Vai onko se toilailtava vaan puolsokeana sit, jos ei lasit mee suojan alle? Turvallisuusriskihän se vasta olis...
Kyllä se nippanappa onnistuu, mutta kyllä ne vaan pakkaa huurtumaan. Sinne jää sitä ilmatilaa niin paljon.
Ja saahan suojalasejakin vahvuuksilla. Joku raja tais niissäkin olla, mutta jos näkö riittää E-korttiin, niin luulisi suojalasitkin löytyvän.

Ite oon huomannu lasien huurumisen eniten pakkasella ja jos sattuu olemaan vähän vilkkaammin lastattava kuorma. Kun vartissa yrittää pukata yhdistelmäkuorman kyytiin, niin hikihän siinä pakkaa tulemaan. Sitten kun pihalla kymppi pakkasta, niin ei liene ihmekään, jos kakkulat huurtuu.
Kesällä taas on pakko rajottaa tahtia, kun heikkopäistä hirvittää tuo lämpökuormitus. Takki päällä, pitkät housut jalassa ja kypärä päässä, laiturilla +30 ja resuat niiden rasvaamattomien varsien kanssa. Vaikka sen parikymmentä minuuttiakin käyttäisi lastaamiseen, niin kyllä ensimmäinen puoli litraa vissypullosta menee kuiviin ikeniin. Mutta ei siinä lämpöuupumuksen vaaraa kuulemma ole. Isompi vaara on kuulemma tuotteen joutuminen iholle. Edelleen, jos se 2200 l/m pukkaava varsi korkkaa irti, niin oletan olevani kokonaan märkä, oli takki päällä tai ei...

Poissa sav_O

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 369
  • Sukupuoli: Mies
  • Periaatteessa se on ihan sama periaate
  • Ikkunakyltti: KÖSSI
  • Työajokki: FH500
Vs: ADR2009
« Vastaus #26 : 17-02-2009, 15:11:00 »
Isompi vaara on kuulemma tuotteen joutuminen iholle. Edelleen, jos se 2200 l/m pukkaava varsi korkkaa irti, niin oletan olevani kokonaan märkä, oli takki päällä tai ei...
Iho ei kyl tykkää tost bensan kosketuksesta, vaik suihkussa pääs käymää jalostamolla ja uudet vaatteet päälle nii kotio ku pääs 4h jälkeen niin taas suihkuun ja rasvaamaan nahkaa... vähän punoitti :puna:
Ei mahdu suin surminkaan luppoaikaa tähän almanakkaan. En tahdo kultaa, kunniaa kuulla vain ja ainoastaan – AJAKAA!

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: ADR2009
« Vastaus #27 : 17-02-2009, 15:13:24 »
Mie kokeilin porvoossa miltä tuntuu ottaa Be98 kylpy, kun nänni ei sulkeutunutkaan ottaessani varren irti. Oli jotain hyötyä niistä laseista ettei silmiin menny. Ite olin kyl kaulasta kantapäihin ihan be:n kastelema. Ja naamaankin jotain roisku mut silmät säily puhtaina. Pakko myöntää et oli aika miehekäs olo ennen pesua ja uusia vaatteita. :koff: :koff:  Ja nyt siinä potassa täytyisi (vaaditaan) olla leukaremmi että pysyy päässä, kellä on kellä ei.
Ääks, mahto kirvellä m**issa... Itellä on jääny tavaksi avata varsi sen verta varovasti, että näkee/tuntee heti, jos API ei oo menny kiinni. Vaippatäyttösten kanssa tuo risaaminen yleisempääkin. Kahva-APIn onneksi näkee aika hyvin, jos se ei meekään kiinni.

Pari kertaa oo ottanu polttoöljykylvyn oikeen huolella. Toisella kertaa asiakkaan säiliön pukkas öljyt takasin (ilmaputki tukossa ja kun pää oli 6m korkeella, niin päässy kokeileen), toinen meni sit omaan piikkiin (koitin purkaa 'laiskan miehen letkulla', kun säädettävä 3-pisteliitin jäi tallille, ja letku otti ja karkas). Jälkimmäisellä kerralla otin sit uuden suihkun asiakkaan puutarhaletkusta, syyskuun lopulla...

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Vs: ADR2009
« Vastaus #28 : 17-02-2009, 19:59:37 »
Minun työpaikallani tehtaassa on suojalasipakko. Ja itsekin olen silmälasi-immeinen, niinpä minulla on optisesti hiotut suojasilmälasit. Kylläkin työnantajan kustantamana... Ja ihan tavallisesta optikkoliikkeestä ne hommataan, sankoja pääsee kokeilemaan ennen valitsemista. Olisikohan teillä kaikilla jotka tarvitseevat suojalasit, tuohon samaan mahdollisuus? Jonkun muunhan ne tarvitsee kustantaa kun työntekijän itse. Joensuussa ainakin Wûrth markkinoi sellaisia suojalaseja jotka on lähes muodin mukaiset ja saa myös optiikalla varustettuna.
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa sav_O

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 369
  • Sukupuoli: Mies
  • Periaatteessa se on ihan sama periaate
  • Ikkunakyltti: KÖSSI
  • Työajokki: FH500
Vs: ADR2009
« Vastaus #29 : 17-02-2009, 20:17:39 »
Ääks, mahto kirvellä m**issa... Itellä on jääny tavaksi avata varsi sen verta varovasti, että näkee/tuntee heti, jos API ei oo menny kiinni. Vaippatäyttösten kanssa tuo risaaminen yleisempääkin. Kahva-APIn onneksi näkee aika hyvin, jos se ei meekään kiinni.

Pari kertaa oo ottanu polttoöljykylvyn oikeen huolella. Toisella kertaa asiakkaan säiliön pukkas öljyt takasin (ilmaputki tukossa ja kun pää oli 6m korkeella, niin päässy kokeileen), toinen meni sit omaan piikkiin (koitin purkaa 'laiskan miehen letkulla', kun säädettävä 3-pisteliitin jäi tallille, ja letku otti ja karkas). Jälkimmäisellä kerralla otin sit uuden suihkun asiakkaan puutarhaletkusta, syyskuun lopulla...

Ei kirvelly, iho kutis vaan pirusti. Oli muuten ollu pv rempassa ja ajokaverille soitin sit tapahtuneesta, ni se sano et hää huomas sen ennen varren irroitusta. Ei sitten muistanu miulle kertoa :koff: (silloin ei kyl naurattanu)
Ei mahdu suin surminkaan luppoaikaa tähän almanakkaan. En tahdo kultaa, kunniaa kuulla vain ja ainoastaan – AJAKAA!

Poissa Gegu

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 514
  • Sukupuoli: Mies
  • "Suomi on tänään sun voo oo o aina sun"
  • Työajokki: M-B Actros 2551
Vs: ADR2009
« Vastaus #30 : 17-02-2009, 20:27:56 »
Hiukan taas ohi aiheen, mut eräs mein kylän hiukan alkoholismiinki sortuva autonkuljettaja puhu paikallises kerran et satiaiset lähtee hyvin polttoöljyl

Poissa pillarisisu

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 468
  • Sukupuoli: Mies
  • tupaukko
Vs: ADR2009
« Vastaus #31 : 17-02-2009, 20:46:14 »
Hiukan taas ohi aiheen, mut eräs mein kylän hiukan alkoholismiinki sortuva autonkuljettaja puhu paikallises kerran et satiaiset lähtee hyvin polttoöljyl
Perkkeles! Mulla oli oikein vanha ja juoni satiainen, aina kun myrkytti, kehveli pidätteli hengitystä.
Vegaani on muinaissuomea ja tarkoittaa huonoa metsästäjää

forssi83

  • Vieras
Vs: ADR2009
« Vastaus #32 : 17-02-2009, 20:46:39 »
Hiukan taas ohi aiheen, mut eräs mein kylän hiukan alkoholismiinki sortuva autonkuljettaja puhu paikallises kerran et satiaiset lähtee hyvin polttoöljyl
ohi aiheen kanssa mutta tuttu joka ajo ryssiin niin totes saman kun kotia päin tultiin ajosta että pesi varmuuden vuoksi naftalla vehkeen ympärykset... :vihel:

Poissa Gegu

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 514
  • Sukupuoli: Mies
  • "Suomi on tänään sun voo oo o aina sun"
  • Työajokki: M-B Actros 2551
Vs: ADR2009
« Vastaus #33 : 17-02-2009, 20:59:11 »
Selostakaas mulle hiukan tota polttoaineitte lastausta ku ei juurkan asiast oo näkemystä, Tahkoluodos ja Haminas lastauspaikkojen ohi ajamist lukuun ottamat. Lastataanko kaikki alakautta? Kamlokeilla niissäkin putket ilmeisesti on? Onko ylitäytönestimet autossa? Toi bensasuihku ninku herätti mielenkiinnon et miten se pääs tapahtuun, eikö pohja menny kii ja sit oli putki täys tavaraa vai käsitinkö oikei?

Poissa sav_O

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 369
  • Sukupuoli: Mies
  • Periaatteessa se on ihan sama periaate
  • Ikkunakyltti: KÖSSI
  • Työajokki: FH500
Vs: ADR2009
« Vastaus #34 : 17-02-2009, 21:08:15 »
Selostakaas mulle hiukan tota polttoaineitte lastausta ku ei juurkan asiast oo näkemystä, Tahkoluodos ja Haminas lastauspaikkojen ohi ajamist lukuun ottamat. Lastataanko kaikki alakautta? Kamlokeilla niissäkin putket ilmeisesti on? Onko ylitäytönestimet autossa? Toi bensasuihku ninku herätti mielenkiinnon et miten se pääs tapahtuun, eikö pohja menny kii ja sit oli putki täys tavaraa vai käsitinkö oikei?

Siis kevyet lastataan alakautta, nykyisin taitaa olla osa raskasöljy kalustostakin alatäytöllä. Ja on YTE:t on autossa ja jos joku osasto (vaik nupist) menee YTE:lle niin et lastaa mitään nupista.Ennen kuin vajutat täynnä olevan säiliön. Ei vaikuta perävaunun lastaukseen. Mut tos mikä kävi niin lastaus/purkuventtiilin avaus kahva, (jota käytetään vapaapurussa), jäi kantamaan ja lautanen jäi auki asentoon jolloin kun otti lastausvarren irti oli siellä reitti säiliöstä auki ulkoilmaan ja silloin alkoi bensasuihku. Onneks tajusin et lastausventtiilin lautanen on auki jollain sain painettua sen kiinni. Kerkesin silti saamaan 98 ehkä 500L päälleni :JES:
Ei mahdu suin surminkaan luppoaikaa tähän almanakkaan. En tahdo kultaa, kunniaa kuulla vain ja ainoastaan – AJAKAA!

Poissa Gegu

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 514
  • Sukupuoli: Mies
  • "Suomi on tänään sun voo oo o aina sun"
  • Työajokki: M-B Actros 2551
Vs: ADR2009
« Vastaus #35 : 17-02-2009, 21:29:33 »
Siis kevyet lastataan alakautta, nykyisin taitaa olla osa raskasöljy kalustostakin alatäytöllä. Ja on YTE:t on autossa ja jos joku osasto (vaik nupist) menee YTE:lle niin et lastaa mitään nupista.Ennen kuin vajutat täynnä olevan säiliön. Ei vaikuta perävaunun lastaukseen. Mut tos mikä kävi niin lastaus/purkuventtiilin avaus kahva, (jota käytetään vapaapurussa), jäi kantamaan ja lautanen jäi auki asentoon jolloin kun otti lastausvarren irti oli siellä reitti säiliöstä auki ulkoilmaan ja silloin alkoi bensasuihku. Onneks tajusin et lastausventtiilin lautanen on auki jollain sain painettua sen kiinni. Kerkesin silti saamaan 98 ehkä 500L päälleni :JES:

Ok se vajuutus onnistuu ilmeisesti sit lastausputkee pitkin? Autoissa taitaa ol jonkinsrtin jakotukki et letku tökätään vaa yhteen kohtaan josta jakaantuu osastoihi vai miten?

Poissa kpm

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KARI
Vs: ADR2009
« Vastaus #36 : 17-02-2009, 21:51:15 »
Ok se vajuutus onnistuu ilmeisesti sit lastausputkee pitkin? Autoissa taitaa ol jonkinsrtin jakotukki et letku tökätään vaa yhteen kohtaan josta jakaantuu osastoihi vai miten?

Joo,jakotukki on..veturissa on yleensä 1 ja kärrissä 2 purkuletkua,halutun säiliön pohja avataan paineilma toimisesti ja sieltä tavara valuu jakotukkiin josta tavara päästetään hanan kautta letkuun.Nykyään taitaa olla kuitenkin niin,että be/di puretaan suoraan lastausliittimestä 4" letkulla...tuo ed. mainittu tyyli oli käytössä ku mie ajelin polttonesteitä 2000 luvun alussa.Mutta lastaukseen on joka säiliölle oma liitin.

Poissa sav_O

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 369
  • Sukupuoli: Mies
  • Periaatteessa se on ihan sama periaate
  • Ikkunakyltti: KÖSSI
  • Työajokki: FH500
Vs: ADR2009
« Vastaus #37 : 17-02-2009, 22:22:13 »
Ok se vajuutus onnistuu ilmeisesti sit lastausputkee pitkin? Autoissa taitaa ol jonkinsrtin jakotukki et letku tökätään vaa yhteen kohtaan josta jakaantuu osastoihi vai miten?

Entiseen firmaan alkoi tulla tukittomia autoja, ehkäisemään tuotesekoituksia. Sellasella autolla olikin kusinen paikka kun meni YTE:lle. VARSINKIN jos oli optinen, eli valvoo kaikkia säiliöitä. Jos joku meni, meni kaikki pohjat kii. Termisellä oli parempi koska se ei vahtinut kuin lastattavaa säiliötä. Jos meni YTElle jatkoi vaan muitten lastausta. Voin sanoo et sitten meni sotkemiseksi kun alkoi vajuuttamaan pitkiin letkuihin.
Ei mahdu suin surminkaan luppoaikaa tähän almanakkaan. En tahdo kultaa, kunniaa kuulla vain ja ainoastaan – AJAKAA!

Poissa Gegu

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 514
  • Sukupuoli: Mies
  • "Suomi on tänään sun voo oo o aina sun"
  • Työajokki: M-B Actros 2551
Vs: ADR2009
« Vastaus #38 : 17-02-2009, 23:42:03 »
Tää anto nyt jo aika hyvän näkemyksen et kiitoksia vaa. Jos jakotukkia ei oo nii sit varmaa vaa osasto kerrallaan. Mites sit just jos on jakotukki ja eri osastois bensaa ja dieseliä?

Poissa kpm

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KARI
Vs: ADR2009
« Vastaus #39 : 17-02-2009, 23:45:21 »
Tää anto nyt jo aika hyvän näkemyksen et kiitoksia vaa. Jos jakotukkia ei oo nii sit varmaa vaa osasto kerrallaan. Mites sit just jos on jakotukki ja eri osastois bensaa ja dieseliä?

Veturissa pitää purkaa osasto kerrallaan ja kärryssä jakotukin voi jakaa hanoilla 2/3 pitkään riippuen valmistajasta/kärryn tilaajan toiveista.

Poissa sav_O

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 369
  • Sukupuoli: Mies
  • Periaatteessa se on ihan sama periaate
  • Ikkunakyltti: KÖSSI
  • Työajokki: FH500
Vs: ADR2009
« Vastaus #40 : 17-02-2009, 23:46:43 »
Tää anto nyt jo aika hyvän näkemyksen et kiitoksia vaa. Jos jakotukkia ei oo nii sit varmaa vaa osasto kerrallaan. Mites sit just jos on jakotukki ja eri osastois bensaa ja dieseliä?

No siel o joko nappula tai muu kahva tai jotain jolla saadaan osasto tiputettua tukkiin..Ennen oli sallittuu asemien purku tukista joka oli tietty nopeampaa kuin nänni purku. Esim 1,2,5-lohkot bensaa tukin kautta ja sitten 3,4 lohkot dieseliä suoraan nännistä, lohko kerrallaa tietty. Mutta ku vahinkoja sattui líian usein niin se kiellettiin. Niin ja noita rakenne ratkaisuita on miljoona ja yks erillaista, riippuen tosissaan asiakkaan toiveista ja vähän säiliöpajastakin. Mutta periaate kaikissa sama :hullu:
« Viimeksi muokattu: 17-02-2009, 23:55:28 kirjoittanut sav_O »
Ei mahdu suin surminkaan luppoaikaa tähän almanakkaan. En tahdo kultaa, kunniaa kuulla vain ja ainoastaan – AJAKAA!

Poissa Gegu

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 514
  • Sukupuoli: Mies
  • "Suomi on tänään sun voo oo o aina sun"
  • Työajokki: M-B Actros 2551
Vs: ADR2009
« Vastaus #41 : 18-02-2009, 00:07:04 »
Tätä just ninku hainkin et dieseliä ja bensaa ei kuitenka pureta saman tukin läpi. Kiitoksia valasevast selvityksest :aamen:

Poissa sav_O

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 369
  • Sukupuoli: Mies
  • Periaatteessa se on ihan sama periaate
  • Ikkunakyltti: KÖSSI
  • Työajokki: FH500
Vs: ADR2009
« Vastaus #42 : 18-02-2009, 00:22:09 »
Tätä just ninku hainkin et dieseliä ja bensaa ei kuitenka pureta saman tukin läpi. Kiitoksia valasevast selvityksest :aamen:

Kaikkia aineita voi purkaa tukin kautta mut ei samaan aikaan  :hattu:
Ei mahdu suin surminkaan luppoaikaa tähän almanakkaan. En tahdo kultaa, kunniaa kuulla vain ja ainoastaan – AJAKAA!

Poissa Gegu

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 514
  • Sukupuoli: Mies
  • "Suomi on tänään sun voo oo o aina sun"
  • Työajokki: M-B Actros 2551
Vs: ADR2009
« Vastaus #43 : 18-02-2009, 00:26:12 »
Nii juu etei sitä tukkia kuitenka bensan purkua varten siivota jos on viimeks dieseliä purettu?